B 119 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af lov om kommunale og regionale valg.
Fremsat den 20. marts 2007 af
Poul Nødgaard (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Ole Glahn (RV), Margrethe Vestager (RV),
Anne Baastrup (SF), Kristen Touborg (SF),
Line Barfod (EL) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af lov om kommunale og
regionale valg
Folketinget pålægger regeringen inden
udgangen af 2007 at fremsætte forslag til lov om
ændring af lov om kommunale og regionale valg, således
at d€™Hondts fordelingsmetode erstattes af
største brøks metode i forbindelse med
mandatfordelingen ved kommunal- og regionsrådsvalg.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at
mandatfordelingsmetoden ved kommunale og regionale valg
ændres, således at man ved disse valg benytter samme
metode som ved valg til Folketinget. Den nuværende
fordelingsmetode ved lokalvalg, d€™Hondts metode, har en
tendens til at favorisere de største partier på
bekostning af de mindre partier og lister, der stiller op ved
valgene. Ved valg til Folketinget fordeles mandaterne efter den
største brøks metode. Ved d€™Hondts metode
fordeles mandaterne et efter et. Ved største brøks
metode fordeles mandater efter, hvor mange stemmer partierne har
fået. De nærmere regler vedrørende
opgørelse af stemmer i forbindelse med folketingsvalg
fremgår af bekendtgørelse af lov om valg til
Folketinget, LBK nr. 1292 af 8. december 2006. Reglerne for
mandatfordelingen ved lokalvalg fremgår af
bekendtgørelse af lov om kommunale og regionale valg, LBK
nr. 1293 af 8. december 2006. Formålet med forslaget er
således i videst muligt omfang at opnå fuld
forholdsmæssig repræsentation i forbindelse med
lokalvalg, således at intet parti, liste eller valgforbund
opnår flere mandater end det antal, stemmetallet berettiger
til.
Største brøk
Eksempel på fordeling af mandater efter
største brøks metode: Hvis der skal fordeles 11
mandater og der skal 10 stemmer til et mandat og tre partier (A, B
og C) har fået henholdsvis 90, 12 og 8 stemmer, fordeles de
første 10 mandater med 9 til A og 1 mandat til B. Tilbage er
1 mandat, som tildeles C, fordi parti C med 8 stemmer har den
største brøk (se tabel 1) og dermed er tættere
på det resterende mandat end parti B, som kun har 2 stemmer
tilovers og parti A, der slet ikke har nogen. Metoden kaldes
største brøks metode, fordi man fordeler mandaterne
ved at dividere partiernes stemmetal med det antal stemmer, der
skal til for at få et mandat. Det parti, der har den
største brøk, når de hele mandater er fordelt,
f候r det ekstra mandat. I dette eksempel var det
parti C.
Tabel 1
Parti | Mandatfordeling uafrundet €"
største brøks metode | Mandatfordeling €" største
brøks metode | Mandatfordeling €" d€™Hondts
metode |
A | 90/10 = 9,0 | 9 | 10 |
B | 12/10 = 1,2 | 1 | 1 |
C | 8/10 = 0,8 | 1 | 0 |
d€™Hondts metode
d€™Hondts metode har været
anvendt ved kommunalvalg siden 1909. Den anvendes endvidere ved
regionsrådsvalg, europaparlamentsvalg og
menighedsrådsvalg. Tidligere blev den også anvendt ved
amtsrådsvalg. Eksempel på fordeling af mandater efter
d€™Hondts metode: Ved denne metode fordeles mandaterne
et efter et. Det første mandat går til partiet med det
højeste stemmetal. I ovenstående tilfælde er det
parti A. Inden man fordeler næste mandat, deler man
A€™s stemmetal med 2 (90/2 = 45). Med 45 stemmer
får A også det andet mandat. Det tredje mandat
går også til A (90/3 = 30). Det gør også
det fjerde (90/4 = 22,5), det femte (90/5 = 18), det sjette (90/6 =
15) og det syvende (90/7 = 12,9). Med 12 stemmer får parti B
det ottende mandat (12/1 = 12). Det niende mandat går til A
(90/8 = 11,25). Det gør det tiende og det ellevte mandat
også (90/9 = 10) og (90 10 = 9). Havde der været flere
mandater, havde A også fået det tolvte mandat (90/11 =
8,18). Parti C ville først have fået et eventuelt
trettende mandat (8/1= 8).
Kommunalvalget 2005
Brugen af d€™Hondts fordelingsmetode
har medført, at ét parti har sikret sig absolut
flertal flere steder i landet i forbindelse med kommunalvalget i
november 2005 på trods af, at det pågældende
parti har fået under halvdelen af de afgivne stemmer. Dette
var således tilfældet i følgende ni kommuner:
Frederiksberg, Gentofte, Gribskov, Hillerød, Horsens,
Næstved, Rudersdal, Tønder og Varde. Efter anmodning
fra MF Poul Nødgaard har Indenrigsministeriet foretaget en
beregning af, hvorledes mandatfordelingen i disse kommuner ville
have set ud, hvis største brøks metode var blevet
anvendt i stedet for d€™Hondts fordelingsmetode. Alle
nedenstående tabeller stammer fra indenrigsministerens
besvarelse af spørgsmål nr. S 2070 af 9. februar
2007.
Frederiksberg | | |
Listebetegnelse | Bogstavbetegnelse | d€™Hondts
metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 5 | 4 |
Det Radikale Venstre | B | 2 | 2 |
Det Konservative Folkeparti | C | 13 | 11 |
Retsforbundet | E | 0 | 0 |
Socialistisk Folkeparti | F | 2 | 3 |
Kristendemokraterne | K | 0 | 0 |
Minoritetspartiet | M | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 0 | 1 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 1 | 2 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 2 | 2 |
I alt | | 25 | 25 |
Der er indgået valgforbund mellem B, C, K,
O og V samt mellem A, F, M og Ø.
Ud fra ovenstående tabel ses, at brugen af
største brøks metode ville føre til
følgende mandatforskydninger i Frederiksberg Kommune:
Socialdemokratiet og De Konservative ville tabe henholdsvis 1 og 2
mandater. Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Venstre
ville hver vinde 1 mandat. De Konservative ville endvidere miste
det absolutte flertal. Partiet fik 45,7 pct. af det samlede antal
stemmer, men opnåede 13 af de 25 mandater, svarende til
(13/25x100) 52 pct. af det samlede antal mandater.
Gentofte | | |
Listebetegnelse | Bogstavbetegnelse | d€™Hondts metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 2 | 2 |
Det Radikale Venstre | B | 2 | 2 |
Det Konservative Folkeparti | C | 9 | 8 |
Socialistisk Folkeparti | F | 1 | 1 |
Kristendemokraterne | K | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 0 | 1 |
Gentoftelisten | T | 1 | 1 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 2 | 2 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 0 | 0 |
I alt | | 17 | 17 |
Der er indgået valgforbund mellem C, K, O
og V samt mellem A, B, F, T og Ø.
Det ses, at den eneste mandatforskydning mellem
partierne er, at De Konservative ville miste 1 mandat til Dansk
Folkeparti. Ved valget fik De Konservative 47,8 pct. af stemmerne,
men opnåede (9/17x100) 53 pct. af mandaterne. Ved brugen af
d€™Hondts fordelingsmetode gav det partiet 9 ud af 17
pladser i byrådet, og dermed absolut flertal. Ved brug af
største brøks metode ville partiet have mistet dette
flertal og dermed være tvunget til at samarbejde med andre
partier.
Gribskov | | |
Listebetegnelse | Bogstavbetegnelse | d€™Hondts metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 5 | 5 |
Det Radikale Venstre | B | 1 | 2 |
Det Konservative Folkeparti | C | 1 | 1 |
Socialistisk Folkeparti | F | 3 | 3 |
Lokaldemokratisk Liste | H | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 2 | 2 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 14 | 13 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 1 | 1 |
Det Åbne Demokrati | Å | 0 | 0 |
I alt | | 27 | 27 |
Der er indgået valgforbund mellem C, O og
V, mellem A, F og Ø samt mellem B og H.
Ud fra tabellen ses, at Venstre taber 1 mandat
til Det Radikale Venstre ved brug af største brøks
metode. Den væsentligste ændring er dog, at Venstre
mister det absolutte flertal. Venstre fik 47,4 pct. af stemmerne,
men fik 14 mandater, hvilket svarer til 51,9 pct. af det samlede
antal mandater.
Hillerød | | |
Listebetegnelse | Bogstav-betegnelse | d€™Hondts metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 15 | 13 |
Det Radikale Venstre | B | 0 | 1 |
Det Konservative Folkeparti | C | 3 | 3 |
Socialistisk Folkeparti | F | 1 | 1 |
Høje Hillerød | H | 0 | 0 |
Kristendemokraterne | K | 0 | 1 |
Det Troværdige Musikparti | M | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 1 | 1 |
Fælleslisten | T | 1 | 1 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 6 | 6 |
I alt | | 27 | 27 |
Der er indgået valgforbund mellem A, B og
F, mellem O og V samt mellem C og K.
Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne
vinder hver 1 mandat fra Socialdemokraterne, som ville miste
flertallet, hvis mandaterne var blevet fordelt efter største
brøks metode. Socialdemokraterne fik 47,3 pct. af stemmerne,
hvilket burde have givet 13 mandater, men partiet fik 15 mandater,
svarende til (15/27x100) 55,6 pct. af alle byrådets
pladser.
Horsens | | |
Listebetegnelse | Bogstav-betegnelse | d€™Hondts metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 16 | 15 |
Det Radikale Venstre | B | 0 | 1 |
Det Konservative Folkeparti | C | 2 | 2 |
Familie-Listen i Horsens | E | 0 | 0 |
Socialistisk Folkeparti | F | 1 | 1 |
Horsens Listen | H | 0 | 0 |
Kristendemokraterne | K | 0 | 0 |
Borgerlisten | N | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 1 | 2 |
Partiet Aktive Pensionister | P | 0 | 0 |
Kommunisterne i Horsens | R | 0 | 0 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 11 | 9 |
Fremskridspartiet | Z | 0 | 0 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 0 | 1 |
I alt | | 31 | 31 |
Der er indgået valgforbund mellem A, F og
Ø, mellem V, O, E og K samt mellem C og B.
Det fremgår, at Dansk Folkeparti,
Enhedslisten og Det Radikale Venstre hver ville vinde 1 mandat,
hvis valget var opgjort efter største brøks metode.
Omvendt ville Venstre tabe 2 mandater og Socialdemokratiet 1.
Socialdemokratiets tabte mandat ville endvidere medføre, at
partiet ville miste det absolutte flertal i byrådet, men
partiet fik også kun 48,3 pct. af stemmerne, hvilket burde
have givet 15 mandater og ikke 16 mandater, som svarer til
(16/31x100) 51,6 pct. af samtlige mandater.
Næstved | | |
Listebetegnelse | Bogstav-betegnelse | d€™Hondts metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 17 | 14 |
Det Radikale Venstre | B | 1 | 1 |
Det Konservative Folkeparti | C | 2 | 2 |
Socialistisk Folkeparti | F | 1 | 1 |
Blaklisten | H | 0 | 1 |
Kristendemokraterne | K | 0 | 0 |
NæstvedListen | N | 0 | 1 |
Dansk Folkeparti | O | 1 | 2 |
De Frie Pensionister | P | 0 | 0 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 9 | 8 |
Fremskridtspartiet | Z | 0 | 0 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 0 | 1 |
I alt | | 31 | 31 |
Der er indgået valgforbund mellem A, F og
Ø, mellem C og V samt mellem B og K.
Det ses af tabellen, at Socialdemokratiet ville
afgive hele 3 mandater, hvis fordelingen var sket efter
største brøks metode. Venstre ville tabe 1 mandat,
mens Blaklisten, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og
Næstvedlisten hver ville vinde 1 mandat. Socialdemokratiet
ville endvidere miste det ellers meget klare flertal i
byrådet, hvor partiet efter d€™Hondts metode fik
17 ud af 31 mandater, hvilket svarer til (17/31x100) 54,8 pct. af
mandaterne.
Rudersdal | | |
Listebetegnelse | Bogstav-betegnelse | d€™Hondts metode | Største brøk med
valgforbund |
Socialdemokratiet | A | 3 | 3 |
Det Radikale Venstre | B | 2 | 3 |
Det Konservative Folkeparti | C | 2 | 2 |
Centrum-Demokraterne | D | 0 | 0 |
Socialistisk Folkeparti | F | 1 | 1 |
Lokallisten | L | 4 | 4 |
Søllerøds Borgerliste
€"Naturens Venner | N | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 0 | 1 |
Rudersdallisten | R | 1 | 1 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 14 | 12 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 0 | 0 |
I alt | | 27 | 27 |
Der er indgået valgforbund mellem C, D, N,
O og V samt mellem A, B, F og Ø.
I Rudersdal Kommune ville Venstre miste 2
mandater, mens Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre hver ville
vinde 1 mandat, hvis valget var blevet opgjort efter største
brøks metode. Det ville endvidere medføre, at Venstre
ville miste det absolutte flertal i byrådet, idet partiets
byrådsgruppe ville blive reduceret fra 14 til 12 mandater.
Venstre fik kun 45,6 pct. af alle stemmer i kommunen, men fik
(14/27x100) 51,9 pct. af mandaterne.
Tønder | | |
Listebetegnelse | Bogstav-betegnelse | d€™Hondts metode med
valgforbund | Største brøk med
valgforbund |
Socialdemokratiet | A | 9 | 8 |
Det Radikale Venstre | B | 0 | 1 |
Det Konservative Folkeparti | C | 2 | 2 |
Socialistisk Folkeparti | F | 1 | 1 |
Kristendemokraterne | K | 1 | 1 |
Lokallisten | L | 0 | 1 |
Dansk Folkeparti | O | 1 | 1 |
Slesvigsk Parti | S | 1 | 1 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 16 | 14 |
Fremskridtspartiet | Z | 0 | 1 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 0 | 0 |
I alt | | 31 | 31 |
Der er indgået valgforbund mellem O og V,
mellem A og B, mellem C og Z, mellem K og S samt mellem F og
Ø.
Socialdemokratiet ville miste 1 mandat og Venstre
2 mandater, hvis man havde anvendt største brøks
metode. Vinderne ville være Det Radikale Venstre,
Fremskridtspartiet og Lokallisten, som hver ville vinde 1 mandat.
Venstre ville endvidere miste sit flertal i byrådet. Partiet
fik også kun 45,1 pct. af stemmerne, hvilket burde have givet
partiet 14 mandater. Venstre fik dog 16 mandater, svarende til
(16/31x100) 51,6 pct. af pladserne i byrådet.
Varde | | |
Listebetegnelse | Bogstavbetegnelse | d€™Hondts metode | Største brøks metode |
Socialdemokratiet | A | 4 | 4 |
Det Radikale Venstre | B | 0 | 1 |
Det Konservative Folkeparti | C | 3 | 2 |
Vardelisten | E | 0 | 0 |
Socialistisk Folkeparti | F | 0 | 1 |
Lokallisten | L | 0 | 0 |
Lokallisten Ølgod | L1 | 6 | 5 |
Lokallisten Blaabjerg-Blåvandshuk | L2 | 1 | 1 |
Lokallisten Varde | L3 | 1 | 2 |
Lokallisten Helle | L4 | 0 | 0 |
Dansk Folkeparti | O | 0 | 1 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti | V | 16 | 14 |
Enhedslisten €" De
Rød-Grønne | Ø | 0 | 0 |
I alt | | 31 | 31 |
Der er indgået valgforbund mellem V og O,
mellem L1, L2, L3 og L4, mellem C og B samt mellem F og
Ø.
Det ses, at Venstre ville blive den
største taber, hvis mandaterne var fordelt efter
største brøks metode, idet partiet ville miste 2
mandater og dermed det absolutte flertal i byrådet. Det
Konservative Folkeparti og Lokallisten Ølgod ville miste
hver 1 mandat. Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre, Lokallisten
Varde og Socialistisk Folkeparti ville hver vinde 1 mandat. Venstre
fik 44,8 pct. af stemmerne, men fik 51,6 pct. af pladserne i
byrådet.
Afsluttende bemærkninger
Det fremgår meget tydeligt af
valgresultatet i ovenstående ni kommuner, at når
d€™Hondts fordelingsmetode benyttes til at fordele
mandater ved et valg, favoriseres de største partier.
Fordelingen af byrådsmandater i de ni ovenstående
kommuner illustrerer dette meget tydeligt. Kommunerne har det
tilfældes, at ét parti opnåede absolut flertal i
byrådet, selv om det pågældende parti fik under
halvdelen af stemmerne. I disse ni kommuner fik Venstre i alt 9
ekstra mandater, Socialdemokraterne fik 8 ekstra mandater og De
Konservative fik 4 mandater mere, end deres stemmetal berettigede
til. Noget sådant ville ikke forekomme, hvis største
brøks fordelingsmetode havde været benyttet i stedet
€" hvilket Indenrigsministeriets beregninger da også
tydeligt viser. I alle ovenstående tilfælde ville det
største parti i de undersøgte kommuner miste mellem 1
og 3 mandater, hvis mandaterne var blevet fordelt efter, hvor mange
stemmer partierne havde opnået ved valget. Noget lignende
gør sig gældende i resten af landet, og med den
nuværende opgørelsesmetode er det næsten altid
de små partier, der fremstår som taberne.
Problematikken har været velkendt længe og har
været fremhævet af en række valgforskere,
herunder professor i statskundskab ved Aarhus Universitet
Jørgen Elklit, som har redegjort for problematikken i en
række artikler i Frederiksborg Amts Avis kort efter valget i
november 2005, hvor han bl.a. udtaler: » Der er fordele
og ulemper ved alle valgsystemer, men her synes jeg klart, der er
flere minusser end plusser. Vi har behov for en åben debat om
det kommunale valgsystem, og jeg mener i høj grad, der
bør gøres op med d´Hondts metode, der
favoriserer de store partier. Alt for tit ser vi i dag byråd,
hvor sammensætningen af mandater ikke afspejler
valgresultatet. Der er flere andre metoder, der sikrer en langt
bedre overensstemmelse mellem mandat- og stemmetal«
(Jørgen Elklit, Frederiksborg Amts Avis, 24. november 2005,
»Brug for et nyt valgsystem«).
I et svar til MF Uno Larson (DF) i november
2003 oplyste indenrigsministeren bl.a., at den største
brøks metode kan virke uforholdsmæssigt begunstigende
for de små partier og d€™Hondts metode favoriserer
de store. Endvidere oplyste ministeren, at den største
brøks metode kan opmuntre til partisplittelse: »
Største brøks metode kan opmuntre til
partisplittelse, idet det kan være en fordel for et parti
rent mandatmæssigt at dele sig, mens to partier, der
går sammen, risikerer at miste et mandat. Heroverfor
står, at d´Hondts metode omvendt opmuntrer til
sammenhold, da et parti kan miste et mandat ved at dele sig, mens
to partier aldrig kan tabe et mandat ved at gå
sammen.« Bl.a. på den baggrund konkluderede
ministeren: » Efter min opfattelse er der således
ikke nogen argumenter for en ændring af lovgivningen,
således at d´Hondts metode ved kommunale valg og
europaparlamentsvalg skulle erstattes af største
brøks metode«. Se S 498 fra folketingssamlingen
2003-04.
Svaret er ikke overraskende, idet ministerens
eget parti vil blive ramt af en mere nutidig og demokratisk
fordelingsmetode. Det er ikke overraskende de mindre partier, der
ønsker indført samme regler ved kommunalvalg som ved
folketingsvalgene. Socialdemokraterne, Venstre og De Konservative
nyder godt af den nuværende ordning, men den
socialdemokratiske borgmester i Hillerød, Nick
Hækkerup, har argumenteret for, at det nuværende system
bør laves om, idet han også mener, at
d€™Hondts metode er unfair over for de små partier
(se f.eks. »Valgforbund gav S sejren €" og kostede de
små dyrt«, Frederiksborg Amts Avis, 19. november
2005).
Det er i demokratiets interesse, at den
metode, der benyttes ved fordeling af mandater, er så
retfærdig som overhovedet muligt og i videst muligt omfang
afspejler stemmeafgivningen. Desværre er der ulemper ved de
fleste fordelingsmetoder, herunder også den største
brøks metode.
Ved brug af d€™Hondts metode
tæller alle stemmer ikke lige meget, idet der oftest skal
færre stemmer til at sikre et mandat til et stort parti, end
det er tilfældet for små partier. Ulempen ved
største brøks metode drejer sig hovedsagelig om
problemer relateret til konstituering efter valget, idet det
antages, at d€™Hondts metode vil give et mere
handlekraftigt byråd, netop fordi de store partier står
stærkere og derfor ikke i samme grad behøver at tage
hensyn til små partier og lister.
Der er dog ingen tvivl om, at største
brøks metode giver en langt mere retfærdig fordeling
af mandaterne end d€™Hondts metode. Derfor benyttes
største brøks metode også ved fordelingen af
mandater ved folketingsvalg. Største brøks metode
sikrer, at intet parti får flere mandater, end deres
stemmetal berettiger til. Derfor er største brøks
metode også den stemmefordelingsmetode, der er mest
demokratisk, idet den sikrer, at alle stemmer tæller lige
meget.
Skriftlig fremsættelse
Poul Nødgaard (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af lov om kommunale og regionale valg.
(Beslutningsforslag nr. B 119).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.