L 170 (som vedtaget): Forslag til lov om
ændring af lov om folkeskolen. (Præcisering af
folkeskolens formål, ekstra timer i dansk og historie,
elevplaner, offentliggørelse af landsresultater af test,
præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt
råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen).
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den
2. juni 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Præcisering af folkeskolens
formål, ekstra timer i dansk og historie, elevplaner,
offentliggørelse af landsresultater af test,
præcisering af det kommunale ansvar samt etablering af nyt
råd for evaluering og kvalitetsudvikling af folkeskolen)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 393 af 26. maj 2005, som ændret
ved § 73 i lov nr. 431 af 6. juni 2005, § 1 i
lov nr. 592 af 24. juni 2005, lov nr. 594 af 24. juni 2005 og lov
nr. 313 af 19. april 2006, foretages følgende
ændringer:
1.§ 1 affattes
således:
Ȥ 1. Folkeskolen
skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og
færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og
giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige
med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre
lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for
menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs
alsidige udvikling.
Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle
arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og
virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og
får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage
stilling og handle.
Stk. 3. Folkeskolen skal forberede
eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et
samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor
være præget af åndsfrihed, ligeværd og
demokrati.«
2. I § 2, stk. 1, 2.
pkt., ændres »§ 40« til:
»§ 40 og § 40 a«.
3. I § 10, stk. 4 og
5, og § 40, stk. 3, 3.
pkt . , udgår
»personlige«.
4. I § 13, stk. 2,
indsættes som 3 . og
4. pkt.:
»Til brug for den løbende evaluering
skal hver elev have en elevplan, som indeholder resultater af og
den besluttede opfølgning på evalueringen.
Undervisningsministeren fastsætter regler om
elevplanen.«
5. Efter § 13
indsættes:
Ȥ 13 a.
Undervisningsministeren offentliggør på baggrund af de
afholdte test, jf. § 13, stk. 3, hvert år
landsresultaterne.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen og
skolelederen får oplyst den enkelte skoles testresultater set
i forhold til det samlede landsresultat. Heri skal indgå en
vurdering af skolens testresultater set i forhold til elevernes
sociale baggrund.«
6. I § 16, stk. 1, nr.
2, indsættes efter »klassetrin«:
»samt for historie på 4.-6. klassetrin«.
7. Efter § 40
indsættes:
Ȥ 40 a.
Kommunalbestyrelsen skal årligt udarbejde en
kvalitetsrapport. Kvalitetsrapporten skal beskrive kommunens
skolevæsen, skolernes faglige niveau, de foranstaltninger,
kommunalbestyrelsen har foretaget for at vurdere det faglige
niveau, og kommunalbestyrelsens opfølgning på den
seneste kvalitetsrapport.
Stk. 2. Kvalitetsrapporten skal
drøftes på et møde i kommunalbestyrelsen, der
tager stilling til rapporten og til opfølgning herpå.
Forinden drøftelsen i kommunalbestyrelsen indhentes der en
udtalelse fra skolebestyrelserne om kvalitetsrapporten.
Stk. 3. Hvis kvalitetsrapporten viser,
at det faglige niveau på en skole ud fra en helhedsvurdering,
som det bl.a. kommer til udtryk i testresultater og
prøveresultater, ikke er tilfredsstillende, skal
kommunalbestyrelsen udarbejde en handlingsplan med henblik på
at forbedre niveauet på skolen. Handlingsplanen skal vedtages
på et møde i kommunalbestyrelsen. Forinden
drøftelsen i kommunalbestyrelsen indhentes der en udtalelse
om handlingsplanen fra skolebestyrelsen.
Stk. 4. Kommunalbestyrelsen skal
offentliggøre kvalitetsrapporter og handlingsplaner samt
skolebestyrelsers udtalelser herom på internettet.
Oplysninger omfattet af tavshedspligt må ikke
offentliggøres.
Stk. 5. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om kvalitetsrapporter, herunder om indhold
og udformning, og om tidsfrister for vedtagelse af
kvalitetsrapporter og handlingsplaner.«
8. I § 44, stk. 1,
indsættes efter »jf. § 40,«:
»herunder i en eventuel handlingsplan, jf. § 40 a,
stk. 3,«.
9. Kapitel
11 affattes således:
»Kapitel 11
Evaluering og kvalitetsudvikling af
folkeskolen
§ 57.
Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen har
til opgave at følge og vurdere samt rådgive
undervisningsministeren om det faglige niveau og den
pædagogiske udvikling i folkeskolen og ungdomsskolen samt
elevernes udbytte af undervisningen. Rådet skal endvidere
vurdere skolens evne til at bidrage til at bekæmpe elevers
negative sociale arv og evne til at øge integrationen af
elever med anden etnisk baggrund end dansk.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
forelægge spørgsmål om folkeskolen og
ungdomsskolen for rådet.
§ 57 a.
Rådet for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Folkeskolen
nedsættes af undervisningsministeren.
Stk. 2. Rådet ledes af et
formandskab bestående af 3-5 personer med særlig
indsigt i forhold vedrørende folkeskolen.
Undervisningsministeren udpeger formandskabet. Blandt
formandskabets medlemmer udpeger ministeren rådets
formand.
Stk. 3. Rådets øvrige 20
medlemmer udpeges af undervisningsministeren på
følgende måde:
1) 2 medlemmer efter indstilling fra KL.
2) 1 medlem efter indstilling fra
regionsrådene i forening.
3) 2 medlemmer efter indstilling fra Skole og
Samfund.
4) 2 medlemmer efter indstilling fra Danske
Skoleelever og Danske Ungdomsskoleelevers Netværk i
forening.
5) 1 medlem efter indstilling fra Danmarks
Skolelederforening.
6) 1 medlem efter indstilling fra Landsforeningen
for Ungdomsskoleledere.
7) 2 medlemmer efter indstilling fra Danmarks
Lærerforening.
8) 1 medlem efter indstilling fra Landsforeningen
af Voksen- og Ungdomsundervisere.
9) 1 medlem efter indstilling fra Børne-
& Ungdomspædagogernes Landsforbund.
10) 1 medlem efter indstilling fra Børne-
og Kulturchefforeningen.
11) 1 medlem efter indstilling fra Rådet
for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser.
12) 1 medlem efter indstilling fra Rådet
for de Gymnasiale Uddannelser.
13) 1 medlem efter indstilling fra Dansk Ungdoms
Fællesråd og Idrættens Fællesråd i
forening.
14) 1 medlem efter indstilling fra De Samvirkende
Invalideorganisationer.
15) 1 medlem efter indstilling fra Dansk
Arbejdsgiverforening.
16) 1 medlem efter indstilling fra
Landsorganisationen i Danmark.
Stk. 4. Formandskab og øvrige
medlemmer udpeges for en periode på 3 år. De i
stk. 3, nr. 4, nævnte medlemmer udpeges dog kun for 1
år. Rådets medlemmer kan genudpeges.
Stk. 5. Indstilles der ikke medlemmer
i henhold til stk. 3, kan undervisningsministeren i stedet
udpege medlemmer med indsigt i vedkommende område. I det
tilfælde, at en af de i stk. 3 nævnte
organisationer m.v. nedlægges, kan undervisningsministeren
bestemme, at en anden relevant organisation m.v. træder i
stedet.
§ 57 b.
Rådet holder møde enten efter formandskabets
bestemmelse eller efter anmodning fra mindst 3 af rådets
øvrige medlemmer. Rådet skal holde møde mindst
to gange årligt.
Stk. 2. Formandskabet skal inden den
1. marts afgive en årlig skriftlig beretning til
undervisningsministeren om rådets virksomhed med forslag til
initiativer, der fremmer kvaliteten i folkeskolen. Beretningen skal
afgives efter drøftelser i rådet. Et referat af
medlemmernes synspunkter under rådets drøftelser skal
ledsage beretningen.
Stk. 3. Andre udtalelser til
undervisningsministeren skal afgives af formandskabet efter
drøftelser i rådet. Et referat af medlemmernes
synspunkter under rådets drøftelser skal ledsage
udtalelsen.
Stk. 4. Rådet fastsætter
selv sin forretningsorden.
§ 57 c.
Styrelsen for Evaluering og Kvalitetsudvikling af Grundskolen
varetager sekretariatsfunktionerne for rådet. Styrelsen
varetager endvidere sekretariatsfunktionerne for Klagenævnet
for vidtgående specialundervisning, jf. § 51 a.
Stk. 2. Undervisningsministeren kan
henlægge opgaver til styrelsen.
§ 57 d. I
tilfælde af vedvarende dårlig kvalitet på en
folkeskole kan undervisningsministeren med henblik på at
forbedre det faglige niveau pålægge kommunalbestyrelsen
at udarbejde en handlingsplan, jf. § 40 a, stk. 3.
Ministeren fastsætter en frist for udarbejdelsen af
handlingsplanen.
§ 57 e. Sager
om evaluering er omfattet af lov om offentlighed i forvaltningen,
når sagsbehandlingen er afsluttet.
Stk. 2. Når
undervisningsministeren til brug for gennemførelsen af en
evaluering modtager arbejdsdokumenter, der i henhold til lov om
offentlighed i forvaltningen og forvaltningsloven er interne,
mister dokumenterne ikke som følge af videregivelsen til
ministeren deres interne karakter.«
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. august 2006, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af
folkeskolelovens §§ 57-57 e som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 9.
Stk. 3. Folkeskolelovens
§ 16, stk. 1, nr. 2, som ændret ved denne lovs
§ 1, nr. 6, træder i kraft den 1. august 2008.