L 15 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Udvidet adgang til
overflytning, supplerende dagpenge, forenkling mv.).
Fremsat den 5. oktober 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Udvidet adgang til overflytning, supplerende
dagpenge, forenkling mv.)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 874 af 11. september 2005,
foretages følgende ændringer:
1.§ 41, stk. 1, nr.
2 og 3 , affattes
således:
»2) som er mellem 18 og 63 år, og
3) som enten
a) er beskæftiget som
lønmodtager,
b) har gennemført en erhvervsmæssig
uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller en
erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse, når kassen modtager skriftlig
begæring om optagelse senest 2 uger efter uddannelsens
afslutning,
c) udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed,
d) deltager i udøvelsen af
ægtefællens selvstændige erhvervsvirksomhed,
e) aftjener værnepligt eller er ansat
på værnepligtslignende vilkår eller
f) udøver kommunalt hverv som borgmester,
rådmand eller udvalgsformand eller er medlem af Folketinget,
regeringen eller Europaparlamentet.«
2.§ 42, stk. 3 ,
ophæves, og i stedet indsættes:
» Stk. 3 . Et medlem, som ikke
har erhvervsarbejde, kan efter anmodning overflyttes til en
tværfaglig kasse, der optager lønmodtagere. Hvis
medlemmet har haft tilknytning til en fagligt afgrænset
kasse, kan medlemmet i stedet overflyttes til denne.
Stk. 4. Overflytning efter stk. 3
kan tidligst ske med et varsel på 1 måned til
udløb af en kontingentperiode i den hidtidige kasse.
Stk. 5. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
overflytning af medlemmer fra en kasse til en anden, herunder om
hvilken tilknytning til en fagligt afgrænset kasse, der giver
ret til overflytning i henhold til stk. 3, 2. pkt., samt om
overflytning af medlemmer, der har gennemført en
erhvervsmæssig uddannelse, der giver ret til optagelse i
henhold til § 41, stk. 1, nr. 3, litra b.«
3. I § 55, stk. 7, nr.
1 , udgår »under ledighed«.
4. I § 60, stk. 1 ,
indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Der anses for at være et
opsigelsesvarsel i alle ansættelsesforhold, hvor der i
henhold til lov, kollektiv overenskomst eller aftale generelt er
fastsat et opsigelsesvarsel fra den ansattes side. Dette
gælder, uanset om det i det konkrete ansættelsesforhold
er aftalt, at opsigelsesvarslet ikke skal gælde.«
5. I § 77, stk. 6 ,
udgår »et særligt«.
6. I § 86, stk. 3 ,
ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1«.
7. I § 86, stk. 9 ,
ændres »bestemme« til: »efter forhandling
med Beskæftigelsesrådet fastsætte regler
om«.
8. I § 86, stk. 11, 2.
pkt ., indsættes efter »en afgørelse
truffet af«: »en kasse, «.
9.§ 96 ophæves.
10.§ 99, stk. 5 og
6 , ophæves.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2006.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
er senest bekendtgjort ved lovbekendtgørelse nr. 874 af 11.
september 2005.
I. Indledning
Lovforslaget er et led i udmøntningen
af afsnittet om frit valg af a-kasse i regeringsgrundlaget 2005,
Nye mål. Derudover indeholder lovforslaget en
præcisering af tidsbegrænsningen for retten til
supplerende dagpenge samt en række forenklingsinitiativer af
overvejende administrativ karakter.
Regeringen foreslår, at der gives
adgang til, at også medlemmer uden erhvervsarbejde og
efterlønsmodtagere kan overflyttes til anden a-kasse.
Medlemmer af a-kasser kan efter de
gældende regler som hovedregel kun flytte a-kasse, hvis de
har arbejde af et vist omfang. Det betyder, at ledige og
efterlønsmodtagere ofte ikke har mulighed for at skifte
a-kasse.
Regeringen ønsker at fremme
fleksibilitet og bevægelighed på arbejdsmarkedet og
give den enkelte borger større frihed til at vælge
a-kasse, herunder flytte fra én a-kasse til en anden.
Valgfriheden forventes at øge konkurrencen mellem
a-kasserne, hvilket vil give bedre medlemsservice og et pres for
lavere administrationsomkostninger.
Med henblik på at øge
konkurrencen yderligere ønsker regeringen desuden at skabe
mulighed for differentiering af administrationsbidraget.
Lovforslaget indeholder
følgende elementer:
1. Overflytning
af medlemmer uden erhvervsarbejde.
2. Forenkling af
optagelsesreglerne, herunder bortfald af krav om dokumentation for
beskæftigelse.
3. Ændring
af reglerne om forlængelse af referenceperioden med
sygedagpengeperioder ud over 6 uger.
4.
Præcisering af reglerne om supplerende dagpenge.
5. Ændring
af reglerne om administrationsbidrag.
6. Bortfald af
forrentning af ydelser, der skal tilbagebetales efter
§ 86, stk. 2.
7.
Udlægning af kompetence til a-kasserne til at slette
medlemmer på grund af gæld.
8. Inddrivelse
af statskrav på grundlag af a-kassers
afgørelser.
9. Bortfald af
pligt til at holde årsmøde med a-kasserne.
10.
Nedlæggelse af faggrænseudvalget.
1. Overflytning af medlemmer uden
erhvervsarbejde
Forslaget er en delvis udmøntning af
afsnittet om frit valg af a-kasse i regeringsgrundlaget 2005, Nye
mål.
Med virkning fra 1. september 2002 blev der
skabt adgang til at etablere tværfaglige a-kasser og
a-kasser, som både kan optage lønmodtagere og
selvstændige erhvervsdrivende (»blandede
a-kasser«). Hovedformålene med disse ændringer
var at fremme mobiliteten og fleksibiliteten på
arbejdsmarkedet samt at øge konkurrencen mellem a-kasserne,
bl.a. ved at give borgerne flere a-kasser at vælge mellem.
Samtidig blev det præciseret i loven, at overflytning som
hovedregel forudsætter, at medlemmet er i
beskæftigelse.
Af de i alt 32 a-kasser har 21 udnyttet de
nye muligheder for at organisere a-kassen som en tværfaglig
og/eller en blandet a-kasse. Det betyder bl.a., at borgerne nu har
mange flere a-kasser end tidligere at vælge mellem både
ved optagelse i arbejdsløshedsforsikringen og ved
overflytning mellem a-kasserne.
Efter gældende regler skal medlemmer,
som tager erhvervsarbejde uden for a-kassens faglige område,
lade sig overflytte til anden a-kasse eller udtræde af
a-kassen. Ved den obligatoriske overflytning efter denne
bestemmelse kan et medlem nu altid vælge mellem at blive
overflyttet til en af de tværfaglige a-kasser eller til en
fagligt afgrænset a-kasse, hvis faglige område
dækker det nye arbejde. Etableringen af tværfaglige og
blandede a-kasser har også medført, at antallet af
obligatoriske overflytninger begrænses, fordi flere medlemmer
kan bevare medlemskabet af samme a-kasse uanset jobskifte.
Ikke alle medlemmer har gavn af de
øgede valgmuligheder i forbindelse med ønske om
overflytning til en anden a-kasse (frivillig overflytning). Det
skyldes, at det efter gældende regler som hovedregel kun er
medlemmer med erhvervsarbejde, der har ret til overflytning. For
lønmodtagere er det en betingelse, at arbejdet varer i
mindst 5 uger med en gennemsnitlig ugentlig arbejdstid på 10
timer, mens selvstændige skal drive virksomheden i
væsentligt omfang. Der gælder visse særlige
overflytningsregler for bl.a. dimittender.
Medlemmer, der ikke arbejder i dette omfang,
herunder helt eller delvist ledige og medlemmer på fleksibel
efterløn eller overgangsydelse, kan efter de gældende
regler ikke overflyttes til en anden a-kasse.
Efterlønsmodtagere, der arbejder efter
reglerne i lovens § 74 g, stk. 1, nr. 1, og
§ 75 c, stk. 1, nr. 1, (200-timers reglen i
»den gamle efterlønsordning«), har efter de
gældende regler heller ikke mulighed for overflytning. Det
samme gælder for medlemmer, der aftjener militær eller
civil værnepligt.
Regeringen finder, at man kan fremme
fleksibiliteten og bevægeligheden på arbejdsmarkedet
ved også at give medlemmer, der €" ofte midlertidigt
€" ikke er i beskæftigelse, frihed til at vælge
medlemskab af en anden a-kasse, og at dette endvidere vil
være medvirkende til at øge konkurrencen mellem
a-kasserne. På den baggrund foreslår regeringen en
ændring af lovens § 42 således, at medlemmer,
der ikke har erhvervsarbejde, får ret til at blive
overflyttet. Da disse medlemmer ikke har aktuel tilknytning til et
fagligt område, og da et ledigt medlem skal stå til
rådighed for lønarbejde, foreslås det, at
overflytning som udgangspunkt kan ske til en tværfaglig
a-kasse, der optager lønmodtagere.
Det foreslås yderligere, at medlemmer,
der tidligere har haft tilknytning til en fagligt afgrænset
a-kasse, kan vælge at blive overflyttet til denne. De
nærmere regler om, hvilken tilknytning der kan danne grundlag
for overflytning til en fagligt afgrænset a-kasse,
foreslås fastsat administrativt. Det forudsættes, at
medlemmet inden for de senere år har haft tilknytning til
a-kassen og dens faglige område som følge af tidligere
medlemskab af a-kassen eller evt. som følge af
længerevarende beskæftigelse eller afsluttet uddannelse
inden for a-kassens faglige område, således at
tilknytningen til det tidligere faglige område fortsat er
relevant for udsigten til beskæftigelse.
Af hensyn til a-kassernes administration
foreslås endelig, at overflytning af medlemmer uden
erhvervsarbejde tidligst kan ske efter anmodning med et varsel
på 1 måned til udløb af en kontingentperiode i
den hidtidige a-kasse. Det er ikke hensigten at ændre de
gældende særlige regler om overflytning af dimittender
umiddelbart efter uddannelsens afslutning.
Der vil administrativt blive fastsat regler
om overflytning under konflikt. Reglerne vil svare til de
gældende administrative regler for beskæftigedes ret
til overflytning under konflikt.
Et medlem kan €" som hidtil €"
anmode den a-kasse, pågældende ønsker at blive
overflyttet til, om at varetage administrationen i forbindelse med
overflytningen.
Det tilføjes, at der som
opfølgning på regeringsgrundlaget yderligere i
Arbejdsdirektoratets regi er iværksat arbejde med at forenkle
den administrative overflytningsprocedure, så overflytning
kan gennemføres digitalt.
Med henblik på at øge
gennemsigtigheden i systemet vil der endvidere blive fastsat
administrative regler, hvorefter det pålægges den
enkelte a-kasse at informere borgerne om valgmulighederne og om de
enkelte a-kassers pris, servicetilbud mv.
2. Forenkling af optagelsesreglerne,
herunder bortfald af krav om dokumentation for
beskæftigelse
Efter gældende regler kan personer
mellem 18 og 63 år optages i en a-kasse, dog kan personer,
der er født før den 1. juli 1939, optages indtil det
fyldte 65. år.
Personer, der er født før den
1. juli 1939, er i dag over 65 år. Reglen om optagelse af
disse personer er derfor overflødig og foreslås
ophævet.
Efter gældende regler stilles der visse
krav om dokumentation for beskæftigelse ved optagelse i en
a-kasse, herunder dokumentation fra arbejdsgivere, dokumentation
for drift af selvstændig virksomhed som
hovedbeskæftigelse og dokumentation for deltagelse i driften
af ægtefællens selvstændige virksomhed.
Der stilles også krav om dokumentation
for at være borgmester, rådmand eller udvalgsformand og
for at være medlem af Folketinget, regeringen eller
Europaparlamentet. Værnepligtige og dimittender kan derimod
blive optaget alene på grundlag af en tro- og
loveerklæring.
Det foreslås, at reglerne forenkles
ved, at alle krav om dokumentation ved optagelse bortfalder. Der
vil herefter alene være krav om en tro- og
loveerklæring.
Oplysningerne om beskæftigelse ved
optagelse afgives allerede i dag på tro og love, idet man
erklærer som lønmodtager, at man er i
beskæftigelse, og som selvstændig erhvervsdrivende, at
man driver virksomheden som hovedbeskæftigelse. Den
tilhørende dokumentation gives i form af hhv. arbejdsgivers
navn og bevis for, at virksomheden er påbegyndt.
Man har tidligst ret til dagpenge, når
man har været medlem i 1 år og dokumenterer, at man har
haft 1924 timers lønarbejde eller drevet selvstændig
virksomhed i væsentligt omfang i mindst 52 uger inden for de
sidste 3 år. Kun arbejde i medlemsperioder kan medregnes ved
opgørelsen af arbejdskravet. Da der ved ledighedens
indtræden sker en prøvelse af, om medlemmet opfylder
betingelserne for ret til dagpenge, skønnes det ikke
nødvendigt at indhente dokumentation for
beskæftigelsen på optagelsestidspunktet.
Optagelsesreglerne er kombineret med en
udtrykkelig vejledningspligt for a-kassen i bekendtgørelse
nr. 481 af 10. juni 2003 om en a-kasses pligt til at vejlede m.v.,
til at informere den optagelsessøgende om, at man
kræver drift af selvstændig virksomhed i
væsentligt omfang, dvs. arbejde i et omfang, der svarer til
lønarbejde i over 30 timer pr. uge, for ret til dagpenge
eller efterløn. Dette skal sikre, at den selvstændige
erhvervsdrivende ikke først ved ledighed bliver
opmærksom herpå.
3. Ændring af reglerne om
forlængelse af referenceperioden med sygedagpengeperioder ud
over 6 uger
Ifølge lovens § 55,
stk. 1, kan et medlem få dagpenge i sammenlagt 4
år (ydelsesperioden) inden for 6 år
(referenceperioden).
Det følger af § 55,
stk. 7, nr. 1, at sammenhængende perioder ud over 6
uger, hvor medlemmet under ledighed modtager sygedagpenge efter lov
om dagpenge ved sygdom eller fødsel, ikke forbruger af
medlemmets ret til dagpenge efter § 55, stk. 1.
Medlemmets referenceperiode forlænges tilsvarende.
Bestemmelsen indebærer, at
referenceperioden kun forlænges, hvis sygedagpengeperioden
ligger i en ledighedsperiode. Hvis medlemmet derimod bliver syg i
en beskæftigelsesperiode og derefter bliver ledig,
forlænges referenceperioden ikke.
Det foreslås, at alle medlemmer stilles
ens med hensyn til forlængelse af referenceperioden, uanset
om sygdomsperioden ligger i en ledigheds- eller en
beskæftigelsesperiode.
4. Præcisering af reglerne om
supplerende dagpenge
Ifølge lovens § 60 kan et
medlem, der arbejder i et ansættelsesforhold med et
opsigelsesvarsel, få udbetalt supplerende dagpenge i 52 uger
inden for 70 uger, hvorefter retten til dagpenge bortfalder, indtil
medlemmet har haft 26 ugers arbejde med mere end 30 timer i hver
uge inden for 12 måneder.
Formålet med denne bestemmelse er, at
arbejdsgiver og lønmodtager ikke skal indrette sig på,
at lønmodtageren permanent arbejder på nedsat tid og
samtidig modtager dagpenge. Tidsbegrænsningen for retten til
supplerende dagpenge gælder således alene medlemmer med
en fast tilknytning til en arbejdsgiver.
Det følger videre af lovens
§ 62, at der kun kan udbetales dagpenge, hvis medlemmet
står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det
følger af de administrativt fastsatte regler om
rådighed, at et medlem, der arbejder på nedsat tid, og
hvor arbejdsgiveren har krav på et opsigelsesvarsel, kun kan
få supplerende dagpenge, hvis arbejdsgiveren erklærer
at ville se bort fra opsigelsesvarslet i tilfælde af, at
medlemmet opnår arbejde med en længere arbejdstid.
Arbejdsgiverens erklæring kan foreligge
på en særlig frigørelsesattest, fremgå af
arbejdsgivers meddelelse om arbejdsfordeling eller
fremgå af ansættelseskontrakten (en såkaldt
»indbygget frigørelsesattest«).
En ændret fortolkning af reglerne i
Arbejdsmarkedets Ankenævn indebærer, at der ikke
længere anses for at være et opsigelsesvarsel,
når frigørelsesattesten er »indbygget« i
ansættelseskontrakten, eller når fravigelsen af
opsigelsesvarslet på forhånd er aftalt eller
følger af en almindelig kutyme. For at undgå, at der
på baggrund af den ændrede fortolkning
vedrørende »indbyggede
frigørelsesattester« fastlægges en ny praksis,
hvorefter tidsbegrænsningen ikke gælder, når der
foreligger en »indbygget frigørelsesattest«, og
for at sikre, at fortolkningen af reglen sker i overensstemmelse
med formålet, jf. ovenfor, foreslås det, at lovens
§ 60 præciseres.
Ifølge forslaget anses der for at
være et opsigelsesvarsel i alle ansættelsesforhold,
hvor der i henhold til lov, kollektiv overenskomst eller aftale
generelt er fastsat et opsigelsesvarsel fra den ansattes side.
Dette gælder, uanset om det i det konkrete
ansættelsesforhold er aftalt, at opsigelsesvarslet ikke skal
gælde. I disse tilfælde vil den ansattes ret til
supplerende dagpenge være omfattet af
tidsbegrænsningen. Det vil således også
gælde, selv om arbejdsgiveren og den ansatte aftaler, at
lovens, overenskomstens eller aftalens regler om opsigelsesvarsel
ikke skal gælde i det konkrete ansættelsesforhold,
eller dette følger af en almindelig kutyme på
området.
5. Ændring af reglerne om
administrationsbidrag
Ifølge lovens § 77,
stk. 6, kan a-kassen fastsætte et særligt bidrag
til dækning af administrationsudgifter. Bidraget
fastsættes af a-kassens kompetente forsamling.
Bestemmelsen fortolkes således, at der
som udgangspunkt kan fastsættes ét bidrag for alle
a-kassens medlemmer, dvs. at der ikke kan ske en differentiering af
bidraget, fx på grund af ledighed mv. eller på grund af
manglende medlemskab af en faglig organisation.
Administrationsbidraget hviler således
€" ligesom statsbidraget €" på et princip om
solidarisk betaling.
Dog er der praksis for, at
administrationsbidraget differentieres i visse tilfælde,
fx:
· A-kasser, der
er organiseret i (lokal)afdelinger, kan differentiere
afdelingskontingentet, idet lokale hensyn, fx husleje,
lønudgifter mv., kan nødvendiggøre dette.
· A-kasser, der
er opdelt i flere overordnede (faglige) afdelinger, kan
differentiere administrationsbidraget i disse afdelinger.
· A-kasser, der
optager både selvstændige erhvervsdrivende og
lønmodtagere, kan fastsætte forskelligt
administrationsbidrag for disse 2 overordnede grupper.
De nærmere regler om
administrationsbidrag er fastsat administrativt.
Regeringen ønsker, at der åbnes
mulighed for en øget konkurrence ved, at a-kasserne
får større valgfrihed til at differentiere
medlemsbidraget og yde deres medlemmer en differentieret service
for så vidt angår ikke-lovpligtige aktiviteter.
Det foreslås derfor, at en a-kasse
får større frihed til at fastsætte
administrationsbidraget under hensyntagen til udgifterne ved
administrationen. En a-kasse får herved mulighed for at
fastsætte differentierede administrationsbidrag for
medlemmerne, afhængig af om de ønsker at modtage
ikke-lovpligtige tilbud fra a-kassen, der giver a-kassen
ekstraudgifter, fx et ikke-lovpligtigt vejledningsforløb i
tilfælde af ledighed.
For så vidt angår lovpligtige
tilbud vil forslaget ikke give mulighed for differentiering. Der
tænkes derfor ikke ændret på de administrativt
fastsatte bestemmelser om, at der ikke må opkræves
højere bidrag af medlemmer, der modtager en ydelse, end af
beskæftigede medlemmer tilhørende samme kategori,
faggruppe, afdeling e.l., og at der ikke må opkræves
højere bidrag af medlemmer, der ikke er medlem af en faglig
organisation. Forslaget giver heller ikke mulighed for, at
tværfaglige a-kasser kan differentiere
administrationsbidraget på grundlag af faggrupper.
Der vil blive fastsat administrative regler,
der regulerer muligheden for at differentiere
administrationsbidraget.
6. Bortfald af forrentning af
ydelser, der skal tilbagebetales efter § 86,
stk. 2
Efter gældende regler skal der
tillægges renter af ydelser, som et medlem skal betale
tilbage til a-kassen/statskassen. Der skal dog ikke tillægges
rente, hvis tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger
højeste dagpenge for 4 uger. Renten er den aktuelt
gældende morarente efter rentelovens § 5 (pt. 9,15
% p.a.).
Rentepligten gælder for beløb,
som skal betales tilbage efter § 86, stk. 1, fordi
medlemmet har fået ydelsen udbetalt med urette. I disse
tilfælde er der pligt til tilbagebetaling, fordi medlemmet
forsætligt eller uagtsomt har givet a-kassen urigtige
oplysninger mv., eller fordi medlemmet i øvrigt indså
eller burde have indset, at modtagelse af beløbet var
uberettiget. Fejludbetalingen kan således altid bebrejdes
medlemmet.
Rentepligten gælder imidlertid
også for ydelser, som oprindeligt er udbetalt med rette, men
som skal betales tilbage efter reglen i § 86,
stk. 2, på grund af efterfølgende
omstændigheder.
Der kan fx være tale om, at medlemmet
senere ved dom får ret til løn for den periode, der er
udbetalt dagpenge for, eller om udbetaling af pension eller andet
med tilbagevirkende kraft, som medfører, at dagpenge eller
andre ydelser skal tilbagebetales ud fra princippet om
»dobbeltforsørgelse«. Der kan også
være tale om forudbetalte feriedagpenge, som skal
tilbagebetales, fordi betingelserne for retten til feriedagpenge
efterfølgende ikke opfyldes.
I de fleste af disse tilfælde er
medlemmet uden skyld i, at der skal ske tilbagebetaling. For
så vidt angår forudbetalte feriedagpenge
bemærkes, at disse kun i ganske få tilfælde
udbetales på én gang med et beløb, der er
højere end højeste dagpenge for 4 uger.
På baggrund heraf foreslås, at
der fremover ikke skal opkræves renter af
ydelsesbeløb, som skal betales tilbage efter § 86,
stk. 2.
7. Udlægning af kompetence til
a-kasserne til at slette medlemmer på grund af gæld
Efter gældende regler er det
Arbejdsdirektoratet, der som 1. instans skal træffe
afgørelse om, at et medlem, der ikke har tilbagebetalt
beløb efter § 86, stk. 1 eller 2, skal
slettes som medlem af a-kassen. Direktoratet træffer
afgørelse om slettelse efter indstilling fra a-kassen.
I hovedparten af sager efter
arbejdsløshedsforsikringsloven træffer a-kassen den
første afgørelse over for et medlem. Det gælder
også i sager om tilbagebetaling af ydelser fra a-kassen.
A-kassens afgørelse kan påklages til
Arbejdsdirektoratet, og afgørelsen skal indeholde en
klagevejledning. I vejledning nr. 19 af 4. marts 2005 om
almindelige krav til arbejdsløshedskassernes sagsbehandling
og afgørelser, er kravene til a-kassernes sagsbehandling og
afgørelser nærmere beskrevet.
Med henblik på at forenkle
sagsbehandlingen foreslås det, at a-kassen også skal
træffe afgørelse om slettelse i de situationer, hvor
et medlem undlader at tilbagebetale en gæld til a-kassen
eller misligholder et frivilligt forlig.
Forslaget gennemføres ved, at der
gives direktøren for Arbejdsdirektoratet hjemmel til at
fastsætte regler om, at a-kassen træffer
afgørelsen om at slette et medlem af a-kassen, hvis
medlemmet ikke har tilbagebetalt beløb efter § 86,
stk. 1 og 2.
Der vil administrativt blive fastsat regler
om, at a-kassen skal rykke et medlem for betaling, hvis medlemmet
ikke betaler efter påkrav eller indgår og overholder et
frivilligt forlig. Rykkerbrevet skal give en frist på mindst
3 uger for betaling af hele kravet eller de manglende afdrag. Det
skal også fremgå af rykkerbrevet, at medlemmet vil
blive slettet som medlem af a-kassen, hvis betalingen ikke sker
inden for fristen. Endelig skal det fremgå, hvilken betydning
en slettelse vil få for en senere ret til ydelser og for ret
til efterløn.
8. Inddrivelse af statskrav på
grundlag af a-kassers afgørelser
Efter gældende regler inddrives
beløb, som skal tilbagebetales efter lovens § 86,
stk. 1 og 2, af restanceinddrivelsesmyndigheden.
Inddrivelse af tilbagebetalingspligtige
beløb kan ske ved udpantning og ved indeholdelse i
løn mv., hvis a-kassen har ret til at få
beløbet refunderet fra statskassen (statskrav), og når
kravet er fastslået i en afgørelse truffet af
Arbejdsdirektoratet eller Arbejdsmarkedets Ankenævn.
Ved lov nr. 290 af 30. april 2003 (Digital
kommunikation, afgørelseskompetence i visse svigssager mv.),
fik a-kasserne kompetence til at træffe afgørelse om
svig i 1. instans i sager, der omfatter mindre statskrav.
A-kassen skal sende statskrav til inddrivelse
hos restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis skyldneren ikke betaler
efter påkrav. Der er imidlertid ikke i gældende regler
hjemmel til, at statskrav kan inddrives ved udpantning og ved
indeholdelse i løn mv., når kravet er fastslået
i en afgørelse truffet af en a-kasse.
Muligheden for udpantning og indeholdelse i
løn er vigtig for at sikre en effektiv og rentabel
inddrivelse. Det er derfor ikke hensigtsmæssigt, at
a-kassernes afgørelser ikke kan danne grundlag for denne
type inddrivelse.
For at sikre en smidig administration af
inddrivelsen af statskrav foreslås det, at også
a-kassernes afgørelser kan danne grundlag for udpantning og
indeholdelse i løn mv. Forslaget vil medvirke til en
forenkling af reglerne, idet inddrivelsesreglerne vil blive
ensartede for alle tilbagebetalingskrav, hvor a-kassen har ret til
refusion fra statskassen for den udbetalte ydelse.
De administrative regler om a-kassernes
inddrivelse af tilbagebetalingskrav fremgår af
bekendtgørelse nr. 566 af 22. juni 2000 om
arbejdsløshedskassernes inddrivelse af tilbagebetalingskrav.
Det vil i de administrative regler blive fastsat, at
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af statskrav på
baggrund af en a-kasses afgørelse først kan ske,
når klagefristen er udløbet (4 uger), og kravet dermed
er endeligt.
9. Bortfald af pligt til at holde
årsmøde med a-kasserne
Efter gældende regler skal
direktøren for Arbejdsdirektoratet holde et årligt
møde med a-kassernes tillidsmænd, hvor der
»forhandles om a-kassernes virksomhed og
samarbejde«.
Endvidere er det fastsat, hvor mange
tillidsmænd der kan komme fra hver a-kasse €" mellem 2
og 20 €" afhængig af de enkelte a-kassers
størrelser, og hvorledes a-kasserne vælger de
respektive tillidsmænd.
Det foreslås at ophæve
bestemmelsen, da den anses for at være utidssvarende og
overflødig.
Forslaget betyder ikke, at der ikke fortsat
kan holdes årsmøder med a-kasserne. Men kontakten med
a-kasserne kan også opretholdes under andre former, fx i form
af temamøder. Regeringen finder ikke, at det er
nødvendigt med en lovbestemmelse for at regulere dette.
10. Nedlæggelse af
faggrænseudvalget
Efter gældende regler kan
afgørelser om uenighed om ændring af en a-kasses
faglige område forelægges faggrænseudvalget.
Endvidere er det fastsat, at beskæftigelsesministeren udpeger
formanden for udvalget efter indstilling fra
Beskæftigelsesrådet, og at
beskæftigelsesministeren efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet fastsætter nærmere
regler for udvalgets virksomhed mv.
Faggrænseudvalget har til opgave at
løse konflikter mellem a-kasserne om de faglige
afgrænsninger. Udvalget har siden sin etablering i 1997 kun
haft 2 sager. Efter indførelsen af tværfaglige
a-kasser forventes det fremover at være yderst
sjældent, at der vil opstå konflikter mellem a-kasserne
om de faglige afgrænsninger. Udvalgets rolle må dermed
i fremtiden anses for ubetydelig.
Det foreslås derfor at ophæve
bestemmelserne om udvalget.
II. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslagene skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser af betydning.
Forslaget om præcisering af reglerne om
supplerende dagpenge sikrer, at der ikke sker en forøgelse
af udgifterne til supplerende dagpenge som følge af den
ændrede praksis, men at bestemmelserne også fremover
fortolkes i overensstemmelse med deres formål, jf. punkt 4 i
de almindelige bemærkninger. Forslaget har dermed ikke
direkte økonomiske konsekvenser, idet de ledige med
supplerende dagpenge efter forslagets gennemførelse vil have
de samme ydelser, rettigheder og pligter som hidtil.
III. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
Forslaget om overflytningsret for medlemmer
uden erhvervsarbejde vil medføre administrative konsekvenser
for a-kasserne, fordi det må forventes, at et antal
medlemmer, der efter gældende regler ikke kan overflyttes,
fremover vil lade sig overflytte til en anden a-kasse. Det er
imidlertid vanskeligt at skønne over omfanget.
IV. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget
indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet, hvorfor
forslaget ikke bør forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler.
V. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
VI. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
VII. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
VIII. Høringer
Forslaget har forud for fremsættelsen
været til høring i Beskæftigelsesrådet,
Kristelig Fagforening og Kristelig Arbejdsgiverforening.
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget |
| Positive konsekvenser/Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
amter og kommuner | Ingen | Ingen væsentlige |
Administrative konsekvenser for stat, amter
og kommuner | Ingen | Ingen væsentlige. Forslaget om overflytning: Nogle
konsekvenser for a-kasserne |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende bestemmelse i
§ 41, stk. 1, nr. 2, kan personer mellem 18 og 63
år optages i en a-kasse, dog kan personer, der er født
før den 1. juli 1939, optages indtil det fyldte 65.
år.
Personer, der er født før den
1. juli 1939, er i dag over 65 år, og bestemmelsen
vedrørende denne aldersgruppe er derfor ikke længere
relevant. Det foreslås, at reglen om optagelse af personer,
der er født før den 1. juli 1939, ophæves.
Efter gældende § 41,
stk. 1, nr. 3, stilles der visse krav om dokumentation for
beskæftigelse ved optagelse i en a-kasse, herunder
dokumentation fra arbejdsgivere, dokumentation for drift af
selvstændig virksomhed som hovedbeskæftigelse samt
dokumentation for deltagelse i driften af ægtefællens
selvstændige virksomhed.
Der stilles også krav om dokumentation
for at være borgmester, rådmand eller udvalgsformand og
for at være medlem af Folketinget, regeringen eller
Europaparlamentet. Værnepligtige og dimittender kan derimod
blive optaget alene på grundlag af en tro- og
loveerklæring.
Det foreslås, at reglerne forenkles
ved, at alle krav om dokumentation bortfalder. Der vil efter den
foreslåede bestemmelse alene være krav om en tro- og
loveerklæring.
Der henvises til punkt 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i
§ 42, stk. 1, skal der ske obligatorisk overflytning
fra en a-kasse til en anden, hvis et medlem får
erhvervsarbejde uden for sin a-kasses faglige område.
Alternativt skal medlemmet udtræde af a-kassen.
Lovens § 42, stk. 2,
indeholder rammerne for frivillig overflytning, det vil sige
overflytning efter anmodning fra et medlem. Efter bestemmelsen kan
et medlem, som har erhvervsarbejde, efter anmodning overflyttes til
en anden a-kasse, hvis faglige område omfatter medlemmets
beskæftigelse.
Ifølge de administrative regler om
frivillig overflytning, der er fastsat i henhold til
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 42, stk. 3, har
medlemmer, der opfylder betingelserne for ret til optagelse i mere
end én a-kasse, ret til overflytning mellem disse. Hvis der
er tale om overflytning på grundlag af lønarbejde, er
retten til overflytning betinget af, at medlemmet har arbejde af
mindst 5 ugers varighed med gennemsnitlig mindst 10 timer pr.
uge.
Det betyder, at et medlem med
lønarbejde i det nævnte omfang altid kan overflyttes
til en tværfaglig a-kasse, der optager lønmodtagere,
fordi et medlem med lønarbejde altid opfylder betingelserne
for optagelse i en sådan a-kasse. Medlemmet kan endvidere
vælge at blive overflyttet til en anden fagligt
afgrænset a-kasse, hvis faglige område omfatter det
omhandlede arbejde.
Medlemmer, der ikke er i arbejde, har derimod
som udgangspunkt ikke ret til overflytning. Ledige, modtagere af
fleksibel efterløn og modtagere af overgangsydelse, der ikke
har arbejde i det nævnte omfang, er således
afskåret fra overflytning. Det er endvidere fastsat
administrativt, at efterlønsmodtagere, der arbejder efter
reglerne i lovens § 74 g, stk. 1, nr. 1, og
§ 75 c, stk. 1, nr. 1, (200-timers reglen i
»den gamle efterlønsordning«), ikke kan
overflyttes. Tilsvarende er fastsat for medlemmer, der aftjener
militær eller civil værnepligt.
Der gælder særlige regler for
(ledige) dimittender, der kan overflyttes umiddelbart efter
uddannelsens afslutning til en a-kasse, hvis faglige område
omfatter den pågældende uddannelse. Endvidere er der
administrativt fastsat regler om, at der på visse betingelser
er mulighed for, at et ledigt medlem kan flyttes tilbage til en
a-kasse, som den pågældende tidligere har været
medlem af.
Den foreslåede § 42,
stk. 3, indebærer, at også medlemmer uden
erhvervsarbejde skal have ret til at blive overflyttet til en anden
a-kasse. Forslaget omfatter både helt og delvist ledige,
efterlønsmodtagere, modtagere af overgangsydelse samt
medlemmer, der aftjener militær eller civil værnepligt.
Da disse medlemmer ikke har aktuel tilknytning til et fagligt
område, og da et ledigt medlem skal stå til
rådighed for lønarbejde, kan overflytning som
udgangspunkt kun ske til en tværfaglig a-kasse, der optager
lønmodtagere.
Det foreslås videre, at der yderligere
gives en begrænset adgang til overflytning til en fagligt
afgrænset a-kasse, som medlemmet tidligere har haft
tilknytning til. De nærmere regler om, hvilken tilknytning,
der kan være baggrund for overflytning til en fagligt
afgrænset a-kasse, foreslås fastsat administrativt, jf.
forslaget til ændret formulering af bemyndigelsen i den
foreslåede § 42, stk. 5, (tidligere
stk. 3). Det forudsættes, at medlemmet inden for de
senere år har haft tilknytning til a-kassen og dens faglige
område som følge af tidligere medlemskab af a-kassen
eller evt. som følge af længerevarende
beskæftigelse eller afsluttet uddannelse inden for a-kassens
faglige område.
Det foreslås endelig i den
foreslåede § 42, stk. 4, at overflytning af
medlemmer uden erhvervsarbejde kun kan ske efter anmodning med 1
måneds varsel til afslutning af en kontingentperiode i den
hidtidige a-kasse.
Der henvises til punkt 1 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i
§ 55, stk. 7, nr. 1, forbruger sammenhængende
perioder ud over 6 uger, hvor et medlem under ledighed modtager
sygedagpenge efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel,
ikke af medlemmets ret til dagpenge efter § 55,
stk. 1. Det betyder samtidig, at et ledig medlems
referenceperiode forlænges tilsvarende.
Det foreslås, at referenceperioden, jf.
§ 55, bliver ens for alle medlemmer, uanset om
sygdomsperioden ligger i en beskæftigelsesperiode eller en
ledighedsperiode.
Der henvises til punkt 3 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 4
Et a-kassemedlem, der arbejder i et
ansættelsesforhold med et opsigelsesvarsel, kan kun få
supplerende dagpenge i sammenlagt 52 uger inden for 70 uger, og kun
under forudsætning af, at arbejdsgiveren har afgivet en
frigørelsesattest.
En ændret fortolkning af reglerne i
Arbejdsmarkedets Ankenævn indebærer, at der ikke
længere anses for at være noget opsigelsesvarsel,
når frigørelsesattesten er »indbygget« i
ansættelseskontrakten eller på forhånd er aftalt
eller almindelig kutyme.
Det foreslås, at reglen
præciseres således, at der anses for at være et
opsigelsesvarsel i alle ansættelsesforhold, hvor der i
henhold til lov, kollektiv overenskomst eller aftale generelt er
fastsat et opsigelsesvarsel fra den ansattes side. Dette
gælder, uanset om det i det konkrete ansættelsesforhold
er aftalt, at opsigelsesvarslet ikke skal gælde.
Der henvises til punkt 4 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Efter de gældende regler i
§ 77, stk. 6, kan en a-kasse som hovedregel ikke
differentiere administrationsbidraget i forhold til den
ikke-lovpligtige service, den yder sine medlemmer.
Det foreslås, at a-kasserne får
større frihed til at differentiere administrationsbidraget.
Differentieringen foreslås alene at kunne ske i forhold til
ikke-lovpligtige aktiviteter. Der gives derimod ikke mulighed for
differentiering for så vidt angår lovpligtige
aktiviteter.
De nærmere regler herom vil blive
fastsat administrativt.
Der henvises til punkt 5 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Efter den gældende bestemmelse i
§ 86, stk. 3, skal der tillægges renter af
ydelser, som et medlem skal betale tilbage til
a-kassen/statskassen. Der skal dog ikke tillægges rente, hvis
tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger højeste
dagpenge for 4 uger. Renten er den aktuelt gældende morarente
efter rentelovens § 5 (pt. 9,15 % p.a.).
Rentepligten gælder for beløb,
som skal betales tilbage efter § 86, stk. 1, fordi
medlemmet har fået ydelsen udbetalt med urette.
Men rentepligten gælder også for
ydelser, som oprindeligt er udbetalt med rette, men som skal
betales tilbage efter reglen i § 86, stk. 2,
på grund af efterfølgende omstændigheder.
Det foreslås, at et medlem, som efter
reglerne i § 86, stk. 2, skal betale dagpenge eller
andre ydelser tilbage til a-kassen, ikke skal betale renter af
tilbagebetalingsbeløbet.
Der henvises til punkt 6 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Efter den gældende bestemmelse i
§ 86, stk. 9, kan direktøren for
Arbejdsdirektoratet bestemme, at et medlem, der ikke har
tilbagebetalt beløb efter § 86, stk. 1 eller
2, skal slettes som medlem af a-kassen. Direktoratet træffer
afgørelse om slettelse efter indstilling fra a-kassen.
Det foreslås, at der gives
direktøren for Arbejdsdirektoratet hjemmel til at
fastsætte regler om, at a-kassen træffer
afgørelsen om at slette et medlem af a-kassen, hvis
medlemmet ikke har tilbagebetalt beløb efter § 86,
stk. 1 og 2.
Der henvises til punkt 7 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 8
Beløb, som skal tilbagebetales efter
den gældende bestemmelse i § 86, stk. 1 og 2,
kan efter § 86, stk. 11, inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, der er den centrale offentlige
inddrivelsesmyndighed.
Inddrivelse af tilbagebetalingspligtige
beløb kan ske ved udpantning og ved indeholdelse i
løn mv., hvis a-kassen har ret til at få
beløbet refunderet fra statskassen (statskrav), når
kravet er fastslået i en afgørelse truffet af
Arbejdsdirektoratet eller Arbejdsmarkedets Ankenævn. Der kan
efter § 86, stk. 11, ikke ske inddrivelse ved
udpantning og ved indeholdelse af løn mv., hvis kravet er
fastslået i en afgørelse truffet af en a-kasse.
Det foreslås, at også a-kassernes
afgørelser om statskrav kan danne grundlag for inddrivelse
ved udpantning og ved indeholdelse i løn mv.
Det vil administrativt blive fastsat, at
restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse af statskrav på
baggrund af en a-kasses afgørelse først kan ske,
når klagefristen er udløbet (4 uger), og kravet dermed
er endeligt.
Der henvises til punkt 8 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 9
Efter den gældende bestemmelse i
§ 96 skal direktøren for Arbejdsdirektoratet holde
et årligt møde med a-kassernes tillidsmænd, hvor
der »forhandles om a-kassernes virksomhed og
samarbejde«.
Det foreslås, at bestemmelsen
ophæves.
Der henvises til punkt 9 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 10
Efter de gældende bestemmelser i
§ 99, stk. 5 og 6, kan afgørelser om uenighed
om ændring af en a-kasses faglige område
forelægges Faggrænseudvalget. Der kan endvidere
fastsættes nærmere regler om udvalgets virksomhed
mv.
Det foreslås, at bestemmelserne om
udvalget ophæves.
Der henvises til punkt 10 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2006 og har virkning fra
ikrafttrædelsestidspunktet.
Forslagets § 1, nr. 4, finder
dermed anvendelse på medlemmer, der på
ikrafttrædelsestidpunktet modtager eller senere søger
om supplerende dagpenge.
Hvis et medlem, som er omfattet af
bestemmelsen, ved lovens ikrafttræden allerede har fået
udbetalt 52 ugers dagpenge eller mere inden for 70 uger, bortfalder
retten til dagpenge derfor ved lovens ikrafttræden.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 41. Ret til
optagelse som medlem har personer, | | |
1) som har bopæl og ophold her i riget
bortset fra Færøerne og Grønland, jf. dog
stk. 7, | | |
2) som er mellem 18 og 63 år, dog 65
år for personer født før den 1. juli 1939,
og 3) som enten a) dokumenterer at være beskæftiget
som lønmodtager, b) har gennemført en erhvervsmæssig
uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller en
erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse, når kassen modtager skriftlig
begæring om optagelse senest 2 uger efter uddannelsens
afslutning, c) dokumenterer at udøve selvstændig
erhvervsvirksomhed, d) dokumenterer at deltage i udøvelsen af
ægtefællens selvstændige erhvervsvirksomhed, e) aftjener værnepligt eller er ansat
på værnepligtslignende vilkår eller f) dokumenterer at udøve kommunalt hverv
som borgmester, rådmand eller udvalgsformand eller at
være medlem af Folketinget, regeringen eller
Europaparlamentet. Stk. 2-8. --- | | 1.§ 41, stk. 1, nr.
2 og 3 , affattes
således: »2) som er mellem 18 og 63 år, og 3) som enten a) er beskæftiget som
lønmodtager, b) har gennemført en erhvervsmæssig
uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller en
erhvervsgrunduddannelse i henhold til lov om
erhvervsgrunduddannelse, når kassen modtager skriftlig
begæring om optagelse senest 2 uger efter uddannelsens
afslutning, c) udøver selvstændig
erhvervsvirksomhed, d) deltager i udøvelsen af
ægtefællens selvstændige erhvervsvirksomhed, e) aftjener værnepligt eller er ansat
på værnepligtslignende vilkår eller f) udøver kommunalt hverv som borgmester,
rådmand eller udvalgsformand eller er medlem af Folketinget,
regeringen eller Europaparlamentet.« |
| | |
§ 42. Stk. 1-2 .--- Stk. 3. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
overflytning fra en kasse til en anden, herunder om overflytning af
medlemmer, der har gennemført en erhvervsmæssig
uddannelse, der giver ret til optagelse i henhold til
§ 41, stk. 1, nr. 3, litra b, samt om, at der uanset
stk. 2 i særlige tilfælde kan ske overflytning af
medlemmer, som ikke er i beskæftigelse. | | 2.§ 42, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes: » Stk. 3. Et medlem, som ikke
har erhvervsarbejde, kan efter anmodning overflyttes til en
tværfaglig kasse, der optager lønmodtagere. Hvis
medlemmet har haft tilknytning til en fagligt afgrænset
kasse, kan medlemmet i stedet overflyttes til denne. Stk. 4. Overflytning efter stk. 3
kan tidligst ske med et varsel på 1 måned til
udløb af en kontingentperiode i den hidtidige kasse. Stk. 5. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om
overflytning af medlemmer fra en kasse til en anden, herunder om
hvilken tilknytning til en fagligt afgrænset kasse, der giver
ret til overflytning i henhold til stk. 3, 2. pkt., samt om
overflytning af medlemmer, der har gennemført en
erhvervsmæssig uddannelse, der giver ret til optagelse i
henhold til § 41, stk. 1, nr. 3, litra b.« |
| | |
§ 55. Stk. 1-6 .--- Stk. 7. I perioderne efter stk. 1
og 3 medregnes ikke | | |
1) sammenhængende perioder ud over 6 uger,
hvor medlemmet under ledighed modtager sygedagpenge efter lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel, | | 3. I § 55,
stk. 7, nr. 1, udgår »under
ledighed«. |
2) perioder, hvor medlemmet har modtaget dagpenge
efter afsnit IV i lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel, | | |
3) perioder med støtte efter lov om social
service til pasning af handicappet barn eller af
nærtstående, der ønsker at dø i eget
hjem, | | |
4) perioder, hvor et beskæftiget medlem
får udbetalt ydelser under uddannelse efter regler fastsat af
direktøren for Arbejdsdirektoratet, og | | |
5) perioder med orlov efter lov om
børnepasningsorlov. | | |
Stk. 8.
--- | | |
| | |
§ 60. Når
et medlem, der arbejder i et ansættelsesforhold med et
opsigelsesvarsel, har fået udbetalt nedsatte dagpenge i
sammenlagt 52 uger inden for 70 uger, bortfalder retten til
nedsatte dagpenge, indtil medlemmet har haft 26 ugers arbejde med
mere end 30 timer i hver uge inden for 12 måneder. Stk. 2
.--- | | 4. I § 60,
stk. 1, indsættes som 2. og 3. pkt.: »Der anses for at være et
opsigelsesvarsel i alle ansættelsesforhold, hvor der i
henhold til lov, kollektiv overenskomst eller aftale generelt er
fastsat et opsigelsesvarsel fra den ansattes side. Dette
gælder, uanset om det i det konkrete ansættelsesforhold
er aftalt, at opsigelsesvarslet ikke skal gælde.« |
| | |
§ 77. Stk. 1-5 .--- | | |
Stk. 6. Kassen kan fastsætte et
særligt bidrag til dækning af
administrationsudgifter. Stk. 7-10 .--- | | 5. I § 77,
stk. 6, udgår »et særligt«. |
| | |
§ 86. Stk. 1-2 .--- | | |
Stk. 3. Beløb, der skal
tilbagebetales efter stk. 1 og 2, forrentes med den aktuelt
gældende morarente efter rentelovens § 5. Renten
beregnes fra udbetalingstidspunktet. Der tillægges dog ikke
rente, hvis tilbagebetalingsbeløbet ikke overstiger
højeste dagpenge for 4 uger, jf. § 47, på
opgørelsestidspunktet. Stk. 4-8 .--- | | 6. I § 86,
stk. 3, ændres »stk. 1 og 2« til:
»stk. 1«. |
| | |
Stk. 9. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet kan bestemme, at et medlem, der ikke har
tilbagebetalt beløb efter stk. 1 eller 2 med
påløbne renter inden en frist, som kassen har fastsat,
skal slettes som medlem af kassen. Direktøren kan endvidere
efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
fastsætte regler om genoptagelse i kassen som nyt medlem. Stk. 10
.--- | | 7. I § 86,
stk. 9, ændres »bestemme« til:
»efter forhandling med Beskæftigelsesrådet
fastsætte regler om«. |
| | |
Stk. 11. Beløb, som skal
tilbagebetales efter stk. 1 og 2, kan med tillæg af
påløbne renter og omkostninger inddrives af
restanceinddrivelsesmyndigheden, hvis kassen har ret til refusion
fra statskassen. Restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive
skyldige beløb ved udpantning og ved indeholdelse i
løn m.v. efter reglerne om inddrivelse af personlige skatter
i kildeskatteloven, når kravet er fastslået i en
afgørelse truffet af Arbejdsdirektoratet eller
Arbejdsmarkedets Ankenævn eller er sikret ved dom eller et
eksigibelt forlig. Ved restanceinddrivelsesmyndighedens inddrivelse
af krav i udlandet kan en del af det inddrevne beløb
anvendes til betaling af inkassoprovision. Stk. 12-14 .--- | | 8. I § 86,
stk. 11, 2. pkt., indsættes efter »en
afgørelse truffet af«: »en kasse, «. |
| | |
§ 96. Af
tillidsmænd for arbejdsløshedskasserne afholdes under
forsæde af direktøren for Arbejdsdirektoratet et
årligt møde. På årsmødet forhandles
der om kassernes virksomhed og samarbejde. | | 9. § 96 ophæves. |
Stk. 2. Hver kasse kan lade sig
repræsentere ved 2 tillidsmænd på
årsmødet. For hver fulde 15.000 medlemmer kan kassen
repræsenteres af yderligere 1 tillidsmand.
Tillidsmændene vælges på den måde, som
fastsættes i kassens vedtægt. | | |
Stk. 3. Direktøren for
Arbejdsdirektoratet afgiver hvert år beretning til
beskæftigelsesministeren om arbejdsløshedskassernes
virksomhed. Beretningen offentliggøres på den
måde, som ministeren foreskriver. | | |
| | |
§ 99. Stk. 1-4 .--- | | 10.§ 99, stk. 5 og
6 , ophæves. Stk. 7 bliver herefter stk. 5. |
Stk. 5. Før
beskæftigelsesministeren træffer afgørelse i
sager om ændring af en kasses faglige område, jf.
§ 35, kan sagen forelægges for
Arbejdsløshedskassernes Faggrænseudvalg. | | |
Stk. 6. Beskæftigelsesministeren
udpeger formanden for faggrænseudvalget, jf. stk. 5,
efter indstilling fra Beskæftigelsesrådet og
fastsætter efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler for dets
virksomhed og sammensætning i de enkelte sager. | | |
Stk. 7
.--- | | |