L 40 Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love.

(Konsekvensrettelser på boligområdet som følge af kommunalreformen).

Af: Socialminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l40_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Socialministeren (Eva Kjer Hansen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love (Konsekvensrettelser på boligområdet som følge af kommunalreformen)

(Lovforslag nr. L 40).

Lovforslaget er en del af den lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen.

Det foreliggende lovforslag udmønter den del af aftalen på det sociale område, der vedrører boligområdet. Forslaget indeholder konsekvensrettelser i 6 love på boligområdet som følge af, at der efter kommunalreformen ikke længere vil være amtskommuner.

Hovedelementet i lovforslaget er ændringen i lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., for så vidt angår de amtskommunalt ejede almene ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Ifølge lovforslaget overføres de eksisterende amtskommunalt ejede almene ældreboliger som udgangspunkt til regionerne pr. 1. januar 2007.

Med hensyn til etablering af nye almene ældreboliger til denne personkreds vil det ifølge aftalen fremover alene være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning herom. Kommunalbestyrelsen kan dog i sin årlige redegørelse, der bl.a. skal beskrive behovene og kommunens forventede forbrug af boliger i regionen, beslutte, at boligerne skal bygges og drives af regionsrådet. Det foreslås samtidig i konsekvens af, at det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, om den vil overlade bygge- og driftsopgaven af almene ældreboliger til regionsrådet, at det alene er kommunalbestyrelsen, der kan anvise en almen ældrebolig, selvom regionsrådet er byg- og driftsherre, og at bygningsdriftstilsynet med boligerne ligeledes alene skal ligge hos kommunalbestyrelsen.

I forslag til lov om ændring af lov om fremme af privat udlejningsbyggeri foreslås det med henblik på at skabe overensstemmelse mellem loven og kommunalreformen, at den udtrykkelige angivelse i loven af, hvilke grupper landets kommuner er inddelt i, ophæves, og i stedet fastsættes administrativt, således at ministeren bemyndiges til at fastsætte den konkrete fordeling af landets kommuner i de 4 grupper, som har forskellige maksimale anskaffelsessummer. På baggrund af at amterne nedlægges, og at der vil ske kommunesammenlægninger, kan lovens henvisning til amter og navngivne kommuner og deres konkrete opdeling i 4 forskellige grupper med hver sine maksimale anskaffelsessummer for byggeriet, ikke opretholdes.

I forslag til lov om ændring af lov om kommunal anvisningsret, lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger foreslås en række konsekvensrettelser som følge af, at der efter kommunalreformen ikke længere vil eksistere amtskommuner. De foreslåede ændringer har således alene til formål at tilpasse lovgivningen til kommunalreformen.

For så vidt angår lovforslagets offentlige økonomiske konsekvenser, medfører forslaget om at flytte finansieringsansvaret for de amtskommunale ældreboliger til kommunalbestyrelsen kommunale merudgifter til grundkapital. Forslaget medfører amtskommunale (regionale) mindreudgifter, som modsvarer de kommunale merudgifter som følge af, at amterne ikke længere skal finansiere nybyggeri af almene ældreboliger i amtsligt regi. Ifølge forslaget overtager staten den amtskommunale udgift til den amtskommunale ydelsesstøtteandel for et begrænset antal amtskommunale ældreboliger, hvortil der i 1996 og 1997 er givet tilsagn. Samlet skønnes den amtskommunale sektor i 2005 at have udgifter på ca. 16,4 mio. kr. pr. år på boligområdet (2005-prisniveau). Heraf udgør den amtskommunale ydelsesstøtte ca. 0,3 mio. kr. Udgifterne til ydelsesstøtte vil være faldende frem til 2028, hvorefter de bortfalder. De økonomiske konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.

Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.