Skriftlig fremsættelse (6. oktober
2005)
Familie- og
forbrugerministeren (Lars Barfoed):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
markedsføring
(Lovforslag nr. L 13).
Jeg fremsætter hermed et forslag til en
ny samlet lov om markedsføring og prisoplysning.
Lovforslaget er et led i regeringens Ny
Forbrugerpolitik og er baseret på
Markedsføringsudvalgets betænkning 1457/2005
"Markedsføring og prisoplysning", samt regeringsgrundlaget
Nye Mål. Regeringen vil med forslaget gennemføre en
gennemgribende revision af reglerne for markedsføring og
prisoplysning med henblik på at skabe velfungerende markeder
med klare rettigheder, effektiv information, sikring af
forbrugernes frie valg og effektiv konkurrence.
Lovforslaget viderefører de
grundlæggende bestemmelser om god skik og vildledning fra den
nuværende markedsføringslov og reglerne om
prismærkning og annoncering, som fremgår af den
eksisterende prismærkningslov, men indeholder herudover en
række ændringer, hvoraf følgende kan
nævnes:
€" En formålsbestemmelse, som angiver de
hensyn, som loven skal varetage.
€" En præcisering af lovens
anvendelsesområde i forhold til offentlige virksomheder.
€" En ny, strafbelagt bestemmelse om, at
reklamer klart skal kunne identificeres.
€" Nye specifikke regler om
markedsføring rettet mod børn og unge.
€" Nye generelle regler om prisoplysning for
tjenesteydelser udbudt fra fast forretningssted.
€" En generel pligt til at udstede en
faktura.
€" Nye regler om varsling og ændring af
gebyrer.
Samtidig moderniseres loven ved, at
specialforbudene mod særlige markedsføringsmetoder i
den gældende lov foreslås ophævet og erstattet
med en generel bestemmelse om anvendelse af salgsfremmende
foranstaltninger. Bestemmelsen fastsætter oplysningskrav, som
skal sætte forbrugerne i stand til selv at vurdere indholdet
af et tilbud, hvori salgsfremmende foranstaltninger som fx tilgift
eller rabatter, indgår.
I lovforslaget fastholdes tilsynet med loven
hos Forbrugerombudsmanden og det generelle forhandlingsprincip for
tilsynet. Således skal forhandling og udstedelse af
retningslinier fortsat være de primære midler til at
sikre, at virksomhederne overholder lovens regler.
Forbrugerombudsmandens indgrebsmuligheder fastholdes ligeledes
uændret, men tilsynet forventes effektiviseret, idet
Forbrugerombudsmanden får bedre muligheder for at meddele
administrative påbud, når der indsættes klare
regler om reklameidentifikation og reklamer rettet mod børn
og unge i loven.
Da prismærkningsreglerne foreslås
lagt ind under markedsføringsloven, vil lovforslaget
samtidig indebære, at Forbrugerombudsmanden fremover
også skal administrere reglerne om prisoplysning på
samme måde, som han i dag fører tilsyn med
overholdelsen af markedsføringsloven.
Jeg henviser i øvrigt til lovforslaget
og de bemærkninger, der ledsager det, og anbefaler forslaget
til Folketingets velvillige behandling.