Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 9. juni 2005
Forslag
til
Lov om erhvervsfremme
Kapitel 1
Formål
§ 1.
Formålet med denne lov er at styrke udviklingen i dansk
erhvervsliv gennem fremme af konkurrenceevne og globalisering ved
anvendelse af foranstaltninger, der sigter mod
1) at forbedre og udbygge rammerne for
virksomhedernes vækst, internationale samarbejde og
samhandel,
2) at fremme tilpasningen i erhvervsstrukturen
til konkurrenceforhold, miljøforhold og den
samfundsmæssige udvikling i øvrigt,
3) at fremme den regionale erhvervsudvikling og
beskæftigelse,
4) at styrke de offentlige myndigheders
samarbejde om erhvervsudvikling og
5) at udvikle samarbejdet mellem offentlige
myndigheder og de private erhverv om erhvervsudvikling.
Kapitel 2
Økonomi- og erhvervsministerens
beføjelser
§ 2. Inden for
de bevillinger, der afsættes på de årlige
finanslove, kan økonomi- og erhvervsministeren til
opfyldelse af lovens formål iværksætte
erhvervsudviklingsaktiviteter, herunder bl.a.
1) analyser og evalueringer af erhvervspolitisk
relevans, herunder vedrørende potentielle
indsatsområder og eksisterende initiativer, samt regionale,
nationale og internationale rammevilkår,
2) rådgivning om erhvervsudvikling,
herunder om udvikling af såvel den nationale som den
regionale og lokale erhvervsstruktur,
3) rådgivning om danske erhvervspolitiske
interesser i forbindelse med forhandlinger om og implementering af
internationale vilkår for erhvervslivet og om dansk
erhvervslivs udfordringer i forbindelse med globaliseringen,
4) aktiviteter til fremme af udviklingen af nye
samarbejdsformer, herunder offentlig-privat samarbejde og
samarbejde mellem virksomheder, organisationsudvikling og
udnyttelse af ledelsesmæssig og markedsmæssig
viden,
5) aktiviteter til fremme af etablering af nye
virksomheder,
6) aktiviteter til fremme af virksomhedernes
opbygning af kompetence til design, markedsføring og
eksport,
7) aktiviteter til fremme af regional
erhvervsudvikling og
8) aktiviteter til fremme af akkreditering og
metrologi.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan yde hel eller delvis finansiering og tilbyde
andre økonomiske incitamenter til aktiviteter, der
iværksættes inden for lovens formål.
Finansieringen kan udbetales forskudsvis med vilkår om, at
aktiviteternes endelige afregning efterfølgende kan
godkendes.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler for tilbagebetaling
af den ydede finansiering.
§ 3.
Økonomi- og erhvervsministeren udsteder nærmere regler
om gennemførelse af de af ministeren iværksatte
erhvervsfremmeaktiviteter.
Stk. 2. For aktiviteter, der
iværksættes efter denne lov, kan økonomi- og
erhvervsministeren fastsætte nærmere regler om
administration, herunder om behandling af ansøgninger om
medfinansiering til offentlige myndigheder, organisationer,
institutter, virksomheder og enkeltpersoner m.v., regler om
godkendelse, regnskabsaflæggelse, revision, kontrol og tilsyn
og regler om afgivelse af oplysninger og regnskaber.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af EU€™s informationsprocedure for
tekniske standarder og forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester.
§ 4.
Økonomi- og erhvervsministeren kan henlægge sine
beføjelser til Erhvervs- og Byggestyrelsen, jf. dog stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om klageadgang, herunder at
klager ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Stk. 2. For erhvervsfremmeaktiviteter, som
er iværksat i henhold til denne lov, og som af
økonomi- og erhvervsministeren er henlagt til administration
i Erhvervs- og Byggestyrelsen, kan ministeren bestemme, at
Erhvervs- og Byggestyrelsen i nærmere bestemt omfang kan
henlægge opgaver ved administrationen af konkrete aktiviteter
til anden offentlig myndighed eller privat institution.
Stk. 3. Sikkerhedsstyrelsen administrerer
initiativer iværksat efter § 2, stk. 1, nr. 8, herunder
regler udstedt i medfør af § 14, stk. 1, og § 15,
stk. 1.
Stk. 4. Det Tekniske Sikkerhedsråd,
som nedsættes i henhold til kapitel 2 i lov om elektriske
stærkstrømsanlæg og elektrisk materiel,
rådgiver økonomi- og erhvervsministeren om
fastsættelse af regler vedrørende metrologi og
akkreditering. Det Tekniske Sikkerhedsråd rådgiver
endvidere Sikkerhedsstyrelsens direktør i forbindelse med
styrelsens virksomhed på metrologi- og
akkrediteringsområdet.
Kapitel 3
Danmarks Vækstråd
§ 5. Til fremme
af lovens formål nedsætter økonomi- og
erhvervsministeren Danmarks Vækstråd.
Stk. 2. Til behandling af
ansøgninger om medfinansiering kan økonomi- og
erhvervsministeren nedsætte et bevillingsudvalg under
Danmarks Vækstråd.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte nærmere regler for
Danmarks Vækstråd, herunder for kredsen af
indstillingsberettigede aktører, om, inden for hvilke
områder rådet selv kan igangsætte aktiviteter
eller henlægge opgaver til opfølgning herpå til
Erhvervs- og Byggestyrelsen, og for bevillingsudvalget, herunder om
udvalgets virke, sammensætning og forretningsorden.
§ 6. Danmarks
Vækstråd har til opgave at
1) rådgive økonomi- og
erhvervsministeren om udformningen af den nationale
vækstpolitik,
2) udtale sig som høringspart om statslige
initiativer, der vedrører den regionale
erhvervsudvikling,
3) iværksætte
erhvervsudviklingsaktiviteter inden for de indsatsområder,
som er prioriteret i den nationale vækstpolitik, herunder
f.eks. medfinansiere erhvervsudviklingsaktiviteter efter
indstilling fra regionale vækstfora, og
4) rådgive økonomi- og
erhvervsministeren om udvikling af og opfølgning på
nationale strukturfondsfinansierede programmer og herunder udtale
sig om de regionale erhvervsudviklingsstrategier.
§ 7. Danmarks
Vækstråd består af en formand og 19 medlemmer,
som udpeges af økonomi- og erhvervsministeren. Der udpeges
tillige suppleanter.
Stk. 2. Formanden og medlemmerne til
Danmarks Vækstråd udpeges således:
1) Formanden og 3 medlemmer udpeges personligt af
økonomi- og erhvervsministeren,
2) 5 medlemmer, som skal være formænd
for regionale vækstfora, én fra hver region, udpeges
efter indstilling fra de regionale vækstfora,
3) 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra de
kommunale parter,
4) 7 medlemmer udpeges efter indstilling fra
arbejdsgiver- og erhvervsorganisationer, og
5) 2 medlemmer udpeges efter indstilling fra
lønmodtagerorganisationer.
Stk. 3. Formanden, medlemmerne og
suppleanterne udpeges for op til 4 år ad gangen.
Stk. 4. Danmarks Vækstråd
fastlægger selv sin forretningsorden, som skal godkendes af
økonomi- og erhvervsministeren. Afgørelser
træffes ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed
er formandens stemme afgørende.
Stk. 5. Danmarks Vækstråds
afgørelser, jf. § 6, nr. 3, kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed.
Kapitel 4
Regioner
§ 8.
Regionsrådet varetager den regionale erhvervsudvikling.
Hertil nedsætter regionsrådet et eller to
vækstfora. Regionsrådet træffer beslutning om
antal vækstfora og deres geografiske afgrænsning efter
høring af regionens kommuner og erhvervsorganisationer.
Regionsrådet er forpligtet til at følge en
indstilling, som støttes af mindst 2/3 af kommunerne i
regionen. Økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at
give Bornholms Kommune tilladelse til at nedsætte et
selvstændigt vækstforum og stille sekretariatsbetjening
til rådighed herfor.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren bemyndiges til at give regionsråd
tilladelse til, at der oprettes flere end to vækstfora i
regionen.
Stk. 3. Kommuner indgår i et
vækstforum nedsat af regionsrådet i den region,
kommunen geografisk er en del af, jf. dog stk. 1, sidste pkt.
Stk. 4. Økonomi- og
erhvervsministeren bemyndiges til at give tilladelse til, at
kommuner herudover kan være repræsenteret i et
vækstforum, der er etableret i naboregionen.
Stk. 5. Økonomi- og
erhvervsministeren bemyndiges til at give tilladelse til, at to
regionsråd kan oprette et fælles vækstforum.
Forud for ansøgning herom skal regionsrådene
høre kommunerne og øvrige relevante aktører i
begge regioner.
Stk. 6. Regionsrådet udpeger efter
inddragelse af vækstforummets medlemmer vækstforummets
formand blandt vækstforummets medlemmer.
Stk. 7. Regionsrådet stiller
sekretariat til rådighed for vækstforummet.
Stk. 8. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte regler om regioners
samarbejde med tilgrænsende landes myndigheder og
organisationer samt om nedsættelse af organer til varetagelse
heraf og om disse organers sammensætning.
§ 9.
Regionsrådet kan efter indstilling fra vækstfora
medfinansiere aktiviteter til fremme af regional erhvervsudvikling
inden for
1) innovation, videndeling og videnopbygning,
2) anvendelse af ny teknologi,
3) etablering og udvikling af nye
virksomheder,
4) udvikling af menneskelige ressourcer, herunder
udvikling af regionale kompetencer,
5) vækst og udvikling i turismeerhvervet
og
6) udviklingsaktiviteter i
yderområderne.
Stk. 2. Regionsrådet kan acceptere
eller afvise indstillinger fra vækstfora om
udviklingsmidlernes anvendelse.
Stk. 3. Regionen kan efter indstilling fra
vækstfora deltage i regionale grænseoverskridende
erhvervsudviklingsmæssige samarbejder, som geografien
naturligt begrunder. De relevante aktører inddrages i dette
arbejde.
Stk. 4. De erhvervsudviklingsaktiviteter,
som iværksættes af regionen, jf. stk. 1, skal
være til gavn for en åben kreds af erhvervslivet i de
pågældende regioner.
Stk. 5. De i stk. 1 omhandlede
erhvervsudviklingsaktiviteter skal iværksættes i regi
af selvstændige juridiske enheder. Efter indstilling fra
vækstfora vil økonomi- og erhvervsministeren kunne
godkende, at medlemmer af regionsrådet deltager i bestyrelser
for de selvstændige juridiske enheder. Regionen administrerer
anvendelsen af regionens egne erhvervsudviklingsmidler.
Stk. 6. De i stk. 1 omhandlede
erhvervsudviklingsaktiviteter må ikke virke
konkurrenceforvridende i forhold til det private erhvervsliv,
herunder må der ikke ydes direkte finansiel støtte til
enkelte erhvervsvirksomheder.
Kapitel 5
Regionale vækstfora
§ 10. De
regionale vækstfora har til opgave
1) inden for de nationale rammer at udarbejde en
regional erhvervsudviklingsstrategi for regionen eller den del
heraf, som det enkelte vækstforum dækker, med
udgangspunkt i områdets rammevilkår og
erhvervsspecialisering og med fokus på
yderområderne,
2) at overvåge de regionale og lokale
vækstvilkår og
3) inden for den fastlagte
erhvervsudviklingsstrategi at udvikle og afgive indstilling om
medfinansiering af regionale erhvervsudviklingsaktiviteter, jf.
stk. 3.
Stk. 2. De i stk. 1, nr. 1, omhandlede
erhvervsudviklingsstrategier udgør en del af grundlaget for
regionernes udviklingsplaner.
Stk. 3. Vækstfora afgiver
indstilling, inden for de organisatoriske rammer som anden
lovgivning og strukturfondsfinansierede programmer
fastlægger, til staten om anvendelse af social- og
regionalfondsmidler og til regionen om anvendelse af regionale
udviklingsmidler til erhvervsformål, jf. § 9.
Stk. 4. Myndighederne, til hvem
vækstfora afgiver indstilling om anvendelsen af midler,
påser, at indstillingerne er i overensstemmelse med
gældende lovgivning.
§ 11. De
regionale vækstfora består af 20 medlemmer, der udpeges
af regionsrådet. Et vækstforum sammensættes
således:
1) 3 medlemmer udpeges på
regionsrådets eget initiativ,
2) 6 medlemmer udpeges efter indstilling af
kommunalbestyrelserne i regionen, hvoraf mindst 1 medlem skal
repræsentere yderområderne,
3) 6 medlemmer fra erhvervslivet udpeges efter
indstilling fra erhvervsorganisationer udvalgt af
regionsrådet,
4) 3 medlemmer fra viden- og
uddannelsesinstitutioner udpeges på regionsrådets
initiativ, og
5) 2 medlemmer, som repræsenterer
henholdsvis arbejdsgivere og lønmodtagere, udpeges efter
indstilling fra henholdsvis arbejdsgiver- og
lønmodtagerorganisationer.
Stk. 2. Det enkelte regionale
vækstforum fastlægger selv sin forretningsorden.
Afgørelser træffes ved simpelt flertal. I
tilfælde af stemmelighed er formandens stemme
afgørende.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte bestemmelser om udpegning af
yderligere medlemmer til et vækstforum.
Kapitel 6
Kommunerne
§ 12.
Kommunerne kan gennemføre og finansiere
erhvervsserviceaktiviteter over for en åben kreds af
iværksættere og virksomheder.
Stk. 2. Den kommunale erhvervsservice kan
bestå af information og vejledning om start, drift og
udvikling af virksomhed samt virksomhedsoverdragelse. Endvidere kan
afholdes netværksmøder, kurser og lignende kollektive
arrangementer. Ydelserne må ikke virke konkurrenceforvridende
i forhold til den rådgivning og de andre aktiviteter, der
tilbydes af private rådgivere og kursusudbydere.
Stk. 3. Kommunerne kan drive
erhvervsservice som en del af kommunens forvaltning eller i regi af
selvstændige juridiske enheder.
§ 13.
Kommunerne kan iværksætte
erhvervsudviklingsaktiviteter, bl.a. inden for
1) innovation, videndeling og videnopbygning,
2) anvendelse af ny teknologi,
3) etablering og udvikling af nye
virksomheder,
4) udvikling af menneskelige ressourcer, herunder
udvikling af regionale kompetencer,
5) vækst og udvikling i turismeerhvervet
og
6) udviklingsaktiviteter i
yderområderne.
Stk. 2. Aktiviteterne skal
iværksættes i overensstemmelse med § 9, stk. 4 og
6. Aktiviteterne kan gennemføres i regi af
selvstændige juridiske enheder.
Kapitel 7
Akkreditering og metrologi
§ 14.
Økonomi- og erhvervsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, fastsætter inden for rammerne af § 2,
stk. 1, nr. 8, regler om akkreditering af laboratorier til
prøvning og kalibrering samt af virksomheder til
certificering, inspektion, attestering og miljøverifikation.
Det kan herunder bestemmes, at laboratorier og virksomheder i
udlandet kan akkrediteres ved særskilt kontrakt. Endvidere
kan det bestemmes, at akkrediteringsorganet, jf. stk. 4, kan
påtage sig godkendelsesopgaver m.v. for andre myndigheder,
institutioner og virksomheder.
Stk. 2. Såfremt en akkreditering
tilbagekaldes, kan afgørelsen af den, den vedrører,
forlanges indbragt for domstolene. Begæring herom skal
fremsættes inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt den pågældende. Begæringen har ikke
opsættende virkning, medmindre retten træffer anden
afgørelse.
Stk. 3. Begæring efter stk. 2 skal
fremsættes over for Sikkerhedsstyrelsen eller den private
organisation, som efter bemyndigelse, jf. stk. 4, har truffet
afgørelse i den pågældende sag.
Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, kan henlægge administrationen af
de i stk. 1 og 2 nævnte opgaver helt eller delvis til anden
offentlig myndighed eller privat organisation. Sikkerhedsstyrelsen
eller den, styrelsen bemyndiger hertil, indgår i så
tilfælde nødvendige aftaler herom.
Stk. 5. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
eller den, styrelsen bemyndiger hertil, opgaver som nævnt i
stk. 4 til en privat organisation, finder forvaltningsloven
anvendelse for organisationens virksomhed.
Stk. 6. Henlæggelse efter stk. 4 skal
fremgå af de regler, økonomi- og erhvervsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, udsteder i medfør
af stk. 1.
§ 15.
Økonomi- og erhvervsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, fastsætter inden for rammerne af § 2,
stk. 1, nr. 8, regler om metrologi, dvs. hvilke måleenheder
der finder anvendelse, regler om etablering og vedligeholdelse af
primær- og referencenormaler, regler om måleteknik,
måleinstrumenter og deres anvendelse samt om
måleteknisk kontrol. Der kan herunder foreskrives
anmeldelsespligt for ibrugværende måleinstrumenter.
Endvidere fastsætter økonomi- og erhvervsministeren
regler om, hvilke varer der skal sælges i bestemte enheder i
henseende til mål eller vægt, herunder regler om
klassificering, sortering og lign.
Stk. 2. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, udpeger primærlaboratorier og
nationale referencelaboratorier til at etablere og vedligeholde
primær- og referencenormaler inden for afgrænsede
metrologiske felter.
Stk. 3. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, har, hvis det skønnes
nødvendigt, til enhver tid mod behørig legitimation
uden retskendelse adgang til offentlige og private ejendomme og
lokaliteter for at varetage hvervet med måleteknisk
kontrol.
Stk. 4. Sikkerhedsstyrelsen eller den,
styrelsen bemyndiger hertil, kan henlægge administrationen af
de i stk. 1 og 2 nævnte opgaver helt eller delvis til anden
offentlig myndighed eller privat organisation. Sikkerhedsstyrelsen
eller den, styrelsen bemyndiger hertil, indgår i så
tilfælde nødvendige aftaler herom.
Stk. 5. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
eller den, styrelsen bemyndiger hertil, opgaver som nævnt i
stk. 4 til en privat organisation, finder forvaltningsloven og lov
om offentlighed i forvaltningen anvendelse for organisationens
virksomhed.
Stk. 6. Henlæggelse efter stk. 4 skal
fremgå af de regler, økonomi- og erhvervsministeren
eller den, ministeren bemyndiger hertil, udsteder i medfør
af stk. 1.
§ 16.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte
nærmere regler om gebyrer til dækning af udgifterne ved
administration af loven.
Stk. 2. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
administrationen af de i § 14, stk. 1, 1. og 2. pkt.,
nævnte opgaver til en privat organisation, jf. § 14,
stk. 4, kan denne for driftsopgaverne i forbindelse med levering af
akkrediteringsydelser beregne sig en kommercielt baseret betaling.
Rammerne for fastsættelsen af den kommercielle betaling skal
dog aftales mellem styrelsen og den private organisation.
Stk. 3. Ved driftsopgaver som nævnt i
stk. 2 forstås akkreditering af laboratorier til
prøvning og kalibrering samt akkreditering af virksomheder
til certificering, inspektion, attestering og
miljøverifikation både i Danmark og udlandet, jf.
§ 14, stk.1, 1. og 2. pkt.
§ 17.
Sikkerhedsstyrelsens afgørelser truffet efter denne lov
eller efter regler udstedt i henhold til denne lov kan ikke
indbringes for anden administrativ myndighed. Økonomi- og
erhvervsministeren kan dog beslutte, at styrelsens
afgørelser kan indbringes for Klagenævnet for Udbud,
når der er tale om afslag på eller begrænsning af
ansøgt akkreditering, suspendering eller begrænsning
af givet akkreditering og afgørelser om sletning i register
over laboratorier, der udfører laboratoriearbejde i henhold
til principperne om god laboratoriepraksis (GLP).
Stk. 2. Henlægger Sikkerhedsstyrelsen
sine beføjelser efter § 14, stk. 1, jf. § 14, stk.
4, eller efter § 15, stk. 1 og 2, jf. § 15, stk. 4, til
en privat organisation, kan afgørelser truffet af den
private organisation indbringes for styrelsen. Økonomi- og
erhvervsministeren kan dog bestemme, at afgørelser om
akkreditering efter § 14, stk. 1, truffet af en privat
organisation kan indbringes for Klagenævnet for Udbud,
når der er tale om afslag på eller begrænsning af
ansøgt akkreditering, suspendering eller begrænsning
af givet akkreditering og afgørelser om sletning i register
over laboratorier, der udfører laboratoriearbejde i henhold
til principperne om god laboratoriepraksis (GLP).
Kapitel 8
Industrisamarbejder
§ 18.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler om
industrisamarbejde mellem udenlandske leverandører og danske
virksomheder i forbindelse med Danmarks indkøb af
forsvarsmateriel.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan pålægge berørte danske
virksomheder at afgive de oplysninger om
industrisamarbejdsaftalernes gennemførelse og opfyldelse,
der er nødvendige for at føre kontrol med
overholdelse af reglerne om industrisamarbejde.
Kapitel 9
Regnskaber, sanktioner og
straffebestemmelser
§ 19.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fra personer og
virksomheder, der ydes midler til efter denne lov, kræve alle
oplysninger og regnskaber, som skønnes nødvendige for
administrationen m.v. Regnskaber omfatter årsregnskaber med
eventuelle koncernregnskaber og ledelsesberetninger, periode- og
delregnskaber samt relevant regnskabsmateriale, herunder
bogføringsmateriale, ledelsens protokoller og lignende
materiale, revisors protokoller og beretninger m.v. samt andet
materiale og oplysninger, som skønnes af betydning for
udførelsen af kontrol og tilsyn.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan efter aftale med finansministeren bemyndige
en styrelse til at træffe afgørelser efter
nærmere fastsatte regler i forbindelse med administrationen
af midler bevilget efter denne lov.
Stk. 3. Økonomi- og
erhvervsministeren kan mod behørig legitimation uden
retskendelse til brug for den i stk. 1 nævnte administration
m.v.
1) få adgang til en virksomheds eller
sammenslutnings lokaler og transportmidler og
2) på stedet gøre sig bekendt med og
tage kopi af enhver oplysning, herunder regnskaber,
regnskabsmateriale, bøger, andre forretningspapirer og
elektronisk lagrede data.
§ 20.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan med tillæg af renter og
omkostninger efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i
kildeskatteloven inddrive tilgodehavender, herunder ved udpantning
og lønindeholdelse, som staten i forbindelse med
finansiering af de i § 2 nævnte aktiviteter måtte
få hos individuelle personer her i landet.
Stk. 2. Reglerne i stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse for inddrivelse af statskassens
tilgodehavender, der hidrører fra indfriede statsgarantier
samt misligholdte statslån og tilskud i henhold til denne
lov, i henhold til den tidligere lov om erhvervsfremme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 992 af 8. december 2003 med senere
ændringer, i henhold til lov nr. 221 af 13. april 1988 om
egnsudvikling og den tidligere egnsudviklingslovgivning samt i
henhold til lov nr. 211 af 28. maj 1975 om lån til
håndværk og mindre industri med senere
ændringer.
§ 21. Op til 20
pct. af den finansiering, der er bevilget i henhold til § 2,
§ 6, nr. 3, eller bevilget af et af økonomi- og
erhvervsministeren i medfør af § 5, stk. 2, nedsat
bevillingsudvalg, kan tilbageholdes og anvendes til modregning med
bevillingsmodtagers eventuelle restancer til det offentlige.
§ 22. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der i forbindelse med en ansøgning og
bevilling heraf, herunder om medfinansiering og tilskud m.v.,
1) afgiver urigtige eller vildledende oplysninger
eller
2) fortier oplysninger af betydning for en sags
afgørelse.
Stk. 2. Den, der undlader at efterkomme
pålæg efter § 18, stk. 2, kan straffes med
bøde.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. I regler, der udstedes i
medfør af denne lov, kan der fastsættes straf af
bøde for overtrædelse af reglerne.
Kapitel 10
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 23.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden. Ministeren kan herunder
fastsætte, at forskellige dele af loven træder i kraft
på forskellige tidspunkter. Ministeren bemyndiges samtidig
til at ophæve lov om erhvervsfremme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 992 af 8. december 2003 med senere
ændringer, og lov om kommuners og amtskommuners deltagelse i
erhvervsudviklingsaktiviteter, jf. lovbekendtgørelse nr. 126
af 6. marts 1996 med senere ændringer.
Stk. 2. Økonomi- og
erhvervsministeren kan fastsætte bestemmelser om
særlige overgangsordninger for berørte medarbejdere,
institutioner og disses opgaver på erhvervsområdet,
herunder for erhvervsservicecentre samt selvstændige
juridiske enheder med erhvervsudviklingsformål, som frem til
2007 medfinansieres af amter.
§ 24.
Ansøgninger, der er indsendt i henhold til lov om
erhvervsfremme inden denne lovs ikrafttræden, behandles efter
hidtil gældende bestemmelser.
Stk. 2. De i henhold til lov om
erhvervsfremme udstedte bekendtgørelser og forskrifter samt
meddelte tilladelser, godkendelser, akkreditering, bemyndigelser
m.v. har fortsat gyldighed, indtil de ændres, tilbagekaldes,
udløber eller ophæves i medfør af
bestemmelserne i denne lov. Tilsvarende gælder for
dispensationer i henhold til § 2, stk. 5, i lov om kommuners
og amtskommuners deltagelse i erhvervsudviklingsaktiviteter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 126 af 6. marts 1996 med senere
ændringer.
§ 25. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft herfor med de
afvigelser, som de særlige færøske og
grønlandske forhold tilsiger.