L 106 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om udgivelsen af en Lovtidende og en Ministerialtidende.
(Lovtidende i elektronisk form).
Fremsat den 14. december 2005 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om udgivelsen af en
Lovtidende og en
Ministerialtidende
(Lovtidende i elektronisk form)
§ 1
I lov om udgivelsen af en Lovtidende og
en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 842 af 16.
december 1991, som ændret ved § 7 i lov nr. 552 af
24. juni 2005, foretages følgende ændringer:
1. Efter § 1
indsættes:
Ȥ 1 a.
Justitsministeren forestår drift af Lovtidende i elektronisk
form.
Stk. 2. Justitsministeren
fastsætter regler om Lovtidende i elektronisk form, herunder
regler om Lovtidendes sikkerhed.«
2. § 2, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Endvidere
indføres i Lovtidende alle ministerielle
bekendtgørelser.«
3. § 3, 2. og 3.
pkt. , affattes således:
»Den pågældende lov eller
bekendtgørelse træder, medmindre den bestemmer noget
andet, i kraft ved begyndelsen af det døgn, der
følger efter det døgn, hvori den er indført i
Lovtidende. Hver indførelse i Lovtidende skal indeholde
oplysning om, hvilken dag indførelsen er sket.«
§ 2
Stk. 1. Justitsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Stk. 2. § 1, nr. 2, finder
anvendelse for ministerielle bekendtgørelser, der udstedes
efter denne lovs ikrafttræden.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. | Lovforslagets baggrund mv.
................................................................ | 3 |
2. | Oversigt over lovforslaget
................................................................... | 3 |
2.1. | Lovtidende i elektronisk form
.............................................................. | 3 |
2.2. | Ikrafttrædelse mv.
.............................................................................. | 3 |
3. | Lovforslagets indhold
.......................................................................... | 4 |
3.1. | Etablering af Lovtidende i elektronisk
form .......................................... | 4 |
3.1.1. | Gældende ret
..................................................................................... | 4 |
3.1.1.1. | Grundlovens § 22
............................................................................... | 4 |
3.1.1.2. | Lovtidendeloven
................................................................................. | 4 |
3.1.2. | Elektronisk kundgørelse i andre
lande ................................................. | 4 |
3.1.3. | Udvalgets overvejelser og forslag
........................................................ | 5 |
3.1.3.1. | Retlig forudsætning om generel
tilgængelighed ...................................... | 5 |
3.1.3.2. | Retlig forudsætning om sikkerheden
ved Lovtidende i elektronisk form | 5 |
3.1.3.3. | Forbedring og effektivisering af
Lovtidende ......................................... | 6 |
3.1.3.4. | Udvalgets forslag
................................................................................ | 7 |
3.1.4. | Justitsministeriets overvejelser og
forslag ............................................. | 7 |
3.2. | Sikkerhedsforanstaltninger
.................................................................. | 8 |
3.2.1. | Tekniske foranstaltninger
.................................................................... | 8 |
3.2.1.1. | Udvalgets overvejelser og forslag
........................................................ | 8 |
3.2.1.2. | Justitsministeriets overvejelser og
forslag ............................................. | 9 |
3.2.2. | Retlige foranstaltninger
........................................................................ | 10 |
3.2.2.1. | Udvalgets overvejelser og forslag
........................................................ | 10 |
3.2.2.2. | Justitsministeriets overvejelser og
forslag ............................................. | 10 |
3.3. | Afskaffelse af muligheden for at undtage
visse retsforskrifter fra kundgørelse i Lovtidende
.................................................................... | 10 |
3.3.1. | Gældende ret
..................................................................................... | 10 |
3.3.2. | Udvalgets overvejelser og forslag
........................................................ | 11 |
3.3.3. | Justitsministeriets overvejelser og
forslag ............................................. | 13 |
3.4. | Ændring af lovtidendelovens
generelle ikrafttrædelsesregel ................... | 13 |
3.4.1. | Gældende ret
..................................................................................... | 13 |
3.4.2. | Udvalgets overvejelser og forslag
........................................................ | 13 |
3.4.3. | Justitsministeriets overvejelser og
forslag ............................................. | 14 |
3.5. | Forholdet til persondataloven
.............................................................. | 14 |
3.5.1. | Udvalgets overvejelser
........................................................................ | 14 |
3.5.2. | Justitsministeriets overvejelser
............................................................. | 14 |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser mv. ................................ | 15 |
5. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. ............................................ | 15 |
1. Lovforslagets baggrund
mv.
Den 25. oktober 2004 besluttede
Justitsministeriet at nedsætte Udvalget om Elektronisk
Lovtidende.
Det fremgår af udvalgets kommissorium,
at det i lyset af erfaringerne med udgivelse af Ministerialtidende
og Statstidende i elektronisk form er regeringens opfattelse, at
Lovtidende fremover bør udgives i en elektronisk udgave.
Det fremgår endvidere af udvalgets
kommissorium, at udvalget skal belyse de retlige, administrative og
praktiske spørgsmål, der vil være forbundet med
at udgive Lovtidende i elektronisk form. Udvalget skal i den
forbindelse overveje, om den elektroniske udgave af Lovtidende kan
erstatte den hidtidige trykte udgave, bl.a. således at
udgifterne til udgivelse af Lovtidende reduceres. På baggrund
af sine overvejelser skal udvalget endvidere vurdere, om der vil
være behov for lovændringer samt udarbejde udkast til
sådanne ændringer.
I oktober 2005 afgav Udvalget om Elektronisk
Lovtidende betænkning nr. 1464/2005. Udvalget bestod af en
formand (direktør hos Folketingets Ombudsmand Jens
Møller ) og 8 andre medlemmer som repræsentanter for
Advokatsamfundet, Civilstyrelsen, Dommerforeningen,
Finansministeriet, Folketinget, Justitsministeriet,
Københavns Universitet samt Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling.
Udvalgets betænkning er afgivet i
enighed.
Lovforslaget bygger på
betænkningen og de høringssvar, som Justitsministeriet
har modtaget, jf. pkt. 5 nedenfor.
2. Oversigt over
lovforslaget
2.1. Lovtidende i elektronisk
form
Med lovforslaget foreslås det, at
Lovtidende etableres i elektronisk form, og at Lovtidende i
elektronisk form skal udgøre den autoritative
kundgørelsesordning for retsforskrifter, der er omfattet af
lovtidendelovens kundgørelsesordning. En autoritativ
elektronisk kundgørelsesordning vil indebære, at
retsvirkningerne af kundgørelsen af de
pågældende retsforskrifter knytter sig til den
elektroniske kundgørelse. Det forudsættes ved
forslaget, at Lovtidende i elektronisk form gøres
tilgængelig for offentligheden på internettet, og at
den hidtidige udgivelse af Lovtidende i trykt form
ophører.
Forslaget indebærer, at
justitsministeren bemyndiges til at forestå driften af
Lovtidende i elektronisk form. Forslaget bygger på, at
Lovtidende i elektronisk form etableres med udgangspunkt i de
allerede eksisterende databaser, som Retsinformation råder
over. Der henvises til pkt. 3.1 nedenfor.
Forslaget indebærer endvidere, at
justitsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere
regler om Lovtidende i elektronisk form. Den foreslåede
bemyndigelse vil bl.a. skulle anvendes til at fastsætte
regler om sikkerheden ved den elektroniske
kundgørelsesordning, herunder regler om edb-sikkerhed, samt
om opbevaring af papirudgaver af de retsforskrifter, der
kundgøres i Lovtidende i elektronisk form. Der henvises til
pkt. 3.2 nedenfor.
Det foreslås i forlængelse af
forslaget om indførelse af en elektronisk
kundgørelsesordning, at lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, ophæves. Bestemmelsen i § 2,
stk. 2, 2. led, indebærer, at det ved kgl. anordning kan
bestemmes, at visse grupper af ministerielle bekendtgørelser
ikke indføres i Lovtidende. Der henvises til pkt. 3.3
nedenfor.
Der foreslås herudover en ændring
af den generelle ikrafttrædelsesregel i lovtidendelovens
§ 3, der finder anvendelse for de retsforskrifter, som
kundgøres i Lovtidende, men som ikke indeholder en
særlig bestemmelse om ikrafttræden. Ændringen vil
betyde, at ikrafttrædelsen af en retsforskrift, der ikke
indeholder en selvstændig bestemmelse om ikrafttræden,
vil knytte sig til indførelsen i Lovtidende i elektronisk
form. En sådan retsforskrift vil efter forslaget træde
i kraft ved begyndelsen af det døgn, der følger efter
det døgn, hvori retsforskriften er indført i
Lovtidende. Der henvises til pkt. 3.4 nedenfor.
2.2. Ikrafttrædelse
mv.
Det foreslås, at justitsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Baggrunden herfor er, at loven €" og dermed Lovtidende i
elektronisk form som den autoritative kundgørelsesordning
€" først bør sættes i kraft, når de
nødvendige udviklings- og etableringsforanstaltninger,
herunder tilvejebringelse af den fornødne tekniske kapacitet
og udvikling af det nødvendige edb-programmel, er
gennemført.
Det foreslås endvidere, at forslaget om
at ophæve lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led
€" der vil betyde, at der ikke længere er adgang til ved
kgl. anordning at undtage visse ministerielle
bekendtgørelser fra lovtidendelovens
kundgørelsespligt €" alene skal finde anvendelse for
retsforskrifter, der udstedes efter lovens
ikrafttrædelse.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Etablering af Lovtidende i
elektronisk form
3.1.1. Gældende ret
3.1.1.1. Grundlovens
§ 22
Det følger af grundlovens
§ 22, at et af Folketinget vedtaget lovforslag får
lovskraft, når det senest 30 dage efter den endelige
vedtagelse stadfæstes af kongen. Kongen befaler lovens
kundgørelse og drager omsorg for dens fuldbyrdelse.
Grundlovens § 22 stammer fra
grundloven af 1849, og bortset fra en rent sproglig ændring
ved grundloven af 1915 er der ikke siden sket ændring af den
del af bestemmelsen, som vedrører kundgørelse.
Det er almindeligt antaget i den juridiske
litteratur, at grundloven ikke tager stilling til
kundgørelsesmåden. Kundgørelsen af love vil
derfor i princippet kunne ske ved annoncering i f.eks. aviser, ved
oplæsning i radio eller fjernsyn eller på anden
formålstjenlig måde, herunder ved hjælp af edb.
Inden for meget vide rammer står lovgiver derfor frit med
hensyn til valget af kundgørelsesmåden og den
nærmere ordning af kundgørelsesformen. I den
forbindelse kan der peges på, at det
tinglæsningssystem, som eksisterede inden lovtidendelovens
gennemførelse, og som indebar, at forskrifterne blev
læst op på f.eks. herredstinget, blev anset for at
være i overensstemmelse med kundgørelsesbestemmelserne
i grundlovene af 1849 og 1866.
Det fremhæves dog også i den
juridiske litteratur, at der må lægges stor vægt
på kundgørelsen af love og bekendtgørelser,
idet det er af afgørende betydning, at borgerne ikke
udsættes for håndhævelse af regler, der ikke er
kundgjorte. Endvidere er der peget på, at det er praktisk og
principielt vigtigt, at der ved en officiel kundgørelse
tilvejebringes en autoritativ kilde til sikker viden om
retsreglernes nøjagtige ordlyd. Der henvises til afsnit 3.1
i betænkning nr. 1464/2005.
3.1.1.2. Lovtidendeloven
Lovtidendeloven stammer fra 1870, og loven
gennemførte en generel nyordning af
kundgørelsesmåden for love og en række andre
retsforskrifter, således at det hidtidige
tinglæsningssystem blev erstattet med kundgørelse i de
trykte publikationer Lovtidende og Ministerialtidende.
Det følger af lovtidendelovens
§ 2, stk. 1, at der i Lovtidende indføres
såvel alle love som alle kongelige anordninger, under hvilket
navn de end måtte udstedes (anordninger, åbne breve,
kundgørelser osv). Bestemmelsen omfatter således alle
love i formel forstand og alle af regenten udstedte
retsforskrifter, dvs. alle kgl. anordninger, der er bindende for
borgere og myndigheder. Bestemmelsen om kundgørelse af love
og kongelige anordninger i Lovtidende medfører, at
regeringen efter lovtidendeloven har pligt til at indføre de
pågældende retsforskrifter i Lovtidende.
Det følger af lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 1. led, at der i Lovtidende €"
foruden love og kongelige anordninger €" indføres alle
ministerielle anordninger, under hvilket navn de end måtte
udstedes (anordninger, bekendtgørelser, plakater,
reglementer, regulativer, instrukser, vedtægter osv).
Herunder falder med den nuværende sprogbrug ministerielle
bekendtgørelser, dvs. de retsforskrifter, der udstedes med
hjemmel i en lov og underskrives af vedkommende minister eller
på ministerens vegne.
Lovtidende udkommer i dag i 3 afdelinger: A,
B og C. I Lovtidende A optages alle de love, anordninger og
bekendtgørelser, der skal kundgøres i Lovtidende, og
som ikke optages i afdeling B. I Lovtidende B optages finanslove,
tillægsbevillingslove og normeringslove. Lovtidende C
indeholder traktater. Retsvirkningen af en retsforskrifts optagelse
i Lovtidende er den samme, hvad enten optagelsen sker i A, B eller
C.
Det bemærkes, at lovtidendeloven
gælder for Grønland, men ikke for
Færøerne, jf. lovens § 8.
Der henvises til afsnit 3.2 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.1.2. Elektronisk
kundgørelse i andre lande
Et flertal af EU€™s medlemslande
har i dag en offentligt tilgængelig, elektronisk udgave af de
kundgørelsespublikationer, der i de enkelte lande svarer til
Lovtidende. Det er imidlertid kun i Belgien, Østrig og
Frankrig, at der ultimo 2004 var etableret ordninger, som
indebærer hel eller delvis overgang til autoritativ
elektronisk kundgørelse af retsakter.
I Belgien er udgivelsen af den trykte udgave
af den belgiske kundgørelsespublikation svarende til
Lovtidende afskaffet. Den egentlige kundgørelse af love mv.
sker således via internettet.
Østrig er gået over til en
fuldstændig elektronisk dokumentbehandling i forbindelse med
lovgivningsprocessen, der således fra udfærdigelse af
lovforslag til kundgørelse af vedtagne love foregår
elektronisk. Fra 2004 er den østrigske publikation, der
svarer til Lovtidende, udelukkende blevet kundgjort i et
edb-baseret retsinformationssystem, og retsvirkningerne af de
kundgjorte retsforskrifter har fra samme tidspunkt været
knyttet til den elektroniske kundgørelse.
Frankrig har indført en ordning,
hvorefter kundgørelsesmåden afhænger af
karakteren af den pågældende retsforskrift. Ordningen
indebærer, at en række administrative retsakter alene
kundgøres elektronisk, mens love og dekreter
kundgøres samtidigt både i elektronisk og trykt form.
Endelig kundgøres visse særlige retsakter alene i
trykt form. Ordningen indebærer, at visse retsakters
ikrafttrædelse alene er knyttet til den elektroniske
kundgørelse af forskrifterne.
Endvidere har der i Norge og Sverige
været overvejelser om indførelse af elektroniske
kundgørelsesordninger. Den svenske rigsdag har i maj 2005
vedtaget en ordning, der vil indebære, at samtlige
retsforskrifter om lokal færdselsregulering skal
kundgøres i en landsdækkende edb-baseret database for
færdselsforskrifter, og at retsforskrifterne i databasen skal
udgøre forskrifternes autentiske version.
Der henvises til afsnit 4 i betænkning
nr. 1464/2005.
3.1.3. Udvalgets overvejelser
og forslag
3.1.3.1. Retlig
forudsætning om generel tilgængelighed
Udvalget har givet udtryk for den opfattelse,
at grundlovens § 22 ikke er til hinder for en elektronisk
kundgørelsesordning, hvorefter retsvirkningen af
retsforskrifternes kundgørelse knytter sig til den
elektroniske kundgørelse.
Udvalget har endvidere anført, at der
dog på grundlovens § 22 kan støttes et krav
om en kundgørelse af loven, som sikrer, at borgerne har
mulighed for at få kendskab til loven. Det må i
forlængelse heraf antages, at det er bedst stemmende med
grundlovens kundgørelseskrav, hvis tilrettelæggelsen
af den almindelige kundgørelsesordning fører til, at
love udbredes i et sådant omfang og på en sådan
måde, at borgerne enkelt og uden væsentlige
omkostninger kan gøre sig bekendt med dem.
Kundgørelse bør således ske på en
måde, så alle i princippet kan få kendskab til
lovteksten uden større omkostninger og besvær,
herunder navnlig så det ikke forudsætter anvendelse af
teknisk udstyr, som ikke er almindeligt tilgængeligt.
Udvalget har endvidere givet udtryk for, at
det må antages, at disse krav kan opfyldes gennem optagelse
af love og andre retsforskrifter i Lovtidende i elektronisk form,
hvis alle borgere har rimelige tekniske og økonomiske
muligheder for at skaffe sig adgang til Lovtidende i elektronisk
form. I den forbindelse er det afgørende, at der ikke alene
formelt er adgang til de elektronisk kundgjorte retsforskrifter,
men at alle borgere også har en reel mulighed for at
gøre sig bekendt med de pågældende
retsforskrifter.
Udvalget har i den forbindelse peget
på, at 83 pct. af befolkningen i 2004 havde adgang til
internettet fra deres hjem eller arbejdsplads. Udvalget har fundet,
at edb-teknologien i dag er så udbredt og indarbejdet i
samfundet, at borgerne generelt vil have mulighed for at få
adgang til Lovtidende i elektronisk form via internettet. Udvalget
har fremhævet, at elektronisk kundgørelse af
retsforskrifter via internettet vil medføre en markant
øget tilgængelighed for borgerne til de kundgjorte
retsforskrifter set i forhold til kundgørelse i trykt form.
Den øgede tilgængelighed vil være en konsekvens
af, dels at et stort antal borgere fra deres hjem eller
arbejdsplads vil kunne skaffe sig adgang til retsforskrifterne,
dels at retsforskrifterne vil kunne være tilgængelige
på næsten alle tider af døgnet.
Udvalget har anført, at det i den
sammenhæng er af afgørende betydning, at borgere, der
ikke fra deres hjem eller arbejde har adgang til internettet, uden
omkostninger fra folkebibliotekerne vil kunne få adgang til
Lovtidende i elektronisk form fra edb-maskiner med internetadgang.
Udvalget har i den forbindelse henvist til, at alle danske
folkebiblioteker den 31. december 2003 stillede computer med
internetadgang til rådighed for publikum, og udvalget har
forudsat, at folkebibliotekernes personale vil kunne yde
hjælp til og instruktion i tilgangen til og brugen af
Lovtidende i elektronisk form.
Med hensyn til Grønland er det i
betænkningen oplyst, at en opgørelse fra
Grønlands Statistik viser, at 36 pct. af befolkningen over
15 år i Grønland havde adgang til internettet fra
deres hjem eller arbejdsplads i 2001. Det er endvidere oplyst, at
næsten alle grønlændere har adgang til et
folkebibliotek, og at de fleste folkebiblioteker i Grønland
stiller computer med adgang til internettet til rådighed for
publikum. Udvalget har i lyset af, at internettet således er
mindre udbredt i Grønland end i Danmark, særligt
forudsat, at de grønlandske folkebiblioteker, der ikke
tilbyder internetadgang, på anden vis vil kunne være
behjælpelige med at fremskaffe kundgjorte
retsforskrifter.
Der henvises til afsnit 5.1.2 og 5.1.4 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.1.3.2. Retlig
forudsætning om sikkerheden ved Lovtidende i elektronisk
form
Udvalget har peget på, at optagelse i
Lovtidende er afgørende for ikrafttrædelse af love og
andre retsforskrifter, der er bindende for borgerne. I den
sammenhæng tjener Lovtidende det formål at give
oplysning om bestemmelsernes autoritative tekst. Udgivelse af
Lovtidende i elektronisk form forudsætter derfor, at det er
forsvarligt og hensigtsmæssigt at knytte
kundgørelsesvirkningen til optagelse af love og
bekendtgørelser i Lovtidende i elektronisk form. Det
indebærer, at kundgørelsen skal ske på en
autoritativ og bevissikker måde.
Endvidere bør kundgørelsen
efter udvalgets opfattelse blandt andet på baggrund af den
retlige tradition, der har udviklet sig, og som følge af
almindelige ordensmæssige hensyn opfylde et krav om, at
lovteksten senere let og til stadighed kan genfindes i autoritativ
form. Hensynet til retsanvendelsen kræver således, at
man med stor sikkerhed kan finde frem til tekster, der entydigt
indeholder den autoritative €" det vil i forhold til love sige
den af Folketinget vedtagne og regenten stadfæstede €"
ordlyd af de bestemmelser, som er gældende.
Erfaringerne har vist, at Lovtidende i trykt
form med høj grad af sikkerhed opfylder dette krav.
Lovtidende i elektronisk form må frembyde et lignende
sikkerhedsniveau mod fejlagtige eller ikke-autentiske tekster, som
f.eks. kan være forårsaget af fejlindtastninger,
systemfejl, strømsvigt eller udefrakommende angreb mod eller
manipulation med Lovtidende. I den forbindelse må det sikres,
at lovteksten ikke ved kundgørelsen eller senere slettes,
forvanskes, uberettiget ændres eller tilføjes noget i
sin sproglige fremtræden.
Der må derfor tilvejebringes den
nødvendige tekniske kapacitet og tilstrækkelige
sikkerhedsforanstaltninger med henblik på at sikre, at
Lovtidende i elektronisk form har en høj driftsikkerhed og
frembyder høj sikkerhed for autenciteten af de elektroniske
retsforskrifter, som kundgøres og lagres i systemet. Der
må således træffes foranstaltninger, der f.eks.
modvirker risikoen for, at de elektronisk opbevarede lovtekster
ikke indholdsmæssigt svarer til de lovtekster, der er
vedtaget af Folketinget.
Udvalget har givet udtryk for den opfattelse,
at det vil være muligt at opstille sikkerhedskrav til
Lovtidende i elektronisk form, således at systemets fysiske,
organisatoriske og tekniske integritet er tilstrækkelig til
at sikre, at de retsforskrifter, som opbevares og kan
fremsøges i det elektroniske kundgørelsessystem, er
autentiske. Der henvises til pkt. 3.2 nedenfor.
Udvalget har samlet givet udtryk for den
opfattelse, at der vil kunne etableres en Lovtidende i elektronisk
form, der på alle områder opfylder de krav, der kan
stilles til kundgørelsen. Særligt har udvalget
fremhævet, at de tekniske forudsætninger er til stede
for etablering af en elektronisk kundgørelsesordning, som
vil indebære, at retsvirkningen af retsforskrifternes
kundgørelse er knyttet til den elektroniske
kundgørelse, og som vil leve op til de krav, som må
stilles til en sådan ordning.
Der henvises til afsnit 5.1.2 og 5.1.6 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.1.3.3. Forbedring og
effektivisering af Lovtidende
Udvalget har påpeget, at den stadige og
hastige udvikling inden for edb-teknologien, herunder særligt
udviklingen af internettet og den dertil knyttede teknologi, har
medført øgede muligheder for etablering af en
autoritativ elektronisk kundgørelsesordning.
Som tekniske fordele ved en elektronisk
kundgørelsesordning har udvalget således peget
på, at edb-teknologien giver en forøget kapacitet til
behandling og opbevaring af oplysninger, således at
behandling og opbevaring af selv store mængder af oplysninger
forholdsmæssigt er meget lidt ressourcekrævende. I
forlængelse heraf medfører edb-teknologien udvidede
muligheder og service for brugerne af Lovtidende i form af bl.a.
forbedret overskuelighed og bedre søgemuligheder samt
forbedrede, mere specialiserede abonnementsmuligheder. Det vil
således med Lovtidende i elektronisk form være muligt
at etablere en kvalitativt forbedret
kundgørelsesordning.
Udvalget er endvidere af den opfattelse, at
elektronisk kundgørelse af retsforskrifter vil
indebære fordele, navnlig med hensyn til den hurtighed,
hvormed kundgørelsen rutinemæssigt vil kunne ske.
Kundgørelsen af retsforskrifter i Lovtidende i elektronisk
form vil ikke være bundet til samlede udgivelser af
retsforskrifter få gange om ugen, som det efter den
nuværende ordning almindeligvis er tilfældet med
Lovtidende i trykt form. Enkeltvis elektronisk kundgørelse
af retsforskrifter vil endvidere ikke medføre
nævneværdige meromkostninger, som det er
tilfældet med særlige udgaver af Lovtidende i trykt
form. Udgivelse af Lovtidende i elektronisk form vil således
være forbundet med større smidighed end Lovtidende i
trykt form.
Udvalget har desuden anført, at det
vil kunne medføre visse ressourcebesparelser at
kundgøre, opbevare og gøre retsforskrifter
tilgængelige via edb i stedet for gennem Lovtidende i trykt
form. En elektronisk kundgørelsesordning, hvor
retsforskrifter kundgøres løbende uden udgivelse af
tryksager, vil således på længere sigt kunne
medføre en effektivisering og rationalisering af den del af
lovgivningsarbejdet, der vedrører kundgørelsen af
retsforskrifter. Hertil kommer de mulige økonomiske
gevinster, som afskaffelse af det hidtidige Lovtidende i trykt form
vil kunne medføre, idet tryk og postforsendelse af
Lovtidende vil kunne ophøre.
Udvalget har herudover peget på, at
udnyttelsen af standardiseret edb-teknologi i hele den integrerede
lovgivningsproces er under udvikling (det såkaldte Lex
Dania-projekt). Hvis den elektroniske kundgørelsesordning
etableres i sammenhæng med Lex Dania-projektet, vil
kundgørelsesordningen også kunne indgå som led i
effektiviseringen og rationaliseringen af den samlede
lovgivningsproces.
Der henvises til afsnit 5.1.6 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.1.3.4. Udvalgets forslag
Det er udvalgets opfattelse, at der vil kunne
etableres en elektronisk kundgørelsesordning, som på
alle områder opfylder de krav, der må stilles til
kundgørelsen. Det fremhæves særligt, at de
tekniske forudsætninger er til stede for etablering af en
elektronisk kundgørelsesordning, som vil indebære, at
retsvirkningen af retsforskrifternes kundgørelse knyttes til
den elektroniske kundgørelse, og som vil leve op til de
krav, der retligt må stilles til en sådan ordning.
Udvalget har også peget på, at sådanne systemer
er etableret i Belgien og Østrig.
Udvalget om elektronisk Lovtidende har derfor
anbefalet, at der etableres en Lovtidende i elektronisk form, som
er tilgængelig på internettet, og som udgør den
autoritative kundgørelsesordning for retsforskrifter, der er
omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning. En
autoritativ elektronisk kundgørelsesordning vil
indebære, at retsvirkningerne af kundgørelsen af de
pågældende retsforskrifter knytter sig til den
elektroniske kundgørelse.
Udvalget har på denne baggrund
foreslået en ændring af lovtidendeloven, således
at justitsministeren bemyndiges til at forestå driften af
Lovtidende i elektronisk form. Udvalget har i den forbindelse peget
på, at kundgørelse af retsforskrifter er en
offentligretlig funktion af principiel betydning i et retssamfund.
Der må ikke kunne opstå tvivl om en retsforskrifts
autoritet, og det er af afgørende betydning, at en statslig
myndighed har kontrol med og ansvar for funktionen af det
officielle, autoritative kundgørelsessystem. Der henvises
til afsnit 5.2.1 i betænkning nr. 1464/2005.
Det er endvidere udvalgets opfattelse, at det
vil indebære betydelige tekniske og ressourcemæssige
fordele, hvis Lovtidende i elektronisk form etableres med
afsæt i Retsinformation. Med Retsinformation har staten
allerede etableret et særdeles velfungerende og effektivt
retsinformationssystem, som indeholder al gældende
lovgivning. Systemet har vist sig at være stabilt og
driftsikkert, og udvalget finder det derfor naturligt, at der ikke
påbegyndes udvikling af et helt nyt databasesystem, men at
Lovtidende i elektronisk form etableres som en overbygning på
Retsinformation. Det vil også indebære, dels at
Lovtidende i elektronisk form vil kunne etableres uden anvendelse
af uforholdsmæssige ressourcer, dels sikkerhedsmæssige
fordele, jf. pkt. 3.2.1.1 nedenfor.
Forslaget bygger på, at Lovtidende i
elektronisk form etableres med udgangspunkt i de allerede
eksisterende databaser, som Retsinformation råder over.
3.1.4. Justitsministeriet s
overvejelser og forslag
Justitsministeriet kan tilslutte sig
udvalgets synspunkter og anbefalinger vedrørende etablering
af Lovtidende i elektronisk form.
Justitsministeriet er i den forbindelse enig
i, at det ligger inden for grundlovens rammer at etablere en
autoritativ elektronisk kundgørelsesordning, som
indebærer, at retsvirkningen af kundgørelse af
retsforskrifter i Lovtidende bliver knyttet til kundgørelsen
i Lovtidende i elektronisk form.
Justitsministeriet er herudover enig i, at
edb-teknologien i dag er så udbredt og indarbejdet i
samfundet, at borgerne generelt vil have mulighed for at få
adgang til Lovtidende i elektronisk form via internettet, og at det
i den sammenhæng er af afgørende betydning, at
borgere, der ikke fra deres hjem eller arbejde har adgang til
internettet, uden omkostninger fra folkebibliotekerne vil kunne
få adgang til Lovtidende i elektronisk form fra edb-maskiner
med internetadgang. Ministeriet kan i den sammenhæng
tilslutte sig det, som udvalget har anført særligt om
den generelle tilgængelighed i Grønland til Lovtidende
i elektronisk form.
Justitsministeriet forudsætter
endvidere €" som antaget af udvalget €" at der vil kunne
etableres en elektronisk kundgørelsesordning, som på
alle områder opfylder de krav, der kan stilles til
kundgørelsen, herunder at de tekniske forudsætninger
er til stede for etablering af en elektronisk
kundgørelsesordning. Der henvises til pkt. 3.2.1
nedenfor.
På den baggrund kan Justitsministeriet
tilslutte sig udvalgets forslag om, at justitsministeren bemyndiges
til at forestå driften af Lovtidende i elektronisk form.
Ministeriet kan endvidere tilslutte sig forslaget om, at
retsvirkningen af kundgørelse af retsforskrifter i
Lovtidende bliver knyttet til kundgørelsen i Lovtidende i
elektronisk form.
Der henvises til forslaget til § 1
a, stk. 1, i lovtidendeloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
Det bemærkes, at Justitsministeriet
ikke har fundet det nødvendigt at indsætte en
bestemmelse i lovtidendeloven, der udtrykkeligt fastsætter,
at retsvirkningerne af kundgørelse af retsforskrifter
omfattet af lovtidendelovens § 2 er knyttet til
kundgørelsen i Lovtidende i elektronisk form, jf. herved
§ 1 a, stk. 2, i udvalgets lovudkast.
Baggrunden herfor er, at Lovtidende efter
justitsministerens ikraftsættelse af det vedtagne lovforslag
alene vil eksistere i elektronisk form, da der efter det tidspunkt
ikke længere vil blive udgivet en Lovtidende i trykt form.
Det betyder, at det vil være Lovtidende i elektronisk form,
som lovtidendelovens § 3, 1. pkt., henviser til,
når det bestemmes, at »offentliggørelse igennem
Lovtidende bliver den bindende bekendtgørelsesform«.
Heraf følger, at retsvirkningerne af kundgørelse af
retsforskrifter omfattet af lovtidendelovens § 2 vil
være knyttet til kundgørelsen i Lovtidende i
elektronisk form.
3.2.
Sikkerhedsforanstaltninger
3.2.1. Tekniske
foranstaltninger
3.2.1.1. Udvalgets overvejelser
og forslag
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.2
ovenfor, har udvalget påpeget, at hensynet til
retsanvendelsen kræver, at man med stor sikkerhed kan finde
frem til tekster, der entydigt indeholder den autoritative ordlyd
af retsforskrifter, som er gældende. Der må derfor
tilvejebringes den nødvendige tekniske kapacitet samt
tilstrækkelige fysiske og tekniske sikkerhedsforanstaltninger
med henblik på at sikre, at et elektronisk
kundgørelsessystem har en høj driftssikkerhed og
frembyder høj sikkerhed for autenciteten af de kundgjorte
retsforskrifter.
Udvalget har nærmere anført, at
sikkerhedsniveauet er af afgørende betydning for
imødegåelse af risikoen for, at de retsforskrifter,
som opbevares og kan søges frem i det elektroniske
kundgørelsessystem, er fejlbehæftede f.eks. på
grund af fejlindtastninger, systemfejl, strømsvigt eller
udefrakommende angreb mod eller manipulation med
kundgørelsessystemet. En elektronisk
kundgørelsesordning forudsætter derfor en meget
høj grad af sikkerhed i de systemer, der anvendes til
produktion og formidling af retsforskrifterne.
Udvalget har peget på, at der i
forbindelse med elektronisk behandling af oplysninger overordnet
kan stilles krav om sikkerhed i tre relationer. For det
første skal der være fysisk sikkerhed, således
at de lagrede oplysninger befinder sig et aflåst sted, og at
der træffes foranstaltninger mod indbrud, brand eller anden
fysisk ødelæggelse af dem. For det andet skal der
være organisatorisk sikkerhed, hvilket indebærer, at
der skal være opbygget rutiner, således at kun
autoriserede personer har adgang til oplysningerne, og at disse
alene behandles autoriseret. Der skal derfor være fastsat
regler og procedurer for, hvilke personer der har adgang til
systemet, samt på hvilken måde behandling af
oplysninger i systemet må ske. For det tredje skal
oplysningerne være sikret systemmæssigt eller teknisk.
Denne form for sikkerhed har til formål at hindre at systemet
angribes udefra, og at systemet benyttes uautoriseret. Som midler
til systemmæssig sikring kan der f.eks. anvendes adgangskoder
og registrering af behandlinger, der foretages i systemet
(logning).
Om de hensyn, som
sikkerhedsforanstaltningerne skal varetage, er nærmere
anført følgende:
I forhold til det samlede elektroniske
kundgørelsessystem er det anført, at der må
stilles krav, som skal skabe sikkerhed for, at det altid er muligt
at producere og offentliggøre nye retsforskrifter,
således at kundgørelsesproceduren er gennemført
og dokumenteret (dvs. registreret) i overensstemmelse med den
foreskrevne metode.
Endvidere må der efter udvalgets
opfattelse stilles sikkerhedskrav af hensyn til den konkrete
tilgængelighed for brugerne af
offentliggørelsessystemet. Ved konkret tilgængelighed
forstås, at systemerne faktisk er tilgængelige for
brugerne. Disse krav skal sikre, at det er muligt at få
adgang til de kundgjorte retsforskrifter i det omfang eller
tidsrum, som er fastsat. Kravene vedrører systemernes
driftssikkerhed i bredeste forstand, og de mest grundlæggende
forudsætninger for sikker drift er stabile og robuste
edb-programmer, tilstrækkelig teknisk kapacitet i systemet,
strenge krav til kvaliteten af driftsmiljøet og
opretholdelse af et teknisk beredskab, der gør det muligt
hurtigt at konstatere og reagere på systemfejl,
driftsforstyrrelser og nedbrud.
Herudover må der stilles krav af hensyn
til at sikre retsforskrifternes autenticitet. Disse krav skal skabe
sikkerhed for, at retsforskrifterne ikke forvanskes eller
tilintetgøres enten på grund af tekniske fejl i
processen eller på grund af indgreb fra tredjemand. De
ovennævnte forudsætninger for sikker drift medvirker
også til at forebygge tekniske fejl, hvorimod der
kræves særlige sikkerhedsforanstaltninger for at
mindske sandsynligheden for, at angreb udefra kan realiseres.
Sådanne sikkerhedsforanstaltninger kan, som det fremgår
ovenfor, have karakter af administrative og organisatoriske
foranstaltninger, hvilket i denne sammenhæng vil sige
etablering af passende regler og forretningsgange, af fysiske
sikkerhedsforanstaltninger, f.eks. bygningsmæssige og andre
fysiske foranstaltninger til beskyttelse af IT-systemet, og af
tekniske sikkerhedsforanstaltninger, dvs. funktionaliteter, som
etableres i forbindelse med den tekniske udformning af IT-systemet,
f.eks. adgangskontrol med password.
Udvalget har desuden påpeget, at der
bør træffes foranstaltninger med henblik på
sikkerhedskopiering af de elektroniske retsforskrifter, som er
indeholdt i Lovtidende i elektronisk form.
Udvalget har gennemgået de krav, som
mere konkret må stilles dels til det edb-system, som anvendes
til produktion af de retsforskrifter, der skal kundgøres,
dels til det edb-system, som understøtter selve
kundgørelsen af retsforskrifterne. Der henvises til afsnit
5.1.5.1 og 5.1.5.2 i betænkning nr. 1464/2005.
Samlet har udvalget givet udtryk for den
opfattelse, at det vil være muligt at opstille sikkerhedskrav
til Lovtidende i elektronisk form, således at systemets
fysiske, organisatoriske og tekniske integritet er
tilstrækkelig til at sikre, at de retsforskrifter, som
opbevares og kan fremsøges i det elektroniske
kundgørelsessystem, er autentiske. Udvalget har i
forlængelse heraf givet udtryk for, at der med sådanne
sikkerhedskrav vil kunne etableres en Lovtidende i elektronisk
form, der på alle områder opfylder de krav, der kan
stilles til kundgørelsen. Særligt har udvalget
fremhævet, at de tekniske forudsætninger er til stede
for etablering af en autoritativ elektronisk
kundgørelsesordning, som vil leve op til de krav, som
må stilles til en sådan ordning. En autoritativ
elektronisk kundgørelsesordning vil indebære, at
retsvirkningen af retsforskrifternes kundgørelse er knyttet
til den elektroniske kundgørelse.
Udvalget har på denne baggrund
foreslået, at der i lovtidendeloven indføjes en
bemyndigelse til justitsministeren til at udstede regler bl.a. om
sikkerheden ved Lovtidende i elektronisk form.
Som det fremgår af pkt. 3.1.3.4
ovenfor, er det udvalgets opfattelse, at det vil indebære
betydelige fordele, hvis Lovtidende i elektronisk form etableres
med udgangspunkt i Retsinformation. En sådan løsning
vil bl.a. indebære den sikkerhedsmæssige fordel, at der
i Lovtidende i elektronisk form alene gives offentligheden adgang
til en kopi af den retsforskrift, der hentes fra Retsinformation.
Dette vil give en høj grad af sikkerhed mod forvanskning og
tilintetgørelse af retsforskrifter, idet dokumenterne
(filerne) ikke fysisk er placeret i Lovtidende i elektronisk form,
men i Retsinformation.
3.2.1.2. Justitsministeriet s
overvejelser og forslag
Justitsministeriet er enig med udvalget i, at
hensynet til retsanvendelsen kræver, at man med stor
sikkerhed kan finde frem til tekster, der entydigt indeholder den
autoritative ordlyd af retsforskrifter, som er gældende, og
at der derfor må tilvejebringes den nødvendige
tekniske kapacitet samt tilstrækkelige fysiske og tekniske
sikkerhedsforanstaltninger med henblik på at sikre, at et
elektronisk kundgørelsessystem har en høj
driftssikkerhed og frembyder høj sikkerhed for autenciteten
af de kundgjorte retsforskrifter.
Justitsministeriet er endvidere enig med
udvalget i, at en Lovtidende i elektronisk form må
forudsætte en meget høj grad af sikkerhed i de
systemer, der anvendes til produktion og formidling af
retsforskrifterne, for at forhindre, at de indeholdte
retsforskrifter hændeligt eller ulovligt
tilintetgøres, fortabes eller forandres. Det bemærkes,
at de høje sikkerhedskrav må omfatte ikke alene de
rent edb-baserede systemer, men også arbejdsrutiner mv.
Justitsministeriet finder herudover, at det
er af afgørende betydning for Lovtidendes funktion som den
autoritative kundgørelsesordning for retsforskrifter, der er
omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning, at
Lovtidendes sikkerhedsmæssige integritet ikke kan drages i
tvivl, og at sikkerhedsforanstaltningerne således har
afgørende betydning for Lovtidendes funktion og
troværdighed. Sikkerhedsforanstaltningerne vil i visse
sammenhænge kunne rette sig mod brugerne af Lovtidende,
f.eks. således at forbindelsen til en brugers computer kan
afbrydes, hvis der opstår mistanke om, at den
pågældende foretager handlinger, der udgør en
trussel mod Lovtidendes sikkerhed. Endvidere er det af betydning,
at der kan udstedes regler om sikkerheden mv. ved Lovtidende i
elektronisk form, som er bindende for f.eks. private, som leverer
ydelser i forbindelse med udviklingen og driften af Lovtidende i
elektronisk form.
Justitsministeriet finder på denne
baggrund, at der ved bekendtgørelse bør opstilles
regler for de foranstaltninger, som træffes vedrørende
sikkerheden i det elektroniske kundgørelsessystem.
Ministeriet kan derfor tilslutte sig udvalgets forslag om, at der
skabes udtrykkelig hjemmel til, at justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler bl.a. om sikkerheden ved
Lovtidende i elektronisk form.
Det bemærkes i den forbindelse, at det
er Justitsministeriet s opfattelse, at det er mest
hensigtsmæssigt, at der indføjes en særlig
bemyndigelsesbestemmelse i lovtidendeloven, som €" i
modsætning til den eksisterende bestemmelse i
lovtidendelovens § 7 €" særligt angår
fastsættelse af regler om Lovtidende i elektronisk form.
Der henvises til forslaget til § 1
a, stk. 2, i lovtidendeloven, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1.
3.2.2. Retlige
foranstaltninger
3.2.2.1. Udvalgets overvejelser
og forslag
Udvalget har foreslået, at der
etableres en bemyndigelse til, at justitsministeren kan
fastsætte regler om opbevaring af de autentiske akter, som
indeholder de pågældende retsforskrifter, således
at det sikres, at der uafhængigt af Lovtidende i elektronisk
form eksisterer en eller flere papirudgaver af den udstedte
retsakt.
Udvalget har fundet, at der €" uanset at
der stilles høje sikkerhedskrav til det elektroniske
kundgørelsessystem €" bør tages højde for
risikoen for, at de elektronisk opbevarede retsforskrifter slettes,
på anden måde tilintetgøres, ændres eller
manipuleres. Med henblik på at kunne håndtere
sådanne helt ekstraordinære situationer har udvalget
fundet, at det vil være hensigtsmæssigt, at der fortsat
opbevares papirudgaver af alle retsforskrifter, der er omfattet af
lovtidendelovens kundgørelsesordning. Udvalget har i den
forbindelse fundet det naturligt, at den myndighed, som har udstedt
en retsforskrift, er ansvarlig for at opbevare en papirudskrift
heraf med henblik på at opnå en ekstra sikkerhed mod
sletning mv. af den elektronisk kundgjorte retsforskrift.
Udvalget har peget på, at der allerede
efter arkivlovgivningen findes en pligt for den ansvarlige
myndighed til at opbevare autentiske retsakter, herunder originale
love, som er vedtaget af Folketinget og stadfæstet af
regenten med en ministers kontrasignatur, samt
bekendtgørelser, som er undertegnet af f.eks. den ansvarlige
minister med vedkommende embedsmands kontrasignatur. Disse
autentiske akter kan opbevares i den relevante sag, som beror i det
ansvarlige ministeriums arkiv, indtil den overdrages til statens
arkiver efter arkivloven. Udvalget har henvist til arkivlovens
§ 8 og § 4 i bekendtgørelse nr. 591 af
26. juni 2003 om offentlige arkivalier og om offentlige arkivers
virksomhed.
Der henvises til afsnit 5.2.3.2 i
betænkning nr. 1464/2005.
Udvalget har herudover overvejet, om der med
etableringen af Lovtidende i elektronisk form som den autoritative
kundgørelsesordning skabes et behov for en
nødkundgørelsesordning med henblik på at sikre,
at lovgivningsmagtens og forvaltningens kompetence til at udstede
generelle retsakter ikke hindres, f.eks. som følge af
systemnedbrud i Lovtidende i elektronisk form.
Udvalget har imidlertid ikke fundet, at der
med etableringen af Lovtidende i elektronisk form som den
autoritative kundgørelsesordning i sig selv skabes et behov
for en nødkundgørelsesordning. Udvalget har i den
forbindelse lagt vægt på den opfattelse, at det vil
være teknisk muligt at etablere et kundgørelsessystem
med et sikkerhedsniveau, der lever op til det niveau, som må
kræves for kundgørelsesordningen for retsforskrifter,
der er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning, jf.
herved pkt. 3.2.1.1 ovenfor.
Der henvises til afsnit 5.2.3.1 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.2.2.2. Justitsministeriet s
overvejelser og forslag
Justitsministeriet kan tilslutte sig, at der
af de af udvalget anførte grunde bør etableres en
hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte regler om
opbevaring af de autentiske akter, som indeholder de
retsforskrifter, der kundgøres i Lovtidende.
Der henvises til den foreslåede
§ 1 a, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr.
1.
Endvidere er Justitsministeriet enig med
udvalget i, at der med etableringen af Lovtidende i elektronisk
form som den autoritative kundgørelsesordning ikke i sig
selv skabes et behov for en
nødkundgørelsesordning.
Det bemærkes i den forbindelse, at
lovtidendelovens kundgørelsesordning vil kunne fraviges,
hvis der ved lov udtrykkeligt fastsættes en anden
kundgørelsesmåde enten for loven alene eller med
fremtidig generel virkning. Der vil således, hvis en helt
ekstraordinær situation skulle opstå, f.eks. på
grund af længerevarende systemnedbrud i Lovtidende i
elektronisk form, ved lov kunne etableres en særlig
kundgørelsesordning.
3.3. Afskaffelse af muligheden
for at undtage visse retsforskrifter fra kundgørelse i
Lovtidende
3.3.1. Gældende ret
Lovtidendelovens § 2, stk. 2,
2. led, indeholder hjemmel til, at det ved kgl. anordning kan
bestemmes, at visse grupper af ministerielle bekendtgørelser
(anordninger) ikke indføres i Lovtidende, men at der i
stedet kundgøres i overensstemmelse med forskrifter, som
meddeles af vedkommende minister. Det følger videre af
bestemmelsen, at det i den forbindelse kan bestemmes, at en kommune
skal afholde udgifterne til kundgørelsen af den
pågældende bekendtgørelse, hvis
bekendtgørelsen kun berører den
pågældende kommune og derfor kun skal kundgøres
inden for kommunens område.
Undtagelsesbestemmelsen blev indført
ved lov nr. 467 af 14. december 1923.
Det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, jf. Rigsdagstidende 1923-24, tillæg A, sp. 2973
ff, at baggrunden for undtagelsesbestemmelsen var, at Lovtidendes
stof i årene før lovforslaget var tiltaget i betydelig
grad, hvilket havde medført en stærk forøgelse
af udgifterne ved udgivelsen og trykningen af Lovtidende. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne, at man fandt, at
man uden at gå berettigede interesser for nær ville
kunne begrænse stoffet i Lovtidende, således at
indførelse i Lovtidende bortfaldt for så vidt
angår udfærdigelser, der kun havde interesse for
snævrere kredse eller kun havde rent lokal betydning.
Lovændringen indebar, at der for de
undtagne retsforskrifter skal kundgøres i overensstemmelse
med forskrifter, som meddeles af vedkommende minister. Det er
således en forudsætning, at der sker en anden form for
kundgørelse af de efter lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, undtagne retsforskrifter. Det fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, at der herved vil kunne
tages hensyn til, om det i de enkelte tilfælde skønnes
nødvendigt at bringe retsforskriften til kundskab i videre
eller snævrere udstrækning, ligesom den mest praktiske
form vil kunne vælges.
Ved ændringen i 1923 af
lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, blev det
endvidere fastsat, at der om retsforskrifter, som ved kgl.
anordning var blevet undtaget fra optagelse i Lovtidende, skulle
optages en meddelelse i Lovtidende med angivelse af
udfærdigelses- og ikrafttrædelsesdag. Denne bestemmelse
blev imidlertid ophævet ved lov nr. 279 af 18. juni 1951. Der
optages hvert år i Lovtidende A en liste over de
retsforskrifter, som efter § 2, stk. 2, 2. led, er
undtaget fra kundgørelse i Lovtidende.
Undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led, er i dag udnyttet til at
undtage en række retsforskrifter fra kravet om
kundgørelse i Lovtidende. Lovtidendeloven angiver ikke,
hvordan bekendtgørelser, der ikke optages i Lovtidende, skal
kundgøres.
Det fremgår af pkt. 115 i
Justitsministeriet s vejledning nr. 153 af 22. september 1987 om
udarbejdelse af administrative forskrifter, at
spørgsmålet om at undtage bekendtgørelser fra
kundgørelse i Lovtidende navnlig kan overvejes med hensyn
til bekendtgørelser, der har et meget væsentligt
omfang, og som er af rent teknisk karakter, eller som kun har
betydning for en meget begrænset del af befolkningen eller et
erhverv med et lille antal erhvervsudøvere. I forbindelse
med overvejelserne bør der også lægges
vægt på mulighederne for på anden måde at
informere den berørte personkreds om reglernes eksistens,
f.eks. gennem fagtidsskrifter eller ved direkte udsendelse til de
pågældende.
Det fremgår endvidere af vejledningens
pkt. 117, at der af hensyn til borgernes mulighed for at kunne
skaffe sig oplysninger om reglerne under alle omstændigheder
i den kongelige anordning eller en særlig
bekendtgørelse, der optages i Lovtidende, bør
være en bestemmelse om, hvor interesserede kan skaffe sig
eksemplarer af den officielle bekendtgørelse.
For bekendtgørelser, der retter sig
til en lidt videre kreds, kan der være behov for at indrykke
meddelelser om ændringer af den pågældende
bekendtgørelse i Lovtidende eller eventuelt Statstidende.
Retter bekendtgørelserne inden for et givet område sig
kun til en kendt og begrænset kreds, kan det overvejes at
fastsætte, at bekendtgørelsen sendes direkte til de
pågældende. Fremgangsmåden forudsætter
imidlertid, at myndigheden har og vil fortsætte med at have
et udtømmende kendskab til kredsen af berørte, jf.
vejledningens pkt. 119-120.
Det bemærkes, at bestemmelsen i
lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, er
ændret ved § 7 i lov nr. 552 af 24. juni 2005 om
ændring af retsplejeloven og forskellige andre love. Om
forholdet mellem lovforslaget og den allerede vedtagne
ændring af § 2, stk. 2, 2. led, henvises til
pkt. 3.3.3 nedenfor.
3.3.2. Udvalgets overvejelser
og forslag
Udvalget har foreslået, at
lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, ophæves,
hvis der etableres en elektronisk kundgørelsesordning.
Udvalgets udgangspunkt har ved vurderingen af
spørgsmålet om, hvorvidt der er grundlag for at
opretholde bestemmelsen i § 2, stk. 2, 2. led,
været, at Lovtidende efter lovtidendelovens § 3 er
den bindende kundgørelsesform for de retsforskrifter, der er
omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning.
Fravigelser fra den almindelige kundgørelsesordning må
derfor kræve, at der er tungtvejende hensyn, der begrunder en
sådan fravigelse. Hvis ikke sådanne tungtvejende hensyn
gør sig gældende, bør kundgørelse af
retssikkerheds- og ordensmæssige grunde ske efter den
almindelige ordning, dvs. kundgørelse i Lovtidende.
Udvalget har i den forbindelse anført,
at den elektroniske kundgørelsesordning vil indebære,
at de pågældende retsforskrifter ved indførelsen
i Lovtidende lagres elektronisk. Ved denne lagring har det ikke
afgørende ressourcemæssig betydning, hvilket omfang
retsforskriften har. Indførelse af retsforskrifter med store
tekst- eller billedmængder vil således ikke teknisk
adskille sig fra indførelse af retsforskrifter med mindre
tekstmængder i databasen. Der vil således ikke
gøre sig noget nævneværdigt hensyn
gældende til at begrænse Lovtidendes omfang, idet
elektronisk kundgørelse af selv meget omfattende og teknisk
prægede retsforskrifter ikke vil være
uforholdsmæssigt ressourcekrævende.
Endvidere har udvalget anført, at
hensynet til overskueligheden af Lovtidende ikke vil have samme
betydning, idet de systematiserings- og søgemuligheder, som
et edb-baseret kundgørelsessystem giver mulighed for, vil
medføre, at det bliver betydeligt nemmere og mere
overskueligt at fremfinde de retsforskrifter, som en bruger
måtte være interesseret i. Hertil kommer, at også
abonnementsmulighederne vil kunne tilpasses efter de enkelte
brugeres interesser, hvilket indebærer, at
informationsstrømmen fra kundgørelsessystemet til den
enkelte bruger vil kunne afpasses brugerens behov eller interesser.
Der gør sig derfor ikke de samme hensyn gældende til
overskueligheden i forhold til den elektroniske
kundgørelsesordning, som der gør ved Lovtidende i
trykt form.
Udvalget har på denne baggrund fundet,
at det ressourcemæssige hensyn til begrænsning af
stoffet i Lovtidende, som må anses for at være
bærende for undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. pkt., ikke længere vil
gøre sig gældende, hvis der indføres en
elektronisk kundgørelsesordning.
Udvalget har endvidere lagt vægt
på, at det følger af cirkulære nr. 27 af 28.
februar 1996 om ministeriernes pligtaflevering til Retsinformation,
at bl.a. alle bekendtgørelser skal indføres i
Retsinformation. Der bør således allerede efter den
gældende ordning elektronisk indføres retsforskrifter
i Retsinformation, selv om forskrifterne ikke skal indføres
i Lovtidende. Udvalget har i den forbindelse bemærket, at der
ved etableringen af Lovtidende i elektronisk form må
tilvejebringes et kundgørelsessystem, der teknisk har
kapacitet til at indeholde retsforskrifter, som i forbindelse med
kundgørelsen kan frembyde tekniske vanskeligheder.
Udvalget har til brug for sine overvejelser
anmodet samtlige ministerier om bemærkninger til en eventuel
ophævelse af bestemmelsen i lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led.
Udvalget har fra visse ministerier modtaget
indsigelser mod en eventuel ophævelse af lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led. Disse indsigelser er
primært begrundet i ønsker om at opretholde muligheden
for alternativ kundgørelse af konkret angivne
retsforskrifter.
Ønskerne om at opretholde muligheden
for alternative kundgørelsesmåder for disse
retsforskrifter er for enkelte ministeriers vedkommende begrundet
i, at man finder, at det er uhensigtsmæssigt at
kundgøre visse retsforskrifter i Lovtidende, idet de
pågældende retsforskrifter retter sig til snævert
afgrænsede grupper af borgere eller virksomheder og derfor
også hidtil har været kundgjort på alternativ
vis.
Nogle ministerier har påpeget et behov
for meget hurtig eller mere smidig kundgørelse af specifikke
retsforskrifter. I den forbindelse er der bl.a. henvist til
retsforskrifter, som retter sig mod en meget snævert
afgrænset personkreds, hvor det skønnes, at en mere
målrettet kundgørelsesordning er mest
hensigtsmæssig.
Der har endvidere været ministerier,
som har givet udtryk for, at man for visse retsforskrifters
vedkommende har erfaring med, at der har været betydelige
tekniske vanskeligheder med at indføre de
pågældende retsforskrifter i Retsinformation, og at man
derfor frygter tilsvarende tekniske vanskeligheder ved at skulle
kundgøre retsforskrifterne i en kommende Lovtidende i
elektronisk form.
Udvalget har sammenfattende ikke fundet, at
de hensyn, som har været fremført af de
pågældende ministerier, og som uden undtagelse knytter
sig til bestemte retsforskrifter inden for vedkommende ministeriums
område, i sig selv kan begrunde, at den generelle
undtagelsesbestemmelse i lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, opretholdes.
Udvalget har dog anført, at det ikke
kan udelukkes, at der i de tilfælde, som er påpeget af
visse ministerier i forbindelse med udvalgets høring, kan
være tungtvejende hensyn, som fører til, at
kundgørelse af de pågældende retsforskrifter
bør ske på anden måde end ved kundgørelse
i Lovtidende i elektronisk form. Udvalget har imidlertid fundet, at
de hensyn, der kræver etablering af en alternativ
kundgørelsesordning, i sådanne helt specielle
tilfælde bør varetages ved særlig lovgivning
på det pågældende ministeriums område og
ikke ved en generel undtagelsesbestemmelse som lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led.
Udvalget har i øvrigt peget på,
at ophævelsen af lovtidendelovens bestemmelse om undtagelse
af visse retsforskrifter fra kundgørelse i Lovtidende efter
udvalgets forslag alene vil rette sig mod fremtidige
retsforskrifter, dvs. retsforskrifter, der udstedes efter
etableringen af den elektroniske kundgørelsesordning. Det
foreslås således ikke, at der skal ske
kundgørelse i Lovtidende i elektronisk form af
retsforskrifter, som allerede er udstedt, og som er undtaget fra
kravet om kundgørelse i Lovtidende, jf. lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led.
Der henvises til afsnit 5.2.2 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.3.3. Justitsministeriet s
overvejelser og forslag
Justitsministeriet kan af de af udvalget
anførte grunde tilslutte sig udvalgets forslag om, at
undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, ophæves.
Justitsministeriet er i den forbindelse enig
med udvalget i, at der efter omstændighederne kan gøre
sig særlige hensyn gældende, som betyder, at der for
visse retsforskrifter er behov for at fastsætte en anden
kundgørelsesordning end den, som følger af
lovtidendeloven. Sådanne særlige hensyn kunne f.eks.
være hensyn til en særlig effektiv eller hurtig
kundgørelse eller kundgørelse rettet mod en meget
snæver gruppe af berørte personer mv.
I overensstemmelse hermed har
Justitsministeriet tilkendegivet over for de ministerier, som har
udtalt sig mod ophævelse af lovtidendelovens § 2,
stk. 2, 2. led, at de pågældende ministerier i
givet fald må overveje, om der for visse retsforskrifter kan
være særlige hensyn, der begrunder, at der
fastsættes en alternativ kundgørelsesordning, og at
det i så fald bør ske ved lovgivning på
vedkommende ressortområde.
Som det fremgår af pkt. 3.3.1 ovenfor,
er bestemmelsen i lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2.
led, ændret ved § 7 i lov nr. 552 af 24. juni 2005
om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love.
Ændringen €" som først træder i kraft den
1. januar 2007 samtidig med kommunalreformen €" betyder, at
den nugældende mulighed for i visse tilfælde at
bestemme, at en kommune skal betale udgifterne for
kundgørelsen af en bekendtgørelse, som ved kgl.
anordning er undtaget fra kundgørelse i Lovtidende,
også skal gælde for de kommende regioner.
Om forholdet mellem lovforslaget og den
allerede vedtagne ændring af § 2, stk. 2, 2.
led, kan det oplyses, at en ikraftsættelse af det
foreliggende lovforslag den 1. januar 2007 eller tidligere vil
betyde, at den ændring af § 2, stk. 2, 2. led,
der er foretaget ved lov nr. 552 af 24. juni 2005, ikke kommer til
at få virkning. Hvis det foreliggende lovforslag derimod
først sættes i kraft på et tidspunkt efter den
1. januar 2007, vil ændringen af § 2, stk. 2,
2. led, have virkning indtil det pågældende
tidspunkt.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 2.
Justitsministeriet finder ligesom udvalget,
at ophævelsen af undtagelsesbestemmelsen i lovtidendelovens
§ 2, stk. 2, 2. led, alene bør rette sig mod
fremtidige retsforskrifter, der udstedes efter det foreliggende
lovforslags ikrafttrædelse.
Der henvises til lovforslagets § 2,
stk. 2.
3.4. Ændring af
lovtidendelovens generelle ikrafttrædelsesregel
3.4.1. Gældende ret
Det følger af lovtidendelovens
§ 3, 1. pkt., at offentliggørelsen i Lovtidende er
den bindende bekendtgørelsesform. Det følger videre
af § 3, 2. pkt., at loven, anordningen eller
bekendtgørelsen, for så vidt den ikke indeholder en
herfra afvigende bestemmelse, træder i kraft ugedagen efter
den dag, hvor det nummer af Lovtidende, hvori den
bekendtgøres, er udgivet. Efter lovtidendelovens
§ 3, 3. pkt., skal hvert nummer af Lovtidende betegne den
dag, da det udgives.
Bestemmelsen i lovtidendelovens § 3
stammer fra den oprindeligt vedtagne lovtidendelov fra 1870. Det
fremgår af forarbejderne til bestemmelsen i § 3,
stk. 3, 2. pkt., at der bør »indrømmes
Borgerne en vis Frist« til at gøre sig bekendt med de
retsforskrifter, der indføres i Lovtidende, jf.
Rigsdagstidende 1869-70, tillæg A, sp. 1684. Det er om
fristens længde anført, at der ikke var grundlag for
at gøre forskel på fristen for forskellige dele af
landet, selv om udbringningstiden for Lovtidende ville være
længere for de landsdele, der lå fjernere fra
København. Det er i øvrigt i den forbindelse i
landstingsudvalgets betænkning anført, at den
foreslåede frist ikke kunne forventes at medføre
praktiske ulemper, idet de kundgjorte retsforskrifter oftest selv
ville indeholde bestemmelser om deres ikrafttræden fra et
senere tidspunkt end ugefristen, og dette antoges navnlig at
gælde for love, der angik private retsforhold.
Bestemmelsen i § 3, 3. pkt.,
hvorefter hvert nummer af Lovtidende skal betegne den dag, da det
udgives, blev indføjet i lovforslaget ved
udvalgsbehandlingen, jf. Rigsdagstidende 1869-70, tillæg B,
sp. 360.
I praksis finder lovtidendelovens
ikrafttrædelsesregel kun begrænset anvendelse og som
regel kun i tilfælde, hvor ikrafttrædelsestidspunktet
er uden større betydning. Det er således helt fast
praksis, at love indeholder en ikrafttrædelsesbestemmelse,
der fraviger bestemmelsen i lovtidendelovens § 3, 2. pkt.
Denne praksis er i overensstemmelse med § 1 i
Justitsministeriet s cirkulære nr. 4 af 10. januar 1966 om
ikrafttræden og kundgørelse af love og anordninger,
hvorefter det i almindelighed bør foretrækkes, at der
i love og anordninger angives en bestemt dato for
ikrafttræden, f.eks. den 1. januar 2005.
3.4.2. Udvalgets overvejelser
og forslag
Som en konsekvens af etableringen af en
elektronisk kundgørelsesordning har udvalget fundet, at
lovtidendelovens ikrafttrædelsesregel bør
ændres, således at ikrafttrædelsen af en
retsforskrift, der ikke indeholder en selvstændig bestemmelse
om ikrafttræden, knytter sig til indførelsen i
Lovtidende i elektronisk form.
Udvalget har endvidere fundet, at
bestemmelsen bør præciseres, således at det
fremgår, at ikrafttrædelsen af den
pågældende retsforskrift sker ved begyndelsen af det
døgn, der følger efter det døgn, hvori
retsforskriften er indført i Lovtidende.
Ved fastsættelsen af fristen for
ikrafttrædelse har udvalget lagt vægt på, at
stort set alle love, der vedtages, indeholder særlige
bestemmelser om de pågældende loves
ikrafttrædelse, og at det i øvrigt er almindeligt, at
sådanne bestemmelser indebærer, at den
pågældende lov træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Der foretages således i
praksis i forbindelse med vedtagelsen af den enkelte lov en konkret
vurdering af, hvilket ikrafttrædelsestidspunkt der er
hensigtsmæssigt for den pågældende lov, og i den
forbindelse vil de nødvendige hensyn til borgernes og de
retsanvendende myndigheders kendskab til de nye regler derfor kunne
tages.
Udvalget har herudover fundet, at det som
følge af en elektronisk kundgørelsesordning €"
der indebærer, at retsforskrifter vil kunne kundgøres
individuelt på et hvilket som helst tidspunkt af
døgnet, hvis der er behov herfor €" vil være
hensigtsmæssigt at tilpasse lovtidendelovens § 3,
3. pkt., til dette forhold. Udvalget finder, at bestemmelsen
bør ændres, således at hver enkelt
retsforskrift, der indføres i Lovtidende, skal indeholde
oplysning om, på hvilken dag indførelsen er sket.
Der henvises til afsnit 5.2.4 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.4.3. Justitsministeriet s
overvejelser og forslag
Justitsministeriet er af de af udvalget
anførte grunde enig med udvalget i, at lovtidendelovens
generelle ikrafttrædelsesregel bør ændres som en
konsekvens af etableringen af en elektronisk
kundgørelsesordning.
Endvidere er Justitsministeriet af de af
udvalget anførte grunde enig i, at ikrafttrædelsen af
en retsforskrift, der ikke indeholder en selvstændig
bestemmelse om ikrafttrædelse, bør ske ved begyndelsen
af det døgn, der følger efter det døgn, hvori
retsforskriften er indført i Lovtidende (i elektronisk
form).
Justitsministeriet kan derfor tilslutte sig
udvalgets forslag.
Der henvises til lovforslagets § 1,
nr. 3.
3.5. Forholdet til
persondataloven
3.5.1. Udvalgets
overvejelser
Udvalget anfører, at
spørgsmålet om behandling af personhenførbare
oplysninger ved kundgørelse af retsforskrifter omfattet af
lovtidendeloven kun vil gøre sig gældende på
ganske få områder. Det skyldes, at love og
bekendtgørelser kun rent undtagelsesvist indeholder andet
end regler af generel karakter.
Udvalget peger dog på, at der på
visse områder findes krav om eller behov for i de omhandlede
retsforskrifter at medtage personhenførbare oplysninger. Det
gælder således love om indfødsrets meddelelse,
der i lovteksten indeholder oplysninger om navn og
bopælskommune vedrørende de personer, som er omfattet
af loven. Endvidere indeholder finanslovene i visse tilfælde
personhenførbare oplysninger, som f.eks. navn og stilling
vedrørende personer, som direkte på grundlag af
finansloven modtager ydelser fra staten.
Om den behandling af personoplysninger, som
på de omtalte få områder vil finde sted, giver
udvalget udtryk for den opfattelse, at behandlingen vil kunne ske
på grundlag af persondatalovens § 6, stk. 1,
nr. 5 eller 6. Efter bestemmelsen i § 6, stk. 1, nr.
5, må behandling af personoplysninger finde sted, hvis
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave i samfundets interesse. Behandling af personoplysninger
kan endvidere finde sted på grundlag af reglen i
§ 6, stk. 1, nr. 6, hvis behandlingen er
nødvendig af hensyn til udførelsen af en opgave, der
henhører under offentlig myndighedsudøvelse, som den
dataansvarlige eller en tredjemand, til hvem oplysningerne
videregives, har fået pålagt.
På den baggrund er det udvalgets
opfattelse, at behandling af personoplysninger i forbindelse med en
elektronisk kundgørelsesordning vil kunne ske inden for
persondatalovens regler.
Der henvises til pkt. 5.2.5 i
betænkning nr. 1464/2005.
3.5.2. Justitsministeriets
overvejelser
Justitsministeriet er af de af udvalget
anførte grunde enig i, at behandling af personoplysninger i
forbindelse med en elektronisk kundgørelsesordning vil kunne
ske inden for persondatalovens regler.
Justitsministeriet er således bl.a.
enig i, at den elektroniske databehandling af personoplysninger,
som vil finde sted i forbindelse med en Lovtidende i elektronisk
form, vil kunne ske inden for rammerne af persondatalovens
§ 6, stk. 1, nr. 5 eller 6.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Udvalget har lavet et overslag over, hvilke
økonomiske konsekvenser etablering og drift af Lovtidende i
elektronisk form vil have.
Baseret på en løsning, hvor
Lovtidende i elektronisk form udgøres af en hjemmeside som
overbygning på Retsinformations eksisterende databaser,
skønner udvalget, at der for de overordnede dele af
Lovtidende vil være etableringsudgifter på ca. 3,3 mio.
kr. samt en forøgelse af it-driftsomkostningerne med ca. 1,2
mio. kr. årligt.
Etableringen af Lovtidende i elektronisk form
€" som erstatning for den trykte udgave €" vil samtidig
medføre, at de nuværende udgifter til bl.a. trykning
og postforsendelse bortfalder. Når der tages højde for
bortfald af abonnementsindtægter fra de trykte Lovtidende
mv., skønner udvalget, at overgangen til Elektronisk
Lovtidende vil indebære en driftsbesparelse på i
størrelsesordenen 2,5 mio. kr. årligt.
Udvalgets skøn er behæftet med
usikkerhed og er som anført bl.a. knyttet til, at Lovtidende
i elektronisk form etableres som en overbygning på
Retsinformations databaser. De økonomiske konsekvenser af
etableringen af Lovtidende i elektronisk form skal således
ses i sammenhæng med den fortsatte drift €" og et
kommende udbud €" af Retsinformations datafangst- og
-brugersystem.
De skønnede, samlede økonomiske
konsekvenser heraf er indbudgetteret på FL06.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
Etablering af Lovtidende i elektronisk form
vil indebære en betydeligt forbedret tilgængelighed til
de retsforskrifter, der kundgøres i Lovtidende. Samtidig
bortfalder behov for at abonnere på Lovtidende i trykt form.
Det skønnes, at erhvervslivet og borgerne i vidt omfang
betjener sig af statens internetbaserede retsinformationssystem,
Retsinformation, til at hente oplysninger om gældende
retsforskrifter, selv om Retsinformation ikke indeholder en
autoritativ gengivelse af de indeholdte retsforskrifter.
Etableringen af Lovtidende i elektronisk form skønnes derfor
ikke at have administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
borgerne af betydning.
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ophør af Lovtidende i trykt form
indebærer driftsbesparelser på i
størrelsesordenen 2,5 mio. kr. årligt. | Etablering af de overordnede dele af
Lovtidende i elektronisk form skønnes at medføre
etableringsudgifter på ca. 3,3 mio. kr. samt forøgede
it-driftsudgifter (ca. 1,2 mio. kr. årligt). |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen af betydning | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Forbedret tilgængelighed til
Lovtidende | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Forbedret tilgængelighed til
Lovtidende | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
5. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget bygger på Udvalget om
Elektronisk Lovtidendes betænkning nr. 1464/2005 og det heri
indeholdte lovudkast. Betænkningen med lovudkast har
været sendt til høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Præsidenten for Højesteret,
Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for
Vestre Landsret, Præsidenten for Sø- og Handelsretten,
Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten
for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Odense,
Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for
Retten i Roskilde, Domstolsstyrelsen, Procesbevillingsnævnet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Politiforbundet i Danmark, HK Landsklubben Danmarks Domstole,
Advokatrådet, Landsforeningen af Beskikkede Advokater,
Foreningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Institut for
Menneskerettigheder, Datatilsynet, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Civilstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitichefen,
Politidirektøren i København, Politimesterforeningen,
Politifuldmægtigforeningen, Amtsrådsforeningen,
Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet,
Forenede Danske Motorejere, Finansrådet,
Realkreditrådet, Rådet for Dansk forsikring og Pension,
HTS €" Handel, Transport og Serviceerhvervene, Dansk Industri,
Dansk Handel & Service, Håndværksrådet, Dansk
Byggeri, Dansk Inkassobrancheforening, Liberale Erhvervs Råd,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk
Ejendomsmæglerforening, De Danske Patentagenters Forening,
Danmarks Rederiforening, Danske Speditører, Dansk
Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Fagligt
Fælles Forbund €" 3 F, Handels- og
Kontorfunktionærernes Forbund, Danmarks Biblioteksforening,
Bibliotekarforbundet, Det Danske Voldgiftsinstitut,
Voldgiftsnævnet for Bygge- og Anlægsvirksomhed,
Foreningen af Statsamtmænd, Foreningen af Statsamtsjurister,
Københavns Retshjælp, Århus Retshjælp,
Dansk retspolitisk Forening, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Danmarks Jurist- og Økonomiforbund,
Københavns Universitet, Århus Universitet og Syddansk
Universitet.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 1 a)
Det foreslås i § 1 a,
stk. 1 , at justitsministeren forestår drift af
Lovtidende i elektronisk form.
Forslaget indebærer, at
justitsministeren har ansvaret for etablering og drift af
Lovtidende i elektronisk form. Forslaget vil endvidere
indebære, at Lovtidende i elektronisk form bliver den
autoritative kundgørelsesmåde for de retsforskrifter,
der efter lovtidendeloven skal indføres i Lovtidende, og at
retsvirkningerne af kundgørelse af de pågældende
retsforskrifter skal knyttes til den elektroniske
kundgørelse, jf. herved lovtidendelovens § 3, 1.
pkt.
Hensigten er, at Lovtidende i elektronisk
form etableres og drives som en hjemmeside, der er almindeligt
tilgængelig på internettet. Det er tanken at
henlægge etablerings- og driftsopgaven til Civilstyrelsen,
som i dag forestår udgivelsen af Lovtidende og
Ministerialtidende.
Forslaget bygger på, at Lovtidende i
elektronisk form etableres med udgangspunkt i de allerede
eksisterende databaser, som Retsinformation råder over.
Det vil i forbindelse med etableringen og
driften af Lovtidende i elektronisk form skulle overvejes, om der
er opgaver, som vil kunne udføres af eksterne
leverandører, og som derfor skal sendes i udbud.
Det forudsættes endvidere med
lovforslaget, at adgang til Lovtidende i elektronisk form skal
være gratis for brugerne, men at der vil kunne opkræves
betaling for særlige ydelser, der tilbydes på
individuel basis. Regler herom vil kunne fastsættes i
medfør af den gældende bestemmelse i lovtidendelovens
§ 7, hvorefter justitsministeren fastsætter
nærmere regler om bl.a. betaling for Lovtidende og
Ministerialtidende.
Etableringen af Lovtidende i elektronisk
form, hvorved retsvirkningerne af kundgørelsen af de
pågældende forskrifter knyttes til den elektroniske
kundgørelse, vil betyde, at der ikke længere vil
være et retligt behov for udgivelse af Lovtidende i den
hidtidige trykte udgave. Det forudsættes derfor, at
Lovtidende ophører med at udkomme i trykt form, når
det vedtagne lovforslag sættes i kraft.
Der henvises til pkt. 3.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Det foreslås i § 1 a,
stk. 2 , at justitsministeren bemyndiges til at
fastsætte nærmere regler om Lovtidende i elektronisk
form, herunder regler om Lovtidendes sikkerhed.
Den foreslåede bemyndigelse vil skulle
udnyttes til at fastsætte nærmere regler om sikkerheden
ved Lovtidende i elektronisk form, der efter forslaget skal
udgøre det autoritative kundgørelsessystem for
retsforskrifter, der er omfattet af lovtidendelovens
kundgørelsesordning. Disse regler vil samlet have til
formål at sikre pålidelig drift af
kundgørelsessystemet, sikre størst mulig
tilgængelighed til kundgørelsessystemet for
offentligheden samt sikre de kundgjorte retsforskrifters
autencitet.
Der vil være tale om regler, der bl.a.
skal tilvejebringe den fornødne sikkerhed for, at systemet
frembyder et passende sikkerhedsniveau mod udefrakommende angreb
som f.eks. forsøg på sletning, blokering eller
nedbrydning af systemet. Reglerne vil således skulle sikre,
at der træffes de fornødne tekniske og organisatoriske
foranstaltninger mod, at retsforskrifter hændeligt eller
ulovligt tilintetgøres, fortabes, forringes eller
misbruges.
Endvidere må systemet sikres en
tilstrækkelig beskyttelse mod driftsforstyrrelser eller
-afbrydelser som f.eks. systemnedbrud, fejlagtig sletning,
ændring, blokering mv. af de pågældende
kundgørelser. Der må herudover også
tilrettelægges rutiner, som sikrer pålideligheden af de
retsforskrifter, som indføres i Lovtidende i elektronisk
form.
Reglerne vil endvidere kunne forpligte den
ansvarlige myndighed og eventuelle eksterne leverandører,
der leverer ydelser i forbindelse med etableringen eller driften af
Lovtidende i elektronisk form, til at fastsætte
nødvendige interne instrukser om
sikkerhedsforanstaltninger.
Der vil med den foreslåede bestemmelse,
hvis det skønnes nødvendigt, kunne udstedes regler,
som er bindende for borgerne. Der vil således kunne
fastsættes forskrifter af ordensmæssig karakter, som
har virkning for brugerne af Lovtidende i elektronisk form, f.eks.
om forbud mod at foretage visse handlinger ved anvendelsen af
Lovtidende i elektronisk form, samt om at forbindelsen til en
brugers computer kan afbrydes, hvis der er mistanke om, at den
pågældende foretager handlinger, der udgør en
trussel mod Lovtidendes sikkerhed.
Om de nærmere krav til sikkerheden ved
Lovtidende i elektronisk form henvises til pkt. 3.2.1 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget og navnlig til
afsnit 5.1.5.1 og 5.1.5.2 i betænkning nr. 1464/2005.
Der vil med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse endvidere skulle fastsættes regler om de
ansvarlige myndigheders opbevaring af de originale retsforskrifter
i papirform, f.eks. de eksemplarer af love, som er vedtaget af
Folketinget og stadfæstet af regenten med den ansvarlige
ministers kontrasignatur.
Der henvises til afsnit 3.2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 2)
Forslaget indebærer, at
lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, ophæves.
Lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led, indeholder
hjemmel til, at det ved kgl. anordning kan bestemmes, at visse
grupper af ministerielle bekendtgørelser (anordninger) ikke
indføres i Lovtidende, men at der i stedet kundgøres
i overensstemmelse med forskrifter, som meddeles af vedkommende
minister.
Justitsministeriet foreslår herudover
€" i overensstemmelse med udvalgets lovudkast €" at
bestemmelsen i lovtidendelovens § 2, stk. 2, i
forbindelse med ændringen affattes i et nutidigt sprog. Den
foreslåede affattelse indeholder således i
overensstemmelse med nutidig sprogbrug udtrykket
»ministerielle bekendtgørelser« i stedet for
»ministerielle anordninger, under hvilket navn de end
måtte udstedes (anordninger, bekendtgørelser,
plakater, reglementer, instrukser vedtægter osv)«. Der
er ikke ved den foreslåede affattelse tilsigtet nogen
indholdsmæssig ændring med hensyn til, hvilke
forskrifter der efter bestemmelsen i § 2, stk. 2, 1.
led, skal optages i Lovtidende.
Det bemærkes, at den foreslåede
ophævelse af § 2, stk. 2, 2. led, alene vil
have virkning for retsforskrifter, der udstedes efter lovudkastets
ikrafttrædelse, jf. herved lovforslagets § 2,
stk. 2. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 2, stk. 2.
Der henvises til pkt. 3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til nr. 3 (§ 3, 2. og 3. pkt.)
Forslaget indebærer en ændring af
lovtidendelovens generelle ikrafttrædelsesregel, der finder
anvendelse for de retsforskrifter, som kundgøres i
Lovtidende, men som ikke indeholder en særlig bestemmelse om
ikrafttrædelse. Forslaget skal tilpasse lovtidendelovens
ikrafttrædelsesbestemmelse til den omstændighed, at der
etableres en elektronisk kundgørelsesordning, som betyder,
at retsvirkningerne af de kundgjorte retsforskrifter knytter sig
til kundgørelsen i Lovtidende i elektronisk form.
Efter den gældende bestemmelse i
lovtidendelovens § 3, 2. og 3. pkt., træder en lov
eller anordning, som ikke indeholder nogen herfra afvigende
bestemmelse, i kraft ugedagen efter den dag, da det nummer af
Lovtidende, hvori den bekendtgøres, er udgivet. Hvert nummer
skal betegne den dag, da det udgives.
Da der efter lovforslaget vil blive etableret
en elektronisk kundgørelsesordning, foreslås det, at
lovtidendelovens ikrafttrædelsesregel ændres,
således at ikrafttrædelsen af en retsforskrift, der
ikke indeholder en selvstændig bestemmelse om
ikrafttræden, knytter sig til indførelsen i Lovtidende
i elektronisk form.
Samtidig foreslås bestemmelsen i
§ 3, 2. pkt., ændret, således at
ikrafttrædelsen af den pågældende retsforskrift
sker ved begyndelsen af det døgn, der følger efter
det døgn, hvori retsforskriften er indført i
Lovtidende. Dette vil gælde, uanset om det
efterfølgende døgn f.eks. er en lørdag eller
en helligdag.
Som et eksempel på den foreslåede
bestemmelses virkning kan nævnes, at en lov, som ikke
indeholder en afvigende ikrafttrædelsesbestemmelse, og som er
indført i Lovtidende en tirsdag, vil træde i kraft den
næstfølgende dag, onsdag kl. 0.00.
Herudover foreslås bestemmelsen i
§ 3, 3. pkt., ændret, således at hver enkelt
retsforskrift, der indføres i Lovtidende, skal indeholde
oplysning om, på hvilken dag indførelsen er sket.
Der henvises til pkt. 3.4 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås i § 2,
stk. 1 , at justitsministeren fastsætter
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Baggrunden for den foreslåede
bestemmelse er, at etableringen af Lovtidende i elektronisk form
vil kræve iværksættelse af en række
foranstaltninger, herunder tilvejebringelse af den fornødne
tekniske kapacitet og udvikling af det nødvendige
edb-programmel til etableringen af Lovtidende i elektronisk form.
Det er således nødvendigt med et omfattende
udviklings- og etableringsarbejde, der skal sikre, at den
foreslåede ordning med elektronisk kundgørelse af
retsforskrifter lever op til det niveau for driftsikkerhed,
pålidelighed og sikkerhedsmæssig integritet, der
må stilles til kundgørelsesordningen for love og
administrative retsforskrifter med retsvirkninger for borgerne.
Justitsministeriet finder på denne
baggrund, at det i overensstemmelse med udvalgets lovudkast
bør overlades til justitsministeren at beslutte, på
hvilket tidspunkt der er det nødvendige grundlag for at
iværksætte den elektroniske
kundgørelsesordning.
Om forholdet mellem forslaget om at
ophæve lovtidendelovens § 2, stk. 2, 2. led,
(§ 1, nr. 2) og den allerede vedtagne ændring af
§ 2, stk. 2, 2. led, henvises til pkt. 3.3.3
ovenfor. Som det bl.a. fremgår heraf, vil en
ikraftsættelse af det foreliggende lovforslag den 1. januar
2007 eller tidligere betyde, at den ændring af § 2,
stk. 2, 2. led, der er foretaget ved lov nr. 552 af 24. juni
2005, ikke kommer til at få virkning. Hvis det foreliggende
lovforslag derimod først sættes i kraft på et
tidspunkt efter den 1. januar 2007, vil ændringen af
§ 2, stk. 2, 2. led, have virkning indtil det
pågældende tidspunkt.
Det foreslås i § 2,
stk. 2 , at lovforslagets § 1, nr. 2,
hvorefter adgangen til ved kgl. anordning at undtage visse
ministerielle bekendtgørelser fra lovtidendelovens
kundgørelsespligt, ophæves, alene finder anvendelse
for retsforskrifter, der udstedes efter lovens
ikrafttrædelse.
Heri ligger, at retsforskrifter, som er
udstedt inden lovens ikrafttrædelse, og som er undtaget fra
kundgørelse i Lovtidende i medfør af kgl. anordning
udstedt efter lovtidendelovens bestemmelse i § 2,
stk. 2, 2. led, ikke senere skal kundgøres i
Lovtidende. Eventuelle ændringer af sådanne
retsforskrifter, der udstedes efter lovens ikrafttrædelse,
vil derimod skulle kundgøres i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om udgivelsen af en Lovtidende og
en Ministerialtidende, jf. lovbekendtgørelse nr. 842 af 16.
december 1991, som ændret ved § 7 i lov nr. 552 af
24. juni 2005, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter § 1
indsættes: |
| | Ȥ 1 a.
Justitsministeren forestår drift af Lovtidende i elektronisk
form. |
| | Stk. 2. Justitsministeren
fastsætter regler om Lovtidende i elektronisk form, herunder
regler om Lovtidendes sikkerhed.« |
| | |
§ 2. I
Lovtidende indføres såvel alle love som alle kongelige
anordninger, under hvilket navn de end måtte udstedes
(anordninger, åbne breve, kundgørelser osv.), og hvad
enten de forskrifter, som deri indeholdes, vedkommer hele riget
eller kun enkelte landsdele, byer eller egne eller dele af
befolkningen. | | |
| | 2.§ 2, stk. 2,
affattes således: |
Stk. 2. Endvidere indføres i
Lovtidende alle ministerielle anordninger, under hvilket navn og de
end måtte udstedes (anordninger, bekendtgørelser,
plakater, reglementer, regulativer, instrukser, vedtægter
osv.), dog at det ved kgl. anordning kan bestemmes, at visse
grupper af de heromhandlede udfærdigelser ikke
indføres i Lovtidende, men at der i stedet forholdes
overensstemmende med forskrifter, som meddeles af vedkommende
minister, hvorved det eventuelt kan bestemmes, at den
pågældende udfærdigelse, når den kun
vedrører den enkelte kommune og således kun skal
bringes til offentlig kundskab inden for dennes område, skal
offentliggøres på dennes bekostning. | | »Stk. 2. Endvidere
indføres i Lovtidende alle ministerielle
bekendtgørelser.« |
| | |
| | 3.§ 3, 2. og 3.
pkt. , affattes således: |
§ 3. Fra det
nævnte tidspunkt af bortfalder den hidtil foreskrevne
tinglæsning af love og anordninger, hvorimod disses
offentliggørelse igennem Lovtidende bliver den bindende
bekendtgørelsesform. Den pågældende lov eller
anordning træder, for så vidt der ikke indeholder nogen
herfra afvigende bestemmelse, i kraft ugedagen efter den dag, da
det nummer af Lovtidende, hvori den bekendtgøres, er
udgivet. Hvert nummer skal betegne den dag, da det udgives. | | »Den pågældende lov eller
bekendtgørelse træder, medmindre den bestemmer noget
andet, i kraft ved begyndelsen af det døgn, der
følger efter det døgn, hvori den er indført i
Lovtidende. Hver indførelse i Lovtidende skal indeholde
oplysning om, hvilken dag indførelsen er sket.« |
| | |
| | § 2 Stk. 1. Justitsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden. |
| | Stk. 2. § 1, nr. 2, finder
anvendelse for ministerielle bekendtgørelser, der udstedes
efter denne lovs ikrafttræden. |