Skriftlig fremsættelse (6. december
2006)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Arvelov
(Lovforslag nr. L 100).
Lovforslaget indeholder forslag til en ny
arvelov, som skal erstatte den gældende arvelov fra 1963.
Formålet med lovforslaget er at gennemføre en revision
af arvelovgivningen med henblik på at tilpasse lovgivningen
til nutidens familiemønstre.
Lovforslaget bygger i vidt omfang på
overvejelserne i betænkning nr. 1473/2006 om revision af
arvelovgivningen mv.
Lovforslaget indebærer en styrkelse af
ægtefællens arveretlige stilling gennem en
forhøjelse af ægtefællens legale arvebrøk
fra 1/3 til ½ af den førstafdøde
ægtefælles ejendele. Herudover foreslås det, at
beløbsgrænsen for ægtefællens
udtagelsesret (retten til suppleringsarv) forhøjes fra de
nuværende 200.000 kr. til 500.000 kr. Til gengæld skal
forsikrings- og pensionsbeløb, som ægtefællen
får udbetalt i anledning af dødsfaldet indgå ved
beregningen. Desuden foreslås det, at ægtefællens
adgang til arvehenstand udvides, således at det også
kan ske i forhold til myndige livsarvinger for en periode på
som udgangspunkt 5 år. Som hidtil skal en længstlevende
ægtefælle endvidere have ret til uskiftet bo med
fælles livsarvinger samt med den førstafdøde
ægtefælles særlivsarvinger, hvis disse samtykker
i det.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
arvelader får større frihed til at disponere over sin
formue ved testamente. Den andel af ægtefællens og
livsarvingernes arveret, som ikke kan fratages dem ved testamente
(den såkaldte tvangsarv), foreslås nedsat fra ½
til ¼ af den legale arvelod. Endvidere indføres der
en adgang for arvelader til at begrænse en livsarvings
tvangsarv til 1 mio. kr., og arveladeren får mulighed for at
bestemme, at en livsarving skal have sin tvangsarv udbetalt
kontant. Dette indebærer, at det bl.a. bliver lettere at
ligestille sammenbragte børn i arveretlig henseende, og at
gennemførelsen af generationsskifter af erhvervsvirksomheder
lettes.
I sammenhæng med den foreslåede
nedsættelse af tvangsarven foreslås det, at adgangen
til at båndlægge en livsarvings tvangsarv
begrænses til livsarvingens fyldte 25. år. Samtidig
foreslås en mindre udvidelse af adgangen til at frigive
båndlagt arv, således at justitsministeren kan frigive
en båndlagt arv i tilfælde, hvor det er åbenbart,
at båndlæggelsen ikke længere tjener et rimeligt
formål.
Reglerne om slægtens arveret i
tilfælde, hvor arveladeren ikke efterlader en
ægtefælle, videreføres uændret i
lovforslaget. Arveladerens slægt €" i første
række arveladerens børn og børnebørn mv.
€" arver således alle arveladerens ejendele, medmindre
arveladeren har oprettet testamente.
Der foretages endvidere nogle ændringer
i reglerne om testamenter. Adgangen til oprettelse af
notartestamente og vidnetestamente opretholdes med nogle mindre
præciseringer i reglerne. Derimod foreslås det, at
formkravene til oprettelse af nødtestamenter ophæves,
således at et nødtestamente fremover kan oprettes
på en hvilken som helst måde, når blot det er
sikkert, at testamentet er oprettet af den angivne arvelader og er
udtryk for dennes beslutning. Det foreslås desuden, at
kravene til tilbagekaldelse af et testamente skærpes,
således at dette altid skal ske i testamentsform, dvs. ved et
notartestamente eller et vidnetestamente. Der er desuden foretaget
nogle præciseringer og moderniseringer i reglerne om
testamenters ugyldighed og anfægtelse mv. Det foreslås
i den forbindelse, at der i loven medtages en udtrykkelig regel om
et testamentes ugyldighed på grund af bristende
forudsætninger.
Reglerne om fælles testamenter, dvs. om
testamenter oprettet af flere personer i forening, foreslås
udbygget væsentligt i forhold til den gældende arvelov.
Der foreslås således regler om både den
længstlevende testators testationsret og dispositionsadgang i
levende live. Reglerne indebærer, at en længstlevende
testator ikke gennem dispositioner foretaget efter den
førstafdøde testators død skal kunne
tilsidesætte den førstafdødes ønsker om
fordeling af dennes egne midler.
Endvidere foreslås det, at arveloven
kommer til at indeholde udtrykkelige regler om, at ugifte
samlevende i stabile parforhold €" efter lovforslaget par, der
har boet sammen i 2 år på fælles bopæl
eller samboende par, der har barn sammen €" kan oprette et
fælles testamente om, at de vil arve hinanden, som om de var
ægtefæller (udvidet samlevertestamente).
Lovforslaget skal i øvrigt læses
i sammenhæng med det lovforslag om ændring af
forsikringsaftaleloven samt forskellige andre love (Begunstigelser
i forsikringsordninger mv. samt ændringer som følge af
arveloven mv.) (lovforslag nr. L 101), der er fremsat samtidig med
dette lovforslag.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved
anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige
behandling.