L 105 Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v.

(Skolernes frihed, mål for undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 23-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l105_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (23. februar 2004)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Skolernes frihed, mål med undervisningen, krav til bestyrelsesmedlemmer, lærere og tilsynsførende, herunder om danskkundskaber, samt tilsyn m.v.)

(Lovforslag nr. L 105).

Lovforslaget er en genfremsættelse af L nr. 154, som blev fremsat den 15. december 2004, men som ikke nåede at blive behandlet, inden der blev udskrevet folketingsvalg. Der er dog foretaget et par mindre justeringer i bemærkningerne til lovforslaget.

Lovforslaget er et led i regeringens bestræbelser på at sikre et højt fagligt niveau i grundskolen og dermed give alle børn et fagligt fundament for fortsat uddannelse og beskæftigelse. Lovforslaget er samtidig en opfølgning på regeringens strategi for bedre integration.

Lovforslaget indeholder i bemærkningerne den redegørelse om tilsynet med undervisningen i de frie grundskoler, som i Supplerende Regeringsgrundlag II blev bebudet til afgivelse i efteråret 2004.

Efter lovforslaget præciseres de frie grundskolers frihed.

Efter lovforslaget skal de frie grundskoler udarbejde slutmål for de fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, samt for folkeskolens obligatoriske emner. Desuden skal skolerne udarbejde undervisningsplaner og fastsætte mål for undervisningen på bestemte tidspunkter i det samlede undervisningsforløb (delmål).

Lovforslaget indeholder krav om, at skolen regelmæssigt underretter elever og forældre om elevens udbytte af undervisningen, at skolen foretager løbende evaluering af den enkelte elevs udbytte af undervisningen, og at skolen regelmæssigt evaluerer den samlede undervisning samt udarbejder en plan for opfølgning af evalueringen. Desuden er der krav om, at slutmål, delmål, undervisningsplaner, resultater af evalueringer og opfølgningsplaner skal være tilgængelige på skolens hjemmeside.

Lovforslaget indeholder en udvidelse af de frie grundskolers forpligtelse til at forberede eleverne til at leve i et samfund med frihed og folkestyre til at omfatte hele skolens virksomhed, herunder eventuel modersmålsundervisning og sprogstimulering.

Efter lovforslaget skal skolernes lærere, bestyrelsesmedlemmer og forældrevalgte tilsynsførende beherske dansk i skrift og tale.

Efter lovforslaget stilles der krav til de forældrevalgte tilsynsførende om, at de skal have sådanne faglige og pædagogiske forudsætninger, at de er i stand til at varetage et tilsyn med undervisningen på grundskoleniveau. To skoler må ikke gensidigt benytte hinandens ansatte eller bestyrelsesmedlemmer som tilsynsførende.

Efter lovforslaget yder staten tilskud til nedbringelse af forældrebetalingen for skolefritidsordninger inden for bevillinger, der fastsættes på de årlige finanslove.

Idet jeg henviser til lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.