Skriftlig fremsættelse (13. april
2005)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre- og
hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas
mv.)
(Lovforslag nr. L 153).
Regeringen lægger stor vægt
på fortsat at nedbringe det uacceptabelt høje antal af
dræbte og tilskadekomne i trafikken.
Samtidig ønsker regeringen at sikre, at
færdselslovgivningen er indrettet på en sådan
måde, at reglerne forekommer velbegrundede og saglige. Dette
indebærer, at færdselslovgivningen løbende
må tilpasses de nye udfordringer, herunder nye trafikale
mønstre, nye adfærdsnormer, nye tekniske muligheder
osv.
Regeringen foreslår på den
baggrund en række initiativer rettet mod forskellige grupper
af trafikanter.
Formålet med lovforslaget er for det
første at gøre det muligt for politiet at
identificere førere af knallerter, der i dag ikke er
registreringspligtige, med henblik på at strafforfølge
overtrædelser, som er begået af disse førere.
Det foreslås derfor, at der indføres en
registreringsordning for knallerter, der i dag ikke er
registreringspligtige, som svarer til den gældende
registreringsordning for de knallerter, der i dag er
registreringspligtige (knallert 45).
Det bemærkes, at denne del af
lovforslaget fremsættes af justitsministeren efter aftale med
skatteministeren, idet sager vedrørende regulering af
registrering af køretøjer mv. ved kongelig resolution
af 18. februar 2005 er overført fra Justitsministeriet til
Skatteministeriet.
Formålet med lovforslaget er for det
andet at skærpe sanktionerne for overtrædelse af
køre- og hviletidsreglerne.
Ved politiets kontroller er der konstateret
adskillige overtrædelser af køre- og
hviletidsreglerne. Disse overtrædelser indebærer efter
regeringens opfattelse en betydelig risiko for medtrafikanter og
for passagerer i busser mv., som i højere grad bør
afspejles i sanktionsniveauet. Det foreslås derfor, at der
indføres et skærpet bødesanktionssystem og
mulighed for frakendelse af førerretten ved grovere eller
gentagne overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.
Samtidig foreslås en væsentlig skærpelse af
bøderne for overtrædelse af færdselslovens
bestemmelser om kørsel uden kørekort og om
oplysningspligt samt om at overlade føringen til en person,
der ikke lovligt kan føre køretøjet, når
overtrædelserne vedrører tunge
køretøjer.
Transport- og Energiministeriet har oplyst, at
ministeriet for tiden overvejer, hvordan reglerne om
tilbagekaldelse af vognmandstilladelser kan ændres, så
dette regelsæt tilpasses de nye foreslåede sanktioner
for førerne af tunge køretøjer.
Lovforslaget har for det tredje til
formål at tilvejebringe grundlaget for indførelse af
et nyt kontrolapparat (digital fartskriver). Det foreslås
således bl.a. at tillægge politiet kompetence til uden
retskendelse at foretage virksomhedskontrol som led i den
administrative tilsynsopgave med at føre kontrol med
overholdelsen af reglerne om køre- og hviletid. Endvidere
foreslås indført en ny bestemmelse om betaling for
udstedelse af fartskriverkort til brug for den digitale
fartskriver.
For det fjerde har lovforslaget til
formål at gøre forsøgsordningen med
højere hastigheder på motorveje for visse
køretøjer omfattet af de
køretøjbestemte hastighedsgrænser permanent.
Det foreslås således på baggrund af en
evaluering, som Vejdirektoratet har foretaget af
forsøgsordningen, at forhøje hastighedsgrænsen
for lastbiler mv. fra 70 til 80 km i timen på motorveje.
Herudover indeholder lovforslaget en
række ændringer og tilpasninger af
færdselsloven.
Det drejer sig for det første om bl.a.
en udvidelse af mulighederne for at meddele tilladelse til at
afholde visse motorløb på vej, således at der
fremover ikke kun undtagelsesvis kan meddeles tilladelse til
afholdelse af disse motorløb.
For det andet foreslås en udvidelse af
adgangen for cyklister til at køre over fortov og gangsti,
således at overkørsel også kan ske i andre
tilfælde, end når overkørsel sker fra en
sidevej. Regeringen finder, at der ikke er væsentlige
færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved en
sådan udvidelse €" særligt henset til at cyklister
er omfattet af de almindelige regler om vigepligt mv.
Bemyndigelsesbestemmelserne vedrørende
køreuddannelsen, køreprøven mv. foreslås
for det tredje præciseret, således at det fremgår
af bestemmelserne, at justitsministeren kan fastsætte
bestemmelser om køretøjer, der anvendes til
øvelseskørsel og køreprøver. Endvidere
foreslås en opdatering af færdselslovens bestemmelse om
visse udenlandske kørekorts gyldighed her i landet.
For det fjerde foreslås en udvidelse af
den kommunale parkeringskontrol, således at kontrollen med
overholdelse af færdselslovens bestemmelse om parkering i 2.
position foruden af politiet tillige kan varetages af den kommunale
parkeringskontrol. Samtidig lægges der op til administrativt
at gennemføre en tilsvarende udvidelse af den kommunale
parkeringskontrol for så vidt angår forbuddet mod
parkering ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom og
forbuddet mod parkering på kørebanen uden for
tættere bebygget område. Det er regeringens opfattelse,
at kontrollen med disse bestemmelser ikke kræver
udøvelse af et særligt skøn over den konkrete
parkerings eller standsnings lovlighed, og at der på den
baggrund ikke er betænkeligheder ved en sådan udvidelse
af den kommunale parkeringskontrol.
Formålet med lovforslaget er endelig at
tilvejebringe hjemmel til en nedsættelse af gebyret for pas
til personer under 18 år fra 150 kr. til 115 kr. med virkning
fra den 1. oktober 2004, hvor der blev indført krav om
selvstændigt pas til børn. Det foreslås
således, at beløbet ændres i paslovens § 4
a, stk. 4.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.