L 101 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Styrket evaluering og anvendelse af
nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske
prøver m.v.).
Fremsat den 7. december 2005 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Styrket evaluering og anvendelse af
nationale test som pædagogisk redskab samt obligatoriske
prøver mv.)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret
ved § 73 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 1 i lov nr. 592
af 24. juni 2005 og lov nr. 594 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 3, stk.
2, indsættes efter »§ 14,«:
»§ 14 a,«.
2. I § 5, stk.
7, indsættes efter »8,«: »§ 13,
stk. 3, § 14,«.
3. I § 8, stk.
4, ændres »§ 14, stk. 2« til:
»§ 14 a, stk. 1«.
4. I § 13, stk.
1, indsættes som 2. pkt. :
»Forældrene skal underrettes
skriftligt om resultaterne af test, jf. stk. 3.«
5. § 13,
stk. 2, affattes således:
» Stk. 2.
Som led i undervisningen skal der løbende foretages
evaluering af elevens udbytte heraf, herunder af elevens tilegnelse
af kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til
trin- og slutmål, jf. § 10. Evalueringen skal danne
grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre
planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf.
§ 18, samt for underretning af forældrene om elevens
udbytte af undervisningen, jf. stk. 1.«
6. I § 13
indsættes efter stk. 2 som nye stykker:
»Stk. 3.
Undervisningsministeren udarbejder test i udvalgte fag og på
bestemte klassetrin, som skal anvendes som led i den løbende
evaluering, jf. stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter
regler om, i hvilke fag og på hvilke klassetrin der skal
afholdes test, afviklingen af disse, om gennemførelse af
test på særlige vilkår for elever med
særlige behov, samt at visse elever kan fritages for at
aflægge test. Undervisningsministeren kan fastsætte
regler om, at skolerne frivilligt kan anvende testene.
Stk. 4. Før en test tages i brug og
ved udskiftning af opgaver, som indgår i en test, kan
undervisningsministeren udpege repræsentative grupper af
elever til afprøvning af testenes relevans og
pålidelighed mv.«
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 5-9.
7. I § 13, stk.
3 , der bliver stk. 5, ændres »§ 14, stk.
1-4« til: »§ 14, stk. 1-3, og § 14 a, stk.
1-2«.
8. I § 13, stk.
4 , der bliver stk. 6, indsættes i 1. pkt. efter
»standpunktskarakterer«: »og i faget idræt
en udtalelse«.
9. I § 13, stk.
4 , der bliver stk. 6, indsættes efter 2. pkt.:
»Den sidste udtalelse i faget
idræt skal gives umiddelbart før afslutningen af
undervisningen i faget og skal udtrykke elevens faglige standpunkt
på dette tidspunkt.«
10. I § 13,
stk. 5 , der bliver stk. 7, affattes 1. pkt.,
således:
»På 9. klassetrin udarbejder
eleverne en obligatorisk projektopgave.«
11. § 13,
stk. 7, 2. og 3. pkt. , der bliver stk. 9, 2. og 3.
pkt., affattes således:
»Afgangsbeviset skal indeholde
oplysning om, i hvilken undervisning eleven har deltaget, om de
senest givne standpunktskarakterer samt om den sidste udtalelse i
faget idræt. Afgangsbeviset skal tillige indeholde oplysning
om bedømmelse i forbindelse med prøverne, jf. §
14, stk. 1-3, og § 14 a.«
12. §
14 affattes således:
Ȥ 14. Ved
afslutningen af undervisningen på 9. klassetrin
aflægger eleverne folkeskolens afgangsprøver, der kan
gennemføres i følgende fag:
1) Dansk.
2) Engelsk.
3) Kristendomskundskab.
4) Historie.
5) Samfundsfag.
6) Matematik.
7) Geografi.
8) Biologi.
9) Fysik/kemi.
10) Tysk eller fransk som tilbudsfag, jf. §
5, stk. 3 og 4.
Stk. 2. Hver elev skal aflægge 2
prøver i faget dansk og 1 prøve i hvert af fagene
matematik, engelsk og fysik/kemi. Herudover skal den enkelte elev
aflægge 2 prøver, som udvælges efter
udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-10, nævnte fag,
efter undervisningsministerens bestemmelse henholdsvis inden for
fagblokken humanistiske fag og inden for fagblokken naturfag, jf.
opdelingen i § 5, stk. 2. Tilbudsfagene tysk og fransk
henhører under den humanistiske fagblok. Hvis der sker
udtræk af et fag, hvor eleven ikke har fulgt undervisningen i
det pågældende skoleår, aflægger eleven i
stedet prøve i yderligere et af de i stk. 1 nævnte fag
inden for den humanistiske fagblok, bortset fra dansk.
Stk. 3. Ud over de nævnte
prøver i stk. 1 og 2 kan eleven ved afslutningen af
undervisningen på 9. klassetrin indstille sig til
folkeskolens afgangsprøver i valgfagene tysk, fransk,
håndarbejde, sløjd og hjemkundskab, hvis eleven har
afsluttet undervisningen i det pågældende
skoleår. Prøverne i håndarbejde, sløjd og
hjemkundskab kan gennemføres ved afslutningen af 8.
klassetrin, hvis skolens leder vurderer, at eleverne har fulgt
undervisningen i et sådant omfang, at prøvekravene kan
opfyldes. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
andre praktisk betonede fag, der er omfattet af § 9,
gøres til frivillige prøvefag. Afgørelse om
indstilling til frivillige prøver træffes af eleven
efter samråd med forældrene, jf. § 54, og
skolen.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om folkeskolens afgangsprøver,
herunder om tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene
i de enkelte fag ved prøverne, om udtrækningen af fag
og prøver, om antallet af prøver i fagene, om
prøvernes gennemførelse, om hvilke prøver der
udarbejdes centralt stillede opgaver til, om bedømmelse og
karaktergivning, om afgangsbevisernes udformning, om
sygeprøver, om aflæggelse af prøver på
særlige vilkår for elever med særlige behov og om
fritagelse for at aflægge folkeskolens afgangsprøver
for visse elever. Undervisningsministeren fastsætter
endvidere regler om censorer og kan herunder fastsætte, at
kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal
imødekomme anmodninger om at kunne aflægge
folkeskolens afgangsprøver samt foranstalte afholdelse af
prøverne for personer, der ikke er fyldt 18 år ved
skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har mulighed for at
indstille sig til prøve. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.«
13. Efter §
14 indsættes:
Ȥ 14 a.
Ved afslutningen af 10. klasse kan eleverne indstille sig til 10.
klasse-prøver i hvert af fagene dansk, matematik, engelsk,
tysk, fransk og fysik/kemi, jf. § 8, eller indstille sig til
at aflægge en eller flere af folkeskolens
afgangsprøver, jf. § 14, stk. 1 og 3. En elev kan dog
kun indstille sig til prøve i et fag, når eleven har
fulgt undervisningen i faget i det pågældende
skoleår. For prøver, der indgår i
udtrækket til folkeskolens afgangsprøver, jf. §
14, stk. 2, dog alene såfremt det pågældende fag
er udtrukket som prøvefag.
Stk. 2. I faget latin kan eleverne
indstille sig til prøve ved undervisningens afslutning.
Stk. 3. Afgørelse om indstilling til
prøverne træffes af eleven efter samråd med
forældrene, jf. § 54, og skolen.
Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om 10. klasse-prøver, herunder om
tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene i de
enkelte fag ved prøverne, om indstilling til
prøverne, om prøvernes gennemførelse, om
hvilke prøver der udarbejdes centralt stillede opgaver til,
om bedømmelse og karaktergivning, om afgangsbevisernes
udformning, om sygeprøver samt om aflæggelse af
prøver på særlige vilkår for elever med
særlige behov.
Stk. 5. § 14, stk. 5, finder
tilsvarende anvendelse for 10. klasse-prøver.«
14. I § 18,
stk. 1, indsættes efter »formål«:
», mål for fag samt emner«.
15. § 18,
stk. 3, affattes således:
» Stk. 3. I de fag,
hvor der er prøver, jf. §§ 14 og 14 a, skal
undervisningens indhold desuden fastlægges således, at
kravene i de enkelte fag ved prøverne kan
opfyldes.«
16. I § 36,
stk. 2, ændres »§ 5, stk. 7« til:
»§ 5, stk. 8«.
17. § 54,
stk. 1, affattes således:
»
Forældrenes rettigheder efter §§ 12-14, 14 a, 20,
22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i medfør af loven
fastsatte regler tilkommer den eller de personer, som har
forældremyndigheden over eleven. Elever, der ikke er
undergivet forældremyndighed, træffer selv
afgørelse efter § 12, stk. 1 og 3, § 14, stk. 3,
§ 14 a, stk. 3, § 20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og
§ 27, stk. 1.«
18. Efter § 55 a
indsættes:
» § 55 b.
Testresultater, jf. § 13, stk. 3 og 4, for den enkelte elev,
grupper af elever, hold, klasser, skoler, kommuner og amtskommuner
mv., bortset fra opgørelser på landsplan, samt
testopgaver, jf. § 13, stk. 3 og 4, er fortrolige.
Stk. 2. Ansatte m.fl., der virker ved
skoler, jf. § 55 c, der modtager oplysninger om testresultater
og testopgaver, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den
i stk. 1 omhandlede tavshedspligt.
§ 55 c.
Undervisningsministeren kan tilbyde skoler som nævnt i §
22, stk. 1, nr. 2-6, eller en ungdomsskole som nævnt i §
33, stk. 3, at anvende testene, jf. § 13, stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om afviklingen
af test for disse skoler.«
§ 2
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret
ved § 73 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 1 i lov nr. 592
af 24. juni 2005 og lov nr. 594 af 24. juni 2005, foretages
følgende ændring:
1. § 55
b affattes således:
Ȥ 55 b.
Testresultater, jf. § 13, stk. 3 og 4, for den enkelte elev,
grupper af elever, hold, klasser, skoler, kommuner og regioner mv.,
bortset fra opgørelser på landsplan, samt testopgaver,
jf. § 13, stk. 3 og 4, er fortrolige.
Stk. 2. Ansatte m.fl., der virker ved
skoler, jf. § 55 c, der modtager oplysninger om testresultater
og testopgaver, er med hensyn til disse oplysninger undergivet den
i stk. 1 omhandlede tavshedspligt.«
§ 3
I lov nr. 594 af 24. juni 2005 om
ændring af lov om folkeskolen (styrket undervisning i dansk
som andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise
tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen) foretages
følgende ændring:
1. I § 2, stk.
1 , indsættes som 2. pkt.:
»§ 1, nr. 2€"4,
gælder dog for elever, der fra og med dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende af lov om ændring af lov
om folkeskolen (Styrket evaluering og anvendelse af nationale test
som pædagogisk redskab samt flere timer mv.) søger om
optagelse i folkeskolen i skoleåret 2005/06, herunder
søger om at skifte skole.«
§ 4
Stk. 1. § 1, nr. 5,
folkeskolelovens § 13, stk. 4, som affattet ved § 1, nr.
6, samt § 1, nr. 14, 16 og 18 træder i kraft den 1.
april 2006.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1,
nr. 4, og folkeskolelovens § 13, stk. 3, som affattet ved
§ 1, nr. 6.
Stk. 3. § 1, nr. 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10,
11, 12, 13, 15 og 17, træder i kraft den 1. august 2006. Den
hidtil gældende § 14 i lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, forbliver i kraft
for afviklingen af sygeprøver i prøveterminen
december-januar 2006-07.
Stk. 4. § 2 træder i kraft den
1. januar 2007.
Stk. 5. § 3 træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrund for
lovforslaget
Lovforslaget udgør et blandt flere
elementer i den fornyelse af folkeskolen, som ønskes
iværksat for at forbedre det faglige niveau i
folkeskolen.
Undersøgelser viser, at de fleste
elever trives i skolen, er motiverede for at lære, er
positive over for konkurrence og samarbejde, og at forældrene
værdsætter børnenes trygge hverdag og
samarbejdet med skolen. Det er vigtigt at fastholde denne styrke i
skolens arbejde. Imidlertid viser de seneste undersøgelser,
at de faglige resultater fortsat er utilfredsstillende. Fremgang
på det faglige område kræver efter
OECD€™s og andres vurderinger en særlig indsats og
fremadrettede initiativer. Med lovforslaget styrkes
evalueringskulturen som et vigtigt element til at løfte det
faglige niveau, uden at det sker på bekostning af de mange
andre kvaliteter, som folkeskolen også har. Folkeskolen skal
blive bedre til at følge med i, hvordan det enkelte barn
klarer sig. Der skal sættes ind i tide i forhold til den
enkelte elevs behov, hvis elevens udbytte af undervisningen ikke
lever op til de faglige forudsætninger, ligesom der skal
gives særlige tilbud til de dygtige børn.
Der er eksempelvis en alt for stor gruppe af de
unge, som forlader folkeskolen uden brugbare
læsefærdigheder. Udbyttet af undervisningen
afhænger i mange fag af netop disse færdigheder. Fra
begyndelsen af elevernes skolegang skal læsning derfor
prioriteres højt, og der skal gennem hele
skoleforløbet arbejdes med at udvikle disse
færdigheder. Men også i andre af folkeskolens fag skal
der ske en væsentlig indsats. Det kræver et højt
fagligt niveau og målrettet anvendelse af
undervisningsdifferentiering at give alle elever mulighed for at
opnå sikre kundskaber og færdigheder, som sætter
dem i stand til at gennemføre en ungdomsuddannelse,
når de har afsluttet folkeskolen.
Fra flere sider er der peget på, at
evalueringskulturen i Danmark er utilstrækkelig. Der savnes
dokumentation af folkeskolens arbejde og elevernes udbytte af
undervisningen. Danmarks Evalueringsinstitut har offentliggjort to
evalueringsrapporter om folkeskolen henholdsvis om
undervisningsdifferentiering (2004) og om den løbende
evaluering af elevernes udbytte af undervisningen (2004).
Også disse rapporter understøtter behovet for at
styrke evalueringskulturen.
Med forslaget styrkes den løbende
evaluering af elevernes udbytte af undervisningen i skolen, og det
sikres, at der tilvejebringes pædagogiske
værktøjer, der understøtter en evaluering med
et indhold, der dokumenterer elevernes udbytte af undervisningen.
Derved skabes der et bedre grundlag for den videre
planlægning af undervisningen.
Det er i dag frivilligt at deltage i folkeskolens
afgangsprøver. Som yderligere incitament til, at alle unge
har en god faglig ballast, når de forlader folkeskolen, og
dermed bedre forudsætninger for at gennemføre en
ungdomsuddannelse, indeholder forslaget endvidere, at der
indføres obligatoriske afgangsprøver ved afslutningen
af undervisningen i 9. klasse. Rækken af prøvefag
udvides med historie, samfundsfag og kristendomskundskab.
Lovforslaget bygger på aftale af 23.
september 2005 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti om
ændring af folkeskoleloven. Der følger af aftalen, at
undervisningsministeren 3 år efter ikrafttræden af de
første test skal give Folketinget en redegørelse om
virkningerne af loven for så vidt angår forslaget om
obligatoriske test i udvalgte fag på bestemte klassetrin med
en vurdering af behovet for eventuelle ændringer.
2. Lovforslagets indhold
Med den foreslåede ændring kommer det
udtrykkeligt til at fremgå, at den løbende evaluering
af elevernes udbytte af undervisningen skal inddrage de bindende
trin- og slutmål, og det præciseres, at evalueringen
også danner grundlag for underretning af hjemmet om elevens
udbytte af undervisningen. Den løbende evaluering skal
omfatte alle aspekter af elevens udbytte af undervisningen.
Med henblik på at følge den enkelte
elevs tilegnelse af kundskaber og færdigheder, herunder
styrker, svagheder og potentialer, foreslås det, at der som
led i evalueringen af elevens udbytte af undervisningen skal
anvendes centralt udarbejdede test i udvalgte fag på bestemte
klassetrin.
Testene er et pædagogisk
værktøj. De skal anvendes sammen med resultaterne af
evalueringen i øvrigt fremadrettet til brug for den videre
planlægning af undervisningen, i vejledningen af den enkelte
elev, og i underretningen af forældrene med henblik på
at tilrettelægge en undervisning og et
forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst
muligt.
Med forslaget bestemmes det endvidere, at
oplysninger om testresultater for den enkelte elev, grupper af
elever, hold, klasser, skoler, kommuner og amtskommuner mv., er
fortrolige. Som følge heraf vil oplysningerne heller ikke
være omfattet af offentlighedslovens adgang til at få
aktindsigt i resultaterne. Det samme gør sig gældende
for testopgaver.
Det findes på denne måde
hensigtsmæssigt at tavshedsbelægge de nævnte
oplysninger, således at fx resultaterne af de obligatoriske
test ikke kan offentliggøres og derved danne grundlag for
rangordning af skoler. I OECD-rapporten om grundskolen i Danmark
€" 2004 anføres således en række uheldige
erfaringer med rangordning som følge af
offentliggørelse af testresultater fra test i
skoleforløbet. For det nærmere indhold af og
begrundelsen for forslagets bestemmelse om fortrolighed om visse
oplysninger henvises til bemærkningerne til § 1, nr.
18.
Med forslaget gøres folkeskolens
afgangsprøver ved afslutningen af undervisningen i 9. klasse
obligatoriske. Der henvises nærmere herom til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 12. Desuden vil
en vedtagelse af lovforslaget medføre, at den fælles
prøve i fysik/kemi, biologi og geografi afskaffes. Der
henvises herom til bemærkningerne til forslagets § 4,
stk. 3.
Endelig indeholder forslaget en ændring af
ikrafttrædelsen af lov nr. 594 af 24. juni 2005 om
ændring af lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk
som andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise
tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen). Der
henvises herom til bemærkningerne til § 3 og § 4,
stk. 5.
3. Tidligere behandlinger af
relevante bestemmelser
Der henvises til. Lov nr. 509 af 30. juni 1993 om
folkeskolen, der blev fremsat som lovforslag nr. L 270.
Folketingstidende 1992-93, Folketingets forhandlinger spalte 8590,
9038, 11184 og 11475, Tillæg A spalte 8905, Tillæg B
spalte 1955 og Tillæg C spalte 1547. Forslaget til lov nr.
406 af 2. juni 1999, der blev fremsat som lovforslag nr. L 199.
Folketingstidende 1998-99, Folketingets forhandlinger spalte 4907,
6368, og 6487, Tillæg A spalte 4770, Tillæg B spalte
734 og Tillæg C spalte 580. Forslaget til lov nr. 300 af 30.
april 2003, der blev fremsat som L 130. Folketingstidende 2002-03,
Folketingets forhandlinger spalte 4543, 7366 og 7557, Tillæg
A spalte 2949, Tillæg B spalte 778 og tillæg C 315. Lov
nr. 594 af 24. juni 2005, der blev fremsat som L 135.
Folketingstidende 2004-05, 2. samling, Folketingets forhandlinger
spalte 1669, 3823 og 4038, Tillæg A spalte 6438, Tillæg
B spalte 632 og Tillæg C spalte 370.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Nationale test
Udarbejdelse af nationale test vil give staten
merudgifter til udvikling og implementering af en it-baseret
løsning. Som Folketingets Uddannelsesudvalg blev orienteret
om i brev af 30. juni 2005, blev der iværksat EU-udbud om
fremme af evalueringskulturen i folkeskolen. Heri indgik bl.a.
udarbejdelse af test mv. På baggrund af den viden,
Undervisningsministeriet har erhvervet i løbet af
udbudsprocessen, og på baggrund af ministeriets seneste
risikoanalyser, er det besluttet ikke at indgå kontrakt
på nuværende tidspunkt. Udbuddet er derfor den 28.
oktober 2005 blevet aflyst med henblik på, at
Undervisningsministeriet snarest muligt vil indlede et nyt EU-udbud
med henblik på implementering af testene i 2007.
Det skønnes, at den samlede udgiftsramme
for en ny udbudsrunde, som bl.a. vil omfatte udarbejdelse af test,
vil udgøre op til 60 mio. kr. i perioden 2005-2009. De
it-relaterede udgifter vurderes at overstige 50 mio. kr. i
kontraktperioden, og projektet forudsættes derfor forelagt
Finansudvalget forud for kontraktindgåelsen, hvorimod
udbudsrunden kan igangsættes inden årets udgang.
Aktstykke med konkret udgiftsskøn for det nye EU-udbud
forventes forelagt primo 2006. Inklusiv øvrige udgifter i
tilknytning til projektet, herunder support, optionelle ydelser
m.v., skønnes den samlede udgiftsramme til indsatsen for at
fremme evalueringskulturen at blive 90 mio. kr. i perioden
2005-2009. Udgifterne finansieres inden for
Undervisningsministeriets bevillingsramme og vil blive endeligt
indarbejdet på FFL 2007.
For kommunerne vil gennemførelsen af
nationale test ikke indebære merudgifter, idet testene
forudsættes at foregå i undervisningstiden og dermed
inden for de eksisterende timetalsrammer efter
bekendtgørelsen om undervisningstimetal i folkeskolen. Som
det fremgår af bemærkningerne til § 1 nr. 6, vil
en begrænset it-kapacitet på enkelte skoler kunne
løses organisatorisk. Manglende it-kapacitet
vil således ikke give kommunerne merudgifter.
Testene er tænkt som et pædagogisk
redskab til styrkelse af evalueringskulturen og det løbende
skole-hjem samarbejde. Der er herved ikke tale om en ny kommunal
opgave eller om forøgelse af eksisterende opgaver, der
forudsætter et forøget arbejdstidsforbrug, men om en
præcisering af indhold og fremgangsmåde ved
løsning af opgaver, som skolerne allerede efter
gældende lovgivning må forudsættes at
udføre. Det er forventningen, at de foreslåede
ændringer vil bidrage til en målretning af skolens
arbejde og føre til en bedre opgaveløsning inden
for et uændret ressourceforbrug.
Obligatoriske prøver
For staten vil indførelsen af
obligatoriske prøver i 9. klasse være udgiftsneutral,
mens udvidelsen af rækken af prøvefag med historie,
samfundsfag og kristendomskundskab vil give staten merudgifter
på op til 5 mio. kr. årligt i form af honorarer
forbundet med de skriftlige prøver. Udgifter hertil
finansieres inden for ministeriets bevillingsramme.
For kommunerne vil indførelsen af
obligatoriske afgangsprøver og udvidelsen af rækken af
prøvefag samt afskaffelse af den fælles prøve i
fysik/kemi, biologi og geografi ikke indebære merudgifter,
idet den tid, der medgår til prøveafholdelsen,
indgår i kommunernes opfyldelse af de eksisterende
timetalskrav efter timetalsbekendtgørelsen.
Hvad angår kommunernes mulighed for at
forhåndsestimere det arbejdstidsforbrug, der er forbundet med
de prøver, der findes ved udtrækning, henvises til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 12, til §
14, stk. 1 og 2 samt til stk. 4.
Lovforslaget vurderes derfor som helhed ikke at
indebære kommunale merudgifter.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Ingen
7. Miljømæssige
konsekvenser
Ingen
8. Forholdet til EU-retten
Ingen
9. Høring
Et lovudkast har inden fremsættelsen
været sendt til høring hos: Amtsrådsforeningen,
Forbundet for pædagoger og klubfolk (BUPL),
Børnerådet, Børne- og Kulturchefforeningen,
Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening,
Danmarks Skolelederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Friskoleforening, Dansk Industri, Danske Skoleelever, De
Samvirkende Invalideorganisationer, Det Centrale Handicapråd,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Efterskolernes Lærerforening, Efterskoleforeningen,
Foreningen af Frie Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen af
Husholdningsskoler og Håndarbejdsskoler, Frederiksberg
Kommune, Frie Grundskolers Fællesråd, Frie Grundskolers
Lærerforening, Grundskolerådet, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Konkurrencestyrelsen, Københavns
Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere (LVU),
Landsforeningen for Opholdssteder og Skole- og Behandlingstilbud,
Landsforeningen af Ungdomsskoleledere (LU), Landsorganisationen i
Danmark, Lederforeningen, Rådet for Etniske minoriteter,
Skole og Samfund, Ungdomsringen, Ungdomsskolernes Udviklingscenter,
Datatilsynet, Rigsrevisionen og SUstyrelsen.
Lovforslaget har endvidere været
offentliggjort på Høringsportalen
(www.hoeringsportalen.dk).
10. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser /mindre udgifter | Negavtive konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Staten: Fremme af evalueringskulturen i
folkeskolen, herunder udarbejdelse af test: I alt 90 mio. kr.
2005-2009. Afvikling af prøver 5 mio. kr.
årligt. Kommuner og amtskommuner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser og
administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslagets tilføjelse af muligheden for at
fravige § 14 a sker som konsekvens af forslagets udskillelse
af 10. klasses prøvebestemmelser til en selvstændig
bestemmelse. Med indførelse af obligatoriske test og
prøver i folkeskolen, jf. forslagets § 1, nr. 6 og 12,
vil der være mulighed for, at undervisningsministeren kan
fritage visse elever for deltagelse i en eller flere af testene og
prøverne. Der henvises nærmere herom til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 6 og 12.
Til nr. 2
Forslagets tilføjelse af muligheden for at
fravige § 13, stk. 3 og § 14 sker som konsekvens af
forslagets § 1, nr. 6 og 12, om obligatoriske test og
prøver. Der henvises nærmere herom til
bemærkningerne til disse bestemmelser.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslagets § 1, nr. 13, hvor de prøver,
som kan aflægges i 10. klasse, udskilles til en
selvstændig bestemmelse i § 14 a.
Til nr. 4
Underretning af hjemmet
Med forslaget foreslås det, at
forældrene skal orienteres skriftligt om resultaterne af
test, jf. forslagets § 1, nr. 6. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 18.
Til nr. 5
Den løbende evaluering
Med den foreslåede ændring af
bestemmelsen præciseres det, at den løbende evaluering
skal inddrage de bindende trin- og slutmål, når
vurderingen af den enkelte elevs udbytte af undervisningen
foretages, og det præciseres endvidere, at evalueringen
også danner grundlag for underretning af hjemmet om elevens
udbytte af undervisningen.
I medfør af den gældende bestemmelse
skal der, ud over den evaluering der kommer til udtryk i
standspunktskarakterer og prøvekarakterer i de ældste
klasser, på alle klassetrin som en integreret del af
undervisningen foretages en løbende evaluering af elevernes
udbytte af undervisningen. Den løbende evaluering skal
omfatte alle aspekter af elevens udbytte af undervisningen.
Det foreslås, at der som led i evalueringen
i udvalgte fag og på bestemte klassetrin skal anvendes test,
som udarbejdes af undervisningsministeren. Testene skal anvendes af
alle folkeskoler. Der henvises nærmere herom til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 6.
Indførelse af de nationale test ændrer ikke ved
formålet med den løbende evaluering. Formålet
med testene er at skabe et pædagogisk evalueringsredskab, der
kan bidrage til en nuanceret vurdering af den enkelte elevs udbytte
af udvalgte undervisningsemner inden for udvalgte fag på
bestemte klassetrin.
For at sikre, at de nationale test, jf.
forslagets § 1, nr. 6, bliver anvendt efter deres formål
samt for at understøtte og udvikle evalueringskulturen
på de enkelte skoler, vil undervisningsministeren desuden
tilvejebringe en evalueringsportal, en generel vejledning om
evaluering samt fagspecifikke inspirationsmaterialer om evaluering
og opfølgning i fagene. Der vil endvidere blive
iværksat en kampagne for at informere om og fremme
evalueringskulturen i folkeskolen.
Til nr. 6
Med forslagets vedtagelse indføres
obligatoriske test i udvalgte fag og på bestemte klassetrin.
Testene skal anvendes som led i den løbende evaluering.
Undervisningsministeren bemyndiges ifølge forslaget til at
fastsætte nærmere regler om, i hvilke fag og på
hvilke klassetrin der skal afholdes test, afviklingen af testene,
om gennemførelse af test på særlige
vilkår, samt at visse elever kan fritages for at deltage i
test.
Udmøntningen vil resultere i
indførelse af obligatoriske test i dansk med fokus på
læsning i 2., 4., 6. og 8. klasse, matematik i 3. og 6.
klasse, engelsk i 7. klasse og naturfagene fysik/kemi, biologi og
geografi i 8. klasse. Antallet af test, fag og klassetrin vil kunne
blive ændret, hvis der viser sig behov herfor.
Testene skal udgøre et
værktøj, der kan medvirke til et godt overblik over
den enkelte elevs faglige niveau og derigennem bidrage til
grundlaget for faglige fremskridt for den enkelte elev ved at
målrette undervisningen til elevens behov og
forudsætninger. Testene anvendes sammen med andre elementer
som led i den løbende evaluering fremadrettet til brug i
vejledningen af den enkelte elev, den videre planlægning af
undervisningen og underretning af forældrene med henblik
på at tilrettelægge en undervisning og et
forældresamarbejde, der understøtter eleven bedst
muligt.
Som Folketingets Uddannelsesudvalg blev
orienteret om i brev af 30. juni 2005, blev der iværksat
EU-udbud om fremme af evalueringskulturen i folkeskolen. Heri
indgik bl.a. udarbejdelse af test mv. På baggrund af den
viden, Undervisningsministeriet har erhvervet i udbudsprocessen, og
på baggrund af ministeriets seneste risikoanalyser, er det
besluttet ikke at indgå kontrakt på nuværende
tidspunkt. Udbuddet er derfor den 28. oktober 2005 blevet aflyst
med henblik på, at Undervisningsministeriet snarest muligt
vil indlede et nyt EU-udbud. I forbindelse med dette nye EU-udbud
vil Undervisningsministeriet udarbejde en kravspecifikation.
Indholdet i denne forudsættes i det væsentlige at
følge principperne i den kravspecifikation, der blev
udarbejdet i forbindelse med det aflyste udbud. Denne
kravspecifikation beskrev ministeriets ønsker og
forventninger til de kommende test. Efter udbuddet vil der ske en
faglig drøftelse mellem Undervisningsministeriet og
tjenesteyderen. Det forventes på den baggrund, at
udmøntningen af en kommende bekendtgørelse og
implementeringen af de obligatoriske test vil ske
således:
Der vil blive tale om it-baserede test, som
skal udgøre et pædagogisk værktøj.
Testene forudsættes at være baseret på et
forskningsmæssigt grundlag og de nyeste nationale og
internationale erfaringer. Testene vil være adaptive,
således at prøvernes sværhedsgrad løbende
tilpasses i forhold til elevens besvarelser af opgaverne. Det vil
sige, at det er forskellige testspørgsmål, som
eleverne vil komme til at svare på, alt efter elevernes
faglige niveau. Den enkelte test vil derfor som regel variere fra
elev til elev. Dette muliggør en mere differentieret
evaluering af elevens styrker og svagheder. De adaptive test er
baseret på et antal opgaver i en opgavebank. Hver test vil
bestå af en række af disse opgaver, som udvælges
maskinelt. Der vil blive etableret en evalueringsportal,
hvorigennem skolerne har adgang til testene via adgangskoder.
Testene vil blive udarbejdet med udgangspunkt
i trinmål for fagene. Elevens svar vil blive indplaceret
på en trinskala. Der vil blive givet en tilbagemelding om
elevens standpunkt, der samlet giver en beskrivelse af den enkelte
elevs stærke og svage sider inden for de faglige
områder, som testen inddrager. Det vil sige, at
tilbagemeldingen fra testene vil ske i form af en verbal profil,
hvor elevens standpunkt beskrives.
For at sikre, at testresultaterne anvendes som
påtænkt, dvs. som et arbejdsredskab i evalueringen og
således, at de ses i sammenhæng med de øvrige
elementer i lærerens evaluering af eleven, vil
tilbagemeldingen på resultatet af testen blive givet til
læreren. Det påhviler herefter læreren hurtigst
muligt efter testens afvikling at formidle resultatet til eleven,
således at der kan planlægges en opfølgning
sammen med denne. Der vil blive udarbejdet vejledningsmateriale om,
hvordan resultaterne af de it-baserede test kan anvendes som
grundlag for vejledningen af den enkelte elev og den videre
planlægning af undervisningen.
Testresultaterne vil kunne danne grundlag for en
orientering af skolens ledelse, kommunalbestyrelsen og
Undervisningsministeriet inden for rammerne af den foreslåede
§ 55 b. Der henvises til bemærkningerne til § 1,
nr. 18.
Der vil endvidere blive fastsat regler om,
inden for hvilken tidsperiode i skoleåret de obligatoriske
test skal gennemføres. Denne påtænkes, når
alle testene er indfaset, at være i en periode af 2. halvdel
af skoleåret. Denne vil blive fastlagt således, at der
vil blive taget hensyn til, at der bliver tid til opfølgning
på testresultaterne i skoleåret. Der vil blive fastsat
regler om reservation af tid til at aflægge testene. Det er
således ikke hensigten, at skolerne skal aflægge de
obligatoriske test på samme tidspunkt. Der lægges
derfor ikke op til en national testdag, men således at
testene skal kunne gennemføres, som det passer i forhold til
undervisningen. Det er hensigten, at den første version af
testen i matematik i 6. klasse, fysik/kemi i 8. klasse samt
læsetesten inden for faget dansk i 8. klasse skal være
klar senest 1. maj 2007. De øvrige obligatoriske test skal
være klar 1. april 2008.
Det er kommunalbestyrelsens ansvar at sikre, at
de obligatoriske test gennemføres. Undervisningsministeriet
vil i forbindelse med implementeringen af testene i god tid
forinden ibrugtagningen informere om, hvilke krav afviklingen af
testene stiller til skolens it-kapacitet (computere, programmel,
netværk, internetforbindelser m.v.). Testene vil, som det
fremgår af ovenstående, ikke skulle afvikles over en
dag, men over en længere periode. For de skoler, som ikke har
tilstrækkelig it-kapacitet til, at hele klasser kan
gennemføre testen på samme tid, vil det derfor
være muligt at dele eleverne op, så grupper af elever
gennemfører testene på skift eller over flere dage.
Det påhviler kommunalbestyrelsen at anvise løsninger,
såfremt skolen ikke selv råder over den
nødvendige it-kapacitet. Det skal bemærkes, at der som
led i programmet "it i folkeskolen" i 2005, 2006 og 2007 forventes
at ske en kraftig tilvækst og fornyelse af computerbestanden
på landets folkeskoler.
Efter forslaget kan undervisningsministeren
fastsætte regler om, at skolerne frivilligt kan anvende
testene i undervisningen. Ud over den obligatoriske anvendelse af
testene er det også hensigten, i takt med opgavebankens
opbygning, at skolerne skal kunne bruge testene løbende som
et evalueringsredskab i løbet af skoleåret. Hver
enkelt elev skal kunne aflægge testen én eller flere
gange. Af hensyn til it-kapaciteten og opgavebanken vil det
være nødvendigt at begrænse antallet. Den
obligatoriske aflæggelse kan kun ske én gang.
Undervisningsministeren fastsætter efter
forslaget regler om, at elever med særlige behov efter
skolelederens bestemmelse kan gennemføre testene på
særlige vilkår. Det er hensigten, at regler herom som
udgangspunkt vil følge de regler, der gælder herom for
folkeskolens afsluttende prøver.
Undervisningsministeren bemyndiges endvidere til
at fastsætte regler om, at visse elever kan fritages for at
deltage i en eller flere af testene. Da testene er adaptive, og
dermed tilpasser sig den enkelte elevs niveau, er det
forventningen, at fritagelse kun vil være
påkrævet i ganske få tilfælde. Der vil
blive fastsat regler om, at skolens leder kan beslutte, at elever,
for hvem testgennemførelse ikke vil kunne bidrage til
kvalificering af den løbende interne evaluering, fritages.
Her tænkes eksempelvis på fritagelse af elever med
multiple funktionsnedsættelser uden verbalt sprog, elever med
svære generelle indlæringsvanskeligheder og elever, der
lige er ankommet til landet, og som ikke taler eller forstår
dansk i et omfang, så deltagelse giver mening. Elever, som
fritages for en eller flere test, vil naturligvis være
omfattet af den øvrige del af den løbende evaluering
af elevernes udbytte af undervisningen, jf. lovforslagets § 1,
nr. 5, til § 13, stk. 2. Ved fritagelse for test skal skolens
leder €" efter samråd med forældrene og så
vidt muligt eleven €" sikre, at der i stedet fastlægges
andre metoder til evaluering, der træder i stedet for de
obligatoriske test.
Før en test tages i brug og ved
udskiftning af opgaver, som indgår i en test, vil der skulle
ske en afprøvning på en større gruppe af
elever, som er repræsentativt sammensat i forhold til landets
elever på klassetrinnet. Disse elevers resultater skal danne
grundlag for en standardisering af hver test med henblik på
at bestemme den enkelte opgaves tyngde og sværhedsgrad.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at skoler, hvis elever udpeges til
denne afprøvning, deltager heri.
Til nr. 7
Ændringen sker som konsekvens af forslagets
§ 1, nr. 12 og 13.
Til nr. 8 og 9
Som konsekvens af forslagets § 1, nr. 8, om
at der gives en udtalelse i faget idræt, ligestilles denne
udtalelse med standpunktskaraktererne, der gives to gange om
året på 8.-10. klassetrin. Det vil sige, at der
også gives en udtalelse i faget idræt, hvis eleven har
valgt dette som tilbudsfag i 10. klasse. Endvidere skal der gives
karakterer på 10. klassetrin, hvis eleven har valgt
tilbudsfagene samfundsfag og kristendomskundskab/religion samt de
prøveforberedende valgfag tysk, fransk, håndarbejde,
sløjd og hjemkundskab.
Til nr. 10
Med forslaget ændres projektopgaven,
således at der ikke længere er den binding, at opgaven
i væsentligt omfang skal inddrage emner fra historie og
samfundsfag. Dette svarer til, hvad der var gældende
før ændringen af folkeskoleloven i 2003 (lov nr. 300
af 30. april 2003), der indførte den nye projektopgave med
binding til historie og samfundsfag fra skoleåret
2005/06.
Ændringen skal ses som konsekvens af, at
historie og samfundsfag med en vedtagelse af dette lovforslag
bliver prøvefag, således at de indgår i de fag,
der kan blive udtrukket prøve i. Da fagene har et relativt
lille vejledende timetal i 9. klasse, og da de faglige kompetencer
vil blive afprøvet ved de nævnte prøver, findes
det derfor mere hensigtsmæssigt at frigøre
projektopgavens binding til de to fag. Der vil derved blive
større mulighed for at arbejde på tværs i flere
fag og inddrage aktuelle emner fra en større fagkreds.
Opgaven vil fortsat skulle bedømmes med en skriftlig
udtalelse og en karakter, som efter elevens bestemmelse
påføres afgangsbeviset. De nærmere regler om
projektopgaven vil fortsat blive fastsat i en
bekendtgørelse.
Til nr. 11
Som konsekvens af forslagets § 1, nr. 8 og 9
foreslås det, at afgangsbeviset skal indeholde oplysninger om
den senest afgivne udtalelse i faget idræt. Den øvrige
del af ændringen er en konsekvens af indførelse af
obligatoriske prøver samt udskillelsen af muligheden for at
aflægge prøver i 10. klasse til en selvstændig
§ 14 a, jf. forslagets § 1, nr. 12 og 13. For
tilbudsfagene idræt, samfundsfag og
kristendomskundskab/religion i 10. klasse samt valgfagene tysk,
fransk, håndarbejde, sløjd og hjemkundskab henvises
til bemærkningerne til § 1, nr. 8 og 9.
Til nr. 12
Med forslaget indføres obligatoriske
afgangsprøver i folkeskolen. Efter gældende lov er det
frivilligt for eleven, om den pågældende vil indstille
sig til prøve.
Til stk. 1 og 2
Efter forslaget skal eleverne ved afslutningen af
undervisningen i 9. klasse aflægge folkeskolens
afgangsprøver, der kan gennemføres i fagene dansk,
engelsk, kristendomskundskab, historie, samfundsfag, matematik,
geografi, biologi, fysik/kemi og tilbudsfagene tysk og fransk. I
forhold til den gældende lov bliver historie, samfundsfag og
kristendomskundskab prøvefag.
Prøverne vil være skriftlige eller
mundtlige. I nogle fag vil der være én prøve,
mens der i andre fag vil være to prøver, dvs.
både en skriftlig og en mundtlig. Efter forslaget vil
undervisningsministeren €" som i dag - være bemyndiget
til at fastsætte nærmere regler herom. Der henvises til
bemærkningerne til stk. 4.
Hver elev skal aflægge i alt syv
prøver inden for de oven for nævnte fag. Efter
forslaget er det fastsat direkte i loven, at alle elever skal
aflægge 2 prøver i dansk og desuden 1 prøve i
matematik, i engelsk og i fysik/kemi (bundne prøver).
Udmøntningen af bemyndigelsen, jf. stk. 4, vil ske
således, at alle elever skal aflægge skriftlig
prøve i dansk og i matematik samt mundtlig prøve i
dansk, i engelsk og i fysik/kemi. Det vil sige 5 prøver i
alt.
Herudover skal den enkelte elev aflægge 2
prøver, som udvælges ved udtræk inden for
henholdsvis fagblokken naturfag og fagblokken humanistiske fag,
bortset fra dansk, hvor alle elever jf. ovenfor skal aflægge
såvel en mundtlig som en skriftlig prøve. Det vil sige
1 prøve fra den humanistiske blok og 1 prøve fra den
naturfaglige blok. Inddelingen i fagblokke fremgår af
folkeskolelovens § 5 stk. 2. Tilbudsfagene tysk og fransk
henhører under den humanistiske blok. Udtrækningen vil
blive foretaget af Undervisningsministeriet.
Undervisningsministeren er bemyndiget til at bestemme, hvilke af de
i stk. 1, nr. 2€"10 nævnte fag, der skal indgå i
udtrækket. Udmøntningen vil ske således, at der
altid er mindst en mundtlig eller en skriftlig prøve i
fagene enten i kraft af den bundne prøve, jf. stk.1, 1.
pkt., eller som udtræksprøve.
Til sammenligning gælder, at de fleste
elever aflagde 7 prøver i skoleåret 2004/05.
Det er regeringens intention, at udtrækket
skal omfatte såvel mundtlige som skriftlige prøver.
Den foreslåede ordning skal imidlertid være
udgiftsneutral. Den nuværende aftale om arbejdstid mv. for
lærere i den primærkommunale folkeskole og i
Københavns Kommune tager ikke højde for en
sådan udtræksordning, idet aftalen indebærer, at
den enkelte lærers samlede arbejdstid skal være
planlagt forud for skoleårets begyndelse. Regeringen
forventer, at arbejdstidsaftalen vil blive tilpasset den nye
lovgivning. Indtil dette er sket, vil der alene indgå
skriftlige prøver i udtrækket.
Der indføres endvidere en censorordning
med 2 bedømmere. Denne censorordning vil også blive
anvendt for de bundne skriftlige prøver og de skriftlige
prøver i valgfag. Der henvises om censordningen til
bemærkningerne til stk. 4.
En udmøntning med alene skriftlige
udtræksprøver vil sammen med de bundne prøver
medføre, at der for hver elev vil være 3 mundtlige og
4 skriftlige prøver.
Tilbudsfaget tysk/fransk vælges i dag af de
fleste elever. Såfremt tilbudsfaget tysk eller fransk
udtrækkes, skal elever, der ikke har valgt tilbudsfaget,
aflægge en anden prøve inden for den humanistiske
fagblok. Det samme gælder for elever, der er fritaget for
faget kristendomskundskab, og derfor ikke har fulgt undervisningen
heri. Disse prøver bestemmes også ved
udtræk.
Til stk. 3
Med forslaget kan eleverne ved afslutningen af
undervisningen i 9. klasse - ud over de i stk. 1 og 2 nævnte
obligatoriske prøvefag €" frivilligt indstille sig til
folkeskolens afgangsprøver i valgfag, hvor eleven har fulgt
undervisningen. Det drejer sig om fransk/tysk, håndarbejde,
sløjd og hjemkundskab. Det svarer til de muligheder, der er
for at indstille sig til afgangsprøve i de nævnte fag
efter den gældende folkeskolelov. Det står kommunerne
frit for, hvilke valgfag de vil tilbyde eleverne, herunder om de
vil tilbyde de fire nævnte valgfag, som alle er med
prøve, eller andre valgfag, som er uden prøve.
Prøverne i håndarbejde, sløjd
og hjemkundskab kan gennemføres ved afslutningen af 8.
klassetrin. Det er skolelederens beslutning efter vurdering af, om
eleverne ved afslutningen af 8. klassetrin har fulgt undervisningen
i et omfang, således at prøvekravene i faget kan
opfyldes.
Den gældende bestemmelse om, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at andre
praktisk betonede fag, der er omfattet af folkeskolelovens §
9, gøres til frivillige prøvefag, opretholdes.
Bemyndigelsen er ikke udnyttet for øjeblikket, og der er
ikke planer om at ændre herpå for
nærværende.
Til stk. 4.
Der foreslås, at undervisningsministeren
som i dag bemyndiges til at fastsætte regler om folkeskolens
afgangsprøver, herunder bl.a. om prøvekrav, om antal
prøver i de enkelte fag, og om prøverne
gennemføres som skriftlige, mundtlige eller
praktiske/mundtlige prøver.
Der vil blive fastsat regler om, ved hvilke
prøver der stilles centralt udarbejdede opgaver. Opgaver til
skriftlige prøver udarbejdes således centralt af
Undervisningsministeriet, mens opgaver til de øvrige
prøver stilles lokalt efter de nærmere regler om
prøverne. Det vil ikke længere fremgå direkte af
lovteksten, hvordan dette er reguleret, som tilfældet er med
den gældende § 14, stk. 5, i folkeskoleloven.
Det er regeringens intention, at udtrækket
skal omfatte såvel mundtlige som skriftlige prøver.
Den foreslåede ordning skal imidlertid, som det fremgår
af bemærkningerne til stk. 2, være udgiftsneutral.
Derfor indføres der i første omgang alene skriftlige
prøver i udtrækket.
Det fastlægges endvidere, at
bedømmelsen af de skriftlige prøver foretages af to
censorer uden involvering af faglæreren, idet
bedømmelsen foretages af en statsligt beskikket og
finansieret censor samt af et kommunalt forhåndsudpeget
censorkorps, hvis arbejdstid samlet vil være uafhængigt
af det konkrete udtræk for de enkelte skoler.
Det indebærer, at den lærer, eleven
har haft i faget, ikke skal bedømme besvarelserne.
Ordningen, som er velkendt fra de gymnasiale uddannelser,
medfører øget sikkerhed for bedømmelsens
objektivitet og pålidelighed, og den bidrager samtidig til en
styrkelse af elevernes retssikkerhed ved
afgangsprøverne.
Med forslaget bemyndiges
undervisningsministeren derfor til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer, der skal
bedømme de skriftlige prøver.
For at gøre det muligt for kommunerne at
estimere behovet for kommunale censorer vil
Undervisningsministeriet levere et foreløbigt
beregningsgrundlag til brug for planlægningen, inden
skoleåret begynder. Det vil derved blive muligt for
kommunerne forud for skoleåret at forhåndsudpege et
bestemt antal censorer for hvert af de skriftlige prøvefag,
således at det bliver muligt at indarbejde det
arbejdstidsforbrug, der vil være forbundet hermed, i de
pågældende læreres arbejdsplan. De lærere,
som skal varetage tilsynet under prøveafholdelsen, vil
ligeledes kunne udpeges på forhånd. Herved vil den
medgåede arbejdstid for de kommunale censorer kunne
forhåndsplanlægges og således ikke udløse
merudgifter.
Udpegningen af de kommunale censorer vil ske
blandt lærerne på de enkelte skoler. Det
bemærkes, at de lærere, som udpeges til at være
censorer, ikke nødvendigvis skal bedømme
prøvebesvarelser fra kommunens elever, men det vil
være muligt at udveksle censorer og planlægge
censorordning kommunerne imellem, som det også sker i dag ved
de mundtlige prøver. Censorernes virksomhed vil følge
de gældende regler herom, herunder blandt andet at censorerne
ikke må være ansat på den skole, hvor de virker
som censorer.
Udtrækningen vil blive foretaget af
Undervisningsministeriet. For så vidt angår, hvilke fag
der indgår i udtrækket, samt om prøveformen
henvises til bemærkningerne til stk. 2.
Undervisningsministeren fastsætter
tidspunkterne for, hvornår prøverne afholdes. Det er
hensigten, at der i en eventuel prøvetermin på skolen
i december-januar (semesterprøver) alene bliver mulighed for
at afholde en eller flere af de 5 bundne afgangsprøver, jf.
stk. 2. Der vil således ikke blive mulighed for at afvikle
prøver, der indgår i udtrækket, i denne
prøvetermin. Hvis skolen vælger at afvikle
prøver i december-januar prøveterminen og dermed har
afsluttet undervisningen i det pågældende fag, skal
skolen være opmærksom på, at elever, som bliver
optaget på skolen til undervisning i 9. klasse efter
prøveafviklingen, skal have undervisning i faget, eventuelt
i form af supplerende undervisning, jf. folkeskolelovens § 5,
stk. 6, og skolen skal sikre, at eleven kan og skal gå til
prøve i faget ved sommerprøveterminen. Det samme
gælder elever, som er optaget på skolen i løbet
af efteråret og derved ikke har haft mulighed for at
følge undervisningen i samme omfang som klassens
øvrige elever.
Prøveterminen december-januar skal som
hidtil omfatte sygeprøver i de prøver, hvor elever
ikke har kunnet deltage i prøven på grund af
sygdom.
Afgangsprøverne vil fortsat blive
bedømt med en karakter.
Undervisningsministeren foreslås bemyndiget
til at fastsætte regler om, at visse elever kan fritages for
at aflægge folkeskolens afgangsprøver. Der
påtænkes fastsat regler om, at skolens leder i
særlige tilfælde kan beslutte, at elever, for hvem
prøveaflæggelsen ikke er skønnes
hensigtsmæssig, vil kunne fritages. Her tænkes
eksempelvis på fritagelse af elever med multiple
funktionsnedsættelser uden verbalt sprog, elever med
svære generelle indlæringsvanskeligheder og elever, der
lige er ankommet til Danmark, og som ikke taler eller forstår
dansk i et omfang, så deltagelse giver mening.
Det vil være hensigtsmæssigt, at
skolelederen i god tid inden prøvedeltagelsen €" ofte
allerede i 7. klasse €" drøfter med elev og
forældre, hvordan prøvedeltagelse kan finde sted,
så der bliver god tid til at afprøve eventuelle
hjælpemidler, som kan understøtte elevens faglige
præstation i prøvesituationen. Prøvefritagelsen
sker efter samråd med forældrene, og således at
der samtidig tages stilling til, hvordan elevens udbytte af
undervisningen evalueres på anden vis. Det kan fx ske gennem
en lokalt fastsat prøve, der er tilpasset en eller flere
elever, eller det kan ske ved en skriftlig udtalelse.
Undervisningsministeren vil desuden fortsat
være bemyndiget til at fastsætte regler om, at visse
elever efter skolelederens bestemmelse kan aflægge
prøver på særlige vilkår.
For udmøntningen af prøven i
fysik/kemi og biologi i skoleåret 2005/06 henvises til
bemærkningerne til forslagets § 4, stk. 3.
Til stk. 5
Med de ændringer, der sker som følge
af indførelse af obligatoriske afgangsprøver i 9.
klasse, er der tale om en videreførelse af gældende
lovs § 14, stk. 7, om privatister. Det er bl.a. hensigten at
fastsætte regler om, at eleven skal aflægge det antal
prøver, som er fastsat i § 14, stk. 2, jf. forslagets
§ 1, nr. 12.
Til nr. 13
Der er tale om en videreførelse af de
gældende bestemmelser om 10. klasse-prøven med de
ændringer, som ændringer i prøverækken i
grundskolen medfører. En elev i 10. klasse vil kunne
indstille sig til prøve i et fag, når eleven har fulgt
undervisningen i det pågældende skoleår.
Indstillingen vil enten kunne være til 10.
klasse-prøver i fagene, dansk, matematik, engelsk, tysk,
fransk og fysik/kemi eller til folkeskolens afgangsprøver.
Eleven vil kunne indstille sig til prøver i de fag, hvor
eleven har fulgt undervisningen. Det vil sige efter
læseplanerne for 10. klasse.
I de prøver, der skal udtrækkes, jf.
folkeskolelovens § 14, stk. 2, til § 1, nr. 12, kan
eleven dog kun indstille sig til at aflægge folkeskolens
afgangsprøve i et fag, når det pågældende
fag er udtrukket som prøvefag på skolen i
skoleåret. For skoler, der kun omfatter 10. klassetrin,
beslutter kommunalbestyrelsen, hvilken folkeskoles udtræk af
fag, eleverne kan indstille sig til prøve i. Hvis der er
udtrukket fag på skolen, som 10. klasse eleverne ikke har
undervisning i, kan eleven ikke indstille sig til prøve i
det eller de udtræksfag, det drejer sig om. Eleverne vil i
øvrigt være omfattet af de regler, som ministeren
fastsætter om folkeskolens afgangsprøver, jf.
forslagets § 1, nr. 12, til § 14, stk. 4.
Undervisningsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler
om 10. klasse-prøver forventes udmøntet som
hidtil.
Til nr. 14
Bestemmelsen præciserer, at undervisningens
tilrettelæggelse og tilpasning til den enkelte elev skal leve
op til såvel lovens overordnede formål som
formål, slut- og trinmål for de enkelte fag og
emner.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensændring som
følge af forslagets § 1, nr. 13.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensændring, som
følge af lov nr. 594 af 24. juni 2005, der indføjede
§ 5, stk. 8. Henvisningen i § 36, stk. 2, ændres
fra stk. 7 til 8, som konsekvens heraf.
Til nr. 17
Der er alene tale om en
konsekvensændring.
Til nr. 18
Til § 55 b
Til stk. 1
Bestemmelsens stk. 1 fastlægger, at
oplysninger om testresultater for den enkelte elev, grupper af
elever, hold, klasser, skoler, kommuner og amtskommuner mv.,
bortset fra opgørelser på landsplan, er fortrolige.
Det gælder såvel testresultater fra den løbende
frivillige anvendelse af testene som det resultat, der
vedrører den obligatoriske aflæggelse af testen. Der
henvises herom til bemærkningerne til § 1, nr. 6.
Endvidere er oplysninger om testopgaver fortrolige. Der er ikke med
forslaget taget stilling til, om der skal ske
offentliggørelse af testresultaterne på landsplan.
At oplysningerne i medfør af bestemmelsen
er fortrolige indebærer, at personer, der virker inden for
den offentlige forvaltning, i medfør af forvaltningslovens
og straffelovens bestemmelser herom har tavshedspligt om
oplysningerne og derved er begrænset i adgangen til at
videregive sådanne oplysninger. Endvidere vil de nævnte
oplysninger (testresultater og testopgaver) som følge af, at
de er fortrolige, ikke være omfattet af adgangen til at
få aktindsigt i disse i medfør af offentlighedslovens
§ 14, hvorefter pligten til at give aktindsigt er
begrænset af særlige bestemmelser om tavshedspligt
fastsat ved lov. Tilsvarende har en elev ikke ret til indsigt efter
persondatalovens bestemmelser om registreredes indsigtsret i,
hvilke oplysninger der behandles om eleven. Efter persondatalovens
§ 32, stk. 2, kan oplysningerne undtages i samme omfang som
efter offentlighedslovens § 2 samt §§ 7-11 og
14.
En eventuel privat tjenesteyder og dennes ansatte
m.fl. vil være beskæftiget med opgaver, som
udføres efter aftale med en offentlig myndighed. De
pågældende vil derfor være pålagt
tavshedspligt om de i bestemmelsen nævnte oplysninger og vil
ved uberettiget videregivelse af oplysningerne kunne straffes efter
straffelovens bestemmelser herom.
At de i bestemmelsen nævnte oplysninger er
fortrolige, udelukker ikke en berettiget videregivelse af
oplysningerne efter bestemmelserne herom i forvaltningsloven.
Som led i en nødvendig opgavevaretagelse
vil der derfor bl.a. blive tale om, at der vil kunne ske en
berettiget videregivelse af de nævnte oplysninger eller dele
heraf. De it-baserede test vil udgå fra en "opgavebank", der
rummer samtlige opgaver, der anvendes i testningen af eleverne, og
elevbesvarelserne. Skoler, kommuner og Undervisningsministeriet
m.fl. vil derfra kunne trække bl.a. resultater af testene
€" opgjort på forskellige niveauer afhængig af
opgavevaretagelsen. Der vil blive tale om, at der berettiget vil
kunne videregives oplysninger til ansatte i kommunale og
amtskommunale forvaltninger, medlemmer af kommunalbestyrelser og
amtsråd, ansatte i folkeskolen, medlemmer af
skolebestyrelser, ansatte i Undervisningsministeriet med
tilhørende styrelser og undervisningsministeren.
Forældrene skal i medfør af forslagets § 1, nr. 4
underrettes skriftligt om testresultaterne. Det vil ske i form af
en verbal profilbeskrivelse. Derimod forudsættes det, at
indholdet af opgaverne, herunder de opgaver der er givet den
enkelte elev og elevens besvarelse, ikke udleveres til eleven eller
forældrene. Dette sker for at beskytte indholdet af
opgavebanken, som indeholder testopgaver, der skal benyttes i en
årrække. Der henvises nærmere herom til
bemærkningerne nedenfor.
For så vidt angår
spørgsmålet om, i hvilken udstrækning der kan
ske udveksling af de nævnte oplysninger inden for den enkelte
forvaltningsmyndighed, fx den enkelte skole, vil dette
afhænge af, om de pågældende medarbejdere har
brug for oplysningen i deres arbejde. Fx kan det være
berettiget, at de lærere, som underviser i en klasse,
får adgang til testresultaterne €" især hvis
lærerne arbejder i team. Det vil desuden være klart, at
skolelederen som den pædagogisk ansvarlige for skolen vil
kunne få alle de omhandlede oplysninger.
Undervisningsministeriet vil efter anmodning
kunne give adgang til de omhandlede oplysninger i forbindelse med
gennemførelse af videnskabelige eller statistiske
undersøgelser. I den forbindelse vil de
pågældende blive pålagt tavshedspligt, og der vil
i nødvendigt omfang skulle udarbejdes retningslinjer for
behandling af data.
Oplysninger om testresultater, der
vedrører den enkelte elev, må allerede som
følge af, at de vedrører private forhold, antages at
være omfattet af reglerne om tavshedspligt i
forvaltningsloven. For at udelukke enhver tvivl herom omfattes
disse oplysninger dog af forslaget.
Begrundelsen for også at undtage
resultaterne af test fra de almindelige regler om offentlighed i
forvaltningen, når de foreligger i anonymiseret eller
aggregeret form, herunder for klasser, hold, skoler, kommuner og
amtskommuner mv., er oplysningernes særlige karakter og er
desuden en følge af den aftale, som er indgået den 23.
september 2005 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti om
ændring af folkeskoleloven.
De obligatoriske test, som indføres med
forslagets § 1, nr. 6, udgør således et element i
den løbende evaluering af elevernes udbytte af
undervisningen. Denne evaluering er et internt arbejdsredskab, som
foregår løbende som en integreret del af
undervisningen. Testene udgør, som nævnt under
bemærkningerne til § 1, nr. 6, en afprøvning af
elevens kundskaber og færdigheder set i forhold til udvalgte
trinmål inden for faget. Testene anvendes sammen med andre
elementer, der afdækker udbyttet af de øvrige
trinmål, som led i den løbende evaluering fremadrettet
til brug i vejledningen af den enkelte elev, den videre
planlægning af undervisningen og et forældresamarbejde,
der understøtter eleven bedst muligt.
Det er derfor afgørende, at skolerne kan
foretage denne evaluering i tillid til, at testresultaterne ikke
videregives, bortset fra, når det sker berettiget. Derved
sikres det, at testene alene udgør et element i den samlede
evaluering og ikke ved offentliggørelse kan danne grundlag
for rangordning af de enkelte skoler. I OECD-rapporten om
grundskolen i Danmark €" 2004 anføres således en
række uheldige erfaringer med rangordning som følge af
offentliggørelse af testresultater fra test i
skoleforløbet.
Resultaterne af testene udgør
således i kraft af deres karakter et internt pædagogisk
arbejdsredskab, der sammen med andre dele anvendes i den
løbende undervisningsproces, et værktøj, der
adskiller sig fra oplysninger om afsluttende karakterer, der
dækker et samlet fag. Sidstnævnte offentliggøres
i medfør af lov om gennemsigtighed og åbenhed i
uddannelserne mv.
De opgaver, der indgår i testene, herunder
indholdet af opgavebanken, gøres også til fortrolige
oplysninger af hensyn til at sikre, at opgaver, som indgår i
opgavebanken, ikke bliver alment kendte og dermed mister deres
værdi som evalueringsredskab. Selvom testbanken indeholder
mange opgaver, og det ikke er de samme opgaver, som gives til
eleverne, jf. bemærkningerne til § 1, nr. 6, vil
opgavebankens størrelse og krav til genanvendelsen i nogle
år kræve dette hensyn.
Der vil foreligge en krænkelse af
tavshedspligten, hvis oplysninger af den nævnte karakter
uberettiget videregives. Det bemærkes herved, at der vil
være tale om en uberettiget videregivelse, hvis oplysningerne
videregives til fx journalister. Uberettiget videregivelse eller
udnyttelse af oplysninger vil kunne straffes i medfør af
straffelovens regler om tavshedspligt.
Oplysninger, der vedrører de
repræsentative grupper af elever, som skal forestå
afprøvning af testene, jf. forslagets § 1, nr. 6, vil
også være omfattet af bestemmelsen.
Forholdet til lov om gennemsigtighed og
åbenhed i uddannelserne m.v.
Ifølge § 2, stk. 1, nr. 5, i lov om
gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne mv. skal
kommunerne sikre, at oplysninger om gennemførte aktuelle
evalueringer af kvaliteten af skolens undervisning er oplyst
på en lettilgængelig måde på skolens
hjemmeside på internettet.
Resultaterne af testene er ikke i denne
sammenhæng at betragte som evalueringer af kvaliteten af
folkeskolens undervisning, men er først og fremmest et
redskab, som skal bruges internt på skolen af skolelederen og
elevens lærere til den videre planlægning og
tilrettelæggelse af undervisningen og i
skole-hjemsamarbejdet. Oplysninger herom omfattes således
ikke af § 2, stk. 1, nr. 5, i lov om gennemsigtighed og
åbenhed i uddannelserne mv.
Til stk. 2
Frie grundskoler m.fl.
Testene vil, jf. forslagets § 55 c, blive
stillet til rådighed for statsskoler, anmeldte frie
grundskoler, godkendte efterskoler, godkendte husholdningsskoler,
godkendte håndarbejdsskoler og ungdomsskoler. Såvel
oplysninger om testresultater for egne elever som oplysninger om
testopgaver vil derfor kunne videregives til disse skoler, hvis
skolen ønsker at gøre brug af testene.
For så vidt angår de frie skoler og
kostskoler, er disse skoler selvejende institutioner. Det
fremgår af lov om friskoler og private grundskoler og lov om
frie kostskoler, at forvaltningslovens kapitel 2 om inhabilitet og
kapitel 8 om tavshedspligt mv. gælder for bestyrelsen,
lederen og andre ansatte ved skolen samt de forældrevalgte
eksterne tilsynsførende ved frie grundskoler. De omhandlede
vil derfor være undergivet den samme tavshedspligt som
nævnt i stk. 1. Der vil kunne ske en berettiget videregivelse
af oplysninger til forældrene af elevens testresultater, men
ikke af de opgaver, der er indgået i elevens test. Der
henvises til bemærkningerne til stk. 1.
Til § 55 c
Testene vil blive stillet til rådighed
for statsskoler, anmeldte frie grundskoler, godkendte efterskoler,
godkendte husholdningsskoler, godkendte håndarbejdsskoler og
kommunale ungdomsskoler. Med forslaget kan undervisningsministeren
fastsætte regler om afviklingen af test på disse
skoler, når de vælger at benytte sig af tilbuddet om at
anvende folkeskolens test. Der forventes fastsat regler om, i
hvilke perioder og i hvilket omfang skolerne kan anvende testene.
Afviklingen vil ske efter samme retningslinjer, som
fastsættes for folkeskolerne. Der henvises til
bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 6.
Til § 2
Bestemmelsen er en følge af
kommunalreformen, hvorved amtskommunerne nedlægges, og der
etableres regioner fra 1. januar 2007.
Som det fremgår af forslagets § 1, nr.
18, til § 55 b, træder denne bestemmelse i kraft 1.
april 2006. Den første afprøvning af test vil
eventuelt ske før 1. januar 2007, hvorfor § 1, nr. 18,
vedrører testresultater for amtskommuner.
§ 2 vedrører retstilstanden efter
kommunalreformens ikrafttræden. Der henvises i øvrigt
til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 18.
Til § 3
Lov nr. 594 af 24. juni 2005 trådte i kraft
den 1. oktober 2005 med virkning for optagelse, herunder
skoleskift, fra skoleåret 2006/07. Denne ikrafttræden
skyldes blandt andet, at det af nogle kommuner over for
Undervisningsministeriet var fremhævet, at det var
nødvendigt, at kommunerne fik tid til at indrette sig
på den nye ordning. Efterfølgende har det vist sig, at
behovet for forberedelsestid har været overvurderet, og det
er fra kommunal side blevet fremhævet, at det er
ønskeligt, at kommunerne kan anvende den nye ordning
allerede i indeværende skoleår i forhold til elever,
der starter skolen i løbet af skoleåret, herunder
skifter skole. Ændringen tilsigter at imødekomme dette
ønske i videst muligt omfang. Der henvises til
bemærkningerne til § 4, stk. 5.
Til § 4
Til stk. 1
§ 1, nr. 5, om den løbende
evaluering, folkeskolelovens § 13, stk. 4, som affattet ved
§ 1, nr. 6, om afprøvning af test, § 1, nr. 14, om
tilrettelæggelse, 1, nr. 16, om en manglende
konsekvensrettelse og § 1, nr. 18, om fortrolige oplysninger,
træder i kraft den 1. april 2006.
§ 13, stk. 4, træder i kraft allerede
den 1. april 2006 af hensyn til at sikre, at der kan
afprøves test før kravet om anvendelse af disse, jf.
§ 13, stk. 3, som affattet ved § 1, nr. 6. Dette stykke
sættes i kraft ved undervisningsministerens bestemmelse, jf.
§ 4, stk. 2. § 1, nr. 18, om fortrolige oplysninger,
sættes i kraft den 1. april 2006 for at sikre, at oplysninger
om testresultater og testopgaver er sikret mod
offentliggørelse i testudviklingsperioden.
Til stk. 2
Undervisningsministeren bemyndiges til at
sætte bestemmelsen om obligatoriske test i kraft.
(Folkeskolelovens § 13, stk. 3, som affattet ved § 1, nr.
6). Det er hensigten, at testen i matematik i 6. klasse, fysik/kemi
i 8. klasse samt læsetesten inden for faget dansk i 8. klasse
sættes i kraft i skoleåret 2006/07, og at de
øvrige test sættes i kraft i skoleåret
2007/08.
Som Folketingets Uddannelsesudvalg er orienteret
om i brev af 30. juni 2005, blev der iværksat et EU-udbud om
fremme af evalueringskulturen i folkeskolen, hvori blandt andet
indgik udarbejdelse af test. På baggrund af den viden,
Undervisningsministeriet har erhvervet i løbet af
udbudsprocessen og på baggrund af ministeriets seneste
risikoanalyser, blev det besluttet ikke at indgå kontrakt
på nuværende tidspunkt. Udbuddet er derfor den 28.
oktober 2005 blevet aflyst med henblik på, at
Undervisningsministeriet snarest muligt vil indlede et nyt
EU-udbud. Da det er nødvendigt at tage hensyn til
afviklingen af dette, herunder uforudsete forhold i forbindelse med
implementeringen og idriftsættelsen af testene, er
undervisningsministeren bemyndiget til at fastsætte
ikrafttrædelsen.
Som følge heraf træder § 1, nr.
4, om underretning af forældrene om deres barns
testresultater først i kraft ved ministerens
bestemmelse.
Til stk. 3
§ 1, nr. 10, om projektopgaven i 9. klasse,
§ 1, nr. 12, om folkeskolens afgangsprøver og § 1,
nr. 13, om 10. klasse-prøver træder i kraft den 1.
august 2006. Som følge af disse bestemmelser sker der
ændringer i de øvrige nævnte bestemmelser. Det
gælder § 1, nr. 1, om muligheden for også at
fravige prøvebestemmelsen om 10. klasse-prøver ved
fastsættelse af regler om specialundervisning, § 1, nr.
2, om muligheden for også at fravige bestemmelserne om
obligatoriske test og prøver i forbindelse med
fastsættelse af regler om undervisning i dansk som
andetsprog. Endvidere gælder det § 1, nr. 3 og 7, som
alene er konsekvensændringer, § 1, nr. 8 og 9, om
udtalelse i faget idræt, § 1, nr. 11, om afgangsbevis
samt § 1, nr. 15 og 17, der alene er
konsekvensændringer.
Den hidtil gældende § 14 i lov om
folkeskolen forbliver i kraft for afviklingen af sygeprøver
i prøveterminen december-januar 2006/07. Det vil sige, at
for elever der skal til sygeprøve, vil dette være
reguleret efter de hidtil gældende regler.
De ændrede prøvebestemmelser
træder i kraft 1. august 2006. I skoleåret 2005/06 vil
de fastsatte prøveregler for så vidt angår
prøven i fysik/kemi og biologi blive ændret snarest
muligt efter en vedtagelse af lovforslaget. Ændringen har
baggrund i følgende:
Ved lov nr. 300 af 30. april 2003 om lov om
ændring af lov om folkeskolen (Om bedre indskoling og
styrkelse af fagligheden i folkeskolens undervisning) blev der med
virkning fra 1. august 2005 indført undervisning i biologi
på 9. klassetrin. Med lovens affattelse af § 14 i
folkeskoleloven blev afgangsprøven efter 9. klasse udvidet
med en prøve, der var fælles for fysik/kemi og
biologi.
Ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 om ændring
af lov om folkeskolen (Geografi som prøvefag,
procedureregler i forbindelse med fritagelse for undervisning i
kristendomskundskab mv.) blev den fælles tværfaglige
afgangsprøve i fysik/kemi og biologi yderligere
tilført faget geografi med virkning fra 1. august 2006.
Der er siden lovens vedtagelse rejst kritik af de
forudsætninger, der er givet for undervisningsministerens
udmøntning i en bekendtgørelse af reglerne for
prøven i fysik/kemi og biologi og fra skoleåret
2006/07 endvidere for geografi. Kritikken vedrører
primært den praktiske/mundtlige del af den fælles
prøve i fysik/kemi og biologi og er navnlig begrundet i
faglige hensyn. De forudsætninger for udmøntningen,
der blev givet ved de ovenfor nævnte lovændringer,
modificeres derfor, således at der i 2005/06 vil blive
mulighed for, at den enkelte skole tilrettelægger og
beslutter, hvordan de naturfaglige praktiske/mundtlige
prøver i fysik/kemi og biologi tilrettelægges på
skolen. Af hensyn til de skoler, som allerede måtte have
tilrettelagt den kommende prøve, kan skolen beslutte sig til
enten en prøve alene i fysik/kemi samt en prøve alene
i biologi eller en prøve fælles for fysik/kemi og
biologi. Eleverne vil kun kunne indstille sig til den prøve,
som skolen har tilrettelagt og besluttet at gennemføre
på skolen. Undervisningsministeren vil efter en vedtagelse af
lovforslaget som nævnt ændre bekendtgørelsen om
folkeskolens prøver i overensstemmelse hermed.
Til stk. 4
Bestemmelsen træder i kraft den 1. januar
2007. Eventuelle testresultater i forhold til amtskommuner
forbliver fortrolige også efter overgangen til regioner fra
1. januar 2007.
Til stk. 5
Med lov nr. 594 af 24. juni 2005 fik
kommunalbestyrelsen udvidet adgang til at henvise tosprogede elever
til andre skoler end distriktsskolen. Den udvidede adgang
gælder alene tosprogede elever med et ikke uvæsentligt
sprogstøttebehov, og hvor det samtidigt vurderes at
være pædagogisk påkrævet at henvise eleven
til en anden skole. Loven er sat i kraft således, at reglerne
om henvisning gælder for elever, der optages i folkeskolen
til skoleåret 2006/07 eller senere, herunder skifter skole
fra dette skoleår. Det foreslås, at det med vedtagelse
af nærværende lovforslag bliver muligt at anvende
henvisningsmuligheden i skoleåret 2005/06 for elever, der
søger om at starte undervisning i folkeskolen, herunder
søger om at skifte skole, i dette skoleår efter
tidspunktet for offentliggørelsen i Lovtidende.
Forældre, hvis barn allerede er optaget i folkeskolen og
søger om optagelse (det vil sige skoleskift) på en
anden folkeskole, er ikke forpligtet til at følge en
skolehenvisning, men kan i stedet vælge at fortsætte
skolegangen på den skole, hvor eleven er optaget, jf.
folkeskolelovens § 36, stk. 4. Den tilhørende
bekendtgørelse om folkeskolens undervisning i dansk som
andetsprog vil hurtigst muligt herefter blive ændret i
overensstemmelse hermed.
Bilag 1
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om ændring af lov om folkeskolen,
jf. lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som
ændret ved § 73 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 1
i lov nr. 592 af 24. juni 2005 og lov nr. 594 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 3. € Stk. 2. Til børn, hvis
udvikling kræver en særlig hensyntagen eller
støtte, gives der specialundervisning og anden
specialpædagogisk bistand. Undervisningsministeren
fastsætter regler herom og kan i den forbindelse fravige
§ § 5, 7, 8, 13, 14, 16, 28, stk. 1, 29 og 36, stk. 2 og
4. | | 1. I § 3, stk.
2, indsættes efter »§ 14,«:
»§ 14 a,«. |
| | |
§ 5 €. Stk. 7. Der gives i fornødent
omfang undervisning i dansk som andetsprog til tosprogede
børn i børnehaveklassen og i 1. - 10. klasse.
Undervisningsministeren fastsætter regler om undervisning i
dansk som andetsprog til tosprogede børn og om
modersmålsundervisning af børn fra medlemsstater i Den
Europæiske Union, fra lande, som er omfattet af aftalen om
Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, samt
fra Færøerne og Grønland.
Undervisningsministeren kan fravige stk. 1-4, §§ 7 og 8
og § 16, stk. 1, i forbindelse med fastsættelse af
regler om undervisning i dansk som andetsprog og
modersmålsundervisning. | | 2. I § 5, stk.
7, indsættes efter »8,«: »§ 13,
stk. 3, § 14«. |
| | |
§ 8€. Stk. 4. Betegnelsen 10. klasse
må kun anvendes i andre skoleformer end folkeskolen,
såfremt undervisningen står mål med den
obligatoriske undervisning i folkeskolens 10. klasse, jf. stk. 1-3,
jf. dog § 3, stk. 2, og såfremt skolen tilbyder de
dertil knyttede prøver, jf. § 14, stk. 2. | | 3. I § 8, stk.
4, ændres »§ 14, stk. 2« til:
»§ 14 a, stk. 1«. |
| | |
§ 13. Eleverne og
forældrene, jf. § 54, skal regelmæssigt
underrettes om skolens syn på elevernes udbytte af
skolegangen. | | 4. I § 13, stk.
1 , indsættes som 2. pkt.: »Forældrene skal underrettes
skriftligt om resultaterne af test, jf. stk. 3.« |
| | |
§ 13€ Stk. 2. Som led i undervisningen
skal der løbende foretages evaluering af elevernes udbytte.
Evalueringen skal danne grundlag for vejledning af den enkelte elev
og for undervisningens videre planlægning. | | 5.. § 13, stk.
2 , affattes således: » Stk. 2. Som
led i undervisningen skal der løbende foretages evaluering
af elevens udbytte heraf, herunder af elevens tilegnelse af
kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til
trin- og slutmål, jf. § 10. Evalueringen skal danne
grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre
planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf.
§ 18, samt for underretning af forældrene om elevens
udbytte af undervisningen, jf. stk. 1.« |
| | |
| | 6 .
I § 13 indsættes efter stk. 2 som nye
stykker: »Stk. 3.
Undervisningsministeren udarbejder test i udvalgte fag og på
bestemte klassetrin, som skal anvendes som led i den løbende
evaluering, jf. stk. 2. Undervisningsministeren fastsætter
regler om, i hvilke fag og på hvilke klassetrin der skal
afholdes test, afviklingen af disse, om gennemførelse af
test på særlige vilkår for elever med
særlige behov, samt at visse elever kan fritages for at
aflægge test. Undervisningsministeren kan fastsætte
regler om, at skolerne frivilligt kan anvende testene. Stk. 4. Før en test tages i brug og
ved udskiftning af opgaver, som indgår i en test, kan
undervisningsministeren udpege repræsentative grupper af
elever til afprøvning af testenes relevans og
pålidelighed mv.« Stk. 3-7 bliver herefter stk. 5-9. |
| | |
§ 13€ Stk. 3. For elever på 8.-10.
klassetrin samt for elever, der forlader skolen efter 7.
klassetrin, sker bedømmelsen af elevernes standpunkter i de
fag, der er omfattet af § 14, stk. 1- 4, ved hjælp af
karakterer (standpunktskarakterer). | | 7. I § 13, stk.
3, der bliver stk. 5, ændres »§ 14, stk.
1-4« til: »§ 14, stk. 1-3, og § 14 a, stk.
1-2«. |
| | |
§ 13€ Stk. 4. Der gives
standpunktskarakterer mindst 2 gange om året på 8.-10.
klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart
før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens
faglige standpunkt på dette tidspunkt. | | 8. I § 13, stk.
4, der bliver stk. 6, indsættes i 1. pkt. efter
»standpunktskarakterer«: »og i faget idræt
en udtalelse«. |
| | |
§ 13... Stk. 4. Der gives
standpunktskarakterer mindst 2 gange om året på 8.-10.
klassetrin. De sidste standpunktskarakterer gives umiddelbart
før de skriftlige prøver og skal udtrykke elevens
faglige standpunkt på dette tidspunkt. | | 9. I § 13, stk.
4, der bliver stk. 6, indsættes efter 2. pkt.: »Den sidste udtalelse i faget
idræt skal gives umiddelbart før afslutningen af
undervisningen i faget og skal udtrykke elevens faglige standpunkt
på dette tidspunkt.« |
| | |
§ 13. .. Stk. 5. På 9. klassetrin
udarbejder eleverne en obligatorisk projektopgave, der i
væsentligt omfang inddrager emner fra fagene historie og
samfundsfag€ | | 10. I § 13, stk.
5, der bliver stk. 7, affattes 1. pkt.
således: »På 9. klassetrin udarbejder
eleverne en obligatorisk projektopgave.« |
| | |
§ 13€ Stk. 7. Skolen udfærdiger
afgangsbevis for elever, der går ud af skolen efter 7.
klassetrin eller senere. Afgangsbeviset skal indeholde oplysning
om, i hvilken undervisning eleven har deltaget, og om de senest
givne standpunktskarakterer. Afgangsbeviset skal tillige indeholde
oplysning om vurdering ved eventuelle prøver, jf. § 14,
stk. 1-4. Efter elevens valg kan en skriftlig udtalelse og/eller en
karakter for den obligatoriske projektopgave påføres
afgangsbeviset. Eventuel bedømmelse af den frie opgave kan
ligeledes efter elevens valg påføres afgangsbeviset.
Eventuelle skriftlige vurderinger i andre fag end
prøvefagene kan efter elevens valg påføres
eller vedhæftes afgangsbeviset som en del af dette. | | 11. § 13, stk.
7, 2. og 3. pkt., der bliver stk. 9, 2. og 3. pkt.,
affattes således: »Afgangsbeviset skal indeholde
oplysning om, i hvilken undervisning eleven har deltaget, om de
senest givne standpunktskarakterer samt om den sidste udtalelse i
faget idræt. Afgangsbeviset skal tillige indeholde oplysning
om bedømmelse i forbindelse med prøverne, jf. §
14, stk. 1-3, og § 14 a.« |
| | |
§ 14. Ved afslutningen
af 9. klassetrin kan eleverne indstille sig til folkeskolens
afgangsprøve i hvert af fagene dansk, matematik, engelsk,
tysk og fransk. Desuden kan eleverne indstille sig til en
afgangsprøve, der omfatter fagene fysik/kemi, biologi og
geografi. Stk. 2. Ved afslutningen af 10.
klasse kan eleverne indstille sig til 10. klasse-prøve i
hvert af fagene dansk, matematik, engelsk, tysk, fransk og
fysik/kemi, jf. § 8, eller indstille sig til folkeskolens
afgangsprøve, jf. stk. 1. En elev kan dog kun indstille sig
til prøve i et fag, når eleven har fulgt
undervisningen i faget i det pågældende
skoleår. Stk. 3. I faget latin kan eleverne
indstille sig til prøve ved undervisningens afslutning. Stk. 4. I fagene håndarbejde,
sløjd og hjemkundskab kan eleverne indstille sig til
afgangsprøve ved afslutningen af 8. klasse eller senere.
Undervisningsministeren kan bestemme, at det samme skal gælde
andre praktisk betonede fag, der er omfattet af § 9. Stk. 5. Opgaverne til de skriftlige
prøver stilles af undervisningsministeren. De øvrige
opgaver stilles af læreren eller af censor efter ministerens
nærmere bestemmelse. Stk. 6. Afgørelse om
indstilling til prøverne træffes af eleven efter
samråd med forældrene, jf. § 54, og skolen. Stk. 7. Kommunalbestyrelsen skal
imødekomme anmodninger om indstilling til folkeskolens
afsluttende prøver samt foranstalte afholdelse af disse
prøver for personer, der ikke er fyldt 18 år ved
skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har mulighed for at
indstille sig til prøve. Stk. 8. Undervisningsministeren
fastsætter regler om kravene i de enkelte fag ved
prøverne, om indstilling til prøverne, om
prøvernes afholdelse, om bedømmelse og
karaktergivning og om afgangsbevisernes udformning og
opbevaring. Stk. 9. Den enkelte skole kan
fravige prøvebestemmelserne for elever med særlige
behov og for tosprogede elever. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler herfor. | | 12. § 14
affattes således: »§ 14. Ved afslutningen
af undervisningen på 9. klassetrin aflægger eleverne
folkeskolens afgangsprøver, der kan gennemføres i
følgende fag: 1) Dansk. 2) Engelsk. 3) Kristendomskundskab. 4) Historie. 5) Samfundsfag 6) Matematik. 7) Geografi. 8) Biologi. 9) Fysik/kemi. 10) Tysk eller fransk som tilbudsfag, jf. §
5, stk. 3 og 4. Stk. 2. Hver elev skal aflægge 2
prøver i faget dansk og 1 prøve i hvert af fagene
matematik, engelsk og fysik/kemi. Herudover skal den enkelte elev
aflægge 2 prøver, som udvælges efter
udtrækning blandt de i stk. 1, nr. 2-10, nævnte fag,
efter undervisningsministerens bestemmelse henholdsvis inden for
fagblokken humanistiske fag og inden for fagblokken naturfag, jf.
opdelingen i § 5, stk. 2. Tilbudsfagene tysk og fransk
henhører under den humanistiske fagblok. Hvis der sker
udtræk af et fag, hvor eleven ikke har fulgt undervisningen i
det pågældende skoleår, aflægger eleven i
stedet prøve i yderligere et af de i stk. 1 nævnte fag
inden for den humanistiske fagblok, bortset fra dansk. Stk. 3. Ud over de nævnte
prøver i stk. 1 og 2, kan eleven ved afslutningen af
undervisningen på 9. klassetrin indstille sig til
folkeskolens afgangsprøver i valgfagene tysk, fransk,
håndarbejde, sløjd og hjemkundskab, hvis eleven har
afsluttet undervisningen i det pågældende
skoleår. Prøverne i håndarbejde, sløjd,
og hjemkundskab kan gennemføres ved afslutningen af 8.
klassetrin, hvis skolens leder vurderer, at eleverne har fulgt
undervisningen i et sådant omfang, at prøvekravene kan
opfyldes. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om, at
andre praktisk betonede fag, der er omfattet af § 9,
gøres til frivillige prøvefag. Afgørelse om
indstilling til frivillige prøver træffes af eleven
efter samråd med forældrene, jf. § 54, og
skolen. |
| | Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om folkeskolens afgangsprøver,
herunder om tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene
i de enkelte fag ved prøverne, om udtrækningen af fag
og prøver, om antallet af prøver i fagene, om
prøvernes gennemførelse, om hvilke prøver der
udarbejdes centralt stillede opgaver til, om bedømmelse og
karaktergivning, om afgangsbevisernes udformning, om
sygeprøver, om aflæggelse af prøver på
særlige vilkår for elever med særlige behov og om
fritagelse for at aflægge folkeskolens afgangsprøver
for visse elever. Undervisningsministeren fastsætter
endvidere regler om censorer og kan herunder fastsætte, at
kommunalbestyrelsen skal udpege et antal censorer. |
| | Stk. 5. Kommunalbestyrelsen skal
imødekomme anmodninger om at kunne aflægge
folkeskolens afgangsprøver samt foranstalte afholdelse af
prøverne for personer, der ikke er fyldt 18 år ved
skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har mulighed for at
indstille sig til prøve. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler herom.« |
| | |
§ 14. Ved afslutningen
af 9. klassetrin kan eleverne indstille sig til folkeskolens
afgangsprøve i hvert af fagene dansk, matematik, engelsk,
tysk og fransk. Desuden kan eleverne indstille sig til en
afgangsprøve, der omfatter fagene fysik/kemi, biologi og
geografi. Stk. 2. Ved afslutningen af 10.
klasse kan eleverne indstille sig til 10. klasse-prøve i
hvert af fagene dansk, matematik, engelsk, tysk, fransk og
fysik/kemi, jf. § 8, eller indstille sig til folkeskolens
afgangsprøve, jf. stk. 1. En elev kan dog kun indstille sig
til prøve i et fag, når eleven har fulgt
undervisningen i faget i det pågældende
skoleår. Stk. 3. I faget latin kan eleverne
indstille sig til prøve ved undervisningens afslutning. Stk. 4. I fagene håndarbejde,
sløjd og hjemkundskab kan eleverne indstille sig til
afgangsprøve ved afslutningen af 8. klasse eller senere.
Undervisningsministeren kan bestemme, at det samme skal gælde
andre praktisk betonede fag, der er omfattet af § 9. Stk. 5. Opgaverne til de skriftlige
prøver stilles af undervisningsministeren. De øvrige
opgaver stilles af læreren eller af censor efter ministerens
nærmere bestemmelse. Stk. 6. Afgørelse om
indstilling til prøverne træffes af eleven efter
samråd med forældrene, jf. § 54, og skolen. Stk. 7. Kommunalbestyrelsen skal
imødekomme anmodninger om indstilling til folkeskolens
afsluttende prøver samt foranstalte afholdelse af disse
prøver for personer, der ikke er fyldt 18 år ved
skoleårets begyndelse, og som ellers ikke har mulighed for at
indstille sig til prøve. | | 13. Efter § 14
indsættes: » § 14 a.
Ved afslutningen af 10. klasse kan eleverne indstille sig til 10.
klasse-prøver i hvert af fagene dansk, matematik, engelsk,
tysk, fransk og fysik/kemi, jf. § 8, eller indstille sig til
at aflægge en eller flere af folkeskolens
afgangsprøver, jf. § 14, stk. 1 og 3. En elev kan dog
kun indstille sig til prøve i et fag, når eleven har
fulgt undervisningen i faget i det pågældende
skoleår. For prøver, der indgår i
udtrækket til folkeskolens afgangsprøver, jf. §
14, stk. 2, dog alene såfremt det pågældende fag
er udtrukket som prøvefag. Stk. 2. I faget latin kan eleverne
indstille sig til prøve ved undervisningens afslutning. Stk. 3. Afgørelse om
indstilling til prøverne træffes af eleven efter
samråd med forældrene, jf. § 54, og skolen. Stk. 4. Undervisningsministeren
fastsætter regler om 10. klasse-prøver, herunder om
tidspunktet for prøvernes afholdelse, om kravene i de
enkelte fag ved prøverne, om indstilling til
prøverne, om prøvernes gennemførelse, om
hvilke prøver der udarbejdes centralt stillede opgaver til,
om bedømmelse og karaktergivning, om afgangsbevisernes
udformning, om sygeprøver samt om aflæggelse af
prøver på særlige vilkår for elever med
særlige behov. Stk. 5. § 14, stk. 5, finder
tilsvarende anvendelse for 10. klasse-prøver.« |
Stk. 8. Undervisningsministeren
fastsætter regler om kravene i de enkelte fag ved
prøverne, om indstilling til prøverne, om
prøvernes afholdelse, om bedømmelse og
karaktergivning og om afgangsbevisernes udformning og
opbevaring. | | |
Stk. 9. Den enkelte skole kan fravige
prøvebestemmelserne for elever med særlige behov og
for tosprogede elever. Undervisningsministeren kan fastsætte
nærmere regler herfor. | | |
| | |
§ 18. Undervisningens
tilrettelæggelse, herunder valg af undervisnings- og
arbejdsformer, metoder, undervisningsmidler og
stofudvælgelse, skal i alle fag leve op til folkeskolens
formål og varieres, så den svarer til den enkelte elevs
behov og forudsætninger. | | 14. I § 18, stk.
1 , indsættes efter »formål«: »,
mål for fag samt emner«. |
| | |
§ 18€ Stk. 3. I de fag, hvor eleverne kan
indstille sig til afgangsprøver, jf. § 14, skal
undervisningens indhold fastlægges således, at kravene
i de enkelte fag ved prøverne kan opfyldes. | | 15. § 18, stk.
3 , affattes således: »Stk. 3. I de fag, hvor der er
prøver, jf. §§ 14 og 14 a, skal undervisningens
indhold desuden fastlægges således, at kravene i de
enkelte fag ved prøverne kan opfyldes.« |
| | |
§ 36.. Stk. 2. Til hver skole hører
et skoledistrikt, der kan være større eller mindre for
de enkelte klassetrin. Et barn optages i skolen i det distrikt,
hvor det bor eller opholder sig, jf. dog stk. 3, § 3, stk. 2,
§ 5, stk. 7, og § 22. | | 16. I § 36, stk.
2 , ændres »§ 5, stk. 7« til:
»§ 5, stk. 8«. |
| | |
§ 54. Forældrenes
rettigheder efter §§ 12-14, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og
51 og de i medfør af loven givne regler tilkommer den eller
de personer, som har forældremyndigheden over eleven. Elever,
der ikke er undergivet forældremyndighed, træffer selv
afgørelse efter § 12, stk. 1 og 3, § 14, stk. 6,
§ 20, stk. 1, § 22, stk. 4, og § 27, stk. 1. | | 17. § 54, stk.
1 , affattes således: »Forældrenes rettigheder efter
§§ 12-14, 14 a, 20, 22, 27, 33, 34, 36-38 og 51 og de i
medfør af loven fastsatte regler tilkommer den eller de
personer, som har forældremyndigheden over eleven. Elever,
der ikke er undergivet forældremyndighed, træffer selv
afgørelse efter § 12, stk. 1 og 3, § 14, stk. 3,
§ 14, a, stk. 3, § 20, stk. 1 og 2, § 22, stk. 4, og
§ 27, stk. 1.« |
| | |
| | 18. Efter § 55 a
indsættes: »§ 55 b.
Testresultater, jf. § 13, stk. 3 og 4, for den enkelte elev,
grupper af elever, hold, fag, klasser, skoler, kommuner og
amtskommuner mv., bortset fra opgørelser på landsplan,
samt testopgaver, jf. § 13, stk. 3 og 4, er fortrolige. Stk. 2. Ansatte m.fl., der virker
ved skoler, jf. § 55 c, der modtager oplysninger om
testresultater og testopgaver, er med hensyn til disse oplysninger
undergivet den i stk. 1 omhandlede tavshedspligt. § 55 c.
Undervisningsministeren kan tilbyde skoler som nævnt i §
22, stk. 1, nr. 2-6, eller en ungdomsskole som nævnt i §
33, stk. 3, at anvende testene, jf. § 13, stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om afviklingen
af test for disse skoler.« |
| | |
| | § 3 |
| | I lov nr. 594 af 24. juni 2005 om
ændring af lov om folkeskolen (styrket undervisning i dansk
som andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise
tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen) foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 2 Stk. 1. Loven træder i kraft
den 1. oktober 2005, dog således, at § 1, nr. 2-4, alene
gælder for optagelse i folkeskolen til skoleåret
2006/07 og senere, herunder for skoleskift fra den 1. august
2006. | | 1. I § 2, stk.
1 , indsættes som 2. pkt.: »§ 1, nr. 2€"4, gælder
dog for elever, der fra og med dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende af lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket
evaluering og anvendelse af nationale test som pædagogisk
redskab samt flere timer mv.) søger om optagelse i
folkeskolen i skoleåret 2005/06, herunder søger om at
skifte skole.« |