L 143 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om ændring af lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, lov om Centre for Videregående Uddannelse og
andre selvejende institutioner for videregående uddannelser
m.v. og en række andre love (Momskompensation) og lov om
betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats m.m. (Ophævelse af
revisionsbestemmelse og omlægning af betaling for
aktiverede).
Fremsat den 25. januar 2006 af
undervisningsministeren (Helge Sander, fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre
for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner
for videregående uddannelser m.v. og en række andre
love (Momskompensation) og lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
(Ophævelse af revisionsbestemmelse og
omlægning af betaling for aktiverede)
§ 1
I lov nr. 1080 af 17. december 2002 om
ændring af lov om institutioner for erhvervsrettede
uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og
andre selvejende uddannelse m.v. og en række andre love
(Momskompensation) fortages følgende ændring:
§
11, stk. 6, ophæves.
§ 2
I lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
767 af 28. august 2003, foretages følgende
ændring:
§
2, stk. 1, affattes således:
»De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er
berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra
Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos
arbejdsformidlingen og kommunerne på grundlag af antal
årselever og studenterårsværk under uddannelse
efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for
de pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner.
Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler til institutioner, der er
godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
lov om mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner,
Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. efter takster
eksklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold
til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en
virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke-fradragsberettiget købsmoms). For institutioner under
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der modtager
tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster
eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms.«
§ 3
Stk. 1. § 1 træder i kraft den
1. august 2006.
Stk. 2. § 2 træder i kraft den
1. januar 2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Baggrunden for
lovforslaget
Evaluering af
momskompensationsordningen
Momskompensationsordningen indebærer, at
tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms er
udskilt fra institutionernes taxametertilskud til dækning af
undervisningsudgifter, fællesudgifter og bygningsudgifter og
for institutioner for erhvervsrettet uddannelse tillige fra tilskud
til dækning af udgifter til kostafdelinger, samt at
institutionerne herefter får deres faktiske udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms kompenseret af
Undervisningsministeriet.
Formålet med momskompensationsordningen er
at give institutionerne optimale muligheder for at effektivisere
institutionsdriften gennem udlicitering af driftsopgaver og
samarbejde om disse opgaver.
Det fremgår af bemærkningerne til
forslag til lov om ændring af lov om institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, lov om Centre for Videregående
Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående
uddannelser m.v. og en række andre love. (Momskompensation),
lovforslag L 46, fremsat den 31. oktober 2002, at
"Undervisningsministeriet vil evaluere ordningen i foråret
2005 og vil herunder undersøge omfanget af udliciteringer
på de omfattede institutioner." Undervisningsministeriet har
gennemført den forudsatte evaluering.
Evalueringen viser, at der efter lovens
implementering er sket en øget grad af udlicitering og
institutionssamarbejde. Som led i evalueringen er der udsendt et
spørgeskema til alle de omfattede institutioner, hvor der
spørges til dels omfanget af
udliciteringer/institutionssamarbejde, dels hvorvidt der med
momskompensationsordningen er fjernet en barriere for
udlicitering.
Spørgeskemaundersøgelsen viser, at
omfanget af udliciteringer og institutionssamarbejde er steget med
ca. 45 pct. i perioden 2002-2005. Endvidere svarer 50 pct. af
institutionerne, at momskompensationsordningen har fjernet en
barriere for udlicitering. Der er ikke en generel, overordnet
tendens i svar vedrørende kvalitet i løsningen af
udliciterede opgaver, om end undersøgelsen viser, at
institutionerne er tilfredse med kvaliteten i løsningen af
udliciterede opgaver.
Endelig viser
spørgeskemaundersøgelsen, at de tunge poster i
udlicitering er rengøring, kantinedrift og til dels
vedligeholdelse, mens en række mindre, økonomisk lette
opgaver som vagttjeneste, transport og indkøb også er
udbredt som udliciteringsobjekt. En række nye opgavetyper er
kommet til inden for de seneste 3-4 år, såsom
it-support og €"drift, om end omfanget af udlicitering heraf
stadig er begrænset.
Evalueringen peger på, at der fremadrettet
vil være en række fordele i, at det økonomiske
ansvar for Undervisningsministeriets momskompensationsordning
flyttes til Finansministeriet, der også har det
økonomiske ansvar for universiteternes
momskompensationsordning. Der sigtes efter overførsel
på finansloven for 2007, så institutioner for
erhvervsrettet uddannelse og mellemlange videregående
uddannelsesinstitutioner vil få den samme
momskompensationsordning som de nye statsligt selvejende gymnasier,
hf-kurser og VUC-centre mv. samt universiteterne.
Omlægning af betaling for
aktiverede
En række amtskommunale
uddannelsesinstitutioner vil fra den 1. januar 2007 blive
selvejende institutioner under Undervisningsministeriet. Disse
institutioner forventes at få den samme
momskompensationsordning som de institutioner, der er omfattet af
universitetsloven. Dette betyder, at institutionerne vil få
betaling for aktiverede eksklusive udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms. Da det vil være
uhensigtsmæssigt ikke at have den samme
momskompensationsordning for alle selvejende institutioner under
Undervisningsministeriet (bortset fra de frie skoleformer) for
så vidt angår betaling for aktiverede, foreslås
det, at de selvejende institutioner, der er omfattet af den
nugældende momskompensationsordning, fra den 1. januar 2007
også skal have betaling for aktiverede eksklusive tilskud til
udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.
Arbejdsformidlingens og kommunernes betaling for
aktiverede i forbindelse med lediges deltagelse i uddannelse
indeholder efter de nugældende regler tilskud til
institutionernes udgifter til betaling af ikke-fradragsberettiget
købsmoms. Dette ønskes ændret således, at
betaling for aktiverede fremover ikke indeholder tilskud til
betaling af ikke-fradragsberettiget købsmoms.
En sådan ændring vil også
medføre en forenkling for institutionerne, idet de fremover
ikke skal korrigere for betaling til ikke-fradragsberettiget
købsmoms i forbindelse med aktiverede ved indberetninger til
Undervisningsministeriet til brug for momskompensation.
2. Lovforslagets indhold
Evaluering af
momskompensationsordningen
Da Undervisningsministeriet har gennemført
den evaluering af momskompensationsordningen, som
momskompensationsloven pålægger ministeriet at
gennemføre i 2005/06, jf. lovens § 11, stk. 6,
foreslås det, at § 11, stk. 6, ophæves. På
baggrund af evalueringen findes det hensigtsmæssigt at lade
momskompensationsordningen fortsætte.
Omlægning af betaling for
aktiverede
Det foreslås, at betalingsordningen for
aktiverede omlægges således, at arbejdsformidlingen og
kommunerne fremover skal betale med takster, der ikke indeholder
tilskud til udgifter til betaling af ikke-fradragsberettiget
købsmoms.
Det foreslås, at ophævelsen af §
11, stk. 6, træder i kraft den 1. august 2006, og at
omlægningen af betalingen for aktiverede træder i kraft
den 1. januar 2007 samtidig med, at de amtskommunale
uddannelsesinstitutioner overføres til selveje under
Undervisningsministeriet
3. Økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Forslaget om en omlægning af betalingen for
aktiverede medfører, at Undervisningsministeriet skal have
overført midler fra kommunerne og
Beskæftigelsesministeriet svarende til de res nuværende
udgifter til d ækning af ikke-fradragsberettiget
købsmoms i forbindelse med lediges deltagelse i uddannelser,
der er omfattet af Undervisningsministeriets
momskompensationsordning (se dog nedenfor om det forventede fald i
antallet af aktiverede). Forslaget er udgiftsneutralt for kommuner
og staten, da overførslen til Undervisningsministeriet
modsvares af tilsvarende mindreudgifter i forbindelse med betaling
af lediges deltagelse i uddannelse, idet der fremover afregnes til
takster eksklusiv moms.
Det forventes, at de overførte midler fra
kommuner og Beskæftigelsesministeriet svarende til deres
nuværende udgifter til dækning af
ikke-fradragsberettiget købsmoms i forbindelse med lediges
deltagelse i uddannelse overføres parallelt med
finansieringen af ordningen i øvrigt på forslag til
finanslov for 2007, som anbefalet i den udarbejdede evaluering.
Kommunerne aktiverede ledige svarende til ca. 356
årselever til uddannelse under Undervisningsministeriet i
2005. Kommunernes betaling til ikke-fradragsberettiget
købsmoms udgjorde i 2005 2,2 mio. kr.
Beskæftigelsesministeriet aktiverede ledige
svarende til ca. 4.843 årselever til uddannelse under
Undervisningsministeriet i 2005. Beskæftigelsesministeriets
betaling til ikke-fradragsberettiget købsmoms udgjorde i
2005 22,7 mio. kr.
Lovforslaget er udgiftsneutralt for stat,
kommuner og amtskommuner, idet det medfører en
overførsel på 2,2 mio. kr. fra kommunerne og 20,3 mio.
kr. fra Beskæftigelsesministeriet til
Undervisningsministeriet. Overførslen modsvares af
tilsvarende mindreudgifter for kommuner og
Beskæftigelsesministeriet.
Den forventede overførsel fra
Beskæftigelsesministeriet for 2007 på 20,3 mio. kr. er
nedskrevet i forhold til udgiften på 22,7 mio. kr. i 2005.
Dette skyldes, at antallet af aktiverede forventes at falde i de
kommende år, hvorfor aktivitetstallet er nedjusteret på
BO1-året på Finansloven for 2006.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører en administrativ
lettelse i forbindelse med de omfattede uddannelsesinstitutioners
opgørelse og indberetning til Undervisningsministeriet af
udgifter til ikke-fradragsberettiget købsmoms.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Rigsrevisionen, Arbejdsgiveres Elevrefusion,
Amtsrådsforeningen, Kommunernes Landsforening,
Københavns Kommune, Frederiksberg Kommune, Kommunernes
Revisionsafdeling, Foreningen af registrerede Revisorer, Foreningen
af Statsautoriserede Revisorer, Handelsskolernes Forstander- og
Inspektørforening, Handelsskolernes Bestyrelsesforening,
Teknisk Skoleforening, Foreningen af skoleledere ved de tekniske
skoler, Foreningen for Danske landbrugsskoler, Foreningen af
forstandere og direktører ved AMU-centre,
CVU-rektorkollegiet, De Frie samarbejdende MVU-institutioner,
Rektorforsamlingen for teknika, Rektorforsamlingen for de Sociale
Højskoler, Lærerseminariernes Rektorforsamling,
Lærerseminariernes Bestyrelsesforening,
Pædagogseminariernes Rektorforsamling, og
Pædagogseminariernes Bestyrelsesforening. Endvidere er
forslaget tilgængeligt på Undervisningsministeriets
hjemmeside ( www.uvm.dk ).
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Administrative forenklinger på
uddannelsesinstitutioner | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lov om ændring af lov om
institutioner for erhvervsrettede uddannelser, lov om Centre for
Videregående Uddannelser og andre selvejende uddannelse
m.v.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 11,
stk. 6, ophæves, idet Undervisningsministeriet har
gennemført evalueringen af momskompensationsordningen.
Evalueringen har vist, at momskompensationsordningen bør
fortsætte.
Til § 2
Lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
767 af 28. august 2003, som ændret ved § 10 i lov nr.
593 af 24. juni 2005
Det foreslås, at arbejdsformidlingen og
kommunerne fra 1. januar 2007 skal betale de nævnte
institutioner for uddannelse af aktiverede med takster, der ikke
indeholder tilskud til institutionernes udgifter til
ikke-fradragsberettiget købsmoms. En sådan
omlægning af betalingen for aktiverede vil betyde, at disse
selvejende uddannelsesinstitutioner, vil få den samme
betalingsordning. Herudover vil omlægningen medføre en
administrativ forenkling for institutionerne, idet de fremover ikke
skal korrigere for betaling til ikke-fradragsberettiget
købsmoms i forbindelse med aktiverede ved indberetninger til
Undervisningsministeriet til brug for momskompensation.
For øvrige institutioner, herunder de
selvejende institutioner for de frie skoleformer og for private
udbydere af uddannelse, skal arbejdsformidlingen og kommunerne
betale på samme måde som hidtil, og disse institutioner
m.v. bliver derfor ikke omfattet af den samme
momskompensationsordning som de øvrige selvejende
uddannelsesinstitutioner under Undervisningsministeriet.
Til § 3
Det foreslås, at ophævelsen af §
11, stk. 6, træder i kraft den 1. august 2006, og at
omlægningen af betalingen for aktiverede træder i kraft
den 1. januar 2007 samtidig med, at de amtskommunale
uddannelsesinstitutioner overgår til at være selvejende
institutioner under Undervisningsministeriet.
Bilag 1
Paralleltekst
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 11€ Stk. 6. Momskompensationsordningen
tages op til revision i folketingsåret 2005-06. | | I lov nr. 1080 af 17. december 2002 om
ændring af lov om institutioner for erhvervsrettede
uddannelser, lov om Centre for Videregående Uddannelser og
andre selvejende uddannelse m.v. og en række andre love
fortages følgende ændring: § 11,
stk. 6, ophæves. |
§ 2€ Stk. 1. De uddannelsesinstitutioner m.fl., der er
berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra
Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos
arbejdsformidlingen og kommunerne på grundlag af antal
årselever og studenterårsværk under uddannelse
efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for
de pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner.
Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler efter takster inklusive
tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en
virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke-fradragsberettiget købsmoms), når betalingen
vedrører uddannelser der er opført på
finansloven både efter takster inklusive tilskud til
ikke-fradragsberettiget købsmoms og efter takster eksklusive
dette tilskud. Undervisningsministeriet yder kompensation for den
del af institutionens ikke fradragsberettigede købsmoms, der
ikke dækkes afbetalingen fra arbejdsformidlingen og
kommunerne. For institutioner under Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, der modtager tilskud fra
Undervisningsministeriet, betales efter takster eksklusive tilskud
til ikke-fradragsberettiget købsmoms. | | I lov om betaling for uddannelse i
forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
767 af 28. august 2003, foretages følgende
ændring: § 2, stk. 1, affattes
således: »De uddannelsesinstitutioner m.fl.,
der er berettigede til at modtage tilskud eller bevillinger fra
Undervisningsministeriet, beregner og opkræver betalingen hos
arbejdsformidlingen og kommunerne på grundlag af antal
årselever og studenterårsværk under uddannelse
efter denne lov efter de takster, der er fastsat i finansloven for
de pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner.
Arbejdsformidlingen og kommunerne betaler til institutioner, der er
godkendt efter lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
lov om mellemlange videregående uddannelsesinstitutioner,
Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende
institutioner for videregående uddannelser m.v. efter takster
eksklusive tilskud til udgifter til betaling af afgifter i henhold
til momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en
virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke-fradragsberettiget købsmoms). For institutioner under
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, der modtager
tilskud fra Undervisningsministeriet, betales efter takster
eksklusive tilskud til udgifter til ikke-fradragsberettiget
købsmoms.« |