Jeg vil gerne indlede med at takke for den meget brede støtte, der er til lovforslaget, som jo først og fremmest handler om at skærpe straffene for spirituskørsel. Jeg skal ikke lægge skjul på, at jeg er utrolig glad for, at der har været en så markant opbakning til et nyt regelsæt, der forenkler reglerne, men som først og fremmest også skærper reglerne på en lang række områder.
Det, jeg gerne vil fremhæve, er, at jeg synes, at vi med det her lovforslag forsøger at tackle de massive problemer, der er med spirituskørsel, meget målrettet på de mange forskellige grupper i vores samfund, som desværre kører spirituskørsel til fare ikke kun for sig selv, men også til fare for andre.
Vi lægger jo op til en skærpelse med en forenkling i forhold til de mennesker, der kører spirituskørsel, måske ikke så mange gange i deres liv, men som alligevel sætter sig bag rattet med mellemrum og vælger at køre med alkohol i blodet. Der lægger vi med lovforslaget op til, at hvis man kører med spiritus i blodet, men har en promille på under 2, så er systemet sådan, at første gang får man en bøde. Det er promillen gange ens nettoløn. Anden gang, man bliver taget, får man samfundstjeneste. Tredje gang udløser det en ubetinget frihedsstraf.
Det tror jeg er en god måde at opbygge et system på, så såkaldt almindelige borgere, der en eller to eller tre gange
i deres liv træder ved siden af, mærker en konsekvens af at køre spirituskørsel. Samtidig skærper vi reglerne således, at allerede når der sker en betinget frakendelse - det vil der jo allerede ske første gang - så skal personen på et såkaldt A/T-kursus, altså et alkohol- og trafikkursus, og ad den vej lære noget om, hvor farligt det er at køre med alkohol i blodet, når man færdes i trafikken. Det tror jeg er godt. Det kan godt være, at man ikke er alkoholiker, men man skal i hvert fald være blevet gjort bekendt med, hvor farligt det er at færdes i trafikken med alkohol i blodet.
Over for den anden gruppe, som også mange af ordførerne har været inde på i dag, altså typisk alkoholikere, der fortsætter med at sætte sig bag rattet, synes jeg også, det er væsentligt, at man nu lægger op til et mere obligatorisk system, ikke mindst for så vidt angår spørgsmålene om konfiskation af køretøjet. Der lægger vi jo op til et system, hvor der med hensyn til de mennesker, der er frakendt retten til at føre bil, og som fortsat inden for en 3-årig periode tre gange overtræder reglerne, er mulighed for at konfiskere deres køretøj. Så alt i alt er der tale om væsentlige skærpelser.
Flere ordførere har også været inde på, at skærpelser ikke kan stå alene. Til det vil jeg sige, at det er jeg fuldstændig enig i. Det her lovforslag handler om skærpelser af reglerne, men det er for mig at se naturligvis helt afgørende, at der er tilbud om alkoholafvænning, både ude i det almindelige samfund og naturligvis også for de mennesker, der så får en frihedsstraf, og som skal ind og afsone en dom. Over for dem er det vigtigt, at der er behandlingstilbud. Det er i samfundets interesse, at man, efter at man har afsonet sin straf, kommer ud og lever lovlydigt og på det her område altså kører uden at indtage spiritus. Så naturligvis er det også væsentligt.
Der var nogle ordførerne undervejs, som stillede et par spørgsmål, og selvfølgelig er jeg villig til, at vi under udvalgsbehandlingen går mere i dybden med dem og også afgiver nogle skriftlige svar, som eventuelt kan benyttes til brug for betænkningsafgivelse.
Men jeg vil da godt sige noget til bl.a. hr. Kim Christiansen fra Dansk Folkeparti, som nævnte spørgsmålet om ejendomsretten. Det spørgsmål tror jeg sådan set ikke at der bliver store problemer med. Jeg mener også, at SF's ordfører var inde på lidt den samme problemstilling: Hvordan har vi en sikkerhed for, at man, hvis der sker konfiskation, så rent faktisk dels kan konfiskere bilen, dels også i de tilfælde, hvor bilen ikke er hundrede procent ejet af den person, som den skal konfiskeres, for, at panthaver og andre ikke bliver dårligere stillet?
Det er der altså allerede regler for i dag, Der er allerede i dag årligt biler, der bliver konfiskeret, og det er der taget hensyn til i det gældende regelsæt. Så jeg mener ikke, at det burde udgøre noget som helst problem i forhold til den her lovgivning, men det er jeg som sagt villig til selvfølgelig at afgive også nogle skriftligt uddybende svar på under udvalgsbehandlingen.
Til hr. Per Clausen, Enhedslistens ordfører, vil jeg sige, at jeg er meget glad for støtten, men selv om det selvfølgelig er lidt præmaturt i forhold til det meget lange program, vi i dag står for i Folketingssalen inden for retspolitikken, er der rent faktisk et forslag senere i dag, der jo handler om etablering af hjemmeafsoning, altså elektronisk fodlænke. Meningen er netop, at det skal bruges over for den her persongruppe. Jeg er nemlig enig med hr. Per Clausen i, at det ud fra en samlet samfundsmæssig interesse ikke virker særlig klogt, at mange af de her mennesker skal sættes ind i et åbent fængsel. Mange af dem er jo veletablerede, er i gang med at tage en uddannelse eller har et arbejde, og der virker det altså mere formålstjenligt ud fra et resocialiceringssynspunkt, at man giver dem en mulighed for hjemmeafsoning, naturligvis kombineret med alkoholafvænning, hvis det er det, der skal til.
Det er et lovforslag, der kommer senere her i formiddag, men det forsøger i hvert fald at løse den problemstilling, som hr. Per Clausen rejser, om, hvorvidt det er formålstjenligt at sætte folk, der har kørt spirituskørsel tre gange, i et fængsel. Der tror jeg, at vi kan finde en klogere model for det. Men det er altså lidt præmaturt. Jeg ved ikke, hvordan Folketinget stiller sig til det lovforslag, men jeg håber naturligvis også på, at man vil være positiv over for det.
Jeg vil i hvert fald gerne sige, at jeg på vegne af regeringen er meget glad for den klare opbakning, der er til forslaget. Jeg ser frem til et godt samarbejde under udvalgsbehandlingen.