Skriftlig fremsættelse (2. november
2005)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Løbende indregning af
årets overskud, ledelsesregler og betalingssystemer)
(Lovforslag nr. L 46).
Formålet med lovforslaget er at forenkle
en række bestemmelser i lov om finansiel virksomhed og
således gøre det lettere at drive finansiel virksomhed
i Danmark og give de danske finansielle virksomheder mere ensartede
betingelser i forhold til andre finansielle virksomheder i
Europa.
Forslaget har desuden til formål at
skabe en klar kompetencefordeling for tilsynet med
betalingssystemer i lov om værdipapirhandel m.v.
Registreringen af og tilsyn med betalingssystemer, der har
væsentlig betydning for betalingsafviklingen, overgår
fra Finanstilsynet til Danmarks Nationalbank.
Det er endvidere formålet med
ændringerne af lov om værdipapirhandel m.v. at sikre,
at de strukturændringer, der finder sted i Europa for tiden
på værdipapirområdet, kan ske på en
sådan måde, at markedets effektivitet og integritet
bevares. Det sker ved at harmonisere reglerne om ledelse og
erhvervelse af kvalificerede kapitalandele med reglerne i lov om
finansiel virksomhed.
Med forslaget ophæves kravet om, at de
finansielle virksomheder årligt skal oplyse kunderne om,
hvilke typer af oplysninger, kunden har givet samtykke til, kan
videregives. Oplysningerne skal i fremtiden blot gives, hvis kunden
anmoder om det. Forslaget vil lette virksomhederne for en stor
administrativ byrde samtidig med, at kunder, som ønsker det,
fortsat kan få de ønskede oplysninger.
Det foreslås, at der indsættes en
liste over, hvilke erhvervsvirksomheder direktører og visse
andre ansatte i en finansiel virksomhed må være
bestyrelsesmedlem i, samtidig med at den finansielle virksomhed har
engagement med den pågældende virksomhed. Denne liste
er en undtagelse fra det generelle engagementsforbud. Herved
fritages de omfattede virksomheder for en byrde, idet de ikke
længere for disse erhvervsvirksomheder skal søge om
dispensation fra reglen. En tilsvarende ændring
foreslås for Arbejdsmarkedets Tillægspension,
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og Lønmodtagernes
Dyrtidsfond.
Dernæst foreslås det, at de
finansielle virksomheder på visse betingelser får
mulighed for at indregne årets løbende overskud i
kernekapitalen. Derved får de danske finansielle virksomheder
betingelser, som svarer til de øvrige finansielle
virksomheder i Europa. Endvidere foreslås reglerne om
kreditinstitutters engagementer ændret, så der skabes
symmetri mellem reglerne om, hvordan institutterne opgør
henholdsvis deres solvens og store engagementer.
Endelig foreslås det, at Finanstilsynets
tavshedspligt ændres, så der i visse situationer kan
videregives oplysninger til Færøerne og
Grønland om færøske og grønlandske
finansielle virksomheder.
Med disse bemærkninger og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til
dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings
velvillige behandling.