Skriftlig fremsættelse (7. december
2005)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
lige løn til mænd og kvinder (Kønsopdelt
lønstatistik og redegørelser om lige
løn)
(Lovforslag nr. L 99).
Forslaget har til formål at øge
opmærksomheden og at intensivere arbejdet med at reducere
eventuelle lønforskelle mellem mænd og kvinder
på virksomheder over en vis størrelse. Disse
virksomheder pålægges med dette forslag en pligt til
årligt at udarbejde en kønsopdelt lønstatistik,
således at der tilvejebringes det nødvendige grundlag,
for at den enkelte virksomhed kan arbejde aktivt hermed.
Lovforslaget åbner tillige mulighed for,
at virksomheden i stedet kan udarbejde en redegørelse, hvis
der indgås aftale herom med de ansatte på virksomheden.
Denne redegørelse om lige løn skal indeholde dels en
beskrivelse af de vilkår, der har betydning for
aflønningen af mænd og kvinder på virksomheden,
dels konkrete handlingsorienterede initiativer med forløb
på op til 3 års varighed.
Forslaget indebærer også, at
beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren hvert
tredje år udarbejder en redegørelse om indsatsen for
at opnå ligeløn mellem mænd og kvinder.
Regeringen finder det naturligt, at en
fælles indsats for at få reduceret utilsigtede
lønforskelle mellem kvinder og mænd forankres i det
etablerede samarbejdssystem. Forslaget skal netop sikre et
sådant konstruktivt samarbejde mellem ledelse og
medarbejdere. Derfor retter lovforslaget sig mod den kreds af
virksomheder, som allerede er fortrolige med samarbejdsproceduren,
som den findes i en række samarbejdsaftaler eller i lov om
information og høring af lønmodtagere. Forslaget kan
ses som supplement til de samarbejdsaftaler, der allerede
indeholder en pligt til samarbejde om aktivt at fremme
ligebehandling og ligestilling på arbejdspladsen.
Hensynet til den enkelte lønmodtagers
anonymitet ved behandling af lønoplysninger er tilgodeset
ved, at kun virksomheder med medarbejdergrupper af en vis
størrelse skal udarbejde kønsopdelt
lønstatistik. Regeringen er opmærksom på, at der
skal være det fornødne tungtvejende formål for
at pålægge erhvervslivet nye administrative byrder.
Disse konsekvenser for erhvervslivet er søgt mest muligt
afbødet. De omfattede virksomheder er således i
forvejen fortrolige med de relevante lønoplysninger.
Det skyldes, at de har pligt til på samme detaljeringsniveau
at indberette til Danmarks Statistiks årlige
lønstatistik. Samtidig gøres det muligt for
virksomhederne - uden beregning - at indhente den
kønsopdelte lønstatistik fra Danmarks Statistik.
Endelig er det vigtigt for Regeringen, at der
med lovforslaget sikres metodefrihed. Dette sker ikke mindst i
erkendelse af, at lige løn ikke alene sikres gennem
kønsopdelte lønstatistikker, og at mange veje kan
føre til det fælles mål om at fremme lige
løn. Derfor får de omfattede virksomheder også
mulighed for selv at fastlægge udformningen af den
kønsopdelte lønstatistik. Dog skal statistikken
opbygges efter ensartede principper.
Forslaget skal træde i kraft 1. januar
2007, dog således at redegørelsen fra
beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren skal
udarbejdes første gang i 2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale
lovforslaget til Tingets velvillige behandling.