B 70 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at arbejde for, at Den
Europæiske Unions udvidelse med Rumænien og Bulgarien
udskydes til tidligst den 1. januar 2008.
Fremsat den 2. februar 2006 af Morten
Messerschmidt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Jesper Langballe (DF) og Peter Skaarup (DF).
Forslag til folketingsbeslutning
om at pålægge regeringen at arbejde
for, at Den Europæiske Unions udvidelse med Rumænien og
Bulgarien udskydes til tidligst den 1. januar 2008
Folketinget pålægger regeringen at
arbejde for, at EU€™s udvidelse med Rumænien og
Bulgarien udskydes mindst 1 år, således at udvidelsen
tidligst kan finde sted pr. 1. januar 2008.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med forslaget er at sikre, at
Rumænien og Bulgariens indtrædelse i det
europæiske samarbejde udskydes, således at udvidelsen
tidligst kan ske pr. 1. januar 2008. Dette er helt
nødvendigt for at give EU tid til at absorbere den seneste
store udvidelse, som fandt sted i 2004, og som volder EU store
problemer. Vedtagelse af dette beslutningsforslag vil således
betyde, at det pålægges regeringen at arbejde for, at
de to lande tidligst kan optages i EU pr. 1. januar 2008.
Baggrund for forslaget
EU€™s seneste udvidelse, som fandt sted
den 1. maj 2004, har allerede vist sig at have betydelige
konsekvenser for det europæiske samarbejde. EU€™s
stats- og regeringschefer havde således store problemer med
at nå til enighed om en budgetramme for perioden 2007-2013.
Hovedparten af de ti lande, der blev optaget under den seneste
udvidelsesrunde, er langt mindre velstående og langt mere
tilbagestående end de 15 tidligere EU-lande (EU-15). Der er
derfor opstået problemer både med hensyn til den
interne budgetordning og med hensyn til
arbejdstagerbevægelighed m.v.
Under de finansielle problemer hører
også EU€™s forældede struktur- og
landbrugsstøtteordninger, som berettiger de nye lande til en
meget omfattende strukturstøtte på grund af de meget
fattige og dårligt udviklede områder. Disse
støtteordninger er alt for dyre til at kunne omfatte nye
medlemslande som Rumænien og Bulgarien, idet disse
hører til de mindst udviklede områder i Europa og
økonomisk ligger langt fra EU-gennemsnittet. Optages disse
lande i EU, vil de lande, der i dag er nettobidragydere til
finansieringen af EU€™s udgifter, således skulle
betale endnu mere.
Københavnskriterierne
Optagelsesaftalen mellem EU og Rumænien og
Bulgarien indeholder muligheden for at udskyde udvidelsen af disse
lande fra den 1. januar 2007 til den 1. januar 2008, såfremt
landene ikke opfylder betingelserne for medlemskab. Der skal her
foretages en kort gennemgang af disse kriterier for medlemskab, som
i 1993 blev fastlagt af Det Europæiske Råd €" de
såkaldte Københavnskriterier.
Disse er en række politiske og
økonomiske betingelser, som ethvert land skal opfylde for at
opnå
medlemskab:
De politiske kriterier
Landet skal have stabile institutioner, der sikrer
demokrati, retsstat, menneskerettigheder og respekt for og
beskyttelse af mindretal.
De økonomiske
kriterier
Landet skal have en velfungerende
markedsøkonomi samt kunne klare konkurrencepresset og
markedskræfterne inden for EU.
Kriteriet om overtagelse af
EU€™s regelværk (acquis)
Landet må være i stand til at
påtage sig de forpligtelser, der følger af et
medlemskab, herunder acceptere målsætningen om en
politisk, økonomisk og monetær union (kriteriet
om overtagelse af EU€™s acquis.)
Spørgsmålet om, hvorvidt
Rumænien og Bulgarien lever op til
Københavnskriterierne, vurderes af Europa-Kommissionen i den
seneste monitoreringsrapport €" af 25. oktober 2005 €"
for de pågældende lande (KOM (2005) 534). Heri
slås det fast €" på linje med rapporten i 2004
€" at begge lande lever op til de politiske kriterier.
På trods af Kommissionens vurdering om, at landene lever op
til de politiske kriterier, fremgår det dog også, at
Kommissionen er opmærksom på, at begge lande har store
problemer med omfanget af korruption og overholdelsen af
menneskerettigheder. Således skriver Kommissionen i
sammenfatningen af monitoreringsrapporterne vedrørende
Bulgarien og Rumænien (KOM (2005) 534 side 4):
»I begge lande er korruption stadig et
problem, som påvirker tilliden til den offentlige forvaltning
og retsvæsenet og dermed også den rette
gennemførelse af EU-retten. Bekæmpelse af korruption
bør derfor fortsat prioriteres højt. Landenes
myndigheder bør sætte alt ind på at
håndhæve lovgivningen om bekæmpelse af
korruption, efterforske og retsforfølge korruption på
højt niveau og træffe forebyggende foranstaltninger.
Kommissionen vil i de kommende år også være
opmærksom på at beskytte EU-midlerne, således at
de rette modtagere ikke berøves dem som følge af
bedrageri og korruption. «
Vedrørende de økonomiske kriterier
skriver Kommissionen, at begge lande er på rette spor og
gør store fremskridt, men at der også er visse
mangler, som skal overvåges nøje:
»Det gælder særlig i
Bulgarien, hvor underskuddet på de løbende poster er
vokset yderligere, og hvor reformerne på arbejdsmarkedet har
været begrænsede. I Rumænien har en
ekspansionistisk politikkombination bevirket en udvidelse af de
makroøkonomiske ubalancer. Privatiseringen er fortsat, men i
et langsommere tempo end forudset i regeringens program.« (KOM (2005) 534 side 5).
Med hensyn til vedtagelse og implementering af
EU€™s regelværk fastslår Kommissionen, at
den kan spore fremskridt, men slår samtidig fast, at
implementeringen på en række områder halter langt
efter, og at begge lande skal tage sig alvorligt sammen, hvis de
skal nå det inden 2007. Kommissionen skriver bl.a.:
»Kommissionen har indkredset en
række mangler ved forberedelserne på medlemskab, som
volder alvorlig bekymring. (…) Begge lande gør sig
skyldige i udbredt piratkopiering og varemærkeforfalskning.
(…) Bulgarien og Rumænien har ikke tilstrækkelig
grænseinfrastruktur og mangler et veluddannet personale til
at sørge for, at kravene og procedurerne ved
EU€™s eksterne grænse opfyldes. (…)
Korruption er fortsat et stort problem i både Bulgarien og
Rumænien. Hvis situationen ikke ændrer sig, kan
korruption udgøre en trussel for det indre marked,
EU€™s politikker og EU-finansierede programmers rette
funktion. Bulgarien og Rumænien vil hurtigt skulle
demonstrere, at de er i stand til at bekæmpe korruption
effektivt og arbejde på at udrydde denne praksis definitivt.
En utvetydig håndhævelse af retsstatsprincippet er en
forudsætning, som ethvert land, som søger at blive
medlem af EU, skal opfylde.« (KOM (2005) 534 side
7-8).
Der er mange gode grunde til, at
ansøgerlande skal kunne leve op til
Københavnskriterierne. Et så omfattende samarbejde som
EU kan komme i alvorlig krise, hvis et medlemsland er ustabilt som
følge af dårlig økonomi, omfattende korruption
m.v. Et medlemsland eller et land der står på
tærsklen til medlemskab, bør derfor leve op til visse
minimumskrav. Ustabilitet som følge af dårlig og
korrupt administration kan rumme uoverskuelige konflikter, der kan
brede sig til andre dele af EU, idet det erindres, at store dele af
EU€™s støtteordninger administreres i
nationalstaterne. Hvis EU optager et nyt medlemsland, der ligger
langt under EU-gennemsnittet, hvad angår velstand og
bekæmpelse af korruption, kan det blive
ødelæggende for samarbejdet med de øvrige
medlemslande. Endvidere kan det frygtes, at det vil være
endnu et slag for den tillid, som befolkningerne i de
nuværende EU-lande bør have til EU, da det som bekendt
er dem, der skal betale prisen, hvis EU påtvinger dem lande,
som ligger langt under det nuværende EU-gennemsnit.
Korruption
I udenrigsministerens svar på
spørgsmål nr. S 567 af Morten Messerschmidt (DF) den
28. oktober 2005 fastslår ministeren, at bekæmpelse af
korruption er en væsentlig betingelse for at opnå
medlemskab af EU:
»I de kriterier for EU-medlemskab, der
blev vedtaget i København i 1993
(Københavnskriterierne), indgår
spørgsmålet om korruption som en del af det politiske
kriterium, der vedrører demokrati, menneskerettigheder,
mindretalsbeskyttelse og retsstatsforhold. Evnen og viljen til at
komme korruption til livs er således en forudsætning
for at blive medlem af EU.«
Transparency International (TI), hvis formål
er at registrere og bekæmpe økonomisk korruption
på verdensplan, har netop fremlagt sin årlige liste
over omfanget af korruption. 159 lande er blevet vurderet, og
Rumænien ligger som nr. 85. Ifølge TI er korruptionen
i Bulgarien ikke nær så omfattende som i
Rumænien, men er dog langt mere udbredt end i de fleste andre
EU-lande. I 2005 ligger Bulgarien som nr. 55.
TI€™s korruptionsvurderinger fra
tidligere år viser, at Rumænien ikke har gjort
fremskridt med hensyn til bekæmpelse af korruption. I alle
TI€™s undersøgelser er Rumænien placeret
så langt nede, at TI betegner omfanget af korruption som
alvorligt €" en betegnelse, der ellers normalt er forbeholdt
de mest korrupte lande i verden. En sammenligning af
TI€™s korruptionslister siden 2003 viser endda, at
omfanget af korruption i Rumænien er mere omfattende end i
nationer som Tyrkiet og Syrien.
Hvad angår metoden, skal det oplyses, at TI
måler korruption ved hjælp af en CPI-score, som er
beregnet ud fra en række eksperters (landeanalytikere og
forretningsfolk) opfattelse af graden af korruption i det
pågældende land. CPI-scoren angiver graden af
korruption i et land. 10 er højeste score og betyder, at
korruption stort set er fraværende. 0 er laveste score og
betyder, at landet er gennemsyret af korruption. TI€™s
korruptionsvurderinger er blandt de mest ansete i verden og
benyttes bl.a. af Europa-Kommissionen, når denne udarbejder
fremskridtsrapporter vedrørende ansøgerlande.
I nedenstående tabel ses henholdsvis
CPI-scoren og placeringen på korruptionsindekset for
Rumænien, Bulgarien og Danmark. Alle data stammer fra
Transparency Internationals årlige korruptionsindeks fra
årene 2001-2005 ( www.transparency.org ). I
2001 blev 91 lande vurderet. I 2005 var antallet steget til 159.
Ændringer i et lands placering på listen i forhold til
foregående år siger ikke nødvendigvis noget om
ændringer i graden af korruption, idet et lands placering
på listen kan forværres, selv om der ikke sker
ændringer i CPI-scoren, eksempelvis hvis andre har forbedret
deres CPI-score, eller hvis nye lande med en bedre score
indgår i undersøgelsen. Ændringer i CPI-scoren
afgør således, om der er sket forandringer i graden af
korruption i et land.
Som det fremgår af nedenstående tabel,
er der intet, der tyder på, at de to tiltrædelseslande
gør en tilstrækkelig indsats for at bekæmpe
korruption. I besvarelsen af spørgsmål nr. S 567
skriver udenrigsministeren:
»Det er i øvrigt interessant, at
Transparancy International i præsentationen af den
undersøgelse som spørgeren henviser til,
særligt fremhæver, at et klart perspektiv for
EU-medlemskab er gavnligt for et lands bestræbelser på
at komme korruptionen til livs.«
En sammenligning af CPI-scoren for de ti lande,
der senest opnåede medlemskab af EU, de to
tiltrædelseslande samt kandidatlandet Tyrkiet i perioden
2000-2005 viser, at det er lykkedes for et par af landene at
reducere korruptionen (f.eks. Estland, Letland og Litauen), mens
den faktisk er øget i andre (f.eks. i Polen, Ungarn og
Tyrkiet). I andre lande har omfanget af korruption svinget lidt i
perioden. I Bulgarien skete der en forbedring fra 2000 til 2001,
men siden er der ikke sket meget. For Rumæniens vedkommende
ser det helt anderledes alvorligt ud. Landet har hele tiden ligget
med en CPI-score på omkring 3. TI betegner lande, der ligger
på 3 eller derunder, som »meget korrupte«.
Ud fra TI€™s data er der således
ikke nogen entydig sammenhæng mellem udsigten til
EU-medlemskab og kampen om korruption. Det kan naturligvis ikke
afvises, at de lande, som har bekæmpet korruption, har gjort
dette på grund af udsigten til medlemskab. På den anden
side er der også lande uden for EU, som ikke har søgt
om medlemskab, der har bekæmpet korruption. Som eksempel kan
nævnes Schweiz med en CPI-score på 8,6 i 2000 og en
score på 9,1 i 2005.
CPI-score i en række EU-lande samt
de to tiltrædelseslande og Tyrkiet
Land | CPI-score placering 2000 | CPI-score placering 2001 | CPI-score placering 2002 | CPI-score placering 2003 | CPI-score placering 2004 | CPI-score placering 2005 |
Cypern | - | - | - | 6,1 / 27 | 5,4 / 36 | 5,7 / 37 |
Estland | 5,7 / 27 | 5,6 / 28 | 5,6 / 29 | 5,5 / 33 | 6,0 / 31 | 6,4 / 27 |
Letland | 3,4 / 57 | 3,4 / 59 | 3,7 / 52 | 3,8 / 57 | 4,0 / 57 | 4,2 / 51 |
Litauen | 4,1 / 43 | 4,8 / 38 | 4,8 / 36 | 4,7 / 41 | 4,6 / 44 | 4,8 / 44 |
Malta | - | - | - | - | 6,8 / 25 | 6,6 / 25 |
Polen | 4,1 / 43 | 4,1 / 44 | 4,0 / 45 | 3,6 / 64 | 3,5 / 67 | 3,4 / 70 |
Slovakiet | 3,5 / 52 | 3,7 / 51 | 3,7 / 52 | 3,7 / 59 | 4,0 / 57 | 4,3 / 47 |
Slovenien | 5,5 / 28 | 5,2 / 34 | 6,0 / 27 | 5,9 / 29 | 6,0 / 31 | 6,1 / 31 |
Tjekkiet | 4,3 / 42 | 3,9 / 47 | 3,7 / 52 | 3,9 / 54 | 4,2 / 51 | 4,3 / 47 |
Ungarn | 5,2 / 32 | 5,3 / 31 | 4,9 / 33 | 4,8 / 40 | 4,8 / 42 | 5,0 / 40 |
Bulgarien | 3,5 / 52 | 3,9 / 47 | 4,0 / 45 | 3,9 / 54 | 4,1 / 54 | 4,0 / 55 |
Rumænien | 2,9 / 68 | 2,8 / 69 | 2,6 / 77 | 2,8 / 83 | 2,9 / 87 | 3,0 / 85 |
Tyrkiet | 3,8 / 50 | 3,6 / 54 | 3,2 / 64 | 3,1 / 77 | 3,2 / 77 | 3,5 / 65 |
Danmark | 9,8 / 2 | 9,5 / 2 | 9,5 / 2 | 9,5 / 3 | 9,5 / 3 | 9,5 / 4 |
Kilde: Transparency Internationals CPI-indeks
for årene 2000-2005.
Saglig, objektiv og hæderlig administration
inden for det offentlige er en forudsætning for, at demokrati
og markedsøkonomi kan fungere. Denne forudsætning er
tydeligvis ikke opfyldt i Rumænien og Bulgarien. Omfanget af
korruption udgør en voldsom trussel mod både
demokratiet og økonomien. Et tæt integreret samarbejde
som Den Europæiske Union kan komme i alvorlige
vanskeligheder, hvis de offentlige administrationer i et eller
flere af medlemslandene ikke lever op til visse minumumsstandarder.
Den omfattende korruption i de to lande viser tydeligt, at de
langtfra er klar til medlemskab af EU.
Økonomiske
overvejelser
Bulgarien og Rumænien er i økonomisk
henseende langt mere tilbagestående end det øvrige EU,
hvilket burde have konsekvenser for optagelsestidspunktet for de to
lande. EU blev udvidet den 1. maj 2004 med ti lande, hvoraf flere
var langt mindre velstående end det øvrige EU. Det kan
ikke undgås at få konsekvenser, når EU optager
lande, der adskiller sig markant fra det øvrige EU. Da EU
gennemførte den seneste udvidelse, gjorde man det uden at
have finansieringen på plads. EU€™s stats- og
regeringschefer havde efterfølgende store problemer med at
nå til enighed om et budget for perioden 2007-2013.
Bulgariens indbyggertal er 8 millioner, mens
Rumæniens er ca. 22 millioner I nedenstående tabel er
en række væsentlige nøgletal for de to lande
sammenlignet med EU-gennemsnittet samt de danske. Den store forskel
mellem de to lande og det øvrige EU fremgår meget
tydeligt. BNP pr. indbygger er mindre end en tredjedel af
EU-gennemsnittet og cirka en fjerdedel af det danske. Inflationen
er meget høj og svinger tilmed meget fra år til
år, mens den har ligget forholdsvis stabilt omkring 2 pct.
for mange af de gamle EU-lande. Andelen af borgere i den
arbejdsduelige alder, som er i arbejde, er også langt lavere.
Bulgariens beskæftigelsesfrekvens ligger under 55 pct., mens
den danske ligger omkring 75 pct. Rumæniens
beskæftigelsesfrekvens ligger i nærheden af
EU-gennemsnittet, men det skyldes, at en meget stor andel af
befolkningen er beskæftiget inden for landbrug.
Rumænien har mange små og ineffektive landbrug.
Nøgletal for Bulgarien,
Rumænien, Danmark og EU-gennemsnittet (EU-25)
| BNP pr. indbygger (PPS) (2004) | BNP pr. indbygger Indekstal: EU-25 = 100 (PPS) (2004) | Inflation (2004) | Beskæftigelsesfrekvens (2004) |
Bulgarien | 6.900 P | 30,5 P | 6,1 | 54,2 |
Rumænien | 7.100 P | 31,3 P | 11,9 | 57,7 |
EU-25 | 22.500 | 100 | 2,1 | 63,3 |
Danmark | 27.500 | 121,7 | 0,9 | 75,9 |
Kilde: Eurostat, P = prognose
På indeværende tidspunkt udgør
EU€™s budget omkring 1 pct. af EU-landenes samlede BNI.
Loftet for budgettet er 1,24 pct. af BNI. Flere af de
nuværende medlemslande er utilfredse med de store
beløb, de allerede på nuværende tidspunkt skal
betale i EU-bidrag. Det skyldes, at betalingerne til EU er meget
ujævnt fordelt. Nogle lande betaler langt mere, end de
får retur i struktur- og landbrugsstøtte. Den
Europæiske Revisionsret opgør hvert år, hvor
meget hvert land har betalt henholdsvis modtaget fra EU. Det
paradoksale er, at lande, der ofte har store problemer med at
få deres egne statsbudgetter til at hænge sammen, skal
betale store beløb til et system, som overfører penge
til lande, som enten klarer sig langt bedre økonomisk, eller
ikke ønsker at beskatte deres egne borgere, bl.a. fordi de
modtager overførsler fra andre EU-lande, som så
modsætningsvis er tvunget til at opretholde en forholdsvis
høj beskatning af egne borgere.
I 2004 betalte Tyskland 20.229,6 mio. euro til EU,
mens landet fik 11.430,3 mio. euro retur i diverse
støtteordninger. Holland betalte mere end det dobbelte af
det, landet modtog retur i støtte. Begge lande har haft
problemer med at overholde stabilitetspagtens krav om, at
underskuddet på statens finanser ikke må overskride 3
pct. af BNI. Tyskland har således overskredet
stabilitetspagtens bestemmelser flere år i træk.
Irland, som har EU€™s næsthøjeste BNI pr.
indbygger, betalte 1.250,5 mio. euro, mens landet modtog 2.775,4
mio. euro i diverse støtteordninger (Kilde: Tal
vedrørende overførsler til og fra EU stammer fra Den
Europæiske Revisionsrets årsberetning for
regnskabsåret 2004).
Hvis EU€™s seneste udvidelse
fører til, at EU€™s budget nærmer sig
loftet på 1,24 pct. af BNI, vil de nuværende
nettobidragydere komme til at betale endnu mere end i dag. En
optagelse af Rumænien og Bulgarien kan kun forventes at
forstærke denne udvikling.
Efter sammenbruddet i forhandlingerne på
EU-topmødet i december 2003 sendte regeringscheferne fra
Sverige, Frankrig, Tyskland, Holland, Storbritannien og
Østrig et brev af 15. december 2003 til den daværende
formand for Europa-Kommissionen, Romano Prodi, hvori de
krævede tilbageholdenhed i forbindelse med EU-budgettet for
2007-2013. De seks lande opfordrede til at afskaffe muligheden for,
at EU-budgettet kan forhøjes til 1,24 pct. af BNI. De
henviste bl.a. til lavkonjunkturen i medlemslandene: » I
lyset af den smertefulde budgetkonsolidering i medlemslandene vil
vores borgere ikke kunne forstå, hvis EU€™s budget
er friholdt fra den konsolidering « (oversat af
forslagsstillerne). Kommissionens formand afviste opfordringen med
følgende udtalelse: » Vi vil undersøge
ideerne seriøst, men med kun 1 pct. af BNI vil det
simpelthen ikke være muligt at gøre, hvad disse
medlemslande €" og alle andre €" forventer af
os.« (Kommissionens pressemeddelelse IP/03/173, oversat
af forslagsstillerne)
I dag har en lang række eurolande problemer
med at opfylde stabilitetspagtens bestemmelser. Især
bestemmelserne om, at underskuddet på de offentlige finanser
højst må udgøre 3 pct. af BNI, volder
problemer. Både Tyskland og Frankrig har overtrådt
denne regel flere år i træk. Hvis EU€™s
budget forøges markant for at betale støtte til nye
medlemslande, vil de nuværende nettobidragydere skulle betale
endnu højere bidrag, hvilket vil øge det i forvejen
store underskud på de offentlige finanser i lande som
Tyskland og Frankrig og dermed svække tilliden til den
fælles valuta. Dette vil også få betydning for
Danmark, som er tæt knyttet til den europæiske
økonomi.
I Danmark diskuterer vi i øjeblikket,
hvordan Danmark fremover kan få råd til at finansiere
velfærdsstaten i takt med, at der bliver færre
mennesker i den arbejdsduelige alder til at finansiere
overførselsindkomsterne til et stigende antal indvandrere
fra ikkevestlige lande og andre mennesker uden for arbejdsmarkedet.
Ifølge en artikel i dagbladet Børsen den 4. november
2005 (»EU-budgettets time er kommet«) skulle den danske
regering have været villig til at øge Danmarks i
forvejen alt for store EU-bidrag med 5,25 mia. kr. Det er
naturligvis helt uacceptabelt, hvis det er hensigten, at
velfærdsforringelser i Danmark skal anvendes til at
finansiere en EU-udvidelse, som den danske befolkning aldrig har
givet sit samtykke til. EU-bidraget burde i stedet være en af
de ordninger, Danmark kunne beskære for at finansiere den
fremtidige velfærd. Det bør ikke kunne komme på
tale at reducere velfærden eller hæve skatterne for at
få råd til EU-udvidelser, som ingen andre lande vil
betale for. Der er således al mulig grund til, at regeringen
sætter alle kræfter ind på at arbejde for, at
optagelsen af Rumænien og Bulgarien udsættes.
Afsluttende
bemærkninger
Det er helt uansvarligt, hvis EU
gennemfører udvidelser af samarbejdet uden at have
finansieringen på plads på forhånd. I juni 2005
brød forhandlingerne om den næste budgetramme sammen,
fordi man havde optaget ti lande, som man på forhånd
vidste ville blive meget store nettomodtagere af EU-støtte.
Forløbet under forhandlingerne om EU€™s
budgetramme for perioden 2007-2013 viser med al tydelighed, at det
har store økonomiske konsekvenser for EU-landene, når
EU optager lande som økonomisk halter langt bagefter de
gamle EU-lande. Forhandlingerne viste også, at medlemslande
med særordninger som f.eks. den britiske rabat ikke er
villige til at opgive disse. Briternes kamp for at bevare deres
rabatordning var nærmest absurd, idet den britiske regering
har været en af de største fortalere for
østudvidelsen, ligesom den er en meget stor tilhænger
af yderligere udvidelse.
Den franske regerings modstand mod reformer af
landbrugsstøtten er mindst ligeså absurd som briternes
modstand mod at opgive rabatten, samtidig med at de stiller forslag
om udvidelser. Men reformer af både landbrugsstøtten
og strukturstøtten er nødvendige og burde være
foretaget inden den forrige udvidelse. Det er af afgørende
betydning for EU€™s fremtid, at lignende fejltagelser
ikke begås igen.
En væsentlig årsag til
EU€™s nuværende krise er, at de største
nettobidragydere ikke vil eller kan blive ved med at øge
deres bidrag. Den seneste udvidelse blev gennemført, uden at
finansieringen var på plads. EU er på vej til at
begå den samme fejltagelse en gang til med udvidelsen med
Bulgarien og Rumænien. EU€™s stats- og
regeringschefer burde have været ansvarlige og meddelt de to
lande, at de tidligst kunne blive medlemmer, når EU har
absorberet den seneste udvidelse, hvilket vil sige allertidligst,
når næste budgetperiode udløber i 2013.
Sådan fungerer EU desværre ikke. I stedet har
Rumænien og Bulgarien fået løfter om optagelse
pr. 1. januar 2007, dog under forudsætning af, at de opfylder
Københavnskriterierne. Gør de ikke det, kan
udvidelsen udskydes 1 år. Der er al mulig grund til, at EU
benytter denne mulighed, idet de to lande ikke er i nærheden
af at opfylde kriterierne. Det vil også være mest
naturligt at udskyde optagelsen, set i lyset af, at man overalt i
EU-landene har efterlyst en tiltrængt tænkepause.
Også vores egen statsminister har efterlyst en
tænkepause, hvor alt kunne debatteres. Tænkepausen kan
give en mulighed for at udarbejde nogle holdbare løsninger
til, hvordan man kan få EU til at fungere med så mange
nye medlemslande. Spørgsmål som fremtidig finansiering
og udformning af støtteordningerne er emner, der passende
kan diskuteres i en sådan pause. Endvidere bør man
ikke udelukke muligheden for at udskyde tidspunktet for
Rumæniens og Bulgariens fulde medlemskab af Unionen til et
tidspunkt, hvor begge parter er klar til et sådant
medlemskab. Det er tydeligt, at ingen af de to lande er i
nærheden af at opfylde Københavnskriterierne. Det
afholder dog næppe Europa-Kommissionen fra at anbefale, at de
to lande optages allerede pr. 1. januar 2007. Der er jo tale om den
samme Kommission, som anbefalede, at EU skulle indlede
optagelsesforhandlinger med det korrupte Tyrkiet. Denne linje
bør det danske Folketing sætte en stopper for.
Endelig er det naturligt at bruge
tænkepausen på at drøfte, hvor grænserne
for EU-samarbejdet skal sættes.
Dansk Folkeparti appellerer til alle Folketingets
partier om at støtte dette beslutningsforslag, hvis
vedtagelse vil betyde, at i det mindste en enkelt regering af de
25, nemlig den danske, vil blive nødt til at arbejde for det
mere realistiske grundlag, at de to lande tidligst kan optages i EU
pr. 1. januar 2008.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
pålægge regeringen at arbejde for, at Den
Europæiske Unions udvidelse med Rumænien og Bulgarien
udskydes til tidligst den 1. januar 2008.
(Beslutningsforslag nr. B 70).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.