L 85 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Sikkerhedsudstyr, samarbejde om kommunal parkeringskontrol m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2005-06
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-11-2005

Fremsættelse: 30-11-2005

Fremsættelsestale af lovforslag

20051_l85_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (30. november 2005)

 

 

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Sikkerhedsudstyr, samarbejde om kommunal parkeringskontrol mv.)

(Lovforslag nr. L 85).

Lovforslaget gennemfører for det første Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/20/EF af 8. april 2003 i dansk ret .

Direktivet indebærer, at der i medlemsstaterne skal fastsættes krav om, at der ikke må befordres flere personer i biler, hvori der er monteret sikkerhedsudstyr, end der er siddepladser forsynet med sikkerhedsudstyr. Direktivet pålægger endvidere medlemsstaterne at stille krav om, at børn med en legemshøjde på under 150 cm anvender særligt tilpasset sikkerhedsudstyr under befordring i bil. Medlemsstaterne kan dog for så vidt angår befordring på medlemsstatens eget område fastsætte dette højdekrav til 135 cm i stedet for 150 cm. Direktivet pålægger endelig medlemsstaterne at indføre et forbud mod befordring af børn i bagudvendende barnestole på en passagersiddeplads med en ikke-deaktiveret frontairbag, ligesom det pålægger medlemsstaterne at skærpe reglerne for befordring af børn i personbil, varebil eller lastbil, hvori der ikke kan monteres særligt tilpasset sikkerhedsudstyr.

Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om, at transport- og energiministeren bemyndiges til at fastsætte regler om krav til og anvendelse af personligt sikkerhedsudstyr til andre trafikanter end førere og passagerer, f.eks. gående og ridende. Med indførelsen af denne bemyndigelse vil det være muligt administrativt at gennemføre dele af Rådets direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om personlige værnemidler. Denne del af lovforslaget fremsættes af Justitsministeriet på vegne af Transport- og Energiministeriet, idet fastsættelse af krav til sikkerhedsmæssigt udstyr hører under Transport- og Energiministeriets område.

Lovforslaget indeholder for det tredje et forslag om udvidelse af den nuværende mulighed for at forbyde forhandling af udstyrsdele og tilbehør til køretøjer samt personligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer til også at omfatte markedsføring. Samtidig foreslås det at udvide bestemmelsen til også at omfatte køretøjer og personligt sikkerhedsudstyr til andre trafikanter end førere og passagerer (f.eks. ridende og gående). Denne del af lovforslaget fremsættes ligeledes af Justitsministeriet på vegne af Transport- og Energiministeriet, idet fastsættelse af regler om indretning, udstyr mv. vedrørende køretøjer og sikkerhedsmæssigt udstyr hører under Transport- og Energiministeriets område.

Lovforslaget indeholder for det fjerde et forslag om at udvide kommunernes muligheder for at samarbejde om varetagelsen af kommunal parkeringskontrol.

Lovforslaget indeholder for det femte et forslag om at flytte bestemmelsen i § 11 i bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den offentlige orden mv. om forbud mod at føre hunde i bånd fra motorkøretøj, knallert eller af ridende til færdselsloven. Bestemmelsen foreslås samtidig udvidet til tillige at omfatte traktorer og motorredskaber.

Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.