Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven og visse andre love (Berigelseskriminalitet rettet mod
offentlige midler, kriminalitet i juridiske personer,
klagebegrænsning og hvidvaskning i spillekasinoer
m.v.)
(Lovforslag nr. L 11).
Lovforslaget er med enkelte ændringer en
genfremsættelse af lovforslag nr. L 127, som blev fremsat den
24. november 2004, og som bortfaldt på grund af afholdelse af
valg til Folketinget.
Berigelseskriminalitet rettet mod offentlige
midler kan antage mange forskellige former. Der vil navnlig kunne
være tale om unddragelse af forskellige former for skatter og
afgifter, momsunddragelse, indsmugling og uberettiget modtagelse af
forskellige former for offentlige tilskud, herunder sociale
ydelser.
Lovgivningen indeholder ikke i dag en samlet
straffebestemmelse, der omfatter alle former for
berigelseskriminalitet rettet mod offentlige midler. I visse
tilfælde straffes efter bestemmelser i særlovgivningen,
mens det i andre situationer er straffelovens bestemmelser navnlig
om bedrageri, der anvendes.
Den nuværende regulering
indebærer, at tilfælde, hvor der begås
kriminalitet rettet mod offentlige midler, behandles efter
forskellige regler med forskellige strafferammer afhængigt
af, hvilken type offentlige midler det drejer sig om.
Et hovedformål med lovforslaget er at
etablere en mere ensartet strafferetlig beskyttelse mod
berigelseskriminalitet rettet mod offentlige midler. Denne del af
lovforslaget bygger på betænkning nr. 1396/2001 fra
Justitsministeriets udvalg om økonomisk kriminalitet og
datakriminalitet (Brydensholt-udvalget).
Med lovforslaget indsættes en
fælles overbygningsbestemmelse i straffeloven, som skal
omfatte alle grove tilfælde af svindel med offentlige midler.
Herved sikres det, at den strafferetlige beskyttelse over for svig
rettet mod offentlige midler er den samme, uanset hvilken type
midler der svindles med i den konkrete sag.
Denne nye overbygningsbestemmelse skal kun
finde anvendelse, hvis der er tale om grove overtrædelser.
Bestemmelsen skal endvidere kun finde anvendelse, hvis der i den
særlovgivning, der nærmere regulerer forholdet, er
indsat en henvisning til straffelovens overbygningsbestemmelse. Det
foreslås, at strafferammen for overtrædelse heraf skal
være fængsel indtil 8 år.
Med lovforslaget foreslås det desuden at
ændre straffelovens bestemmelse om EU-svig. Bestemmelsen
regulerer i dag alene svig, der er rettet mod EU-midler eller
midler, som består af både EU-midler og nationale
midler. Med henblik på at ligestille den strafferetlige
beskyttelse af offentlige midler, uanset om disse stammer fra EU
eller fra danske myndigheder, indeholder lovforslaget en udvidelse
af bestemmelsen, således at den også kommer til at
omfatte svig med nationale midler.
Efter lovforslaget skal denne bestemmelse kun
finde anvendelse i tilfælde, hvor der ikke i den relevante
særlovgivning på området er en tilsvarende
strafferetlig regulering, således at særlovgivningen i
sig selv indeholder en fornøden strafferetlig
beskyttelse.
Strafferammen for overtrædelse af
bestemmelsen skal efter forslaget være bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Er der tale om
særlig grove overtrædelser, kan forholdet
henføres til den nye fælles overbygningsbestemmelse
med en strafferamme på fængsel indtil 8 år.
For det andet indeholder lovforslaget visse
ændringer i straffelovens bestemmelser om kriminalitet i
tilknytning til juridiske personer. Denne del af lovforslaget
bygger på betænkning 1415/2002 fra Brydensholt-udvalget
og tager sigte på at etablere en forbedret strafferetlig
beskyttelse mod kriminalitet vedrørende bl.a. juridiske
personers kapitalforhold, regnskabsaflæggelse m.v.
Det foreslås, at der i straffeloven
indsættes en overbygningsbestemmelse for grove
overtrædelser af særlovgivning om visse nærmere
angivne forhold angående juridiske personer. Den
foreslåede bestemmelse omfatter bl.a. tilfælde, hvor
der udspredes urigtige eller vildledende oplysninger, der kan
påvirke prisen på værdipapirer, eller som
indgår i bl.a. lovpligtige regnskaber.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag om
ændring af straffelovens nuværende bestemmelse om visse
regnskabsforbrydelser. Bestemmelsen foreslås ændret i
overensstemmelse med systematikken i den gældende
bogføringslov, og således at overtrædelse af
bogføringslovens regler om bl.a. edb-bogføring med
sikkerhed bliver omfattet af bestemmelsen.
Derudover indeholder lovforslaget visse
ændringer af regler om klageadgang til justitsministeren.
Lovforslaget indebærer for det
første, at klager over de afgørelser, som
Rigspolitichefen træffer i sin egenskab af central
ansættelses- og personalemyndighed for politiets
ikke-juridiske personale, ikke skal kunne påklages til
justitsministeren. Der skal dog fortsat være mulighed for
rekurs til ministeren i sager om
disciplinærforfølgning og i andre sager, hvor der er
truffet afgørelse om afsked. For det andet foreslås
det, at det ikke længere skal være muligt at klage til
justitsministeren over afgørelser om erstatning i anledning
af strafferetlig forfølgning, som efter de gældende
regler træffes af Rigsadvokaten som 1. instans. Samtidig
foreslås en ændring af kompetencefordelingen mellem
statsadvokaterne og Rigsadvokaten, således at
statsadvokaterne som udgangspunkt tillægges kompetencen til
at træffe afgørelse i 1. instans i alle sager om
erstatning i anledning af strafferetlig forfølgning.
Endelig indeholder lovforslaget visse
ændringer i lov om spillekasinoer. Formålet med denne
del af lovforslaget er at gennemføre Europa-Parlamentets og
Rådets 2. hvidvaskningsdirektiv for så vidt angår
spillekasinoer. Det foreslås bl.a., at dokumenter og
registreringer vedrørende transaktioner i spillekasinoer
skal opbevares i mindst 5 år, og at kasinopersonalets pligt
til at være opmærksom på transaktioner, som kan
have tilknytning til hvidvaskning af penge, skærpes.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.