Skriftlig fremsættelse (16. marts
2005)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven
(Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed
valuta)
(Lovforslag nr. L 129).
Lovforslaget er en revideret
genfremsættelse af lovforslag nr. L 123, som blev fremsat den
24. november sidste år, men som bortfaldt, da der blev
udskrevet valg den 18. januar.
Lovforslaget skal ses i lyset af regeringens
bestræbelser på at lette virksomhedernes administrative
byrder.
Formålet med lovforslaget er at
indføre en mulighed for, at virksomhederne også kan
udarbejde det skattemæssige årsregnskab i en fremmed
valuta. Dette sker ved at ændre skattekontrolloven og
kursgevinstloven mv., således at visse nærmere
afgrænsede selskaber, personer og dødsboer får
mulighed for at vælge at udarbejde det skattemæssige
årsregnskab i en fremmed valuta.
Den stigende internationalisering
medfører, at det bliver relevant for stadigt flere
virksomheder at bogføre eller aflægge regnskab i
fremmed valuta. Ifølge regnskabsreglerne er det allerede
muligt at aflægge regnskab i en relevant fremmed valuta, og
for visse børsnoterede virksomheder blev det endvidere pr.
1. januar 2005 en pligt at aflægge regnskabet i en relevant
fremmed valuta. Imidlertid kan virksomhederne efter de
gældende skatteregler alene aflægge skattemæssigt
årsregnskab i danske kroner, og dette betyder, at
virksomheder, der ønsker at bogføre eller
aflægge regnskab i fremmed valuta pålægges
væsentlige administrative byrder.
Udformningen af de foreslåede regler har
i videst muligt omfang tilgodeset hensynene til enkelhed,
overskuelighed og praktisk anvendelighed.
Det foreslås således, at
virksomheder under visse betingelser kan vælge at udarbejde
det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta og
omregne resultatet til danske kroner til en gennemsnitskurs for
indkomståret. Dermed vil den omfattende registrering af
valutakurser til brug for udarbejdelsen af det skattemæssige
årsregnskab i vidt omfang blive erstattet af en
"engangsomregning". Det skattemæssige resultat skal dog
fortsat opgøres efter de danske skatteregler.
For at undgå uhensigtsmæssige
konsekvenser og huller foreslås det samtidig, at der knyttes
nogle betingelser til valget af valuta samt en efterfølgende
ændring af valuta, herunder regler for beregning af
indgangsværdier. Lovforslaget sikrer dog, at virksomheder,
der har et reelt behov for efterfølgende at skifte valuta,
får mulighed herfor.
Der foreslås endvidere indsat en
bestemmelse i kursgevinstloven, hvorefter avanceopgørelserne
mv. "renses" for valutakursændringer i den valgte fremmede
valuta. Dette modsvares af, at der ved avanceopgørelserne
mv. skal indgå valutakursændringer på fordringer
og gæld i danske kroner. Kursgevinstlovens regler for
beskatning af fordringer og gæld i danske kroner henholdsvis
fremmed valuta opretholdes.
Det er særligt på dette punkt, at
lovforslaget adskiller sig fra det tidligere fremsatte L 123.
Grundprincippet i L 123 var at bytte rundt på danske kroner
og den valgte fremmede valuta, således at fordringer og
gæld i den valgte fremmede valuta som udgangspunkt blev
behandlet efter reglerne om fordringer og gæld i danske
kroner og vice versa. Der var imidlertid så mange undtagelser
til dette udgangspunkt, at realiteten blev, at kursgevinstlovens
regler for fordringer og gæld i danske kroner henholdsvis
fremmed valuta opretholdtes.
Der er tale om en lovteknisk forskel, da
realiteten i de to modeller i hovedsagen er den samme.
Lovforslaget skønnes at være
provenuneutralt over en årrække.
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelsen i Lovtidende, og får virkning for
indkomstår, der starter den 1. juli 2005 eller senere.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.