Skriftlig fremsættelse (24. februar
2005)
Indenrigs- og
sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om regionernes
finansiering
(Lovforslag nr. L 71).
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen om kommunalreformen, der vedrører regionernes
finansiering.
I denne lov fastsættes de generelle
regler for regionernes økonomi og finansiering, og der
fastsættes konkrete regler om det generelle tilskud fra
staten samt grundbidraget og udviklingsbidraget fra kommunerne.
Principper og elementer i regionernes finansiering har været
drøftet i Indenrigs- og Sundhedsministeriets
Finansieringsudvalg.
Hovedopgaven for regionerne bliver driften af
sundhedsvæsenet. Den nye finansieringsform for regionerne
sigter mod at give dem lige muligheder for at drive
sundhedsvæsenet. Derfor bliver den væsentligste
finansieringskilde et statsligt bloktilskud, der fordeles til
regionerne efter objektive kriterier for udgiftsbehovet i
regionerne. Bloktilskuddet vil udgøre ca. tre fjerdedele af
finansieringen af sundhedsvæsenet. Der vil endvidere
være en mindre statslig aktivitetspulje.
Kommunalreformen medfører, at
kommunerne får ansvaret for den forebyggelse, pleje og
genoptræning, der ikke foregår under indlæggelse.
Med henblik på at give kommunerne en yderligere tilskyndelse
til en effektiv forebyggelses-, trænings og plejeindsats,
indføres der en kommunal medfinansiering af
sundhedsvæsenet i form af et kommunalt grundbidrag pr.
indbygger og, jf. forslag til sundhedslov, et
aktivitetsafhængigt bidrag.
Med henblik på at sikre en entydig og
gennemskuelig finansiering af sundhedsvæsenet, opdeles
regionernes økonomi i tre adskilte dele:
Sundhedsområdet, regionale udviklingsopgaver og drift af
institutioner på social- og undervisningsområdet.
Den nye finansieringsform for regionerne
afløser den hidtidige skattefinansiering af amterne. Den nye
finansieringsform sigter mod at give regionerne ensartede
økonomiske vilkår, således at der bliver
mulighed for samme service i hele landet uanset de forskelle i
indbyggernes indkomster og udgiftsbehov, der er mellem
regionerne.
Opnåelsen af lige økonomiske
muligheder for regionerne i kraft af det nye finansieringssystem
vil medføre visse byrdefordelingsmæssige forskydninger
i forhold til den nuværende situation. Disse forskydninger
indfases over en fem-årig periode.
Under hensyntagen til den mulige
realvækst på sundhedsområdet vil indfasningen af
de byrdefordelingsmæssige virkninger kunne ske uden nedgang i
udgifterne i nogen af regionerne, men alene gennem en forskellig
udviklingstakt for udgifterne i de enkelte regioner i denne
overgangsperiode. Efter udløbet af overgangsordningen, som
løber i årene 2007-2011, vil virkningerne være
fuldt indfasede, og der vil herefter være mulighed for samme
realvækst i alle regioner.
Regionernes udviklingsopgaver omfatter
kollektiv trafik samt en række opgaver vedr.
erhvervsudvikling, ungdomsuddannelser, miljø og
planlægning samt kultur.
Disse opgaver foreslås finansieret
gennem et statsligt bloktilskud og et udviklingsbidrag fra
kommunerne. Bloktilskuddet til den enkelte region udmåles
efter objektive kriterier for udgiftsbehovene på dette
område. Der foreslås en revision af sammenvejningen af
udgiftsbehovskriterierne i folketingsåret 2010-2011 med
henblik på tilpasning af vægtene i forhold til den
udvikling i udgifterne, der er sket i den mellemliggende
periode.
I det omfang, regionerne løser
driftsopgaver på social- og
specialundervisningsområdet, skal disse opgaver finansieres
direkte af kommunerne gennem takstbetaling.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
forslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje
Ting.