L 33 Forslag til lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering, retsafgiftsloven og tinglysningsloven. (Etablering af landsdækkende bygnings- og boligregister, forbedring af datakvaliteten i bygnings- og boligregisteret og forbedret adgang til oplysninger i tingbogen m.v.).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Boligudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-10-2005

Fremsættelse: 12-10-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l33_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. oktober 2005)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

 

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om bygnings- og boligregistrering, retsafgiftsloven og tinglysningsloven (Etablering af landsdækkende bygnings- og boligregister, forbedring af datakvaliteten i bygnings- og boligregistret og forbedret adgang til oplysninger i tingbogen m.v.).

(Lovforslag nr. L 33).

Med lovforslaget iværksætter regeringen en række initiativer til at højne kvaliteten i bygnings- og boligregistret (BBR). Lovforslaget er dels en opfølgning på Rigsrevisionens beretning fra 2004, hvor niveauet for datakvaliteten i BBR blev kritiseret, og dels udtryk for regeringens ønske om at effektivisere driften af BBR, så registret kan drives bedre og billigere. Da regeringen ønsker, at borgerne får en lettere adgang til ejendomsoplysninger, medfører lovforslaget desuden, at tingbogen bliver tilgængelig for ejendomsejere via internettet.

Med lovforslaget ønsker regeringen endvidere at øge borgernes sikkerhed og tryghed. Derfor standardiseres og tydeliggøres reglerne om adresser, således at ambulancerne, brandvæsnet og politiet bedre kan finde frem til en adresse, og så både det offentlige og private virksomheder kan levere en effektiv service til borgerne.

Lovforslaget indebærer, at de nuværende 271 kommunale bygnings- og boligregistre samles til ét landsdækkende BBR-register. Det er hensigten, at de enkelte kommuner fortsat skal have ansvaret for at føre registret og sikre kvalitet og entydighed i registreringen af BBR-data, mens selve driften af registret forventes henlagt til et selskab under KL. Selskabet bliver ansvarlig for at etablere, drive og udvikle det nye landsdækkende register efter anvisning fra Økonomi- og Erhvervsministeriet.

Med henblik på at give kommunerne flere redskaber til at hæve kvaliteten af oplysningerne i BBR giver lovforslaget mulighed for, at kommunerne efter forudgående underretning kan lave udvendig besigtigelse og opmåling af privatejede bygninger.

I lovforslaget foreslås, at grundejere får pligt til skiltning af husnumre, mens kommunerne får mulighed for at fastsætte adresser for ubebyggede arealer. Der åbnes endvidere mulighed for, at kommunerne kan kræve skiltning af dørnumre i ejendomme med flere lejligheder på samme trappeafsats eller altangang.

Forslaget vurderes at medføre væsentlige offentlige besparelser ved etableringen af ét samlet BBR-register. Den endelige størrelse og fordeling mellem de statslige og kommunale parter afventer forhandlinger mellem parterne.

Forslaget vurderes at have positive erhvervsmæssige konsekvenser i kraft at et mere pålideligt BBR-register. Forslaget indeholder ikke miljømæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg hermed anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.