Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 13. december 2005
Forslag
til
Lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg
til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter
(offshoresikkerhedslov) 1)
Kapitel 1
Formål, anvendelsesområde
og definitioner
§ 1. Loven har
til formål
1) at fremme et højt niveau for sikkerhed
og sundhed offshore, som er i overensstemmelse med samfundets
tekniske og sociale udvikling, samt
2) at skabe rammerne for, at virksomhederne selv
kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål
offshore.
§ 2. Ved
offshoreanlæg, som er omfattet af denne lov,
forstås:
1) Platforme eller andre indretninger,
a) hvorfra der udføres efterforskning eller
produktion af kulbrinter fra undergrunden under havbunden,
b) der anvendes til indkvartering af personer
beskæftiget på de eller ved de i litra a nævnte
indretninger, eller
c) der anvendes til brug ved rørbunden
transport af kulbrinter og andre stoffer og materialer mellem de
under litra a indeholdte platforme og indretninger eller mellem
disse og installationer på land.
2) Indretninger, der anvendes til lagring og
lastning af kulbrinter produceret af en i nr. 1, litra a,
nævnt indretning, og som er permanent knyttet til en
sådan indretning.
Stk. 2. Skibe er ikke omfattet af
definitionen i stk. 1 bortset fra boreskibe og flydende
produktions-, lager- og afskibningsenheder, jf. dog § 3, stk.
3 og 4.
Stk. 3. Ved et mobilt offshoreanlæg
forstås ethvert offshoreanlæg, som kan flyttes fra en
position til en anden ved forsejling eller bugsering, og som er
tiltænkt anvendt på flere forskellige positioner i dets
levetid.
Stk. 4. Ved et fast offshoreanlæg
forstås et offshoreanlæg, som ikke er et mobilt
offshoreanlæg.
Stk. 5. Faste offshoreanlæg, der er
indbyrdes broforbundne, og som har samme rettighedshaver eller
ejer, anses som ét anlæg.
§ 3. Loven
finder anvendelse for offshoreanlæg, der befinder sig
på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde.
Stk. 2. Inden for søterritoriet og
kontinentalsokkelområdet, herunder bælter og sunde,
finder §§ 19-22, 27-29, 31, 33, 34, 37 og 41-43, §
45, stk. 4 og 5, §§ 52, 56, 57, 59 og 60, § 61, stk.
1, 2 og 4, og §§ 62 og 64-77 desuden delvis anvendelse
på rørledninger, der anvendes i forbindelse med
rørbunden transport af kulbrinter og andre stoffer og
materialer mellem offshoreanlæg og anlæg på land
eller mellem flere offshoreanlæg.
Stk. 3. Skibe og indretninger, som ikke er
omfattet af definitionen i § 2, stk. 1, og hvor personer, der
arbejder på et offshoreanlæg, gennem længere tid
indkvarteres, er omfattet af § 38, stk. 3.
Stk. 4. For andre end de i stk. 3
nævnte skibe og indretninger, som ikke er omfattet af
definitionen i § 2, stk. 1, og som udøver virksomhed i
tilknytning til offshoreanlæg, finder bestemmelserne i §
5, stk. 2 og 3, §§ 7-18, 20-22 og 24-26, § 33, stk.
2, §§ 34, 35 og 37, § 40, stk. 1, §§
41-43, 46 og 48-50, § 52, stk. 1, og §§ 53-55, 59-62
og 64-77 delvis anvendelse på de aktiviteter, der
udføres herfra, samt på det udstyr, der anvendes, i
den udstrækning aktiviteterne eller udstyret indvirker
på sikkerheds- og sundhedsforholdene på tilknyttede
offshoreanlæg.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler om, i hvilket omfang
rørledninger, jf. stk. 2, og de i stk. 4 nævnte skibe
og indretninger skal opfylde de i stk. 2 og 4 nævnte
bestemmelser.
§ 4. Ved
rettighedshaver forstås den virksomhed eller gruppe af
virksomheder, som har tilladelse til efterforskning og produktion
(indvinding) af kulbrinter i henhold til lov om anvendelse af
Danmarks undergrund.
Stk. 2. Ved operatør forstås
den virksomhed, som på rettighedshaverens vegne udøver
efterforskning og produktion af kulbrinter.
Stk. 3. Ved driftsansvarlig virksomhed
forstås den virksomhed, der har ansvaret for den daglige
drift af et offshoreanlæg.
Stk. 4. Ved entreprenør
forstås en virksomhed, der udfører arbejde for en
anden virksomhed.
Stk. 5. Ved arbejdsgiver forstås den
virksomhed, som har instruktionsbeføjelse for ansatte, der
udfører arbejde på offshoreanlæg.
Stk. 6. Ved virksomhedsleder forstås
enhver person, der i kraft af sin stilling deltager i den
almindelige, overordnede ledelse af virksomheden.
Stk. 7. Ved arbejdsleder forstås
enhver person, hvis arbejde udelukkende eller i det
væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at
lede eller føre tilsyn med arbejdet i dennes virksomhed
eller en del deraf.
Stk. 8. Ved anlægschef forstås
den arbejdsleder, der på den driftsansvarlige virksomheds
vegne forestår den daglige drift af et
offshoreanlæg.
Kapitel 2
Almindelige pligter
Ansvarsfordeling mellem de enkelte typer
af virksomheder
§ 5.
Rettighedshaveren skal sørge for, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici på et offshoreanlæg
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1, litra a og b, samt nr. 2, er
identificeret, vurderet og nedbragt så meget, som det er
rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2. Rettighedshaveren skal sørge
for, at operatøren har mulighed for at opfylde de
sikkerheds- og sundhedsmæssige forpligtelser, der
påhviler denne.
Stk. 3. For offshoreanlæg omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 1, litra c, påhviler forpligtelsen
efter stk. 1 ejeren af anlægget.
Stk. 4. For kombinationer af de i stk. 1 og
3 nævnte offshoreanlæg påhviler forpligtelsen
efter stk. 1 rettighedshaveren og ejeren i fællesskab.
Stk. 5. Ejeren efter stk. 3 skal
sørge for, at den driftsansvarlige virksomhed har mulighed
for at opfylde de sikkerheds- og sundhedsmæssige
forpligtelser, der påhviler denne.
§ 6.
Rettighedshaveren skal sørge for, at der føres tilsyn
med, at driften af et offshoreanlæg omfattet af § 2,
stk. 1, nr. 1, litra a og b, samt nr. 2, foregår i
overensstemmelse med denne lov og regler udstedt i medfør af
loven.
Stk. 2. For offshoreanlæg omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 1, litra c, påhviler forpligtelsen
efter stk. 1 og 2 ejeren af anlægget.
Stk. 3. For kombinationer af de i stk. 1 og
2 nævnte offshoreanlæg påhviler forpligtelsen
efter stk. 1 rettighedshaveren og ejeren i fællesskab.
§ 7.
Operatøren skal sørge for, at der gives de
fornødne instruktioner af sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning til entreprenører, der
udfører arbejde for denne, specielt til den driftsansvarlige
virksomhed i de tilfælde, hvor denne ikke er
operatøren selv. Endvidere skal operatøren
sørge for, at der føres tilsyn med, at disse
virksomheder planlægger og udfører arbejdet
således, at krav fastsat i lovgivningen er overholdt, og at
de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici er identificeret,
vurderet og nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt.
§ 8. På
bemandede offshoreanlæg skal den driftsansvarlige virksomhed
udpege en anlægschef.
Stk. 2. Den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at der gives de fornødne
instruktioner af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning til
entreprenører, der udfører arbejde for denne.
Endvidere skal den driftsansvarlige virksomhed sørge for, at
der føres tilsyn med, at disse virksomheder planlægger
og udfører arbejdet således, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici er identificeret, vurderet og nedbragt
så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 3. Den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at arbejdet til fremme af sikkerhed og
sundhed, der udføres af flere forskellige
entreprenører på offshoreanlægget, samordnes, og
for, at anlægschefen har mulighed for at opfylde de
særlige forpligtelser, der påhviler denne.
Stk. 4. Den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at sikkerheds- og sundhedsmæssige
risici på offshoreanlægget er identificeret, vurderet
og nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk muligt,
inden anlægget sættes i drift.
Stk. 5. Den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at udstyr, inden det sættes i drift,
opfylder gældende lovgivning.
Stk. 6. Den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at sundhedsmæssige risici i
forbindelse med anvendelse af stoffer og materialer er
identificeret, vurderet og nedbragt, så meget som det er
rimeligt praktisk muligt.
§ 9. Den
enkelte entreprenør skal sørge for, at der gives de
fornødne instruktioner af sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning til entreprenører, der
udfører arbejde for denne. Endvidere skal den
pågældende entreprenør sørge for, at der
føres tilsyn med, at disse virksomheder planlægger og
udfører arbejdet, således at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici er identificeret, vurderet og
nedbragt, så meget som det er rimeligt praktisk muligt.
Ansvarsfordeling inden for den enkelte
virksomhed, der beskæftiger ansatte
§ 10.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici forbundet med arbejdet er
identificeret, vurderet og nedbragt så meget, som det er
rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2. Arbejdsgiveren skal sørge
for, at der føres tilsyn med, at de i stk. 1 nævnte
risici er identificeret, vurderet og nedbragt så meget, som
det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 3. Arbejdsgiveren skal gøre de
ansatte bekendt med de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici,
der eventuelt er forbundet med deres arbejde. Endvidere skal
arbejdsgiveren sørge for, at de ansatte får
nødvendig oplæring og instruktion i at udføre
arbejdet, så risiciene identificeres, vurderes og reduceres
så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 4. Hvis forholdene taler herfor, skal
arbejdsgiveren sørge for undersøgelser, prøver
og besigtigelser, eventuelt ved særligt sagkyndige, for at
konstatere, om de i stk. 1 nævnte forpligtelser er
opfyldt.
Stk. 5. Hvis der er flere arbejdsgivere
på samme offshoreanlæg, skal arbejdsgiverne indgå
i et samarbejde om forhold, der har betydning for sikkerhed og
sundhed. Dette samarbejde skal etableres af den driftsansvarlige
virksomhed, jf. § 8, stk. 3.
Stk. 6. Bestemmelserne i stk. 1-5 om
arbejdsgiverens pligter gælder også for
virksomhedsledere.
§ 11.
Anlægschefen har det øverste sikkerheds- og
sundhedsmæssige ansvar på offshoreanlægget og
skal sørge for, at anlægget drives i overensstemmelse
med gældende lovgivning.
Stk. 2. Anlægschefen skal
sørge for, at sikkerheds- og sundhedsmæssige risici i
forbindelse med aktiviteterne på anlægget er
identificeret, vurderet og nedbragt så meget, som det er
rimeligt praktisk muligt.
Stk. 3. Anlægschefen skal
sørge for, at drift, vedligeholdelse og ændringer af
anlægget finder sted i overensstemmelse med det i § 20
nævnte ledelsessystem.
Stk. 4. Bliver anlægschefen bekendt
med forhold, som indebærer en risiko for ulykker eller
sygdom, skal anlægschefen sørge for, at risikoen
bliver fjernet eller nedbragt.
§ 12.
Øvrige arbejdsledere skal hver især medvirke til, at
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici i forbindelse med
arbejdet identificeres, vurderes og nedbringes så meget, som
det er rimeligt praktisk muligt inden for det arbejdsområde,
som vedkommende leder. Arbejdslederen skal sørge for, at de
foranstaltninger, der træffes for at reducere sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici, virker efter deres hensigt.
Stk. 2. Bliver arbejdslederen bekendt med
forhold, som indebærer en risiko for ulykker eller sygdom,
skal arbejdslederen sørge for, at risikoen bliver fjernet
eller nedbragt. Kan risikoen ikke fjernes eller nedbringes ved
indgriben på stedet, skal anlægschefen straks
gøres bekendt med forholdet.
Stk. 3. Arbejdslederen skal deltage i
samarbejdet om sikkerhed og sundhed, jf. § 46.
§ 13. De
ansatte skal deltage i samarbejdet om sikkerhed og sundhed, jf.
§ 46. Endvidere skal de ansatte medvirke til, at de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici identificeres, vurderes
og nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk muligt
inden for deres arbejdsområde, herunder at de
foranstaltninger, der træffes for at reducere sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici, virker efter deres hensigt.
Stk. 2. Bliver de ansatte bekendt med
forhold, som indebærer en risiko for ulykker eller sygdom,
som de ikke selv kan rette, skal de meddele det til deres
arbejdsleder, anlægschefen eller til den ansatte, der
repræsenterer dem i sikkerheds- og sundhedsforhold.
Stk. 3. En ansat har ret til at forlade sin
arbejdsplads eller et farligt område i tilfælde af en
alvorlig og umiddelbar fare, som ikke kan undgås.
Stk. 4. Den ansatte må ikke
udsættes for forringelse af sine ansættelsesforhold
på grund af, at den ansatte forlader sin arbejdsplads eller
et farligt område, jf. stk. 3.
Stk. 5. Ansatte, hvis rettigheder er
krænket efter stk. 4, kan tilkendes en
godtgørelse.
§ 14.
Arbejdsgiveren skal sikre, at en ansat under hensyntagen til sin
viden og adgang til arbejdsudstyr selv har mulighed for at
træffe hensigtsmæssige foranstaltninger med henblik
på at undgå følger af en alvorlig og umiddelbar
fare for sin egen eller andres sikkerhed, når det ikke er
muligt at kontakte arbejdslederen eller anlægschefen.
Stk. 2. Den ansatte må ikke
udsættes for forringelse af sine ansættelsesforhold
på grund af, at den ansatte har iværksat
foranstaltninger efter stk. 1, medmindre den ansatte i den
forbindelse har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Stk. 3. Ansatte, hvis rettigheder er
krænket efter stk. 2, kan tilkendes en
godtgørelse.
§ 15.
Bestemmelserne i § 13, stk. 3-5, og § 14 finder ikke
anvendelse, hvis en kollektiv overenskomst giver en ansat
tilsvarende eller bedre rettigheder.
§ 16. Alle
ombordværende på et offshoreanlæg skal rette sig
efter de procedurer, som den driftsansvarlige virksomhed har
fastsat for arbejde og ophold på anlægget, og skal
respektere de foranstaltninger, som er truffet vedrørende
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.
§ 17.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om arbejdsgiverens, anlægschefens og øvrige
arbejdslederes samt ansattes pligter.
Leverandører m.v.
§ 18.
Leverandører m.v., der overdrager eller overlader maskiner,
maskindele, beholdere, præfabrikerede konstruktioner,
apparater, redskaber, andet udstyr eller stoffer og materialer til
anvendelse på anlægget, skal sørge for, at
udstyret, henholdsvis stofferne og materialerne, ved udlevering
opfylder gældende EU-retlig lovgivning om indretning samt
emballering og mærkning. Endvidere skal leverandører
m.v., der overdrager eller overlader, sørge for, at
datablade samt anvisninger om anvendelse af udstyret eller
stofferne og materialerne samt om udstyrets vedligeholdelse,
transport og opstilling følger med ved leveringen og
opfylder gældende EU-retlig lovgivning, for så vidt
angår sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.
Stk. 2. Hvis udstyr fremstilles til brug
på et offshoreanlæg efter modtagerens skriftlige,
udførlige anvisninger, påhviler pligterne efter stk. 1
modtageren.
Stk. 3. Hvis maskiner, maskindele,
beholdere, præfabrikerede konstruktioner, apparater,
redskaber, andet udstyr eller stoffer og materialer leveres til et
offshoreanlæg fra en leverandør uden for Den
Europæiske Union, påhviler pligterne efter stk. 1
modtageren.
Stk. 4. Den, der udbyder en tjenesteydelse,
skal ved udarbejdelsen af sit udbudsmateriale i forbindelse med
udbuddet påse, at der er taget hensyn til sikkerheden og
sundheden ved opgavens udførelse. Udbyder skal endvidere
sørge for, at udbudsmaterialet indeholder relevante
oplysninger om særlige, væsentlige sikkerheds- og
sundhedsmæssige forhold, der er forbundet med opgavens
udførelse, med henblik på at den, der udfører
opgaven, får kendskab hertil.
Stk. 5. Udbyder skal i øvrigt
medvirke til, at den udbudte opgave kan udføres sikkerheds-
og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt af den arbejdsgiver, der
har fået opgaven tildelt.
Stk. 6. Transport- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler om pligterne efter stk.
1-5.
Kapitel 3
Styring af sikkerhed og sundhed
Ledelsessystem for sikkerhed og
sundhed
§ 19.
Operatøren skal sørge for, at der for faste
offshoreanlæg etableres og vedligeholdes et ledelsessystem
for sikkerhed og sundhed, der sikrer og dokumenterer, at
anlæggets design, bygning, installation, ændring eller
demontering er i overensstemmelse med krav fastsat i eller i
medfør af denne lov.
Stk. 2. Ledelsessystemet skal være
opbygget i henhold til anerkendte normer og standarder for
ledelsessystemer eller andre lignende ordninger og skal etableres,
før projektering eller demontering af anlægget
påbegyndes.
Stk. 3. Operatøren skal sørge
for, at der føres tilsyn med, at ledelsessystemet
følges.
§ 20. Den
driftsansvarlige virksomhed skal etablere og vedligeholde et
ledelsessystem for sikkerhed og sundhed, der sikrer og
dokumenterer, at offshoreanlæg, deres tilstand, drift og
vedligeholdelse samt arbejdets udførelse i øvrigt er
i overensstemmelse med sikkerheds- og sundhedsmæssige krav
fastsat i eller i medfør af denne lov.
Stk. 2. Ledelsessystemet skal være
opbygget i henhold til anerkendte normer og standarder for
ledelsessystemer eller andre lignende ordninger og skal etableres,
før drift af anlægget påbegyndes.
Stk. 3. Den driftsansvarlige virksomhed
skal sørge for, at der føres tilsyn med, at
ledelsessystemet følges.
§ 21.
Uafhængig verifikation af, at anlægget, dele heraf
eller dets udstyr opfylder krav fastsat i eller i medfør af
denne lov kan delvis træde i stedet for de i §§ 19
og 20 nævnte systemer.
Stk. 2. Verifikationen skal foretages af
sagkyndige anerkendt af tilsynsmyndigheden.
§ 22.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om indholdet af de i §§ 19 og 20 nævnte
systemer, herunder om rapporteringsrutiner og audit- og
kontrolprocedurer. Transport- og energiministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler om den i § 21
nævnte verifikationsordning, herunder om, at nærmere
fastsatte dele af anlægget skal verificeres.
Sikkerheds- og
sundhedsredegørelse
§ 23.
Operatøren skal sørge for, at der for et fast
offshoreanlæg udarbejdes en sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, der som minimum indeholder:
1) Identifikation af de risici, der er forbundet
med offshoreanlægget, herunder enhver aktivitet i forbindelse
med offshoreanlægget og dets demontering, og som kan have
alvorlige følger for de ansattes sikkerhed og sundhed.
2) Vurdering af de risici, der er nævnt i
nr. 1.
3) Påvisning af, at de i nr. 1 nævnte
risici er identificeret, vurderet og nedbragt så meget, som
det er rimeligt praktisk muligt, herunder at den maksimale og
minimale bemanding til drift af anlægget er fastsat, og at en
effektiv og kontrolleret evakuering af offshoreanlægget kan
finde sted i kritiske situationer.
4) Påvisning af, at ledelsessystemet, jf.
§§ 19 og 20, sikrer og dokumenterer, at kravene i denne
lov og i regler udstedt i medfør heraf overholdes i
både normale og kritiske situationer.
Stk. 2. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen skal udarbejdes i forbindelse med
projektering af et fast offshoreanlæg og indeholde de i stk.
1 nævnte oplysninger, i det omfang det er muligt på
projekteringstidspunktet.
Stk. 3. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen skal løbende ajourføres i
takt med, at detaljer vedrørende sikkerheds- og
sundhedsmæssige forhold bliver tilgængelige i
forbindelse med projektering, bygning, installation, drift og
demontering af anlægget.
§ 24. Den
driftsansvarlige virksomhed skal sørge for, at der for et
mobilt offshoreanlæg udarbejdes en sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, der som minimum indeholder:
1) Identifikation af de risici, der er forbundet
med offshoreanlægget, herunder enhver aktivitet i forbindelse
med dette, og som kan have alvorlige følger for de ansattes
sikkerhed og sundhed.
2) Vurdering af de risici, der er nævnt i
nr. 1.
3) Påvisning af, at de i nr. 1 nævnte
risici er nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt, herunder at den maksimale og minimale bemanding til drift
af anlægget er fastsat, og at en effektiv og kontrolleret
evakuering af offshoreanlægget kan finde sted i kritiske
situationer.
4) Påvisning af, at ledelsessystemet, jf.
§ 20, sikrer og dokumenterer, at kravene i denne lov og i
regler udstedt i medfør heraf overholdes i både
normale og kritiske situationer.
Stk. 2. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen skal udarbejdes, før
offshoreanlægget sættes i drift.
§ 25. Under
driften af et offshoreanlæg skal den driftsansvarlige
virksomhed sørge for, at sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen ajourføres ved væsentlige
ændringer af offshoreanlægget, dets indretning, udstyr
eller operationelle forhold.
Stk. 2. Såfremt drift af et fast
offshoreanlæg planlægges videreført efter
udløbet af dets designlevetid, skal det i
sikkerheds- og sundhedsredegørelsen godtgøres, at
sikkerhedsmæssige risici hidrørende fra
anlæggets bærende konstruktioner i den
planlagte driftsperiode er identificeret, vurderet og nedbragt
så meget, som det er rimeligt praktisk muligt. Den planlagte
driftsperiodes længde skal fremgå af sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen.
Stk. 3. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen skal forefindes på
offshoreanlægget og være tilgængelig for
anlæggets ledelse og ansatte samt for tilsynsmyndigheden.
§ 26.
Transport- og energiministeren fastsætter nærmere
regler om indholdet af de i §§ 23 og 24 nævnte
sikkerheds- og sundhedsredegørelser samt om
ajourføring af disse i henhold til § 25, stk. 1.
Godkendelser, tilladelser m.v.
§ 27.
Før bygning af et fast offshoreanlæg
igangsættes, skal operatøren sørge for, at
tilsynsmyndighedens godkendelse af anlæggets overordnede
design indhentes. Ansøgningen herom skal være ledsaget
af den i § 23, stk. 1, nævnte sikkerheds- og
sundhedsredegørelse samt overordnede tidsplaner for bygning
og installation af offshoreanlægget.
§ 28. Forinden
et offshoreanlæg sættes i drift, skal operatøren
sørge for, at tilsynsmyndighedens tilladelse hertil
indhentes. Ansøgningen herom skal bl.a. indeholde
oplysninger om tidspunktet for forventet idriftsættelse og
for mobile offshoreanlægs vedkommende om den ønskede
varighed af tilladelsen og være ledsaget af en
ajourført sikkerheds- og sundhedsredegørelse, jf.
§ 23 og § 24.
Stk. 2. Tilladelsen for mobile
offshoreanlæg efter stk. 1 kan forlænges efter
ansøgning herom ledsaget af en ajourført sikkerheds-
og sundhedsredegørelse, jf. § 24. Ansøgningen
skal bl.a. indeholde oplysning om den ønskede varighed af
forlængelsen.
Stk. 3. Tilladelsen til mobile
offshoreanlæg efter stk. 1 eller forlængelsen efter
stk. 2 kan gives for en periode af højst 5 års
varighed.
Stk. 4. Et dokument, der er anerkendt eller
godkendt af en udenlandsk myndighed, med indhold svarende til
sikkerheds- og sundhedsredegørelsen, kan helt eller delvis
træde i stedet for den ajourførte sikkerheds- og
sundhedsredegørelse efter tilsynsmyndighedens nærmere
bestemmelse.
§ 29. Den
driftsansvarlige virksomhed skal, forinden der foretages
ændringer af et offshoreanlæg eller af anlæggets
operationelle forhold , som vil have væsentlig
betydning for risikoen for større ulykker, indhente
tilsynsmyndighedens tilladelse. Ansøgningen om tilladelse
skal ledsages af en ajourført sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, jf. § 25, stk. 1.
§ 30. Forinden
et mobilt offshoreanlæg flyttes fra en position til en anden,
skal anlæggets operatør informere tilsynsmyndigheden
om den nye position.
§ 31. Forinden
et fast offshoreanlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1,
litra a og b, og § 2, stk. 1, nr. 2, demonteres, skal
rettighedshaveren sørge for, at tilsynsmyndighedens
tilladelse indhentes. Ansøgningen om tilladelse skal
ledsages af en ajourført sikkerheds- og
sundhedsredegørelse, jf. § 23.
Stk. 2. For offshoreanlæg omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 1, litra c, påhviler forpligtelsen
efter stk. 1 ejeren af anlægget.
§ 32. Efter
anmodning herom fra den driftsansvarlige virksomhed kan
tilsynsmyndigheden give forhåndstilsagn om driftstilladelse
for et mobilt offshoreanlæg, jf. § 28, stk. 1.
Stk. 2. Gyldigheden af
forhåndstilsagnet efter stk. 1 er højst 5
år.
Stk. 3. Forudsætningen for, at
anmodningen efter stk. 1 behandles, er, at den driftsansvarlige
virksomhed afholder tilsynsmyndighedens udgifter herved i henhold
til regler om betaling fastsat efter § 65, stk. 2.
Kapitel 4
Konstruktion, indretning, udstyr,
drift og demontering
Risikovurdering
§ 33. Ved
projektering af et fast offshoreanlæg og ved ændringer
heraf skal operatøren sørge for, at de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici, der er forbundet med anlæggets
konstruktion, indretning og udstyr samt alle aktiviteter forbundet
med anlægget, er identificeret, vurderet og nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt. Der skal ved
projekteringen tages rimeligt hensyn til fremtidige behov for
udvidelser af anlæggets kapacitet og funktion. Under hensyn
til bl.a. anlæggets designlevetid, skal det så vidt
muligt tilstræbes at anvende den bedst mulige teknologi.
Stk. 2. Ved indgåelse af aftale om
anvendelse af et mobilt offshoreanlæg skal operatøren
sikre sig, at anlæggets konstruktion, indretning og udstyr er
i sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlig stand.
Stk. 3. Den driftsansvarlige virksomhed
skal ved projektering af ændringer af et mobilt
offshoreanlæg sørge for, at de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici, der er forbundet med ændringen,
er identificeret, vurderet og nedbragt så meget, som det er
rimeligt praktisk muligt.
§ 34. Den
driftsansvarlige virksomhed skal i forbindelse med drift af et
offshoreanlæg sørge for, at de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici, som er forbundet med aktiviteterne
på offshoreanlægget samt alle aktiviteter forbundet med
anlægget, er identificeret, vurderet og nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2. Den driftsansvarlige virksomhed
skal løbende søge at forbedre sikkerheds- og
sundhedsniveauet gennem fortsat reduktion af de i stk. 1
nævnte sikkerheds- og sundhedsmæssige risici.
§ 35. Den
enkelte arbejdsgiver skal, inden arbejdet påbegyndes,
sørge for, at de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici
i forbindelse med arbejdets udførelse identificeres,
vurderes og nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt.
§ 36. Den
driftsansvarlige virksomhed skal sørge for, at de
sundhedsmæssige risici på anlægget, der ikke er
relateret til arbejdets udførelse og indretningen af
arbejdspladser, er identificeret, vurderet og nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
§ 37.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om risikovurdering og om løbende forbedring af
sikkerheds- og sundhedsniveauet.
Konstruktion, indretning og udstyr
§ 38. Ved
konstruktion af et fast offshoreanlæg skal indkvarteringen i
videst mulig udstrækning adskilles fra hovedaktiviteterne
boring og produktion.
Stk. 2. Offshoreanlægget skal med
hensyn til brand- og eksplosionsfare inddeles i områder efter
faregraden. Anlægget skal konstrueres og anvendes i
overensstemmelse med den foretagne områdeinddeling.
Stk. 3. Offshoreanlæggets
indkvarteringsforhold skal være afpasset det antal personer,
som forventes at opholde sig på anlægget, og skal
være indrettet således, at de ansatte har mulighed for
uforstyrret hvile og restitution med henblik på, at de kan
varetage deres arbejdsopgaver på fuldt forsvarlig vis.
§ 39. Der skal
på permanent bemandede offshoreanlæg indrettes
passende behandlingsrum, så syge og tilskadekomne kan
få den nødvendige behandling før eventuel
ilandbringning til hospital eller lignende.
Stk. 2. Adgangsveje på
offshoreanlægget skal være indrettet således, at
båretransport af syge og tilskadekomne til behandlingsrum og
evakueringssteder kan ske effektivt.
§ 40. Et
offshoreanlæg skal være forsynet med udstyr, som er
nødvendigt for opfyldelse af anlæggets formål.
Udstyret skal være placeret, indrettet og kunne anvendes
således, at sikkerheds- og sundhedsmæssige risici efter
identifikation og vurdering er nedbragt så meget, som det er
rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2. Udstyret skal konstrueres og
anvendes i overensstemmelse med områdeinddelingen, jf. §
38, stk. 2.
§ 41.
Løbende vedligeholdelse af offshoreanlægget skal ske
således, at anlægget og dets udstyr opfylder
sikkerheds- og sundhedsmæssige krav fastsat i loven eller i
regler udstedt i medfør heraf.
§ 42.
Anerkendte normer og standarder, som har sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning, skal følges i forbindelse
med de i §§ 38-41 nævnte forhold.
§ 43.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om offshoreanlægs konstruktion, herunder om
adskillelse af indkvartering fra borings- og
produktionsaktiviteter, områdeinddeling af
offshoreanlæg, indretning af arbejdspladser, opholds
- og behandlingsrum på offshoreanlæg,
adgangsveje og indretning og anvendelse af udstyr.
§ 44.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at internationale vedtagelser inden for lovens
område og forskrifter fastsat af anerkendte
klassifikationsselskaber m.v. skal være gældende,
uanset om de foreligger på dansk.
Beredskab
§ 45. For
ethvert offshoreanlæg skal der oprettes et beredskab til
imødegåelse af konsekvenserne af uheld og ulykker.
Stk. 2. Forinden et offshoreanlæg
tages i brug, skal der udarbejdes en plan for det i stk. 1
nævnte beredskab. Planen skal være samordnet med
myndighedernes rednings- og bekæmpelsesforanstaltninger, jf.
§ 59, og i videst mulige omfang med beredskabsplaner
udarbejdet for øvrige offshoreanlæg.
Stk. 3. Med henblik på at sikre en
effektiv rednings- og bekæmpelsesindsats kan
tilsynsmyndigheden påbyde ændringer i den i stk. 2
nævnte plan.
Stk. 4. Driftsansvarlige virksomheder, der
producerer kulbrinter, og driftsansvarlige virksomheder og
øvrige virksomheder, der udøver rørbunden
transport af olie eller naturgas mellem to eller flere
offshoreanlæg eller mellem offshoreanlæg og
landbaserede anlæg, skal foretage den nødvendige
planlægning og træffe de nødvendige
foranstaltninger for at sikre egne offshoreanlæg,
rørledninger m.v. samt naturgas- henholdsvis olieforsyningen
i beredskabssituationer og andre ekstraordinære
situationer.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
fastsætte nærmere regler for de i stk. 1, 2 og 4
nævnte beredskabsforanstaltninger, herunder regler for
samordning af det enkelte offshoreanlægs beredskab med
myndighedernes rednings- og bekæmpelsesforanstaltninger og
med det nationale beredskab til sikring af samfundets
energiforsyning.
Sikkerheds- og sundhedsarbejde
§ 46. Den
driftsansvarlige virksomhed skal sørge for, at arbejdet for
sikkerhed og sundhed organiseres i samarbejde med de ansatte.
Stk. 2. De ansatte eller
repræsentanter for disse skal inddrages i forbindelse med
planlægning af arbejdets udførelse og
planlægning af ændringer af offshoreanlægget, for
så vidt angår sikkerheds- og sundhedsmæssige
forhold, herunder den tilhørende ajourføring af
sikkerheds- og sundhedsredegørelsen, jf. § 25, stk. 1
og 2.
Stk. 3. Den driftsansvarlige virksomhed
skal betale udgifterne ved hverv, der varetages af de ansatte i
forbindelse med samarbejdet efter stk. 1, herunder udgifter ved den
derved forbundne uddannelse.
§ 47. På
ethvert permanent bemandet offshoreanlæg skal den
driftsansvarlige virksomhed sørge for, at personale med
fornøden sundhedsmæssig uddannelse og kompetence
indgår i bemandingen med henblik på varetagelse af
forebyggende og behandlende sundhedsmæssige opgaver.
§ 48. Hvis den
driftsansvarlige virksomhed ikke selv råder over den
nødvendige sagkundskab til at varetage sikkerheds- og
sundhedsarbejdet, skal den driftsansvarlige virksomhed indhente
ekstern sagkyndig bistand med henblik på at sørge for,
at de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici er identificeret,
vurderet og nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt.
§ 49.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om det i
§ 46, stk. 1, nævnte samarbejde, herunder om beskyttelse
af ansatte, der varetager hverv i forbindelse med dette samarbejde
mod afskedigelse eller anden forringelse af deres
ansættelsesforhold, om de i § 47 nævnte forhold,
herunder uddannelse, og om sagkyndig bistand efter § 48.
Uddannelse og kompetence
§ 50. Den
driftsansvarlige virksomhed skal sørge for, at de ansatte,
forinden arbejdet påbegyndes, er tilstrækkeligt
uddannet til at varetage opgaverne efter anlæggets
beredskabsplan, jf. § 45, stk. 2, og til at varetage deres
egen sikkerhed i en nødsituation.
Stk. 2. Arbejdsgiveren skal sørge
for, at de ansatte er tilstrækkeligt instruerede, og at de
besidder den kompetence, der sikrer, at deres arbejdsfunktioner
på offshoreanlægget kan varetages sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, herunder at der foreligger
dokumentation for denne kompetence.
Stk. 3. Personer under 18 år må
ikke udføre arbejde på offshoreanlæg.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om uddannelsen efter stk. 1 og om, hvilke
kompetencer der er nødvendige efter stk. 2.
Arbejdstid, hvile- og friperioder
§ 51.
Arbejdsgiveren skal tilrettelægge arbejdet således, at
den ansattes gennemsnitlige ugentlige arbejdstid ikke overstiger 48
timer inkl. overarbejde beregnet over en referenceperiode på
12 måneder. Årligt betalte ferieperioder og sygeorlov
indgår ikke i beregningen.
Stk. 2. Arbejdsgiveren skal
tilrettelægge arbejdet således, at de ansatte får
en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden
for hver periode på 24 timer.
Stk. 3. Ved arbejdets
tilrettelæggelse skal arbejdsgiveren i øvrigt
sørge for, at der under hensyn til arbejdsperiodens varighed
gives den ansatte rimelige muligheder for hvile- og friperioder,
der er afpasset efter de ansattes og arbejdspladsens særlige
forhold og med henblik på, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici ved arbejdet kan nedbringes så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om fravigelse af bestemmelserne i stk. 1 og
2, herunder ved aftaler, regler om pauser i arbejdet, hvile- og
friperioder, rådighedsarbejde og natarbejde.
Registrering og anmeldelse m.v.
§ 52.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
den driftsansvarlige virksomhed og den enkelte arbejdsgiver skal
foretage anmeldelse af ulykker og andre forhold af sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning til tilsynsmyndigheden og registrere
forhold af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om, at læger, der konstaterer eller
får mistanke om, at en person har været udsat for
skadelige påvirkninger ved arbejdet, efter samtykke fra den
pågældende person skal underrette tilsynsmyndigheden
eller anden myndighed.
Arbejdets udførelse
§ 53.
Arbejdsgiveren skal sørge for, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici ved arbejdets udførelse
identificeres, vurderes og nedbringes så meget, som det er
rimeligt praktisk muligt, og at grænseværdier fastsat i
regler udstedt i medfør af loven overholdes.
§ 54.
Anerkendte normer og standarder, som har sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning for arbejdets udførelse, skal
følges.
§ 55.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om arbejdets udførelse og om
helbredsundersøgelse af de ansatte før og under
ansættelsen og om arbejdsmedicinske, arbejdshygiejniske eller
andre undersøgelser af sundhedsforholdene.
Demontering af offshoreanlæg
§ 56.
Demontering af et fast offshoreanlæg skal planlægges og
udføres på en måde, så de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici ved arbejdet identificeres, vurderes
og nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt.
§ 57.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om demontering af faste offshoreanlæg.
Kapitel 5
Udvalg m.v.
Offshoresikkerhedsrådet
§ 58.
Transport- og energiministeren nedsætter et
offshoresikkerhedsråd, der skal medvirke ved udarbejdelsen af
regler i henhold til denne lov, følge den tekniske og
sociale udvikling vedrørende offshoreanlæg og
drøfte øvrige forhold, der er omfattet af loven.
Stk. 2. Forinden der fastsættes
regler i medfør af denne lov, skal der indhentes en
udtalelse fra Offshoresikkerhedsrådet.
Stk. 3. Offshoresikkerhedsrådet
sammensættes af repræsentanter for arbejdsmarkedets
parter, Energistyrelsen og andre relevante myndigheder, herunder
Søfartsstyrelsen, Arbejdstilsynet, Miljøstyrelsen og
Statens Luftfartsvæsen.
Stk. 4. Transport- og energiministeren
bestemmer, hvilke organisationer og myndigheder ud over de i stk. 3
nævnte der skal være repræsenteret i
Offshoresikkerhedsrådet, og fastsætter rådets
forretningsorden.
Myndighedernes
Beredskabskomité
§ 59.
Transport- og energiministeren nedsætter en
beredskabskomité, som har til opgave at koordinere
myndighedernes indsats i ulykkessituationer på
offshoreanlæg. Beredskabskomiteens medlemmer overvåger
de forholdsregler, som de ansvarlige for offshoreanlæg
træffer, og samordner myndighedernes rednings- og
bekæmpelsesforanstaltninger, jf. § 45, stk. 2.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter en forretningsorden for Beredskabskomiteen.
Havarikommission
§ 60.
Transport- og energiministeren nedsætter en havarikommission,
der har til formål at undersøge større
hændelser på offshoreanlæg, der har
forårsaget alvorlig personskade eller skader på
anlæg.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
pålægge Havarikommissionen at foretage
undersøgelser af hændelser, som må antages at
have sikkerheds- eller sundhedsmæssig interesse i forbindelse
med anvendelsen af et offshoreanlæg, og kan fastsætte
nærmere regler for Havarikommissionens virksomhed, herunder
hvilke rettigheder og pligter Havarikommissionen har i forbindelse
med undersøgelser af de i stk. 1 omfattede forhold.
Kapitel 6
Tilsyn m.v.
§ 61.
Transport- og energiministeren fører tilsyn med, at denne
lov og de regler, der udstedes i medfør af denne lov,
overholdes.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fører ikke tilsyn med forhold omfattet af § 13, stk.
3-5, og §§ 14 og 15.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
bemyndige Energistyrelsen og andre statslige myndigheder, betegnet
tilsynsmyndigheden, til at udøve beføjelser, der ved
loven er tillagt transport- og energiministeren.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
bestemme, at den i stk. 3 nævnte tilsynsmyndigheds opgaver i
nærmere bestemt omfang henlægges til private.
Tilsynsmyndigheden fører tilsyn med sådanne
opgaver.
§ 62. Enhver,
der er pålagt pligter efter denne lov, skal efter anmodning
give tilsynsmyndigheden, Beredskabskomiteen og Havarikommissionen
alle oplysninger, der er nødvendige for udøvelsen af
deres virksomhed. Dette gælder også personer, som
handler på vegne af dem, som er pålagt pligter efter
loven.
Stk. 2. Det påhviler enhver, der er
pålagt pligter efter denne lov, at yde tilsynsmyndigheden,
Beredskabskomiteen og Havarikommission al fornøden bistand
ved deres undersøgelser.
Stk. 3. Tilsynsmyndigheden,
Beredskabskomiteen og Havarikommissionen har til enhver tid uden
retskendelse mod behørig legitimation, i det omfang det er
nødvendigt, adgang til alle dele af virksomheden bortset fra
private dele af virksomhedens bygninger.
§ 63.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
tilsynsmyndigheden ikke har til opgave at påse overholdelsen
af regler, der udstedes i medfør af denne lov, når en
tilsvarende forpligtelse er omfattet af en dokumenteret kollektiv
overenskomst, hvor aftaleparterne er en landsdækkende
arbejdsgiverorganisation eller en enkelt virksomhed inden for
offshorebranchen på den ene side og en landsdækkende
lønmodtagerorganisation på den anden side.
Stk. 2. Uanset stk. 1 har
tilsynsmyndigheden til opgave at påse overholdelsen af
reglerne, hvis den faglige aftalepart ikke agter at
iværksætte fagretlig behandling for overtrædelse
af forpligtelser, som er dækket af en kollektiv
overenskomst.
Stk. 3. Uanset stk. 1 har
tilsynsmyndigheden til opgave at påse overholdelsen af
reglerne over for ansatte, der ikke er dækket af en kollektiv
overenskomst.
Stk. 4. Stk. 1-3 gælder ikke for
aftaler om retten til at forlade arbejdspladsen eller for aftaler
om tilrettelæggelse af arbejdstiden.
§ 64.
Tilsynsmyndigheden kan, eventuelt på nærmere angivne
vilkår, påbyde, at forhold, der strider mod loven eller
mod regler eller afgørelser i medfør af loven,
bringes i orden straks eller inden en nærmere angivet
frist.
Stk. 2. Skønner tilsynsmyndigheden
det nødvendigt for at afværge en overhængende,
betydelig fare for de ansattes eller andres sikkerhed eller
sundhed, kan den påbyde, at faren straks
imødegås, herunder at arbejdet standses.
§ 65.
Rettighedshaveren, operatøren, den driftsansvarlige
virksomhed og andre virksomheder betaler myndighedernes udgifter
ved myndighedernes opgaver efter denne lov.
Stk. 2. Transport- og energiministeren
fastsætter regler om betaling af myndighedernes udgifter i
henhold til stk. 1.
§ 66. Ved
elektronisk korrespondance forsynet med digitalsignatur til
tilsynsmyndigheden skal den digitale signatur være i henhold
til OCES-standard (Offentlige Certifikater til Elektronisk Service)
eller i henhold til anden standard, som accepteres af
tilsynsmyndigheden.
Kapitel 7
Klageadgang
§ 67.
Energiklagenævnet behandler klager over afgørelser
truffet af transport- og energiministeren efter denne lov eller
regler udstedt i henhold til loven.
Stk. 2. Afgørelser truffet af en
institution under Transport- og Energiministeriet, anden myndighed
eller private, som ministeren i henhold til § 61 har henlagt
sine beføjelser til efter loven, kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed end det i stk. 1 nævnte
Energiklagenævn. Afgørelserne kan ikke indbringes for
domstolene, før den endelige administrative afgørelse
foreligger.
Stk. 3. Klagen skal være indgivet
skriftligt til Energiklagenævnet inden 4 uger fra
tidspunktet, hvor afgørelsen er meddelt den
pågældende.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om
1) adgangen til at klage over afgørelser,
der efter loven eller regler udstedt i henhold til loven
træffes af transport- og energiministeren, og
2) betaling af gebyr ved indbringelse af en klage
for Energiklagenævnet.
Stk. 5. Den i stk. 4, nr. 1,
nævnte bemyndigelse omfatter ikke regler om afskæring
af klage over afgørelser, som er truffet af private, jf.
§ 61, stk. 4.
Stk. 6. Ved afgørelser efter denne
lov eller regler udstedt i henhold til loven erstattes
repræsentanter i Energiklagenævnet, som er udpeget
efter indstilling fra Dansk Industri og Landbrugsraadet,
af 2 sagkyndige medlemmer, der udpeges af transport- og
energiministeren, 1 medlem, der repræsenterer
arbejdstagerorganisationerne i Offshoresikkerhedsrådet, og 1
medlem, der repræsenterer arbejdsgiverorganisationerne i
Offshoresikkerhedsrådet. Transport- og energiministeren
udpeger de pågældende medlemmer. Udpegningen af de 2
medlemmer, som repræsenterer henholdsvis
arbejdsgiverorganisationerne og arbejdstagerorganisationerne i
Offshoresikkerhedsrådet, sker efter indstilling fra de
respektive organisationer.
§ 68.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser
truffet af Energiklagenævnet efter loven eller regler udstedt
i henhold til loven skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog
altid fra bekendtgørelsen.
Kapitel 8
Privatretlige regler for
offshoreanlæg
§ 69. Ved
anvendelse af reglerne i sølovens kapitel 9 på mobile
offshoreanlæg under efterforsknings- eller
indvindingsvirksomhed hæfter rederen, når ansvaret er
begrænset, uanset anlæggets størrelse med indtil
50 mio. særlige trækningsrettigheder (SDR). For skade
på person forhøjes dette beløb med 30 mio.
SDR.
Stk. 2. Erstatning for forureningsskader
som følge af efterforsknings- eller indvindingsvirksomhed er
ikke sikret ved søpanteret efter sølovens kapitel
3.
Kapitel 9
Straf
§ 70. Med
bøde eller fængsel indtil 1 år straffes den
rettighedshaver, ejer af offshoreanlæg omfattet af § 2,
stk. 1, nr. 1, litra c, driftsansvarlige virksomhed,
entreprenør, arbejdsgiver, virksomhedsleder og
anlægschef, der ikke sørger for, at
1) identificere og vurdere risici efter § 5,
stk. 1, 3 og 4, § 8, stk. 4, § 10, stk. 1, § 11,
stk. 2, § 33, stk. 1 og 3, § 34, stk. 1, §§
35-36 eller § 53,
2) føre tilsyn efter § 6, stk. 1,
§ 7, 2. pkt., § 8, stk. 2, 2. pkt., § 9, 2. pkt.,
§ 10, stk. 2, § 19, stk. 3, eller § 20, stk. 3,
eller
3) give instruktion eller oplæring efter
§ 7, 1. pkt., § 8, stk. 2, 1. pkt., § 9, 1. pkt.,
eller § 10, stk. 3, 2. pkt.
Stk. 2. Med bøde eller fængsel
indtil 1 år straffes den arbejdsleder eller ansatte, der ikke
medvirker til, at de sikkerheds og sundhedsmæssige risici
identificeres og vurderes efter §§ 12 eller 13.
Stk. 3. Med bøde eller fængsel
indtil 1 år straffes den, der
1) overtræder § 5, stk. 2 og 5, §
8, stk. 1, 3 og 5, § 10, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5, §
11, stk. 1, 3 og 4, § 12, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og 3,
§ 13, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, § 18, stk. 1-5, §
19, stk. 1 og 2, § 20, stk. 1 og 2, §§ 23-25,
§§ 27-31, § 33, stk. 2, § 45, stk. 4, §
46, stk. 1 og 3, § 47 eller § 50, stk. 1,
2) lader arbejde udføre i strid med §
50, stk. 3, eller § 51, stk. 1-3, leder eller fører
tilsyn med sådant arbejde eller
3) ikke efterkommer påbud efter § 45,
stk. 3, eller § 64.
Stk. 4. Straffen kan stige til
fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed.
Stk. 5. Det skal ved straffens
udmåling efter stk. l-4 betragtes som en skærpende
omstændighed,
1) at der ved overtrædelsen er sket skade
på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor,
2) at der tidligere er afgivet påbud efter
§ 64 for det samme eller tilsvarende forhold, eller
3) at der ved overtrædelsen er opnået
eller tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre.
Stk. 6. Det skal betragtes som en
særlig skærpende omstændighed, at der for
personer under 18 år er sket skade på liv eller helbred
eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 5, nr. 1.
Stk. 7. Sker der ikke konfiskation af
udbytte, som er opnået ved overtrædelse, skal der ved
udmåling af bøde, herunder tillægsbøde,
tages særligt hensyn til størrelsen af en opnået
eller tilsigtet økonomisk fordel.
Stk. 8. Forældelsesfristen for
strafansvaret er 5 år ved overtrædelse af
§ 18, stk. 1-5, og regler udstedt i henhold til
§ 18, stk. 6.
§ 71. Der kan
pålægges den enkelte arbejdsgiver bødeansvar,
selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes denne som
forsætlig eller uagtsom, hvis arbejdsgiveren
1) ikke sørger for at identificere og
vurdere risici efter § 10, stk. 1, eller § 35,
2) ikke sørger for at føre tilsyn
efter § 10, stk. 2,
3) lader arbejde udføre i strid med §
50, stk. 3, eller § 51, stk. 1, eller
4) ikke efterkommer påbud efter § 45,
stk. 3, eller § 64.
Stk. 2. Det er en betingelse for
bødeansvaret i henhold til stk. 1, at overtrædelsen
kan tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer
eller virksomheden som sådan. For bødeansvaret
fastsættes ingen forvandlingsstraf.
§ 72. I regler,
der udstedes i henhold til loven, kan der fastsættes straf i
form af bøde for overtrædelse af reglerne og for
manglende efterkommelse af påbud eller forbud i henhold til
reglerne. Overtrædelse af regler, der ikraftsætter
forskrifter, der ikke er affattet på dansk, jf. § 44,
kan dog ikke strafbelægges. Det kan endvidere
fastsættes, at den enkelte arbejdsgiver, der overtræder
bestemmelser, påbud eller forbud som anført, kan
pålægges bødeansvar, selv om overtrædelsen
ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. Det er en
betingelse for bødeansvaret, at overtrædelsen kan
tilregnes en eller flere til virksomheden knyttede personer eller
virksomheden som sådan. For sådant bødeansvar
fastsættes ingen forvandlingsstraf.
Stk. 2. Bødeansvar efter stk. 1, 2.
pkt., og § 71 kan ikke pålægges
virksomhedsledere, jf. § 10, stk. 6.
§ 73. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 10
Ikrafttræden m.v.
§ 74. Loven
træder i kraft den 1. juli 2006. Samtidig ophæves lov
nr. 292 af 10. juni 1981 om visse havanlæg bortset fra §
8, stk. 1-3, § 9, stk. 2, 4 og 5, §§ 12 og 13 og
§ 21, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår fare for
forurening af havmiljøet.
Stk. 2. Lov om arbejdsmiljø finder
ikke anvendelse på anlæg omfattet af denne lov.
Stk. 3. Transport- og energiministeren kan
bestemme, at regler udstedt i medfør af lov nr. 292 af 10.
juni 1981 om visse havanlæg og lov om arbejdsmiljø,
som vedrører forhold omfattet af denne lov, med visse
ændringer forbliver i kraft, indtil de afløses af
bestemmelser fastsat i henhold til denne eller anden lov, og at
klage over afgørelser truffet i henhold til disse love skal
indbringes for Energiklagenævnet.
§ 75.
Tilladelser og godkendelser, der er omfattet af denne lov, og som
er meddelt før lovens ikrafttræden, bevarer fortsat
deres gyldighed, indtil de skal fornys, bortfalder eller
udløber. Derefter skal fornyede tilladelser og godkendelser
gives i henhold til denne lov.
Stk. 2. Når godkendelse af
bemandings- og organisationsplaner samt beredskabsplaner givet
før denne lovs ikrafttræden skal fornys, skal de
forhold, der fremgår af planen, indarbejdes i sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen, jf. §§ 23 og 24.
§ 76.
Sikkerhedsredegørelser og andre vurderinger af de
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold udarbejdet før
ikrafttræden af denne lov skal helt eller delvis opfylde
kravene til sikkerheds- og sundhedsredegørelser i denne lov
eller i regler udstedt i medfør heraf ved fornyelse af
tilladelser og godkendelser, jf. § 75, stk. 1, eller senest
til en nærmere fastsat frist efter lovens
ikrafttræden.
Stk. 2. Kontrolordninger etableret
før lovens ikrafttræden skal helt eller delvis opfylde
kravene til sikkerheds- og ledelsessystemer i denne lov eller i
regler udstedt i medfør heraf i forbindelse med fornyelse af
tilladelser og godkendelser eller senest til en nærmere
fastsat frist efter lovens ikrafttræden.
Stk. 3. Transport- og Energiministeren
fastsætter nærmere regler om de i stk. 1 og 2
nævnte forhold.
§ 77. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 89/391/EØF
af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger
til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under
arbejdet (EF-Tidende 1989 nr. L 183, s. 1), dele af Rådets
direktiv 92/91/EØF af 3. november 1992 om
minimumsforskrifter for forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed i den boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF) (EF-Tidende 1992 nr. L 348, s. 9) og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af 4.
november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelsen af arbejdstiden (EF-Tidende 2003 nr. L 299,
s. 9).