L 191 Forslag til lov om ændring af lov om lån til betaling af ejendomsskatter.

(Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen. Ophævelse af låneadgang til amtskommunale ejendomsskatter).

Af: Indenrigs- og sundhedsminister Lars Løkke Rasmussen (V)
Udvalg: Kommunaludvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 29-03-2006

Lovforslag som fremsat

20051_l191_som_fremsat (html)

L 191 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om lån til betaling af ejendomsskatter. (Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen. Ophævelse af låneadgang til amtskommunale ejendomsskatter)

Fremsat den 29. marts 2006 af indenrigs‑ og sundhedsministeren (Lars Løkke Rasmussen)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om lån til betaling af ejendomsskatter

(Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen. Ophævelse af låneadgang til amtskommunale ejendomsskatter)

§ 1

I lov om lån til betaling af ejendomsskatter, jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 20. marts 2003, foretages følgende ændringer:

1. I § 1, stk. 1, nr. 1, udgår: »herunder også ejendomsskatter til amtskommunen,«.

2. I § 1, stk. 4, nr. 1, indsættes efter »lov om social pension«: », lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«.

3. I § 1, stk. 6, indsættes efter »lov om social pension«: », lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«.

4. § 2, 2. pkt., ophæves.

5. I § 4, stk. 2, 1. pkt., udgår: », reguleret efter vurderingslovens § 2 A«.

6.§ 9 ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Lovforslagets baggrund og formål

Lovforslaget indgår i udmøntningen af aftalen af 27. februar 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en kommunal finansieringsreform.

Med aftalen foreslås indført et nyt finansieringssystem for kommunerne, som er tilpasset kommunernes situation efter kommunalreformen. Det nye finansieringssystem har til hensigt at give de nye kommuner i alle dele af landet mere lige muligheder for ved rimelig beskatning at tilvejebringe et serviceniveau, der imødekommer borgernes behov.

Aftalen om en kommunal finansieringsreform omfatter følgende hovedpunkter:

€" En reform af tilskuds- og udligningssystemet

€" Omlægning af skatter

€" Forskellige forenklinger og tilpasninger i skatte- og tilskudslovgivningen

€" Overgangsordninger.

Med dette lovforslag udmøntes den del af aftalen, der vedrører konsekvenser af amtskommunernes nedlæggelse pr. 1. januar 2007, for så vidt angår »indefrosne« ejendomsskatter.

Som følge af amtskommunernes nedlæggelse pr. 1. januar 2007 vil der ikke længere eksistere amtskommunale ejendomsskatter, og der kan derfor ikke ydes lån hertil. Loven ændres i overensstemmelse hermed.

2. Gældende ret

Lovbekendtgørelse nr. 192 af 20. marts 2003 om lån til betaling af ejendomsskatter danner grundlag for visse persongruppers muligheder for at optage lån til betaling af ejendomsskatter.

Lån kan ydes, hvis ejeren eller dennes ægtefælle har fast bopæl her i landet og på det tidspunkt, til hvilket de pågældende beløb er forfaldne til betaling, er fyldt 65 år, eller får udbetalt pension efter lov om social pension eller lov om delpension eller modtager efterløn. Derudover er det et krav, at ejendommen indeholder en beboelseslejlighed, der fortrinsvis anvendes af ejeren eller dennes husstand til beboelse. Ordningen omfatter således parcel- og rækkehuse, ejerlejligheder, to- og flerfamiliehuse, stuehuse til landbrugsejendomme, beboelseslejligheder i erhvervsejendomme i øvrigt samt fritidshuse.

Hvis ovennævnte krav er opfyldt, yder kommunerne, efter anmodning fra ejere af de nævnte ejendomme, lån til udgifter til ejendomsskatter, herunder også ejendomsskatter til amtskommunen, der påhviler ejendommene med tilhørende grund, gårdsplads og have, og lån til udgifter til tilslutning af ejendommene til kollektive anlæg i tilfælde, hvor der er tilslutningspligt.

I medfør af lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme, jf. lovbekendtgørelse nr. 783 af 1. september 2003 som senest ændret ved lov nr. 1397 af 21. december 2005, opkræves de amtskommunale ejendomsskatter af vedkommende primærkommune sammen med de primærkommunale ejendomsskatter.

Lånebeløbet anvendes af kommunalbestyrelsen til umiddelbart betaling af de skatter og afgifter, hvortil lånet er ydet. Amtskommunens andel af lånebeløbet med tilskrevne renter udbetales dog først ved det samlede lånebeløbs forfaldstid.

Lånebeløbet forrentes med en årlig rente, der svarer til halvdelen af Nationalbankens diskonto den 1. oktober det foregående år. Renterne er ikke fradragsberettigede.

Til sikkerhed for betaling af lånebeløbet med påløbne renter tinglyses der et skadesløsbrev eller et ejerpantebrev med pant i ejendommen eller i en andel af ejendommen.

Lånebeløbet med tilskrevne renter forfalder som udgangspunkt til betaling, når ejendommen eller en andel af ejendommen skifter ejer.

3. Lovforslagets indhold

Lovforslaget indebærer konsekvensændringer af den gældende lov som vedrører udmøntning af den del af aftalen om en kommunalreform og aftalen om en kommunal finansieringsreform, der vedrører nedlæggelsen af amtskommunerne.

I aftalen af 27. februar 2006 mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om en kommunal finansieringsreform indgår det blandt andet, at kommunerne får overført den amtskommunale grundskyld.

Som følge af denne overførsel foreslås loven ændret således, at lån fremover ydes til ejendomsskatter, hvormed menes kommunale ejendomsskatter, til forskel fra den gældende lov, hvor betegnelsen ejendomsskatter ligeledes omfatter amtskommunale ejendomsskatter.

Da den amtskommunale grundskyld overføres i sin helhed til kommunerne, vil lovændringen ikke få økonomisk eller anden betydning for ejere af ejendomme, der efter den gældende lov kan ydes lån til betaling af ejendomsskatter.

4. Lovforslagets økonomiske og administrative konsekvenser m.v.

4.1 Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Lovforslaget har ikke væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige. Der vil dog ske en forenkling af systemet, da der fremover kun vil være én kreditor på de ydede lån.

4.2 Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

4.3 Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.

4.4 Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.

4.5 Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

5. Hørte myndigheder og organisationer

Lovforslaget har været sendt i høring hos Kommunernes Landsforening (KL) og Amtsrådsforeningen (ARF).

Vurdering af lovforslagets konsekvenser

 

Positive konsekvenser

Negative konsekvenser

Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner

Der vil ske en forenkling af systemet, da der fremover kun vil være én kreditor på de ydede lån.

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Bemærkninger til de enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Det foreslås, at amtskommunale ejendomsskatter udgår af den opgørelse over udgifter, hvortil der kan ydes lån efter loven. Konsekvensen heraf er, at der fremover kun kan ydes lån til kommunale ejendomsskatter.

Baggrunden for den foreslåede ændring er, at amtskommunerne nedlægges pr. 1. januar 2007, samt, at den amtskommunale grundskyld i det samtidig hermed fremsatte lovforslag til lov om ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme, foreslås overført til kommunerne. Kommunale ejendomsskatter benævnes som konsekvens heraf alene ejendomsskatter.

Da den amtskommunale grundskyld foreslås overført i sin helhed til kommunerne, vil lovændringen ikke få økonomisk eller anden betydning for ejere af ejendomme, der efter den gældende lov kan ydes lån til betaling af ejendomsskatter. Ejerne af ejendomme, hvortil der kan ydes lån til ejendomsskatter, vil fremover stadig kunne låne et beløb svarende til dækning af det fulde beløb af ejendomsskatter. Forskellen er blot, at der fremover kun vil være et skatteudskrivende niveau mod to efter den gældende lov.

Til nr. 2 og 3

Bestemmelserne foreslås ændret således, at lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. føjes til listen over pensionsformer, hvis modtagelse er adgangsgivende til låneadgang i henhold til loven.

Tilføjelsen af lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. i loven er en konsekvens af lovændringer på Socialministeriets område.

Reglerne om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, invaliditetsydelse og bistands- og plejetillæg, som gældende indtil den 1. januar 2003, blev adskilt fra reglerne i lov om social pension ved lov nr. 1164 af 19. december 2003 om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Til nr. 4

Bestemmelsen om kommunalbestyrelsens anvendelse af lånebeløbet foreslås ændret således, at den del af bestemmelsen, der vedrører den amtskommunale andel af ejendomsskatterne, ophæves.

Baggrunden herfor er, at den amtskommunale grundskyld som konsekvens af aftalen om en kommunal finansieringsreform i det samtidig hermed fremsatte lovforslag til ændring af lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme foreslås overført til kommunerne.

Fremover vil lånebeløbet i sin helhed skulle anvendes til umiddelbar betaling af de skatter og afgifter, hvortil lånet er ydet.

Til nr. 5

Der er tale om en konsekvensændring som følge af skatteministerens forslag om ophævelse af årsreguleringer, jf. forslag til lov om ændring af personskatteloven og andre skattelove (Indførelse af et sundhedsbidrag, ændringer som følge af den kommunale finansieringsreform, m.v.).

Til nr. 6

Det foreslås at ophæve lovens § 9, der vedrører kommunale samarbejder på ejendomsskatteområdet.

Med skatteopgavens overgang til staten (SKAT) pr. 1. november 2005 er de kommunale skattesamarbejder ophævet, jf. skatteforvaltningsloven, jf. lov nr. 427 af 6. juni 2005. Ophævelsen af denne bestemmelse er en konsekvens heraf.

Med de nye og større kommuner skønnes der i øvrigt ikke at være behov for en tilsvarende bestemmelse om samarbejde på ejendomsskatteområdet.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.


 

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

§ 1

I lov om lån til betaling af ejendomsskatter, jf. lovbekendtgørelse nr. 192 af 20. marts 2003, foretages følgende ændringer:

 

 

 

 

 

1. I § 1, stk. 1, nr. 1 , udgår: »herunder også ejendomsskatter til amtskommunen,«.

§ 1. Efter anmodning fra ejere af de ejendomme, der er nævnt i stk. 4, yder kommunerne, såfremt betingelserne i stk. 4 er opfyldt, lån til følgende udgifter:

 

§ 1. Efter anmodning fra ejere af de ejendomme, der er nævnt i stk. 4, yder kommunerne, såfremt betingelserne i stk. 4 er opfyldt, lån til følgende udgifter:

1) Udgifter til ejendomsskatter, herunder også ejendomsskatter til amtskommunen, der påhviler de pågældende ejendomme med tilhørende grund, gårdsplads og have.

 

1) Udgifter til ejendomsskatter, der påhviler de pågældende ejendomme med tilhørende grund, gårdsplads og have.

 

 

 

 

 

2. I § 1, stk. 4, nr. 1 , indsættes efter »lov om social pension«: », lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«.

Stk. 4. Lån i medfør af stk. 1 og 2 kan kun ydes, såfremt

 

Stk. 4. Lån i medfør af stk. 1 og 2 kan kun ydes, såfremt

1) ejeren eller dennes ægtefælle har fast bopæl her i landet og på det tidspunkt, til hvilket de pågældende beløb er forfaldne til betaling, er fyldt 65 år eller får udbetalt pension efter lov om social pension eller lov om delpension eller modtager efterløn,

 

1) ejeren eller dennes ægtefælle har fast bopæl her i landet og på det tidspunkt, til hvilket de pågældende beløb er forfaldne til betaling, er fyldt 65 år eller får udbetalt pension efter lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller lov om delpension eller modtager efterløn,

 

 

 

 

 

3. I § 1, stk. 6 , indsættes efter »lov om social pension«: », lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.«.

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde fravige betingelsen om, at ejeren eller dennes ægtefælle er fyldt 65 år eller får udbetalt pension efter lov om social pension eller lov om delpension eller modtager efterløn, jf. stk. 4, nr. 1.

 

Stk. 6. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde fravige betingelsen om, at ejeren eller dennes ægtefælle er fyldt 65 år eller får udbetalt pension efter lov om social pension, lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v. eller lov om delpension eller modtager efterløn, jf. stk. 4, nr. 1.

 

 

 

Amtskommunens andel med tilskrevne renter, jf. § 3, udbetales dog først ved det samlede lånebeløbs forfaldstid, jf. § 5.

 

4. § 2, 2. pkt., ophæves.

 

 

 

 

 

5. I § 4, stk. 2 , 1. pkt., udgår: », reguleret efter vurderingslovens § 2 A«.

Stk. 2. Skadesløsbrevets eller ejerpantebrevets pålydende skal have panteret inden for den senest ansatte ejendomsværdi, reguleret efter vurderingslovens § 2 A. I tilfælde, hvor skadesløsbrevet eller ejerpantebrevet tinglyses i en andel af ejendommen, skal det have sikkerhed inden for en forholdsmæssig del af den regulerede ejendomsværdi.

 

Stk. 2. Skadesløsbrevets eller ejerpantebrevets pålydende skal have panteret inden for den senest ansatte ejendomsværdi. I tilfælde, hvor skadesløsbrevet eller ejerpantebrevet tinglyses i en andel af ejendommen, skal det have sikkerhed inden for en forholdsmæssig del af den regulerede ejendomsværdi.

 

 

 

§ 9. Kommunalbestyrelsen kan bemyndige en anden kommunalbestyrelse til helt eller delvis at varetage de opgaver, som påhviler kommunalbestyrelsen efter denne lov.

 

6. § 9 ophæves.

Stk. 2. En afgørelse, der er truffet efter bemyndigelse i medfør af stk. 1, kan ikke påklages til kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor den faste ejendom er beliggende.