L 99 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om lige løn til mænd og kvinder.
(Kønsopdelt lønstatistik og redegørelser om
lige løn).
Fremsat den 7. december 2005 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om lige løn
til mænd og kvinder
(Kønsopdelt lønstatistik og
redegørelser om lige løn)
§ 1
I lov om lige løn til mænd
og kvinder, jf. lovbekendtgørelse nr. 756 af 21. august
2003, foretages følgende ændringer:
1. I § 1 indsættes som
stk. 6 :
» Stk. 6. Bestemmelserne i
§ 5 a finder ikke anvendelse, i det omfang en tilsvarende
forpligtelse følger af en kollektiv overenskomst.«
2. § 5 a affattes
således:
» § 5 a. En
arbejdsgiver med mindst 35 ansatte skal hvert år udarbejde en
kønsopdelt lønstatistik for grupper med mindst 10
personer af hvert køn opgjort efter den 6-cifrede DISCO-kode
til brug for høring og information af de ansatte om
lønforskelle mellem mænd og kvinder på
virksomheden. Dette gælder dog ikke virksomheder i brancherne
landbrug, gartneri, skovbrug og fiskeri. Hvis den
kønsopdelte lønstatistik af hensyn til virksomhedens
legitime interesser er modtaget som fortrolig, må
oplysningerne ikke videregives.
Stk. 2. Den kønsopdelte
lønstatistik efter stk. 1 skal opgøres på
medarbejdergrupper med en detaljeringsgrad svarende til den
6-cifrede DISCO-kode. Arbejdsgiveren har i øvrigt pligt til
at redegøre for statistikkens udformning og for det anvendte
lønbegreb.
Stk. 3. Virksomheder, der indberetter
til den årlige lønstatistik hos Danmarks Statistik,
kan uden beregning rekvirere en kønsopdelt
lønstatistik efter stk. 1 fra Danmarks Statistik.
Stk. 4. Arbejdsgiverens forpligtelse
til at udarbejde en kønsopdelt lønstatistik efter
stk. 1 bortfalder, hvis arbejdsgiveren indgår aftale med
de ansatte på virksomheden om at udarbejde en
redegørelse. Redegørelsen skal både indeholde
en beskrivelse af vilkår, der har betydning for
aflønning af mænd og kvinder på virksomheden, og
konkrete handlingsorienterede initiativer, der kan have et
forløb på op til 3 års varighed, og den
nærmere opfølgning herpå i redegørelsens
periode. Redegørelsen skal omfatte alle virksomhedens
medarbejdere og behandles i overensstemmelse med reglerne i
§ 4 i lov om information og høring af
lønmodtagere eller i reglerne i en kollektiv overenskomst,
som træder i stedet for lov om information og høring
af lønmodtagere. Redegørelsen skal senest være
udarbejdet inden udgangen af kalenderåret, hvor pligten til
at udarbejde kønsopdelt lønstatistik bestod.
3. § 6 b affattes
således:
» § 6 b.
Overtrædelse af § 5 a, stk. 1, 1. og 3. pkt.
straffes med bøde, medmindre højere straf
følger af anden lovgivning.
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens kapitel 5.«
§ 2
Loven træder i kraft 1. januar
2007.
§ 3
Ligelønslovens § 6 a, som
indsat ved lov nr. 445 af 7. juni 2001, herunder ændret ved
lov nr. 358 af 6. juni 2002, træder i kraft den 1. januar
2007, dog således at redegørelsen udarbejdes
første gang i 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Om lovforslaget
Ligelønsloven blev vedtaget i 1976, og
lovens hovedformål er at forhindre forskelsbehandling med
hensyn til køn, for så vidt angår alle
lønelementer og lønvilkår.
Dette lovforslag har til formål at
øge opmærksomheden og intensivere arbejdet med at
reducere eventuelle lønforskelle mellem mænd og
kvinder på virksomhederne. Dette kan ske ved at øge
synligheden og informationen om lønforskelle mellem
mænd og kvinder på virksomheder over en vis
størrelse. Det foreslås derfor at pålægge
større virksomheder at udarbejde en kønsopdelt
lønstatistik, således at der herved tilvejebringes det
nødvendige beslutningsgrundlag, for at den enkelte
virksomhed kan arbejde aktivt med at opdage eller forhindre
utilsigtede lønforskelle mellem kvinder og mænd.
Opgørelsen skal foretages på et detaljeret grundlag,
som fortrinsvis vil være på det samme tekniske grundlag
(den 6-cifrede DISCO-kode), som de omfattede virksomheder
almindeligvis anvender ved indberetning af lønoplysninger
til den årlige lønstatistik hos Danmarks
Statistik.
Lovforslaget giver imidlertid også
virksomhederne mulighed for i stedet at udarbejde en
redegørelse, hvis der indgås aftale herom med de
ansatte. Redegørelsen skal både indeholde en
beskrivelse af vilkår, der har betydning for aflønning
af mænd og kvinder på virksomheden, og konkrete
handlingsorienterede initiativer, der kan have et forløb
på op til 3 års varighed. Redegørelsen skal
omfatte alle virksomhedens medarbejdere.
Virksomhederne kan også vælge at
indgå en kollektiv overenskomst eller aftale, som lever op
til lovforslagets krav om udarbejdelse af enten en
kønsopdelt lønstatistik eller en
redegørelse.
Baggrunden for lovforslaget er, at forbudet
mod forskelsbehandling ikke har vist sig tilstrækkeligt til
at fjerne lønforskellene mellem mænd og kvinder. Det
er regeringens opfattelse, at det vil være mindst lige
så vigtigt som et forbud at få etableret et
konstruktivt samarbejde på virksomhederne mellem
arbejdsgivere og deres mandlige og kvindelige medarbejdere.
Der har tidligere været gjort
forsøg på at lovgive om kønsopdelt
lønstatistik, men denne statistik var særligt rettet
mod at skaffe et statistisk grundlag til forberedelse af
ligelønssager mod arbejdsgiverne og lagde dermed op til
konflikt på virksomhederne. Regeringen vil med dette forslag
lægge vægt på, at reduktion af
lønforskelle mellem mænd og kvinder i højere
grad nås ved, at virksomhederne og medarbejderne samarbejder
om arbejdet med at fremme ligeløn. Det er her vigtigt at
holde sig for øje, at den kønsopdelte statistik ikke
i sig selv kan bruges som et bevis på, at der er reelle
lønforskelle. Statistikken kan kun anvendes som en
indikation på, at der er en lønforskel, som så
må indgå i ligelønsarbejdet på
virksomheden.
Regeringen foreslår, at kun
virksomheder af en vis størrelse, der allerede er fortrolige
med samarbejdsproceduren i en række samarbejdsaftaler eller i
loven om information og høring af lønmodtagere, skal
pålægges at arbejde mere systematisk med at reducere
lønforskelle.
Det er således naturligt at forankre
behandlingen af den kønsopdelte lønstatistik i de
samarbejdsorganer/-udvalg, som virksomheder med mindst 35 ansatte
allerede er forpligtet at oprette. Mange af disse virksomheder vil
i øvrigt allerede være omfattet af kollektive
overenskomster, der forpligter dem til at arbejde aktivt med at
fremme ligebehandling og ligestilling på arbejdspladsen.
Dette gælder fx LO og DA€™s tillægsaftale om
ligebehandling, se tillægsaftale til samarbejdsaftalen mellem
DA og LO af 9. juni 1986, senest ændret ved aftale af 17.
december 2003.
Foreløbige tal fra Danmarks Statistik
viser, at 800.000 lønmodtagere vil være omfattet af
lovforslaget. De fordeler sig med 500.000 offentligt ansatte og
300.000 privatansatte. Det svarer til 692 offentlige virksomheder
og 1211 private virksomheder.
Regeringen ønsker ikke at
pålægge virksomhederne administrative byrder, som ikke
i praksis er egnede til at reducere lønforskelle mellem
kvinder og mænd. Således vil summariske
gennemsnitslønninger ikke give indblik i de bagvedliggende
årsager til forskelle i aflønning. De er ikke brugbare
i ligelønsarbejdet, men kan tværtimod virke
konserverende på forældede lønsystemer.
Summariske gennemsnitslønninger uden detaljeret
opgørelse på arbejdsfunktion ville desuden kunne
bruges til andre formål end at reducere lønforskellene
mellem mænd og kvinder (fx lønforhandlinger på
virksomhederne). Det ønsker regeringen ikke.
Regeringen anerkender, at der er behov for,
at virksomhederne arbejder aktivt med lønforskellene mellem
mænd og kvinder, men det giver kun mening at lade
større virksomheder udarbejde kønsopdelt
lønstatistik. Det skyldes, dels at hensynet til anonymiteten
vanskeligt kan tilgodeses i små og mellemstore virksomheder,
dels at man på de små og mellemstore virksomheder i
forvejen er så tæt på hinanden, at den slags krav
ville være overdrevne. Det betyder selvfølgelig ikke,
at man ikke også på disse virksomheder bør
være opmærksomme på
ligelønsproblematikken. Fra regeringens side ser man
selvsagt gerne, at der på alle niveauer arbejdes hermed.
Lovmæssige foranstaltninger er imidlertid ikke her vejen
frem.
Regeringen mener, at det er vigtigt med
metodefrihed. Derfor har de omfattede virksomheder mulighed for
selv at fastlægge udformningen af den kønsopdelte
lønstatistik, når statistikken er detaljeret efter
tilsvarende principper som den såkaldte 6-cifrede DISCO-kode
(se herom i bemærkninger til § 5 a, stk. 1).
Virksomheder, der i stedet udarbejder en redegørelse, er
heller ikke bundet til en bestemt metode eller form herfor.
Endelig indebærer forslaget, at
beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren hvert
tredje år udarbejder en redegørelse om indsatsen for
at opnå ligeløn mellem mænd og kvinder.
2. Om kønsopdelte
lønstatistikker
Arbejdsgivere med mindst 35 ansatte skal
ifølge forslaget udarbejde en kønsopdelt statistik
for de medarbejdere i virksomheden, der har mindst 10 kvinder og 10
mænd i hver gruppe opgjort efter den 6-cifrede DISCO-kode (se
herom i bemærkningerne til § 5 a, stk.1).
Regeringen lægger vægt på,
at virksomhedernes kønsopdelte statistik kan behandles
fortroligt, og vurderer, at grupper på mindst 10 personer af
hvert køn, hvor alene deres gennemsnitsløn er
beregnet, ikke vil gøre de enkelte personer identificerbare.
Derved sikres den enkelte medarbejders anonymitet, ligesom der ikke
vil være tale om personoplysninger i henhold til
§ 3, nr. 1, i persondataloven (lov nr. 429 af 31. maj
2000).
De virksomheder, der skal udarbejde
kønsopdelt lønstatistik, kan bruge de samme
oplysninger, som de benytter, når de indberetter
lønoplysninger til Danmarks Statistik. I øvrigt
indebærer forslaget metodefrihed, således at de
omfattede virksomheder får mulighed for selv at
fastlægge udformningen af den kønsopdelte
lønstatistik, når det blot sikres, at statistikken har
et tilstrækkeligt detaljeringsniveau. Statistikken kan fx
udformes med absolutte tal, i procent eller indekseret.
Virksomheden må dog ved udarbejdelsen redegøre for
statistikkens udformning og for det anvendte lønbegreb. Det
er vigtigt, at der kun anvendes et lønbegreb på den
enkelte virksomhed, når der skal udarbejdes kønsopdelt
lønstatistik. Det er vigtigt, at statistikken opbygges efter
ensartede principper på virksomheden for at sikre
sammenlignelighed.
Virksomhederne skal udarbejde den
kønsopdelte lønstatistik en gang om året, men
fastsætter selv tidspunktet herfor. Danmarks Statistik vil i
øvrigt kunne udarbejde virksomhedens lønstatistik,
hvis virksomheden måtte ønske det. Regeringen vil
sørge for, at dette kan ske omkostningsfrit for
virksomhederne. Hvis virksomhederne vælger denne
fremgangsmåde, vil udarbejdelsen af kønsopdelt
statistik i sig selv ikke medføre økonomiske og
administrative konsekvenser for virksomhederne.
Virksomhederne skal sørge for, at de
ansatte bliver gjort bekendt med den udarbejdede kønsopdelte
lønstatistik efter de procedurer, der i forvejen
gælder for information og høring af
lønmodtagere, jf. de gældende samarbejdsaftaler og lov
om information og høring af lønmodtagere.
3. Om redegørelser om
ligeløn
Virksomhedens forpligtelse til at udarbejde
en kønsopdelt lønstatistik bortfalder, når
virksomheden i stedet aftaler med de ansatte at udarbejde en
redegørelse om vilkår, der har betydning for
aflønningen af mænd og kvinder på virksomheden.
Redegørelsen behandles i virksomheden efter de procedurer,
der i forvejen gælder for information og høring af
lønmodtagere, jf. de gældende samarbejdsaftaler og lov
om information og høring af lønmodtagere.
Forslaget skal sikre en mulighed for mere
langsigtede initiativer, hvor virksomheder over en periode kan
rette fokus på udvalgte områder. Virksomheden har
metodefrihed, og der er mulighed for at videreføre allerede
vedtagne principper, som nogle virksomheder anvender med henblik
på kortlægning af lønforhold.
Redegørelsen skal omfatte alle medarbejdere på
virksomheden.
Redegørelsen skal for at kunne
erstatte en kønsopdelt lønstatistik indeholde en
beskrivelse af mænd og kvinders nuværende
lønmæssige situation på virksomheden og en
handlingsplan på områder, virksomheden i den
forbindelse vil sætte i fokus. Handlingsplanen kan
løbe i op til 3 år.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre væsentlige økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, amter og kommuner, da kønsopdelte
lønstatistikker allerede i dag i vidt omfang er udbredte
på det offentlige område. Forslaget vil dog
indebære mindre udgifter til Danmarks Statistik i forbindelse
med etablering og drift af et statistiksystem, som virksomhederne
skal kunne trække på. Endelig betyder lovforslaget, at
beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren skal
udarbejde en fælles redegørelse hvert 3. år.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslagets administrative konsekvenser for
erhvervslivet har været testet i Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel, som administreres af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering. Virksomhedspanelet er baseret på
AMVAB-metoden.
Undersøgelsen viser, at forslaget
medfører nye løbende administrative byrder for
erhvervslivet i størrelsesordenen 600.000 kr. årligt
(svarende til 1850 timer). De løbende administrative byrder
for virksomhederne udspringer af den tid, virksomhederne skal bruge
på at informere de ansatte om den kønsopdelte
lønstatistik.
De omfattede virksomheder vil i forvejen
være omfattet af pligten til at indberette de
nødvendige lønoplysninger til brug for den
årlige lønstatistik, og en kønsopdelt
lønstatistik kan uden beregning rekvireres fra Danmarks
Statistik.
Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
Forslagets miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Loven vurderes at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser, da loven skaber
opmærksomhed omkring lønforskellene mellem mænd
og kvinder og derigennem vil medvirke til at reducere disse.
Lovforslagets formål er ikke alene at fremme synligheden og
informationen om lønforskelle mellem mænd og kvinder,
men nok så meget at lægge op til, at disse
spørgsmål tages op til drøftelse mellem ledelse
og medarbejdere.
Lovforslagets målgruppe er
medarbejderne på de virksomheder, som er omfattet af
lovforslaget.
Høring
Lovforslaget har været sendt til
høring hos Kommunernes Landsforening,
Amtsrådsforeningen, Frederiksberg og Københavns
Kommuner, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Advokatrådet, Personalestyrelsen, Dommerforeningen, Dansk
Kvindesamfund, Foreningen af Aktive Kvinder, Institut for
Menneskerettigheder, Kvinderådet, KVINFO, Datatilsynet,
Danmarks Statistik og De Samvirkende Invalideorganisationer.
Sammenfatning af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Mindre udgifter til Danmarks Statistik i
forbindelse med etablering og drift af et statistiksystem |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og amtskommuner | Ingen | Mindre administrative konsekvenser |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Mindre økonomiske og administrative
konsekvenser |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
§ 1, stk. 6
Det foreslås, at de nye regler i
§ 5 a om pligt til at udarbejde kønsopdelt
lønstatistik eller redegørelse ikke finder
anvendelse, hvis en tilsvarende forpligtelse følger af en
kollektiv overenskomst. Virksomhederne får herved mulighed
for at kunne indgå kollektive overenskomster herom, der
tilpasses den enkelte virksomhed og branche. Den kollektive
overenskomst kan være indgået før lovens
ikrafttræden eller på et senere tidspunkt. Det betyder
bl.a., at eventuelle sager skal føres i det fagretlige
system og ikke ved de almindelige domstole.
Til nr. 2
§ 5 a, stk. 1
Der foreslås en pligt for større
virksomheder til at udarbejde en årlig kønsopdelt
lønstatistik. Pligten skal gælde for alle
arbejdsgivere med mindst 35 ansatte for grupper med mindst 10
personer af hvert køn opgjort efter den 6-cifrede
DISCO-kode.
Kravet om mindst 35 ansatte er samtidig
afgørende for, at reglerne om information og høring
af lønmodtagere finder anvendelse, og for, at det daglige
samarbejde mellem ledelse og medarbejdere efter samarbejdsaftalen
mellem DA og LO skal forankres i et samarbejdsudvalg. Der henvises
til samarbejdsaftalen mellem DA og LO af 9. juni 1986, sidst
ændret ved aftale af 17. december 2003. Ved kravet om mindst
35 ansatte medregnes alle ansatte, uanset
beskæftigelsesgraden, som modtager vederlag for personligt
arbejde i tjenesteforhold, hvilket også er tilfældet
efter kravet i § 2 i lov om information og høring
af lønmodtagere.
Når den kønsopdelte
lønstatistik skal udarbejdes, følges Danmarks
Statistiks afgrænsning, som bygger på
ansættelsesbevislovens afgræsning
(lovbekendtgørelse nr. 692 af 20. august 2002), dvs. at
ansættelsesforholdet skal have en varighed på mere end
en måned, og den ugentlige arbejdstid skal overstige 8
timer.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med,
at samme virksomheder, som bliver omfattet af pligten til
kønsopdelt lønstatistik, allerede indberetter
lønoplysninger til brug for Danmarks Statistiks årlige
lønstatistik. Pligten skal derfor heller ikke gælde
for virksomheder, der er undtaget fra denne indberetning til den
årlige lønstatistik hos Danmarks Statistik i
brancherne: Landbrug, gartneri, skovbrug og fiskeri.
Den såkaldete DISCO-kode beskriver
lønmodtagernes arbejdsfunktioner på et detaljeret
niveau. DISCO-koden har været anvendt til national
lønstatistik siden 1993 og udgør
lønstatistikkens fagklassifikation, der er den danske udgave
af International Labour Office og EU's officielle nomenklatur for
arbejdsfunktioner ISCO-88 (International Standard Classification of
Occupations). Anvendelsen af DISCO-koden gør det muligt at
sammenligne personer med samme arbejdsfunktion €" uanset
medarbejdernes formelle titel og uddannelse. Det vil være
afgørende, om der skal udarbejdes kønsopdelt
lønstatistik efter stk. 1, hvorvidt der på
virksomheden er medarbejdergruppper opgjort efter den 6-cifrede
DISCO-kode med mindst 10 mænd og 10 kvinder.
Statistikken skal omfatte 12 måneder.
De ansatte, der er omfattet af statistikken, kan dog opgøres
på et bestemt tidspunkt, men statistikken skal udvise et
helårsbillede, så eventuelle sæsonudsving er
korrigeret.
Der foreslås, at hver gruppe mindst
skal omfatte 10 personer af hvert køn. Dette krav skal sikre
den enkeltes anonymitet.
Virksomheden har ifølge forslaget
pligt til via lønmodtagerrepræsentanter at give de
ansatte fyldestgørende oplysninger om den kønsopdelte
lønstatistik. Oplysningerne fra arbejdsgiveren gives via
samarbejdsudvalget, og bestemmelsen kan ses i sammenhæng med
§ 4 i lov om information og høring af
lønmodtagere (virksomhedens oplysningspligt
vedrørende forhold af væsentlig betydning for de
ansatte på virksomheden). Ligeledes fastslår samme lovs
§ 6, hvem der skal informeres og høres på
lønmodtagernes vegne. Det bemærkes dog, at lov om
information og høring ikke finder anvendelse, hvis en pligt
for arbejdsgiveren til at informere og høre
lønmodtagerne følger af en kollektiv overenskomst
eller aftale, og denne indeholder regler, der som minimum svarer
til bestemmelserne i direktiv nr. 2002/14/EF, jf. § 3 i
lov om information og høring af lønmodtagere.
Virksomheden kan i særlige
tilfælde pålægge
lønmodtagerrepræsentanterne fortrolighed om den
kønsopdelte statistik, hvis det fx af forretnings- eller
konkurrencemæssige årsager er nødvendigt, at
oplysningerne ikke bliver alment kendt. Oplysninger, der
udtrykkeligt er givet som fortrolige, må ikke videregives.
Bestemmelsen kan ses i sammenhæng med § 7 i lov om
information og høring af lønmodtagere. Kravet om
fortrolighed vil indebære, at statistikken ikke må
videregives til uvedkommende. Spørgsmålet om, hvem der
er uvedkommende, skal ses i forhold til formålet med
statistikken. Lønmodtagere som efter reglerne om information
og høring af lønmodtagere får adgang til den
udarbejdede statistik, vil alene kunne omtale dens indhold for
personer, som efter sædvanlig praksis kan inddrages i
overvejelserne om at rejse en ligelønssag. Det kan fx
være advokater, konsulenter, faglige repræsentanter,
tillidsrepræsentanter og de medarbejdere, hvis løn
konkret sammenlignes.
Spørgsmålet, om der ved
forbundne virksomheder er tale om en selvstændig
arbejdsgiver, må afgøres ud fra, om der er tale om en
selvstændig juridisk enhed. I forslaget er det arbejdsgiverne
eller virksomhederne, der pålægges en forpligtelse til
at udarbejde kønsopdelt lønstatistik. CVR-registerets
CVR-enheder kan anvendes til at afklare, hvilke enheder der er
omfattet af lovforslagets virksomhedsbegreb. CVR står for det
Centrale Virksomhedsregister. Registeret administreres af Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen.
Almindeligvis er en virksomhed i den private
sektor det samme som CVR-enheden eller den juridiske enhed. Det er
det juridiske enhedsniveau, der bliver juridisk forpligtet
ifølge lovforslaget. Det betyder, at for de store koncerner,
som består af flere juridiske enheder, bliver det de enkelte
CVR-enheder under koncernen, der forpligtes. Der skal altså
ikke udarbejdes en samlet statistik for fx. Mærsk-koncernen,
Coop-Danmark m.fl.
I den statslige sektor er staten delt op i
knap 200 CVR-numre i CVR-registeret. Bag definitionen af disse
CVR-numre ligger de »virksomheder« og
»regnskabsførende institutioner«, der opereres
med i regnskabsbekendtgørelsen om statens
regnskabsvæsen mv. (Bkg. nr. 1486 af 13. december 2004).
Hovedreglen er, at »virksomheden«, som i
bekendtgørelsen defineres som en forvaltningsenhed inden for
et ministerområde, hvis ledelse er budget- og
regnskabsmæssig ansvarlig for en eller flere hovedkonti,
anvendes som CVR-enhed. I den kommunale sektor er det de enkelte
kommuner og amtskommuner, der udgør de juridiske
enheder.
§ 5 a, stk. 2
Det foreslås, at de enkelte
medarbejdergrupper til brug for den kønsopdelte
lønstatistik skal opgøres med en detaljeringsgrad
svarende til den 6-cifrede DISCO-kode. Bestemmelsen skal sikre den
fornødne detaljeringsgrad for arbejdsfunktioner, og at
stillingskategorier kan sammenlignes. På et lavere
detaljeringsniveau vil det ikke give mening at sammenligne
arbejdsfunktioner og stillingskategorier. Samtidig vil der
være risiko for, at sådanne lønstatistikker kan
bruges til andre formål end til at reducere
lønforskellene mellem mænd og kvinder. Den 6-cifrede
DISCO-kode er den, virksomhederne anvender ved indberetninger af
lønoplysninger til Danmarks Statistik.
Som eksempel på en anden detaljeret
opgørelse af medarbejdergrupper end efter DISCO-koden kan
nævnes de kønsopdelte lønoplysninger om
statsansatte, som der er adgang til via Personalestyrelsens
hjemmeside. Efter eget valg kan lønoplysninger for
mænd og kvinder i alle dele af staten sammenholdes. For
tjenestemænd sammenholdes personer med samme
stillingsbetegnelse og skalatrin. For overenskomstansatte er
sammenligningsgrundlaget personalekategori, klasse og
løntrin. Hvis der er færre end 3 ansatte i en gruppe,
vises der ikke lønoplysninger. Lønoplysninger kan ses
med en opdeling svarende til en opdeling på virksomheder.
På det kommunale område er der
indgået en »Aftale om statistikgrundlag for de lokale
forhandlinger«, hvori der indgår en forpligtelse til
kønsopdelt lønstatistik. Endvidere kan der henvises
til, at den månedlige løn- og personalestatistik
på Det Fælleskommunale Løndatakontors hjemmeside
opdelt på enkeltkommuner er kønsspecifik med en nedre
grænse på mindst 5 fuldtidsstillinger i hver gruppe
opdelt på enkeltkommuner. Den indeholder fordelinger på
køn og løndele (grundløn, tillæg,
genetillæg og pension) inden for hovedstillingsgrupper.
Eksempler herpå er akademikere, dagplejere, ergo- og
fysioterapeuter, husassistenter og kontorpersonale. Denne statistik
udkommer en gang om året. Herudover er den månedlige
løn- og personalestatistik kønsspecifik. Opdelingen
på stillingsgrupper er her mere detaljeret end den
årlige, idet hovedgrupperne er yderligere opdelt på
undergrupper. Eksempler herpå er akademikere delt på
jurister og økonomer. Der offentliggøres ikke tal for
grupper, som udgør mindre end 5
fuldtidsbeskæftigede.
En virksomhed, der vælger selv at
udarbejde sin kønsopdelte lønstatistik efter
stk. 1, har pligt til at redegøre for, hvorledes
lønstatistikken er udformet. Derved sikres det, at
detaljeringsgraden er tilstrækkelig til, at
lønforskelle mellem mænd og kvinder er beskrevet.
Metodefriheden medfører fx, at
statistikken kan udformes med absolutte tal, i procent eller
indekseret. Virksomheden må dog ved udarbejdelsen
redegøre for statistikkens udformning og for det anvendte
lønbegreb. Det er vigtigt, at statistikken opbygges efter
ensartede principper på virksomheden for at sikre
sammenlignelighed. Derfor kan der kun anvendes et lønbegreb
på den enkelte virksomhed, når der skal udarbejdes
kønsopdelt lønsstatistik.
Virksomhederne kan anvende samme
lønbegreb til kønsopdelt lønstatistik, som
anvendes ved Danmarks Statistiks årlige lønstatistik.
I det omfang Danmarks Statistik udarbejder kønsopdelt
statistik, vil lønbegrebet smalfortjenesten blive anvendt.
Danmarks Statistik opererer i øvrigt med to
lønbegreber. »Smalfortjenesten« er et begreb,
der kommer tæt på det, der forstås ved en
normaltimeløn. Smalfortjenesten er uafhængig af
antallet af præsterede timer og er derfor upåvirket af
ferie- og sygefravær. Det andet lønbegreb er
»timefortjenesten pr. præsteret time«. Med
præsteret arbejdstid menes den tid, den ansatte faktisk har
været på arbejde, dvs. præsteret arbejdstid
indeholder overtid. Fraværstimer i forbindelse med sygdom,
ferie, helligdage eller andet er dermed trukket fra. Hvis en
virksomhed vælger selv at udarbejde den kønsopdelte
statistisk, må der redegøres for det anvendte
lønbegreb.
§ 5 a, stk. 3
Samtlige virksomheder, som bliver omfattet af
bestemmelsen, indberetter også lønoplysninger til brug
for Danmarks Statistiks årlige lønstatistik. Forslaget
gør det derfor muligt, at disse virksomheder kan indhente
den kønsopdelte lønstatistik fra Danmarks Statistik
på baggrund af de oplysninger, virksomheden i forvejen har
pligt til at indberette. For virksomheder, der vælger selv at
udarbejde den kønsopdelte lønstatistik, kan
principperne for Danmarks Statistiks årlige
lønstatistik tilsvarende anvendes ved den kønsopdelte
lønstatistik.
§ 5 a, stk. 4
Det foreslås, at virksomhedernes
forpligtelse til at udarbejde en kønsopdelt
lønstatistik skal bortfalde, når virksomheden
indgår aftale med de ansatte på virksomheden om i
stedet at udarbejde en redegørelse om vilkår, der har
betydning for aflønning af mænd og kvinder på
virksomheden. Aftalen indgås inden for rammerne af de
eksisterende samarbejdsregler og dermed med de
lønmodtagerrepræsentanter, som virksomhederne har
pligt til at informere og høre, se ovenfor til § 5
a, stk. 1. Redegørelserne kan udarbejdes med bredere
initiativer for øje, som ikke kun vedrører
løn, men andre ansættelsesvilkår, der har
betydning for lønforskelle mellem mænd og kvinder.
Forslaget skal sikre en mulighed for mere langsigtede initiativer,
hvor en virksomhed over en periode kan rette fokus på
udvalgte områder.
Når virksomheden har udarbejdet
redegørelsen, skal den dernæst behandles efter de
procedurer, der i forvejen gælder for information og
høring af lønmodtagere, jf. de gældende
samarbejdsaftaler for virksomheden eller lov om information og
høring af lønmodtagere. Der henvises til
bemærkningerne ovenfor til § 5 a, stk. 1.
Redegørelsen skal dels indeholde en
beskrivelse af vilkår, der har betydning for mænd og
kvinders aflønning på virksomheden, dels en
handlingsplan over initiativer, som virksomheden vil sætte
fokus på i en periode på højest 3 år og
den nærmere opfølgning herpå i perioden.
Når handlingsplanen udløber, skal der enten udarbejdes
en ny redegørelse, eller virksomheden skal for fremtiden
udarbejde en kønsopdelt lønstatistik efter
stk. 1-3.
Den beskrivende del af redegørelsen
kan indeholde:
€ En generel beskrivelse af virksomhedens
lønsystem og af medarbejdernes lønforhold, herunder
af principper og kriterier ved den lønmæssige
indplacering, rekruttering, tildeling af tillæg og
personalegoder samt ved lønreguleringer,
€ En kortlægning af den
kønsmæssige fordeling inden for medarbejdergrupper og
den kønsmæssige repræsentation i udvalg og andre
relevante organer,
€ En kortlægning af lønforhold
og eventuelle lønforskelle mellem mænd og kvinder i
virksomheden, og/eller
€ Andre forhold af væsentlig
betydning for lige løn og lige muligheder i
ansættelsen for mænd og kvinder.
Redegørelsens handlingsplan kan
indeholde en række fokusområder fx:
€ Fokus på at sikre medarbejdere
uanset køn samme muligheder for videreuddannelse,
forfremmelse og løn- og ansættelsesvilkår i
øvrigt (fx ved at udvikle redskaber og procedurer og/eller
at fastlægge kriterier og indtænke ligestilling i
personalepolitik),
€ Fokus på virksomhedens procedurer
ved ansættelser og forfremmelser, stillingsopslag mv., at
virksomheden fremmer en ligelig kønsfordeling, og at alle
uanset køn opfordres til at søge ledige
stillinger,
€ Fokus på om andre forhold, fx
fysiske rammer, arbejdstid mv., indirekte kan favorisere det ene
køn og være til hinder for en kønsmæssig
ligestilling og lige lønudvikling, herunder forslag til at
fjerne sådanne barrierer,
€ Fokus på den
kønsmæssige repræsentation i udvalg og andre
relevante organer, herunder tiltag der kan understøtte en
ligelig kønsrepræsentation,
€ Fokus på lønsystemer,
kriterier for løn og løngoder, lønsamtaler mv.
til at sikre åbenhed, og at disse forhold opleves
kønsneutrale,
€ Fokus på lokale
lønforhandlinger med henblik på at følge
lønstigninger mellem mænd og kvinder (fx ved at en
opgørelse herover forelægges til drøftelse i SU
efter endt lønforhandling),
€ Fokus på lige muligheder for
videreuddannelse, kurser og omskoling (fx ved at en
opgørelse over den kønsmæssige fordeling af
uddannelsesmidler forelægges til drøftelse i SU)
eller
€ Fokus på at fremme en ligelig
kønsrepræsentation og lønudviling inden for
visse medarbejdergrupper, herunder forsøg med
jobrotationsordninger.
Til nr. 3
§ 6 b
Det foreslås i § 6 b, at
overtrædelse af pligten til at udarbejde kønsopdelt
lønstatistik (§ 5 a, stk. 1, 1. pkt.), og
brud på pligten til fortrolighed (§ 5 a,
stk. 1, 3. pkt.) kan straffes med bøde.
Bestemmelsen erstatter den endnu ikke
ikrafttrådte § 6 b, jf. lov nr. 445 af 7. juni
2001, med udskudt ikrafttræden efter lov nr. 358 af 6. juni
2002.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft 1. januar 2007, således at første
virksomhedsredegørelse efter § 5 a, stk. 4,
kan udarbejdes senest ultimo 2007.
Til § 3
Det foreslås, at lovens § 6 a
samtidig træder i kraft. Bestemmelsen, som blev indsat ved
lov nr. 445 af 7. juni 2001, har følgende ordlyd:
Ȥ 6 a.
Beskæftigelsesministeren og ligestillingsministeren
udarbejder hvert tredje år en redegørelse for
indsatsen for at opnå lige løn mellem mænd og
kvinder.«
Ved lov nr. 358 af 6. juni 2002 blev
tidspunktet for bestemmelsens ikrafttræden udskudt,
således at beskæftigelsesministeren ville
fastsætte det nærmere tidspunkt for, hvornår
redegørelsen efter § 6 a skulle udarbejdes
første gang. Forslaget indebærer, at
beskæftigelsesministerens og ligestillingsministerens
redegørelse for indsatsen for at opnå lige løn
mellem kvinder og mænd skal udarbejdes første gang i
2009. Redegørelsen vil dels indeholde statistisk materiale,
der synliggør omfanget af uligeløn, dels
nærmere redegøre for allerede tagne initiativer
på området og eventuelle forslag til nye
initiativer.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 1. Der
må ikke på grund af køn finde
lønmæssig forskelsbehandling sted i strid med denne
lov. Dette gælder både direkte forskelsbehandling og
indirekte forskelsbehandling. | | 1. I
§ 1 indsættes efter stk. 5 som
stk. 6 : |
Stk. 2. Der foreligger indirekte
forskelsbehandling, når en bestemmelse, et kriterium eller en
praksis, der tilsyneladende er neutral, stiller et væsentligt
større antal personer af det ene køn ringere,
medmindre denne bestemmelse, dette kriterium eller denne praksis er
hensigtsmæssig og nødvendig og kan begrundes i
objektive ikke-kønsrelaterede faktorer. | | |
Stk. 3. Enhver arbejdsgiver skal yde
kvinder og mænd lige løn, herunder lige
lønvilkår, for samme arbejde eller for arbejde, der
tillægges samme værdi. | | |
Stk. 4. Bedømmelsen af
arbejdets værdi skal ske ud fra en helhedsvurdering af
relevante kvalifikationer og andre relevante faktorer. | | |
Stk. 5. Loven finder ikke anvendelse i
det omfang, en tilsvarende pligt til at yde lige løn
følger af en kollektiv overenskomst. | | |
| | » Stk. 6. Bestemmelserne i
§ 5 a finder ikke anvendelse, i det omfang en tilsvarende
forpligtelse følger af en kollektiv overenskomst.« |
| | 2. § 5 a affattes
således: |
§ 5 a. Hvis der
rejses krav herom, skal en arbejdsgiver med 10 ansatte eller mere
udarbejde en lønstatistik for hele virksomheden opdelt
på køn samt på andre kriterier, der er relevante
for aflønning af medarbejdere. I lønstatistikken
må der ikke vises lønoplysninger for grupper på
mindre end 5 personer. | | » § 5 a.
En arbejdsgiver med mindst 35 ansatte skal hvert år udarbejde
en kønsopdelt lønstatistik for grupper med mindst 10
personer af hvert køn opgjort efter den 6-cifrede DISCO-kode
til brug for høring og information af de ansatte om
lønforskelle mellem mænd og kvinder på
virksomheden. Dette gælder dog ikke virksomheder i brancherne
landbrug, gartneri, skovbrug og fiskeri. Hvis den
kønsopdelte lønstatistik af hensyn til virksomhedens
legitime interesser er modtaget som fortrolig, må
oplysningerne ikke videregives. |
Stk. 2. Krav om udarbejdelse af
lønstatistik efter stk. 1 kan rejses af en medarbejder
på virksomheden, en lønmodtagerrepræsentant, et
fagforbund med et eller flere medlemmer på den
pågældende virksomhed eller af
Ligestillingsnævnet. | | Stk. 2. Den kønsopdelte
lønstatistik efter stk. 1 skal opgøres på
medarbejdergrupper med en detaljeringsgrad svarende til den
6-cifrede DISCO-kode. Arbejdsgiveren har i øvrigt pligt til
at redegøre for statistikkens udformning og for det anvendte
lønbegreb. |
Stk. 3. For en arbejdsgiver, der er
tilmeldt LetLøn, jf. lov om et indberetningssystem for
oplysning om løn m.v. (LetLøn), udarbejdes
lønstatistikken af LetLøn på grundlag af de
dertil indberettede oplysninger. | | Stk. 3. Virksomheder, der indberetter
til den årlige lønstatistik hos Danmarks Statistik,
kan uden beregning rekvirere en kønsopdelt
lønstatistik efter stk. 1 fra Danmarks Statistik. |
Stk. 4. En lønstatistik efter
stk. 1 må alene benyttes til belysning af, om der
eventuelt finder lønmæssig forskelsbehandling sted i
strid med denne lov. Statistikken skal behandles fortroligt. Stk. 5. Denne bestemmelse finder ikke
anvendelse, i det omfang en kollektiv overenskomst giver
rettigheder, der svarer til rettighederne i stk. 1. | | Stk. 4. Arbejdsgiverens forpligtelse
til at udarbejde en kønsopdelt lønstatistik efter
stk. 1 bortfalder, hvis arbejdsgiveren indgår aftale med
de ansatte på virksomheden om at udarbejde en
redegørelse. Redegørelsen skal både indeholde
en beskrivelse af vilkår, der har betydning for
aflønning af mænd og kvinder på virksomheden, og
konkrete handlingsorienterede initiativer, der kan have et
forløb på op til 3 års varighed og den
nærmere opfølgning herpå i redegørelsens
periode. Redegørelsen skal omfatte alle virksomhedens
medarbejdere og behandles i overensstemmelse med reglerne i
§ 4 i lov om information og høring af
lønmodtagere eller i reglerne i en kollektiv overenskomst,
som træder i stedet for lov om information og høring
af lønmodtagere. Redegørelsen skal senest være
udarbejdet inden udgangen af kalenderåret, hvor pligten til
at udarbejde kønsopdelt lønstatistik bestod. |
| | |
| | 3. § 6 b affattes
således: |
§ 6 b.
Overtrædelse af § 5 a, stk. 1, 1. pkt., og
§ 5 a, stk. 4, 2. pkt., straffes med bøde,
medmindre højere straf følger af anden
lovgivning. | | » § 6 b.
Overtrædelse af § 5 a, stk. 1, 1. og 3. pkt.
straffes med bøde, medmindre højere straf
følger af anden lovgivning. |
Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel. | | Stk. 2. Der kan pålægges
selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens kapitel 5.« |