Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. juni 2005
Forslag
til
Lov om revision af den kommunale inddeling
Kapitel 1
Almindelige principper for revision af
den kommunale inddeling
§ 1. Indenrigs-
og sundhedsministeren bemyndiges til i overensstemmelse med
reglerne i denne lov at gennemføre en revision af den
kommunale inddeling ved dannelsen af nye kommuner med virkning fra
den 1. januar 2007.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren udfærdiger senest den 1. juli 2005 en
fortegnelse over de ændringer i den kommunale inddeling, som
gennemføres i medfør af stk. 1.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan, såfremt særlige forhold taler
herfor, fastsætte vilkår for dannelsen af nye kommuner
i medfør af stk. 1, herunder vilkår, der
indebærer fravigelse af gældende lovgivning.
§ 2. Revisionen
af den kommunale inddeling skal søges gennemført ved
sammenlægning af hele kommuner, medmindre der foreligger
særlige forhold.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter de nærmere vilkår
for gennemførelsen af ændringer i den kommunale
inddeling, der indebærer deling af kommuner.
Stk. 3. I vilkårene
træffes bestemmelse om ordningen af de kommunale forhold, der
berøres af ændringen, og som det må anses for
nødvendigt eller hensigtsmæssigt at sikre
tilrettelagt, inden ændringen gennemføres.
Stk. 4. I vilkårene kan
foretages sådanne fravigelser fra gældende lovgivning,
som en deling af kommuner nødvendiggør. Det kan i den
forbindelse fastsættes, i hvilket omfang reglerne i denne lov
og i lov om visse proceduremæssige spørgsmål i
forbindelse med kommunalreformen finder anvendelse.
§ 3. Ved
dannelsen af nye kommuner skal det tilstræbes, at de
får en sådan størrelse og et sådant
omfang, at de befolkningsmæssigt og geografisk danner et
hensigtsmæssigt grundlag for en selvstændig varetagelse
af de kommunale opgaver. Det skal ligeledes tilstræbes, at
der ved dannelsen af nye kommuner tages hensyn til kulturel og
erhvervsmæssig samhørighed, og at der indgår
såvel landområder som byområder i de nye
kommuner.
Stk. 2. Ved dannelsen af nye kommuner
skal der tages hensyn til kommunalbestyrelsernes ønsker om
kommunesammenlægninger og om indgåelse af aftaler om
forpligtende kommunale samarbejder i medfør af lov om
forpligtende kommunale samarbejder.
Stk. 3. Ved dannelsen af nye kommuner
skal der tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrelsen i
en kommune, der udgør en ø, ikke ønsker at
indgå i en kommunesammenlægning. Der skal endvidere
tages særligt hensyn til, at kommunalbestyrelserne i de
kommuner, der udgør en ø, ønsker at
indgå i en kommunesammenlægning, der alene omfatter
kommunerne på øen.
§ 4. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter de nye kommuners navne.
Stk. 2. Navnene angives i den i
§ 1, stk. 2, nævnte fortegnelse.
Kapitel 2
Valg og konstituering m.v. af
kommunalbestyrelsen i de nye kommuner
§ 5. Der
afholdes første gang valg til kommunalbestyrelsen i de nye
kommuner den 15. november 2005. Valget til kommunalbestyrelsen i de
nye kommuner den 15. november 2005 afholdes i overensstemmelse med
reglerne om afholdelse af valg til amtsrådet i kapitel 1-9 og
12 i lov om kommunale valg og de forskrifter, der er udstedt i
medfør heraf, jf. dog stk. 2 og 3 og § 7.
Stk. 2. De opgaver, der i
medfør af lov om kommunale valg og de forskrifter, der er
udstedt i medfør heraf, er tillagt det siddende
amtsråd eller amtskommunens valgbestyrelse ved afholdelse af
valg til amtsrådet, varetages ved valget til
kommunalbestyrelsen i de nye kommuner den 15. november 2005 af en
sammenlægningsvalgbestyrelse, der udpeges af
kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår i
sammenlægningen. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter nærmere regler om
sammenlægningsvalgbestyrelsens udpegning, sammensætning
og virksomhed og om afholdelse af udgifterne til de
foranstaltninger, der påhviler valgbestyrelsen.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
afholdelse af valget den 15. november 2005 til kommunalbestyrelsen
i de nye kommuner. Indenrigs- og sundhedsministeren kan herved
fravige stk. 1 og 2, herunder de i medfør af
stk. 1 gældende regler i lov om kommunale valg og de
forskrifter, der er udstedt i medfør heraf.
§ 6. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter antallet af medlemmer, der
ved valget den 15. november 2005 skal vælges til
kommunalbestyrelserne i de nye kommuner. Medlemstallet skal
være ulige og mindst 25 og højst 31, i
Københavns Kommune, hvis denne indgår i en
sammenlægning, dog højst 55.
Stk. 2. Antallet angives i den i
§ 1, stk. 2, nævnte fortegnelse.
§ 7. Den
nyvalgte kommunalbestyrelses første valgperiode regnes fra
den 1. januar 2006 til den 31. december 2009. Den nyvalgte
kommunalbestyrelses første funktionsperiode i de nye
kommuner regnes fra den 1. januar 2007 til den 31. december 2009,
jf. § 9, stk. 1.
§ 8. Den
nyvalgte kommunalbestyrelse afholder sit konstituerende møde
senest den 15. december 2006.
Stk. 2. Indkaldelsen til det
konstituerende møde foretages af formanden for
sammenlægningsudvalget, jf. § 11, stk. 2. Den
pågældende leder endvidere det konstituerende
møde, herunder afstemninger, der foretages på
mødet.
Stk. 3. På det konstituerende
møde skal der ikke ske valg af formand og næstformand
(næstformænd), jf. § 11, stk. 5.
Kapitel 3
Sammenlægningsudvalg for de nye
kommuner
Nedsættelse og styrelse m.v.
§ 9. Den
nyvalgte kommunalbestyrelse for de nye kommuner fungerer fra den 1.
januar 2006 til den 31. december 2006 som
sammenlægningsudvalg, der har til opgave at forberede
sammenlægningen, jf. § 19.
Stk. 2. Såfremt der inden den
31. december 2005 træffes endelig afgørelse om, at
afstemningen ved valget den 15. november 2005 erklæres
ugyldig, hvorfor der snarest muligt skal afholdes omvalg,
træder det nyvalgte sammenlægningsudvalg ikke i
funktion. Træffes der efter den 31. december 2005 endelig
afgørelse herom, fratræder det nyvalgte
sammenlægningsudvalg. Efter afholdelse af omvalg træder
det herefter nyvalgte sammenlægningsudvalg først i
funktion, når det er endeligt afgjort, at der ikke skal
afholdes fornyet omvalg.
§ 10. Kapitel
11 i lov om kommunale valg om medlemmers udtræden og
stedfortræderes indtræden i valgperioden finder
tilsvarende anvendelse for sammenlægningsudvalget. De
opgaver, der i kapitel 11 i lov om kommunale valg er tillagt det
nyvalgte amtsråd, varetages af det nyvalgte
sammenlægningsudvalg.
§ 11.
Sammenlægningsudvalget afholder sit konstituerende
møde i tidsrummet 1.-15. december 2005, dog tidligst efter
at sammenlægningsvalgbestyrelsen, jf. § 5,
stk. 2, har truffet afgørelse vedrørende
eventuelle valgklager og anmodninger om fritagelse for at modtage
valg. Medlemmerne indkaldes til sammenlægningsudvalgets
konstituerende møde af det ældste medlem.
Stk. 2. På det konstituerende
møde vælger sammenlægningsudvalget sin formand
blandt sine medlemmer. Valget ledes af det medlem, der har indkaldt
til mødet. Valget foretages efter reglerne i § 24,
stk. 1, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 3. Ingen, der er ansat i en af de
kommuner, der indgår i kommunesammenlægningen, kan
være formand for sammenlægningsudvalget. Formanden for
sammenlægningsudvalget kan ikke samtidig være formand
for et forberedelsesudvalg, jf. § 44, stk. 3, i lov
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, eller
amtsborgmester. Formanden for sammenlægningsudvalget har krav
på fritagelse for sit hverv, hvis han er amtsborgmester eller
vælges til formand for et forberedelsesudvalg.
Stk. 4. Så snart valget af
formand har fundet sted, vælger sammenlægningsudvalget
blandt sine medlemmer en første og en anden
næstformand til i den nævnte rækkefølge at
fungere i formandens forfald. Valget ledes af den nyvalgte formand
eller i dennes forfald af det medlem, der har ledet formandsvalget,
og foretages under ét som forholdstalsvalg, jf.
§ 24, stk. 3, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 5. Valget af formand og
første næstformand har tillige gyldighed for
kommunalbestyrelsens første funktionsperiode. Såfremt
det bestemmes i kommunens styrelsesvedtægt, at der tillige
skal vælges en anden næstformand, har
sammenlægningsudvalgets valg af anden næstformand
gyldighed for kommunalbestyrelsens første
funktionsperiode.
§ 12.
Sammenlægningsudvalget træffer beslutning om, når
og hvor sammenlægningsudvalgets møder skal afholdes,
og der indrykkes bekendtgørelse herom i den lokale presse
efter sammenlægningsudvalgets bestemmelse. I
bekendtgørelsen angives tillige, på hvilken måde
sagsfortegnelse og udskrift af beslutningsprotokollen vil
være tilgængelig for beboerne i de kommuner, der
indgår i sammenlægningen, jf. stk. 2.
Møderne bekendtgøres forud i den lokale presse efter
sammenlægningsudvalgets bestemmelse.
Stk. 2. En fortegnelse over de sager,
der vil komme til behandling på sammenlægningsudvalgets
møde, samt en udskrift af beslutningsprotokollen skal med de
begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om
tavshedspligt, så vidt muligt være tilgængelig
for beboerne i de kommuner, der indgår i
sammenlægningen.
Stk. 3. Lov om kommunernes styrelse
§ 8, stk. 2-5, om indkaldelse til og afholdelse af
kommunalbestyrelsens møder finder tilsvarende anvendelse for
sammenlægningsudvalgets møder.
§ 13.
Sammenlægningsudvalget kan nedsætte et eller flere
underudvalg til varetagelse af bestemte hverv eller til
udførelse af forberedende eller rådgivende funktioner
for sammenlægningsudvalget. Sammenlægningsudvalget
bestemmer underudvalgenes sammensætning og fastsætter
regler for deres virksomhed.
Stk. 2. Underudvalgenes medlemmer
vælges i mangel af enighed ved et forholdstalsvalg for hvert
underudvalg for sig, jf. § 24, stk. 3, i lov om
kommunernes styrelse.
§ 14.
Sammenlægningsudvalget træffer beslutning om etablering
af administrativ bistand i forbindelse med udvalgets arbejde,
herunder om ansættelse og afskedigelse af personale
hertil.
§ 15.
Kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår i en
sammenlægning, skal yde sammenlægningsudvalget den
bistand til forberedelsen af sammenlægningen,
sammenlægningsudvalget måtte forlange, herunder
tilvejebringe og meddele de oplysninger,
sammenlægningsudvalget måtte forlange, samt lade sig
repræsentere ved de møder,
sammenlægningsudvalget måtte indkalde til.
Sammenlægningsudvalget kan fastsætte frister
herfor.
§ 16.
Sammenlægningsudvalget vedtager selv sin
forretningsorden.
§ 17. Der ydes
sammenlægningsudvalgets medlemmer vederlag m.v. i
overensstemmelse med reglerne i § 16, stk. 1, 3-6 og
8-12, § 16 a og § 34 i lov om kommunernes
styrelse, jf. dog stk. 2. Sammenlægningsudvalget kan
beslutte at yde vederlag m.v. i overensstemmelse med de i 1. pkt.
nævnte bestemmelser.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
vederlaget m.v. og kan i den forbindelse fravige stk. 1. Der
kan herunder fastsættes regler om reduktion af de vederlag,
der ydes til medlemmer af sammenlægningsudvalget, der
samtidig er medlemmer af en kommunalbestyrelse.
Stk. 3. Har et medlem af
sammenlægningsudvalget, der samtidig er
kommunalbestyrelsesmedlem, ikke valgt at modtage erstatning for
dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i forbindelse med hvervet som
kommunalbestyrelsesmedlem, jf. § 16, stk. 5, i lov
om kommunernes styrelse, kan vedkommende ikke vælge at
modtage erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste i
forbindelse med hvervet som medlem af
sammenlægningsudvalget.
§ 18. Lov om
kommunernes styrelse § 7 om valget som
kommunalbestyrelsens formand og næstformænd,
§§ 9-15 om kommunalbestyrelsens møder m.v.,
§ 24 om valgmåde, §§ 25 og 26 om
valg af medlemmer til udvalg m.v., § 28 om et medlems
udtræden af udvalg m.v., §§ 30-33 om
kommunalbestyrelsens formand, § 43 om kommunens
bogføring, § 44 om kommunens anbringelse af
midler, § 63 om kommunalbestyrelsens oplysningspligt,
§ 66 om borgmesterens funktionsvægring,
§ 67 om løn- og øvrige
ansættelsesforhold for personale i kommunal tjeneste og
§ 68 om udbud af kommunens faste ejendomme finder
tilsvarende anvendelse for sammenlægningsudvalgets
virksomhed. De forskrifter, der er udstedt i medfør af
§§ 67 og 68, finder tilsvarende anvendelse,
medmindre indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
andet.
Opgaver m.v.
§ 19.
Sammenlægningsudvalget skal i sammenlægningsudvalgets
funktionsperiode
1) vedtage de nærmere regler om styrelsen
af den nye kommunes anliggender i en styrelsesvedtægt, jf.
§ 2, stk. 2 og 3, i lov om kommunernes styrelse,
2) vedtage den nye kommunalbestyrelses
forretningsorden, jf. § 2, stk. 4, i lov om
kommunernes styrelse,
3) vedtage den nye kommunes budget for 2007,
4) antage en sagkyndig revision for den nye
kommune, jf. § 42, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse,
5) fastsætte de nærmere regler for
indretningen af den nye kommunes kasse- og regnskabsvæsen i
et regulativ, jf. § 42, stk. 7, i lov om kommunernes
styrelse,
6) fastsætte de nærmere regler for
den nye kommunes revision i et revisionsregulativ,
7) træffe bestemmelse om indretning af den
nye kommunes administration, herunder ansættelse og
afskedigelse af personale hertil,
8) træffe bestemmelse om ophævelse af
samarbejder mellem kommunalbestyrelserne i kommuner, der
indgår i den nye kommune, herunder bestemmelse om
ophævelse af kommunale samarbejder, jf. § 60 i lov
om kommunernes styrelse, mellem sådanne kommuner,
9) træffe bestemmelse om opsigelse eller
ændring af aftaler, herunder aftaler om kommunale
samarbejder, jf. § 60 i lov om kommunernes styrelse, med
virkning for den nye kommune,
10) træffe bestemmelse om den nye kommunes
eventuelle deltagelse i samarbejder med andre,
11) træffe beslutninger i overensstemmelse
med de i medfør af §§ 20-23 fastsatte regler
vedrørende beslutninger om væsentlige dispositioner,
der træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der skal
indgå i en sammenlægning,
12) i henhold til lov om visse
proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med
kommunalreformen med virkning for den nye kommune indgå i
forhandlinger om og træffe beslutning om vedtagelse eller
forkastelse af aftaleudkast og mæglingsforslag
vedrørende aktiver og passiver, rettigheder og pligter samt
ansatte, der som følge af en ændret opgavefordeling
skal overføres til den nye kommune, og
13) træffe andre beslutninger, der er
nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af
den nye kommune samt tilførslen af nye opgaver til den nye
kommune.
§ 20.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at
beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner,
der med virkning for 2006 eller senere træffes den 1. januar
2006 eller senere af kommunalbestyrelsen i kommuner, der
indgår i en sammenlægning, kræver
sammenlægningsudvalgets godkendelse. Reglerne kan
begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner eller
bestemte former for økonomiske dispositioner.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter
sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for
godkendelsen, herunder at anmodning om godkendelse skal besluttes
af kommunalbestyrelsen i et møde.
Stk. 3. Dispositioner, som er
nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er
påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, undtages
fra stk. 1.
§ 21.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler,
hvorefter beslutninger om væsentlige økonomiske
dispositioner, der med virkning for 2006 eller senere træffes
inden den 1. januar 2006 af kommunalbestyrelsen i kommuner, der
indgår i en sammenlægning, i forbindelse med eller
efter vedtagelsen af budgettet for 2006, kan ændres af
sammenlægningsudvalget. Reglerne kan begrænses til at
vedrøre en eller flere kommuner eller bestemte former for
økonomiske dispositioner.
Stk. 2. En ændring efter
stk. 1 må ikke indebære merudgifter for den
kommune, hvis beslutning ændres. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan endvidere fastsætte regler, hvorefter
sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for
ændringen, herunder om, at den del af en bevilling, som
knytter sig til en beslutning, der ændres efter stk. 1,
ikke kan anvendes uden sammenlægningsudvalgets samtykke.
§ 22.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler,
hvorefter beslutninger, der med virkning for 2006 eller senere
træffes af kommunalbestyrelsen i kommuner, der indgår i
en sammenlægning, i forbindelse med eller efter vedtagelsen
af budgettet for 2006, om nyansættelse af personale
kræver godkendelse af sammenlægningsudvalget. Reglerne
kan begrænses til at vedrøre en eller flere kommuner
eller bestemte former for nyansættelser.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler, hvorefter
sammenlægningsudvalget kan fastsætte vilkår for
godkendelsen efter stk. 1, herunder at anmodning om
godkendelse skal besluttes af kommunalbestyrelsen i et
møde.
Stk. 3. Ved nyansættelse af
personale, jf. stk. 1, forstås ansættelser, der
ikke er genbesættelser af stillinger.
Stk. 4. Nyansættelser, som er
nødvendige til opfyldelse af foranstaltninger, der er
påbudt ved lov eller anden bindende retsforskrift, undtages
fra stk. 1.
§ 23.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler,
hvorefter sammenlægningsudvalget kan pålægge
kommunalbestyrelsen i en kommune, der indgår i en
sammenlægning, at nedsætte størrelsen af en
bevilling, der er fastsat med vedtagelsen af budgettet for 2006,
til et bestemt beløb. Reglerne kan begrænses til at
vedrøre en eller flere kommuner eller bevillinger inden for
et eller flere bestemte områder.
Stk. 2. Et pålæg efter
stk. 1 udgør den bindende regel for forvaltningen i den
i stk. 1 nævnte kommune fra det tidspunkt, hvor
pålægget meddeles kommunalbestyrelsen.
Foranstaltninger, der medfører indtægter eller
udgifter, som indebærer en overskridelse af den i henhold til
pålægget nedsatte bevilling, kan ikke
iværksættes. Foranstaltninger, der er påbudt ved
lov eller anden bindende retsforskrift, kan dog
iværksættes uanset pålægget.
Stk. 3. Et pålæg efter
stk. 1 skal ledsages af et forslag til nedsættelse af
nærmere angivne poster på årsbudgettet.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om specifikationen af de poster på årsbudgettet,
som et pålæg efter stk. 1 skal ledsages af et
forslag til nedsættelse af.
§ 24.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
kommunalbestyrelsernes pligt til løbende at orientere
sammenlægningsudvalget om den økonomiske udvikling i
de kommuner, der indgår i en sammenlægning, herunder
likviditetsudviklingen og nyansættelser, og om budgettet for
2006.
§ 25.
Kommunalbestyrelsen i den nye kommune indtræder den 1. januar
2007 i de rettigheder og pligter, sammenlægningsudvalget har
erhvervet henholdsvis påtaget sig. Samtidig overtager den nye
kommunalbestyrelse sammenlægningsudvalgets aktiver og
passiver.
§ 26. Forslag
til budget for 2007 og til flerårige budgetoverslag for den
nye kommune udarbejdes af sammenlægningsudvalgets formand til
sammenlægningsudvalget.
Stk. 2. Forslaget til budget for 2007
og til flerårige budgetoverslag for den nye kommune skal
undergives 2 behandlinger i sammenlægningsudvalget med mindst
3 ugers mellemrum. Ved 2. behandling undergives forslaget til
budget for 2007 og til flerårige budgetoverslag
sammenlægningsudvalgets drøftelse og beslutning.
Stk. 3. Budgettet for den nye kommune
for 2007 afgiver i den form, hvori det endeligt er vedtaget af
sammenlægningsudvalget, den bindende regel for
størrelsen af skatteudskrivningen for den nye kommune for
2007. De poster på budgettet, hvortil
sammenlægningsudvalget ved årsbudgettets vedtagelse har
taget bevillingsmæssig stilling, jf. stk. 2, afgiver
tillige den bindende regel for den nye kommunes forvaltning for
2007.
Stk. 4. Lov om kommunernes styrelse
§ 39 og § 40, stk. 2 og 3, finder
anvendelse for budgettet for den nye kommune for 2007.
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
sammenlægningsudvalgenes udarbejdelse og vedtagelse af budget
for 2007 og flerårige budgetoverslag for de nye kommuner og
foreskriver formen for budgettet og budgetoverslagene.
Økonomi og finansiering
§ 27.
Sammenlægningsudvalget vedtager selv sit budget for
sammenlægningsudvalgets funktionsperiode.
Stk. 2. Forslag til
sammenlægningsudvalgets budget udarbejdes af
sammenlægningsudvalgets formand til
sammenlægningsudvalget og undergives
sammenlægningsudvalgets drøftelse og beslutning.
Stk. 3. De poster på
sammenlægningsudvalgets budget, hvortil
sammenlægningsudvalget ved budgettets vedtagelse har taget
bevillingsmæssig stilling, jf. stk. 2, afgiver den
bindende regel for sammenlægningsudvalgets forvaltning i
sammenlægningsudvalgets funktionsperiode.
Stk. 4. Det endeligt vedtagne budget
skal være tilgængeligt for beboerne i de kommuner, der
indgår i en sammenlægning. En kort redegørelse
for indholdet af budgettet skal offentliggøres efter
sammenlægningsudvalgets nærmere bestemmelse.
Stk. 5. Lov om kommunernes styrelse
§ 40, stk. 2, 1.-3. pkt., og § 40,
stk. 3, finder tilsvarende anvendelse for
sammenlægningsudvalgets budget.
Stk. 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
sammenlægningsudvalgets udarbejdelse og vedtagelse af
sammenlægningsudvalgets budget og om offentliggørelsen
af redegørelsen for indholdet af
sammenlægningsudvalgets budget og foreskriver formen for
sammenlægningsudvalgets budget.
§ 28.
Sammenlægningsudvalget antager en sagkyndig revision, der
skal godkendes af tilsynsmyndigheden, til at revidere
sammenlægningsudvalgets regnskab.
Sammenlægningsudvalgets afskedigelse af revisionen
kræver tilsynsmyndighedens samtykke.
Stk. 2. Sammenlægningsudvalgets
kasse- og regnskabsvæsen udøves i overensstemmelse med
kasse- og regnskabsregulativet for en af de kommuner, der
indgår i sammenlægningen. Sammenlægningsudvalget
træffer beslutning om, hvilken af de i 1. pkt. nævnte
kommuners kasse- og regnskabsregulativ
sammenlægningsudvalgets kasse- og regnskabsvæsen skal
udøves i overensstemmelse med.
Stk. 3. Revisionen af
sammenlægningsudvalgets regnskab foretages i overensstemmelse
med revisionsregulativet for en af de kommuner, der indgår i
sammenlægningen. Sammenlægningsudvalget træffer
beslutning om, hvilken af de i 1. pkt. nævnte kommuners
revisionsregulativ revisionen skal foretages i overensstemmelse
med.
Stk. 4. Sammenlægningsudvalget
og kommunalbestyrelsen i den nye kommune skal tilvejebringe og
meddele revisionen de oplysninger, der er fornødne for
revisionens virksomhed.
Stk. 5. For revisionen af
sammenlægningsudvalgets regnskab finder reglerne i lov om
kommunernes styrelse § 42, stk. 2-4 og 6 og
stk. 7, 2. pkt., og § 57, stk. 3, tilsvarende
anvendelse.
Stk. 6. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
revisionen af sammenlægningsudvalgets regnskab og om
bestyrelsen af sammenlægningsudvalgets kasse- og
regnskabsvæsen.
§ 29.
Sammenlægningsudvalgets regnskab aflægges af
økonomiudvalget i den nye kommune til kommunalbestyrelsen i
den nye kommune.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i den nye
kommune afgiver regnskabet til sammenlægningsudvalgets
revision. Efter at revisionens bemærkninger til regnskabet
har været meddelt økonomiudvalget i den nye kommune,
træffer kommunalbestyrelsen i den nye kommune i et
møde afgørelse med hensyn til de fremkomne
bemærkninger og regnskabets godkendelse.
Stk. 3. Sammenlægningsudvalgets
regnskab sendes til den statsforvaltning, der varetager tilsynet
med den nye kommune, sammen med revisionsberetningen og de
afgørelser, kommunalbestyrelsen i den nye kommune har
truffet i forbindelse hermed, jf. stk. 2.
Stk. 4. Lov om kommunernes styrelse
§ 45, stk. 1, 2. og 3. pkt., og stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse for sammenlægningsudvalgets regnskab.
Lov om kommunernes styrelse § 42 b og § 42 c
finder tilsvarende anvendelse for revisionens beretninger til
sammenlægningsudvalgets regnskab.
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
aflæggelse af sammenlægningsudvalgets regnskab, om
afgørelse af bemærkninger og om regnskabets
indsendelse til statsforvaltningen og foreskriver formen for
sammenlægningsudvalgets regnskab.
§ 30.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
sammenlægningsudvalgets adgang til at forpligte
sammenlægningsudvalget og den nye kommune ved
låntagning og lignende dispositioner.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om
mellemværender mellem sammenlægningsudvalget og
kommunale forsyningsvirksomheder.
§ 31.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om
sammenlægningsudvalgets adgang til at forpligte
sammenlægningsudvalget og den nye kommune ved kaution eller
anden økonomisk garanti samt ved tilsagn om
regelmæssige ydelser og lign., som
sammenlægningsudvalget henholdsvis den nye kommune ikke efter
loven er forpligtet til at præstere.
§ 32.
Udgifterne til sammenlægningsudvalgets virksomhed afholdes af
de kommuner, der indgår i sammenlægningen. Udgifterne
til sammenlægningsudvalgets virksomhed fordeles mellem
kommunerne i forhold til det af indenrigs- og sundhedsministeren
udmeldte udskrivningsgrundlag for kommunerne for 2006, jf.
§ 7 i lov om kommunal indkomstskat.
Tilsyns- og straffebestemmelser
§ 33. Tilsynet
med sammenlægningsudvalgene varetages af vedkommende
statsamtmand, jf. stk. 2.
Stk. 2. Tilsynet med
sammenlægningsudvalgene for de nye kommuner, der efter den 1.
januar 2007 er beliggende i Region Hovedstaden, varetages af
statsamtmanden for Københavns Amt. Tilsynet med
sammenlægningsudvalgene for de nye kommuner, der efter den 1.
januar 2007 er beliggende i Region Sjælland, varetages af
statsamtmanden for Vestsjællands Amt. Tilsynet med
sammenlægningsudvalgene for de nye kommuner, der efter den 1.
januar 2007 er beliggende i Region Syddanmark, varetages af
statsamtmanden for Sønderjyllands Amt. Tilsynet med
sammenlægningsudvalgene for de nye kommuner, der efter den 1.
januar 2007 er beliggende i Region Midtjylland, varetages af
statsamtmanden for Århus Amt. Tilsynet med
sammenlægningsudvalgene for de nye kommuner, der efter den 1.
januar 2007 er beliggende i Region Nordjylland, varetages af
statsamtmanden for Nordjyllands Amt.
§ 34. Lov om
kommunernes styrelse kapitel VI og VII finder i øvrigt
tilsvarende anvendelse på de i § 33, stk. 2,
anførte statsamtmænds tilsyn med
sammenlægningsudvalgene.
§ 35. Et medlem
af sammenlægningsudvalget, der gør sig skyldig i grov
tilsidesættelse af de pligter, som den
pågældendes hverv medfører, straffes med
bøde. Simpelt uagtsom pligttilsidesættelse straffes
dog ikke.
Kapitel 4
Øvrige bestemmelser
§ 36.
Kommunalbestyrelserne i de nye kommuner indtræder den 1.
januar 2007 i de rettigheder og pligter, som kommunalbestyrelserne
i de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har
erhvervet henholdsvis påtaget sig. Samtidig overtager de nye
kommuner de i sammenlægningen deltagende kommuners aktiver og
passiver.
§ 37. Den 1.
januar 2007 overgår tjenestemænd, der er ansat under de
kommuner, der indgår i en sammenlægning, til
ansættelse under den nye kommune på vilkår, der i
øvrigt svarer til de hidtidige vilkår.
§ 38. De
pligter og rettigheder, der følger af lov om
lønmodtageres retsstilling ved virksomhedsoverdragelse,
finder tilsvarende anvendelse for personale under de kommuner, der
indgår i en sammenlægning, som er ansat i henhold til
overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold, der er
fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller individuel
aftale, og som i forbindelse med overførslen til den nye
kommune ikke er omfattet af lov om lønmodtageres
retsstilling ved virksomhedsoverdragelse.
§ 39.
§§ 37 og 38 gælder tilsvarende for
tjenestemænd henholdsvis personale, der er ansat i henhold
til overenskomst, bestemmelser om løn- og arbejdsforhold,
der er fastsat eller godkendt af offentlig myndighed, eller
individuel aftale, i kommunale fællesskaber, jf.
§ 60 i lov om kommunernes styrelse, mellem
kommunalbestyrelserne i de kommuner, der indgår i en
sammenlægning.
§ 40. Når
sammenlægningsudvalget til brug for forberedelsen af
sammenlægningen modtager dokumenter fra de kommuner, der
indgår i sammenlægningen, eller fra kommunale
fællesskaber, hvori de nævnte kommuner deltager, og
dokumenterne i henhold til lov om offentlighed i forvaltningen og
forvaltningsloven er interne, mister dokumenterne ikke som
følge af videregivelsen deres interne karakter. Det samme
gælder interne miljøoplysninger omfattet af lov om
aktindsigt i miljøoplysninger.
§ 41.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan efter forudgående
forhandling med vedkommende minister træffe bestemmelse om
sådanne fravigelser af gældende lovgivning, herunder
lovgivning vedrørende indhold og omfang samt betaling for
kommunale ydelser, som forberedelsen og dannelsen af de nye
kommuner nødvendiggør.
§ 42.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan, såfremt særlige
forhold taler herfor, tillade, at sammenlægningsudvalget kan
bestemme en forskellig skatteudskrivning for hvert af de
områder i den nye kommune, der svarer til de kommuner, der er
indgået i sammenlægningen. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte vilkår for
tilladelsen.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler for
sammenlægningsudvalgets beslutninger efter stk. 1.
§ 43.
Regnskabet vedrørende 2006 for en kommune, der indgår
i en sammenlægning, aflægges af økonomiudvalget
i den nye kommune til kommunalbestyrelsen i den nye kommune.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i den nye
kommune afgiver regnskabet til revisionen for den kommune,
regnskabet vedrører. Efter at revisionens bemærkninger
til regnskabet har været meddelt økonomiudvalget i den
nye kommune, og for så vidt angår bemærkninger,
der ikke umiddelbart angår den forvaltning, der i den nye
kommune hører under økonomiudvalget, tillige den
pågældende kommunale myndighed i den nye kommune til
besvarelse, træffer kommunalbestyrelsen i den nye kommune i
et møde afgørelse med hensyn til de fremkomne
bemærkninger og regnskabets godkendelse.
Stk. 3. Regnskabet vedrørende
2006 for en kommune, der indgår i en sammenlægning,
sendes til den statsforvaltning, der varetager tilsynet med den nye
kommune, sammen med revisionsberetningen og de afgørelser,
kommunalbestyrelsen i den nye kommune har truffet i forbindelse
hermed, jf. stk. 2.
Stk. 4. Lov om kommunernes styrelse
§ 45, stk. 1, 2. og 3. pkt., og § 45,
stk. 3, finder anvendelse for regnskabet for en kommune, der
indgår i en sammenlægning. Lov om kommunernes styrelse
§ 42 b og § 42 c finder anvendelse for
revisionens beretninger til dette regnskab.
Stk. 5. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
aflæggelse af det i stk. 1 nævnte regnskab, om
revisionen heraf, om afgørelse af bemærkninger og om
regnskabets indsendelse til statsforvaltningen og foreskriver
formen for dette regnskab.
Kapitel 5
Ændringer i anden lovgivning
§ 44. Lov om
fremgangsmåden ved ændring af landets inddeling i
kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 873 af
27. oktober 2003, ophæves. Dog opretholdes gyldigheden af de
i lovens § 21, 3. pkt., nævnte vilkår
for etablering af kommuner og amtskommuner og ændring af
kommunale eller amtskommunale grænser, i det omfang
vilkårene vedrører en kommunalbestyrelses forpligtelse
til nedsættelse af øudvalg. Såfremt den kommune,
som de pågældende vilkår er fastsat for,
indgår i en kommunesammenlægning, skal
kommunalbestyrelsens repræsentanter i øudvalget i 2006
udpeges blandt medlemmerne af sammenlægningsudvalget.
Vilkårene gælder tilsvarende for den nye
kommunalbestyrelse.
§ 45. I lov om
kommunernes styrelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 968 af 2.
december 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 439 af
9. juni 2004, foretages følgende ændringer:
1.§ 5 affattes
således:
Ȥ 5.
Kommunalbestyrelsens medlemstal fastsættes i
styrelsesvedtægten. Medlemstallet i kommuner med over 20.000
indbyggere skal være ulige og mindst 19 og højst 31, i
Københavns Kommune dog højst 55, jf. dog stk. 3.
Medlemstallet i kommuner med under 20.000 indbyggere skal
være ulige og mindst 9 og højst 31.
Stk. 2. Antallet af indbyggere, jf.
stk. 1, opgøres pr. 1. april i det år, hvor der
afholdes valg til kommunalbestyrelsen.
Stk. 3. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan med henblik på at fremme det tyske
mindretal i Sønderjyllands repræsentation
fastsætte regler om, hvilket antal medlemmer der mindst skal
vælges til en kommunalbestyrelse.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan endvidere fastsætte regler om det
tyske mindretal i Sønderjyllands valg af en tilforordnet til
kommunalbestyrelsen og til et af den tilforordnede valgt
stående udvalg. Den tilforordnede har ikke stemmeret. Den
tilforordnede har i øvrigt de rettigheder, der i
lovgivningen er knyttet til medlemskab af kommunalbestyrelsen
henholdsvis udvalget.«
2. I § 17 indsættes
efter stk. 4 som nyt stykke:
» Stk. 5 . Indenrigs- og
sundhedsministeren kan fastsætte regler om, i hvilke
tilfælde kommunalbestyrelsen skal nedsætte et udvalg
til udførelse af forberedende eller rådgivende
funktioner for kommunalbestyrelsen, økonomiudvalget eller de
stående udvalg i sager vedrørende det tyske mindretal
i Sønderjylland, samt om udvalgets sammensætning og
virksomhed.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
3. I § 62, stk. 1, 1.
pkt., ændres »valgperiodens« til:
»funktionsperiodens«.
§ 46. I lov om
valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 704 af 27.
juni 2004, som ændret ved § 1 i lov nr. 294 af 27.
april 2005, foretages følgende ændringer:
1. I § 8 indsættes som
stk. 5:
» Stk. 5 . Indenrigs- og
sundhedsministeren foretager ved bekendtgørelse de
ændringer i valgkredsfortegnelsen, som er nødvendige
for at bevare landets valgkredsinddeling uanset ændringer i
landets kommunale inddeling.«
2. I § 23 indsættes
som stk. 4 og 5:
» Stk. 4 . Skal en
kommunalbestyrelse vælge medlemmer til flere valgbestyrelser,
foretages valgene hver for sig.
Stk. 5. Ingen kan være medlem af
flere valgbestyrelser. I tilfælde, hvor en kommunalbestyrelse
skal vælge medlemmer til flere valgbestyrelser og et medlem
af kommunalbestyrelsen dermed opfylder betingelserne for at
være født medlem af flere valgbestyrelser, jf.
stk. 3, 3. og 4. pkt., skal vedkommende, inden
kommunalbestyrelsen vælger medlemmer til valgbestyrelserne,
meddele kommunalbestyrelsen, hvilken valgbestyrelse vedkommende
ønsker at være medlem af. Meddeler vedkommende ikke
dette, foretages lodtrækning mellem valgbestyrelserne.
Kommunalbestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en person
til at indtræde i den valgbestyrelse, hvori det fødte
medlem ikke indtræder, i stedet for det fødte
medlem.«
3.§ 24, stk. 1,
affattes således:
»Til valgbestyrelsen for opstillingskredse,
der består af flere kommuner, af dele af flere kommuner eller
af en eller flere kommuner og en del af en kommune eller dele af
flere kommuner, vælger hver kommunalbestyrelse i de kommuner,
der helt eller delvis indgår i opstillingskredsen,
følgende antal medlemmer:
1) I opstillingskredse, der består af 2
kommuner, af dele af 2 kommuner eller af en kommune og en del af en
anden kommune, 4 medlemmer.
2) I opstillingskredse, der består af 3
kommuner, af dele af 3 kommuner, af 2 kommuner og en del af en
tredje kommune eller af 1 kommune og dele af 2 kommuner, 3
medlemmer, jf. dog stk. 2.
3) I opstillingskredse, hvori 4 kommuner eller
derover indgår helt eller delvis, 2 medlemmer.«
4.§ 24, stk. 2, 3.
pkt., affattes således:
»Indgår andre kommuner helt eller delvis
i 5. opstillingskreds, vælger kommunalbestyrelsen i disse
hver 2 medlemmer.«
Kapitel 6
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser m.v.
§ 47. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 5, stk. 1 og
2, i lov om kommunernes styrelse som affattet ved denne lovs
§ 45, nr. 1, får virkning fra valget til
kommunalbestyrelserne i 2009, jf. § 6 i lov om kommunale
valg, jf. lovbekendtgørelse nr. 263 af 18. april 2001.
Stk. 3. § 5, stk. 3 og
4, og § 17, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse
som affattet henholdsvis indsat ved denne lovs § 45, nr.
1 og 2, og de i medfør heraf fastsatte regler får
virkning fra valget til kommunalbestyrelserne i 2005. De i 1. pkt.
nævnte bestemmelser får tilsvarende virkning for
sammenlægningsudvalgene i 2006.
Stk. 4. Bestemmelsen i § 46
får virkning fra folketingsvalg, der afholdes efter den 1.
januar 2007.
§ 48. Med de
ændringer, der følger af denne lov, opretholdes
landets primærkommunale inddeling som fastsat i
bekendtgørelse nr. 62 af 27. februar 1970 med senere
ændringer om landets inddeling i amtskommuner og
kommuner.
§ 49.
Indenrigs- og sundhedsministeren kan foretage mindre
grænseændringer, når sådanne tilsiges af
administrative hensyn og ændringerne samtidig regulerer
grænsen mellem to eller flere kommuner og alene
vedrører arealer på tilsammen højst 100 ha, der
ikke er beboet af mere end 50 personer.
§ 50.
Indenrigs- og sundhedsministeren afgør
tvivlsspørgsmål om kommunale grænser, herunder
om tilhørsforholdet for områder, der ikke er
henført til en bestemt kommune.
§ 51. De
nærmere vilkår for gennemførelse af
ændringer af den kommunale inddeling efter
§§ 49 og 50 fastsættes af indenrigs- og
sundhedsministeren. I vilkårene kan foretages sådanne
afvigelser fra gældende lovgivning, som ændringen
nødvendiggør. Det kan i den forbindelse
fastsættes, i hvilket omfang reglerne i denne lov og i lov om
visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse
med kommunalreformen finder anvendelse.
§ 52. Der
afholdes ikke valg til kommunalbestyrelserne i de kommuner, der
indgår i en sammenlægning, den 15. november 2005.
Funktionsperioden for kommunalbestyrelserne i de i 1. pkt.
nævnte kommuner, hvis funktionsperiode regnes fra den 1.
januar 2002, forlænges med 1 år fra den 1. januar 2006
til den 31. december 2006.
§ 53.
Kommunalbestyrelsen i kommuner, der ikke indgår i en
sammenlægning, kan i 2006 med virkning fra den 1. januar 2007
træffe bestemmelse om opsigelse eller ændring af
aftaler, der som følge af en ændret opgavefordeling
skal overføres til kommunen.
§ 54. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.