Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
dagpenge ved sygdom og fødsel, lov om arbejdsskadesikring og
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område (En styrket sygefraværsindsats med ny visitation
og opfølgning i sygedagpengesager m.v.)
(Lovforslag nr. L 21).
Lovforslaget har til formål at nedbringe
sygefraværet bl.a. ved at forbedre den kommunale
opfølgning i sygedagpengesager. Indsatsen skal
målrettes sygemeldte med størst behov for tæt og
individuel opfølgning. Fokus skal så vidt muligt
være på arbejdsfastholdelse. Ingen skal presses ud i
funktioner, som de ikke kan klare.
Derfor foreslås en ny visitations- og
opfølgningsindsats med visitation til 3 kategorier, med
samtale med alle sygemeldte inden udgangen af 8. uge, herefter med
opfølgning mindst hver 4. uge i risikosager og som hidtil
mindst hver 8. uge i øvrige sager. Videre foreslås, at
kommunen skal udarbejde opfølgningsplan senest efter 2.
opfølgning. Herudover forslås, at kommunen skal
koordinere indsatsen bl.a. med virksomheden og lægen.
Det foreslås også, at kommunen
skal have en ny og bedre lægeerklæring, og der skal
fokus på at udvikle samarbejdet med de praktiserende
læger.
For at styrke sagsbehandlingen foreslås,
at Arbejdsskadestyrelsen og kommuner automatisk og uden samtykke
kan udveksle oplysninger om oprettelse af sager om bl.a.
sygedagpenge og arbejdsskader.
Herudover foreslås som led i at styrke
sygefraværsindsatsen på virksomheden, at arbejdsgiveren
skal have mulighed for at få en ny lægeerklæring
med oplysninger om konkrete funktionsbegrænsninger. Videre
foreslås, at den kommunale opfølgning fremmer gradvis
tilbagevenden for syge i ansættelsesforhold, samt at kommunen
har fokus på at udvikle samarbejdet med virksomheden.
For at fremme en tidlig og målrettet
kommunal indsats foreslås, at statsrefusionen fra 27. uge
nedsættes fra 50 pct. til 35 pct. af udgifterne til
sygedagpenge. Det foreslås også, at kommunerne kan
miste refusionen, hvis de ikke foretager den fastsatte
opfølgning.
Med henblik på bl.a. at kunne tilbyde en
mere skræddersyet indsats foreslås, at andre
aktører kan varetage opfølgningsindsatsen.
Det foreslås, at lovforslaget
træder i kraft den 1. juli 2005, dog foreslås
refusionsændringen at træde i kraft den 1. januar
2006.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.