Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om stipendier til visse
udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående
uddannelser
(Lovforslag nr. L 102).
Lovforslaget er en uændret
genfremsættelse af L 22, som blev fremsat den 7. oktober
2004, men som ikke nåede at blive færdigbehandlet,
inden der blev udskrevet folketingsvalg. Der er dog foretaget
udsættelse af lovforslagets ikrafttrædelsestidspunkt
med et år, samt foretaget enkelte redaktionelle
rettelser.
Det danske samfunds fremtidige vækst,
velstand og udvikling er afhængig af højtuddannet
arbejdskraft. Regeringens målsætning om, at Danmark
skal være et af de førende, højteknologiske
samfund inden 2010 påvirkes af bl.a. uddannelsessystemets
evne til at tiltrække højt kvalificerede danske og
udenlandske unge til uddannelser i Danmark.
Uddannelsesinstitutionerne har som centrale videns- og
kulturbærende institutioner en stor international
berøringsflade, og omfattende samarbejde er en
væsentlig brik i udviklingen af Danmark til udfordringerne i
en global verden.
Virksomheder rekrutterer veluddannet arbejdskraft
fra hele verden, og flere og flere studerende søger
uddannelser uden for deres hjemlande. Både danske og
udenlandske studerende ønsker i stigende grad uddannelser,
der retter sig mod beskæftigelse på et globalt
arbejdsmarked.
Danmark skal også i fremtiden kunne tilbyde
en arbejdsstyrke med højtkvalificerede personer, hvis vi
skal kunne fastholde danske virksomheder og danske arbejdspladser,
etablere nye videnstunge virksomheder, og tiltrække
udenlandske virksomheder til Danmark. Endnu flere danske
veluddannede med et udenlandsk studieophold bag sig og endnu flere
udlændinge med en dansk uddannelse, vil bidrage til at
øge dels Danmarks konkurrencekraft, dels udviklingen af et
mere globalt orienteret dansk arbejdsmarked.
Regeringen afgav på denne baggrund den 21.
april 2004 en redegørelse til Folketinget om styrket
internationalisering af uddannelserne (R 14). Redegørelsen
er afgivet af undervisningsministeren og ministeren for Videnskab,
Teknologi og Udvikling i fællesskab og omfatter et
oplæg til en sammenhængende plan for styrket
internationalisering af uddannelserne.
Med nærværende forslag til lov om
stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og
mellemlange videregående uddannelser understøtter
regeringen sin politik om øget internationalisering af
uddannelserne.
Ved lovforslaget bliver det muligt for visse
studerende fra udvalgte lande uden for EU / EØS at få
gratis undervisning på udvalgte naturvidenskabelige,
højteknologiske og merkantile uddannelser, og det bliver
muligt for disse studerende at søge om stipendium til delvis
dækning af deres leveomkostninger i Danmark.
Forslaget er således en del af grundlaget
for en offensiv, målrettet uddannelsespolitik, der skal
tiltrække højt kvalificerede unge studerende på
det globale uddannelsesmarked til en række videregående
uddannelser i Danmark. Lovforslaget bygger på, at det er en
grundlæggende værdi for Danmark at have et
internationalt studie- og forskningsmiljø med mulighed for
gensidig inspiration og påvirkning. Ved at tiltrække
højt kvalificerede studerende fra andre verdensdele til
studiemiljøer i Danmark kan vi opnå en gunstig
synergieffekt i den forstand, at danske studerende bliver mere
internationalt orienterede og bedre rustet til at profilere sig i
det globale vidensamfund, og udlændingene, der kommer til
Danmark for at studere, kan inspirere os til nytænkning og
endvidere tage dansk knowhow og danske kontakter med tilbage til
deres hjemlande eller ligefrem gøre en arbejdsindsats for
danske virksomheder.
Forslaget indebærer, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, hvilke lande og hvilke
uddannelser der bliver omfattet af muligheden for at søge
friplads og stipendium til delvis dækning af
leveomkostninger. Det er således meningen, at ministeren
løbende kan målrette og prioritere indsatsen mod de
lande og uddannelser, der vurderes at være førende og
højaktuelle for Danmark på det globaliserede
uddannelsesmarked.
Uddannelsesinstitutioner med erfaring i
internationalt samarbejde på højt niveau forventes at
tiltrække kvalificerede studerende, men ordningen vil blive
administreret af en central myndighed på
undervisningsministerens vegne, da der er tale om et forholdsvis
stort antal institutioner på området.
Forslaget har sammenhæng med det samtidigt
fremsatte lovforslag om en betalingsordning for visse udenlandske
studerende.
Det foreslås, at loven skal træde i
kraft den 1. marts 2006, og at den har virkning for tildeling af
stipendier til uddannelse, der påbegyndes den 1. august 2006
eller senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.