Skriftlig fremsættelse (30. november
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats og lov om aktiv socialpolitik
(Pligt for unge under 25 år til at tage en uddannelse,
supplering af udlændinges integrationskontrakter, tilbud til
kontant- og starthjælpsmodtagere som ikke er blevet aktiveret
det seneste år, gentagen aktivering, særlig
integrationsindsats, bortfald af kontanthjælp til
hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af
ægtefælletillægget, styrket sygeopfølgning
over for kontant- og starthjælpsmodtagere og ændring af
refusionsbestemmelserne for kontanthjælp mv.)
(Lovforslag nr. L 89).
Lovforslaget er sammen med et forslag til
ændringen af integrations- og udlændingeloven en del af
den lovgivningsmæssige gennemførelse af regeringens
integrationsaftale "En ny chance til alle", som blev indgået
den 17. juni 2005 med Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Bag
lovforslaget, der udmønter denne aftale, står Venstre,
Konservative og Dansk Folkeparti.
Formålet med forslaget er at medvirke
til, at integrationen forbedres i Danmark. Integrationsaftalen
hviler på et grundlæggende princip om, at den enkelte
udlænding skal mødes med samme forventninger og krav,
som andre borgere i Danmark mødes med, og at
udlændinge og efterkommere skal have de samme reelle
muligheder som alle andre. En afgørende forudsætning
for, at integrationen kan lykkes, er, at den enkelte
udlænding selv tager ansvar og viser vilje til at lade sig
integrere, finder beskæftigelse og bliver
selvforsørgende.
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
1. Pligt til uddannelse for unge kontant- og
starthjælpsmodtagere under 25 år, der ikke har
problemer ud over ledighed, og som ikke har forsørgerpligt
over for hjemmeboende børn
2. Alle udlændinge, der er eller har
været omfattet af introduktionsprogrammet efter
integrationsloven, og som skal have hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik eller lov om arbejdsløshedsforsikring, skal
have deres beskæftigelsesrettede indsats fastlagt i
integrationskontrakten
3. "Ny chance for alle" €" kontant- og
starthjælpsmodtagere med længerevarende passiv
offentlig forsørgelse bag sig, uden deltagelse i aktive
tilbud, skal have deres sag grundigt gennemgået og sikres en
aktiv indsats
4. Ret og pligt til gentagen aktivering for
modtagere af kontant- og starthjælp, der er over 30 år,
og som har problemer ud over ledighed
5. Særlige regler for en
beskæftigelsesrettet indsats for personer, der har
særlig svært ved at blive integreret på
arbejdsmarkedet
6. Bortfald af kontanthjælp til en
hjemmegående ægtefælle og afskaffelse af
ægtefælletillægget.
7. Styrket opfølgning over for kontant- og
starthjælpsmodtagere, der melder sig syge
8. Ændring af refusionsbestemmelserne for
kontanthjælp mv.
Forslaget skønnes samlet at betyde en
merudgift for det offentlige på 43,6 mio. kr. i 2006, 162
mio. kr. i 2007, 29,9 mio. kr. i 2008 og €" 5,1 mio. kr. i
2009. Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
af betydning for det offentlige eller for erhvervslivet.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2006. Forslaget om gentagen aktivering
træder dog først i kraft den 1. juli 2008. Forslaget
om bortfald af kontanthjælp til en hjemmegående
ægtefælle indfases over 2 år.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.