Skriftlig fremsættelse (31. marts
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
tinglysning og forskellige andre love (Digital
tinglysning)
(Lovforslag nr. L 199).
Formålet med dette lovforslag er at
skabe det lovgivningsmæssige grundlag for at indføre
digital tinglysning i Danmark. Digital tinglysning vil gøre
det muligt at erstatte de nuværende papirbaserede sagsgange
med digital kommunikation. Det vil give et mere effektivt
tinglysningssystem, hvor den juridiske prøvelse (kontrol) af
anmeldte dokumenter i vidt omfang vil kunne ske automatisk og
maskinelt. Tinglysningens brugere vil således i langt de
fleste sager kunne opnå en væsentlig hurtigere
sagsbehandling og registrering af rettigheder.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslag nr. L 168 om ændring af retsplejeloven og
forskellige andre love (Politi- og domstolsreform), der blev
fremsat den 1. marts 2006. Lovforslaget om en politi- og
domstolsreform indeholder bl.a. forslag om den fremtidige
organisering og varetagelse af tinglysningsopgaven. Det
foreslås herved, at der oprettes en særlig
tinglysningsret (Tinglysningsretten), der fremover skal varetage
tinglysningsopgaven for hele landet.
Dette lovforslag bygger på
betænkning nr. 1471/2006 om digital tinglysning, der i
februar 2006 blev afgivet af Justitsministeriets
tinglysningsudvalg. Lovforslaget svarer i det væsentlige til
udvalgets lovudkast, idet lovforslaget dog yderligere indeholder
ændringer af retsafgiftsloven, planloven og vurderingsloven.
De steder, hvor udvalgets medlemmer har haft forskellig opfattelse,
svarer lovforslaget til flertallets forslag.
På baggrund af den foreslåede
tinglysningsreforms nære sammenhæng med
gennemførelsen af domstolsreformen nedsatte
Domstolsstyrelsen i foråret 2005 en projektorganisation for
at forberede overgangen til digital tinglysning.
Projektorganisationen har sideløbende med det
lovforberedende arbejde vedrørende digital tinglysning
arbejdet på bl.a. en kravspecifikation for det it-system, der
er grundlaget for en digital tinglysningsordning.
Kravspecifikationen mv. forventes færdiggjort i løbet
af foråret 2006.
Med lovforslaget foreslås det, at
tinglysning i fremtiden skal ske på grundlag af digitale
dokumenter. Hermed vil den papirbaserede tinglysning kunne
erstattes af en tinglysningsordning baseret på digital
kommunikation. De digitale tinglysningsdokumenter skal efter
forslaget være forsynet med en digital signatur. Det vil
muliggøre en kontrol af, om den, der disponerer over en ret
over fast ejendom, er berettiget hertil, og det vil kunne
konstateres, om der er foretaget ændringer i det digitale
dokument efter anvendelsen af signaturen. Det foreslås, at
det formentlig meget lille antal rettighedshavere, der ikke kan
få en digital signatur, fortsat skal kunne foretage
anmeldelse til tinglysning ved indsendelse af fysiske
dokumenter.
Blandt andet af hensyn til den del af
befolkningen, der ikke er fortrolig med anvendelse af moderne
teknologi eller ikke har det nødvendige tekniske udstyr,
foreslås der indført en fuldmagtsordning og en
anmelderordning.
Fuldmagtsordningen vil gøre det muligt
for personer og virksomheder at give andre en tidsbegrænset
fuldmagt til at foretage anmeldelse af dokumenter til tinglysning.
Fuldmagten skal efter forslaget udarbejdes på en
standardblanket, der sendes til og registreres hos
Tinglysningsretten, hvorefter fuldmagtshaveren ved anvendelse af
sin digitale signatur vil kunne råde i
tinglysningsmæssig henseende.
Det foreslås at supplere
fuldmagtsordningen med en anmelderordning, hvorefter særligt
autoriserede anmeldere, f.eks. pengeinstitutter,
realkreditinstitutter, ejendomsmæglere og advokater, kan
anmelde digitale pantebreve til tinglysning ved brug af egne
digitale signaturer, men uden indsendelse af en fuldmagt til
Tinglysningsretten. Det vil f.eks. muliggøre, at personer,
der ikke på forhånd har indsendt en fuldmagt til
registrering, alligevel vil kunne få foretaget tinglysning
uden forsinkelse i forbindelse med låneomlægninger i
fast ejendom.
Det foreslås, at en autoriseret anmelder
skal være erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige
regler over for den, der måtte lide tab som følge af
anmelderens virksomhed som anmelder. Lider en aftaleerhverver i god
tro tab som følge af en såkaldt stærk indsigelse
(eksempelvis falsk eller umyndighed) mod hans tinglyste ret,
således at statskassen efter tinglysningslovens § 31
på objektivt grundlag skal erstatte tabet, og er det
dokument, der giver anledning til tabet, anmeldt af en autoriseret
anmelder, foreslås det endvidere, at staten skal kunne
gøre et regreskrav gældende på objektivt
grundlag over for anmelder.
Det foreslås i den forbindelse, at
anmelder som betingelse for autorisationen skal stille betryggende
sikkerhed for pengekrav, der kan opstå som følge af
virksomheden som anmelder.
Anvendelsen af digitale dokumenter rejser en
række særlige spørgsmål i relation til
pantebreve. Det skyldes, at gældsbrevslovens regler om
omsætningsbeskyttelse stiller krav om ihændehavelse af
negotiable pantebreve. Endvidere er gældsbrevslovens regler
til løsning af konflikter om konkurrerende rettigheder over
negotiable pantebreve og til løsning af
spørgsmål om ekstinktion af indsigelser og rettigheder
også baseret på ihændehavelse af et fysisk
dokument. Det foreslås derfor, at sikringsakten i fremtiden
skal være tinglysning, og at tinglysningen også skal
være en betingelse for ekstinktion af rettigheder og
indsigelser.
For så vidt angår pantebreve, der
ikke er negotiable, herunder skadesløsbreve, indebærer
lovforslaget, at reglerne om meddelelse til skyldneren som
sikringsakt erstattes af et krav om tinglysning. Det betyder, at
overdragelse eller anden overførsel af pantebreve, der ikke
er negotiable, fremover vil skulle tinglyses for at opnå
omsætningsbeskyttelse.
Som følge af de særlige forhold,
der gør sig gældende ved pantsætning af
ejerpantebreve, der i dag typisk håndpantsættes til en
eller flere håndpanthavere, foreslås det, at der
indsættes bestemmelser i tinglysningsloven, hvorefter der i
stedet vil kunne tinglyses underpant i et ejerpantebrev, uanset
hvilket aktiv det giver pant i.
Det foreslås, at en digital
tinglysningsordning også skal omfatte tinglysning af
rettigheder i bilbogen, personbogen og andelsboligbogen. Det vil
give de samme fordele for brugerne af tinglysningen, som
digitaliseringen af tingbogen giver. Hertil kommer, at en samlet
digitalisering vil give brugerne en ensartet og mere enkel indgang
til tinglysningssystemet.
Tingbogens såkaldte positive
troværdighed vil samtidig kunne udvides til også at
omfatte overdragelse af negotiable pantebreve, der giver pant i
motorkøretøjer, i andele i andelsboligforeninger mv.
og i løsøre. Det foreslås således, at en
godtroende erhverver af et sådant tinglyst pantebrev skal
kunne kræve tab erstattet af statskassen, hvis den
pågældende mister sin ret i henhold til pantebrevet
på grund af en såkaldt stærk indsigelse, f.eks.
fordi der er tale om falsk.
I tilknytning til digitaliseringen af bilbogen
foreslås forsikringsaftaleloven ændret, således
at forsikringsselskaber fremover forpligtes til at
undersøge, om der i bilbogen er stiftet rettigheder
(panterettigheder eller ejendomsforbehold) i den
pågældende bil, inden der udbetales
totalskadeerstatninger.
Som en konsekvens af digitaliseringen af
pantebreve foreslås det endvidere, at retsplejelovens regler
om tvangsfuldbyrdelse ændres, så det sikres, at der
også kan ske tvangsfuldbyrdelse på grundlag af digitale
pantebreve, der er eller har været tinglyst i det digitale
tinglysningssystem.
Der foreslås desuden en række
ændringer i tinglysningsafgiftsloven og retsafgiftsloven,
så tinglysningens brugere ikke pålægges nye eller
højere afgifter som følge af indførelsen af
digital tinglysning.
Der foreslås i øvrigt visse
konsekvensændringer i mortifikationsloven,
høstpantebrevsloven, vurderingsloven, almenboligloven og
udstykningsloven som følge af indførelsen af digital
tinglysning.
Tingbogen bør i fremtiden alene
indeholde rettigheder, som skal tinglyses for at opnå
beskyttelse. Det foreslås derfor, at der i tinglysningsloven
indsættes en bemyndigelse til justitsministeren til at
bestemme, at rettigheder, der i henhold til lovgivningen har
gyldighed uden tinglysning, og som fremgår af et almindeligt
tilgængeligt offentligt register, ikke længere skal
kunne tinglyses. En sådant register foreslås oprettet
for så vidt angår kommunernes lokalplaner, der har
gyldighed uden tinglysning.
Endelig foreslås der visse
ændringer i reglerne om afgivelse af såkaldte
uskadelighedsattester i forbindelse med overførsler af
arealer af ubetydelig værdi, således at disse sager kan
gennemføres på en mere enkel og omkostningsbesparende
måde, uden at panthavernes beskyttelse forringes.
Det er på nuværende tidspunkt
forventningen, at udviklingen af it-systemet til brug for den
digitale tinglysning vil kunne være klar i løbet af
2008. Overgangen til digital tinglysning vil dog først finde
sted, når alle tekniske og sikkerhedsmæssige aspekter
er helt på plads. Det foreslås på den baggrund,
at justitsministeren bemyndiges til at fastsætte tidspunktet
for lovens ikrafttræden, så
ændringsbestemmelserne ikke træder i kraft, før
det digitale tinglysningssystem er fuldt funktionsdygtigt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.