B 69 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om hjælp og frihed til ofre for menneskehandel.
Fremsat den 12. april 2005 af
Line Barfod (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL), Majbrit Berlau
(EL) og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om hjælp og frihed til ofre for
menneskehandel
Folketinget pålægger regeringen inden
2006 at gennemføre en række tiltag for at hjælpe
og beskytte mennesker, der har været udsat for grove
forbrydelser, der kan relateres til menneskehandel.
Der skal oprettes et center, som akut kan modtage
og hjælpe disse mennesker.
Centeret skal endvidere opsamle viden om
problemstillinger i relation til menneskehandel, herunder beskrive
de nødvendige samarbejdsrelationer mellem forskellige
instanser, samt formidle denne viden til relevante faggrupper.
Samtidig skal centeret stå for
internationalt samarbejde €" med særligt fokus på
nordisk samarbejde €" med henblik på at forebygge
menneskehandel og hjælpe ofrene til et værdigt liv i
deres hjemland.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at der politisk
sættes fokus på, at ofre for menneskehandel ofte lever
som slaver. Det vil sige børn, kvinder og mænd, der
lever under forhold, hvor de ikke frit kan bevæge sig, hvor
andre tager deres indtjening, og som ofte bliver handlet eller
narret til landet under falske forudsætninger.
For mange er slavehandel noget, der hører
til en fjern fortid, noget, man har lært om i skolen, men som
ikke findes længere. Men menneskehandel er et stærkt
stigende problem i Norden €" også i Danmark. Der er
mennesker, som bliver holdt som slaver enten til prostitution eller
til andet arbejde i sexindustrien, til husarbejde, til hårdt
markarbejde eller til at begå tyverier.
Der er internationalt taget forskellige
initiativer mod menneskehandel f.eks. i FN, Europarådet og
EU, men i Danmark halter vi noget bagefter.
I Politiken den 14. april 2004 fremgår
følgende: »Handel med mennesker er et stigende og
overset problem, vurderer blandt andet Europarådet, Amnesty
International og Dansk Røde Kors. Alene i Danmark vurderes
det, at der lever mindst 1.000 personer under så
dårlige forhold, at organisationerne vil kalde dem
slaver.«
I B.T. den 4. juli 2004 kan man læse, at en
repræsentant for Københavns Politi, Per Leo Jepsen,
oplever, at børn bruges på samme sæt og vis som
Oliver Twist. Han siger blandet andet: »Vi er ikke i tvivl
om, at voksne står bag.«
Morten Hjort fra Red Barnet siger i samme artikel:
»Børnene skal have et reelt alternativ, så de
ikke fortsat skal stjæle på forældrenes eller
andre voksnes vegne og endda risikerer at blive involveret i
prostitution.«
Definition af menneskehandel
Når man taler om slaver, vil de fleste
tænke på mennesker, der knokler i en plantage eller i
en fabrik. Men når vi taler moderne menneskehandel, er der
tale om en mere bred definition.
FN er nået frem til, at der er tale om
menneskehandel, når en person
- rekrutteres,
- transporteres,
- overføres,
- skjules eller
- modtages ved hjælp af
- trusler,
- tvang,
- bortførelse,
- bedrageri,
- magtmisbrug,
- udnyttelse af en sårbar stilling, eller
- ved at der ydes eller modtages betaling eller
fordele for at opnå samtykke fra en person, der har myndighed
over en anden person, og at det sker med det formål at
udnytte vedkommende.
Udnyttelse defineres således, at det i hvert
fald skal omfatte udnyttelse af en andens prostitution eller andre
former for seksuel udnyttelse, tvangsarbejde, slaveri eller
slaverilignende former for udnyttelse af arbejdskraft eller
fjernelse af organer.
Typisk vil der i Danmark være tale om
menneskehandel til
- prostitution eller anden brug i
sexindustrien,
- børn, der skal stjæle, især
som lommetyve på gader, i busser m.v.,
- unge piger, der udfører husarbejde under
elendige forhold eller
- arbejdere, der f.eks. tvinges til at bo i en
kælder under et bageri og arbejde alt for mange timer i
bageriet uden at få ordentlig mad og uden at måtte
komme ud eller skal arbejde i landbrug eller gartneri under
kummerlige forhold.
Internationale aftaler:
FN´s Generalforsamling vedtog den 9.
november 1998 resolution nr. 53/111 og resolution nr. 53/114,
hvorved det blev besluttet at etablere en åben ad
hoc-komité med det formål at udarbejde en omfattende
international konvention til bekæmpelse af
grænseoverskridende organiseret kriminalitet samt supplerende
internationale instrumenter til bl.a. bekæmpelse af handel
med kvinder og børn.
Den 15. november 2000 vedtog FN€™s
Generalforsamling en konvention om grænseoverskridende og
organiseret kriminalitet, og bl.a. protokollen om bekæmpelse
af menneskehandel blev vedtaget af FN€™s
Generalforsamling ved resolution nr. 25 af 15. november 2000.
Danmark undertegnede både konventionen og protokollen den 12.
december 2000.
Formålet med denne protokol til FN´s
konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende
kriminalitet er at forebygge og bekæmpe menneskehandel,
herunder særlig handel med kvinder og børn, samt at
beskytte og hjælpe ofrene (jf. L 118, lovforslagets bilag 7,
folketingsåret 2001-02, 2. samling).
Ved protokollen forpligtes de lande, der
ratificerer protokollen, til at kriminalisere menneskehandel samt
at sikre bistand til og beskyttelse af ofrene for menneskehandel.
Herunder sikre, at ofrene kan udtale sig under straffesagen, og at
de får mulighed for at opnå erstatning.
Nordisk Råd har taget flere initiativer, som
alle berører emnet menneskehandel, heriblandt
rekommandationer, der er blevet vedtaget af Nordisk
Ministerråd.
Det er eksempelvis blevet muligt at bruge filmen
»Lilja 4-ever« i forebyggelsen af handel med mennesker
og fremme oplysningen allerede i folkeskolen (A 1323/medborger.
Rek. 11/2003/medborger. D2004).
Et andet initiativ er at sikre uddannelse af
personale i politi og retsinstanser, som kommer i berøring
med kvinder udsat for menneskehandel (A 1302/medborger. Rek.
19/2002/medborger. D2004).
Nordic-Baltic Campaign Against Trafficking in
Women udsendte endvidere sin afsluttende rapport »Trafficking
€" final report 2002« i år 2004.
Projektet var et initiativ taget af Nordisk
Råd og finansieret af dels Nordisk Ministerråd dels de
enkelte lande.
Danmarks indsats
Med en lovændring af straffeloven i 2002 har
Folketinget i 2002 levet op til den del af de internationale
aftaler, der handler om at gøre menneskehandel strafbart,
men har endnu ikke gjort særlig meget for at hjælpe
ofrene. Dog skal nævnes projekt »Stop
kvindehandlen«, der som det eneste i landet yder en konkret
indsats. Projektet skal efter planen afsluttes i oktober 2006.
Projektet har allerede efter et år haft 25 udenlandske
kvinder i deres beskyttelsestilbud.
Projektet har ved sammenligning med tilsvarende
projekter i udlandet kunnet opstille en meget stærk
formodning om, at jo længere kvinderne kan være
beskyttet, jo større er muligheden for, at de vil vidne.
Som loven er nu, kan ofrene normalt kun blive i
Danmark i 15 dage. Der er imidlertid et stort behov for, at ofrene
kan blive i Danmark i en længere periode end de 15 dage,
både for at sikre retsforfølgelsen af dem, der
står bag menneskehandel og udnyttelse af ofrene, og for at
yde den nødvendige omsorg og rehabilitering, ofrene har brug
for. Endvidere er der et stort behov for at forbedre mulighederne
for at yde ofrene hjælp til at vende tilbage til deres
hjemland €" bl.a. i form af en »ny historie« og
ved samarbejde med organisationer i deres hjemland.
Regeringen har gentagne gange forsikret, at
lovgivningen åbner mulighed for, at ofrene kan blive så
længe som nødvendigt. Men i praksis er denne mulighed
stort set ikke blevet anvendt.
Det fremgår bl.a. af
ligestillingsministerens svar af 24. juni 2004 på
spørgsmål S 3282, at der er tale om meget få
sager, hvor der gives visum med henblik på at afgive
vidneforklaring i retssager. Det normale er, at
udlændingemyndighederne kræver, at ofrene straks rejser
ud. I ni sager i perioden oktober 2003 til juni 2004 har
Udlændingestyrelsen givet en frist på 15 dage til
udrejse af hensyn til, at politiet overvejede at efterforske et
groft overgreb. Der har endnu ikke været en eneste sag, hvor
der er anmodet om en længere udrejsefrist end 15 dage.
I sit svar på spørgsmål S 680
den 24. november 2004 undviger integrationsministeren at oplyse,
efter hvilke konkrete kriterier der vil kunne sikres visumfrit
ophold eller udstedelse af visum eller midlertidig
opholdstilladelse. Det bestyrker, at der må et øget
fokus på ofres muligheder, og konsekvenserne ved
hjemsendelsen må beskrives og dokumenteres.
Ministeren for ligestilling har fremlagt
»perspektiv- og handlingsplan 2005«. I denne
handlingsplan er projektet »Stop kvindehandel« ikke
nævnt. Det ligger derfor forslagsstillerne meget på
sinde, at al den solide faglige erfaring, der er opsamlet i
projektet, integreres i det foreslåede center og det
tydeliggør behovet for, at der oprettes et center. Det
nævnes i handlingsplanen, at der vil komme en revideret
handlingsplan i 2005, hvori det er indarbejdet, at der skal ydes en
indsats over for børn, der er ofre for menneskehandel.
Landsdækkende center for
hjælp til ofre for grove forbrydelser
Konkrete tiltag er nødvendige, snak og
holdninger er ikke nok. Derfor ønsker forslagsstillerne, at
regeringen inden 2006 skal sikre oprettelsen af et
landsdækkende center, der kan modtage og hjælpe
mennesker, der er ofre for den grove forbrydelse, som
menneskehandel er.
Centerets arbejdsområde defineres som ofre
for den grove forbrydelse, menneskehandel, af de to følgende
grunde: For det første fordi menneskehandel handler om andet
end prostitution, som der ellers mest er fokus på. Det vil
sige, at mænd og børn ikke er omfattet af tiltag,
når man sætter fokus på prostitution. For det
andet fordi et stempel som kriminel eller prostitueret vil
gøre det sværere for ofrene at blive integreret enten
i deres hjemlande og byer eller i Danmark. Det er en vigtig pointe,
for når kvinderne, børnene og mændene via
hjælpeprogrammer skal tilbage til deres hjemstavn, så
er det stort set umuligt at blive integreret, hvis man er stemplet
som »en tidligere prostitueret«. Ofrene skal have
retten til at kunne få en »ny historie«, hvilket
er nødvendigt for at kunne blive integreret socialt og
på arbejdsmarkedet. Det tager selvklart mere end 15 dage at
få en »ny historie« og at få bearbejdet
traumer fra de trusler vold og anden tvang, der altid er forbundet
med menneskehandel.
Centeret skal have
følgende opgaver:
Centeret tænkes som én organisation,
men centeret vil være geografisk adskilt i en afdeling for
børn, en for kvinder og en for mænd.
1. Centeret skal i døgndrift varetage her og
nu-hjælp til ofrene. Ofrene skal kunne møde op selv,
fordi de har hørt om centeret fra andre, eller de kan blive
bragt af politiet, socialforvaltningen, kvindekrisecentre,
fagforeninger eller andre, der møder ofrene. Det
kræver et akutberedskab af personale med både
pædagogisk, psykologisk og social viden, og som desuden
bør have kendskab til mindst et sprog ud over dansk.
Hjælpen kan både bestå i omsorg, akut
krisehjælp og andet, afhængig af den situation, ofret
er i. I nogle tilfælde kan der også være behov
for at tilkalde sundhedspersonale, hvis der f.eks. er tale om
børn, der er underernærede og/eller har forskellige
sygdomme, og der kan være behov for juridisk hjælp,
f.eks hvis en tvangsarbejder skal have hjælp til en
erstatningssag mod den, der udnyttede ham.
2. Centeret skal hjælpe ofrene i kontakten
med de danske myndigheder, f.eks. politiet, socialforvaltningerne
og Udlændingestyrelsen. Med afsæt i de praktiske
erfaringer fra samarbejdet skal centeret løbende udarbejde
modeller for samarbejdet, herunder beskrive deres egen
rådgivende og vejledende funktion.
3. Centeret skal have et tilbud om beskyttelse til
de ofre, som udsættes for trusler fra menneskehandlere og
deres håndlangere. Det betyder, at centeret må have
beskyttede/hemmelige adresser, hvor ofre kan opholde sig. Der kan
også være tale om de børn, som er udnyttet til
kriminalitet, og som nu spærres inde på de sikrede
afdelinger, eller som opholder sig i Røde Kors€™
asylcentre.
4. Centeret skal hjælpe ofrene med at komme
hjem. Der skal samarbejdes med såvel internationale
organisationer som organisationer i de lande, ofrene kommer fra,
såfremt ofrene ønsker dette.
5. Enkelte ofre vil dog ikke skulle have
hjælp, fordi de ønsker at blive i Danmark og opfylder
betingelserne for at få asyl eller f.eks. af humanitære
årsager kan få opholdstilladelse i Danmark. Med
afsæt i de praktiske erfaringer med dette samarbejde, skal
centeret løbende udarbejde modeller for samarbejdet samt
bistå hjemlandene med at lave oplysningskampagner om
emnet.
6. Centeret skal udarbejde en årlig
journalistisk rapport, der fremlægger og kommenterer
centerets skriftlige dokumentation, herunder komme med anbefalinger
til lovjusteringer, vejledninger for arbejdet og andet, som
centeret finder relevant.
7. Den systematiske vidensakkumulation skal desuden
bruges til, at centeret jævnligt tilbyder
efteruddannelseskurser for relevante faggrupper, f.eks. politi,
sagsbehandlere, gademedarbejdere m.v.
Økonomi
De beskrevne opgaver for centeret kræver
erfarent, veluddannet og meget fleksibelt personale.
Når man skal løfte så
mangeartede sociale opgaver, er det helt nødvendigt, at man
fraviger de vante tankesæt om belægningsprocenter og om
præcise takster for en døgnpris, da disse kan variere
alt efter opgavens omfang. En opgave kan være, at en retssag
trækker så meget i langdrag, og at ofret bliver
så selvhjulpent og kommer så meget uden for fare, at
han/hun kan fraflytte centeret mod, at en ansat er
støttekontaktperson nogle timer om ugen.
En anden opgave kan være, at et offer kan
have hårdt brug for psykologsamtaler eller være i
beskyttelsestilbud i hele perioden.
Sideløbende med den daglige og akutte
modtagelse af ofre har centeret opgaver som metodeudvikling og
vidensakkumulation, hvilket kræver yderligere kvalifikationer
hos personalet.
Det er forslagsstillernes umiddelbare vurdering,
at der årligt skal afsættes ca. 20 mio. kr. til den
samlede drift af centerets opgaver. En del af disse midler vil
medføre en besparelse på andre områder f.eks.
hos politi, socialforvaltning, flygtningemyndigheder m.v.. Men det
er meget svært at sætte tal på, hvor
præcist disse besparelser vil ligge, da det ofte vil
være spredt ud over landet. Forslagsstillerne er naturligvis
indstillet på at aftale finansieringen med de partier, der
måtte støtte forslaget.
Fælles nordisk indsats
Centerets vidensopsamling og internationale
samarbejde bør være et fælles nordisk projekt,
hvor man kan lære af hinanden. Derfor har forslagsstillerne
sikret sig, at spørgsmål om menneskehandel rejses af
den venstresocialistiske grønne gruppe, VSG, i Nordisk
Råd, så der kommer fællesnordiske
initiativer.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
hjælp og frihed til ofre for menneskehandel.
(Beslutningsforslag nr. B 69).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.