Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 10. juni 2005
Forslag
til
Lov om regionernes finansiering
Kapitel 1
Regionernes finansiering
§ 1.
Regionernes økonomi består af tre særskilte
områder:
1) Sundhedsområdet, som omfatter sygehus-
og sygesikringsområdet,
2) udviklingsopgaver m.v. og
3) drift af institutioner på social- og
undervisningsområdet.
§ 2. Regionerne
modtager i henhold til denne lov følgende indtægter
til finansiering af sundhedsområdet og de regionale
udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1, nr. 1 og 2:
1) Et generelt tilskud fra staten opdelt i to
dele til finansiering af henholdsvis sundhedsområdet, jf.
§ 1, stk. 1, nr. 1, og de regionale
udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1, nr. 2,
2) et grundbidrag fra kommunerne til finansiering
af sundhedsområdet, jf. § 1, stk. 1, nr. 1,
og
3) et udviklingsbidrag fra kommunerne til
finansiering af de regionale udviklingsopgaver, jf. § 1,
stk. 1, nr. 2.
Kapitel 2
Det generelle statstilskud
§ 3. Staten
yder et årligt tilskud til regionerne til finansiering af
sundhedsområdet og et årligt tilskud til finansiering
af de regionale udviklingsopgaver, jf. § 1, stk. 1,
nr. 1 og 2. Tilskuddet til hvert af områderne
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg.
Stk. 2. Tilskuddet fastsættes
som summen af
1) det foregående års tilskud med
tillæg eller fradrag som følge af engangsreguleringer
og op- og efterreguleringer,
2) regulering for den forventede pris- og
lønudvikling i den regionale sektor fra det foregående
år til tilskudsåret,
3) regionale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- og opgavefordelingen
mellem staten, kommunerne og regionerne i tilskudsåret,
4) regionale mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i den bindende statslige regulering
af regionernes virksomhed i tilskudsåret og
5) reguleringer af tilskuddet i henhold til
§ 11.
Stk. 3. Finansministeren kan med
Finansudvalgets tilslutning forhøje eller reducere det
tilskud, der fastsættes i medfør af stk. 2, hvis
hensynet til en balanceret udvikling i den regionale økonomi
taler herfor.
Stk. 4. Finansministeren kan med
Finansudvalgets tilslutning ændre tilskuddet for
tilskudsåret, hvis der sker ændringer i de
forhold, der er omtalt i stk. 2 og 3.
Stk. 5. Det årlige tilskud
på hvert af de to områder fordeles af indenrigs- og
sundhedsministeren. Hvert af tilskuddene fordeles i forhold til den
enkelte regions andel af det samlede regionale udgiftsbehov
på området, jf. §§ 4 og 5.
§ 4. En regions
udgiftsbehov på sundhedsområdet opgøres som
summen af
1) et basisbeløb på 100 mio.
kr.,
2) regionens aldersbestemte udgiftsbehov og
3) regionens socioøkonomiske
udgiftsbehov.
Stk. 2. Af de samlede regionale
nettodrifts- og -anlægsudgifter på
sundhedsområdet fratrukket det beløb, der indgår
ved beregning af basisbeløb efter stk. 1, nr. 1,
henregnes 77,5 pct. til regionernes aldersbestemte udgiftsbehov
efter stk. 1, nr. 2, og 22,5 pct. til det
socioøkonomiske udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 3.
Stk. 3. Regionens aldersbestemte
udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 2, beregnes ud fra regionens
indbyggertal i nærmere fastsatte aldersgrupper og den
gennemsnitlige fordeling af de regionale sundhedsudgifter i de
enkelte aldersgrupper, jf. stk. 4.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter afgrænsningen af de
aldersgrupper, der indgår ved beregningen af det
aldersbestemte udgiftsbehov. Indenrigs- og sundhedsministeren
fastsætter ligeledes, hvorledes de enkelte aldersgrupper
vægtes ud fra den landsgennemsnitlige fordeling af
udgifterne.
Stk. 5. Det socioøkonomiske
udgiftsbehov pr. indbygger efter stk. 1, nr. 3, opgøres
som et landsgennemsnitligt beløb pr. indbygger ganget med et
beregnet socioøkonomisk indeks for den enkelte region efter
stk. 6. Det gennemsnitlige beløb pr. indbygger for
regionerne beregnes ud fra udgiftsandelen efter stk. 2
divideret med indbyggertallet i hele landet.
Stk. 6. En regions
socioøkonomiske indeks efter stk. 5 bestemmes som
forholdet mellem henholdsvis summen af regionens vægtede
andele af følgende kriterier i hele landet og regionens
andel af indbyggertallet i hele landet:
1) Antallet af børn af enlige
forsørgere med en andel på 15 pct.
2) Antallet af enlige i aldersgruppen 65 år
og derover med en andel på 25 pct.
3) Antallet af personer i udlejningsboliger med
en andel på 15 pct.
4) Antallet af familier på
overførselsindkomst med en andel på 17,5 pct.
5) Beregnet antal tabte leveår opgjort i
forhold til den region, der har den højeste middellevetid
med en vægt på 10 pct.
6) Antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter, der i en periode på 10 år har været i
kontakt med det psykiatriske sygehusvæsen, med en andel
på 5 pct.
7) Antallet af diagnosticerede psykiatriske
patienter med diagnosen skizofreni, der i en periode på 10
år har været i kontakt med det psykiatriske
sygehusvæsen, med en andel på 5 pct.
8) Antallet af indbyggere på øer
uden fast forbindelse med en andel på 2,5 pct.
9) Gennemsnitlig rejsetid til 18.000 indbyggere
ganget med antallet af indbyggere med en vægt på 5
pct.
§ 5. En regions
udgiftsbehov for de regionale udviklingsopgaver opgøres som
summen af
1) regionens demografiske udgiftsbehov og
2) regionens strukturelt betingede
udgiftsbehov.
Stk. 2. Af de samlede regionale
nettodrifts- og -anlægsudgifter til udviklingsopgaver
henregnes 20 pct. til regionernes demografiske udgiftsbehov efter
stk. 1, nr. 1, og 80 pct. til det strukturelt betingede
udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 2.
Stk. 3. Regionens demografiske
udgiftsbehov efter stk. 1, nr. 1, beregnes ud fra regionens
indbyggertal og den gennemsnitlige fordeling af de regionale
udgifter til udviklingsopgaver.
Stk. 4. Det strukturelt betingede
udgiftsbehov pr. indbygger efter stk. 1, nr. 2, opgøres
som et landsgennemsnitligt beløb pr. indbygger ganget med et
beregnet indeks for den enkelte region efter stk. 5. Det
gennemsnitlige beløb pr. indbygger for regionerne beregnes
ud fra udgiftsandelen efter stk. 2 divideret med
indbyggertallet i hele landet.
Stk. 5. En regions indeks bestemmes
som forholdet mellem henholdsvis summen af regionens vægtede
andele af følgende kriterier i hele landet og regionens
andel af indbyggertallet i hele landet:
1) Antal indbyggere uden for bymæssig
bebyggelse eller i byer med op til 1.000 indbyggere med en
vægt på 5 pct.
2) Gennemsnitlig rejsetid til 18.000 indbyggere
ganget med antallet af indbyggere med en vægt på 5
pct.
3) Antallet af ledige 20-59-årige med en
vægt på 7,5 pct.
4) Antal personer i arbejdsstyrken uden
videregående uddannelse med en vægt på 7,5
pct.
5) Antal 20-59-årige lønmodtagere
med forudsatte færdigheder på grundniveau med en
vægt på 7,5 pct.
6) Antal biler pr. kilometer vej med en
vægt på 17,5 pct.
7) Antal personer med mere end 12 km mellem
arbejdssted og bopæl eller med arbejdssted i en anden kommune
end bopælskommunen med en vægt på 22,5 pct.
8) Antal kilometer privatbanespor med en
vægt på 27,5 pct.
Stk. 6. Forslag til revision af de i
stk. 5, nr. 1-8, nævnte vægte fremsættes for
Folketinget i folketingsåret 2010-11.
Grundbidrag og udviklingsbidrag fra
kommunerne
§ 6. Den
enkelte kommune betaler et årligt grundbidrag til
finansiering af sundhedsområdet til den region, hvori
kommunen ligger. Grundbidraget udgør et fast beløb
pr. indbygger i kommunen.
Stk. 2. Størrelsen af det
årlige grundbidrag fastsættes af regionsrådet,
jf. dog stk. 3, efter drøftelse i kontaktudvalget
mellem regionen og kommunerne, jf. §§ 6 og 7 i lov
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab.
Regionsrådet vil ikke kunne gennemføre
forhøjelser af grundbidraget ud over grundbidraget fra
året før reguleret med den forventede pris- og
lønudvikling, jf. § 8, såfremt 2/3 af de
kommunale repræsentanter i kontaktudvalget modsætter
sig denne forhøjelse.
Stk. 3. Grundbidraget til
sundhedsområdet kan højst udgøre 1.500 kr. pr.
indbygger i 2003-pris- og -lønniveau. Beløbet
reguleres én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling, jf. § 8.
§ 7. Den
enkelte kommune betaler et årligt udviklingsbidrag til
finansiering af de regionale udviklingsopgaver til den region,
hvori kommunen ligger. Udviklingsbidraget udgør et fast
beløb pr. indbygger i kommunen.
Stk. 2. Størrelsen af det
årlige udviklingsbidrag fastsættes af
regionsrådet, jf. dog stk. 3, efter drøftelse i
kontaktudvalget mellem regionen og kommunerne, jf.
§§ 6 og 7 i lov om regioner og om nedlæggelse
af amtskommunerne, Hovedstadens Udviklingsråd og Hovedstadens
Sygehusfællesskab. Regionsrådet vil ikke kunne
gennemføre forhøjelser af udviklingsbidraget ud over
udviklingsbidraget fra året før reguleret med den
forventede pris- og lønudvikling, jf. § 8,
såfremt 2/3 af de kommunale repræsentanter i
kontaktudvalget modsætter sig denne forhøjelse.
Stk. 3. Udviklingsbidraget til
finansiering af de regionale opgaver bortset fra
sundhedsområdet kan højst udgøre 200 kr. pr.
indbygger i 2003-pris- og -lønniveau. Beløbet
reguleres én gang årligt med den forventede pris- og
lønudvikling, jf. § 8.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter, at en forholdsmæssig del
af statens tilskud til Region Hovedstaden, jf. § 3,
udbetales til Bornholms Kommune til finansiering af de
udviklingsopgaver, som er henlagt til Bornholms Kommune, og at
Bornholms Kommune tilsvarende fritages for betaling af en
forholdsmæssig del af udviklingsbidraget, jf.
stk. 1.
§ 8. Indenrigs-
og sundhedsministeren fastsætter hvert år et
skøn for den forventede pris- og lønudvikling fra det
pågældende år til
tilskudsåret.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren kan bestemme, at hvis den gennemsnitlige
stigning i grundbidrag henholdsvis udviklingsbidrag for et
budgetår overstiger den forventede pris- og
lønudvikling efter stk. 1, reguleres statens tilskud
til regionerne i henhold til § 3 efter bestemmelserne i
§§ 9-12.
§ 9. For de
regioner, der for et budgetår forhøjer grundbidraget
henholdsvis udviklingsbidraget med mere end den forventede pris- og
lønudvikling efter § 8, stk. 1, reduceres
statens tilskud, jf. § 3, til den pågældende
region. Reduktionen udgør 50 pct. af den del af
merprovenuet, der skyldes forhøjelsen ud over den forventede
pris- og lønudvikling.
Stk. 2. For de regioner, der
fastsætter grundbidraget henholdsvis udviklingsbidraget til
et lavere beløb end bidraget for året før
reguleret med den forventede pris- og lønudvikling efter
§ 8, stk. 1, forhøjes statens tilskud, jf.
§ 3, til den pågældende region.
Forhøjelsen beregnes som 50 pct. af forskellen mellem det
beregnede provenu af bidraget for året før reguleret
med den forventede pris- og lønudvikling og det beregnede
provenu ud fra det fastsatte bidrag.
§ 10.
Reguleringen af statens tilskud til regionerne i henhold til
§ 9 afregnes i det budgetår, hvor den
gennemsnitlige stigning i bidraget ud over den forventede pris- og
lønudvikling, jf. § 8, stk. 2, har fundet
sted, samt i det følgende år. Reguleringen afregnes
med det samme beløb i begge år.
Stk. 2. Reguleringen afregnes med 1/3
i hver af månederne oktober, november og december i det
pågældende budgetår.
§ 11. Statens
tilskud til regionerne efter § 3 reduceres fra og med
budgetåret med et beløb svarende til den samlede
provenustigning som følge af forhøjelsen af det
gennemsnitlige bidrag ud over den forventede pris- og
lønudvikling, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Statens tilskud for
budgetåret og det følgende år reguleres med et
beløb svarende til de samlede tilskudsreguleringer efter
§ 9.
§ 12. Regioner
omfattet af § 16 er undtaget fra regulering af tilskud i
henhold til § 9 og indgår ikke i beregning af
reguleringen af statens tilskud til regionerne i henhold til
§ 11.
Aktivitetsafhængige bidrag fra
kommunerne og staten
§ 13.
Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en andel af
regionens udgifter pr. ydelse, der er leveret af praktiserende
sundhedspersoner efter sundhedslovens §§ 61-70 og
72, til patienter fra kommunen.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
bopælskommunens betaling efter stk. 1, herunder om
beregning af andelens størrelse.
Stk. 3. Staten yder et
aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes udgifter til de
af indenrigs- og sundhedsministeren nærmere fastsatte
ydelser. Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter
nærmere regler om vilkår for og fordeling, udbetaling
m.v. af det statslige tilskud. Indenrigs- og sundhedsministeren kan
herunder fastsætte, at regionsrådet skal sikre, at
budgetrammen for de enheder, der har bidraget til øget
aktivitet, øges med de nævnte tilskud eller andele
heraf.
§ 14.
Bopælskommunen betaler til bopælsregionen en anden af
udgiften til behandling efter sundhedslovens afsnit VI pr.
indlæggelse på sygehus for patienter fra kommunen.
Stk. 2. Bopælskommunen betaler
til bopælsregionen en andel af udgiften pr. ambulant
behandling for patienter, som modtager behandling efter
sundhedslovens afsnit VI.
Stk. 3. Bopælskommunen betaler
til bopælsregionen en andel af udgiften til
genoptræning, der er ydet under indlæggelse på
sygehus til patienter fra kommunen.
Stk. 4. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
bopælskommunens betaling efter stk. 1-3, herunder om
beregning af andelens størrelse.
§ 15. Staten
yder et aktivitetsafhængigt tilskud til regionernes
sygehusvæsen.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
vilkår for samt fordeling og udbetaling m.v. af det statslige
tilskud til sygehusformål. Indenrigs- og sundhedsministeren
kan herunder fastsætte, at regionsrådene skal sikre, at
budgetrammen for de enheder, der har bidraget til øget
aktivitet, øges med de nævnte tilskud eller andele
heraf.
Kapitel 3
Bemyndigelsesbestemmelser m.v.
§ 16. Et
regionsråd kan i særlige tilfælde med tilladelse
fra indenrigs- og sundhedsministeren fastsætte grundbidraget
og udviklingsbidraget i henhold til §§ 6 og 7,
uanset bestemmelserne i § 6, stk. 2 og 3, og
§ 7, stk. 2 og 3.
§ 17.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om
beregningen og opgørelsen af regionernes udgiftsbehov, jf.
§§ 4 og 5, herunder regler om, på hvilket
tidspunkt datagrundlaget opgøres, samt om opgørelsen
af det indbyggertal, der anvendes i §§ 4-7.
§ 18.
Indenrigs- og sundhedsministeren giver senest den 1. juli i
året forud for tilskudsåret regionsrådene
meddelelse om størrelsen af tilskud efter § 3.
§ 19.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nærmere
regler om tidspunkt for afregning af tilskud og bidrag efter denne
lov.
§ 20. Når
der er givet meddelelse om tilskud eller bidrag efter denne lov,
har et regionsråd ikke krav på at få ændret
tilskuddet eller bidraget, hvis der efterfølgende
konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
Stk. 2. Indenrigs- og
sundhedsministeren bemyndiges til i ganske særlige
tilfælde at korrigere tilskud eller bidrag efter denne lov,
som der er givet meddelelse om til et regionsråd, hvis der
efterfølgende konstateres fejl i beregningsgrundlaget.
§ 21. Tilskud
efter § 3 afregnes over statskassen efter indenrigs- og
sundhedsministerens nærmere bestemmelse.
Kapitel 4
Overgangs- og
ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 22. Loven
træder i kraft den 1. januar 2006 og har virkning for de
tilskud og bidrag, som henholdsvis staten og kommunerne skal yde
til regionerne fra og med tilskudsåret 2007.
Stk. 2. Tilskud efter § 3
for tilskudsåret 2007 fastsættes af finansministeren
med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg, uanset
bestemmelserne i § 3, stk. 2 og 3.
Stk. 3. Udgangspunktet for
fastsættelsen af grundbidraget fra kommunerne efter
§ 6 for tilskudsåret 2007 er et grundbidrag
på 1.000 kr. pr. indbygger i 2003-pris- og -lønniveau.
Forhøjelser i forhold til dette niveau skal behandles af
kontaktudvalget for 2006, jf. § 72 i lov om regioner og
om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, i
overensstemmelse med § 6, stk. 2 og 3.
Stk. 4. Udgangspunktet for
fastsættelsen af udviklingsbidraget fra kommunerne efter
§ 7 for tilskudsåret 2007 er et udviklingsbidrag
på 100 kr. pr. indbygger i 2003-pris- og -lønniveau.
Forhøjelser i forhold til dette niveau skal behandles af
kontaktudvalget for 2006, jf. § 72 i lov om regioner og
om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab, i
overensstemmelse med § 7, stk. 2 og 3.
§ 23. For
årene 2007-2011 indføres en overgangsordning, som
indebærer, at regioner med et beregnet overskud på
sundhedsområdet som følge af reformen betaler til
regioner med et beregnet underskud som følge af reformen.
Overskud og underskud på sundhedsområdet for regionerne
som følge af reformen beregnes af Indenrigs- og
Sundhedsministeriet. Regioner med underskud som følge af
reformen vil i 2007 modtage et tilskud på 5/6 af det
beregnede underskud, og i hvert af de følgende år
henholdsvis 4/6, 3/6, 2/6 og 1/6 af det beregnede underskud.
Tilsvarende skal regioner med et beregnet overskud på
sundhedsområdet betale et bidrag på 5/6 af det
beregnede overskud i 2007, og herefter i hvert af de
følgende år henholdsvis 4/6, 3/6, 2/6 og 1/6 af det
beregnede overskud.
§ 24. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.