Skriftlig fremsættelse (7. december
2005)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som
pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver
mv.)
(Lovforslag nr. L 101).
Lovforslaget udgør et blandt flere
elementer i den fornyelse af folkeskolen, som ønskes
iværksat for at forbedre det faglige niveau i
folkeskolen.
Undersøgelser viser, at de fleste elever
trives i skolen, er motiverede for at lære, er positive over
for konkurrence og samarbejde, og at forældrene
værdsætter børnenes trygge hverdag og
samarbejdet med skolen. Det er vigtigt at fastholde denne styrke i
skolens arbejde. Imidlertid viser de seneste undersøgelser,
at de faglige resultater fortsat er utilfredsstillende. Fremgang
på det faglige område kræver efter
OECD€™s og andres vurderinger en særlig indsats og
fremadrettede initiativer, ligesom der fra flere sider er peget
på, at evalueringskulturen i Danmark er
utilstrækkelig.
Forslaget tilsigter derfor at styrke den
løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen i
skolen. Med den foreslåede ændring kommer det
udtrykkeligt til at fremgå, at den løbende evaluering
af elevernes udbytte af undervisningen skal inddrage de bindende
trin- og slutmål, og det præciseres, at evalueringen
også danner grundlag for underretning af hjemmet om elevens
udbytte af undervisningen.
Det foreslås endvidere, at der som led i
evalueringen af elevens udbytte af undervisningen skal anvendes
centralt udarbejdede test i udvalgte fag på bestemte
klassetrin. Testene er et pædagogisk værktøj. De
skal anvendes sammen med resultaterne af evalueringen i
øvrigt fremadrettet til brug for den videre
planlægning af undervisningen, i vejledningen af den enkelte
elev, og i underretningen af forældrene med henblik på
at tilrettelægge en undervisning og et
forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst
muligt.
Med forslaget bestemmes det endvidere, at
oplysninger om testresultater for den enkelte elev, grupper af
elever, hold, klasser, skoler, kommuner og amtskommuner mv., er
fortrolige. Derved sikres det, at der fx ikke sker en
offentliggørelse af testresultater, som kan danne grundlag
for rangordning af skoler. Endvidere er oplysninger om testopgaver
fortrolige.
Det er i dag frivilligt at deltage i folkeskolens
afgangsprøver. Som yderligere incitament til at alle unge
har en god faglig ballast, når de forlader folkeskolen, og
dermed bedre forudsætninger for at gennemføre en
ungdomsuddannelse, indeholder forslaget endvidere, at der
indføres obligatoriske afgangsprøver ved afslutningen
af undervisningen i 9. klasse. Rækken af prøvefag
udvides med historie, samfundsfag og kristendomskundskab.
Endelig indeholder forslaget en ændring af
ikrafttrædelsen af lov nr. 594 af 24. juni 2005 om
ændring af lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk
som andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise
tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen). Det
foreslås, at der bliver mulighed for at anvende
henvisningsmuligheden til en anden skole også i
skoleåret 2005/06 for elever, der søger om at starte
undervisning i folkeskolen, herunder søger om at skifte
skole, i dette skoleår efter tidspunktet for
offentliggørelsen i Lovtidende.
Det foreslås, at loven træder i kraft
trinvist, således at dele af loven træder i kraft den
1. april 2006. Prøvebestemmelserne foreslås sat i
kraft den 1. august 2006. Indførelse af anvendelse af
obligatoriske test i udvalgte fag og på bestemte klassetrin
sættes i kraft ved undervisningsministerens bestemmelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget
med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at
anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det
høje Ting.