Skriftlig fremsættelse (12. oktober
2005)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
bygnings- og boligregistrering, retsafgiftsloven og
tinglysningsloven (Etablering af landsdækkende bygnings- og
boligregister, forbedring af datakvaliteten i bygnings- og
boligregistret og forbedret adgang til oplysninger i tingbogen
m.v.).
(Lovforslag nr. L 33).
Med lovforslaget iværksætter
regeringen en række initiativer til at højne
kvaliteten i bygnings- og boligregistret (BBR). Lovforslaget er
dels en opfølgning på Rigsrevisionens beretning fra
2004, hvor niveauet for datakvaliteten i BBR blev kritiseret, og
dels udtryk for regeringens ønske om at effektivisere
driften af BBR, så registret kan drives bedre og billigere.
Da regeringen ønsker, at borgerne får en lettere
adgang til ejendomsoplysninger, medfører lovforslaget
desuden, at tingbogen bliver tilgængelig for ejendomsejere
via internettet.
Med lovforslaget ønsker regeringen
endvidere at øge borgernes sikkerhed og tryghed. Derfor
standardiseres og tydeliggøres reglerne om adresser,
således at ambulancerne, brandvæsnet og politiet bedre
kan finde frem til en adresse, og så både det
offentlige og private virksomheder kan levere en effektiv service
til borgerne.
Lovforslaget indebærer, at de
nuværende 271 kommunale bygnings- og boligregistre samles til
ét landsdækkende BBR-register. Det er hensigten, at de
enkelte kommuner fortsat skal have ansvaret for at føre
registret og sikre kvalitet og entydighed i registreringen af
BBR-data, mens selve driften af registret forventes henlagt til et
selskab under KL. Selskabet bliver ansvarlig for at etablere, drive
og udvikle det nye landsdækkende register efter anvisning fra
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Med henblik på at give kommunerne flere
redskaber til at hæve kvaliteten af oplysningerne i BBR giver
lovforslaget mulighed for, at kommunerne efter forudgående
underretning kan lave udvendig besigtigelse og opmåling af
privatejede bygninger.
I lovforslaget foreslås, at grundejere
får pligt til skiltning af husnumre, mens kommunerne
får mulighed for at fastsætte adresser for ubebyggede
arealer. Der åbnes endvidere mulighed for, at kommunerne kan
kræve skiltning af dørnumre i ejendomme med flere
lejligheder på samme trappeafsats eller altangang.
Forslaget vurderes at medføre
væsentlige offentlige besparelser ved etableringen af
ét samlet BBR-register. Den endelige størrelse og
fordeling mellem de statslige og kommunale parter afventer
forhandlinger mellem parterne.
Forslaget vurderes at have positive
erhvervsmæssige konsekvenser i kraft at et mere
pålideligt BBR-register. Forslaget indeholder ikke
miljømæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til
dette, skal jeg hermed anbefale forslaget til Folketingets
velvillige behandling.