L 22 Forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l22_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats

(Lovforslag nr. L 22).

Lovforslaget er en del af den lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats med flere love (Konsekvensrettelser som følge af kommunalreformen) og andre ministeriers lovforslag, der fremsættes i forbindelse med gennemførelsen af kommunalreformen.

Det fremtidige beskæftigelsessystem indrettes med lokale jobcentre, hvor staten og kommunen flytter sammen og samarbejder om beskæftigelsesindsatsen i forhold til ledige, virksomheder og arbejds- og uddannelsessøgende. Staten vil fortsat have ansvaret for indsatsen over for ledige, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, og kommunen vil have ansvaret for indsatsen over for ledige, der får ydelser fra kommunen. De ansatte i jobcenteret vil kunne udføre opgaver på vegne af både kommunen og staten.

Der etableres 3 forskellige typer jobcentre. I alle tre typer jobcentre vil kommunen varetage indsatsen for de af kommunens borgere, der får ydelser fra kommunen. I jobcenter type A vil staten varetage alle sine generelle serviceopgaver €" herunder opgaver for borgere i kommunen i de første 6 måneder, borgeren modtager arbejdsløshedsdagpenge. I ca. 40 kommuner etableres jobcenter type B, hvor staten udover de generelle serviceopgaver også varetager særlige opgaver over for borgere i kommunen, der i en længere ledighedsperiode har modtaget arbejdsløshedsdagpenge, eller som henvises fra et jobcenter A for at få en særlig indsats. I størrelsesordenen 10 kommuner etableres der jobcenter type C, der som udgangspunkt udvælges blandt B-jobcentrene. I C-jobcentrene delegerer beskæftigelsesministeren varetagelsen af den statslige beskæftigelsesindsats til kommunalbestyrelsen.

Der oprettes fire statslige beskæftigelsesregioner, der følger den generelle regionsstruktur, idet dog Region Hovedstaden og Region Sjælland bliver én beskæftigelsesregion. Beskæftigelsesregionerne får bl.a. til opgave at overvåge arbejdsmarkedet og følge op på jobcentrenes beskæftigelsesindsats samt resultater og effekter heraf og løse tværgående opgaver.

Arbejdsmarkedets parter inddrages i den beskæftigelsespolitiske indsats for alle målgrupperne på både lokalt, regionalt og nationalt niveau. Beskæftigelsesrådet (BER) rådgiver beskæftigelsesministeren og integrationsministeren om beskæftigelsesindsatsen. Fire regionale beskæftigelsesråd (RBR) overvåger og følger op på resultater og effekter af indsatsen i de lokale jobcentre og løser tværgående beskæftigelsespolitiske problemstillinger. Lokale beskæftigelsesråd (LBR) rådgiver staten og kommunen om den lokale beskæftigelsesindsats.

Der oprettes fem nye beskæftigelsesankenævn i de fem regioner til at behandle klager over jobcenterets afgørelser.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg på regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige behandling.