L 101 Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen.

(Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 07-12-2005

Fremsættelse: 07-12-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l101_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (7. december 2005)

 

 

Undervisningsministeren (Bertel Haarder) :

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske prøver mv.)

(Lovforslag nr. L 101).

Lovforslaget udgør et blandt flere elementer i den fornyelse af folkeskolen, som ønskes iværksat for at forbedre det faglige niveau i folkeskolen.

Undersøgelser viser, at de fleste elever trives i skolen, er motiverede for at lære, er positive over for konkurrence og samarbejde, og at forældrene værdsætter børnenes trygge hverdag og samarbejdet med skolen. Det er vigtigt at fastholde denne styrke i skolens arbejde. Imidlertid viser de seneste undersøgelser, at de faglige resultater fortsat er utilfredsstillende. Fremgang på det faglige område kræver efter OECD€™s og andres vurderinger en særlig indsats og fremadrettede initiativer, ligesom der fra flere sider er peget på, at evalueringskulturen i Danmark er utilstrækkelig.

Forslaget tilsigter derfor at styrke den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen i skolen. Med den foreslåede ændring kommer det udtrykkeligt til at fremgå, at den løbende evaluering af elevernes udbytte af undervisningen skal inddrage de bindende trin- og slutmål, og det præciseres, at evalueringen også danner grundlag for underretning af hjemmet om elevens udbytte af undervisningen.

Det foreslås endvidere, at der som led i evalueringen af elevens udbytte af undervisningen skal anvendes centralt udarbejdede test i udvalgte fag på bestemte klassetrin. Testene er et pædagogisk værktøj. De skal anvendes sammen med resultaterne af evalueringen i øvrigt fremadrettet til brug for den videre planlægning af undervisningen, i vejledningen af den enkelte elev, og i underretningen af forældrene med henblik på at tilrettelægge en undervisning og et forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst muligt.

Med forslaget bestemmes det endvidere, at oplysninger om testresultater for den enkelte elev, grupper af elever, hold, klasser, skoler, kommuner og amtskommuner mv., er fortrolige. Derved sikres det, at der fx ikke sker en offentliggørelse af testresultater, som kan danne grundlag for rangordning af skoler. Endvidere er oplysninger om testopgaver fortrolige.

Det er i dag frivilligt at deltage i folkeskolens afgangsprøver. Som yderligere incitament til at alle unge har en god faglig ballast, når de forlader folkeskolen, og dermed bedre forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse, indeholder forslaget endvidere, at der indføres obligatoriske afgangsprøver ved afslutningen af undervisningen i 9. klasse. Rækken af prøvefag udvides med historie, samfundsfag og kristendomskundskab.

Endelig indeholder forslaget en ændring af ikrafttrædelsen af lov nr. 594 af 24. juni 2005 om ændring af lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen). Det foreslås, at der bliver mulighed for at anvende henvisningsmuligheden til en anden skole også i skoleåret 2005/06 for elever, der søger om at starte undervisning i folkeskolen, herunder søger om at skifte skole, i dette skoleår efter tidspunktet for offentliggørelsen i Lovtidende.

Det foreslås, at loven træder i kraft trinvist, således at dele af loven træder i kraft den 1. april 2006. Prøvebestemmelserne foreslås sat i kraft den 1. august 2006. Indførelse af anvendelse af obligatoriske test i udvalgte fag og på bestemte klassetrin sættes i kraft ved undervisningsministerens bestemmelse.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det høje Ting.