L 153 Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven.

(Knallerter, køre- og hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-04-2005

Fremsættelse: 13-04-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l153_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. april 2005)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre- og hviletid og nedsættelse af gebyret for børnepas mv.)

(Lovforslag nr. L 153).

Regeringen lægger stor vægt på fortsat at nedbringe det uacceptabelt høje antal af dræbte og tilskadekomne i trafikken.

Samtidig ønsker regeringen at sikre, at færdselslovgivningen er indrettet på en sådan måde, at reglerne forekommer velbegrundede og saglige. Dette indebærer, at færdselslovgivningen løbende må tilpasses de nye udfordringer, herunder nye trafikale mønstre, nye adfærdsnormer, nye tekniske muligheder osv.

Regeringen foreslår på den baggrund en række initiativer rettet mod forskellige grupper af trafikanter.

Formålet med lovforslaget er for det første at gøre det muligt for politiet at identificere førere af knallerter, der i dag ikke er registreringspligtige, med henblik på at strafforfølge overtrædelser, som er begået af disse førere. Det foreslås derfor, at der indføres en registreringsordning for knallerter, der i dag ikke er registreringspligtige, som svarer til den gældende registreringsordning for de knallerter, der i dag er registreringspligtige (knallert 45).

Det bemærkes, at denne del af lovforslaget fremsættes af justitsministeren efter aftale med skatteministeren, idet sager vedrørende regulering af registrering af køretøjer mv. ved kongelig resolution af 18. februar 2005 er overført fra Justitsministeriet til Skatteministeriet.

Formålet med lovforslaget er for det andet at skærpe sanktionerne for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.

Ved politiets kontroller er der konstateret adskillige overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Disse overtrædelser indebærer efter regeringens opfattelse en betydelig risiko for medtrafikanter og for passagerer i busser mv., som i højere grad bør afspejles i sanktionsniveauet. Det foreslås derfor, at der indføres et skærpet bødesanktionssystem og mulighed for frakendelse af førerretten ved grovere eller gentagne overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne. Samtidig foreslås en væsentlig skærpelse af bøderne for overtrædelse af færdselslovens bestemmelser om kørsel uden kørekort og om oplysningspligt samt om at overlade føringen til en person, der ikke lovligt kan føre køretøjet, når overtrædelserne vedrører tunge køretøjer.

Transport- og Energiministeriet har oplyst, at ministeriet for tiden overvejer, hvordan reglerne om tilbagekaldelse af vognmandstilladelser kan ændres, så dette regelsæt tilpasses de nye foreslåede sanktioner for førerne af tunge køretøjer.

Lovforslaget har for det tredje til formål at tilvejebringe grundlaget for indførelse af et nyt kontrolapparat (digital fartskriver). Det foreslås således bl.a. at tillægge politiet kompetence til uden retskendelse at foretage virksomhedskontrol som led i den administrative tilsynsopgave med at føre kontrol med overholdelsen af reglerne om køre- og hviletid. Endvidere foreslås indført en ny bestemmelse om betaling for udstedelse af fartskriverkort til brug for den digitale fartskriver.

For det fjerde har lovforslaget til formål at gøre forsøgsordningen med højere hastigheder på motorveje for visse køretøjer omfattet af de køretøjbestemte hastighedsgrænser permanent. Det foreslås således på baggrund af en evaluering, som Vejdirektoratet har foretaget af forsøgsordningen, at forhøje hastighedsgrænsen for lastbiler mv. fra 70 til 80 km i timen på motorveje.

Herudover indeholder lovforslaget en række ændringer og tilpasninger af færdselsloven.

Det drejer sig for det første om bl.a. en udvidelse af mulighederne for at meddele tilladelse til at afholde visse motorløb på vej, således at der fremover ikke kun undtagelsesvis kan meddeles tilladelse til afholdelse af disse motorløb.

For det andet foreslås en udvidelse af adgangen for cyklister til at køre over fortov og gangsti, således at overkørsel også kan ske i andre tilfælde, end når overkørsel sker fra en sidevej. Regeringen finder, at der ikke er væsentlige færdselssikkerhedsmæssige betænkeligheder ved en sådan udvidelse €" særligt henset til at cyklister er omfattet af de almindelige regler om vigepligt mv.

Bemyndigelsesbestemmelserne vedrørende køreuddannelsen, køreprøven mv. foreslås for det tredje præciseret, således at det fremgår af bestemmelserne, at justitsministeren kan fastsætte bestemmelser om køretøjer, der anvendes til øvelseskørsel og køreprøver. Endvidere foreslås en opdatering af færdselslovens bestemmelse om visse udenlandske kørekorts gyldighed her i landet.

For det fjerde foreslås en udvidelse af den kommunale parkeringskontrol, således at kontrollen med overholdelse af færdselslovens bestemmelse om parkering i 2. position foruden af politiet tillige kan varetages af den kommunale parkeringskontrol. Samtidig lægges der op til administrativt at gennemføre en tilsvarende udvidelse af den kommunale parkeringskontrol for så vidt angår forbuddet mod parkering ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom og forbuddet mod parkering på kørebanen uden for tættere bebygget område. Det er regeringens opfattelse, at kontrollen med disse bestemmelser ikke kræver udøvelse af et særligt skøn over den konkrete parkerings eller standsnings lovlighed, og at der på den baggrund ikke er betænkeligheder ved en sådan udvidelse af den kommunale parkeringskontrol.

Formålet med lovforslaget er endelig at tilvejebringe hjemmel til en nedsættelse af gebyret for pas til personer under 18 år fra 150 kr. til 115 kr. med virkning fra den 1. oktober 2004, hvor der blev indført krav om selvstændigt pas til børn. Det foreslås således, at beløbet ændres i paslovens § 4 a, stk. 4.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.