L 81 Forslag til lov om ændring af forskellige miljø- og energiafgiftslove.

(Afgiftslempelser på fjernvarme m.v. som led i udmøntning af finanslovaftalen 2006, afgiftslempelser på kvælstof i lastbilers miljøfiltre og mikrokraftvarme samt justeringer af forbrugsregistrering m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 16-11-2005

Fremsættelse: 16-11-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l81_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (16. november 2005)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af forskellige miljø- og energiafgiftslove (Afgiftslempelser på fjernvarme m.v. som led i udmøntning af finanslovsaftalen for 2006, afgiftslempelser på kvælstof i lastbilers miljøfiltre og mikrokraftvarme samt justeringer af forbrugsregistrering m.v.)

(Lovforslag nr. L 81).

I. Nedsættelse af afgifterne for kraftvarmeværkers produktion af varme uden samtidig el-produktion m.v.(eloverløb)

Forslaget om nedsættelse af afgifterne for kraftvarmeværkers produktion af varme uden samtidig el-produktion, uanset om varmen produceres ved el, kul, olie eller gas (eloverløb), er en del af finanslovaftalen for 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti.

Det foreslås, at energi- og CO2 -afgifterne på brændsler til fjernvarmeproduktion reduceres ned mod niveauet for kraftvarme for fjernvarmeleverandører med kraftvarmekapacitet. Energiafgifterne nedsættes 45 kr. pr. GJ svarende til 16,2 øre pr. kWh, og CO2 -afgiften nedsættes til 5 kr. pr. GJ svarende til 1,8 øre pr. kWh. Den samlede nedsættelse er således 50 kr. pr. GJ svarende til 18 øre pr. kWh.

Det foreslås endvidere, at afgifterne på el til fjernvarmeproduktion nedsættes til samme niveau for brændsler.

Endelig foreslås det, at CO2 -afgiften af el nedsættes med gennemsnitligt 0,3 øre pr. kWh.

For finansåret 2006 er provenutabet vedr. afgiftskontiene på 25 mio. kr. ved ikrafttrædelse 1. juli 2006 og uden nedsættelse af PSO-pristillæg. Helårsprovenutabet vedrørende el-, gas-, kul- og CO2 -afgift er 70 mio. kr. i et gennemsnit af årene efter ændret adfærd under forudsætning af, at der indgås aftale om nedsættelse af PSO-pristillæg med energiforligspartierne. Hertil kommer et provenutab på 5 mio. kr. vedr. svovlafgift.

Med forslaget fjernes den afgiftsmæssige tilskyndelse til at producere varme og strøm (kraftvarme) på tidspunkter, hvor det økonomisk er urentabelt. De nuværende afgiftsregler har medført en stor eksport af billig strøm i stedet for at sikre en effektiv udnyttelse af strømmen til dansk varmeproduktion.

Lovforslaget indebærer betydelige samfundsøkonomiske og miljømæssige fordele, herunder en netto reduktion i udledning af CO2 på op til 0,4 mio. tons samt betydelige reduktion af kvælstof og svovl.

II. Andet

Desuden indeholder lovforslaget en række justeringer og forenklinger. De vigtigste er:

Forbrugsregistrering

Lovforslaget indeholder desuden visse mindre justeringer i energiafgiftslovenes bestemmelser om forbrugsregistrering. Der er tale om yderligere forenklinger og justering af uhensigtsmæssigheder, der er identificeret efter reglernes ikrafttrædelse.

Lovforslaget har ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.

Lempelse af kvælstofafgift

Videre indeholder lovforslaget en lempelse af kvælstofafgiften for kvælstofholdige stoffer anvendt i katalysatorer i lastbiler med det formål at reducere lastbilers udledning af NOX.

Lovforslaget har ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.

Mikrokraftvarme

Lovforslaget indeholder endvidere forenklingerne i forbindelse med mikrokraftvarmeanlægs afgiftspligt.

Lovforslaget har ikke nævneværdige provenumæssige konsekvenser.

Svovla fgiftsfritagelse for brændsler der anvendes til produktion af tilsvarende brændsler

Endelig indeholder lovforslaget en ændring i svovlafgiftsloven, hvorved energiprodukter, der benyttes til produktion af et tilsvarende energiprodukt fritages for svovlafgift. Lovforslaget bringer svovlafgiftsloven i overensstemmelse med EU-retten.

Forslaget vedrørende fritagelse af svovlafgift skønnes at medføre et årligt provenutab på ca. 5 mio. kr. Forudsat at betingelserne herfor er opfyldt, kan der desuden være en tilbagebetaling af tidligere opkrævet afgift, der med betydelig usikkerhed skønnes at udgøre ca. 50 mio. kr.

 

De berørte virksomheder forventer, at reglerne vedrørende forbrugsregistrering og lempelsen af kvælstofafgiften og afgifterne for mikrokraftvarme får virkning fra 1. januar 2006, og derfor skal lovforslaget vedtages inden 1. januar 2006.

Dele af lovforslaget (eloverløb) er sendt i høring kort tid forinden fremsættelsen. Det har ikke været muligt at sende denne del af forslaget i høring tidligere, da forslaget er led i udmøntning af finanslovaftalen for 2006.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.