L 129 Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven.

(Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 16-03-2005

Fremsættelse: 16-03-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l129_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (16. marts 2005)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven og skattestyrelsesloven (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fremmed valuta)

(Lovforslag nr. L 129).

Lovforslaget er en revideret genfremsættelse af lovforslag nr. L 123, som blev fremsat den 24. november sidste år, men som bortfaldt, da der blev udskrevet valg den 18. januar.

Lovforslaget skal ses i lyset af regeringens bestræbelser på at lette virksomhedernes administrative byrder.

Formålet med lovforslaget er at indføre en mulighed for, at virksomhederne også kan udarbejde det skattemæssige årsregnskab i en fremmed valuta. Dette sker ved at ændre skattekontrolloven og kursgevinstloven mv., således at visse nærmere afgrænsede selskaber, personer og dødsboer får mulighed for at vælge at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i en fremmed valuta.

Den stigende internationalisering medfører, at det bliver relevant for stadigt flere virksomheder at bogføre eller aflægge regnskab i fremmed valuta. Ifølge regnskabsreglerne er det allerede muligt at aflægge regnskab i en relevant fremmed valuta, og for visse børsnoterede virksomheder blev det endvidere pr. 1. januar 2005 en pligt at aflægge regnskabet i en relevant fremmed valuta. Imidlertid kan virksomhederne efter de gældende skatteregler alene aflægge skattemæssigt årsregnskab i danske kroner, og dette betyder, at virksomheder, der ønsker at bogføre eller aflægge regnskab i fremmed valuta pålægges væsentlige administrative byrder.

Udformningen af de foreslåede regler har i videst muligt omfang tilgodeset hensynene til enkelhed, overskuelighed og praktisk anvendelighed.

Det foreslås således, at virksomheder under visse betingelser kan vælge at udarbejde det skattemæssige årsregnskab i fremmed valuta og omregne resultatet til danske kroner til en gennemsnitskurs for indkomståret. Dermed vil den omfattende registrering af valutakurser til brug for udarbejdelsen af det skattemæssige årsregnskab i vidt omfang blive erstattet af en "engangsomregning". Det skattemæssige resultat skal dog fortsat opgøres efter de danske skatteregler.

For at undgå uhensigtsmæssige konsekvenser og huller foreslås det samtidig, at der knyttes nogle betingelser til valget af valuta samt en efterfølgende ændring af valuta, herunder regler for beregning af indgangsværdier. Lovforslaget sikrer dog, at virksomheder, der har et reelt behov for efterfølgende at skifte valuta, får mulighed herfor.

Der foreslås endvidere indsat en bestemmelse i kursgevinstloven, hvorefter avanceopgørelserne mv. "renses" for valutakursændringer i den valgte fremmede valuta. Dette modsvares af, at der ved avanceopgørelserne mv. skal indgå valutakursændringer på fordringer og gæld i danske kroner. Kursgevinstlovens regler for beskatning af fordringer og gæld i danske kroner henholdsvis fremmed valuta opretholdes.

Det er særligt på dette punkt, at lovforslaget adskiller sig fra det tidligere fremsatte L 123. Grundprincippet i L 123 var at bytte rundt på danske kroner og den valgte fremmede valuta, således at fordringer og gæld i den valgte fremmede valuta som udgangspunkt blev behandlet efter reglerne om fordringer og gæld i danske kroner og vice versa. Der var imidlertid så mange undtagelser til dette udgangspunkt, at realiteten blev, at kursgevinstlovens regler for fordringer og gæld i danske kroner henholdsvis fremmed valuta opretholdtes.

Der er tale om en lovteknisk forskel, da realiteten i de to modeller i hovedsagen er den samme.

Lovforslaget skønnes at være provenuneutralt over en årrække.

Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende, og får virkning for indkomstår, der starter den 1. juli 2005 eller senere.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.