Skriftlig fremsættelse (9. februar
2006)
Miljøministeren
(Connie Hedegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet, straffeloven og lov om
ændring af en række love på
miljøområdet (Præcisering af reglerne om
retsforfølgning af udenlandske skibe, skærpelse af
straffe for miljøkriminalitet m.v.)
(Lovforslag nr. L 158).
Lovforslaget indeholder tre
hovedelementer:
For det første indeholder lovforslaget
initiativer, der har til formål at styrke
håndhævelsen. Således foreslås der en
skærpelse af de vejledende bødeniveauer for ulovlige
udledninger af olie. S trafferammen i straffelovens § 196 om
grov miljøkriminalitet foreslås skærpet fra
fængsel i indtil 4 år til fængsel i indtil 6
år. Med den foreslåede ændring af straffeloven
sikres, at Danmark opfylder de krav, der er en konsekvens af en
EU-rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige
rammer for håndhævelse af lovgivningen til
bekæmpelse af forurening fra skibe. Det foreslås
også, at forsvarsministeren fremover også får
mulighed for at udstede administrative bøder for skibes
manglende indberetning om grundstødninger og kollisioner.
Endvidere foreslås det, at henholdsvis forsvarsministeren og
miljøministeren får hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om omfanget og opgørelsen af de
udgifter, som skibets eller platformens ejere skal afholde i
forbindelse med en beredskabs- eller bekæmpelsesaktion.
For det andet indeholder lovforslaget en
synliggørelse af eksisterende regler. Lovforslaget
indeholder således en implementering af artikel 220 i FNs
Havretskonvention fra 1982 i havmiljølovens kapitel 17, der
angår straf, ikrafttræden og overgangsbestemmelser.
Artikel 220 i FNs Havretskonvention, der vedrører
begrænsninger i myndighedernes håndhævelse over
for udenlandske skibe, kommer nu til at fremgå direkte af
havmiljølovens bestemmelser om ransagning og
tilbageholdelse. Der er ikke tale om en ny retstilstand, da
konventionens regler om håndhævelse over for
udenlandske skibe allerede efterleves i dag, men alene om at
gøre havmiljøloven lettere for forsvaret at anvende.
Forsvarsministeriet er ansvarlig for den statslige maritime
miljøovervågning og håndhævelse samt den
statslige maritime forureningsbekæmpelse til søs for
så vidt angår skibe.
For at sikre korrekt implementering af
habitatdirektivet foreslås der endvidere indsat en
bestemmelse i havmiljøloven, der giver hjemmel til at
miljøministeren kan fastsætte nærmere regler til
gennemførelse af direktivets krav om
miljøkonsekvensvurdering af dumpning af optaget
havbundsmateriale (klapning). Der er alene tale om en
præcisering, idet havmiljøloven allerede i dag
administreres i overensstemmelse med habitatdirektivet.
Det tredje hovedelement i lovforslaget
omfatter syn og tilsyn. Det foreslås, at tilsynsbestemmelsen
opdateres, således at tilsynsmyndighederne får adgang
til lokaliteter på land. I dag har tilsynsmyndighederne kun
adgang til skibe og platforme og ikke til administrationslokalerne
på land. Det må anses for at være forældet,
idet for eksempel edb-oplysninger m.v. ligeså vel kan befinde
sig på land som til vands.
Det foreslås endvidere, at
miljøministeren får mulighed for at autorisere
klassifikationsselskaber til på ministerens vegne at
udføre syns- og certificeringsopgaver. Bemyndigelsen skal
anvendes til at lade klassifikationsselskaberne udstede
certifikater til EU-skibe, der kan godtgøre, at disse ikke
har fået påført TBT (antibegroningsmiddel
anvendt i bundmaling) efter 1. juli 2003.
Lovforslaget indeholder herudover en
række nødvendige opdateringer, herunder at
forsvarsministeren får hjemmel til at kunne delegere
beredskabs- eller bekæmpelsesindsatsen helt eller delvist til
andre myndigheder, herunder lokale myndigheder, som i nogle
situationer mere hensigtsmæssigt vil kunne løse
opgaven.
Idet der i øvrigt henvises til
lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til
Folketingets velvillige behandling.