Skriftlig fremsættelse (29. marts
2006)
Miljøministeren
(Flemming Hansen, fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelsesloven (Producentansvar for person- og
varebiler)1)
(Lovforslag nr. L 214).
Formålet med lovforslaget er at
tilvejebringe de nødvendige hjemler til at gennemføre
producentansvar for person- og varebiler, som fastsat i Europa
Parlamentets og rådets direktiv 2000/53/EF om udrangerede
køretøjer. Reglerne skal implementeres senest 1.
januar 2007.
Lovforslaget er udarbejdet for at implementere
et producentansvar for alle udtjente person- og varebiler. I dag
har producenterne og importørerne en forpligtelse til at
finansiere affaldshåndteringen af biler, der er
markedsført efter 1. juli 2002. Med lovforslaget
gennemføres producentansvar for alle person- og varebiler
uanset hvornår de er markedsført. Dette sker ved at
stille krav om, at producenter og importører for egen
regning skal tage udtjente biler tilbage og håndtere dem
forskriftsmæssigt, samt at de skal tilmelde sig et
producentregister. Producentansvaret opfyldes ved at producenter
eller importører hver for sig tilbagetager de udtjente biler
eller ved etablering af en eller flere kollektive ordninger, der
kan løfte ansvaret for håndtering af udtjente
biler.
Lovforslaget betyder, at det er
omkostningsfrit for den sidste ejer, at aflevere en udtjent bil til
affaldsbehandling.
Med forslaget indføres bemyndigelser,
som gør det muligt at gennemføre producentansvaret i
praksis. Lovforslaget indeholder bemyndigelser til at
fastsætte regler om, at der kan etableres et
producentregister og en tildelingsordning, hvilket vil sige en
ordning, hvor forpligtelsen til at tilbagetage bilerne fordeles
på producenter og importører ud fra deres
markedsandel. Desuden indeholder lovforslaget hjemmel til, at
ministeren kan henlægge oprettelse og drift af
producentregistret til en af ministeren godkendt privat
organisation.
Endvidere indeholder forslaget bemyndigelse
til at fastsætte krav til en kollektiv ordning, herunder at
en kollektiv ordning skal sikre, at godkendte
ophugningsvirksomheder får adgang til at affaldsbehandle
biler og udtage reservedele med henblik på genbrug.
Idet der i øvrigt henvises til
lovforslaget med bemærkninger, anbefaler jeg det til
Folketingets velvillige behandling.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/53/EF om udrangerede køretøjer
(EF-Tidende 2000, L 269, side 34).