Skriftlig fremsættelse (1. marts
2006)
Undervisningsministeren
(Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Præcisering af folkeskolens formål, ekstra
timer i dansk og historie, elevplaner, offentliggørelse af
landsresultater af test, præcisering af det kommunale ansvar
samt etablering af nyt råd for evaluering og
kvalitetsudvikling af folkeskolen)
(Lovforslag nr. L 170).
Lovforslaget udgør næste led i
den fornyelse af folkeskolen, som ønskes iværksat for
at forbedre det faglige niveau i folkeskolen.
Lovforslaget indeholder en præcisering
af folkeskolens formålsparagraf for bl.a. at
tydeliggøre, at formålet er at give eleverne
kundskaber og færdigheder, og at folkeskolen skal forberede
eleverne til videre uddannelse efter folkeskolen.
Ifølge lovforslaget tilføres
ekstra timer til fagene dansk og historie. Det sker for at forbedre
mulighederne for at opfange f.eks. læsevanskeligheder i tide
og derved kunne planlægge en undervisning, der styrker den
enkelte elevs læsefærdigheder. Med styrkelsen af
historieundervisningen er det hensigten at give alle elever et godt
fundament i form af et solidt kendskab til historie og den danske
kulturarv.
Efter lovforslaget skal hver elev fremover
have en elevplan, som indeholder oplysninger om resultater af den
løbende evaluering og den besluttede opfølgning
herpå. Elevplanen skal danne grundlag for skolens samarbejde
med forældrene om elevens udbytte af undervisningen.
Elevplanen bygger på de oplysninger, læreren allerede i
dag er forpligtet til at tilvejebringe som led i evalueringen.
Evalueringen omfatter allerede i dag alle aspekter af
undervisningen, herunder andre aspekter end det faglige, men i
elevplanen bliver der alene krav om at notere oplysninger af
betydning for lærerens, elevens og forældrenes arbejde
med at følge op på og forbedre effekterne af
undervisningen. Undervisningsministeren gives bemyndigelse til at
fastsætte regler om elevplanerne.
Lovforslaget indeholder en bestemmelse om
offentliggørelse af de samlede landsresultater af de
nationale test, der foreslås indført med lovforslag
nr. L 101. Det vil bl.a. ske i form af en national
præstationsprofil, der skal vise, hvordan eleverne på
landsplan - i de forskellige fag og på de forskellige
klassetrin - fordeler sig inddelt efter relevante
resultatkategorier, der hver især beskriver graden af, hvad
eleverne har tilegnet sig i forhold til de aktuelle trinmål.
Kommunalbestyrelserne og skolelederne vil blive informeret om
skolens resultater af testene set i forhold til landsresultaterne,
herunder skolens resultater, når de vurderes under
hensyntagen til elevernes sociale baggrund. Den enkelte skoles
resultater, herunder de korrigerede resultater, må ikke
offentliggøres eller bruges til at rangordne hverken elever
eller skoler.
Lovforslaget har til hensigt at
præcisere kommunalbestyrelsernes ansvar for folkeskolen. Der
ændres ikke på den gældende opgavefordeling,
hvorefter det er en kommunal opgave at drive folkeskolen, men
kommunalbestyrelsens ansvar for kommunens skolevæsen
præciseres og tydeliggøres ved, at kommunalbestyrelsen
i en årlig kvalitetsrapport skal tage stilling til status for
kommunens skolevæsen. Undervisningsministeren gives
bemyndigelse til at fastsætte regler om kvalitetsrapporterne.
Kommunalbestyrelsen skal vedtage en handlingsplan for forbedring af
det faglige niveau på den enkelte skole, hvis den konstaterer
dårlig kvalitet på skolen. Undervisningsministeren
får adgang til at pålægge en kommunalbestyrelse
at udarbejde en handlingsplan i tilfælde af vedvarende
dårlig kvalitet på en skole.
Lovforslaget indeholder endelig forslag om
etablering af et uafhængigt råd for evaluering og
kvalitetsudvikling af folkeskolen, hvis opgave bliver at
følge og vurdere folkeskolen og ungdomsskolen for så
vidt angår det faglige niveau og den pædagogiske
udvikling, elevernes udbytte af undervisningen, skolens evne til at
bekæmpe elevers negative sociale arv samt skolens evne til
øget integration af elever med anden etnisk baggrund end
dansk. Det nye råd vil erstatte Grundskolerådet.
Rådets formandskab skal afgive en årlig beretning om
rådets virksomhed med forslag til initiativer, der fremmer
kvaliteten i folkeskolen. De øvrige rådsmedlemmer vil
have mulighed for at lade deres synspunkter ledsage beretningen.
Rådet understøttes af en ny statslig styrelse for
evaluering og kvalitetsudvikling af grundskolen. Styrelsen skal
varetage opgaver med sekretariatsbetjening af rådet og
Klagenævnet for vidtgående specialundervisning og kan
herudover få henlagt andre opgaver af
Undervisningsministeriet.
Det foreslås, at loven sættes i
kraft trinvist, således at hovedparten af loven træder
i kraft den 1. august 2006, mens bestemmelserne om ekstra timer i
faget historie træder i kraft den 1. august 2008.
Bestemmelserne om råd og styrelse m.v. i folkeskolelovens
kapitel 11 sættes i kraft ved undervisningsministerens
bestemmelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg
mig at anbefale lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i
det høje Ting.