Skriftlig fremsættelse (23. februar
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov lov om ændring af lov
om fuldbyrdelse af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol samt
begrænset fællesskab for "negativt stærke"
indsatte m.v.)
(Lovforslag nr. L 12).
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 147, der blev fremsat den 15. december 2004, og
som bortfaldt på grund af afholdelse af folketingsvalg.
Lovforslaget falder i to dele.
Det første hovedformål med
lovforslaget er ved en ændring af straffuldbyrdelsesloven at
indføre mulighed for, at personer, der er idømt
ubetinget fængselsstraf i indtil 3 måneder for
overtrædelse af færdselsloven, efter ansøgning
skal kunne udstå straffen på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol i stedet for i fængsel
eller arresthus. Under afsoningen skal den dømte i givet
fald bære en sender om anklen (en såkaldt elektronisk
fodlænke).
I Sverige har man haft gode erfaringer med en
ordning, hvorefter personer, der idømmes kortere, ubetingede
frihedsstraffe, får mulighed for at udstå straffen
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Undersøgelser foretaget af det svenske
kriminalpræventive råd viser bl.a., at der blandt
personer, der idømmes ubetinget frihedsstraf for
spirituskørsel, er et markant lavere recidiv (tilbagefald
til kriminalitet) hos den gruppe, der udstår straffen
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
frem for i et fængsel.
Samtidig med dette forslag fremsættes et
lovforslag om ændring af færdselsloven og
retsplejeloven, som bl.a. vil medføre strengere straffe for
spirituskørsel og kørsel i frakendelsestiden, ligesom
anvendelsen af betingede domme med vilkår om enten
samfundstjeneste eller alkoholistbehandling vil blive
indskrænket betydeligt. Lovforslaget vil således bl.a.
indebære, at der fremover som udgangspunkt kun kan
idømmes én betinget dom med vilkår om
samfundstjeneste eller alkoholistbehandling.
Med en udvidet anvendelse af ubetingede,
relativt korte fængselsstraffe på
færdselslovområdet vil der efter Justitsministeriets
opfattelse være en relevant og afgrænset
målgruppe, som gør det hensigtsmæssigt at
påbegynde anvendelsen her i landet af en ordning med
fuldbyrdelse af fængselsstraf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol.
Tilladelse til strafudståelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol kan efter
de foreslåede regler meddeles af kriminalforsorgen, hvis den
dømte opfylder en række krav til bl.a. bolig,
beskæftigelse m.v., og hvis den pågældende i
øvrigt findes egnet til denne afsoningsform efter en
individuel vurdering. Under strafudståelsen på
bopælen skal den dømte overholde en række
nærmere angivne vilkår. Den pågældende
må f.eks. kun forlade sin bopæl inden for de af
tilsynsmyndigheden fastsatte tidsrum, herunder med henblik på
at passe sit arbejde, uddannelse eller lignende. Det er endvidere
et vilkår, at den dømte ikke indtager alkohol eller
euforiserende stoffer m.v. Herudover skal den dømte
undergive sig en nærmere fastlagt intensiv overvågning
og kontrol.
Med forslaget forudsættes det, at
tolerancen over for vilkårsovertrædelser skal
være meget lav. Overtræder den dømte ét
eller flere af de fastsatte vilkår for straffuldbyrdelsen
på bopælen, vil tilladelsen hertil som altovervejende
hovedregel straks blive tilbagekaldt, og den dømte vil blive
overført til fortsat afsoning i fængsel eller
arresthus m.v. Det samme gælder, hvis den dømte ikke
længere opfylder betingelserne for at kunne udstå
fængselsstraf på bopælen, eller hvis tilsynet og
kontrollen med den dømte ikke kan gennemføres
på grund af den dømtes adfærd.
Det andet hovedformål med lovforslaget
er at tilvejebringe en hjemmel i loven til at begrænse de
indsattes fællesskab i fængslerne i visse særlige
situationer.
Der foreslås for det første en
adgang til generelt at begrænse de indsattes fællesskab
til cellefællesskab (fællesskab mellem to indsatte
på eget opholdsrum), når afsoningen af
fængselsstraf sker i særligt udvalgte
fængselsafdelinger og arresthuse. Efter forslaget vil
justitsministeren (Direktoratet for Kriminalforsorgen) kunne
bestemme, at fællesskabet mellem indsatte i disse
institutioner alene skal bestå i cellefællesskab,
uanset om der bygningsmæssigt er mulighed for
fællesskab i fællesskabsrum m.v.
Forslaget har til formål at forbedre
kriminalforsorgens muligheder for at imødegå en
særlig sikkerhedsmæssig risiko for medindsatte,
personale eller andre i afsoningsinstitutionerne, og forslaget skal
ses i lyset af, at rockere og andre "negativt stærke"
indsatte (dvs. indsatte, som ved brug af vold, trusler,
økonomisk udnyttelse eller anden form for udnyttelse er en
styrende faktor i forhold til medindsatte, eller som på samme
måde søger at få personalet til at foretage
eller undlade handlinger) i de senere år er blevet stadigt
vanskeligere at håndtere i fængslerne.
Efter de gældende bestemmelser i
straffuldbyrdelsesloven har kriminalforsorgen mulighed for at
overføre "negativt stærke" indsatte mellem forskellige
institutionstyper, herunder fra fængsel til arresthus, hvis
det må anses for nødvendigt for at forebygge overgreb
på medindsatte, personale eller andre i institutionen.
Siden 1999 har der i Vestre Fængsel og i
Statsfængslerne i Vridsløselille, Nyborg og Horsens
været etableret særlige afdelinger for rockerne og
andre "negativt stærke" indsatte. Navnlig på grund af
en generelt truende stemning på stærkeafdelingen i
Statsfængslet i Nyborg samt flere meget brutale overfald
på personale i fængslet, har det imidlertid vist sig
nødvendigt med yderligere tiltag over for de "negativt
stærke" indsatte.
Det foreslås for det andet at skabe
udtrykkelig hjemmel til midlertidigt at begrænse eller
ophæve fællesskabet i alle kriminalforsorgens
fængsler, fængselsafdelinger og arresthuse, når
helt ekstraordinære ordens- og sikkerhedsmæssige hensyn
gør det påkrævet.
Behovet for en sådan beføjelse er
bl.a. kommet til udtryk i forbindelse med fangeoprøret i
Nyborg Statsfængsel i foråret 2004. Den
foreslåede bestemmelse vil bl.a. kunne finde anvendelse, hvor
der foreligger bombetrusler eller lignende mod en institution, hvor
der er alvorlige overfald på andre indsatte eller på
personalet, hvor der er mistanke om tilstedeværelse af
skydevåben eller lignende i en institution, og hvor det
på grund af den risiko for de indsatte og/eller personalet,
som er forbundet med disse forhold, er nødvendigt
midlertidigt at begrænse eller ophæve
fællesskabet. Bestemmelsen vil ligeledes kunne anvendes, hvor
der er oprør, optræk til oprør eller en
generelt truende stemning blandt de indsatte i en institution eller
dele af denne.
En afgørelse om midlertidig
begrænsning eller ophævelse skal være
påkrævet i den foreliggende situation, ligesom den ikke
må have et omfang eller en udstrækning, der er mere
vidtgående end de ekstraordinære ordens- og
sikkerhedsmæssige hensyn nødvendiggør.
Institutionen skal herudover efter forslaget dagligt overveje, om
forholdene kan normaliseres, det vil sige, om foranstaltningen kan
begrænses eller ophæves, og om der er indsatte, der
efter en konkret vurdering bør udtages af foranstaltningen
og f.eks. overføres til anden institution. Institutionen
skal endvidere så hurtigt som muligt underrette
Justitsministeriet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, om den
trufne foranstaltning. Institutionen skal endvidere dagligt
underrette direktoratet, så længe en sådan
foranstaltning opretholdes helt eller delvist.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.