L 143 Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. og en række andre love samt lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

(Ophævelse af revisionsbestemmelse og omlægning af betaling for aktiverede).

Af: fungerende undervisningsminister Helge Sander (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 25-01-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l143_som_fremsat (html)

L 143 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. og en række andre love (Momskompensation) og lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Ophævelse af revisionsbestemmelse og omlægning af betaling for aktiverede).

Fremsat den 25. januar 2006 af undervisningsministeren (Helge Sander, fg.)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. og en række andre love (Momskompensation) og lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.

(Ophævelse af revisionsbestemmelse og omlægning af betaling for aktiverede)

 

§ 1

I lov nr. 1080 af 17. december 2002 om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettede uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse m.v. og en række andre love (Momskompensation) fortages følgende ændring:

 

§ 11, stk. 6, ophæves.

§ 2

I lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003, foretages følgende ændring:

§ 2, stk. 1, affattes således:

»De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos arbejdsformidlingen og kommunerne på grundlag af antal årselever og studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i de pågældende år for de pågældende institutioner. Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler til institutioner, der er godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner, Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. efter takster eksklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms). For institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.«

 

§ 3

 

Stk. 1. § 1 træder i kraft den 1. august 2006.

Stk. 2. § 2 træder i kraft den 1. januar 2007.

 

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

Baggrunden for lovforslaget

Evaluering af momskompensationsordningen

Momskompensationsordningen indebærer, at tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms er udskilt fra institutionernes taxametertilskud til dækning af undervisningsudgifter, fællesudgifter og bygningsudgifter og for institutioner for erhvervsrettet uddannelse tillige fra tilskud til dækning af udgifter til kostafdelinger, samt at institutionerne herefter får deres faktiske udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms kompenseret af Undervisningsministeriet.

Formålet med momskompensationsordningen er at give institutionerne optimale muligheder for at effektivisere institutionsdriften gennem udlicitering af driftsopgaver og samarbejde om disse opgaver.

Det fremgår af bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. og en række andre love. (Momskompensation), lovforslag L 46, fremsat den 31. oktober 2002, at "Undervisningsministeriet vil evaluere ordningen i foråret 2005 og vil herunder undersøge omfanget af udliciteringer på de omfattede institutioner." Undervisningsministeriet har gennemført den forudsatte evaluering.

Evalueringen viser, at der efter lovens implementering er sket en øget grad af udlicitering og institutionssamarbejde. Som led i evalueringen er der udsendt et spørgeskema til alle de omfattede institutioner, hvor der spørges til dels omfanget af udliciteringer/institutionssamarbejde, dels hvorvidt der med momskompensationsordningen er fjernet en barriere for udlicitering.

Spørgeskemaundersøgelsen viser, at omfanget af udliciteringer og institutionssamarbejde er steget med ca. 45 pct. i perioden 2002-2005. Endvidere svarer 50 pct. af institutionerne, at momskompensationsordningen har fjernet en barriere for udlicitering. Der er ikke en generel, overordnet tendens i svar vedrørende kvalitet i løsningen af udliciterede opgaver, om end undersøgelsen viser, at institutionerne er tilfredse med kvaliteten i løsningen af udliciterede opgaver.

Endelig viser spørgeskemaundersøgelsen, at de tunge poster i udlicitering er rengøring, kantinedrift og til dels vedligeholdelse, mens en række mindre, økonomisk lette opgaver som vagttjeneste, transport og indkøb også er udbredt som udliciteringsobjekt. En række nye opgavetyper er kommet til inden for de seneste 3-4 år, såsom it-support og €"drift, om end omfanget af udlicitering heraf stadig er begrænset.

Evalueringen peger på, at der fremadrettet vil være en række fordele i, at det økonomiske ansvar for Undervisningsministeriets momskompensationsordning flyttes til Finansministeriet, der også har det økonomiske ansvar for universiteternes momskompensationsordning. Der sigtes efter overførsel på finansloven for 2007, så institutioner for erhvervsrettet uddannelse og mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner vil få den samme momskompensationsordning som de nye statsligt selvejende gymnasier, hf-kurser og VUC-centre mv. samt universiteterne.

Omlægning af betaling for aktiverede

En række amtskommunale uddannelsesinstitutioner vil fra den 1. januar 2007 blive selvejende institutioner under Undervisningsministeriet. Disse institutioner forventes at få den samme momskompensationsordning som de institutioner, der er omfattet af universitetsloven. Dette betyder, at institutionerne vil få betaling for aktiverede eksklusive udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms. Da det vil være uhensigtsmæssigt ikke at have den samme momskompensationsordning for alle selvejende institutioner under Undervisningsministeriet (bortset fra de frie skoleformer) for så vidt angår betaling for aktiverede, foreslås det, at de selvejende institutioner, der er omfattet af den nugældende momskompensationsordning, fra den 1. januar 2007 også skal have betaling for aktiverede eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.

Arbejdsformidlingens og kommunernes betaling for aktiverede i forbindelse med lediges deltagelse i uddannelse indeholder efter de nugældende regler tilskud til institutionernes udgifter til betaling af ikke-fradragsberettiget købsmoms. Dette ønskes ændret således, at betaling for aktiverede fremover ikke indeholder tilskud til betaling af ikke-fradragsberettiget købsmoms.

En sådan ændring vil også medføre en forenkling for institutionerne, idet de fremover ikke skal korrigere for betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med aktiverede ved indberetninger til Undervisningsministeriet til brug for momskompensation.

2. Lovforslagets indhold

Evaluering af momskompensationsordningen

Da Undervisningsministeriet har gennemført den evaluering af momskompensationsordningen, som momskompensationsloven pålægger ministeriet at gennemføre i 2005/06, jf. lovens § 11, stk. 6, foreslås det, at § 11, stk. 6, ophæves. På baggrund af evalueringen findes det hensigtsmæssigt at lade momskompensationsordningen fortsætte.

Omlægning af betaling for aktiverede

Det foreslås, at betalingsordningen for aktiverede omlægges således, at arbejdsformidlingen og kommunerne fremover skal betale med takster, der ikke indeholder tilskud til udgifter til betaling af ikke-fradragsberettiget købsmoms.

Det foreslås, at ophævelsen af § 11, stk. 6, træder i kraft den 1. august 2006, og at omlægningen af betalingen for aktiverede træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med, at de amtskommunale uddannelsesinstitutioner overføres til selveje under Undervisningsministeriet

3. Økonomiske konsekvenser for det offentlige

Forslaget om en omlægning af betalingen for aktiverede medfører, at Undervisningsministeriet skal have overført midler fra kommunerne og Beskæftigelsesministeriet svarende til de res nuværende udgifter til d ækning af ikke-fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med lediges deltagelse i uddannelser, der er omfattet af Undervisningsministeriets momskompensationsordning (se dog nedenfor om det forventede fald i antallet af aktiverede). Forslaget er udgiftsneutralt for kommuner og staten, da overførslen til Undervisningsministeriet modsvares af tilsvarende mindreudgifter i forbindelse med betaling af lediges deltagelse i uddannelse, idet der fremover afregnes til takster eksklusiv moms.

Det forventes, at de overførte midler fra kommuner og Beskæftigelsesministeriet svarende til deres nuværende udgifter til dækning af ikke-fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med lediges deltagelse i uddannelse overføres parallelt med finansieringen af ordningen i øvrigt på forslag til finanslov for 2007, som anbefalet i den udarbejdede evaluering.

Kommunerne aktiverede ledige svarende til ca. 356 årselever til uddannelse under Undervisningsministeriet i 2005. Kommunernes betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms udgjorde i 2005 2,2 mio. kr.

Beskæftigelsesministeriet aktiverede ledige svarende til ca. 4.843 årselever til uddannelse under Undervisningsministeriet i 2005. Beskæftigelsesministeriets betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms udgjorde i 2005 22,7 mio. kr.

Lovforslaget er udgiftsneutralt for stat, kommuner og amtskommuner, idet det medfører en overførsel på 2,2 mio. kr. fra kommunerne og 20,3 mio. kr. fra Beskæftigelsesministeriet til Undervisningsministeriet. Overførslen modsvares af tilsvarende mindreudgifter for kommuner og Beskæftigelsesministeriet.

Den forventede overførsel fra Beskæftigelsesministeriet for 2007 på 20,3 mio. kr. er nedskrevet i forhold til udgiften på 22,7 mio. kr. i 2005. Dette skyldes, at antallet af aktiverede forventes at falde i de kommende år, hvorfor aktivitetstallet er nedjusteret på BO1-året på Finansloven for 2006.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget medfører en administrativ lettelse i forbindelse med de omfattede uddannelsesinstitutioners opgørelse og indberetning til Undervisningsministeriet af udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Høring

Lovforslaget har været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer: Rigsrevisionen, Arbejdsgiveres Elevrefusion, Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling, Foreningen af registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Handelsskolernes Forstander- og Inspektørforening, Handelsskolernes Bestyrelsesforening, Teknisk Skoleforening, Foreningen af skoleledere ved de tekniske skoler, Foreningen for Danske landbrugsskoler, Foreningen af forstandere og direktører ved AMU-centre, CVU-rektorkollegiet, De Frie samarbejdende MVU-institutioner, Rektorforsamlingen for teknika, Rektorforsamlingen for de Sociale Højskoler, Lærerseminariernes Rektorforsamling, Lærerseminariernes Bestyrelsesforening, Pædagogseminariernes Rektorforsamling, og Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening. Endvidere er forslaget tilgængeligt på Undervisningsministeriets hjemmeside ( www.uvm.dk ).

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter

Negative konsekvenser/merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Administrative forenklinger på uddannelsesinstitutioner

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

 

Ingen

 

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettede uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse m.v.

 

Det foreslås, at bestemmelsen i § 11, stk. 6, ophæves, idet Undervisningsministeriet har gennemført evalueringen af momskompensationsordningen. Evalueringen har vist, at momskompensationsordningen bør fortsætte.

Til § 2

Lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003, som ændret ved § 10 i lov nr. 593 af 24. juni 2005

 

Det foreslås, at arbejdsformidlingen og kommunerne fra 1. januar 2007 skal betale de nævnte institutioner for uddannelse af aktiverede med takster, der ikke indeholder tilskud til institutionernes udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms. En sådan omlægning af betalingen for aktiverede vil betyde, at disse selvejende uddannelsesinstitutioner, vil få den samme betalingsordning. Herudover vil omlægningen medføre en administrativ forenkling for institutionerne, idet de fremover ikke skal korrigere for betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med aktiverede ved indberetninger til Undervisningsministeriet til brug for momskompensation.

For øvrige institutioner, herunder de selvejende institutioner for de frie skoleformer og for private udbydere af uddannelse, skal arbejdsformidlingen og kommunerne betale på samme måde som hidtil, og disse institutioner m.v. bliver derfor ikke omfattet af den samme momskompensationsordning som de øvrige selvejende uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet.

Til § 3

Det foreslås, at ophævelsen af § 11, stk. 6, træder i kraft den 1. august 2006, og at omlægningen af betalingen for aktiverede træder i kraft den 1. januar 2007 samtidig med, at de amtskommunale uddannelsesinstitutioner overgår til at være selvejende institutioner under Undervisningsministeriet.

 

 


Bilag 1

Paralleltekst

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

§ 11€

Stk. 6. Momskompensationsordningen tages op til revision i folketingsåret 2005-06.

 

 

 

 

 

I lov nr. 1080 af 17. december 2002 om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettede uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse m.v. og en række andre love fortages følgende ændring:

 

§ 11, stk. 6, ophæves.

 

 

§ 2€

Stk. 1.

De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos arbejdsformidlingen og kommunerne på grundlag af antal årselever og studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i de pågældende år for de pågældende institutioner. Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler efter takster inklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms), når betalingen vedrører uddannelser der er opført på finansloven både efter takster inklusive tilskud til ikke-fradragsberettiget købsmoms og efter takster eksklusive dette tilskud. Undervisningsministeriet yder kompensation for den del af institutionens ikke fradragsberettigede købsmoms, der ikke dækkes afbetalingen fra arbejdsformidlingen og kommunerne. For institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster eksklusive tilskud til ikke-fradragsberettiget købsmoms.

 

I lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003, foretages følgende ændring:

§ 2, stk. 1, affattes således:

»De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos arbejdsformidlingen og kommunerne på grundlag af antal årselever og studenterårsværk under uddannelse efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for de pågældende uddannelser i de pågældende år for de pågældende institutioner. Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler til institutioner, der er godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner, Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. efter takster eksklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret (ikke-fradragsberettiget købsmoms). For institutioner under Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der modtager tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.«