Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 18. maj 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet,
straffeloven og lov om ændring af en række love
på
miljøområdet 1) 1)
(Præcisering af reglerne om
retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af
straffe for miljøkriminalitet m.v.)
§ 1
I lov om beskyttelse af
havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 925 af 28.
september 2005, som er ændret ved § 2 i lov nr. 545
af 24. juni 2005 og § 1 i lov nr. 564 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1.§ 5 affattes
således:
Ȥ 5. Ved
søterritoriet forstås i denne lov ydre og indre
territorialt farvand, jf. lov om afgrænsning af
søterritoriet.
Stk. 2. Ved ydre territorialt farvand
forstås de områder af havet, som indadtil er
begrænset af de til enhver tid gældende basislinjer og
udadtil er begrænset af linjer trukket således, at
afstanden fra ethvert punkt på disse linjer til det
nærmeste punkt på basislinjen er 12 sømil
(22.224 m), jf. lov om afgrænsning af
søterritoriet.
Stk. 3. Ved indre territorialt farvand
forstås de vandområder, såsom havne,
havneindløb, rede, bugter, fjorde, sunde og bælter,
som er beliggende inden for de til enhver tid gældende
basislinjer, jf. lov om afgrænsning af
søterritoriet.
Stk. 4. Ved eksklusive
økonomiske zoner forstås i denne lov havområder
uden for og stødende op til søterritoriet indtil en
afstand af 200 sømil fra de til enhver tid gældende
basislinjer, jf. lov om eksklusive økonomiske zoner.
Stk. 5. Ved
Østersøområdet forstås i denne lov
Østersøen, Den Botniske Bugt, Den Finske Bugt,
Sundet, Bælterne og Kattegat indtil breddeparallellen
57o 44,8€™N gennem Skagen.
Stk. 6. Ved Nordsøområdet
forstås den egentlige Nordsø samt andre
havområder inden for følgende grænser:
1) Nordsøen syd for den 62. nordlige
breddegrad og øst for meridianen 5o V.
2) Skagerrak afgrænset i syd af
breddeparallellen 57o 44,8€™N gennem
Skagen.
3) Den Engelske Kanal og adgangsvejene hertil
øst for meridianen 5o V og nord for
breddeparallellen 48o 30€™N.«
2. I § 26, stk. 3,
indsættes som 2.
pkt.:
»Tilladelse til dumpning af optaget
havbundsmateriale må ikke meddeles, hvis optagningen,
transporten eller dumpningen i sig selv eller i forbindelse med
andre planer og projekter vurderes at skade et Natura
2000-områdes integritet, medmindre miljøministeren i
særlige tilfælde tillader fravigelse af
beskyttelsen.«
3. I § 26, stk. 4,
indsættes efter »havbundsmaterialet«: »,
herunder udarbejder en miljøkonsekvensvurdering, jf.
stk. 3, 2. pkt.«
4. I § 28, stk. 1,
indsættes efter »ansøgningens indhold,«:
»om miljøkonsekvensvurdering, herunder om inddragelse
af offentligheden,«.
5.§ 35, stk. 6,
affattes således:
»Stk. 6. I tilfælde af
særlig alvorlige og omfattende forureninger kan
forsvarsministeren bestemme, at sanering af kyststrækninger
og bekæmpelse af forurening i havne skal ledes af
forsvarsministeren eller andre myndigheder, som ministeren
bemyndiger dertil.«
6. I § 40 indsættes
som stk. 2:
»Stk. 2. Miljøministeren
kan fastsætte regler om forhold, som afskiberen skal iagttage
ved transport af farligt eller forurenende gods om bord på
skibe.«
7.§ 42, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
8.§ 43, stk. 4,
ophæves.
Stk. 4-6 bliver herefter stk. 3-5.
9.§ 43, stk. 5, som
bliver stk. 4, affattes således:
»Stk. 4. Beslutning om forbud
eller påbud efter stk. 1-3 skal snarest muligt meddeles
føreren af skibet eller den for platformen ansvarlige eller
ejeren eller brugeren af skibet eller platformen. Forbud eller
påbud kan meddeles mundtligt, men skal snarest muligt
efterfølgende meddeles skriftligt med oplysning om de
vilkår, hvorunder frigivelse kan finde sted.«
10.§ 44 affattes
således:
Ȥ 44.
Såfremt der er sket eller er fare for udtømning eller
udledning, som er i strid med loven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf eller omfattes af § 58, og dette
medfører udgifter til beredskabs- eller
bekæmpelsesomkostninger, skal sådanne udgifter for alle
rimelige forholdsregler bæres af skibets eller platformens
ejere.
Stk. 2. Forsvarsministeren henholdsvis
miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
de i stk. 1 nævnte udgifter til beredskabs- og
bekæmpelsesforanstaltninger, som skibets eller platformens
ejere skal afholde.
Stk. 3. Forsvarsministeren henholdsvis
miljøministeren kan pålægge ejeren af et skib
eller en platform at stille sikkerhed for de i stk. 1
nævnte udgifter og bestemme, at skibet eller platformen skal
tilbageholdes, indtil sikkerhed er stillet.«
11. § 45, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Tilsynsmyndighederne
eller den myndighed, der af disse myndigheder er bemyndiget hertil,
og politiet har mod behørig legitimation og uden
retskendelse adgang til et skib, en platform samt offentlige og
private ejendomme og lokaliteter, dog ikke bygninger eller dele af
bygninger, der udelukkende anvendes til privat beboelse, for at
udføre tilsynsopgaver efter loven eller regler udstedt i
medfør heraf eller forordninger på lovens
område. Tilsynsmyndighederne har herunder adgang til at
foretage undersøgelser, udtage prøver, fotografere,
kopiere eller medtage dokumenter og medtage andre genstande uden
vederlag. Kvittering for medtagne genstande skal udleveres.
Tilsynet må ikke medføre unødig forsinkelse
eller unødig udgift for skibet eller platformen.«
12.§ 45, stk. 3,
ophæves.
13. Efter § 48
indsættes:
Ȥ 48 a.
Miljøministeren kan på nærmere angivne
vilkår autorisere klassifikationsselskaber til på
miljøministerens vegne at udstede certifikater og foretage
syn på skibe, herunder foretage undersøgelser og
prøveudtagninger på skibe.
Stk. 2. Når der udstedes
autorisation i medfør af stk. 1, kan
miljøministeren, såfremt klassifikationsselskabet
ønsker det, indgå aftale om begrænsning af den
autoriseredes ansvar for skader, der indtræffer på
grund af simpel uagtsomhed under udførelse af de opgaver,
som autorisationen omfatter.
Stk. 3. Miljøministeren kan
tilbagekalde en autorisation, hvis de vilkår, der er stillet
til autorisationen, ikke overholdes.«
14. I § 52, stk. 5,
indsættes efter »§ 43«: »eller
§ 43 a, stk. 1 eller 2,«.
15.§ 59 affattes
således:
Ȥ 59.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, straffes med bøde den, der
1) overtræder § 11, stk. 1
og 2, § 13, § 20, stk. 1, § 21,
§ 22, stk. 1, § 23, stk. 1,
§ 25, § 31, stk. 1 og 2, § 53,
stk. 1, og § 54, stk. 1,
2) tilsidesætter vilkår efter
§ 27 og § 54, stk. 1,
3) undlader at foretage indberetning efter
§ 38, stk. 1-3, eller undlader at meddele
oplysninger efter § 38, stk. 4,
4) undlader at efterkomme et forbud eller
påbud efter § 43, stk. 1-3, eller forbud efter
§ 43 a, stk. 1 og 2,
5) modvirker undersøgelser efter
§ 42 eller tilsyn efter § 45, stk. 2,
6) fjerner eller ændrer udstyr, som
tilsynsmyndigheden har anbragt i medfør af en
afgørelse efter § 45 a,
7) overtræder bestemmelser fastsat i De
Europæiske Fællesskabers forordninger vedrørende
forhold, der er omfattet af denne lov, jf. § 1, og
8) modvirker tilbageholdelse efter
§ 44, stk. 3.
Stk. 2. Ved fastsættelse af
bøder for overtrædelse af § 11, stk. 1
eller 2, udmåles en skærpet bøde med
udgangspunkt i den udledte mængde af olie.
Stk. 3. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis
der ved overtrædelsen er
1) voldt skade på miljøet eller
fremkaldt fare herfor eller
2) opnået eller tilsigtet en
økonomisk fordel for den pågældende selv eller
andre, herunder ved besparelser.
Stk. 4. Stk. 3 finder ikke
anvendelse på overtrædelser begået fra
udenlandske skibe, medmindre overtrædelsen er begået i
indre territorialt farvand. For overtrædelser begået
fra udenlandske skibe i ydre territorialt farvand kan straffen
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis der er tale om
forsætlig og alvorlig forurening af
havmiljøet.«
16.§ 61 affattes
således:
Ȥ 61. I regler,
der udstedes i henhold til § 11, stk. 3,
§§ 14 og 17-19, § 20, stk. 2 og 3,
§ 22, stk. 2 og 3, § 23, stk. 2,
§§ 24, 28 og 30, § 31, stk. 4,
§§ 32, 33, 39-41 og 47, § 55, stk. 2,
§ 55 a og § 58 a, kan der fastsættes
straf af bøde. Det kan endvidere fastsættes, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende omstændigheder som anført i
§ 59, stk. 3. For overtrædelser begået
fra udenlandske skibe kan det dog alene fastsættes, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år under
tilsvarende omstændigheder som anført i
§ 59, stk. 4.
Stk. 2. Ved fastsættelse af
bøder for overtrædelse af regler udstedt i
medfør af § 11, stk. 3, udmåles en
skærpet bøde med udgangspunkt i den udledte
mængde af olie. Det samme gælder ved fastsættelse
af bøder for overtrædelse af regler udstedt i
medfør af § 30, for så vidt angår
udledning af olie.«
17. Efter § 62
indsættes:
Ȥ 62 a.
Forsvarsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan i
tilfælde, hvor der er begrundet mistanke om, at et udenlandsk
skib, som befinder sig i den eksklusive økonomiske zone
eller i ydre territorialt farvand, i den eksklusive
økonomiske zone har overtrådt havmiljøloven
eller regler udstedt i medfør heraf, anmode skibet om at
give oplysninger vedrørende dets identitet og
registreringshavn, dets sidste og næste anløbshavn og
andre relevante oplysninger, som er nødvendige for at
fastslå, hvorvidt en overtrædelse har fundet
sted.«
18.§ 63, stk. 1, 1.
pkt., affattes således:
»Ransagning i sager om overtrædelse af
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven skal ske i overensstemmelse med
retsplejelovens regler om ransagning i sager, som efter loven kan
medføre frihedsstraf.«
19. I § 63 indsættes
efter stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2. Befinder et udenlandsk
skib sig i ydre territorialt farvand under passage, kan ransagning
kun ske efter stk. 1, 1. og 2. pkt., hvis
1) skibet i det indre territoriale farvand med
rimelig grund er mistænkt for at have overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven,
2) skibet i det ydre territoriale farvand med
rimelig grund er mistænkt for at have overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven på et tidspunkt, hvor det ikke var i
passage,
3) der er begrundet mistanke om, at skibet under
sin passage af det ydre territoriale farvand har overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven, eller
4) der er begrundet mistanke om, at skibet i den
eksklusive økonomiske zone har overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør heraf, hvorved der er sket en betydelig
udtømning, som har medført eller truer med at
medføre væsentlig forurening af havmiljøet, og
skibet har afslået at give oplysninger som nævnt i
§ 62 a, eller såfremt de af skibet givne
oplysninger åbenlyst afviger fra den faktiske situation.
Stk. 3. Befinder et udenlandsk skib
sig i den eksklusive økonomiske zone, kan der kun ske
ransagning efter stk. 1, 1. og 2. pkt., hvis der er begrundet
mistanke om, at skibet i den eksklusive økonomiske zone
eller på søterritoriet har overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør heraf, hvorved der er sket en betydelig
udtømning, som har medført eller truer med at
medføre væsentlig forurening af havmiljøet, og
skibet har afslået at give oplysninger som nævnt i
§ 62 a, eller såfremt de af skibet givne
oplysninger åbenlyst afviger fra den faktiske situation.
Stk. 4. Stk. 2 og 3 finder ikke
anvendelse, såfremt skibets flagstat giver samtykke
hertil.
Stk. 5. Såfremt det udenlandske
skib forfølges i umiddelbar forlængelse af
overtrædelsen (in continenti) fra ét havområde
til et andet havområde, der ligger længere væk
fra den danske kyst, finder de betingelser for ransagning
anvendelse, som gjaldt i det havområde, hvor
forfølgelsen blev iværksat.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 6 og
7.
20. I § 63, stk. 3, der
bliver stk. 7, ændres »stk. 2« til:
»stk. 6«.
21. I § 63 a, stk. 1,
indsættes efter »§ 11, stk. 1 eller
2,«: »og § 38, stk. 1-3,«, og
efter »§ 11, stk. 3,« indsættes:
»eller § 39, stk. 1,«.
22. I § 63 b indsættes
efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk. 4. Befinder et udenlandsk
skib sig i ydre territorialt farvand under passage, kan
tilbageholdelse kun ske efter stk. 1-3, hvis
1) skibet i det indre territoriale farvand med
rimelig grund er mistænkt for at have overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven,
2) skibet i det ydre territoriale farvand med
rimelig grund er mistænkt for at have overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven på et tidspunkt, hvor det ikke var i
passage,
3) der er begrundet mistanke om, at skibet under
sin passage af det ydre territoriale farvand har overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven, eller
4) der er klart objektivt bevis for, at skibet i
den eksklusive økonomiske zone har overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør heraf, hvorved der er sket en udtømning, som
har medført betydelig skade eller trussel om betydelig skade
på kystlinjen eller på kyststatens beslægtede
interesser eller på nogen ressourcer på
søterritoriet eller i den eksklusive økonomiske
zone.
Stk. 5. Befinder et udenlandsk skib
sig i den eksklusive økonomiske zone, kan der kun ske
tilbageholdelse efter stk. 1-3, hvis der er klart objektivt
bevis for, at skibet i den eksklusive økonomiske zone eller
på søterritoriet har overtrådt bestemmelserne i
denne lov eller bestemmelser udstedt i medfør af loven,
hvorved der er sket en udtømning, som har medført en
betydelig skade eller trussel om betydelig skade på
kystlinjen eller på beslægtede interesser eller
på nogen ressource på søterritoriet eller i den
eksklusive økonomiske zone.
Stk. 6. Stk. 4 og 5 finder ikke
anvendelse, såfremt skibets flagstat giver samtykke
hertil.
Stk. 7. Såfremt det udenlandske
skib forfølges i umiddelbar forlængelse af
overtrædelsen (in continenti) fra ét havområde
til et andet havområde, der ligger længere væk
fra den danske kyst, finder de betingelser for tilbageholdelse
anvendelse, som gjaldt i det havområde, hvor
forfølgelsen blev iværksat.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 8.
23. I § 63 b, stk. 4,
der bliver stk. 8, ændres »stk. 1-3«
til: »stk. 1-7«.
24.§ 68, stk. 1,
affattes således:
»Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.«
§ 2
I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 909 af 27. september 2005, som
ændret senest ved lov nr. 1400 af 21. december 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 196 ændres »4 år« til:
»6 år«.
2. I § 196 indsættes
som stk. 2:
»Stk. 2. På samme
måde straffes den, der i strid med miljølovgivningen
forurener luft, vand, jord eller undergrund eller opbevarer eller
bortskaffer affald eller lignende stoffer, når der er tale om
overtrædelser af mere systematisk eller organiseret
karakter.«
§ 3
I lov nr. 1373 af 20. december 2004 om
ændring af en række love på
miljøområdet. (Ændring af
håndhævelsesbestemmelser m.v., herunder som
opfølgning på lov om retssikkerhed ved forvaltningens
anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter) foretages
følgende ændring:
1. Efter § 7
indsættes:
Ȥ 8
§ 2 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland med de afvigelser, som de
særlige grønlandske forhold tilsiger.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juni
2006.
§ 5
Stk. 1. § 1
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Stk. 2. § 2 gælder
ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/59/EF af 27. juni 2002 om oprettelse af et
trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for
skibsfarten i Fællesskabet og om ophævelse af
Rådets direktiv 93/75/EØF (EF-Tidende 2002 nr. L 208,
side 10-27) og dele af Rådets direktiv 92/43/EF af 21. maj
1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter
(habitatdirektivet) (EF-Tidende 1992 nr. L 206, side 7) samt
Rådets rammeafgørelse 2004 af 12. juli 2005 om
skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på
håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af
forurening fra skibe (EU-Tidende 2005 nr. L 255, side 164-167).