Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 11. maj 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning, lov
om
naturgasforsyning, lov om varmeforsyning, lov om Energinet
Danmark, lov om planlægning, lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner og lov
om kuldioxidafgift af visse energiprodukter 1)
(Energispareaftalen,
havvindmølleudbud, statens købepligt til regionale
eltransmissionsnet og gasdistributionsnet, kommuners
påbegyndelse af nye aktiviteter i relation til bestemmelserne
om modregning i bloktilskud m.v.)
§ 1
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 2005, som
ændret ved § 2 i lov nr. 293 af 27. april 2005, § 3
i lov nr. 1414 af 21. december 2005 og § 10 i lov nr. 1417 af
21. december 2005, foretages følgende ændringer:
1. Overalt i loven
ændres »Energinet Danmark« til:
»Energinet.dk«.
2. I § 4, stk. 1 ,
indsættes efter »netvirksomhed« : »med
færre end 100.000 tilsluttede forbrugere«.
3. I § 6, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Ved skift af elleverandør må
forbrugeren ikke opkræves gebyr.«
4. § 8, stk. 4, nr. 3, affattes
således:
»3) Omkostninger som den systemansvarlige
virksomhed efter transport- og energiministerens bestemmelse
afholder til dækning af etablering af
elproduktionsanlæg på havet, jf. § 17, stk.
6.«
5. I § 8 indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8. De kollektive
elforsyningsvirksomheder afholder hver for sig omkostningerne til
de offentlige forpligtelser, som påhviler dem ifølge
stk. 3 og 4. Den systemansvarlige virksomhed opgør
omkostningerne og fordelingen af disse på elforbrugerne.
På grundlag heraf opkræver netvirksomhederne
beløb fra elforbrugerne til dækning af omkostningerne
og indbetaler de opkrævede midler til den systemansvarlige
virksomhed, som dækker de kollektive
elforsyningsvirksomheders afholdte omkostninger til de offentlige
forpligtelser. Transport- og energiministeren kan fastsætte
regler om gennemførelsen af de nævnte opgaver og om
samarbejde herom mellem de kollektive
elforsyningsvirksomheder.«
6. §9 a affattes således:
Ȥ 9 a. En
virksomhed, som producerer fjernvarme på et
kraft-varme-værk eller på et fjernvarmeværk, som
den 1. oktober 2005 var indrettet til kraft-varme-produktion,
betaler ikke beløb til dækning af omkostninger til
offentlige forpligtelser efter § 8, stk. 3 og 4, for det
elforbrug, som medgår til at producere fjernvarme til
forbrugere ved hjælp af elektricitet. Fritagelsen
gælder i 4 år fra ikrafttrædelsen af denne
bestemmelse.
Stk. 2. En elforbruger, der producerer
varme på et kraft-varme-værk med henblik på at
dække sit eget varmeforbrug, betaler ikke beløb til
dækning af omkostninger til offentlige forpligtelser efter
§ 8, stk. 3 og 4, for det elforbrug, som medgår til at
producere varme i det varmeproducerende anlæg ved hjælp
af elektricitet. Fritagelsen gælder i 4 år fra
ikrafttrædelsen af denne bestemmelse.
Stk. 3. Der betales ikke beløb til
dækning af omkostninger til offentlige forpligtelser efter
§ 8, stk. 3 og 4, for elektricitet, som fremstilles på
solcelleanlæg med en installeret effekt på højst
6 kW pr. husstand, og som er undtaget fra elafgift ifølge
lov om afgift af elektricitet.
Stk. 4. Omkostninger til offentlige
forpligtelser, som ikke dækkes som følge af
ovenstående bestemmelser, opkræves med en
forholdsmæssig andel hos de øvrige forbrugere efter de
i § 8, stk. 3 og 4, nævnte principper.
Stk. 5. Fritagelse for betaling af
beløb som nævnt i stk. 1 og 2 kan betinges af, at et
kraft-varme-produktionsanlæg opfylder nærmere angivne
krav til elproduktionens andel af energiproduktionen.
Stk. 6. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om afgrænsning af virksomheder og
produktioner, som omfattes af ovenstående bestemmelser, samt
om måling og dokumentation af elforbrug.«
7. I § 10 indsættes som
stk. 7:
»Stk. 7. Transport- og
energiministeren kan godkende, at en virksomhed, som har modtaget
pålæg som nævnt i stk. 4, helt eller delvis
overdrager pligter og rettigheder efter pålægget til en
anden bevillingspligtig elproduktionsvirksomhed. Forpligtelser
ifølge pålægget indføjes som et
vilkår i bevillingen for den modtagende
virksomhed.«
8. I § 14 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Udbud eller
offentliggørelse som nævnt i stk. 1 kan undlades ved
tilladelser til anlæg, der etableres af hensyn til forskning,
udvikling og demonstration vedrørende elproduktion på
havet.«
9. § 16, stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan betinge godkendelsen af disse anlæg af
vilkår, herunder krav til konstruktion, indretning,
installationer, opstilling, drift, nedtagning og
sikkerhedsstillelse for nedtagning af anlæg samt
økonomiske, tekniske, sikkerheds- og
miljømæssige forhold i forbindelse med etablering og
drift.«
10. I § 17, stk. 6, ændres» § 9, stk. 1 «til:» § 8, stk. 4, nr.
3 « .
11. I § 21 indsættes som
stk. 5og 6:
»Stk. 5. Bestemmelserne i stk. 1-4
omfatter ikke transmissionsnet på over 100 kV på
søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone,
der ikke har tilslutning til det danske elforsyningsnet.
Stk. 6. De af stk. 1 omfattede
transmissionsnet, der etableres på søterritoriet og i
den eksklusive økonomiske zone, skal tillige have tilladelse
efter § 22 a.«
12. § 22, stk. 1, nr.
3 og 4,
affattes således:
»3) varetage opgaver vedrørende
betaling for offentlige forpligtelser ifølge § 8 og
regler fastsat i medfør af denne bestemmelse,
4) varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 og regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser,«.
13. § 22, stk. 1, nr. 6 og 7, affattes således:
»6) sikre, at forbrugerne oplyses om
mulighed for elbesparelser, give den enkelte elforbruger
årlige informationer om sit elforbrug, kortlægge det
samlede elforbrug i forsyningsområdet og offentliggøre
data fra kortlægningen eller på begæring stille
sådanne data til rådighed,
7) sikre realisering af dokumenterbare
energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat efter stk.
5,«.
14. § 22, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om
gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 1-3, herunder regler
om virksomhedernes opgaver og mål for de energibesparelser,
som virksomhederne samlet eller enkeltvis skal sikre bliver
opnået, regler om dokumentation, indberetning og verifikation
samt regler om afholdelse af nærmere angivne
fællesomkostninger. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at visse energibesparelsesaktiviteter,
jf. stk. 1, nr. 7, skal ske efter udbud, og regler for udbuddets
afholdelse samt for virksomhedernes finansiering af de udbudte
opgaver.«
15. I § 22 indsættes som
stk. 8:
»Stk. 8. Realiseringen af
energibesparelser efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 7, skal ske
gennem virksomheder, som er selskabsmæssigt adskilte fra
netvirksomheden.«
16. § 22 a affattes
således:
Ȥ 22 a.
Etablering af nye elforsyningsnet på alle
spændingsniveauer på søterritoriet og i den
eksklusive økonomiske zone samt væsentlige
ændringer i bestående net kan kun ske efter
forudgående tilladelse fra transport- og energiministeren.
Der kræves tillige tilladelse efter § 21 til
transmissionsnet på over 100 kV.
Stk. 2. Tilladelsen kan betinges af
vilkår, herunder krav til placering, indretning og
sikkerhedsstillelse for fjernelse af anlæg samt tekniske,
miljø- og sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med
etablering og drift.
Stk. 3. Bestemmelserne i stk. 1
gælder ikke for interne ledningsanlæg som nævnt i
§ 16, stk. 1, og elforsyningsnet som nævnt i § 4 a
i lov om Energinet.dk.«
17. I § 27 c indsættes som
stk. 12:
»Stk. 12. Elproduktion fra
havvindmølleparker som nævnt i § 27 f er undtaget
fra ovenstående bestemmelser.«
18. Efter § 27 e
indsættes:
Ȥ 27 f.
Denne bestemmelse omhandler regulering af elproduktionen fra
havvindmølleparker, som er etableret efter afholdelse af
udbud som nævnt i § 14.
Stk. 2. Elproducenten anmelder sin plan for
elproduktionen for det følgende driftsdøgn til den
systemansvarlige virksomhed.
Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed kan
påbyde nedregulering ved reduktion eller afbrydelse af
elproduktionen, hvis dette er nødvendigt på grund
af
1) fejl eller
vedligeholdelsesarbejder på transmissionsanlæg til
ilandføringen af elproduktion eller i det øvrige
transmissionsnet eller
2) kapacitetsbegrænsninger i øvrigt
i det sammenhængende transmissionsnet, som kan
afhjælpes ved nedregulering.
Stk. 4. Påbud efter stk. 3 er
betinget af, at nedreguleringen er nødvendig af hensyn til
forsyningssikkerheden eller en samfundsøkonomisk optimal
udnyttelse af det sammenhængende elforsyningssystem, herunder
sikringen af et velfungerende konkurrencemarked.
Stk. 5. Hvis elproducentens faktiske
elproduktion i et driftsdøgn ikke svarer til
det anmeldte med senere påbudte nedreguleringer, kan den
systemansvarlige virksomhed kræve, at der ydes rimelig
betaling for de ubalancer, som elproducenten samlet set
påfører systemet.
Stk. 6. Den systemansvarlige virksomhed kan
fastsætte forskrifter for anmeldelse efter stk. 2 og
forskrifter indeholdende generelle kriterier for nedregulering
efter stk. 3.
Stk. 7. Forskrifterne skal være
tilgængelige for brugere og potentielle brugere af det
kollektive elforsyningssystem. Den systemansvarlige virksomhed skal
efter høring af relevante parter anmelde de fastsatte
forskrifter til Energistyrelsen. Energistyrelsen kan give
pålæg om ændring af forskrifterne.
§ 27 g. Den
systemansvarlige virksomhed yder betaling til elproducenten for tab
som følge af nedregulering, jf. § 27 f, som foretages i
25 år fra meddelelsen af tilladelse til udnyttelse af energi
på søterritoriet eller i den eksklusive
økonomiske zone, jf. § 13.
Stk. 2. Ved fastsættelse af
betalingen opgøres indtægtstabet med udgangspunkt i
salg af elproduktionen under de aktuelle forhold ved
1) en pris svarende til den i § 56 e, stk.
2, nævnte samlede værdi af markedspris og
pristillæg i den periode, hvor dette pristillæg ydes,
og
2) en pris svarende til den efter § 59, stk.
2, nr. 1, fastsatte markedspris pr. kWh efter det tidspunkt, hvor
pristillægget er ophørt efter § 56 e, stk. 4 og
5, eller fravalgt efter § 64, stk. 2.
Stk. 3. Der ydes ikke betaling, hvis
nedreguleringen er en følge af force majeure.
Stk. 4. Uenighed om adgangen til betaling
og dennes størrelse afgøres af domstolene.
Stk. 5. Den systemansvarlige virksomhed
udarbejder forskrifter indeholdende metoder for, hvorledes
størrelsen af tabt elproduktion som følge af
nedregulering beregnes, og hvorledes størrelsen af den
mistede indtjening opgøres med henblik på at
dække elproducentens tab. Bestemmelserne i § 27 f, stk.
7, finder tilsvarende anvendelse for de i 1. pkt. nævnte
forskrifter.
§ 27 h. Hvis
den systemansvarlige virksomhed ikke opfylder frister og
betingelser for nettilslutning af en havvindmøllepark
ifølge vilkår i et udbud efter § 14, ifalder
virksomheden objektivt erstatningsansvar for elproducentens deraf
følgende tab.
Stk. 2. Hvis elproducenten ikke etablerer
havvindmølleparken, uanset at elproducenten har forpligtet
sig hertil i overensstemmelse med vilkår i udbuddet, ifalder
elproducenten objektivt erstatningsansvar for den systemansvarlige
virksomheds deraf følgende tab.
Stk. 3. Erstatning efter stk. 1 og 2
tilkendes inden for de i udbudsvilkårene nævnte
betingelser og rammer. Uenighed om adgangen til erstatning og
dennes størrelse afgøres af domstolene.
Stk. 4. Erstatninger, som påhviler
den systemansvarlige virksomhed som nævnt i
stk. 1 eller som følge af virksomhedens dispositioner med
henblik på at opfylde udbudsvilkårene, og erstatninger,
som tilfalder virksomheden efter stk. 2, indgår i
fastsættelsen af den systemansvarlige virksomheds priser
efter § 71.«
19. I § 28, stk. 1, ændres
»§ 9« til: »§ 8«.
20. § 28, stk. 2, nr.
4 , affattes således:
»4) Varetage opgaver vedrørende
miljøvenlig elproduktion ifølge bestemmelserne i
kapitel 9 og regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser.«
21. § 28, stk. 2, nr. 11,
affattes således:
»11) Varetage opgaver vedrørende
betaling for offentlige forpligtelser ifølge § 8 og
regler fastsat i medfør af denne bestemmelse.«
22. I § 28, stk. 2, nr. 12,
indsættes efter »stk. 6« : »og
8«.
23. I § 28 a indsættes som
stk. 3 :
»Stk. 3. Den systemansvarlige
virksomhed kan, såfremt det vurderes at være
økonomisk mere rentabelt end at dække de i stk. 1
nævnte omkostninger, indgå aftale med den
pågældende netvirksomhed om, at den systemansvarlige
virksomhed afholder etableringsomkostningerne til at netforbinde
det isolerede kollektive elforsyningsnet med det
sammenhængende elforsyningssystem.«
24 .§ 31, stk. 2-4, affattes
således:
»Stk. 2. Den systemansvarlige
virksomhed kan stille vilkår for brugernes adgang til at
benytte virksomhedens ydelser. Disse vilkår skal være
objektive, ikkediskriminerende og offentligt tilgængelige og
kan vedrøre
1) økonomiske forhold, herunder krav om
sikkerhedsstillelse for udgifter eller risiko for udgifter, som den
systemansvarlige virksomhed påtager sig på brugerens
vegne, eller som er forbundne med brugen af den systemansvarlige
virksomheds ydelser,
2) krav til indrapportering og formidling af data
og andre informationer af relevans for den systemansvarlige
virksomheds arbejde og
3) forhold, som bidrager til at sikre bedst mulig
konkurrence for produktion og handel med elektricitet.
Stk. 3. Den systemansvarlige virksomhed kan
træffe afgørelse om, at brugere, som groft eller
gentagne gange tilsidesætter vilkår som nævnt i
stk. 2, helt eller delvis udelukkes fra at gøre brug af den
systemansvarlige virksomheds ydelser, indtil vilkåret
opfyldes.
Stk. 4. Afgørelser truffet af den
systemansvarlige virksomhed efter denne bestemmelse kan indbringes
for Energitilsynet.«
25. § 32 affattes
således:
Ȥ 32. Til
løsning af den i § 31, stk. 1, nævnte opgave kan
den systemansvarlige virksomhed indgå aftaler om op- og
nedregulering med henblik på at imødegå effekten
af kapacitetsrestriktioner i det kollektive elforsyningsnet.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
godkende, at den systemansvarlige virksomhed helt eller delvis ejer
og driver virksomheder til registrering og omsætning af
VE-beviser. Ministeren kan stille vilkår for godkendelsen,
herunder at aktiviteterne drives i selvstændige virksomheder
med begrænset ansvar.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler om de aftaler, som den
systemansvarlige virksomhed kan indgå efter bestemmelsen i
stk. 1.«
26. § 35 affattes
således:
Ȥ 35.
Transmissionsnet på mellem 100 kV og 200 kV samt
udlandsforbindelser på under 100 kV, der er stillet til
rådighed for den systemansvarlige virksomhed, og ejerandele i
transmissionsvirksomheder, der ejer sådanne net
(transmissionsandele), kan udelukkende afstås til staten.
Ejere, der ønsker at foretage afståelser omfattet af
denne bestemmelse, giver særskilt skriftlig underretning
herom til Energinet.dk.
Stk. 2. En virksomhed, der ejer
transmissionsandele (ejervirksomheden) , har pligt til at
afstå samtlige sine transmissionsandele til staten ved
ejerskifte i ejervirksomheden. Ved ejerskifte efter denne
bestemmelse forstås,
1) at 50 pct. af ejerandelene i ejervirksomheden
eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte besidder
ejerandele i ejervirksomheden, har skiftet ejer,
2) at ejere af ejerandele i ejervirksomheden
eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer andele i
ejervirksomheden, enten ved erhvervelsen eller senere alene eller i
forening med andre har opnået bestemmende indflydelse i
ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte
ejer andele i ejervirksomheden, eller
3) at ejere af ejerandele i ejervirksomheden
eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte ejer andele i
ejervirksomheden, har mistet bestemmende indflydelse i
ejervirksomheden eller i en virksomhed, der direkte eller indirekte
ejer andele i ejervirksomheden.
Stk. 3. Til ejerskifte efter stk. 2
medregnes ikke ejerskifte til ejerandele i forbrugerejede
virksomheder, når overtagelse af ejerskabet er en
vedtægtsmæssig betingelse for overtagelse af brugen af
virksomhedens installation hos den nye forbruger. Såfremt en
forbrugerejet virksomhed som omfattet af 1. pkt. ændrer sine
vedtægtsmæssige bestemmelser, således at
ejerskabet til andelene i virksomheden gøres
uafhængigt af brugen af virksomhedens installationer, skal
dette anses for et ejerskifte efter stk. 2, uanset om der
måtte være indtrådt en situation omfattet af stk.
2, og uanset indholdet af stk. 5.
Stk. 4. Såfremt en enkelt ejer har
bestemmende indflydelse (den kontrollerende ejer) i en virksomhed
(den kontrollerede virksomhed), der direkte eller indirekte
besidder transmissionsandele, finder stk. 2 ikke anvendelse
på dispositioner vedrørende ejerandele i virksomheder,
som direkte eller indirekte besidder de øvrige ejerandele i
den kontrollerede virksomhed.
Stk. 5. Selskabsmæssige
omstruktureringer er ikke omfattet af stk. 1 og 2, når de
ejere, der direkte eller indirekte har ejerandele i de
virksomheder, der berøres af en selskabsmæssig
omstrukturering, ikke opnår andet vederlag i forbindelse
hermed end direkte eller indirekte ejerandele i samme forhold i den
virksomhed eller de virksomheder, der består efter den
selskabsmæssige omstrukturering. Ved fusioner af
forbrugerejede andelsselskaber kan der dog ydes
vederlag i form af en periode med nedsatte tariffer, såfremt
det fortsættende selskab er et forbrugerejet andelsselskab
med samtlige andelshavere i de fusionerende selskaber som nye
andelshavere. En selskabsmæssig omstrukturering, som
indebærer, at en ejer opnår bestemmende indflydelse i
en virksomhed, der består efter omstruktureringen, er kun
omfattet af 1. pkt., såfremt den pågældende ejer
på tidspunktet for omstruktureringen besad bestemmende
indflydelse i en virksomhed, som indgik i omstruktureringen, og som
den 19. april 2006 direkte eller indirekte besad
transmissionsandele. Såfremt der efter gennemførelsen
af en selskabsmæssig omstrukturering som nævnt i 1.
pkt. sker afståelse af direkte eller indirekte ejerandele i
virksomheder, der består efter den selskabsmæssige
omstrukturering, og som direkte eller indirekte besidder
transmissionsandele, udgør det ejerskifte af
transmissionsandele efter bestemmelsen i stk. 2, såfremt
afståelse af en tilsvarende andel af den
pågældende ejers ejerandele inden gennemførelsen
af den selskabsmæssige omstrukturering ville have
medført, at der var indtrådt ejerskifte efter stk.
2.
Stk. 6. Udnyttelse af
forkøbsrettigheder, køberettigheder og
tegningsrettigheder stiftet før den 21. april 2004 er ikke
omfattet af stk. 1 og 2.
Stk. 7. En selskabsmæssig
omstrukturering, som indebærer, at en ejervirksomhed efter
den selskabsmæssige omstrukturering i stedet bliver indirekte
ejer af de pågældende transmissionsandele, er ikke
omfattet af stk. 5, 1. pkt., medmindre transport- og
energiministeren giver tilladelse hertil.
Stk. 8. En kommunes overdragelse af en
virksomhed, som direkte eller indirekte besidder
transmissionsandele, til forbrugere, hvis ejerskab bliver knyttet
til brugen af virksomhedens installationer, jf. stk. 3, 1. pkt., er
omfattet af undtagelsen i stk. 5, 1. pkt., såfremt kommunen
ikke opnår vederlag i forbindelse med overdragelsen.
Stk. 9. En virksomhed, der direkte eller
indirekte besidder transmissionsandele, skal straks give
underretning til transport- og energiministeren, når 50 pct.
af ejerandelene i virksomheden har skiftet ejer, eller hvis
virksomheden bliver bekendt med, at en af virksomhedens ejere alene
eller i forening med andre ejere opnår eller mister
bestemmende indflydelse i virksomheden. En ejer, der alene eller i
forening med andre opnår eller mister bestemmende indflydelse
i virksomheden, skal straks give underretning til transport- og
energiministeren. Dette gælder dog ikke, såfremt
transaktionen i medfør af stk. 3-6 eller 8 er undtaget fra
stk. 2. Underretning skal ske ved særskilt skriftlig
meddelelse, som indeholder en udtrykkelig henvisning til den
begivenhed, som efter stk. 2 har udløst pligt til
afståelse af transmissionsandele.
Stk. 10. Transport- og energiministeren
træffer afgørelse om pligt til afståelse efter
stk. 2. Statens købepligt efter stk. 1 og 2 opfyldes af
Energinet.dk uden ugrundet ophold, efter at transport- og
energiministeren har truffet afgørelse om
afståelsespligt, eller Energinet.dk har modtaget underretning
om, at der ønskes afståelse. Såfremt
overtagelsen forudsætter udskillelse af transmissionsnet
efter stk. 11, vil købepligten dog først kunne
opfyldes uden ugrundet ophold fra det tidspunkt, hvor udskillelse
er sket.
Stk. 11. Inden statens overtagelse af
transmissionsandele efter stk. 1 og 2 skal
virksomheder, der både ejer transmissionsnet omfattet af stk.
1 og andre net, udskille de af stk. 1 omfattede transmissionsnet i
et selvstændigt aktieselskab. Udskillelsen skal ske snarest
muligt og senest 12 måneder efter, at Energinet.dk har
modtaget underretning efter stk. 1, eller transport- og
energiministeren har truffet afgørelse om pligt til
afståelse efter stk. 2.
Stk. 12. I mangel af enighed
fastsættes pris- og betalingsvilkår for overtagelse af
ejerskab til transmissionsnet efter stk. 1 og 2 af
Taksationskommissionen efter reglerne i kapitel 4 i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. Søgsmål til prøvelse af kendelser om
pris- og betalingsvilkår truffet af Taksationskommissionen
skal være anlagt inden 6 måneder efter, at kendelsen er
meddelt den pågældende.
Stk. 13. Transport- og energiministeren kan
hos virksomheder, sælgere af ejerandele og ejere omfattet af
stk. 1, 2 og 9 forlange alle oplysninger, som ministeren anser for
nødvendige for udøvelse af tilsyn med, at de
nævnte bestemmelser er overholdt.
Stk. 14. Transmissionsvirksomheder, som
driver transmissionsnet omfattet af stk. 1, skal drives i
aktieselskabsform.«
27. § 37 affattes
således:
Ȥ 37.
Kommuner registrerer modtagne uddelinger fra og vederlag ved
afståelse af ejerandele i virksomheder, der er eller i
perioden efter den 20. februar 2003 har været omfattet af
§ 2, stk. 1, eller virksomheder, der direkte eller indirekte
ejer eller i perioden efter den 20. februar 2003 har ejet andele i
sådanne virksomheder.
Stk. 2. Selskabsmæssige
omstruktureringer i form af fusioner, spaltninger eller
tilførsler af aktiver omfattet af fusionsskattelovens regler
eller i form af aktieombytninger omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 36 anses ikke for
afståelse af ejerandele i henhold til stk. 1, i det omfang
kommunens vederlag består i ejerandele i en eller flere
virksomheder omfattet af stk. 1.
Stk. 3. Registreringen skal omfatte den
dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til rådighed for
kommunen (rådighedsdatoen), og beløbets
størrelse.
Stk. 4. Ved afståelse af ejerandele
omfattet af stk. 1 til en fond eller anden selvejende
institution anses afståelsestidspunktet for
rådighedsdato efter stk. 3, og der skal efter stk. 1
registreres et vederlag, som mindst svarer til markedsværdien
af de pågældende ejerandele.
Stk. 5. Kommuner indberetter senest den 1.
februar hvert år til Energitilsynet de registreringer, som
kommunen har foretaget efter stk. 1, 3 og 4 i det foregående
kalenderår, eller afgiver erklæring om, at der ikke er
foretaget sådanne registreringer.
Stk. 6. Indberetningen skal angive det
samlede beløb, der er blevet til rådighed i det
foregående kalenderår (rådighedsbeløbet),
og skal ledsages af dokumentation for størrelsen af de
registrerede uddelinger og vederlag og for de registrerede
rådighedsdatoer. Endvidere skal indberetningen angive en
beregnet forrentning af rådighedsbeløbet fra de
enkelte rådighedsdatoer og frem til den 1. november i
indberetningsåret, hvor der efter stk. 10 sker reduktion i
kommunens statstilskud efter lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og amtskommuner. Rentesatsen fastsættes
til Nationalbankens diskonto den 1. januar i
indberetningsåret. Finder tilsynet, at den ledsagende
dokumentation er utilstrækkelig, kan tilsynet forlange
yderligere dokumentation.
Stk. 7. Ved indberetningen efter stk. 5 kan
kommunale ejere af aktieselskaber, der var børsnoterede den
20. februar 2003, i det samlede rådighedsbeløb inkl.
beregnet forrentning fradrage et beløb svarende til det
gennemsnitlige modtagne udbytte fra selskaber omfattet af stk. 1 i
årene 1998-2002. Fradraget kan dog ikke overstige det samlede
modtagne udbytte i det kalenderår, som indberetningen
vedrører.
Stk. 8. Ved indberetningen efter stk. 5 af
vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder omfattet
af stk. 1 kan kommuner fratrække beløb, som i
medfør af § 37 a, stk. 1 eller 6, allerede har
ført til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til
stk. 10.
Stk. 9. Energitilsynet træffer
afgørelse om, hvorvidt det indberettede
rådighedsbeløb, rådighedsdatoer, den beregnede
forrentning og eventuelle fradrag efter stk. 7 og 8 kan godkendes.
Kan Energitilsynet ikke godkende disse, fastsætter tilsynet
rådighedsbeløb, rådighedsdatoer, beregnet
forrentning og størrelsen af eventuelle fradrag.
Stk. 10. Energitilsynet giver senest den 1.
maj hvert år Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelelse om
de efter stk. 9 godkendte rådighedsbeløb inkl.
beregnet forrentning og med eventuelle fradrag. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet reducerer herefter kommunens statstilskud efter
bestemmelserne i § 10, stk. 6-9, i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Hvis
beløbet efter 2. pkt. overstiger det modregnede beløb
i det første modregningsår, beregner Indenrigs- og
Sundhedsministeriet en forrentning af restbeløbet fra den 1.
november i indberetningsåret til den 1. juli i året
efter indberetningsåret. Rentesatsen fastsættes til
Nationalbankens diskonto den 1. januar i
indberetningsåret.«
28. Efter § 37
indsættes:
Ȥ 37 a.
Kommuner må ikke uden tilladelse fra transport- og
energiministeren bevare ejerandele i virksomheder omfattet af
§ 37, stk. 1, såfremt der i de pågældende
virksomheder eller i virksomheder, som de direkte eller indirekte
ejer andele i, påbegyndes væsentlige nye aktiviteter.
Transport- og energiministeren kan stille vilkår for
meddelelse af tilladelse, herunder om afståelse af ejerandele
eller aktiviteter i en eller flere af de pågældende
virksomheder eller om, at midler anvendt til sådanne nye
aktiviteter skal betragtes som uddelinger efter § 37, stk. 1.
Afståelse efter 2. pkt. skal, medmindre særlige hensyn
tilsiger andet, ske snarest. Dersom tilladelse ikke opnås,
skal kommunen snarest afhænde samtlige ejerandele i
de pågældende virksomheder.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke
anvendelse, i det omfang der påbegyndes nye aktiviteter
omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov om
naturgasforsyning eller nye aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse.
Stk. 3. I virksomheder omfattet af stk. 1
må der ikke anvendes midler, som stammer fra aktiviteter
omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov om
naturgasforsyning, til aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse.
Stk. 4. Aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse, som udøves i virksomheder omfattet
af stk. 1, skal være selskabsmæssigt adskilt fra
aktiviteter omfattet af denne lov, lov om varmeforsyning eller lov
om naturgasforsyning. Virksomheder, der producerer elektricitet ved
afbrænding af affald, kan dog udøve aktiviteter
forbundet med affaldshåndtering omfattet af lov om
miljøbeskyttelse uden selskabsmæssig adskillelse.
Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 er ikke til
hinder for, at servicefunktioner for aktiviteter omfattet af stk. 2
varetages i et selvstændigt selskab.
Stk. 6. Kommuner godtgør senest den
1. februar hvert år over for Energitilsynet ved
erklæring afgivet i overensstemmelse med reglerne fastsat i
medfør af § 37 b, at der ikke i det foregående
kalenderår er anvendt midler i strid med stk. 3. Finder
Energitilsynet, at en kommune må anses for at have anvendt
midler i strid med stk. 3, betragtes de pågældende
midler som uddelinger efter § 37, stk. 1. Energitilsynet
fastsætter rådighedsdatoen, beløbets
størrelse og en beregnet forrentning i henhold til §
37, stk. 6 . Kan en kommune ikke afgive erklæring i
overensstemmelse med reglerne fastsat i medfør af § 37
b, giver Energitilsynet transport- og energiministeren meddelelse
herom. Transport- og energiministeren træffer herefter
afgørelse om hel eller delvis afståelse af aktiviteter
eller ejerandele i virksomheder omfattet stk. 1.
Stk. 7. Transport- og energiministeren kan
bestemme eller fastsætte regler om, at andre aktiviteter skal
være omfattet af stk. 2-6.
§ 37 b.
Transport- og energiministeren fastsætter regler om
indberetning efter § 37, stk. 5, og om dokumentation og
regnskabsføring for forhold omfattet af § 37, stk. 5,
og § 37 a, stk. 3-6, herunder om, at der skal indhentes
erklæringer fra kommunens revisor eller en statsautoriseret
revisor.«
29. § 44, stk. 1, affattes
således:
»En netvirksomheds vedtægter skal
indeholde nærmere bestemmelser, der sikrer
gennemførelsen af §§ 40-42.«
30. I § 44 indsættes efter
stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. En netvirksomhed kan i
stedet for de i stk. 2, 1. pkt., nævnte valgregler anvende
valgregler, som i rimeligt omfang afspejler antallet af forbrugere
og det faktiske energiforbrug, jf. § 23 k, stk. 2, i lov om
varmeforsyning, når
1) netvirksomheden er koncernforbundet med en
virksomhed, der ejer et anlæg til fremføring af
opvarmet vand eller damp,
2) netvirksomheden opfylder kravet om
forbrugerindflydelse på den i § 41, stk. 3, nævnte
måde og
3) virksomheden, der ejer et anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller damp, opfylder kravet om
forbrugerindflydelse på den i § 23 h, stk. 3, i lov om
varmeforsyning nævnte måde.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
31. I § 47 indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6. Transport- og
energiministeren kan for netvirksomheder, der har færre end
100.000 tilsluttede forbrugere, fastsætte regler om, at
mindre omfattende aktiviteter, som ligger uden for bevillingen til
netvirksomhed, er undtaget fra det i stk. 4 nævnte krav om,
at aktiviteterne skal udøves i selvstændige selskaber
med begrænset ansvar. Aktiviteterne skal i så fald
holdes regnskabsmæssigt adskilt fra netvirksomhedens
øvrige aktiviteter.«
32. I § 51,
stk. 3, ændres », herunder de i § 22, stk. 1,
nr. 6« til: »samt opgaver vedrørende
energibesparelser, herunder de i § 22, stk. 1, nr. 6 og
7«.
33. § 53, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. De kollektive
elforsyningsvirksomheders vedtægter må ikke stride mod
bestemmelserne i denne lov eller regler udstedt i medfør
heraf.«
34. I § 54 indsættes efter
stk. 7 som nyt stykke:
»Stk. 8. Inddrages en bevilling fra
en forsyningspligtig virksomhed i medfør af stk. 1 eller 4,
kan transport- og energiministeren pålægge den
systemansvarlige virksomhed at videreføre den
bevillingspligtige aktivitet midlertidigt. Anmelder en
forsyningspligtig virksomhed betalingsstandsning, eller
erklæres den konkurs, uden at der sker inddragelse af
bevillingen, kan transport- og energiministeren pålægge
den systemansvarlige virksomhed at
videreføre den bevillingspligtige aktivitet midlertidigt,
såfremt tilsynet under betalingsstandsning eller kurator
enten ikke ønsker at videreføre den
forsyningspligtige virksomhed eller ikke viderefører den
forsyningspligtige virksomhed på tilfredsstillende måde
for forbrugerne. Tilsynet eller kurator skal meddele den
systemansvarlige virksomhed og transport- og energiministeren
hurtigst muligt og senest en uge efter betalingsstandsningen
henholdsvis konkursdekretets afsigelse, om den forsyningspligtige
virksomhed skal videreføres eller ikke. Bestemmelsen i stk.
7 finder tilsvarende anvendelse i de her nævnte situationer.
Den systemansvarlige virksomheds fastsættelse og udmeldelse
af priser for forsyningspligtig el sker efter principperne i §
72, stk. 1-6, med de nødvendige modifikationer.«
Stk. 8 bliver herefter stk. 9.
35 .§ 56, stk. 1og 2, affattes således:
»Denne bestemmelse omhandler elektricitet
produceret på vindmøller bortset fra
1) vindmøller, som modtager
pristillæg efter §§ 56 a-56 c,
2) vindmøller, som modtager eller har
modtaget pristillæg efter § 56 e, og
3) elværksfinansierede vindmøller
nettilsluttet senest den 31. december 1999.
Stk. 2. Der udstedes VE-beviser for
elektricitet fra vindmøller omfattet af stk. 1. Indtil
VE-beviser udstedes, ydes i stedet et pristillæg på 10
øre pr. kWh. Der udstedes VE-beviser eller ydes
pristillæg i 20 år fra
nettilslutningstidspunktet.«
36. Efter § 56 d
indsættes før overskriften »Pristillæg
m.v. til andre VE-produktionsanlæg«:
Ȥ 56 e.
Denne bestemmelse omhandler pristillæg til elektricitet
produceret på havvindmølleparken Horns Rev 2, som er
udbudt den 7. juli 2004 efter bestemmelserne i § 14.
Stk. 2. Til elektricitet produceret
på den i stk. 1 nævnte havvindmøllepark ydes et
pristillæg, som fastsættes således, at dette og
den efter § 59, stk. 2, nr. 1, fastsatte markedspris tilsammen
udgør 51,8 øre pr. kWh . Hvis elproducenten
skal betale en indfødningstarif ved overføring af
elektriciteten til det overordnede elforsyningsnet, ydes tillige et
pristillæg svarende til betalingen efter den fastsatte
tarif.
Stk. 3. De i stk. 2 nævnte
pristillæg ydes for en elproduktion på 10 TWh, som er
fremstillet i overensstemmelse med vilkårene i udbuddet.
Pristillæg ydes dog højst i 20 år fra
tidspunktet for havvindmølleparkens nettilslutning.
Stk. 4. Der udstedes ikke VE-bevis for
elproduktion fra havvindmølleparken.
Stk. 5. Hvis der ydes betaling som
nævnt i § 27 g for nedregulering af elproduktionen i den
periode, hvori der ydes pristillæg efter stk. 2, medregnes en
elproduktion svarende til det kompenserede produktionstab i den
samlede elproduktion, hvortil der ydes pristillæg.«
37. § 57, stk. 8, affattes således:
»Stk. 8. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
modtage pristillæg efter stk. 2-4. Det kan herunder
fastsættes, at der ydes pristillæg efter stk. 2 eller 4
til elproduktionen fra et anlæg nettilsluttet senest den 21.
april 2004, hvis elproduktionskapaciteten efter denne dato
forøges væsentligt på grund af udskiftning eller
væsentlige ombygninger af anlægget. Ministeren kan
endvidere fastsætte regler om udstedelse og bortfald af
tilsagn og beregning af en tilsagnsramme som nævnt i stk. 5
og om betingelser for at give dispensation efter stk. 6.«
38. I § 57 a, stk. 3, ændres
»30 mio. kr.« til: »45 mio. kr.«
39. § 57 b, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Hvis anvendelsen af andre
vedvarende energi-kilder end de i stk. 3, nr. 1 og 2, nævnte
er påbegyndt den 22. april 2004 eller senere, udstedes der
VE-bevis til elektricitet produceret på disse energikilder.
Indtil VE-beviser udstedes, ydes der i stedet et pristillæg
på 10 øre pr. kWh. Der udstedes VE-bevis eller ydes
pristillæg i 20 år fra påbegyndelsen af
anvendelsen af de nævnte vedvarende energi-kilder. Der
udstedes ikke VE-bevis til anden elektricitet omfattet af stk.
1.«
40. § 57 b, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om adgangen til at
modtage pristillæg efter stk. 2-5. Det kan herunder
fastsættes, at der ydes pristillæg som nævnt i
stk. 3 eller 5 til elproduktionen på et anlæg, hvor
anvendelsen af vedvarende energikilder er påbegyndt senest
den 21. april 2004, hvis anvendelsen af disse energi-kilder efter
denne dato forøges væsentligt på grund af
udskiftning eller væsentlige ombygninger af
produktionsanlægget. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, hvorledes pristillæg beregnes til
VE-elproduktionsanlæg, som anvender forskellige
brændsler.«
41. I § 59, stk. 2, nr. 1,
indsættes efter »§§ 56 a-56 c,«:
»56 e,«.
42. § 59, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Hvis den fastsatte
markedspris for elektricitet produceret på anlæg som
nævnt i §§ 56 c, 56 e og 57 a overstiger de i disse
bestemmelser fastsatte samlede beløb for pristillæg og
markedspris, beregner den systemansvarlige virksomhed et negativt
pristillæg. Det negative pristillæg for elektricitet
produceret på anlæg som nævnt i §§ 56 c
og 57 a kan ikke overstige størrelsen af udbetalte
pristillæg i det sidste år inden
opgørelsestidspunktet. Det negative pristillæg
modregnes i udbetalinger af pristillæg.«
43. I § 60, stk. 1,
indsættes efter »§§ 56-56 c,« :
»56 e,«.
44. I § 64, stk. 1,
indsættes efter »§§ 56-58 b« :
»og § 59 a, stk. 1«.
45. I § 64 indsættes som
stk. 2:
»Stk. 2. Pristillæg efter
§ 56 e kan ikke genoptages efter fravalget.«
46. § 66, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om
overtagelsesordningens omfang og anvendelse. Anmodning om
overtagelse skal være indgivet senest den 15. januar
2005.«
47. I § 67 indsættes som
stk. 4 :
»Stk. 4. Bestemmelserne i stk. 1 og 2
gælder endvidere ikke for elproduktionsanlæg, som
etableres med henblik på at kunne imødegå
ubalancer i det kollektive elforsyningsnet. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, hvilke anlæg
der omfattes af bestemmelserne i 1. pkt., og om dokumentation for
det projekterede anlægs tekniske og driftsmæssige
forhold.«
48. § 68 a ffattes således:
» § 68.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om
vindmøllers tilslutning til elforsyningsnettet, herunder
regler om,
1) hvilke kategorier af anlæg og
installationer, herunder ilandføringsanlæg fra
havvindmølleparker, som det påhviler henholdsvis
vindmølleejeren og de kollektive elforsyningsvirksomheder at
udføre,
2) vindmølleejerens adgang til benyttelse
af ilandføringsanlæg, som er etableret af den
elforsyningsvirksomhed, som varetager ilandføringen, og om
betaling herfor,
3) hvorledes omkostninger ved etablering af
nettilslutning og omkostninger ved at være nettilsluttet
fordeles mellem vindmølleejeren og de kollektive
elforsyningsvirksomheder, og
4) hvorledes omkostninger, der påhviler de
kollektive elforsyningsvirksomheder, indregnes i priserne for
elektricitet, jf. § 8, stk. 3-6.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om vindmøllers konstruktion,
fremstilling, opstilling og drift samt regler om krav til
certificering og prøvning vedrørende disse
forhold.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
bemyndige en virksomhed eller en sagkyndig institution eller
organisation til at udøve nærmere angivne funktioner
vedrørende teknisk godkendelse af vindmøller og
udføre tilsyn og kontrol med overholdelsen af regler som
nævnt i stk. 2.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om betaling til dækning af net- eller
transmissionsvirksomhedens omkostninger ved behandling af
ansøgning om nettilslutning.«
49. I § 68 a indsættes efter
»63 a,« : »64,«.
50. I § 78, stk. 5, udgår »og
Energistyrelsen«.
51. I § 78, stk. 9, udgår
», herunder om betaling af sagsomkostninger efter § 17,
stk. 3, i lov om forbrugerklager«.
52. I § 82, stk. 5,
indsættes efter »virksomhederne,« :
»herunder også af elhandelsvirksomhederne,«.
53. I § 84, stk. 3, ændres
»disses« til: »dennes«.
54. § 85 a, stk. 3, 2.
pkt ., affattes således:
»Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at en elproducent skal indberette produktionsdata og
andre relevante oplysninger om produktionsforhold til en kollektiv
elforsyningsvirksomhed eller til et centralt register, og at
elproduktion skal måles eller beregnes på nærmere
angivet måde.«
55. § 86, stk. 1, affattes
således:
»Undlader nogen rettidigt at efterkomme
et påbud meddelt af Energitilsynet efter § 85 c om at
give oplysninger i henhold til § 22, stk. 3, eller at
efterkomme et påbud meddelt af Energitilsynet i medfør
af § 72, stk. 7, eller § 77, kan Energitilsynet som
tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige
eller ugentlige bøder.«
56. § 87, stk. 1, nr. 5,
affattes således:
»5) undlader at afgive erklæring,
foretage registrering, indberetning eller afhændelse som
angivet i §§ 37 og 37 a,«.
57. I § 87, stk. 1,
indsættes efter nr. 5 som nyt nummer:
»6) anvender midler i strid med § 37
a, stk. 3,«.
Nr. 6-9
bliver herefter nr. 7-10.
58. I § 89
indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser truffet af
Energiklagenævnet efter loven eller de regler, der udstedes
efter loven, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Er
afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid
fra bekendtgørelsen.«
59. Kapitel 14
a ophæves.
§ 2
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 287 af 20. april 2005, foretages
følgende ændringer:
1. Overalt i loven
ændres »Energinet Danmark« til:
»Energinet.dk«.
2. I § 2, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Loven finder desuden anvendelse på
tilstødende naturgasforsyningssystemer.«
3. I § 6 indsættes efter
nr. 20 som nyt nummer:
»21) Tilstødende
naturgasforsyningssystem: Et anlæg, der indgår som
en del af det samlede naturgasforsyningssystem, eller et
større gasforsyningssystem, som i væsentligt omfang er
tilkoblet det samlede naturgasforsyningssystem, men som ikke
er en del af et transmissionsnet, et
distributionsnet, et lager eller en LN G-facilitet.«
Nr. 21-24 bliver herefter nr. 22-25.
4. I § 7, stk. 1, indsættes
som 2. pkt.:
»Ved skift af naturgasleverandør
må forbrugeren ikke opkræves gebyr.«
5. I § 11 a, stk. 1, ændres
»Transmissions- og distributionsselskaber« til:
»Transmissions-, distributions- og lagerselskaber«.
6. I § 14, stk. 1, nr. 1,
ændres »og« til: »,«, og nr.
2 affattes således:
»2) sikre at forbrugerne oplyses om
mulighed for naturgasbesparelser, give den enkelte
naturgasforbruger årlige informationer om sit
naturgasforbrug, kortlægge det samlede naturgasforbrug i
forsyningsområdet samt offentliggøre data fra
kortlægningen eller på begæring stille
sådanne data til rådighed, og«.
7. I § 14, stk. 1,
indsættes som nr.
3:
»3) sikre realisering af dokumenterbare
energibesparelser i overensstemmelse med regler fastsat efter stk.
2.«
8. § 14, stk. 2 og 3, affattes således:
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om
gennemførelsen af bestemmelserne i stk. 1, herunder regler
om virksomhedernes opgaver og mål for de energibesparelser,
som virksomhederne samlet eller enkeltvis skal sikre bliver
opnået, regler om dokumentation, indberetning og verifikation
samt regler om afholdelse af nærmere angivne
fællesomkostninger. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at visse energibesparelsesaktiviteter,
jf. stk. 1, nr. 3, skal ske efter udbud, og regler for udbuddets
afholdelse og for virksomhedernes finansiering af de udbudte
opgaver.
Stk. 3. Realiseringen af energibesparelser
efter bestemmelsen i stk. 1, nr. 3, skal ske gennem virksomheder,
som er selskabsmæssigt adskilte fra
distributionsselskabet.«
9. I § 15 a, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»Transport- og energiministeren kan bestemme,
at et tilstødende naturgasforsyningssystem tilsvarende skal
foretage sådan planlægning og træffe
sådanne foranstaltninger.«
10. I § 15 a , stk. 3, indsættes efter
»opgaver«: », herunder om udveksling af
nødvendige data i de i stk. 1 nævnte situationer og
for at undgå sådanne situationer«.
11. I § 26, stk. 4,
indsættes som 2.
pkt.:
»Transport- og energiministeren kan endvidere
fastsætte regler, der begrænser forsyningspligten, jf.
stk. 1.«
12. I § 30,
stk. 3, ændres », herunder de i § 11, stk. 3,
og § 12, stk. 1, nr. 5, nævnte aktiviteter« til:
»samt opgaver vedrørende energibesparelser, herunder
de i § 11, stk. 3, § 12, stk. 1, nr. 5, og § 14,
stk. 1, nr. 2 og 3, nævnte aktiviteter«.
13. § 34 affattes
således:
Ȥ 34. Et
distributionsnet, som ejes af en bevillingshaver, og ejerandele i
distributionsselskaber, der ejer sådanne net
(distributionsandele), kan udelukkende afstås til staten.
Ejere, der ønsker at foretage afståelser omfattet af
denne bestemmelse, giver særskilt skriftlig underretning
herom til Energinet.dk.
Stk. 2. Et selskab, der ejer
distributionsandele (ejerselskabet) , har pligt til at
afstå samtlige sine distributionsandele til staten ved
ejerskifte i ejerselskabet. Ved ejerskifte efter denne bestemmelse
forstås,
1) at 50 pct. af ejerandelene i ejerselskabet
eller i et selskab, der direkte eller indirekte besidder ejerandele
i ejerselskabet, har skiftet ejer,
2) at ejere af ejerandele i ejerselskabet eller i
et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i
ejerselskabet, enten ved erhvervelsen eller senere alene eller i
forening med andre har opnået bestemmende indflydelse i
ejerselskabet eller i et selskab, der direkte eller indirekte ejer
andele i ejerselskabet, eller
3) at ejere af ejerandele i ejerselskabet eller i
et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i
ejerselskabet, har mistet bestemmende indflydelse i ejerselskabet
eller i et selskab, der direkte eller indirekte ejer andele i
ejerselskabet.
Stk. 3. Stk. 1 og 2 finder ikke anvendelse
på indtræden eller udtræden af en interessent i
et fælleskommunalt regionalt distributionsselskab.
Stk. 4. Såfremt en enkelt ejer har
bestemmende indflydelse (den kontrollerende ejer) i et selskab (det
kontrollerede selskab), der direkte eller indirekte besidder
distributionsandele, finder stk. 2 ikke anvendelse på
dispositioner vedrørende ejerandele i selskaber, som
direkte eller indirekte besidder de øvrige ejerandele i det
kontrollerede selskab.
Stk. 5. Selskabsmæssige
omstruktureringer er ikke omfattet af stk. 1 og 2, når de
ejere, der direkte eller indirekte har ejerandele i de selskaber,
der berøres af en selskabsmæssig omstrukturering, ikke
opnår andet vederlag i forbindelse hermed end direkte eller
indirekte ejerandele i samme forhold i det selskab eller de
selskaber, der består efter den selskabsmæssige
omstrukturering. En selskabsmæssig omstrukturering, som
indebærer, at en ejer opnår bestemmende indflydelse i
et selskab, der består efter omstruktureringen, er kun
omfattet af 1. pkt., såfremt den pågældende ejer
på tidspunktet for omstruktureringen besad bestemmende
indflydelse i et selskab, som indgik i omstruktureringen, og som
den 19. april 2006 direkte eller indirekte besad
distributionsandele. Såfremt der efter gennemførelsen
af en selskabsmæssig omstrukturering som nævnt i 1.
pkt. sker afståelse af direkte eller indirekte ejerandele i
selskaber, der består efter den selskabsmæssige
omstrukturering, og som direkte eller indirekte besidder
distributionsandele, udgør det ejerskifte af
distributionsandele efter bestemmelsen i stk. 2, såfremt
afståelse af en tilsvarende andel af den
pågældende ejers ejerandele inden gennemførelsen
af den selskabsmæssige omstrukturering ville have
medført, at der var indtrådt ejerskifte efter stk.
2.
Stk. 6. Udnyttelse af
forkøbsrettigheder, køberettigheder og
tegningsrettigheder stiftet før den 21. april 2004 er ikke
omfattet af stk. 1 og 2.
Stk. 7. En selskabsmæssig
omstrukturering, som indebærer, at et ejerselskab efter den
selskabsmæssige omstrukturering i stedet bliver indirekte
ejer af de pågældende distributionsandele, er ikke
omfattet af stk. 5, 1. pkt., medmindre transport- og
energiministeren giver tilladelse hertil.
Stk. 8. Et selskab, der direkte eller
indirekte besidder distributionsandele, skal straks give
underretning til transport- og energiministeren, når 50 pct.
af ejerandelene i selskabet har skiftet ejer, eller hvis selskabet
bliver bekendt med, at en af selskabets ejere alene eller i
forening med andre ejere opnår eller mister bestemmende
indflydelse i selskabet. En ejer, der alene eller i forening med
andre opnår eller mister bestemmende indflydelse i selskabet,
skal straks give underretning til transport- og energiministeren.
Dette gælder dog ikke, såfremt transaktionen i
medfør af stk. 3-6 er undtaget fra stk. 2. Underretning skal
ske ved særskilt skriftlig meddelelse, som indeholder en
udtrykkelig henvisning til den begivenhed, som efter stk. 2 har
udløst pligt til afståelse af distributionsandele.
Stk. 9. Transport- og energiministeren
træffer afgørelse om pligt til afståelse efter
stk. 2. Statens købepligt efter stk. 1 og 2 opfyldes af
Energinet.dk uden ugrundet ophold, efter at transport- og
energiministeren har truffet afgørelse om
afståelsespligt eller Energinet.dk har modtaget underretning
om, at der ønskes afståelse.
Stk. 10. I mangel af enighed
fastsættes pris- og betalingsvilkår for overtagelse af
ejerskab til distributionsnet efter stk. 1 og 2 af
Taksationskommissionen efter reglerne i kapitel 4 i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom. Søgsmål til prøvelse af kendelser om
pris- og betalingsvilkår truffet af Taksationskommissionen
skal være anlagt inden 6 måneder efter, at kendelsen er
meddelt den pågældende.
Stk. 11. Transport- og energiministeren kan
hos selskaber, sælgere af ejerandele og ejere omfattet af
stk. 1, 2 og 8 forlange alle oplysninger, som ministeren anser for
nødvendige for udøvelse af tilsyn med, at de
nævnte bestemmelser er overholdt.«
14. I § 37 d, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»Denne bestemmelse gælder ikke for
lagervirksomhed.«
15. I § 38, stk. 1, ændres
»jf. dog § 37 d« til: »jf. dog § 37 d,
for så vidt angår transmissionsvirksomhed udført
af Energinet.dk«.
16. I § 40, stk. 2, ændres
»transmissions- og distributionsydelser« til:
»transmissions-, distributions- og lagerydelser«.
17. Efter § 41
indsættes i kapitel
8:
Ȥ 41 a.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler for, hvilke opgaver Energitilsynet skal varetage. Transport-
og energiministeren kan herunder fastsætte regler om
Energitilsynets opgaver ved behandling af forhold vedrørende
priser og betingelser, som omfattes af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet.«
18. I § 42 a , stk. 3, indsættes efter
»selskaberne,« : »herunder også af
naturgasleverandørerne,«.
19. I § 44, stk. 3, udgår
», herunder om betaling af sagsomkostninger efter § 17,
stk. 3, i lov om forbrugerklager«.
20. § 47 b affattes
således:
Ȥ 47 b.
Transport- og energiministeren og Energitilsynet kan påbyde,
at forhold, der strider mod loven, mod regler eller
afgørelser i henhold til loven eller mod Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet, bringes i orden straks eller inden en
nærmere angiven frist.«
21. § 48, stk. 1, affattes
således:
» Undlader nogen
rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af Energitilsynet
efter § 47 b om at give oplysninger i henhold til § 11,
stk. 1, nr. 4, eller at efterkomme et påbud meddelt af
Energitilsynet i medfør af § 41, kan Energitilsynet som
tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige
eller ugentlige bøder.«
22. I § 49
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Medmindre højere
straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde
den, der overtræder bestemmelserne i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet.«
23. § 51,
stk. 1, affattes således:
»
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet af transport- og energiministeren eller af Energitilsynet
efter denne lov eller regler udstedt i henhold til loven. Med de
indskrænkninger, der følger af Europa-Kommissionens
beføjelser, behandler Energiklagenævnet klager over
afgørelser truffet af transport- og energiministeren eller
Energitilsynet efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om betingelserne for adgang til
naturgastransmissionsnet.«
24. I § 51 indsættes som
stk. 4:
» Stk. 4. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser truffet af
Energiklagenævnet efter loven eller de regler, der udstedes i
henhold til loven, skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog
altid fra bekendtgørelsen.«
§ 3
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 347 af 17. maj 2005, som ændret
ved § 22 i lov nr. 1414 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer:
1. I § 14, stk. 3,
indsættes som 2.
pkt.:
»Transport- og energiministeren kan endvidere
fastsætte regler om begrænsninger i adgangen til at
træffe bestemmelse efter stk. 1 og regler om fritagelse for
huse med særlig lavt energibehov fra nedlagte forbud efter
stk. 1.«
2. I § 20, stk. 1,
indsættes efter »forpligtelser«:
», herunder omkostninger til energispareaktiviteter
efter §§ 28 a, 28 b og 29,«.
3. I § 21, stk. 6, ændres
»forbrugerejede forsyningsvirksomheder« til:
»virksomheder, der ejer kollektive
varmeforsyningsanlæg«.
4. I § 23 c, stk. 3 ,
udgår », herunder om betaling af sagsomkostninger efter
§ 17, stk. 3, i lov om forbrugerklager«.
5. I § 23
c indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at de i § 28
b, stk. 1, nævnte varmedistributionsvirksomheder skal betale
de udgifter, som er forbundet med ministerens behandling og
vurdering af de pågældende virksomheders opgaver
vedrørende energibesparelser efter § 28 a, stk. 1, og
§ 28 b, stk. 1.«
6. § 23 e ophæves.
7. § 23 h, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. I en virksomhed som
nævnt i stk. 1, der ejes gennem en eller flere juridiske
personer, anses indflydelseskravet for opfyldt, hvis flertallet af
medlemmerne i bestyrelsen for den øverste juridiske person
er valgt eller udpeget på den i stk. 1 eller 2 nævnte
måde og denne bestyrelse direkte eller indirekte vælger
virksomhedens bestyrelse.«
8. I § 23 h indsættes efter
stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. En virksomhed som
nævnt i stk. 1, der er ejet af forbrugere, kommuner eller en
selvejende institution, og som er koncernforbundet med en
netvirksomhed med bevilling i henhold til § 19 i lov om
elforsyning, kan i stedet for på den i stk. 3 nævnte
måde opfylde kravet om forbrugerindflydelse på
følgende måde:
1) Forbrugerne, hvis ejendomme er tilsluttet
virksomhedens anlæg, skal på den i § 23 k, stk. 2,
nævnte måde vælge mindst to medlemmer af
virksomhedens bestyrelse enten direkte eller via et
repræsentantskab, og
2) forbrugerne, hvis ejendomme er tilsluttet
virksomhedens anlæg, eller, såfremt virksomheden er
kommunalt ejet, kommunalbestyrelserne i virksomhedens
forsyningsområde skal deltage på den i § 23 k,
stk. 2, nævnte måde eller på den i § 44,
stk. 2, i lov om elforsyning nævnte måde i valget af
flertallet af medlemmerne i bestyrelsen for den øverste
juridiske person, og denne bestyrelse vælger herefter direkte
eller indirekte virksomhedens bestyrelse.
Stk. 5. De i stk. 4, nr. 1, nævnte
medlemmer skal have samme rettigheder og pligter som de
øvrige bestyrelsesmedlemmer.
Stk. 6. For virksomheder, der drives i
aktieselskabsform, finder aktieselskabslovens § 59, stk. 1, og
stk. 2, 2. pkt., ikke anvendelse ved valg af medlemmer af
virksomhedens bestyrelse efter stk. 4, nr. 1.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 7.
9. I § 23 k indsættes efter
stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Valg af bestyrelsesmedlemmer
efter §§ 23 h-23 j skal ske på en sådan
måde, at forbrugerindflydelsen i rimeligt omfang afspejler
antallet af forbrugere og det faktiske energiforbrug.
Stk. 3. En virksomhed, der ejer et
anlæg til fremføring af opvarmet vand eller damp, der
er ejet af forbrugere, kommuner eller en selvejende institution,
kan i stedet for de i stk. 2 nævnte valgregler anvende
valgregler, der giver enhver tilsluttet forbruger lige indflydelse
uanset forbrug, jf. § 44, stk. 2, i lov om elforsyning,
når
1) virksomheden, der ejer et anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller damp, er koncernforbundet
med en netvirksomhed med bevilling i henhold til § 19 i lov om
elforsyning,
2) virksomheden, der ejer et anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller damp, opfylder kravet om
forbrugerindflydelse på den i § 23 h, stk. 3,
nævnte måde og
3) netvirksomheden opfylder kravet om
forbrugerindflydelse på den i § 41, stk. 3, i lov om
elforsyning nævnte måde.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
10. I § 23 k, stk. 2, der bliver
stk. 4, ændres »stk. 1« til: »stk.
1-3«.
11. Efter § 23 k
indsættes:
Ȥ 23 l.
Kommuner registrerer modtagne uddelinger fra og vederlag ved
afståelse af ejerandele i virksomheder, der ejer eller i
perioden efter den 20. februar 2003 har ejet anlæg til
fremføring af opvarmet vand eller damp, eller virksomheder,
der direkte eller indirekte ejer eller i perioden efter den 20.
februar 2003 har ejet andele i sådanne virksomheder.
Stk. 2. Selskabsmæssige
omstruktureringer i form af fusioner, spaltninger eller
tilførsler af aktiver omfattet af fusionsskattelovens regler
eller i form af aktieombytninger omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 13 anses ikke for
afståelse af ejerandele i henhold til stk. 1, i det omfang
kommunens vederlag består i ejerandele i en eller flere
virksomheder omfattet af stk. 1.
Stk. 3. Registreringen skal omfatte den
dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til rådighed for
kommunen (rådighedsdatoen), og beløbets
størrelse.
Stk. 4. Ved afståelse af ejerandele
omfattet af stk. 1 til en fond eller anden selvejende
institution anses afståelsestidspunktet for
rådighedsdato efter stk. 3, og der skal efter stk. 1
registreres et vederlag, som mindst svarer til markedsværdien
af de pågældende ejerandele.
Stk. 5. Kommuner indberetter senest den 1.
februar hvert år til Energitilsynet de registreringer, som
kommunen har foretaget efter stk. 1, 3 og 4 i det foregående
kalenderår, eller afgiver erklæring om, at der ikke er
foretaget sådanne registreringer.
Stk. 6. Indberetningen skal angive det
samlede beløb, der er blevet til rådighed i det
foregående kalenderår (rådighedsbeløbet),
og skal ledsages af dokumentation for størrelsen af de
registrerede uddelinger og vederlag og for de registrerede
rådighedsdatoer. Endvidere skal indberetningen angive en
beregnet forrentning af rådighedsbeløbet fra de
enkelte rådighedsdatoer og frem til den 1. november i
indberetningsåret, hvor der efter stk. 10 sker reduktion
i kommunens statstilskud efter lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Rentesatsen
fastsættes til Nationalbankens diskonto den 1. januar i
indberetningsåret. Finder tilsynet, at den ledsagende
dokumentation er utilstrækkelig, kan tilsynet forlange
yderligere dokumentation.
Stk. 7. Ved indberetningen efter stk. 5 kan
kommunale ejere af aktieselskaber, der var børsnoterede den
20. februar 2003, i det samlede rådighedsbeløb
inklusive beregnet forrentning fradrage et beløb svarende
til det gennemsnitlige modtagne udbytte fra selskaber omfattet af
stk. 1 i årene 1998-2002. Fradraget kan dog ikke overstige
det samlede modtagne udbytte i det kalenderår, som
indberetningen vedrører.
Stk. 8. Ved indberetningen efter stk. 5 af
vederlag ved afståelse af ejerandele i virksomheder omfattet
af stk. 1 kan kommuner fratrække beløb, som i
medfør af § 23 m, stk. 1 og 6, allerede har ført
til reduktion af kommunens statstilskud i henhold til stk. 10.
Stk. 9. Energitilsynet træffer
afgørelse om, hvorvidt det indberettede
rådighedsbeløb, rådighedsdatoer, den beregnede
forrentning og eventuelle fradrag efter stk. 7 og 8 kan godkendes.
Kan Energitilsynet ikke godkende disse, fastsætter tilsynet
rådighedsbeløb, rådighedsdatoer, beregnet
forrentning og størrelsen af eventuelle fradrag.
Stk. 10. Energitilsynet giver senest den 1.
maj hvert år Indenrigs- og Sundhedsministeriet meddelelse om
de efter stk. 9 godkendte rådighedsbeløb inklusive
beregnet forrentning og med eventuelle fradrag. Indenrigs- og
Sundhedsministeriet reducerer herefter kommunens statstilskud efter
bestemmelserne i § 10, stk. 6-9, i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner og amtskommuner. Hvis
beløbet efter 2. pkt. overstiger det modregnede beløb
i det første modregningsår, beregner Indenrigs- og
Sundhedsministeriet en forrentning af restbeløbet fra den 1.
november i indberetningsåret til den 1. juli i året
efter indberetningsåret. Rentesatsen fastsættes til
Nationalbankens diskonto den 1. januar i
indberetningsåret.
§ 23 m.
Kommuner må ikke uden tilladelse fra transport- og
energiministeren bevare ejerandele i virksomheder omfattet af
§ 23 l, stk. 1, såfremt der i de pågældende
virksomheder eller i virksomheder, som de direkte eller indirekte
ejer andele i, påbegyndes væsentlige nye aktiviteter.
Transport- og energiministeren kan stille vilkår for
meddelelse af tilladelse, herunder om afståelse af ejerandele
eller aktiviteter i en eller flere af de pågældende
virksomheder eller om, at midler anvendt til sådanne nye
aktiviteter skal betragtes som uddelinger efter § 23 l, stk.
1. Afståelse efter 2. pkt. skal, medmindre særlige
hensyn tilsiger andet, ske snarest. Dersom tilladelse ikke
opnås, skal kommunen snarest afhænde samtlige
ejerandele i de pågældende virksomheder.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke
anvendelse, i det omfang der påbegyndes nye aktiviteter
omfattet af denne lov, lov om elforsyning eller lov om
naturgasforsyning eller nye aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse.
Stk. 3. I virksomheder omfattet af stk. 1
må der ikke anvendes midler, som stammer fra aktiviteter
omfattet af denne lov, lov om elforsyning eller lov om
naturgasforsyning, til aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller til aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse .
Stk. 4. Aktiviteter forbundet med
vandforsyningsanlæg i medfør af lov om vandforsyning
eller aktiviteter forbundet med spildevandsanlæg eller
affaldshåndtering i medfør af lov om
miljøbeskyttelse, som udøves i virksomheder omfattet
af stk. 1, skal være selskabsmæssigt adskilt fra
aktiviteter omfattet af denne lov, lov om elforsyning eller lov om
naturgasforsyning. Affaldsforbrændingsanlæg kan dog
udøve aktiviteter forbundet med affaldshåndtering
omfattet af lov om miljøbeskyttelse uden
selskabsmæssig adskillelse.
Stk. 5. Bestemmelsen i stk. 4 er ikke
til hinder for, at servicefunktioner for aktiviteter omfattet af
stk. 2 varetages i et selvstændigt selskab.
Stk. 6. Kommuner godtgør senest den
1. februar hvert år over for Energitilsynet ved
erklæring afgivet i overensstemmelse med reglerne fastsat i
medfør af § 23 n, at der ikke i det foregående
kalenderår er anvendt midler i strid med stk. 3. Finder
Energitilsynet, at en kommune må anses for at have anvendt
midler i strid med stk. 3, betragtes de pågældende
midler som uddelinger efter § 23 l, stk. 1. Energitilsynet
fastsætter rådighedsdatoen, beløbets
størrelse og en beregnet forrentning i henhold til § 23
l, stk. 6 . Kan en kommune ikke afgive erklæring i
overensstemmelse med reglerne fastsat i medfør af § 23
n, giver Energitilsynet transport- og energiministeren meddelelse
herom. Transport- og energiministeren træffer herefter
afgørelse om hel eller delvis afståelse af aktiviteter
eller ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1.
Stk. 7. Transport- og energiministeren kan
bestemme eller fastsætte regler om, at andre aktiviteter skal
være omfattet af stk. 2-6.
§ 23 n.
Transport- og energiministeren fastsætter regler om
indberetning efter § 23 l, stk. 5, samt om dokumentation og
regnskabsføring for forhold omfattet af § 23 l, stk. 5,
og § 23 m, stk. 3-6, herunder om, at der skal indhentes
erklæringer fra kommunens revisor eller en statsautoriseret
revisor.«
12. I § 26 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Søgsmål til
prøvelse af afgørelser truffet af
Energiklagenævnet efter loven eller de regler, der udstedes
efter loven, skal være anlagt inden 6 måneder efter, at
afgørelsen er meddelt den pågældende. Er
afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog altid
fra bekendtgørelsen.«
13. Efter § 28
indsættes i kapitel
7:
Ȥ 28 a.
Varmedistributionsvirksomheder skal sikre, at forbrugerne oplyses
om mulighed for varmebesparelser, give den enkelte varmeforbruger
årlige informationer om sit varmeforbrug og kortlægge
det samlede varmeforbrug i forsyningsområdet. Data fra
kortlægningen skal offentliggøres eller på
begæring stilles til rådighed.
Stk. 2. Ved varmedistributionsvirksomheder
forstås virksomheder, som har til formål at levere
energi i form af opvarmet vand, damp eller andre brændbare
gasarter end naturgas til forbrugere med henblik på
bygningers opvarmning eller forsyning med varmt brugsvand.
Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder
ikke for varmedistributionsvirksomheder, som kun fremfører
energi fra varmeproduktionsanlæg og kraft-varme-anlæg
med en varmekapacitet under 1 MW, og varme- eller
kraft-varme-centraler, der er etableret i forbindelse med et
større byggeri, hvis formål er at forsyne en lukket
kreds eller et forudbestemt antal brugere med energi til bygningers
opvarmning og forsyning med varmt vand.
§ 28 b.
Varmedistributionsvirksomheder skal sikre realiseringen af
dokumenterbare energibesparelser i overensstemmelse med regler
fastsat efter stk. 3, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder
ikke for varmedistributionsvirksomheder med en samlet varmelevering
i 2004 til nettet på eller under 100 TJ.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om gennemførelsen af bestemmelserne i
stk. 1, herunder regler om virksomhedernes opgaver og mål for
de energibesparelser, som virksomhederne samlet eller enkeltvis
skal sikre bliver opnået, regler om dokumentation,
indberetning og verifikation samt regler om afholdelse af
nærmere angivne fællesomkostninger. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at visse
energibesparelsesaktiviteter, jf. stk. 1, skal ske efter udbud, og
regler for udbuddets afholdelse samt for virksomhedernes
finansiering af de udbudte opgaver.
Stk. 4. Realiseringen af energibesparelser
efter bestemmelsen i stk. 1 skal ske gennem virksomheder, som er
selskabsmæssigt adskilte fra varmedistributionsvirksomheden.
Dette gælder dog ikke energibesparelser, som udføres i
varmedistributionsvirksomhedens distributionssystem.
Stk. 5. Aftaler, som
varmedistributionsvirksomheder indgår med andre virksomheder,
herunder koncernforbundne virksomheder, skal indgås på
markedsbestemte vilkår.
Stk. 6. De af stk. 5 omfattede aftaler skal
foreligge i skriftlig form på aftaletidspunktet.
Virksomhederne skal på begæring fra Energitilsynet
forelægge tilstrækkelig dokumentation for, hvordan
priser og vilkår for væsentlige aftaler er
fastsat.«
14. § 29, stk. 1, nr.
2 og 3,
ophæves.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 2 og 3.
15 .§ 29, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2. Transport- og
energiministeren kan fastsætte regler om
gennemførelsen af aktiviteterne i stk. 1.«
16. § 29, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3. Transport- og
energiministeren kan bestemme, at nærmere angivne
forudsætninger skal lægges til grund for
udførelsen efter stk. 1, nr. 2 og 3.«
17. § 33 affattes
således:
Ȥ 33.
Undlader nogen rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af
Energitilsynet i medfør af § 21, stk. 4 eller 5, kan
Energitilsynet som tvangsmiddel pålægge de
pågældende daglige eller ugentlige bøder.
Stk. 2. Der er udpantningsret for de i stk.
1 nævnte bøder.«
18. § 34,
stk. 1, affattes således:
»Med bøde straffes den, der
1) undlader at indhente tilladelse efter §
4,
2) tilsidesætter vilkår for en
tilladelse efter loven,
3) undlader at efterkomme påbud eller
forbud efter loven, herunder påbud om at berigtige et
ulovligt forhold,
4) undlader at udskille driften efter § 23
g,
5) undlader at afgive erklæring, foretage
registrering, indberetning eller afhændelse som angivet i
§§ 23 l og 23 m,
6) anvender midler i strid med § 23 m, stk.
3, eller
7) afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger, jf. § 4, stk. 3, § 21, stk. 1, § 22,
stk. 1, § 23 b, stk. 5, § 23 d, stk. 1 og 2, og §
27, stk. 3.«
§ 4
I lov nr. 1384 af 20. december 2004 om
Energinet Danmark foretages følgende ændringer:
1. Lovens titel
affattes således:
»Lov om Energinet.dk«.
2. Overalt i loven
ændres: »Energinet Danmark« til:
»Energinet.dk«.
3. I § 2, stk. 2, ændres
»gasdistributionsvirksomhed« til:
»gasdistributions- og gaslagervirksomhed«.
4. Efter § 4
indsættes i kapitel 2:
Ȥ 4 a.
Etablering af nye elforsyningsnet som nævnt i § 4
på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske
zone samt væsentlige ændringer i tilsvarende
bestående net kan kun ske efter forudgående godkendelse
fra transport- og energiministeren.
Stk. 2. Godkendelsen kan betinges af
vilkår, herunder krav til placering, indretning og
bortskaffelse af anlæg samt tekniske, miljø- og
sikkerhedsmæssige forhold i forbindelse med etablering og
drift.«
5. I § 12, stk. 1, nr. 1,
ændres »transmissionsvirksomhed og
distributionsvirksomhed« til: »transmissions-,
distributions- og lagervirksomhed«.
6. I § 12, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »transmissions- og
distributionsnet«: »samt lagerfaciliteter«.
7. I § 13, stk. 1,
indsættes som 2.
pkt.:
»Overskud fra lagervirksomhed kan alene
anvendes til konsolidering, jf. dog stk. 4.«
8. I § 13
indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. Transport- og
energiministeren kan efter forelæggelse for et af Folketinget
nedsat udvalg fastsætte særlige regler om anvendelse af
overskud fra lagervirksomhed.«
§ 5
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 883 af 18. august 2004, som
ændret ved § 21 i lov nr. 430 af 6. juni 2005, § 15
i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 36 i lov nr. 535 af 24. juni
2005 og lov nr. 571 af 24. juni 2005, foretages følgende
ændringer:
1. I § 19 indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal
dispensere fra en lokalplans bestemmelser om tilslutning til et
kollektivt varmeforsyningsanlæg som betingelse for
ibrugtagning af ny bebyggelse, når bebyggelsen opføres
som lavenergihus.«
2. I § 20, stk. 2,
indsættes som nr. 3 :
»3) ved dispensation, der meddeles i
medfør af § 19, stk. 4.«
§ 6
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og amtskommuner, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1074 af 11. november 2005, foretages følgende
ændring:
1. I § 10, stk.
6, 1. pkt.,
ændres »jf. § 37, stk. 9, i lov om elforsyning og
§ 23 e, stk. 9, i lov om varmeforsyning til« :
»jf. § 37, stk. 10, i lov om elforsyning og § 23 l,
stk. 10, i lov om varmeforsyning«.
§ 7
I lov om kuldioxidafgift af visse
energiprodukter, jf. lovbekendtgørelse nr. 643 af 27. august
1998, som ændret senest ved § 7 i lov nr. 1417 af 21.
december 2005, foretages følgende ændring:
1. I § 9, stk. 2, indsættes
som 3. pkt.:
»Virksomheder, der forbruger afgiftspligtige
varer efter § 2, stk.1, nr. 8, direkte til fremstilling af
varme til anvendelser nævnt i nr. 1-14 i bilaget til denne
lov, kan dog få tilbagebetalt 61/86 af afgiften.«
§ 8
I lov nr. 494 af 9. juni 2004 om
ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og
lov om varmeforsyning. (Sikring af uafhængighed i den
overordnede infrastruktur, ændring af kapitalbegreber, privat
ankenævn på energiforsyningsområdet m.v.)
foretages følgende ændring:
1. § 4,
stk. 4, 3. pkt., affattes således:
»Energitilsynets afgørelser om
efterregulering skal foreligge senest i 2006.«
§ 9
Stk. 1. Tidspunktet for lovens
ikrafttræden fastsættes af transport- og
energiministeren, jf. dog stk. 2. Ministeren kan fastsætte,
at dele af loven træder i kraft før andre dele af
loven.
Stk. 2. Skatteministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelsen af lovens § 7.
Bestemmelsen i § 7 har kun gyldighed i 4 år fra
ikrafttrædelsestidspunktet.
Stk. 3. Elforsyningslovens § 37, jf.
lovbekendtgørelse nr. 286 af 20. april 2005, som
ændret ved lov nr. 293 af 27. april 2005, finder fortsat
anvendelse på amtskommuner indtil den 1. januar 2007 for
indberetninger af registreringer, som i henhold til bestemmelsens
stk. 4 skal være foretaget senest den 1. februar 2006.
Stk. 4. § 1, nr. 26, og § 2, nr.
13, har virkning fra den 19. april 2006.
Stk. 5. Elforsyningslovens § 37 a,
stk. 1, som affattet ved § 1, nr. 28, og varmeforsyningslovens
§ 23 m, stk. 1, som affattet ved § 3, nr. 11, har
virkning fra den 12. juni 2003.
Stk. 6. Såfremt ejervirksomheder, som
den 1. januar 2005 tilsammen besad det direkte ejerskab til
samtlige transmissionsandele i en transmissionsvirksomhed, inden
den 9. februar 2006 har foretaget selskabsmæssige
omstruktureringer, som har indebåret, at virksomhedernes
direkte ejerskab til transmissionsandelene i stedet er blevet et
indirekte ejerskab, vil disse virksomheder med transport- og
energiministerens godkendelse inden den 1. juli 2007 kunne foretage
en ny selskabsmæssig omstrukturering, som indebærer, at
det indirekte ejerskab igen bliver direkte og svarende til
ejerskabsforholdene på tidspunktet for den oprindelige
omstrukturering, uden at bestemmelsen i elforsyningslovens §
35, stk. 5, 4. pkt., som affattet ved § 1, nr. 26, finder
anvendelse.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2003/54/EF af 26. juni 2003 om fælles regler for det
indre marked for elektricitet og om ophævelse af direktiv
96/92/EF, (EU-Tidende 2003 nr. L 176, side 37) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2003/55/EF af 26.
juni 2003 om fælles regler for det indre marked for naturgas
og om ophævelse af direktiv nr. 98/30/EF, (EU-Tidende 2003
nr. L 176, side 57).