Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om social service
(Lovforslag nr. L 38).
Lovforslaget er en del af den
lovgivningsmæssige gennemførelse af
kommunalreformen.
Med forslaget skabes en klar og entydig
ansvarsfordeling på det sociale område samtidig med, at
opgaverne i højere grad løses på en mere
kvalificeret måde i nærmiljøet og i tæt
samspil med de almindelige tilbud.
Formålet med lovforslaget er at sikre en
udvikling, hvor der er kvalificerede tilbud til udsatte børn
og unge, udviklingshæmmede, handicappede, sindslidende,
stofmisbrugere og andre grupper med behov for en socialfaglig
indsats, og hvor der er én myndighed, nemlig
kommunalbestyrelsen, der har et samlet og sammenhængende
ansvar for indsatsen for den enkelte borger.
Lovforslaget indebærer, at
myndighedsansvaret, forsyningsansvaret i forhold til borgeren og
finansieringsansvaret for tilbud og ydelser efter loven samles i
kommunalbestyrelsen.
Regionerne overtager driften af alle de
nuværende amtskommunale tilbud i regionen. Institutioner for
børn og unge med sociale og adfærdsmæssige
problemer, bortset fra sikrede afdelinger, overgår til
beliggenhedskommunen, medmindre det aftales, at regionen
viderefører institutionen. Regionerne overtager endvidere
driften af forsorgshjem, kvindekrisecentre mv. De nugældende
regler, herunder statsrefusionen, opretholdes.
Regionerne får ansvaret for at tilpasse
kapaciteten i og udvikle de regionale institutioner på
baggrund af en årlig rammeaftale mellem kommuner og region.
Driften af de regionale tilbud finansieres ved takstbetaling fra
kommunerne.
Med lovforslaget indføres en central
refusionsordning, der skal sikre kommunerne mod meget store
udgifter i de dyreste enkeltsager. Ordningen gælder alle
tilbud på socialområdet. Den endelige
fastlæggelse af refusionsordningen vil dog ske i tilknytning
til fastlæggelsen af ændringer i tilskuds- og
udligningssystemet.
Lovforslaget indeholder forslag om en
tilbudsportal i statsligt regi med en oversigt over samtlige
kommunale og regionale tilbud samt alle godkendte private tilbud.
Tilbudsportalen skal udvikles til et væsentligt
værktøj i matchningen mellem borgerens behov og viften
af sociale tilbudsmuligheder.
For at understøtte kommunernes ansvar for
at yde støtte og specialrådgivning til borgerne
etableres en national videns- og
specialrådgivningsorganisation (VISO), der skal indsamle,
bearbejde og formidle viden samt rådgive kommuner og borgere
i de mest specialiserede og komplicerede enkeltsager samt
bistå kommunerne med udredning i de få mest
komplicerede sager. Der nedsættes en faglig bestyrelse for
VISO med repræsentanter for stat, regioner, kommuner og
brugerorganisationer.
Af hensyn til den glidende decentralisering er det
et helt grundlæggende princip, at kommuner kan overtage
regionale tilbud. Kommunerne får derfor med lovforslaget en
ret til at overtage regionale tilbud på bestemte
vilkår, som led i at realisere kommunalreformens mål
om, at de sociale opgaver i højere grad løses i
nærmiljøet og i tæt samspil med de almindelige
tilbud og med et samlet socialt ansvar i forhold til borgeren.
For at fremme den glidende decentralisering skal
forberedelsesudvalg og sammenlægningsudvalg allerede i 2006
drøfte, om der er amtskommunale tilbud, som mere
hensigtsmæssigt kan overgå til beliggenhedskommunen
allerede fra 1.1.2007. Herudover skal kontaktudvalget mindst
én gang i hver valgperiode drøfte, om der mere
hensigtsmæssigt kan flyttes flere tilbud til kommunerne.
Der etableres en 4-årig overgangsperiode,
hvor udviklingen på området følges tæt.
Med henblik herpå videreføres modellen med de
nuværende udviklingsråd i overgangsperioden.
Lovforslaget skønnes ikke at ville have
økonomiske konsekvenser for det offentlige samlet set.
Ændringerne i opgavefordelingen i forbindelse med reformen
bliver gennemført ud fra princippet om, at reformen er
udgiftsneutral og at pengene følger opgaverne. De
ressourcer, som amterne hidtil har brugt på ordninger efter
lov om social service, overføres til kommunerne. Der
overføres dog i et vist omfang midler til regionerne og
staten til en række nærmere specificerede opgaver.
Regionerne skal blandt andet udarbejde forslag til rammeaftale med
kommunerne samt koordinere de lands- og landsdelsdækkende
institutioner. Staten skal blandt andet løfte ansvaret i
forbindelse med VISO og den centrale refusionsordning.
De økonomiske konsekvenser af lovforslaget
skal forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft
den 1. januar 2007.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.