Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Forsvarsministeren
(Søren Gade):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lodslov.
(Lovforslag nr. L 210).
Lovforslaget har til formål at
modernisere lodslovgivningen, således at der skabes mulighed
for at effektivisere det statslige lodsvæsen i
overensstemmelse med den generelle udvikling i samfundet og til
gavn for sejladssikkerheden.
Lovforslaget bygger i det væsentlige
på en betænkning, som et enigt lodslovsudvalg med
deltagelse af repræsentanter fra myndigheder og interessenter
afleverede sidst i 2004. Afvigelsen fra betænkningen skyldes
bl.a. justeringer på baggrund af modtagne høringssvar.
Disse ændringer berører især finansiering af
eventuelle underskudsgivende lodsninger.
I de senere årtier er der i flere
omgange vedtaget love, der for at sikre forsyningssikkerheden med
lodser har øget reguleringen af lodserhvervet. Dette har
medført, at lodsvæsenet har monopol på
næsten alle lodsninger i dansk farvand.
Et af hovedelementerne i moderniseringen vil
være at konkurrenceudsætte dele af lodsvæsenet og
de nuværende havnelodserier samt at åbne mulighed for
yderligere liberalisering. I denne forbindelse
konkurrenceudsættes de regionale lodsninger, som er alle
lodsninger til eller fra en dansk havn, og som bidrager med mellem
40 og 50 % af lodsvæsenets indtægter, mens det
statslige lodsvæsens monopol bevares for
gennemsejlingslodsningerne, som er de lodsninger, hvor skibet ikke
anløber en dansk havn, og som nyder gavn af det
særlige stræderegime, hvor skibene ikke kan
pålægges lodspligt. Det er min forventning, at
moderniseringen, herunder konkurrenceudsætningen generelt vil
medføre en effektivisering med generelt lavere lodspriser,
der foruden at være til gavn for søfartserhvervet vil
være et bidrag til forøgelse af
sejladssikkerheden.
Det har været en forudsætning for
arbejdet med at ændre lodsvæsenets struktur og
organisation, at de tre overordnede mål for
lodsvæsenet, nemlig forsyningssikkerhed, selvfinansiering og
kvalitet, også skal kunne opfyldes i fremtiden.
Sejladssikkerheden anses for det vigtigste forhold, der skal tages
hensyn til ved lovgivning inden for lodsområdet. Derfor
indeholder forslaget en pligt for lodsvæsenet til at
sørge for, at der tilbydes lods overalt i danske farvande,
når det ønskes, uanset hvilken type lodsning, der er
tale om.
I henhold til lovforslaget kan enhver, der
opfylder kvalifikationerne, nedsætte sig som lods og tilbyde
lodsning på sejladser, der påbegyndes eller afsluttes i
dansk havn. En lods skal dog være tilknyttet et lodseri inden
for EU.
Lodstilsynet adskilles fra det statslige
lodsvæsen, idet det skal føre tilsyn med såvel
det statslige lodsvæsen som de private lodserier. Dets drift
vil hovedsagelig blive finansieret gennem brugerbetaling. Tilsynet
vil blive henlagt under Forsvarskommandoen, således at
der ikke kan opstå interessekonflikter mellem
Farvandsvæsenet og private virksomheder vedrørende den
konkurrenceudsatte virksomhed.
Det statslige lodsvæsen vil som hidtil
have mulighed for at finansiere underskudsgivende lodsninger fra
andre overskudsgivende aktiviteter.
Den generelle lodspligt for skibe med
miljøfarlige laster i danske farvande bevares
uændret.
Det er min hensigt at få
undersøgt mulighederne, herunder markedsforhold inden for
lodsområdet og de juridiske aspekter med det sigte at
liberalisere den øvrige statslige lodsvirksomhed, eventuelt
ved at omdanne lodsvæsenet til et statsligt aktieselskab med
henblik på privatisering. I den forbindelse skal det
vurderes, om der er grundlag for at fremsætte lovforslag om
omdannelse af det statslige lodsvæsen til aktieselskab med
henblik på efterfølgende privatisering.
Endvidere indeholder lovforslaget mulighed
for, at såvel private som lodsvæsenet kan
gennemføre forsøg med landbaseret lodsning i
overensstemmelse med den forventede teknologiske udvikling og inden
for rammer, som fastsættes af farvandsdirektøren.
Desuden implementerer lovforslaget
EU-Rådets direktiv af 1978 om højsølodsers
lodsning af skibe i Nordsøen og i Den Engelske Kanal, hvor
Danmark ligesom de øvrige kyststater har pligt til at stille
med lods, hvis skibe i farvandet måtte ønske det.
Idet jeg i øvrigt henviser til
bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale forslaget
til Folketingets velvillige behandling.