Skriftlig fremsættelse (19. april
2006)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv socialpolitik, lov
om fleksydelse og lov om betaling for uddannelse i forbindelse med
visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.m.
(Ændring af fleksjobordningen, visitation, opfølgning,
tilskud, fleksydelse)
(Lovforslag nr. L 233).
Lovforslaget udmønter aftalen fra 7.
februar 2006 om justering af fleksjobordningen - indgået
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
partierne bag førtidspensionsreformen (Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre).
Formålet med forslaget er at sikre, at
fleksjobordningen anvendes i overensstemmelse med dens
formål, og at ledigheden for visiterede til fleksjob
nedbringes. Derudover indeholder forslaget nogle elementer, der
forenkler og retter op på nogle uhensigtsmæssigheder i
ordningen.
Lovforslaget indeholder følgende
hovedelementer:
1. Visitationen i kommunerne skal blive bedre.
Kommunerne skal dokumentere grundlaget for afgørelsen.
Foreligger der ikke dokumentation for afgørelsen, og er
pligten til revurdering i en sag om fleksjob ikke opfyldt, mister
kommunen refusionen fra staten i tre år.
2. Ledigheden for visiterede til fleksjob skal
nedbringes ved individuelt kontaktforløb, ret til 6 ugers
selvvalgt uddannelse, brug af anden aktør, mentor og
fleksjobbevis, samt ved at kommunen mister refusion for den
udbetalte ydelse, når en visiteret til fleksjob har
været ledig i 18 måneder.
3. De offentlige tilskud skal være
rimelige. Ret til fleksjob på fuld tid forbeholdes personer,
der i tidligere ordinær beskæftigelse har været
på fuld tid eller deltid på grund af de forhold, som er
årsagen til fleksjobbet. Endvidere indføres et loft
for beregningsgrundlaget for tilskuddet.
4. Administrationen af fleksydelse flyttes til
kommunerne.
Forslaget skønnes samlet set at
indebære en mindre besparelse for det offentlige. Forslaget
om loft over tilskuddet vil indebære mindre økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet. Forslaget om den ændrede
administration af fleksydelse vil indebære administrative
konsekvenser for kommunerne, men en administrativ lettelse for
borgerne.
Det foreslås, at ændringerne
træder i kraft den 1. juli 2006, dog således at
ændringerne om ret til anden aktør og administrationen
af fleksydelse først træder i kraft den 1. januar
2007. Der er fastsat indfasningsregler for de personer, der
allerede er i ordningen.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.