Skriftlig fremsættelse (16. november
2005)
Skatteministeren (Kristian
Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forskellige miljø- og energiafgiftslove (Afgiftslempelser
på fjernvarme m.v. som led i udmøntning af
finanslovsaftalen for 2006, afgiftslempelser på
kvælstof i lastbilers miljøfiltre og mikrokraftvarme
samt justeringer af forbrugsregistrering m.v.)
(Lovforslag nr. L 81).
I. Nedsættelse af afgifterne for
kraftvarmeværkers produktion af varme uden samtidig
el-produktion m.v.(eloverløb)
Forslaget om nedsættelse af afgifterne
for kraftvarmeværkers produktion af varme uden samtidig
el-produktion, uanset om varmen produceres ved el, kul, olie eller
gas (eloverløb), er en del af finanslovaftalen for 2006
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti.
Det foreslås, at energi- og
CO2 -afgifterne på brændsler til
fjernvarmeproduktion reduceres ned mod niveauet for kraftvarme for
fjernvarmeleverandører med kraftvarmekapacitet.
Energiafgifterne nedsættes 45 kr. pr. GJ svarende til 16,2
øre pr. kWh, og CO2 -afgiften nedsættes til
5 kr. pr. GJ svarende til 1,8 øre pr. kWh. Den samlede
nedsættelse er således 50 kr. pr. GJ svarende til 18
øre pr. kWh.
Det foreslås endvidere, at afgifterne
på el til fjernvarmeproduktion nedsættes til samme
niveau for brændsler.
Endelig foreslås det, at CO2
-afgiften af el nedsættes med gennemsnitligt 0,3 øre
pr. kWh.
For finansåret 2006 er provenutabet
vedr. afgiftskontiene på 25 mio. kr. ved ikrafttrædelse
1. juli 2006 og uden nedsættelse af PSO-pristillæg.
Helårsprovenutabet vedrørende el-, gas-, kul- og
CO2 -afgift er 70 mio. kr. i et gennemsnit af
årene efter ændret adfærd under
forudsætning af, at der indgås aftale om
nedsættelse af PSO-pristillæg med
energiforligspartierne. Hertil kommer et provenutab på 5 mio.
kr. vedr. svovlafgift.
Med forslaget fjernes den afgiftsmæssige
tilskyndelse til at producere varme og strøm (kraftvarme)
på tidspunkter, hvor det økonomisk er urentabelt. De
nuværende afgiftsregler har medført en stor eksport af
billig strøm i stedet for at sikre en effektiv udnyttelse af
strømmen til dansk varmeproduktion.
Lovforslaget indebærer betydelige
samfundsøkonomiske og miljømæssige fordele,
herunder en netto reduktion i udledning af CO2 på
op til 0,4 mio. tons samt betydelige reduktion af kvælstof og
svovl.
II. Andet
Desuden indeholder lovforslaget en række
justeringer og forenklinger. De vigtigste er:
Forbrugsregistrering
Lovforslaget indeholder desuden visse mindre
justeringer i energiafgiftslovenes bestemmelser om
forbrugsregistrering. Der er tale om yderligere forenklinger og
justering af uhensigtsmæssigheder, der er identificeret efter
reglernes ikrafttrædelse.
Lovforslaget har ikke nævneværdige
provenumæssige konsekvenser.
Lempelse af kvælstofafgift
Videre indeholder lovforslaget en lempelse af
kvælstofafgiften for kvælstofholdige stoffer anvendt i
katalysatorer i lastbiler med det formål at reducere
lastbilers udledning af NOX.
Lovforslaget har ikke nævneværdige
provenumæssige konsekvenser.
Mikrokraftvarme
Lovforslaget indeholder endvidere
forenklingerne i forbindelse med mikrokraftvarmeanlægs
afgiftspligt.
Lovforslaget har ikke nævneværdige
provenumæssige konsekvenser.
Svovla fgiftsfritagelse for
brændsler der anvendes til produktion af tilsvarende
brændsler
Endelig indeholder lovforslaget en
ændring i svovlafgiftsloven, hvorved energiprodukter, der
benyttes til produktion af et tilsvarende energiprodukt fritages
for svovlafgift. Lovforslaget bringer svovlafgiftsloven i
overensstemmelse med EU-retten.
Forslaget vedrørende fritagelse af
svovlafgift skønnes at medføre et årligt
provenutab på ca. 5 mio. kr. Forudsat at betingelserne herfor
er opfyldt, kan der desuden være en tilbagebetaling af
tidligere opkrævet afgift, der med betydelig usikkerhed
skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr.
De berørte virksomheder forventer, at
reglerne vedrørende forbrugsregistrering og lempelsen af
kvælstofafgiften og afgifterne for mikrokraftvarme får
virkning fra 1. januar 2006, og derfor skal lovforslaget vedtages
inden 1. januar 2006.
Dele af lovforslaget (eloverløb) er
sendt i høring kort tid forinden fremsættelsen. Det
har ikke været muligt at sende denne del af forslaget i
høring tidligere, da forslaget er led i udmøntning af
finanslovaftalen for 2006.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale
forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.