L 47 Forslag til lov om erhvervsfremme.

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2004-05 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 24-02-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20042_l47_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (24. februar 2005)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om erhvervsfremme

(Lovforslag nr. L 47).

Lovforslaget er en del af den lovgivningsmæssige gennemførelse af kommunalreformen. Forslag til lov om erhvervsfremme samler den eksisterende erhvervsfremmelov samt lov om kommuners og amtskommuners deltagelse i erhvervsudviklingsaktiviteter, der dermed ophæves.

Lovforslaget regulerer statens, regionernes og kommunernes fremtidige deltagelse i erhvervsudviklingsaktiviteter. Formålet med lovforslaget er at skabe et stærkt og sammenhængende grundlag for erhvervsudviklingen og skabe vækst i alle dele af landet.

Regioner €" regionale vækstfora

Den centrale nyskabelse i lovforslaget er etableringen af regionale vækstfora, som skal være omdrejningspunktet for den regionale erhvervsudvikling. De regionale vækstfora er et partnerskab mellem erhvervsliv, regionale og lokale offentlige myndigheder, viden- og uddannelsesinstitutioner samt arbejdsmarkedets parter. Den regionale erhvervsudvikling vil således blive fastlagt i et samspil mellem de aktører, der på nærmeste hold kender de lokale forhold og virksomhedernes udfordringer.

Regionsrådene nedsætter som udgangspunkt et eller to vækstfora per region og stiller sekretariatsbistand til rådighed for vækstforaene.

Vækstforaene består af 20 medlemmer, herunder 3 fra regionsrådet, 6 fra kommunerne, 6 fra erhvervslivet, 3 fra viden- og uddannelsesinstitutioner og 2 fra lønmodtager- og arbejdsgiverorganisationer.

Vækstforaene får tre hovedopgaver. For det første skal de kortlægge kvaliteten af de regionale og lokale vækstvilkår og følge udviklingen heraf. På den baggrund skal vækstforaene for det andet udarbejde en strategi for udviklingen af de regionale vækstvilkår. Erhvervsudviklingsstrategien udgør en del af grundlaget for regionernes udviklingsplaner. For det tredje skal vækstforaene udvikle og prioritere konkrete initiativer, der kan forbedre vækstvilkårene i regionen.

Til at finansiere de konkrete initiativer får vækstforaene stillet midler til rådighed fra henholdsvis de regionale udviklingsmidler og strukturfondsmidlerne, dvs. Regionalfonden og Socialfonden. Vækstforaene indstiller til regionsrådet om anvendelsen af regionens udviklingsmidler til erhvervsformål og til staten om anvendelsen af EU€™s strukturfondsmidler.

Kommuner

Kommunerne får ansvaret for at tilbyde erhvervsservice til iværksættere og virksomheder, hvor nærheden og den daglige kontakt til brugerne er i højsædet. Herudover får kommunerne samme muligheder for at deltage i erhvervsudviklingsaktiviteter som hidtil, ligesom de deltager i vækstforaene.

Staten

Staten varetager den overordnede vækstpolitik og etablerer Danmarks Vækstråd, der erstatter Danmarks Erhvervsråd. Vækstrådet får tre hovedopgaver. For det første skal Vækstrådet rådgive økonomi- og erhvervsministeren om vækstpolitikken og regional erhvervsudvikling. For det andet skal Vækstrådet iværksætte erhvervsudviklingsaktiviteter, der er prioriteret i den nationale vækstpolitik. Og for det tredje skal Vækstrådet skabe sammenhæng mellem anvendelsen af EU€™s strukturfondsmidler, den nationale vækstpolitik og de regionale erhvervsudviklingsstrategier.

Staten står desuden for administration og udbetaling af regional- og socialfondsmidler.

Lovforslaget er udgiftsneutralt, idet pengene følger opgaverne, der placeres i henholdsvis stat, regioner og kommuner. Forslaget skønnes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet. Eventuelle miljømæssige konsekvenser vurderes at være positive.

Forslaget anmeldes til EU-Kommissionen efter reglerne om statsstøtte, idet forslaget rummer mulighed for, at økonomi- og erhvervsministeren yder økonomisk bistand til virksomheder. Forslaget indeholder ikke øvrige EU-retlige aspekter.

Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges til at sætte loven i kraft ved en administrativ bekendtgørelse. For at kunne deltage i forberedelsen af den kommende strukturfondsperiode, der begynder 1. januar 2007, foreslås det at nedsætte Danmarks Vækstråd per 1. april 2006. Ligeledes foreslås det, at de regionale forberedelsesudvalg nedsætter de regionale vækstfora 1. april 2006.

Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne i lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.