L 46 Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

(Løbende indregning af årets overskud, ledelsesregler og betalingssystemer).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 02-11-2005

Fremsættelse: 02-11-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l46_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (2. november 2005)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om værdipapirhandel m.v., lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond (Løbende indregning af årets overskud, ledelsesregler og betalingssystemer)

(Lovforslag nr. L 46).

Formålet med lovforslaget er at forenkle en række bestemmelser i lov om finansiel virksomhed og således gøre det lettere at drive finansiel virksomhed i Danmark og give de danske finansielle virksomheder mere ensartede betingelser i forhold til andre finansielle virksomheder i Europa.

Forslaget har desuden til formål at skabe en klar kompetencefordeling for tilsynet med betalingssystemer i lov om værdipapirhandel m.v. Registreringen af og tilsyn med betalingssystemer, der har væsentlig betydning for betalingsafviklingen, overgår fra Finanstilsynet til Danmarks Nationalbank.

Det er endvidere formålet med ændringerne af lov om værdipapirhandel m.v. at sikre, at de strukturændringer, der finder sted i Europa for tiden på værdipapirområdet, kan ske på en sådan måde, at markedets effektivitet og integritet bevares. Det sker ved at harmonisere reglerne om ledelse og erhvervelse af kvalificerede kapitalandele med reglerne i lov om finansiel virksomhed.

Med forslaget ophæves kravet om, at de finansielle virksomheder årligt skal oplyse kunderne om, hvilke typer af oplysninger, kunden har givet samtykke til, kan videregives. Oplysningerne skal i fremtiden blot gives, hvis kunden anmoder om det. Forslaget vil lette virksomhederne for en stor administrativ byrde samtidig med, at kunder, som ønsker det, fortsat kan få de ønskede oplysninger.

Det foreslås, at der indsættes en liste over, hvilke erhvervsvirksomheder direktører og visse andre ansatte i en finansiel virksomhed må være bestyrelsesmedlem i, samtidig med at den finansielle virksomhed har engagement med den pågældende virksomhed. Denne liste er en undtagelse fra det generelle engagementsforbud. Herved fritages de omfattede virksomheder for en byrde, idet de ikke længere for disse erhvervsvirksomheder skal søge om dispensation fra reglen. En tilsvarende ændring foreslås for Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

Dernæst foreslås det, at de finansielle virksomheder på visse betingelser får mulighed for at indregne årets løbende overskud i kernekapitalen. Derved får de danske finansielle virksomheder betingelser, som svarer til de øvrige finansielle virksomheder i Europa. Endvidere foreslås reglerne om kreditinstitutters engagementer ændret, så der skabes symmetri mellem reglerne om, hvordan institutterne opgør henholdsvis deres solvens og store engagementer.

Endelig foreslås det, at Finanstilsynets tavshedspligt ændres, så der i visse situationer kan videregives oplysninger til Færøerne og Grønland om færøske og grønlandske finansielle virksomheder.

Med disse bemærkninger og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings velvillige behandling.