B 81 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om midlertidig opholdstilladelse til afviste asylansøgere
fra lande under fredsopbygning, indtil tvungen hjemsendelse er
mulig.
Fremsat den 1. februar 2007 af
Simon Emil Ammitzbøll (RV),
Marianne Jelved (RV),
Morten Østergaard (RV), Steen Gade (SF),
Ole Sohn (SF) og Jørgen Arbo‑Bæhr (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om midlertidig opholdstilladelse til afviste
asylansøgere fra lande under fredsopbygning, indtil tvungen
hjemsendelse er mulig
Folketinget pålægger regeringen
snarest muligt at fremsætte de nødvendige lovforslag
og foretage de fornødne administrative ændringer med
henblik på at begrænse brugen af negative
motivationsfremmende foranstaltninger og give afviste
asylansøgere, som ikke kan tvangshjemsendes, midlertidig
opholdstilladelse ved at udvide anvendelsen af
18-måneders-reglen om midlertidigt ophold, så denne
gælder alle afviste asylansøgere, som samarbejder med
de danske myndigheder om at belyse egen sag, så sagen er klar
til det tidspunkt, hvor tvangshjemsendelse er mulig.
Bemærkninger til forslaget
For en større del af de over 1.600 afviste
asylansøgere, som aktuelt er i udsendelsesposition i
Danmark, gælder, at de ikke bliver tvangshjemsendt, fordi
Danmark overholder den internationale aftale om kun at
tvangshjemsende afviste asylansøgere, som hjemlandet
indvilliger i at modtage. Det betyder imidlertid ikke, at Danmark
ikke forsøger at presse de afviste asylansøgere til
at udrejse. Midlerne til at presse de afviste asylansøgere
til at udrejse er de såkaldt motivationsfremmende
foranstaltninger og udsigten til en tilværelse i et
asylcenter med meget begrænsede udfoldelsesmuligheder.
Formålet og håbet med de
motivationsfremmende foranstaltninger er, at de mennesker, som ikke
har krav på asyl, men som ikke kan tvangsudsendes, selv vil
erkende, at der ikke længere er noget formål med at
blive i Danmark. Problemet ved denne strategi er, at der i dag
findes en stor gruppe afviste asylansøgere, som trods det,
at de har fået afslag på asyl, og trods de
motivationsfremmende foranstaltninger fortsat vurderer, at en
tilværelse i de danske asylcentre er at foretrække frem
for at vende tilbage til hjemlandet.
En stor andel af denne gruppe er de afviste
asylansøgere fra Irak. Denne gruppe, som er på ca. 600
mennesker, vurderer − uanset de forskellige danske
forsøg på at motivere dem til at rejse hjem €" at
tilværelsen i de danske asylcentre er at foretrække
frem for den meget usikre tilværelse i Irak. Samme forhold
gør sig gældende for bl.a. romaer og serbere fra
Kosovo. For de afviste asylansøgere fra Irak gælder,
at de får opbakning fra FN (UNHCR) i, at det, selv om de ikke
har krav på asyl, endnu ikke er sikkert at rejse hjem. FN
(UNHCR) bakker altså op om, at der i særlige
tilfælde kan være behov for at skelne mellem asylretlig
beskyttelse og en mindre væsentlig beskyttelse, som dog
sikrer tålelige livsvilkår, indtil forholdene i
hjemlandet ændres således, at enten tvangshjemsendelse
bliver mulig, eller at de relevante internationale organer (som
UNHCR) vurderer, at hjemrejse er sikkert, og at
motivationsfremmende foranstaltninger derfor er at anbefale.
Om behovet for at
begrænse brugen af motivationsfremmende foranstaltninger
FN€™s Flygtningehøjkommissariat
€" UNHCR €" har medlemslandenes mandat til at lede og
koordinere det internationale flygtningearbejde. Det er
UNHCR€™s udgangspunkt, at flygtninge uden permanent
opholdstilladelse skal hjemsendes, når forholdene i
hjemlandet tillader det. I forbindelse med hjemsendelse af afviste
asylansøgere accepterer UNHCR brugen af såvel tvang
som positive og negative motivationsfremmende midler. UNHCR
udsender imidlertid grundige vejledninger (f.eks. UNHCR Advisory
Regarding the Return of Iraqis) om, hvornår forholdene i et
givet hjemland tillader, at medlemslandene kan anvende henholdsvis
tvangshjemsendelser, negative motivationsfremmende foranstaltninger
og positive motivationsfremmende foranstaltninger, og hvornår
der er behov for, at medlemslande giver afviste asylansøgere
midlertidig beskyttelse uden at pålægge dem
motivationsfremmende foranstaltninger af nogen art. Den danske
regering følger desværre ikke disse anbefalinger i
dag.
De afviste irakiske asylansøgeres
situation i Danmark i dag illustrerer behovet for ikke blot at
overholde den internationale aftale om ikke at tvangshjemsende til
uvished, men også at begrænse brugen af
motivationsfremmende foranstaltninger. UNHCR€™s aktuelle
anbefalinger for alle andre dele af Irak end de tre nordlige
kurdiske provinser er, at man ikke tvangshjemsender dertil, og at
man hverken bruger positive eller negative motivationsfremmende
foranstaltninger overfor de afviste asylansøgere, men i
stedet yder de afviste asylansøgere en form for midlertidig
beskyttelse. For de tre nordlige kurdiske provinser lyder
UNHCR€™s aktuelle anbefalinger, at man kun motiverer
afviste asylansøgere, der har deres hjem og netværk i
disse provinser, til at rejse dertil, idet strømme af
hjemrejste flygtninge uden nogen tilknytning vil destabilisere
området.
Ikke desto mindre anvender Danmark
motivationsfremmende foranstaltninger overfor alle afviste irakere,
som ikke af særlige grunde er undtaget for reglerne herom,
uanset fra hvilke dele af Irak de oprindelig kommer.
Irakiske asylansøgere har ad to omgange
været mødt med positivt orienterede
»motivationsfremmende foranstaltninger« i form af
tilbud om støtte til frivillig hjemrejse (repatriering). I
alt 333 personer rejste i perioden fra den 21. juli 2003 til den 2.
marts 2005 hjem til Irak under den første
støtteordning. Den anden særlige støtteordning
for irakiske asylansøgere trådte i kraft den 19.
januar 2005 og gjaldt for asylsager afgjort frem til den 30. juni
2005. I alt 79 irakiske statsborgere tilmeldte sig denne
støtteordning. Alle ansøgningsfrister for at tilmelde
sig en frivillig repatrieringsordning er på nuværende
tidspunkt for længst udløbet, og det må antages
at være stærkt tvivlsomt, om en tredje
støtteordning vil have nogen succes.
Tilbage er de negativt orienterede
motivationsfremmende foranstaltninger. Disse har ført til,
at de afviste asylansøgere €" og deres børn
€" i de danske asylcentre bliver tilbudt meget ringe
vilkår i håb om, at dette vil motivere dem til at
forlade Danmark. Resultatet er, at forbruget af psykofarmaka er
fordoblet, og antallet af asylansøgere, der forsøger
selvmord, er tredoblet fra 2000 til 2004. Mange afviste
asylansøgere ender således med at få en
humanitær opholdstilladelse på baggrund af de psykiske
lidelser, som de har pådraget sig i de danske asylcentre.
Forslagsstillerne mener, at dette er en strategi, som har bevist
sine mangler, både menneskeligt og i forhold til at skabe de
ønskede resultater. Derfor bør de
motivationsfremmende foranstaltninger i fremtiden begrænses
til situationer, hvor det må antages at have en effekt og det
€" ideelt set - bringes i overensstemmelse med
UNHCR€™s anbefalinger.
Når Danmark på den ene side
følger den internationale aftale om ikke at tvangshjemsende
afviste asylansøgere til lande, hvor regeringen ikke vil
indgå en tilbagetagelsesaftale €" og dermed forpligte
sig til at garantere de hjemvendte flygtninges sikkerhed −
men på den anden side overhører UNHCR€™s
anbefalinger om, hvornår især negative
motivationsfremmende foranstaltninger kan tages i brug, så
havner mange afviste asylansøgere i en urimelig situation.
På den ene side mødes de i Danmark af
motivationsfremmende foranstaltninger, som har til formål at
overbevise dem om, at de bør rejse hjem. På den anden
side kan de med UNHCR€™s udtalelser − og
informationer fra nyhederne generelt − forvisse sig om, at
det alligevel nok er en god idé at blive i Danmark. Dermed
bliver de motivationsfremmende foranstaltninger til en permanent
situation, som til stadighed forværrer den afviste
asylansøgers levevilkår og psykiske helbred.
Når de negative motivationsfremmende
foranstaltninger har som eneste formål at presse afviste
asylansøgere til at udrejse til dele af verden, som er meget
usikre, så kommer de motivationsfremmende foranstaltninger
til at konkurrere med forholdene i hjemlandet om at være
mindst »tålelige«. Negative motivationsfremmende
foranstaltninger, som i stedet har til formål at sikre en
bestemt adfærd blandt de afviste asylansøgere, mens de
opholder sig i Danmark, synes umiddelbart at måtte have langt
større chance for succes og bringer heller ikke den afviste
asylansøger i helt så urimelig en situation.
Forslagsstillerne mener således, at man med fordel kan
benytte negative motivationsfremmende foranstaltninger til at
sikre, at afviste asylansøgere i god tid bidrager til at
belyse egen sag og i alle sammenhænge samarbejder med de
danske myndigheder. Dette vil også medføre, at alle er
forberedt til en tvangshjemsendelse, så snart denne reelt er
mulig og myndighederne i hjemlandet således har forpligtet
sig til at garantere de hjemvendte flygtninges sikkerhed. I dag
nægter mange afviste asylansøgere at samarbejde med de
danske myndigheder, fordi dette samarbejde omfatter frivillig
hjemrejse, og derfor skal de danske myndigheder bruge langt flere
ressourcer til at belyse den afviste asylansøgers sag.
Om behovet for udvidelse af den
gældende 18-måneders-regel
Udlændingelovens § 9 c, stk. 2, giver
i dag mulighed for, at udlændinge, der er meddelt afslag
på en ansøgning om opholdstilladelse efter § 7,
efter ansøgning kan få en opholdstilladelse, hvis
1) udsendelse af udlændingen, jf. § 30,
ikke har været mulig i mindst 18 måneder,
2) udlændingen har medvirket ved
udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 18
måneder, og
3) udsendelse efter de foreliggende oplysninger for
tiden må anses for udsigtsløs.
Det er en forudsætning for at give
opholdstilladelse på dette grundlag, at den
pågældende udlænding har medvirket ved
udsendelsesbestræbelserne i sammenhængende 18
måneder. Det er sandsynligt, at en større gruppe af de
over 1.600 afviste asylansøgere €" herunder en del af
de knap 600 afviste irakiske asylansøgere €" ville
medvirke aktivt til egen hjemsendelse, hvis to vilkår var
gældende,
€" at hjemsendelsen først kan blive
effektueret, når der foreligger en hjemsendelsesaftale med
det pågældende lands regering, eller når en
neutral part €" f.eks. UNHCR €" vurderer, at forholdene i
hjemlandet tillader en sikker repatriering, og
€" at de vil kunne opnå en midlertidig
opholdstilladelse, når de har medvirket aktivt til egen
hjemsendelse (ved at belyse egen sag) i 18 måneder.
Hvis en større andel af de afviste
asylansøgere selv bidrager til at belyse egen sag og dermed
forbereder egen hjemrejse til det øjeblik, denne er mulig,
vil det lette hjemsendelsesproceduren markant, fordi den afviste
asylansøger dermed har været behjælpelig med at
fremskaffe de nødvendige informationer og dokumenter.
Det er ikke forslagsstillernes opfattelse, at
forslaget vil føre til flere permanente opholdstilladelser.
En afvist asylansøger skal medvirke til at belyse egen sag i
18 måneder. Først derefter vil det være muligt
at få en midlertidig opholdstilladelse på lige
vilkår med andre udlændinge. Medmindre den afviste
asylansøger er exceptionelt dygtig til at integrere sig i
det danske samfund og dermed opnår ret til tidligt at
få permanent opholdstilladelse, vil den afviste
asylansøger under de gældende regler tidligst kunne
få en permanent opholdstilladelse efter yderligere 7
år. Dermed har den afviste asylansøger opholdt sig i
Danmark i 8½ år.
Det er rimeligt at antage, at forholdene i Irak
og de andre relevante lande stabiliseres, inden en eventuel
permanent opholdstilladelse er opnået, hvorefter den
midlertidige opholdstilladelse inddrages. Det er tilsvarende
rimeligt at antage, at der vil blive givet færre
humanitære opholdstilladelser, hvis de negative
motivationsfremmende foranstaltninger ikke bruges så bredt og
på ubestemt tid, men begrænses til kun at blive brugt
overfor afviste asylansøgere, som nægter at samarbejde
med de danske myndigheder om at belyse egen sag, og hvor hjemlandet
og/eller UNHCR vurderer, at vedkommende kan vende sikkert hjem.
På et hvilket som helst tidspunkt
før de 8½ år, hvor Danmark enten indgår
en hjemsendelsesaftale med hjemlandet, eller hvor f.eks.
UNHCR€™s vurdering ændres, vil den midlertidige
opholdstilladelse kunne inddrages. Alternativet til en midlertidig
opholdstilladelse ville således være, som det er
tilfældet i dag, at den afviste asylansøger tilbringer
hele perioden på 8½ år i et dansk asylcenter
underlagt motivationsfremmende foranstaltninger.
Skriftlig fremsættelse
Simon Emil Ammitzbøll
(RV):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
midlertidig opholdstilladelse til afviste asylansøgere fra
lande under fredsopbygning, indtil tvungen hjemsendelse er
mulig.
(Beslutningsforslag nr. B 81).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.