L 132 Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere.

(Forlængelse af revisionsfrist).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 25-01-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l132_som_fremsat (html)

L 132 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere. (Forlængelse af revisionsfrist).

Fremsat den 25. januar 2006 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere

(Forlængelse af revisionsfrist)

 

§ 1

I lov om udstationering af lønmodtagere, jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af 30. juni 2004, foretages følgende ændring:

1. I § 11 ændres »2006« til: »2009«.

§ 2

Loven træder i kraft den 31. marts 2006.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

I den nugældende udstationeringslov er indsat en revisionsbestemmelse i lovens § 11. Efter denne bestemmelse skal der senest den 1. januar 2006 fremsættes forslag til revision af loven.

Udstationeringsloven implementerer direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser (EF-Tidende 1997 L 18 s. 1). Direktivet har til formål at søge at forhindre såkaldt social dumping, hvor virksomheder der udfører tjenesteydelser i et andet land, medbringer sit eget personale, hvis løn- og ansættelsesvilkår er på et lavere niveau end i det land, hvor arbejdet midlertidigt udføres. Direktivet pålægger derfor medlemstaterne at sikre, at udenlandske arbejdstagere arbejder under samme vilkår, som statens egne borgere har ifølge lov eller almengyldige kollektive aftaler indenfor områder som bl.a. arbejdsmiljø, ligebehandling, arbejdstid, ferie og mindsteløn.

Direktivet giver mulighed for, at lande som Danmark under visse betingelser kan lade deres kollektive overenskomster gælde for udstationerede lønmodtagere.

Udstationeringsloven indeholder derfor i §§ 5 og 6 henvisning til de love og lovregler, der indeholder rettigheder indenfor bl.a. arbejdsmiljø, ligebehandling, arbejdstid og ferie. Mindsteløn er ikke reguleret ved lov og i Danmark kendes systemet med almengyldige kollektive aftaler ikke.

Spørgsmålet, om der på det grundlag skulle fastsættes en mindsteløn, blev drøftet med arbejdsmarkedets parter forud for implementeringen i 1999, og der var enighed om ikke at anvende muligheden på dette tidspunkt. Til gengæld blev revisionsbestemmelsen i § 11 indsat, så man på baggrund af senere erfaringer kunne få lejlighed til at genoverveje muligheden.

Arbejdsmarkedets parter har både i 2002 og i 2005 haft lejlighed til at genoverveje muligheden.

I 2002 var parterne enige om, at det fortsat ikke var aktuelt.

I 2005 er parterne stadig enige om, at der ikke er grund til at ændre udstationeringsloven med hensyn til mindsteløn. Men parterne har samtidig givet udtryk for, at loven fortsat bør indeholde en revisionsbestemmelse.

På den baggrund foreslås det, at revisionsbestemmelsen opretholdes, således at spørgsmålet tages op igen senest 1. januar 2009.

Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for det offentlige.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget har ingen EU-retlige konsekvenser.

Høring

Lovforslaget har været i høring i Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Kommunernes Landsforening, Amtsrådsforeningen, Ledernes Hovedorganisation, Københavns og Frederiksberg kommune, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive

Konsekvenser/mindreudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Negative

Konsekvenser/merudgifter

(hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske og konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgene

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås at opretholde en revisionsbestemmelse i udstationeringsloven således, at det senest den 1. januar 2009 skal genovervejes, om udstationeringsloven skal indeholde et krav om mindsteløn. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.

Til § 2

Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 31. marts 2006.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Lov om udstationering af lønmodtagere

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

I lov om udstationering af lønmodtagere, jf. lovbekendtgørelse nr. 755 af 30. juni 2004, foretages følgende ændring:

 

 

 

§ 11. Forslag til revision af loven fremsættes for Folketinget senest den 1. januar 2006.

 

1. I § 11 ændres »2006« til: »2009«.