Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. marts 2006
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og
lov om aktiv socialpolitik
(Pligt for unge under 25 år til at tage
en uddannelse, supplering af udlændinges
integrationskontrakter, tilbud til kontant- og
starthjælpsmodtagere, som ikke er blevet aktiveret det
seneste år, gentagen aktivering, særlig
integrationsindsats, bortfald af kontanthjælp til
hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af
ægtefælletillægget, styrket sygeopfølgning
over for kontant- og starthjælpsmodtagere og ændring af
refusionsbestemmelserne for kontanthjælp m.v.)
§ 1
I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 685
af 29. juni 2005, som ændret ved § 1 i lov nr. 523
af 24. juni 2005 og lov nr. 1386 af 21. december 2005, foretages
følgende ændringer:
1. Efter § 21
a indsættes i afsnit III :
»Pligt for unge under 25
år, som ikke har problemer ud over ledighed, til at tage
uddannelse
§ 21 b.
Kommunen skal som led i det individuelle kontaktforløb
vurdere, om en person under 25 år, der er omfattet af
§ 2, nr. 2, som ikke har en erhvervskompetencegivende
uddannelse, og som ikke har forsørgerpligt over for
hjemmeboende børn, vil kunne gennemføre en uddannelse
på almindelige vilkår.
Stk. 2. Vurderer kommunen, at en
person, der er omfattet af stk. 1, kan gennemføre en
uddannelse, skal kommunen pålægge personen inden for en
nærmere fastsat frist at komme med forslag til en eller flere
relevante studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelser,
som den pågældende kan ansøge om optagelse
på. Det er en betingelse, at personen under hele uddannelsen
har et forsørgelsesgrundlag i form af SU, elevløn
el.lign.
Stk. 3. Kommunen skal ud fra en
vurdering af personens forudsætninger pålægge den
pågældende inden for en nærmere fastsat frist at
søge om optagelse på en eller flere uddannelser, jf.
stk. 2.
Stk. 4. Hvis personen optages på
en uddannelse, er den pågældende forpligtet til at
påbegynde og gennemføre uddannelsen.
Stk. 5. Vurderer kommunen, at der er
risiko for, at den unge, som påbegynder en uddannelse efter
stk. 4, kan få særlige vanskeligheder ved at
gennemføre uddannelsen, skal kommunen underrette
uddannelsesinstitutionen om, at den unge efter
§ 21 b er pålagt at påbegynde en
uddannelse. Underretning kan ske uden samtykke fra den
unge.«
2. Efter § 31
indsættes:
»Kapitel 9 a
Integrationskontrakt
§ 31 a.
Kommunen henholdsvis staten skal for personer, der har fået
eller skal have en integrationskontrakt efter integrationsloven, og
som modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
arbejdsløshedsdagpenge eller aktiveringsydelse efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., supplere kontrakten med
oplysninger om indholdet i den beskæftigelsesrettede indsats,
som skal fastlægges efter denne lov.
Stk. 2. Kontrakten skal beskrive
udlændingens rettigheder og pligter samt de sanktioner, som
kan pålægges efter denne lov, lov om aktiv
socialpolitik og lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Den
beskæftigelsesrettede indsats i kontrakten efter stk. 1
skal tilrettelægges som led i det individuelle
kontaktforløb efter kapitel 7, og aktiviteter og tilbud
efter reglerne om jobplan i kapitel 9 fastlægges heri.
Stk. 3. Kommunen henholdsvis staten
udarbejder en status over udlændingens deltagelse i de
fastlagte beskæftigelsesrettede aktiviteter efter
integrationskontrakten, når Udlændingestyrelsen anmoder
herom.
Stk. 4. Har kommunen henholdsvis
staten ikke de nødvendige oplysninger om opholdsgrundlag og
andre personlige data samt oplysningerne fra den underskrevne
integrationskontrakt, kopi af erklæringen om integration og
aktivt medborgerskab i det danske samfund og statusfor udlændingens deltagelse i
introduktionsprogrammet , skal den tidligere opholdskommune
eller staten på begæring uden udlændingens
samtykke videregive disse.
Stk. 5. Den tidligere opholdskommune
skal endvidere vurdere, om andre oplysninger end de i stk. 4
nævnte vil være af væsentlig betydning for at
varetage den beskæftigelsesrettede indsats. Sådanne
oplysninger kan videregives med udlændingens samtykke.
Opnås samtykke ikke, kan oplysningerne videregives uden
samtykke, hvis de vurderes at være nødvendige for at
varetage den beskæftigelsesrettede indsats for
udlændingen.
Stk. 6. Udlændingestyrelsen
stiller oplysninger om udlændinges opholdsgrundlag til
rådighed for arbejdsmarkedsmyndighederne.
Stk. 7. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om, hvordan den
beskæftigelsesrettede indsats fastlægges i
integrationskontrakten, herunder om status og
opfølgning.«
3. I § 92, stk. 1,
indsættes som 2. pkt
. :
»Dog skal kommunen for personer, der uden
rimelig grund er ophørt med en uddannelse pålagt efter
§ 21 b, umiddelbart efter ophør med uddannelsen
bistå pågældende med at finde beskæftigelse
eller give et tilbud efter kapitel 10-12.«
4. I § 96 indsættes
som stk. 3:
»Stk. 3. Når en person,
der er omfattet af § 95, 2. pkt., har afsluttet det
første tilbud, har personen ret og pligt til at
påbegynde et nyt tilbud, hver gang den pågældende
har modtaget kontanthjælp eller starthjælp i en
sammenhængende periode på 12 måneder.«
5. Efter § 96
indsættes i afsnit
VI:
»Kapitel 17 a
Særlig indsats over for
personer, der modtager kontanthjælp eller
starthjælp
§ 96 a.
Kommunerne skal i perioden fra den 1. juli 2006 til den 30. juni
2008 for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 3, og
som ikke inden for de seneste 12 måneder har modtaget et
tilbud efter kapitel 10-12, foretage en sagsgennemgang og
bistå de pågældende personer med at finde
beskæftigelse eller give et tilbud efter kapitel 10-12.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om indsatsen efter
stk. 1 og om tilskud hertil.«
6.§ 118, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Staten refunderer 65
pct. af kommunens udgifter til løntilskud efter kapitel 12
til personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og
3.«
7.§ 122 affattes
således:
Ȥ 122. Staten
refunderer 65 pct. af kommunens udgifter til løntilskud
efter kapitel 12 til personer, der er omfattet af § 2,
nr. 8. For udgifter efter kapitel 14 og §§ 99 og 101
refunderes 50 pct. af kommunens udgifter.«
§ 2
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som
ændret ved § 1 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. Efter § 12
a indsættes:
»Sygeopfølgning
§ 12 b.
Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt, der har
ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11,
er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling,
optræning og andre beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger for at sikre, at personen får den
nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde
tilknytning til arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Vurderingen efter stk. 1
skal foretages umiddelbart efter, at kommunen er blevet bekendt
med, at personen er syg. Herefter skal kommunen løbende
under sygeforløbet, og mindst hver gang der
gennemføres en samtale som led i det individuelle
kontaktforløb, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, foretage en sådan vurdering.
Stk. 3. Vurderer kommunen, at der er
behov for at udarbejde en plan efter stk. 1 og 2 for
sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, skal den
umiddelbart herefter udarbejde en sådan plan.
Stk. 4. Opfølgning på, om
en person følger en plan efter stk. 3, sker som led i
kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
2. I § 13, stk. 2, nr.
3, ændres »i kommunen eller« til: »i
kommunen,«.
3. I § 13, stk. 2, nr.
4, ændres »en arbejdsgiver.« til:
»en arbejdsgiver,«.
4. I § 13, stk. 2,
indsættes som nr. 5 og 6 :
»5) undlader at give meddelelse om sygdom
til kommunen i tilfælde, hvor den ledige er indkaldt til en
sygeopfølgningssamtale eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning, eller
6) afviser eller udebliver fra deltagelse i
foranstaltninger som led i sygeopfølgning.«
5. I § 13, stk. 3,
indsættes som 2. pkt. :
»For ansøgere, der modtager hjælp
efter § 25, stk. 1, nr. 3 eller 4, eller
stk. 12, nr. 3 eller 4, og som ikke forsørger eget barn
i hjemmet, er det endvidere en betingelse for at få
hjælp, at ansøgeren medvirker ved
beskæftigelsesfremmende foranstaltninger i form af
aktiviteter pålagt efter § 21 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
6. I § 13, stk. 4,
ændres »tilbud efter stk. 3« til:
»tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger
efter stk. 3«.
7.§ 13, stk. 8,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 8. For så vidt
angår et ægtepar, der er berettiget til hjælp
efter § 11, og som modtager kontanthjælp efter
§ 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller
stk. 3, anses en ægtefælle ikke for at udnytte
sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-3,
når
1) ægteparret har modtaget hjælp
efter § 11 i sammenlagt to år eller derover og
2) den pågældende
ægtefælle ikke har dokumenteret, at han eller hun har
haft mindst 300 timers ordinært og ustøttet arbejde
inden for de seneste 24 kalendermåneder.
I så fald bliver hjælpen
til ægteparret beregnet efter reglerne i § 26,
stk. 5 og 6, og § 34, stk. 3.
Stk. 9. En ægtefælle, hvis
arbejdsevne er så begrænset, at vedkommende ikke kan
opnå beskæftigelse på det ordinære
arbejdsmarked, er ikke omfattet af stk. 8.
Stk. 10. I perioden med hjælp i
sammenlagt 2 år til et ægtepar efter stk. 8, nr.
1, indgår
1) perioder med kontanthjælp eller
starthjælp, som parret har modtaget, inden det har modtaget
hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2,
stk. 2 eller stk. 3,
2) perioder, hvor en eller begge
ægtefæller har deltaget i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller har modtaget engangshjælp
efter § 25 a, og
3) perioder, hvor hjælpen har været
nedsat eller bortfaldet efter §§ 38 a-41.
Perioden med hjælp i sammenlagt
2 år afbrydes, hvis ingen af ægtefællerne har
modtaget hjælp efter § 11 i en sammenhængende
periode på 2 år.
Stk. 11. Opgørelsen af arbejde
inden for de seneste 24 kalendermåneder efter stk. 8,
nr. 2, sker for hver ægtefælle for sig. Perioden
på 24 kalendermåneder forlænges med
1) perioder, hvor den pågældende ikke
har kunnet arbejde på grund af dokumenteret sygdom,
2) perioder, hvor den pågældende har
haft ret til fravær ved graviditet, barsel eller adoption,
jf. stk. 4, nr. 4, og perioder med børnepasningsorlov
efter lov om børnepasningsorlov,
3) perioder, hvor den pågældende har
modtaget støtte efter lov om social service til pasning af
handicappet barn, nærtstående med handicap eller
alvorlig sygdom eller døende nærtstående og
efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til pasning af
alvorligt sygt barn,
4) perioder, hvor den pågældende har
aftjent værnepligt,
5) perioder, hvor den pågældendes
arbejdsevne har været så begrænset, at
vedkommende ikke har kunnet opnå beskæftigelse på
det ordinære arbejdsmarked, og
6) perioder, hvor den pågældende har
været under ordinær uddannelse eller har modtaget en
anden offentlig forsørgelsesydelse, der ikke er betinget af,
at vedkommende udnytter sine arbejdsmuligheder.
Stk. 12. En ægtefælle,
hvis hjælp er ophørt efter stk. 7 eller 8, kan
igen blive berettiget til hjælp, når den
pågældende dokumenterer, at han eller hun har haft
mindst 300 timers ordinært og ustøttet arbejde inden
for de seneste 24 kalendermåneder. De 300 timers arbejde skal
ligge efter det tidspunkt, hvor hjælpen ophørte efter
stk. 7 eller 8.
Stk. 13. Har en ægtefælle
haft ordinært og ustøttet arbejde, hvor der ikke har
været en fastsat arbejdstid, beregnes det antal timer, den
pågældende anses for at have arbejdet efter stk. 8
og 12, ud fra indtægten divideret med en omregningsfaktor
på 95 kr. Beløbet reguleres en gang årligt den
1. januar med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Stk. 14. Selvstændig virksomhed
kan medregnes til opgørelse af timetallet efter stk. 8
og 12, hvis ægtefællen dokumenterer, at den
selvstændige virksomhed har haft et omfang, der kan
sidestilles med lønarbejde i mindst 20 timer pr. uge, og der
ikke er udbetalt hjælp efter § 11 til den
pågældende ægtefælle, mens den
selvstændige virksomhed er drevet. Den selvstændige
virksomhed medregnes med det faktisk dokumenterede
timetal.«
Stk. 9 bliver herefter stk. 15.
8. I § 13, stk. 9, der
bliver stk. 15, indsættes som 2. pkt. :
»Beskæftigelsesministeren
fastsætter endvidere efter forhandling med
Beskæftigelsesrådet nærmere regler om kommunens
pligt til at sende varslingsbrev, vejlede om jobsøgning m.v.
til ægtepar, der kan blive omfattet af
stk. 8.«
9. I § 25 b, stk. 2, 3.
pkt., udgår »med tillæg efter
§ 26, stk. 5, og«.
10.§ 26, stk. 5 og
6 , ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 5. Hvis kun en af
ægtefællerne er berettiget til hjælp efter
§ 11, og den anden ægtefælle har valgt ikke
at udnytte sine arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7,
eller ikke opfylder betingelsen om 300 timers ordinært og
ustøttet arbejde inden for de seneste 24
kalendermåneder, jf. § 13, stk. 8, beregnes
der alene hjælp til den berettigede ægtefælle
efter reglerne i § 25. Hjælpen beregnes igen efter
stk. 1, når begge ægtefæller opfylder
betingelsen om 300 timers arbejde, jf. § 13, stk. 8
og 12.
Stk. 6. Hvis der alene beregnes
hjælp til den ene ægtefælle efter stk. 5 og
denne ægtefælle ikke længere opfylder betingelsen
om 300 timers ordinært og ustøttet arbejde inden for
de seneste 24 kalendermåneder, jf. § 13,
stk. 8, beregnes der fortsat hjælp til den af
ægtefællerne, der efter kommunens vurdering er
tættest på arbejdsmarkedet. Det er en betingelse for
udbetaling af hjælp efter 1. pkt., at den
pågældende ægtefælle søger at
udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i § 13,
stk. 1-3, og § 13 a. Hjælpen beregnes igen
efter stk. 5, når en af ægtefællerne
opfylder betingelsen om 300 timers arbejde, jf. § 13,
stk. 12.
Stk. 7. Den ændrede beregning af
hjælpen efter stk. 5 og 6 sker fra den 1. i
måneden efter, at ændringerne i
ægtefællernes forhold er indtrådt.
Stk. 8. Der kan ikke ydes tilskud til
pasning af egne børn efter § 26 a i lov om social
service til en ægtefælle, der ikke udnytter sine
arbejdsmuligheder, jf. § 13, stk. 7 og 8.«
11. I § 31 indsættes
som stk. 4 :
» Stk. 4. Beregnes hjælpen
til et ægtepar efter reglerne i § 26, stk. 5
og 6, ses der ved beregningen af hjælpen efter § 25
bort fra 30,94 kr. pr. udført arbejdstime i ustøttet
beskæftigelse. Stk. 1, 5. pkt., finder tilsvarende
anvendelse. For personer, der ikke har en fastsat arbejdstid,
beregnes timetallet ud fra indtægten divideret med den
omregningsfaktor, der er fastsat i § 13,
stk. 13.«
12. I § 38 a, stk. 1, nr.
3, ændres »§ 13, stk. 2, nr. 4,
eller« til: »§ 13, stk. 2, nr.
4,«.
13. I § 38 a, stk. 1,
indsættes som nr. 5 og 6 :
»5) uden rimelig grund undlader at give
meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den ledige
er indkaldt til en sygeopfølgningssamtale eller
foranstaltninger som led i sygeopfølgning, jf.
§ 13, stk. 2, nr. 5, eller
6) uden rimelig grund afviser eller udebliver fra
deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning, jf.
§ 13, stk. 2, nr. 6.«
14. I § 38 a, stk. 3,
ændres »stk. 1, nr. 1-4« til:
»stk. 1, nr. 1-6«.
15. Efter § 38
a indsættes:
Ȥ 38 b.
Hjælpen nedsættes med 1/3 i 3 uger, hvis en person
eller dennes ægtefælle, der modtager hjælp efter
§ 25, stk. 1, nr. 1 eller 2, stk. 2 eller
stk. 3, på grund af problemer ud over ledighed
1) uden rimelig grund undlader at give meddelelse
om sygdom til kommunen, hvor den ledige er indkaldt til en
sygeopfølgningssamtale eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning, jf. § 13, stk. 2, nr. 5,
eller
2) uden rimelig grund afviser eller udebliver fra
deltagelse i foranstaltninger som led i sygeopfølgning, jf.
§ 13, stk. 2, nr. 6.
Stk. 2. Sanktionen efter stk. 1
bortfalder, hvis den ikke er afviklet efter 3 hele
kalendermåneder, eller når personen har haft mindst 185
timers ustøttet arbejde.
Stk. 3. Hvis en person eller dennes
ægtefælle to eller flere gange inden for de seneste 12
måneder uden rimelig grund undlader at give meddelelse om
sygdom til kommunen eller afviser eller udebliver fra deltagelse i
foranstaltninger som led i sygeopfølgning, jf. stk. 1,
nr. 1 og 2, nedsættes hjælpen med 1/3 i 20 uger, eller
indtil den person, der har undladt at give meddelelse eller
afslået deltagelse, har haft mere end 300 timers
ustøttet arbejde i en periode på 10 uger.
Hjælpen afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
Stk. 4. Personer, der modtager
hjælp efter § 25, stk. 1, nr. 1 eller 2,
stk. 2 eller stk. 3, og som er gift eller samlevende med
en person, der modtager starthjælp efter § 25,
stk. 12, jf. § 26, stk. 2 og 3, eller
introduktionsydelse efter integrationsloven, omfattes ikke af
stk. 1 og 3.
Stk. 5. Det er en betingelse for at
modtage den nedsatte hjælp efter stk. 1 eller 3, at
ansøgeren og dennes ægtefælle fortsat udnytter
deres arbejdsmuligheder, jf. § 13.«
16. I § 40 a, stk. 6, 4.
pkt., ændres to steder »efter § 38
a« til: »efter § 38 a, § 38
b«.
17. I § 40 a, stk. 6, 5.
pkt., ændres »efter § 38 a« til:
»efter § 38 a, § 38 b«.
18.§ 93, stk. 1, nr.
3, affattes således:
»3) fordi modtageren ubegrundet har opsagt
et arbejde eller ubegrundet er ophørt med tilbud efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herunder en
uddannelse pålagt efter § 21 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
19.§ 100, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes som nye stykker:
»Staten refunderer 35 pct. af kommunens
udgifter til hjælp efter kapitel 4. Når den person, der
modtager hjælpen, er i revalidering eller forrevalidering
efter kapitel 6 eller deltager i tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats kapitel 10 og 11, refunderer staten dog
65 pct. af kommunens udgifter.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om, hvornår kommunen
opfylder betingelserne for at få 65 pct. refusion efter stk.
1, herunder om, hvilken dokumentation kommunen skal
fremlægge.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
20. Efter
§ 100 indsættes:
Ȥ 100 a. Der kan
ikke ydes refusion af kommunens udgifter til ydelser efter kapitel
4 for sygemeldte, hvor kommunen ikke har foretaget en vurdering af
behovet for en plan for sygeopfølgning efter § 12
b, stk. 1 og 2, udarbejdet en sådan plan eller foretaget
opfølgning af planen efter § 12 b, stk. 3.
Fratagelsen af retten til refusion sker fra det tidspunkt, hvor
vurderingen, udarbejdelse af planen eller opfølgningen
skulle have været foretaget, og indtil kommunen har foretaget
vurderingen, udarbejdet planen eller foretaget
opfølgningen.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte nærmere regler om bortfald og
genoptagelse af refusionen m.v.«
21.§ 103 affattes
således:
Ȥ 103. Staten
refunderer 65 pct. af kommunens udgifter til revalideringsydelse,
boligtilskud til revalidender og forrevalidender med nedsat fysisk
eller psykisk funktionsevne samt støtte til etablering af
selvstændig virksomhed, jf. § 51, stk. 2, og
§§ 52, 64, 64 a og 65.«
§ 3
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. april 2006.
Stk. 2. § 1, nr. 4,
træder i kraft den 1. juli 2008.
Stk. 3. § 1, nr. 6 og 7, og
§ 2, nr. 19 og 21, træder i kraft den 1. juli
2006.
Stk. 4. § 2, nr.1-4, 12-15
og 20, finder ikke anvendelse, hvis personen er sygemeldt til
kommunen inden lovens ikrafttræden.
Stk. 5. Uanset bestemmelsen i lov om
aktiv socialpolitik § 13, stk. 8, nr. 2, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 7, anses en
ægtefælle i perioden fra den 1. april 2006 til den 31.
marts 2007 for at udnytte sine arbejdsmuligheder efter
bestemmelsen, selv om vedkommende ikke har dokumenteret, at han
eller hun har haft 300 timers ordinært og ustøttet
arbejde inden for de seneste 24 kalendermåneder.
Stk. 6. Uanset bestemmelsen i lov om
aktiv socialpolitik § 13, stk. 8, nr. 2, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 7, anses en
ægtefælle i perioden fra den 1. april 2007 til den 31.
marts 2008 for at udnytte sine arbejdsmuligheder efter
bestemmelsen, hvis vedkommende kan dokumentere, at han eller hun
har haft 150 timers ordinært og ustøttet arbejde inden
for de seneste 12 kalendermåneder.
Stk. 7. Et ægtepar, der ved
lovens ikrafttræden får beregnet hjælpen efter
den hidtil gældende regel i lov om aktiv socialpolitik
§ 26, stk. 5, bevarer retten til et tillæg
på 2.542 kr. frem til det tidspunkt, hvor den
hjemmearbejdende igen udnytter sine arbejdsmuligheder, jf. lovens
§ 13, stk. 12, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 7, dog længst til den 31. marts 2008.