B 101 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om hjælp og frihed til ofre for menneskehandel.
Fremsat den 28. marts 2006 af
Line Barfod (EL),
Jørgen Arbo‑Bæhr (EL), Majbrit
Berlau (EL) og Rune Lund (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om hjælp og frihed til ofre for
menneskehandel
Folketinget pålægger regeringen inden
den 1. januar 2007 at gennemføre en række tiltag for
at hjælpe og beskytte mennesker, der har været udsat
for grove forbrydelser, der kan relateres til menneskehandel.
Der skal oprettes et center, som akut kan modtage
og hjælpe disse mennesker.
Centeret skal endvidere opsamle viden om
problemstillinger i relation til menneskehandel, herunder beskrive
de nødvendige samarbejdsrelationer mellem forskellige
instanser, samt formidle denne viden til relevante faggrupper.
Samtidig skal centeret stå for
internationalt samarbejde €" med særligt fokus på
nordisk samarbejde €" med henblik på at forebygge
menneskehandel og hjælpe ofrene til et værdigt liv i
deres hjemland.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en stort set
uændret genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 69
fra folketingsåret 2004-05, 2. samling (se Folketingstidende
2004-05, 2. samling, forhandlingerne side 2895 og tillæg A
side 6821 og 6825).
Forslagsstillerne ønsker, at der politisk
sættes fokus på, at ofre for menneskehandel ofte lever
som slaver. Det vil sige, at børn, kvinder og mænd
lever under forhold, hvor de ikke frit kan bevæge sig, hvor
andre tager deres indtjening, og som ofte bliver handlet eller
narret til landet under falske forudsætninger.
For mange er slavehandel noget, der hører
til en fjern fortid, noget, man har lært om i skolen, men som
ikke findes længere, men menneskehandel er et stærkt
stigende problem i Norden, også i Danmark. Der er mennesker,
som bliver holdt som slaver enten til prostitution eller til andet
arbejde i sexindustrien, til husarbejde, til hårdt
markarbejde eller til at begå tyverier.
Der er internationalt taget forskellige
initiativer mod menneskehandel, f.eks. i FN, Europarådet og
EU, men i Danmark halter vi noget bagefter.
Menneskehandel i dens mange afskygninger er
efterhånden ved at komme på den politiske dagsorden.
Eksempelvis har Folketinget i forbindelse med ændringen af de
interne rejseregler taget skridt til at sikre, at de hoteller, som
Folketinget anvender i forbindelse med udlandsrejser, ikke
medvirker til prostitution af nogen art .
Det øgede fokus på området er
et skridt i den rigtige retning, men behovet for en øget
indsats for at hjælpe ofrene for menneskehandel er dog blevet
stærkt aktualiseret inden for den seneste tid:
Den 10. marts 2006 bragte Fagbladet en
større reportage om østeuropæiske kvinder, der
handles til Danmark for at arbejde som prostituerede, i forbindelse
med lanceringen af 3F€™s kampagne mod kvindehandel.
Fagbladet afdækkede bl.a. de elendige forhold, som kvinderne
lever og arbejder under i Danmark, samtidig med at der blev rejst
kritik af den hjælp og de muligheder, som de danske
myndigheder tilbyder ofre for menneskehandel. Allerede den 7.
september 2005 påpegede lederen af Reden-Stop Kvindehandel i
B.T. med baggrund i anbefalingerne i en rapport fra
Europa-Kommissionen
, at der er behov for en ændring af de danske regler,
således at kvinder, der handles til Danmark, sikres bedre
hjælp og bl.a. får mulighed for at blive i Danmark i op
til 3 måneder mod de nuværende 15 dage.
I en række artikler i Politiken fra
november 2005 og februar 2006 rejses med baggrund i en konkret sag
om op mod 100 kinesiske børn, der er forsvundet, mens de har
opholdt sig på forskellige asylcentre i hele Norden, og som
frygtes at være blevet ofre for organiseret menneskehandel,
spørgsmålet om udbredelse af handel med børn i
Danmark. Organisationer som Red Barnet fremhæver i den
forbindelse behovet for at få kortlagt omfanget af
børnehandel og børneprostitution i Danmark. Disse
konkrete sager har vist, at regeringen og myndighederne
lægger større vægt på, om betingelserne
for opholdstilladelse og asyl er opfyldt, end på, om
børn som disse kan være ofre for menneskehandel.
Det seneste par år har man også
kunnet læse flere beretninger i danske medier om brug af
illegal arbejdskraft, hvor mennesker eksempelvis har arbejdet som
landarbejdere eller au pair-piger, mens de har arbejdet og levet
under forhold, som kommer ind under FN€™s definition af
menneskehandel, eller om rumænske børn, som er blevet
handlet til Danmark, stuvet sammen i små lejligheder og
tvunget til at arbejde som lommetyve.
Samlet set understreger dette behovet for, at der
både nationalt og internationalt fokuseres mere på
hjælp til ofre for menneskehandel. Der er behov for mere
forskning i og udvikling af arbejdsmetoder til gavn for ofrene,
eksempelvis med hensyn til, hvordan vi modtager og tager os af
børn, der er mulige ofre for menneskehandel.
Definition af
menneskehandel
Når man taler om slaver, vil de fleste
tænke på mennesker, der knokler i en plantage eller i
en fabrik. Men når man taler om moderne menneskehandel, er
der tale om en mere bred definition.
FN er nået frem til, at der er tale om
menneskehandel, når en person
€" rekrutteres,
€" transporteres,
€" overføres,
€" skjules eller
€" modtages ved hjælp af
€" trusler,
€" tvang,
€" bortførelse,
€" bedrageri,
€" magtmisbrug,
€" udnyttelse af en sårbar stilling
eller
€" ved, at der ydes eller modtages betaling
eller fordele for at opnå samtykke fra en person, der har
myndighed over en anden person, og at det sker med det formål
at udnytte vedkommende.
Udnyttelse defineres således, at det i
hvert fald skal omfatte udnyttelse af en andens prostitution eller
andre former for seksuel udnyttelse, tvangsarbejde, slaveri eller
slaverilignende former for udnyttelse af arbejdskraft eller
fjernelse af organer.
€" Typisk vil der i Danmark være tale om
menneskehandel til
€" prostitution eller anden brug i
sexindustrien,
€" børn, der skal stjæle,
især som lommetyve på gader, i busser m.v.,
€" unge piger, der udfører husarbejde
under elendige forhold, eller
€" arbejdere, der f.eks. tvinges til at bo i
en kælder under et bageri og arbejde alt for mange timer i
bageriet uden at få ordentlig mad og uden at måtte
komme ud eller skal arbejde i landbrug eller gartneri under
kummerlige forhold.
Internationale aftaler
FN€™s Generalforsamling vedtog den 9.
november 1998 resolution nr. 53/111 og resolution nr. 53/114,
hvorved det blev besluttet at etablere en åben ad
hoc-komité med det formål at udarbejde en omfattende
international konvention til bekæmpelse af
grænseoverskridende, organiseret kriminalitet samt
supplerende internationale instrumenter til bl.a. bekæmpelse
af handel med kvinder og børn.
Den 15. november 2000 vedtog FN€™s
Generalforsamling en konvention om grænseoverskridende og
organiseret kriminalitet, og bl.a. protokollen om bekæmpelse
af menneskehandel blev vedtaget af FN€™s
Generalforsamling ved resolution nr. 25 af 15. november 2000.
Danmark undertegnede både konventionen og protokollen den 12.
december 2000.
Formålet med denne protokol til
FN€™s konvention om bekæmpelse af
grænseoverskridende kriminalitet er at forebygge og
bekæmpe menneskehandel, herunder særlig handel med
kvinder og børn, samt at beskytte og hjælpe ofrene
(jf. L 118 €" bilag 7, folketingsåret 2001-02, 2.
samling).
Ved protokollen forpligtes de lande, der
ratificerer protokollen, til at kriminalisere menneskehandel samt
at sikre bistand til og beskyttelse af ofrene for menneskehandel,
herunder sikre, at ofrene kan udtale sig under straffesagen, og at
de får mulighed for at opnå erstatning.
Der er taget flere initiativer i Nordisk
Råd-regi, men her sættes særligt fokus på
de sidst vedtagne. Rådet vedtog den 27. oktober 2005 på
baggrund af et forslag fra Medborgerudvalget følgende:
»at tage initiativ til at undersøge,
hvordan officiel tilladelse til forlænget ophold for et offer
for menneskehandel i et modtagerland påvirker opklaringen af
bagmandsvirksomheden. Undersøgelsen bør indeholde
indsamling af erfaringer fra andre europæiske lande og
sammenligning af deres resultater.
at inden for det uformelle samarbejdsforum for
bekæmpelse af menneskehandel i den nordlige dimension
sætte fokus på følgende punkter:
€" informations- og erfaringsudveksling om de
mest effektive virkemidler i arbejdet for at opsøge og finde
frem til ofrene for menneskehandel
€" identificere og evaluere de
beskyttelsestilbud, der står til rådighed for ofrene,
herunder ofrenes mulighed for at opnå beskyttelse på
tværs af landegrænserne
Nordisk Råd ønsker at modtage en
rapport om punkterne.«
Rådet vedtog desuden,
»at udenrigsministrene på Nordisk
Råds 58. session 2006 rapporterer fra deres arbejde i
arbejdsgruppen om nordisk-baltisk bekæmpelse af
menneskehandel (Nordic-Baltic Task Force Against Trafficking in
Human Beings) som planlægges afsluttet i august
2006.«
Medborgerudvalgets forslag blev enstemmigt
vedtaget.
I høringssvarene til forslaget stillet af
den venstresocialistiske grønne gruppe (VSG) er den norske
regering positivt indstillet. Den finske regering er ligeledes
principielt positiv, mens den svenske regering er delvis positiv,
idet den bl.a. lægger stor vægt på det
nordisk-baltiske samarbejde og fremhæver vigtigheden af, at
alle landene undertegner Europarådets konvention
vedrørende bekæmpelse af menneskehandel.
Forslagsstillerne ser således, at andre
lande i Norden er klar til at gå endnu videre end det, den
danske regering hidtil har villet. Regeringen har eksempelvis ikke
undertegnet Europarådets konvention, hvilket ville
klæde Danmark i internationale sammenhænge. I svaret
på spørgsmål S 3360 den 8. september 2005 giver
den danske minister for nordisk samarbejde dog udtryk for, at hun
er positiv over for et samarbejde med de andre nordiske lande.
Danmarks indsats
Med en ændring af straffeloven i 2002 har
Folketinget i 2002 levet op til den del af de internationale
aftaler, der handler om at gøre menneskehandel strafbart,
men har endnu ikke gjort særlig meget for at hjælpe
ofrene. Dog skal nævnes projekt Stop Kvindehandel, der som
det eneste i landet yder en konkret indsats. Projektet skal efter
planen afsluttes i oktober 2006. Projektet har allerede efter et
år haft 25 udenlandske kvinder i sit beskyttelsestilbud.
Projektet har ved sammenligning med tilsvarende
projekter i udlandet kunnet opstille en meget stærk
formodning om, at jo længere kvinderne kan være
beskyttet, jo større er muligheden for, at de vil vidne.
Som loven er nu, kan ofrene normalt kun blive i
Danmark i 15 dage. Der er imidlertid et stort behov for, at ofrene
kan blive i Danmark i en længere periode end de 15 dage,
både for at sikre retsforfølgelsen af dem, der
står bag menneskehandel og udnyttelse af ofrene, og for at
yde den nødvendige omsorg og rehabilitering, ofrene har brug
for. Endvidere er der et stort behov for at forbedre mulighederne
for at yde ofrene hjælp til at vende tilbage til deres
hjemland, bl.a. i form af en »ny historie« og ved
samarbejde med organisationer i deres hjemland.
Regeringen har gentagne gange forsikret, at
lovgivningen åbner mulighed for, at ofrene kan blive så
længe som nødvendigt, men i praksis er denne mulighed
stort set ikke blevet anvendt.
Det fremgår bl.a. af
ligestillingsministerens supplerende svar af 25. juni 2004 på
spørgsmål S 3282, at der er tale om meget få
sager, hvor der gives visum med henblik på at få
afgivet vidneforklaring i retssager. Det normale er, at
udlændingemyndighederne kræver, at ofrene straks rejser
ud. I ni sager i perioden oktober 2003 til juni 2004 har
Udlændingestyrelsen givet en frist på 15 dage til
udrejse af hensyn til, at politiet overvejede at efterforske et
groft overgreb.
I sit svar på spørgsmål S 680
den 24. november 2004 undviger integrationsministeren at oplyse,
efter hvilke konkrete kriterier der vil kunne sikres visumfrit
ophold eller udstedelse af visum eller midlertidig
opholdstilladelse. Det bestyrker, at der må et øget
fokus på ofres muligheder, og konsekvenserne ved
hjemsendelsen må beskrives og dokumenteres.
Socialministeren vil gennemføre
initiativer over for børn, der er handlet. De skal sikres en
god kontakt og en god modtagelse i hjemlandet. Ministeren vil dog i
sit svar på spørgsmål S 3681 den 28. september
2005 ikke oplyse, hvilke kriterier der skal være opfyldt, for
at der er tale om ansvarlig og god modtagelse. Selve indsatsen
overlader ministeren til ngo€™er, der jo lever af
projektmidler, og derfor ikke kan garantere en kontinuerlig
indsats.
Set i lyset heraf ligger det forslagsstillerne
meget på sinde, at al den solide faglige erfaring, der er
opsamlet i projekt Stop Kvindehandel, integreres i det
foreslåede center, og det tydeliggør behovet for, at
der oprettes et center. Ligeledes skal al den viden, som bl.a.
Tjekpunktet og Red Barnet har om handel med børn, integreres
i centeret.
Landsdækkende center for
hjælp til ofre for menneskehandel
Konkrete tiltag er nødvendige, snak og
holdninger er ikke nok. Derfor ønsker forslagsstillerne, at
regeringen inden den 1. januar 2007 skal sikre oprettelsen af et
landsdækkende center, der kan modtage og hjælpe
mennesker, der er ofre for den grove forbrydelse, som
menneskehandel er.
Med center menes en organisatorisk enhed med
flere geografisk adskilte underenheder, således at
hjælpen til henholdsvis børn, kvinder og mænd
foregår i hver sin enhed.
Centerets målgruppe skal være ofre
for den grove forbrydelse, som menneskehandel er, af
følgende to grunde:
For det første fordi menneskehandel
handler om andet end prostitution, som der ellers mest er fokus
på. Det vil sige, at mænd og børn ikke er
omfattet af tiltag, der sætter fokus på
prostitution.
For det andet fordi et stempel som kriminel eller
prostitueret vil gøre det sværere for ofrene at blive
integreret enten i deres hjemland eller i Danmark. Det er en vigtig
pointe, for når kvinderne, børnene og mændene
via hjælpeprogrammer skal tilbage til deres hjemstavn, er det
stort set umuligt at blive integreret, hvis man er stemplet som
»en tidligere prostitueret«. Ofrene skal have retten
til at kunne få en »ny historie«, hvilket er
nødvendigt for at kunne blive integreret socialt og på
arbejdsmarkedet. Det tager selvklart mere end 15 dage at få
en »ny historie« og at få bearbejdet traumer fra
trusler, vold og anden tvang, som altid er forbundet med
menneskehandel.
Centeret, der som ovenfor nævnt er
tænkt som én organisation, men geografisk opdelt i de
nødvendige enheder for børn, for kvinder og for
mænd, skal have følgende opgaver:
1. Centeret skal i døgndrift varetage her og
nu-hjælp til ofrene. Ofrene skal kunne møde op selv,
fordi de har hørt om centeret fra andre, eller de kan blive
bragt af politiet, socialforvaltningen, kvindekrisecentre,
fagforeninger eller andre, der møder ofrene. Det
kræver et akutberedskab af personale med både
pædagogisk, psykologisk og social viden, og som desuden
bør have kendskab til mindst ét sprog ud over dansk.
Hjælpen kan både bestå i omsorg, akut
krisehjælp og andet, afhængigt af den situation,
offeret er i. I nogle tilfælde kan der også være
behov for at tilkalde sundhedspersonale, hvis der f.eks. er tale om
børn, der er underernærede og/eller har forskellige
sygdomme, og der kan være behov for juridisk hjælp,
hvis en tvangsarbejder f.eks. skal have hjælp til en
erstatningssag mod den, der udnyttede ham.
2. Centeret skal hjælpe ofrene i kontakten
med de danske myndigheder såsom politiet,
socialforvaltningerne og Udlændingestyrelsen. Med afsæt
i de praktiske erfaringer fra samarbejdet skal centeret
løbende udarbejde modeller for samarbejdet, herunder
beskrive sin egen rådgivende og vejledende funktion.
3. Centeret skal have et tilbud om beskyttelse til
de ofre, som udsættes for trusler fra menneskehandlere og
deres håndlangere. Det betyder, at centeret må have
beskyttede/hemmelige adresser, hvor ofre kan opholde sig. Det kan
også være relevant for de børn, som er udnyttet
til kriminalitet, og som nu spærres inde på de sikrede
afdelinger, eller som opholder sig i Røde Kors€™
asylcentre.
4. Centeret skal hjælpe ofrene med at komme
hjem. Der skal samarbejdes med såvel internationale
organisationer som organisationer i de lande, ofrene kommer fra,
såfremt ofrene ønsker dette.
5. Enkelte ofre vil dog ikke skulle have
hjælp, idet de ønsker at blive i Danmark og opfylder
betingelserne for at få asyl eller f.eks. af humanitære
årsager kan få opholdstilladelse i Danmark. Med
afsæt i de praktiske erfaringer med dette samarbejde, skal
centeret løbende udarbejde modeller for samarbejdet samt
bistå hjemlandene med at tilrettelægge
oplysningskampagner om emnet.
6. Centeret skal udarbejde en årlig
journalistisk rapport, der fremlægger og kommenterer
centerets skriftlige dokumentation, herunder komme med anbefalinger
til lovjusteringer, vejledninger for arbejdet og andet, som
centeret finder relevant.
7. Den systematiske videnakkumulation skal desuden
bruges til, at centeret jævnligt tilbyder
efteruddannelseskurser for relevante faggrupper som f.eks. politi,
sagsbehandlere, gademedarbejdere m.v.
Økonomi
De beskrevne opgaver for centeret kræver
erfarent, veluddannet og meget fleksibelt personale.
Når man skal løfte så
mangeartede sociale opgaver, er det helt nødvendigt, at man
fraviger de vante tankesæt om belægningsprocenter og om
præcise takster for en døgnpris, da disse kan variere
alt efter opgavens omfang. En opgave kan være, at en retssag
trækker så meget i langdrag, og at offeret bliver
så selvhjulpent og kommer så meget uden for fare, at
han/hun kan fraflytte centeret mod, at en ansat er
støttekontaktperson nogle timer om ugen.
En anden opgave kan være, at et offer kan
have hårdt brug for psykologsamtaler eller et
beskyttelsestilbud i hele perioden.
Sideløbende med den daglige og akutte
modtagelse af ofre har centeret opgaver som metodeudvikling og
videnakkumulation, hvilket kræver yderligere kvalifikationer
hos personalet.
Det er forslagsstillernes umiddelbare vurdering,
at der årligt skal afsættes ca. 20 mio. kr. til den
samlede drift af centerets opgaver. En del af disse midler vil
medføre en besparelse på andre områder, f.eks.
hos politi, socialforvaltning, flygtningemyndigheder m.v. Men det
er meget svært at sætte tal på, hvor disse
besparelser præcis vil ligge, da de ofte vil være
spredt ude over landet. Forslagsstillerne er naturligvis
indstillede på at aftale finansieringen med de partier, der
måtte støtte forslaget.
Fællesnordisk indsats
Centerets videnopsamling og internationale
samarbejde bør være et fællesnordisk projekt,
hvor man kan lære af hinanden. Derfor vil forslagsstillerne
gennem Nordisk Råd fortsætte med at arbejde for flere
fællesnordiske initiativer og et forstærket samarbejde
på området.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
hjælp og frihed til ofre for menneskehandel.
(Beslutningsforslag nr. B 101).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
§ 12 i Folketingets rejseregler som vedtaget
af Udvalget for Forretningsorden den 25. januar 2006.
Experts Group on Trafficking in Human Beings:
Opinion on reflection period and residence permit for victims of
trafficking in human beings. Rapport til Europa-Kommissionen, maj
2004.