B 29 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at afvise planerne om et EU-agentur for grundlæggende
rettigheder.
Fremsat den 9. november 2006 af
Morten Messerschmidt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mia Falkenberg (DF), Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Peter Skaarup (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at afvise planerne om et EU-agentur for
grundlæggende rettigheder
Regeringen pålægges således:
€" at slutte sig til de regeringer, der i EU
har taget afstand fra tanken om, at Det Europæiske Center for
Overvågning af Racisme og Fremmedhad (EUMC) skal omdannes til
et agentur for grundlæggende rettigheder,
€" at meddele Europa-Kommissionen, at
planerne om et sådan agentur må afvises, samt
€" at tage kontakt til de regeringer, der
deler synspunktet om, at menneskerettighedsspørgsmål
skal fastholdes i Europarådet, og erklære sin
støtte hertil.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne nærer to afgørende
betænkeligheder ved gennemførelse af de aktuelle
planer om en omdannelse af Det Europæiske Center for
Overvågning af Racisme og Fremmedhad (EUMC) til et
agentur 1) : For det første udgør
EUMC i dag i højere grad et problem end et forsvar for
menneskerettighederne, og for det andet bør arbejdet med
menneskerettighedsspørgsmål forblive i
Europarådets regi.
EU viser en stadig stigende interesse for
menneskerettighedsspørgsmål. Om end det ikke har
været muligt for EU at ratificere Europarådets
konvention om menneskerettigheder, viser dom på dom fra
EF-Domstolen såvel som et væld af erklæringer fra
Europa-Parlamentet, at der er en stigende tendens til at
gøre menneskerettighederne til et EU-anliggende.
Således fremgår det i dag direkte af EF/EU-traktaterne,
at Unionen har som målsætning at fremme respekt for
menneskerettighederne 2) , ligesom det fremgår, at
»Unionen respekterer de grundlæggende rettigheder,
således som de garanteres ved den europæiske konvention
til beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende
frihedsrettigheder, undertegnet i Rom den 4. november 1950
(…)« 3) . At EU på denne måde
lader menneskerettighederne spille en stadig større rolle i
sit virke, kan forekomme harmløst, men konsekvensen heraf
vil være, at EU bliver et konkurrerende organ til
Europarådet. At give EF-Domstolen kompetence til at fortolke
menneskerettighederne vil utvetydigt medføre
tvivlsspørgsmål om forholdet til
Menneskerettighedsdomstolen og dennes virke, herunder dommenes
kraft og dermed medlemslandenes incitament til at følge
dem.
I en årrække har det været
et stærkt ønske fra EU€™s side at give
menneskerettighederne større indflydelse. Dette ses
både i det aktuelle ønske om at omdanne EUMC til et
agentur for grundlæggende rettigheder og i ønsket om
at give EU€™s Charter om Grundlæggende rettigheder
4)
traktatstatus ved at indskrive dette charter i del 2 i
»En traktat om en forfatning for Europa«, der i
sommeren 2005 blev forkastet af Nederlandene og Frankrig.
Igennem sin levetid har EUMC vist sig som et
politisk organ, der ikke bare arbejder med
menneskerettighedsspørgsmål i almindelighed, men med
usvigelig sikkerhed har indtaget en politisk profil, der bl.a. har
vist sig i den kontinuerlige registrering af politiske
grupperinger, som centeret foretager. Sammenholdt med en
række pinlige sager €" herunder vægringen ved at
offentliggøre en rapport om det stigende jødehad i
muslimske kredse 5) €" synes det derfor
nærliggende at konkludere, at EUMC ikke afspejler den
lødighed eller apolitiske saglighed, der er nødvendig
for at håndtere følsomme sager som
menneskerettighedsspørgsmål.
EUMC bør derfor ikke honoreres med en
opgradering til et agentur med langt flere ansatte og mere
gennemslagskraft. Tværtimod bør EUMC som en konsekvens
af de anslag mod ytringsfriheden m.v., som centeret igennem
årene har medvirket til, nedlægges og opgaven med at
overvåge og sikre menneskerettigheder alene varetages af
Europarådet, der oprindelig dannede ramme om
menneskerettighedserklæringen.
Siden afslutningen på anden verdenskrig har
Europarådet været det primære
menneskerettighedsorgan i Europa og dækker i dag €"
modsat EU €" hele 46 europæiske lande.
Europarådets arbejde med menneskerettighederne består
primært i henholdsvis opretholdelsen af
Menneskerettighedsdomstolen, der fortolker erklæringer om
menneskerettigheder, og den vedvarende monitorering af
medlemslandenes demokratier og demokratiske udvikling. I
Europarådets arbejde skal særlig fremhæves tre
elementer som garanter for en positiv udvikling for de fundamentale
frihedsrettigheder i Europa. For det første spiller
Menneskerettighedsdomstolen i en lang række sager en vigtig
rolle, om end der ikke er egentlige sanktionsmuligheder forbundet
med domstolens afgørelser. For det andet fungerer den
parlamentariske forsamling som en dynamisk diskussionsklub om
grundlæggende menneskerettigheders overholdelse i
medlemskredsen. Endelig spiller monitoreringen af såvel
etablerede som unge demokratier €" særlig ved
parlaments- og præsidentvalg m.v. €" en stor rolle i
stabiliseringen og tilrettelæggelsen af de demokratiske
spilleregler. Voksende kræfter i Europarådet €"
herunder ikke mindst i den parlamentariske forsamling €"
føler imidlertid, at EU med de vedvarende forsøg
på at gøre menneskerettigheder til et EU-anliggende er
med til at flytte kompetencen over i EU-regi.
Som bekendt er alle 25 EU-medlemslande med i
Europarådet. For disse er der derfor ikke noget praktisk
formål i at gøre menneskerettigheder til et
EU-anliggende. Uanset hvad, vil de være folkeretligt
forpligtede over for menneskerettighedserklæringen af deres
medlemskab af Europarådet. Formålet med at gøre
menneskerettighederne til et EU-anliggende er alene af
institutionel karakter og skal ses i forlængelse af de mange
forsøg på at udbygge EU€™s kompetence over
medlemmerne. Dette forsøg er særlig tydeligt kommet
frem i forbindelse med det fremlagte forslag til forfatning for
Europa, hvor EU med artikel 9, stk. 2 ville tiltræde den
europæiske konvention til beskyttelse af menneskerettigheder
og grundlæggende frihedsrettigheder. Heldigvis er
forfatningen efter Nederlandenes og Frankrigs afvisning af den
faldet. Men det formulerede ønske om at tiltræde
menneskerettighedskonventionen viser dog, i hvilken retning
EU-samarbejdet bevæger sig. Umiddelbart kan en sådan
tiltrædelse måske synes tiltalende og uproblematisk,
men ved et nærmere gennemsyn indeholder forslaget en
række problematikker, som i sidste ende vil føre til
en svækkelse af menneskerettighederne:
Tiltrædelse vil medføre, at
EU-medlemslandenes forhold til menneskerettighederne vil
overgå fra at være en folkeretlig til en overstatslig
forpligtelse, hvor EF-Domstolens umiddelbart eksigible
domskompetence vil gælde. Herimod står
Menneskerettighedsdomstolens kompetence, som alene hviler på
et folkeretligt grundlag. Der vil således for
EU-medlemslandene klart opstå en fordel ved at anlægge
sager om overtrædelser af menneskerettighedskonventionen ved
EF-Domstolen snarere end ved Menneskerettighedsdomstolen, da
sanktionsmulighederne og dommenes styrke vil være
stærkere end ved Menneskerettighedsdomstolen. Det forekommer
illusorisk at antage, at det ikke vil svække
Menneskerettighedsdomstolen, når de 25 mest veludviklede og
bedst fungerende demokratier vil overlade sine
menneskerettighedsspørgsmål til EF-Domstolen, mens de
21 europarådslande, som ikke er medlemmer af EU, alene vil
kunne støtte deres ret på Menneskerettighedsdomstolen.
Ikke alene vil dette skabe to forskellige retssystemer for
konventionens retspraksis og dommenes tvangsgennemførelse,
men også politisk svække Europarådets arbejde og
dermed føre til en svækkelse af
menneskerettighedskontrollen for netop de lande, der har det
største behov for monitorering og dialog. På denne
baggrund advarer forslagsstillerne om at lade menneskerettighederne
spille en fortsat større rolle i EU-regi.
Der er i dag bred enighed om vigtigheden af at
fastholde dialogen med og monitoreringen af en række af de
østeuropæiske lande, og der findes mange eksempler
på, hvordan den faste dialog mellem Øst- og Vesteuropa
har fremmet menneskerettighederne og disses grundbetingelser i den
tidligere sovjetblok. At flytte EU-landenes menneskerettighedsfokus
til EU vil uvægerligt føre til en svækkelse af
Europarådets arbejde og dermed også af den positive
indsats for og de vedvarende forsøg på at sikre
fundamentale rettigheder i de mange vordende demokratier,
særlig i Østeuropa.
Disse bekymringer kom bl.a. frem under et
møde i begyndelsen af oktober, hvor EU€™s
justitsministre udskød beslutningen om at oprette et nyt
menneskeretsagentur som en ny og mere magtfuld erstatning for EUMC.
Flere af modstanderlandene har netop angivet bekymring over en
svækkelse af Europarådets rolle som årsag til
skepsisen. Således har bl.a. Tyskland og Storbritannien
fremsat krav om, at det skal bevises, at agenturet udgør en
merværdi i forhold til det arbejde, som allerede
udføres af Europarådet, ligesom der er blevet
afkrævet bevis for, at oprettelsen af agenturet ikke vil
føre til en administrativ byrde for medlemslandene, idet der
her særlig henses til den foreslåede stigning i
agenturets budget i forhold til EUMC€™s. På
udenrigsministerrådsmødet i Luxembourg den 12.-13.
juni 2006 var der endvidere uenighed om agenturets kompetence i
forhold til søjle 3-retsakter. Der er således en
række lande, der i EU-kredsen modarbejder planerne om
oprettelse af agenturet. Det er disse lande, som Folketinget med
vedtagelsen af nærværende beslutningsforslag
pålægger regeringen at optage kontakt med for
således i fællesskab at modarbejde planerne om et
agentur for grundlæggende rettigheder.
Med vedtagelsen af nærværende
beslutningsforslag pålægger Folketinget derfor
regeringen at meddele EU-kredsen, at Danmark ud fra
ovennævnte betragtninger samt de bekymringer, som også
andre lande har fremført, modsætter sig oprettelse af
et agentur for grundlæggende rettigheder, og at regeringen
således forpligtes til i EU-kredsen at modarbejde ethvert
initiativ, der går i denne retning.
Skriftlig fremsættelse
Morten Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at afvise
planerne om et EU-agentur for grundlæggende
rettigheder.
(Beslutningsforslag nr. B 29).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
1) Jf. Kommissionens »Forslag til
Rådets forordning om oprettelse af Den Europæiske
Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder og forslag til
Rådets afgørelse om bemyndigelse af Den
Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder
til at udføre opgaver på de områder, der er
nævnt i Afsnit VI i traktaten om Den Europæiske
Union«, KOM (2005) 0280.
2) TEF art. 177, stk. 2.
3) TEF art. 6, stk. 2.
4) Det Europæiske Råd i
Köln gav den 3.-4. juni 1999 en forsamling beføjelse
til at udarbejde et udkast til grundlæggende rettigheder.
Denne forsamling blev nedsat i december 1999 og vedtog udkastet den
2. oktober 2000, hvorefter Det Europæiske Råd i
Biarritz den 13.-14. oktober 2000 godkendte udkastet enstemmigt,
som fremsendtes til Europa-Parlamentet og Kommissionen.
Europa-Parlamentet godkendte udkastet den 14. november 2000 og
Kommissionen den 6. december 2000, hvorefter formændene for
Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen underskrev og
proklamerede charteret den 7. december 2000 i Nice på vegne
af deres institutioner.
5) Se herom Berlingske Tidende den 10.
april 2004, 2. sektion (Magasin) side 16: »Kommentar:
Racismecentret »brillerer« med ny »excellent
rapport«.«