Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
konkursloven og konkursskatteloven (Revision af reglerne om
gældssanering)
(Lovforslag nr. L 10).
Lovforslaget er med enkelte ændringer en
genfremsættelse af det lovforslag nr. L 128, som blev fremsat
den 24. november 2004, og som bortfaldt i forbindelse med
afholdelse af valg til Folketinget.
Formålet med lovforslaget er at foretage
en revision af konkurslovens regler om gældssanering, der nu
har været gældende i omkring 20 år. Lovforslaget
indeholder en række ændringer af reglerne om
gældssanering på områder, hvor erfaringerne med
anvendelsen af loven i praksis har vist, at der er behov for
justeringer.
Lovforslaget bygger på betænkning
nr. 1449/2004 om gældssanering, som er afgivet af
Konkursrådet, og lovforslaget svarer i det væsentlige
til Konkursrådets lovudkast.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedpunkter:
1) Efter de gældende regler i
konkursloven kan skifteretten på en skyldners begæring
afsige kendelse om gældssanering, hvis skyldneren
godtgør, at han eller hun ikke er i stand til og inden for
de nærmeste år ingen udsigt har til at kunne opfylde
sine gældsforpligtelser, og skyldnerens forhold og
omstændighederne i øvrigt taler derfor.
Det foreslås, at de nærmere
betingelser for at få gældssanering kommer til at
fremgå udtrykkeligt af konkursloven, således at en
skyldner, der er kvalificeret insolvent ("håbløst
forgældet") som udgangspunkt kan få
gældssanering, medmindre visse nærmere angivne
omstændigheder taler imod, f.eks. at skyldnerens
økonomiske forhold er uafklarede, at skyldneren har handlet
uforsvarligt i økonomiske anliggender, eller at en ikke
uvæsentlig del af gælden er pådraget ved
strafbare eller erstatningspådragende forhold.
Det er ikke hensigten med forslaget generelt
at udvide eller indskrænke det antal tilfælde, hvor der
efter gældende ret gives gældssanering. Forslaget vil
imidlertid medvirke til at skabe en mere ensartet og forudsigelig
retsstilling både for skyldneren og for kreditorerne.
2) I forbindelse med en gældssanering
vil skyldneren typisk skulle betale et vist beløb til sine
kreditorer i en vis periode efter kendelsen om gældssanering
("afdragsperioden", der normalt vil være 5 år). I dag
er retningslinjerne for udarbejdelsen af skyldnerens såkaldte
budget, dvs. opgørelsen over, hvilke indtægter og
udgifter der kan medtages ved fastlæggelsen af det
beløb, skyldneren skal betale til sine kreditorer, udviklet
i retspraksis. Med henblik på at sikre en mere ensartet og
forudsigelig behandling af sager om gældssanering,
foreslås det, at reglerne om fastsættelse af det
beløb, som skyldneren skal betale til kreditorerne i
afdragsperioden, fastsættes i en bekendtgørelse, der
udstedes af justitsministeren.
Bekendtgørelsen vil indeholde
nærmere regler om, hvilke indtægts- og udgiftsposter i
afdragsperioden der kan medtages i skyldnerens budget, samt regler
om størrelsen af skyldnerens rådighedsbeløb,
dvs. det beløb til afholdelse af nødvendige
leveomkostninger som f.eks. mad, tøj og fritidsaktiviteter,
som skyldneren selv har rådighed over.
Med lovforslaget lægges der bl.a. op
til, at der ved fastsættelsen af det beløb, der skal
betales til kreditorerne, i modsætning til i dag ikke skal
indregnes børnefamilieydelse mv., som skyldneren modtager i
anledning af husstandens børn. Disse ydelser, der er
beregnet til dækning af udgifter vedrørende barnet,
skal således ikke bruges til afvikling af skyldnerens
gæld.
Udgangspunktet efter bekendtgørelsen
vil endvidere være, at der ved fastsættelsen af det
beløb, der skal betales til kreditorerne, ligesom i dag skal
tages udgangspunkt i husstandens samlede økonomi. Dette vil
dog ikke gælde, hvis skyldnerens gæld i al
væsentlighed hidrører fra gældsstiftelse
før etableringen af samliv med den nuværende samlever
eller ægtefælle. En ny samlever eller
ægtefælle skal således ikke være med til at
afvikle skyldnerens "gamle" gæld fra tiden, før
samlivet blev etableret.
3) Der foreslås med udgangspunkt i den
seneste retspraksis på området en lovregel om
behandlingen af skyldnerens pensionsordninger i
gældssaneringssager. Hvis skyldneren har indbetalt et
uforholdsmæssigt stort beløb på en
pensionsordning, skal et beløb svarende til det for meget
indbetalte således i almindelighed indgå i
opgørelsen af det beløb, som skyldneren skal betale
til sine kreditorer. Vurderingen af, om der er tale om en
"uforholdsmæssig" indbetaling, skal ske ud fra skyldnerens
forhold på indbetalingstidspunktet.
I den bekendtgørelse om
gældssanering, der er nævnt ovenfor i pkt. 2, vil der
endvidere blive fastsat regler om behandlingen af udbetalinger fra
skyldnerens pensionsordninger i afdragsperioden. Der lægges
med lovforslaget op til, at udbetalinger fra en ratepension (dvs.
en pension, der udbetales f.eks. i månedlige rater), der
falder i afdragsperioden, skal inddrages i
gældssaneringssagen som en almindelig indtægt, hvorimod
en udbetaling f.eks. fra en kapitalpension, der udbetales med et
engangsbeløb, skal inddrages forholdsmæssigt i
gældssaneringssagen, normalt med 10 procent for hvert af de
år, der er tilbage af afdragsperioden fra
udbetalingstidspunktet. Hermed vil der blive overensstemmelse
mellem behandlingen af udbetalinger fra forskellige
pensionsordninger.
4) Efter de gældende regler i
konkursloven kan skifteretten på begæring bl.a.
genoptage gældssaneringssagen med henblik på at
ændre gældssaneringskendelsens henstands- og
afdragsbestemmelser, således at afdragsperioden
forlænges, når ganske særlige hensyn til
skyldneren taler for det, f.eks. hvis der er sket en
væsentlig ændring af skyldnerens forhold efter, at
kendelsen om gældssanering er afsagt. Sagen kan derimod ikke
genoptages med henblik på at nedsætte det beløb,
som skyldneren samlet skal betale til sine kreditorer efter
kendelsen om gældssanering. Er skyldnerens ændrede
økonomiske forhold af en sådan varig karakter, at
skyldneren ikke vil blive i stand til at betale det samlede
afdragsbeløb til kreditorerne, vil en genoptagelse af sagen
således kunne være formålsløs, og
skyldneren er i stedet henvist til eventuelt at søge en ny
gældssanering ("gældssanering i
gældssanering").
Det foreslås, at skifteretten i
modsætning til i dag også skal kunne genoptage en
kendelse om gældssanering med henblik på at
nedsætte det samlede beløb, som skyldneren skal betale
til kreditorerne, hvis skyldneren på grund af varigt
forværrede økonomiske forhold ikke vil kunne opfylde
afdragsordningen i gældssaneringskendelsen.
5) Det foreslås, at der indføres
præklusivt proklama i sager om gældssanering, hvilket
indebærer, at fordringer, som ikke anmeldes over for
skifteretten inden en frist på 8 uger, ikke vil blive taget i
betragtning i gældssaneringssagen.
I dag kan der i gældssaneringssager
opstå visse vanskeligheder som følge af efteranmeldte
fordringer, dvs. en fordring der anmeldes efter, at
gældssaneringssagen er sluttet, og hvor der derfor ikke er
afsat midler i skyldnerens budget til at afdrage også
på denne fordring. I disse tilfælde kan det €"
afhængigt af størrelsen af den efteranmeldte fordring
€" være nødvendigt at genoptage behandlingen af
gældssaneringssagen, f.eks. med henblik på at
forlænge afdragsperioden for skyldneren, eller at indlede en
ny gældssaneringssag med det formål at afsige en ny
kendelse, der skal omfatte samtlige fordringer. Dette
medfører problemer for skyldneren, ulejlighed for de
berørte fordringshavere og omkostninger for det offentlige,
der normalt afholder omkostningerne ved behandlingen af en sag om
gældssanering.
Med forslaget om at indføre
præklusivt proklama vil der ikke længere være
mulighed for at foretage en sådan "efteranmeldelse" i
gældssaneringssagen, idet der ikke kan tages hensyn til
fordringen, hvis den ikke anmeldes inden proklamafristens
udløb.
Det foreslås endvidere, at dækning
af en anmeldt fordring, som skyldneren bestrider, bortfalder, hvis
fordringshaveren ikke anlægger retssag om fordringen inden 3
måneder efter skifterettens underretning om, at skyldneren
bestrider fordringen. Dækning af en anmeldt betinget
fordring, f.eks. en kautionsforpligtelse, vil efter lovforslaget
bortfalde, når sagen er afsluttet med afgørelse om
gældssanering, medmindre betingelsen er indtrådt
på det tidspunkt, hvor skifteretten afsiger kendelse om
gældssanering.
6) Konkurslovens regler om tvangsakkord
indebærer, at skyldnerens akkordforslag ved at gennemgå
akkordprocessen kan få retsvirkning ikke blot i forhold til
fordringshavere, der har tiltrådt forslaget, men også i
forhold til dem, som har været passive, eller som ligefrem
har stemt mod akkorden.
Som reglerne er i dag, kan fordringerne som
led i en tvangsakkord imidlertid ikke nedsættes til mindre
end 25 procent af deres beløb, medmindre der foreligger
ganske særlige grunde, eller fordringshaverne samtykker heri.
Med henblik på at fremme anvendelsen af tvangsakkordreglerne
til videreførelse af levedygtige virksomheder
(rekonstruktion), foreslås det, at mindstedividenden ved
tvangsakkord nedsættes fra 25 til 10 procent. Dette vil
samtidig medvirke til at sikre den fortsatte balance mellem
tvangsakkordreglerne og gældssaneringsreglerne i forbindelse
med de foreslåede særlige regler om gældssanering
i forbindelse med konkurs af i hovedsagen erhvervsmæssig
gæld, jf. pkt. 7 nedenfor.
7) Som det fremgår af regeringens
handlingsplan for iværksættere fra januar 2003,
ønsker regeringen, at det skal være nemmere at starte
virksomhed igen efter en konkurs, og at konkursramte
iværksættere, der vil starte op igen, får
mulighed for hurtigere end i dag at få slettet resterende
gæld. Efter regeringens opfattelse vil dette kunne have en
positiv indflydelse på villigheden til at starte
virksomhed.
Lovforslaget indebærer, at der
indføres særlige regler om gældssanering for
erhvervsdrivende i forbindelse med konkurs med henblik på, at
en erhvervsdrivende efter en konkurs hurtigere kan blive frigjort
for den gæld, der resterer efter konkursen.
Efter gældende ret er det navnlig
betingelsen om, at gældssanering forudsætter, at
skyldneren har afklarede økonomiske forhold, der vil kunne
hindre, at konkursramte erhvervsdrivende i en periode efter
konkursen kan få gældssanering. I en periode efter
virksomhedens økonomiske sammenbrud vil skyldneren
således ofte have uafklarede økonomiske forhold og vil
dermed i denne periode normalt være udelukket fra at få
gældssanering. På denne baggrund foreslås det, at
der i forbindelse med konkurs kan ses bort fra, at skyldneren ikke
har afklarede økonomiske forhold, hvis der er tale om i
hovedsagen erhvervsmæssig gæld. Hvis skyldneren i en
sådan situation meddeles gældssanering, vil
gældssaneringssagen €" i modsætning til, hvad der
gælder efter de "almindelige" regler om gældssanering
€" kunne genoptages med henblik på at forhøje det
samlede beløb, som skyldneren skal betale til sine
kreditorer, hvis der sker en væsentlig forbedring af
skyldnerens økonomiske forhold i afdragsperioden.
Med henblik på, at en konkursramt
erhvervsdrivende hurtigere kan blive frigjort for den del af
gælden, der består efter konkursen, lægges der
med lovforslaget endvidere op til, at den normale afdragsperiode
på 5 år afkortes til 3 år i
gældssaneringssager, som behandles efter de foreslåede
nye regler om gældssanering vedrørende
erhvervsmæssig gæld.
Med henblik på at sikre, at et nyt
lempeligere regelsæt om eftergivelse af i hovedsagen
erhvervsmæssig gæld ikke giver anledning til misbrug,
foreslås det, at det udtrykkeligt fastsættes i
konkursloven, at der i almindelighed ikke kan meddeles
gældssanering i tilfælde, hvor skyldnerens
erhvervsvirksomhed eller den virksomhed, hvorfra skyldnerens
erhvervsmæssige gæld stammer, har været drevet
på en måde, der fremtræder som illoyal eller
uforsvarlig over for kreditorerne, herunder offentlige myndigheder.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis skyldneren eller
ledelsen i det selskab, der er eller har været undergivet
konkursbehandling, i ikke uvæsentligt omfang har tilsidesat
sine pligter med hensyn til momsafregning samt indeholdelse og
afregning af A-skat mv.
Det foreslås herudover, at der
indføres en "karantæne", hvorefter en skyldner i en
vis periode ikke på ny kan meddeles gældssanering efter
de foreslåede særlige regler for erhvervsdrivende i
forbindelse med konkurs. Det foreslås, at denne periode
fastsættes til 10 år efter, at den
pågældende har fået gældssanering efter
dette lempeligere regelsæt. En skyldner, der tidligere er
meddelt gældssanering i forbindelse med konkurs, må
således i en situation, hvor den pågældende
før udløbet af "karantæneperioden" på ny
bliver stærkt forgældet, i stedet indgive
begæring om gældssanering efter de "almindelige" regler
om gældssanering.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.